Turecko obdrželo první stíhačky F-35A Lightning II

Slavnostní představení turecké stíhačky F-35A Lightning II; větší foto / Lockheed Martin

Před několika dny ve výrobním závodě firmy Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas) zástupci turecké vlády a letectva slavnostně převzali první dvě turecké stíhačky F-35A Lightning II. První letadlo bylo při slavnostním ceremoniálu představeno s pumou JDAM (Joint Direct Attack Munition) a tureckou střelou s plochou dráhou letu SOM-J (Stand Off Missile for the Joint Strike Fighter).

F-35 vs. S-400

Turecko již závazně objednalo 50 stíhaček F-35A Lightning II, ale postupně plánuje odebrat až 100 letadel. První dvě F-35A turecké letectvo převzalo v Texasu 21. června. Stroje byly vyrobeny v rámci výrobní série LRIP-10 (Low Rate Initial Production 10) a jsou vybaveny softwarem Block 3F.

 

 

Prvních 30 letounů F-35A podle zatím platných plánů získá Turecko do roku 2022 (se softwarem Block 3F) a dalších 20 (Block 4) do roku 2023. Celkové turecké náklady na nákup 100 stíhaček F-35A se odhadují na 25 miliard dolarů. Do Turecka první F-35A přiletí v listopadu 2019 a zařadí se do výzbroje turecké 171. perutě (171 Filo Korsan).

 

Dodávky F-35 do Turecka však v posledních měsících vzbuzují silné kontroverze, zejména v souvislosti se záměrem Turecka nakoupit ruské systémy protivzdušné obrany (PVO) S-400. Turecko již závazně objednalo neurčitý počet baterií S-400 za 2,5 miliardy dolarů ‒ první komplety S-400 Turecko získá v polovině roku 2019.

 

Pikantní na celém turecko-ruském obchodu je, že v roce 2015 turecká F-16 sestřelila ruský stíhací bombardér Su-24 a v návaznosti na to prezident Vladimír Putin tureckého prezidenta Recep Erdogana a jeho vedení otevřeně obviňoval z vojenské a finanční podpory teroristů, zejména Islámského státu. Názor ruského vedení se ale po několika měsících změnil a nyní Rusko a Turecko v Sýrii vojensky spolupracují, Rusko se navíc chystá Turecku prodat své nejmodernější systémy PVO.

 

Rusko-turecký „geopolitcký velotoč" však nelibě sleduje Západ, nyