Ukrajinská vojenská přehlídka: Vzestup ukrajinské armády

Ukrajinský prezident Porošenko s nastoupenými vojáky; větší foto / president.gov.ua

Ukrajina si minulý týden v pátek připoměla 27 let nezávislosti. Součástí oslav byla i historicky největší vojenská přehlídka v Kyjevě. Centrem Kyjeva pochodovalo na 4500 vojáků s 250 kusy techniky. Přehlídka byla důkazem rostoucích schopností ukrajinské armády.

Přehlídky se zúčastnilo 18 zahraničních delegací a vojáci (v některých případech jen čestná jednotka nesoucí vlajku) z 10 aliančních zemí, včetně České republiky.

Politické pozadí vojenské přehlídky je dobře známe. V dnešním článku se proto podíváme na představenou vojenskou techniku ukrajinské armády, zejména pozemní techniku vyrobenou nebo modernizovanou ukrajinským vojenským průmyslem.

Přehlídky se zúčastnilo 40 těžkých obrněných vozidel (tanky, BVP), 100 taktických obrněných vozidel 4×4, 30 dělostřeleckých a stejný počet raketových systémů. Kromě toho Ukrajina ukázala nově dodané americké protitankové řízené střely (PTŘS) Javelin.

V tomto bodě je dobré se zastavit a uvědomit si, jakým směrem ukrajinská armáda rozšiřuje své schopnosti. Vždyť ukrajinská armáda vede neustále bojové operace na východě Ukrajiny a každý rok v bojích padne okolo 200 ukrajinských vojáků.

Ukrajinská armáda tak má reálné bojové zkušenosti s vedením boje proti dobře vyzbrojeným a vycvičeným proruským jednotkám nebo přímo ruské armádě. Jde tedy o ukázkový příklad hybridního způsobu boje, kdy se vedou bojové operace pod prahem vyhlášení války. Bojové operace se přitom vedou za rozsáhlého použití mechanizovaných jednotek a dělostřelectva.


Defilé vojenské techniky v Kyjevě

Na základě získaných zkušeností jsou směry rozvoje ukrajinské armády velice zřetelné ‒ tanky, obrněná vozidla 4×4, dělostřelecké a raketové systémy (včetně dělostřeleckých systémů velení a průzkumu) a PTŘS. Samozřejmě základem všeho je době vycvičený, vystrojený a vyzbrojený voják.

Boje na východě Ukrajiny jsou tak důkazem, že i přes různé proklamace tanky a dělostřelectvo jsou stále hlavními nástroji k vedení pozemních operací, a to včetně protipovstaleckých operací. Ostatně jak již bylo mnohokrát uvedeno, 80 % lidských ztrát na východě Ukrajiny má na svědomí dělostřelecká a raketová palba.


T-84-120 Jatagan v popředí a tanky T-84 Oplot ; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0


BMP-2; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Pojďme se ale podívat na samotnou techniku. V čele průvodu jely ukrajinské hlavní bojové tanky. Za pozornost stojí především nejnovější T-84 Oplot-M, což je hloubkově modernizovaný tank T-84 Oplot. K vidění byl také prototyp tanku T-84-120 Jatagan s NATO kanónem ráže 120 mm a automatickým nabíjecím systém, který bere munici ze zvláštní pancéřové schránky umístěné mimo prostor posádky. O nákupu T-84-120 Jatagan se ale zatím neuvažuje.

Do konce roku ukrajinská armáda získá deset tanků T-84 Oplot-M, ale základ ukrajinských tankových jednotek tvoří a dlouho ještě budou tvořit typy T-64B a hloubkově modernizované T-64BM Bulat. Tank T-64BM je vybaven moderním reaktivním pancířem Nůž, ukrajinským kanónem KBA3 ráže 125 mm, vylepšeným motorem, moderními elektro-optickými senzory (včetně termovize) a také PTŘS Kombat.


Bojový modul BM-3 Šturm na BTR-3DAvětší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Velkou část kolony tvořila kolová bojová vozidla pěchoty (BVP) BTR-3DA (vychází z BTR-80). V letošním roce ukrajinská armáda získala prvních 50 BTR-3DA a z minulého období ukrajinská armáda a národní garda provozuje zhruba 150 BTR-3E.

Nejnovější BTR-3DA je vybaven bezosádkovým bojovým modulem BM-3 Šturm. Modul nese 30mm kanón ZTM1, jeden 30mm granátomet, jeden 7,62mm kulomet a dvě laserem naváděné PTŘS Barrier s dosahem 5000 m.


Varta; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Mezi taktickými vozidly 4×4 dominoval americký typ Humvee, domácí obrněné typy Dozor-B, Kozak-2, ale i militarizované civilní vozidlo Bohdan 2351. Vozidla Humvee sloužila mimo jiné jako nosiče ukrajinských dronů Furije, Leleka a PD-1. Kozak-2 zase nesl ukrajinské PTŘS Stugna-P s dosahem 5000 m.

K vidění byla také vozidla Varta s americkými PTŘS Javelin. Pikantní je, že vývoj a nákup vozidel Varta provází podezření z rozsáhlé korupce. V roce 2017 americký Kongres souhlasil s prodejem 210 PTŘS Javelin a 37 odpalovacích kompletů. První systémy Javelin získala ukrajinská armáda na jaře 2018.


Bohdana; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0


2S7 Pionvětší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Následovala artillerie ‒ jediný kus samohybné houfnice Bohdana ráže 155 mm doprovázelo na podvalnících šest kusů samohybných houfnic 2S7 Pion ráže 203 mm. Ukrajinská armáda ze skladů stáhla 99 kusů houfnic Pion, provedla generální opravu a nasadila je do bojů na východě Ukrajiny.

Samohybné houfnice doprovázelo nové vozidlo velení a řízení dělostřelecké palby Obolon-A na podvozku MT-LB. Na stejném podvozku byl k vidění i systém echolokace dělostřelecké palby Položennja-2. Systém pomocí devítí mikrofonů zachytává zvuk minometné nebo dělostřelecké palby a vypočítává přesnou polohu nepřítele.

Položennja-2větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Důležitost problematiky lokalizace postavení dělostřeleckých jednotek podtrhával nový ukrajinský dělostřelecký radiolokátor 1L220UK a malé americké dělostřelecké radiolokátory AN / TPQ-36 tažené za vozidly Humvee. 1L220UK zachytí dělostřelecké projektily na 30 km a taktické rakety na vzdálenost až 80 km.

Samohybné houfnice doplňovaly typy 2S1 Gvozdika a 2S3 Akacija. Za pozornost stojí rozsáhlé defilé tažených děl ‒ MT-12 Rapira ráže 100 mm, 2A65 Msta-B ráže 152 mm a 2A36 Giatsint-B stejné ráže. Jde vidět, že v klasické poziční válce mají tažená děla stále své místo.


2S3 Akacijavětší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Po dělostřelecké technice se divákům představily ukrajinské raketové systémy země-země. První zástupcem byl typ Verba, což je ukrajinská modernizace raketometu BM-21 Grad ráže 122 mm. Ukrajinský nákladní automobil KrAZ 6×6 (firmy AutoKrAZ) systému Verba pojme 40 raket s doletem 20 km. Verba je vybaven automatickým systémem řízení palby a ovládání raketometu lze provádět z kabiny. Testování raketometu Verba skončí v druhém pololetí letošního roku a následně se rozběhne sériová výroba.

Dalším zajímavým kusem techniky byl takticko-operační raketový systém Vilcha využívající podvozek ze sovětského raketometu BM-30 Směrč. Vozidlo převáží 12 raket s doletem 20 km až 120 km ‒ každou raketu lze navést na vlastní bodový cíl. Rakety Vilcha využívají k navigaci americký satelitní systém GPS a inerciální navigační systém.


Točka-U; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0


BM-27 Uragan; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Ukrajinská armáda dále ukázala modernizovaný raketomet BM-27 Uragan. Vozidlo převáží 12 raket s doletem 35 km. Jedna salva raket zničí nekrytou živou sílu na ploše 42 hektarů.

Nesměl samozřejmě chybět raketový systém Hrom-2, který se podobá ruskému kompletu Iskander-M. V základním provedení Hrom-2 na cíl vzdálený 350 km (technicky až 500 km) doručí bojovou hlavici o hmotnosti 480 kg. Vývoj raketového systému Hrom-2 již skončil a zbraň je připravena pro zavedení do armády.

V přehlídce samozřejmě nechyběly rozličné prostředky protivzdušné obrany, o kterých jsme ale podrobně psali v článku „Zastaví protivzdušné síly Ukrajiny ruské letectvo?


Hrom-2; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

V letecké části přehlídky se ukázaly vrtulníky Mi-8 a Mi-14. Z dopravních letadel to byly typy An-26, Il-76 a zejména nejnovější střední dopravní letoun Antonov An-178 se schopností přepravit 18 tun nákladu na vzdálenost 1000 km nebo 10 tun nákladu na vzdálenost 4000 km. Z bojových letadel se předvedly útočné bombardéry Su-24, bitevní letadla Su-25 a stíhačky Su-27.

Rozsah schopností nové nebo modernizované ukrajinské bojové techniky dokazuje, že i přes vážné politicko-ekonomické problémy 45 milionová Ukrajina patří stále mezi přední vojensko-průmyslové velmoci, zejména v raketové technice. I když je nutno samozřejmě zdůraznit, že v Kyjevě v řadě případů šlo (to ale platí i pro ruské vojenské přehlídky) spíše o ukázku možností ukrajinského vojenského průmyslu, nikoliv současné ukrajinské armády. Nicméně posun ve schopnostech ukrajinské armády od roku 2014 je bez debat působivý.

Zdroj: Euromaidan

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vilha: Ukrajinský raketomet zastaví postup mechanizované brigády

Páteří raketového vojska Ukrajiny se stává hluboce modernizovaný raketový komplex 9K58 Smerč ráže ...

Ukrajina obdržela české houfnice 2S1 Gvozdika

Podle ukrajinského portálu uprom.info na přelomu června a července Ukrajina získala 33 sovětských ...

Nejnovější ukrajinské zbraně na vojenské přehlídce v Kyjevě

O víkendu byly uvolněny první informace o nových typech ukrajinské vojenské techniky, která se ...

Zastaví protivzdušné síly Ukrajiny ruské letectvo? Část I.

V období let 2003 až 2013 byly na Ukrajině postupně stahovány protiletadlové komplety a ukládány do ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • givicz
    12:59 28.08.2018

    Ještě doplním co píší noviny v USA přesněji The New York Times v roce 2018 o modernizaci Ukrajinské armády :) Kyjevští šíbři tyjí z války, přisáli se na miliardové investice do ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě doplním co píší noviny v USA přesněji The New York Times v roce 2018 o modernizaci Ukrajinské armády :)

    Kyjevští šíbři tyjí z války, přisáli se na miliardové investice do armády
    Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/ukraji...

    Z války, která trvá déle než rok, se stává dobrý byznys, říká ukrajinské přísloví. Konflikt v Donbasu trvá už téměř čtyři roky a Kyjev kvůli němu investuje miliardy dolarů do modernizace armády. Velkou část peněz však spolkne korupce a indicie ukazují i na lidi v okolí prezidenta Petra Porošenka, píše list The New York Times.
    Válka na východě země už není v očích mnoha Ukrajinců hrdinným bojem s ruským agresorem, ale černou dírou na peníze, které končí v kapsách zkorumpovaných politiků. „O Putinovi už nikdo nemluví, tím sprostým slovem na p je dnes Porošenko,“ řekl americkému listu prezidentův ostrý kritik Michail Saakašvili.Skrýt celý příspěvek

  • infi
    12:47 28.08.2018

    Rase: S tou primou umerou poklesu nakupu vs korupce mas urcite pravdu. Nastesti Cesi se v tom aspon trosku posouvaji a ma to pro stat (armadu) prinos. Ukrajina se vsak zasekla ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    S tou primou umerou poklesu nakupu vs korupce mas urcite pravdu. Nastesti Cesi se v tom aspon trosku posouvaji a ma to pro stat (armadu) prinos. Ukrajina se vsak zasekla vyvojove v tom, co bylo v postsovetskych zemich ihned po kolapsu svazu. To co bylo v CR po revoluci, je furt takova light verze. Jako rodily v Kyjeve si troufnu rict, ze vim o cem pisu a muj nazor je, ze ta mentalita lidi se nikdy nezmeni....je to patova situace, tak jako valka. Kdyz mluvim s nekym kdo porad zije v UA, tak je myslenkove tam, kde byl pred 20-30 lety.Skrýt celý příspěvek

  • givicz
    12:43 28.08.2018

    Tak pokud vím tak řekněme od roku 2016 Ukrajinská armáda na východě žádné bojové operace nevede ... (nepočítám nějaký ten obstřel vesnice nebo obsazení šedé zóny) protože kdyby ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak pokud vím tak řekněme od roku 2016 Ukrajinská armáda na východě žádné bojové operace nevede ... (nepočítám nějaký ten obstřel vesnice nebo obsazení šedé zóny) protože kdyby ve velkém zaútočila tak dopadne stejně jako v roce 2014/15....

    Jinak HDP Ukrajiny na obyvatele v USD

    za Janukoviče v roce 2013 to bylo 4000 USD veřejný dluh vůči HDP 40%
    za Porošenka v roce 2017 to je 2685 USD veřejný dluh vůči HDP 104 %

    pro srovnání HDP Ruska na obyvatele v roce 2017 25550 USD

    Dokáže někdo odhadnout, kdy se Ukrajina dostane na HDP na obyvatele co byla za Janukoviče ??? myslím, že to může klidně být i v roce 2023 .... už chápete proč miliony Ukrajinců pracují v Rusku a západní Evropě....Skrýt celý příspěvek

  • infi
    12:40 28.08.2018

    dusan: Vim ze diskuze s Tebou je asi jako s Okamurou...proste se seknes na jednom slovickareni, gramofonova deska, ignorace faktu....takze pro dobro diskuze opet koncim :) Ale ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan:
    Vim ze diskuze s Tebou je asi jako s Okamurou...proste se seknes na jednom slovickareni, gramofonova deska, ignorace faktu....takze pro dobro diskuze opet koncim :)

    Ale jeste to pro tebe prelozim: Ukrajina nema letectvo ani namornictvo, ktere by v jejich vysnenem biblickem boji s Ruskem melo nejakou dulezitou bojovou hodnotu. Nasazeni letectva v konfiktu ukazalo, ze to prineslo mnohem vice skody, nez uzitku. A letectvo, ktera mam radsi ulozene v hangaru neni a nema zadny prinos pro armadu je jenom statistika.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:35 28.08.2018

    @Rase/arthur Je klidne mozne ze jsou na tom CR/SR armady stejne / hur. Ja reportoval jen o tom jak vypada skutecny vojak na fronte a k cemu se dostane, no a odpovedi je, ze z ...Zobrazit celý příspěvek

    @Rase/arthur
    Je klidne mozne ze jsou na tom CR/SR armady stejne / hur. Ja reportoval jen o tom jak vypada skutecny vojak na fronte a k cemu se dostane, no a odpovedi je, ze z osobni vystroje absolutne k nicemu. Takze prohlidka pekna, jen jestli na ni nepadlo zbytecne penez co melo jit spis do vystroje vojaku na fronte.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:29 28.08.2018

    infi: tak vždycky se udává počet techniky komplet, jo a AČR podle toho nevypadá tak blbě. Pokud by se udávalo jen číslo bojeschopné techniky, tak třeba takový Bundeswehr má jen ...Zobrazit celý příspěvek

    infi:
    tak vždycky se udává počet techniky komplet, jo a AČR podle toho nevypadá tak blbě. Pokud by se udávalo jen číslo bojeschopné techniky, tak třeba takový Bundeswehr má jen pár Typhoonů, pár desítek Leopardů a AČR prakticky žádná děla, žádné tanky atd. Souhlasím ale s tím, že bojeschopné techniky mají relativně málo i Ukrajinci - stav se ale rychle zlepšuje (mají co modernizovat).

    Pokud jde o zbrojení Ukrajiny, tak jsou ve válce, lidi na to slyší a hodně vlivných lidí se chce nabalit na zbrojních zakázkách (viz průser "Vatra"), pozitivní ale je, že vojáci konečně dostanou alespoň nové věci. když dám zase příklad z ČR, tak než se začala řešit korupce na MO, tak se nakupovaly padáky, Gripeny, Iveca, Pandury, Casy atd. když se utíply úplatky, přestalo se nakupovat (!) viz posledních cca 6 let. Ve výsledku jsou na tom tak vojáci hůř. Tedy Ukrajincům ani tak nejde o nějaké obsazení Dombasu nebo Krymu, nic by tím nezískali. Zbrojí protože musí (občané to požadují) když jsou ve válce. Součaný pat je vojensky prakticky neřešitelný (Ukrajinou i Ruskem), přeci jen mezinárodní společenství si tamní situaci už hodně hlídá a vyřešit se dá jen diplomaticky (nevím ale jak).Skrýt celý příspěvek

  • infi
    12:24 28.08.2018

    Pokud se považuje "prohlášení Ukrajiny" za oficiiální zdroj, který není třeba dokládat důkazy, tak samozřejmě tomu může někdo věřit. Nezavislé zdroje, však nepíšou nic o ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud se považuje "prohlášení Ukrajiny" za oficiiální zdroj, který není třeba dokládat důkazy, tak samozřejmě tomu může někdo věřit.

    Nezavislé zdroje, však nepíšou nic o zapojení PVO RF z území RF...má li někdo jiné informace, prosím o update článku na wikipedii
    https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    12:18 28.08.2018

    infi

    S "expertom" čo si nevšimol, že ukrajinské letectvo existuje je diskusia na tému Ukrajiny úplne zbytočná.

    infi

    S "expertom" čo si nevšimol, že ukrajinské letectvo existuje je diskusia na tému Ukrajiny úplne zbytočná.

  • infi
    12:16 28.08.2018

    Hurvo: Aha, ty jsi ten typ, ktery maximalne odporodoval tim, ze cinkal klicema v 89, takze chapu, ze se ti dobre radi :-) Ve valce umiraji predevsim civilisti a kazdy by si mel ...Zobrazit celý příspěvek

    Hurvo: Aha, ty jsi ten typ, ktery maximalne odporodoval tim, ze cinkal klicema v 89, takze chapu, ze se ti dobre radi :-) Ve valce umiraji predevsim civilisti a kazdy by si mel pred konfliktem spocitat co muze ziskat a co muze ztratit. Neni dne, kdy by v dusledku konfilktu na UA nikdo neumrel, je to na dennim v poradku.

    Krym dostala Ukrajina tak stejne, jak o nej prisla, uzavrena vec. Obcanska valka na vychode neni iniciace Ruska, ale reakce Ruska na politickou anarchii, kterou si Ukrajinci vyvolali sami. Nevim kolik let jsi stravil na vychodni ukrajine, ze mas takovy prehled. Ale po X letech vim, ze mezi vychodem a zapadem je velky rozdil v mysleni lidi. Na fronte jsou z 90% normalni lidi, mistni obyvatele...a ano maji support z RF, ale ne takovy jak by si tady vetsina ctenaru prala...nelitaji tam su34 ani iskandery a S400 tam nesestrelujou civilni letadla. Na druhou stranu ve slozkach UA jsou Gruzinci, Čečenci apod., kteří si léči ego z prohraných konfliktů.

    A to ze tam "rusove" sestreleujou uplne vsecho co lita je uz uplny vykrik dlouholette lobotomie. Jeste napis, ze tam Vlada z manpadu sestreluje satelity :)Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    12:11 28.08.2018

    hurvo, infi Co se týče použití letectva, tak máte pravdu oba. Jednak je součástí minských dohod i nepoužívání letectva + stažená těžkých zbraní, ale samozřejmě ruská (těch pár ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo, infi
    Co se týče použití letectva, tak máte pravdu oba. Jednak je součástí minských dohod i nepoužívání letectva + stažená těžkých zbraní, ale samozřejmě ruská (těch pár místních teroristů, kteří tomu dělají maskirovku lokálního povstání žádnou PVO nemá a nikdy nemělo) pravidelná PVO umístěná jak na okupovaném území, tak na území Ruska střílí po všem co se jen hne. Takže Ukrajinci pochopitelně nechtějí riskovat ten relativně omezený počet letadel ani na průzkumné lety a ani nahrávat ruské propagandě, takže se omezují jen na malé drony.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    11:58 28.08.2018

    No jasne infi, vzdajte sa odpor je zbytocny, aj tak nemate sancu, bla bla bla.
    na vychode ukrainy je de-facto no-fly zona pretoze rusi zostreluju uplne vsetko -tak ako MH17.

    No jasne infi, vzdajte sa odpor je zbytocny, aj tak nemate sancu, bla bla bla.
    na vychode ukrainy je de-facto no-fly zona pretoze rusi zostreluju uplne vsetko -tak ako MH17.

  • infi
    11:51 28.08.2018

    Dusan, tak kdyz to tak beres, tak mame taky pres 160 MBT, tedy T72 ve skladech + možná-všechny-boje-schopné T72M4CZ :-) Počty bojeschopné techniky na UA jsou ve řádech stovek, ...Zobrazit celý příspěvek

    Dusan, tak kdyz to tak beres, tak mame taky pres 160 MBT, tedy T72 ve skladech + možná-všechny-boje-schopné T72M4CZ :-)

    Počty bojeschopné techniky na UA jsou ve řádech stovek, ne tisících (imaginární letectvo do toho nepočítám). Námořnictvo víceméně neexistuje. Řádovi pěšáci si musejí kupovat výzbroj ze svého, nebo přes různé fondy, dary, sponzory...v podstatě i naše AZ jsou na tom lépe. Podle mě závod ve zbrojení je teď asi to poslední co by měla UA dělat, země má již desítky let mnohem větší problémy, které nikdo nevyřešil, ale chápu, že se viník musí najít.

    Nicméně nechápu kam ten Porošenko tu Ukrajinu tlačí? Ruku na srdce, ale pokud si myslí, že připojí Krym zpět použitím násilí, tak by měl radši dělat dealera a prodávat matroš co šňupe.

    Pokud se rozhodnou modernizovat (resp znovu vybudovat) i složky jako letectvo a námořnictvo, budou muset kupovat západní techniku a to s HDP na úrovni Angoly bude konečná. Samozřejmě může pomoct MMF, který si tím koupi zbytek země, tak jako jinde :-)

    Dotaz k tématu: není součástí Minských dohod i něco jako no-fly zóna nad opolčenci? Nebo UA tam nechtějí riskovat další sestřely?Skrýt celý příspěvek

  • raven66
    11:42 28.08.2018

    Pechota je vyzbrojena izraelskym Tavor TAR-21. Svojho casu sa hovorilo, ze Ukroboronprom zacne licencne vyrabat a dodavat M16. Takisto mal Grand Power v spolupraci s nimi vyrabat a ...Zobrazit celý příspěvek

    Pechota je vyzbrojena izraelskym Tavor TAR-21. Svojho casu sa hovorilo, ze Ukroboronprom zacne licencne vyrabat a dodavat M16. Takisto mal Grand Power v spolupraci s nimi vyrabat a dodavat armade K105. Rozbehlo sa to, alebo nie?Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    11:33 28.08.2018

    Rase Obávam sa, že Ukrajina je dnes v sile armád v Európe už číslo 3 ... po Rusku a Poľsku. To, že nemajú najaké výstrojovo doplnky je síce mrzuté, ale v praktickom boji sú ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase

    Obávam sa, že Ukrajina je dnes v sile armád v Európe už číslo 3 ... po Rusku a Poľsku.

    To, že nemajú najaké výstrojovo doplnky je síce mrzuté, ale v praktickom boji sú dôležité tie 4 ročné skúsenosti o ktorých môže väčšina európskych armád len snívať. Ak nejaké majú, tak len z nejakých asymetrických vojen, ktoré sú použiteľné v normálnom boji len obmedzene. Na východe neexistuje "zmrznutý koflikt" - to je normálna vojna i keď limitovaná. Každý deň sa ukrajinskí vojaci "školia" ako bojovať s dronmi, ostreľovačmi, palebnými prepadmi, ako sa maskovať, komunikovať, robiť prieskum a pod.

    Nepochybujem, že si tam Rusi stále "školia" pravidelné jednotky. I my by sa mali u nich školiť (samozrejme, že nie na prvej línii) a kto ohrňuje od ukrajinskej armády nos, tak chce povedať, že bude lepšie ako sa naši vojaci naučia to čo Ukrajinci priamo v boji .... .Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    11:27 28.08.2018

    @Clanek: A čo tak skôr porozprávať o tom ako 52 príslušníkov nemenovaných OS a 30ks kolesovej techniky išlo už druhý krát na misiu do Pobaltia a po celom štáte sa zháňala ...Zobrazit celý příspěvek

    @Clanek:

    A čo tak skôr porozprávať o tom ako 52 príslušníkov nemenovaných OS a 30ks kolesovej techniky išlo už druhý krát na misiu do Pobaltia a po celom štáte sa zháňala výstroj, výzbroj a technika aby sa reprezentovalo...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:09 28.08.2018

    Clanek: tak co si budem povídat, situace u AČR na tom není lépe. Nedej bože, kdyby s tím vojáci museli pár let pobíhat na frontě v zákopech... to je ale problém většiny armád (s ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek:
    tak co si budem povídat, situace u AČR na tom není lépe. Nedej bože, kdyby s tím vojáci museli pár let pobíhat na frontě v zákopech... to je ale problém většiny armád (s vyjímkou několika vyjímek). Co jsem ale nedávno byl na Ukrajině a občas potkával vojáky, tak mundůry vypadaly dost dobře - vlastně takový dnešní standard. Spíš jde o to, zda vojáci mají balistické přilby, balistické vesty a nosné řemení. To jsou věci co jsou hodně drahé a nejsou moc vidět, ale pro pěšáky v poli jsou primárně důležité. Tím jen chci říct, že pořídit vojákům uniformy není problém (u AČR ale i to je problém), komplikace je spíš s pořízením této výbavy. Očividně se ale snaží i v tomhle.
    Brzy bude přehlídka v Praze a dá se předpokládat, že každý voják bude mít zase jiný odstín maskáčů, každý úplně jinou hlemu a o doplňcích ani nemluvě. jsem hodně zvědavý, na porovnání naší "výkladní skříně" s tou Ukrajinskou. Tedy i když je tohle ukázka toho TOP a nemusí odpovídat realitě, pořád jsou dál než my...Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    11:04 28.08.2018

    apache

    Určite išlo o stroje "rodiny" Ka-27/29.

    apache

    Určite išlo o stroje "rodiny" Ka-27/29.

  • dusan
    11:01 28.08.2018

    infi To je realita. To je technika u jednotiek. Je to zo stránky lostarmour.info, kde je každý kus techniky zdokladovaný (straty za vojny som odpočítal). Ešte je samozrejme ...Zobrazit celý příspěvek

    infi

    To je realita. To je technika u jednotiek. Je to zo stránky lostarmour.info, kde je každý kus techniky zdokladovaný (straty za vojny som odpočítal). Ešte je samozrejme veľké množstvo techniky na skladoch .... nerepasovanej. To samozrejme, neznamená, že je 100 % techniky u jednotiek bojaschopnej....

    Straty techniky za vojny boli pre Ukrajincov bolestené, ale len tej u jednotiek .. skladu mali a majú ešte stále plné. Hlavne tankov majú Ukrajinci stále prebytok. Zrejme horšie to je s delostrelectvom, kde nakúpili 2S1 z Poľska v takom počte, koľko ks stratili za vojny (cca 30 ks)

    PS Ruské komontáre, že už Ukrajncom "nič nezostalo" netreba brať vážne.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    10:27 28.08.2018

    "V letecké části přehlídky se ukázaly vrtulníky Mi-8, Mi-14 a Ka-52."

    Ka-52?

    "V letecké části přehlídky se ukázaly vrtulníky Mi-8, Mi-14 a Ka-52."

    Ka-52?

  • infi
    10:25 28.08.2018

    Dusan:
    Vydel ty pocty 10ti az 20ti a mozna se dostanes k realite.

    Dusan:
    Vydel ty pocty 10ti az 20ti a mozna se dostanes k realite.

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 6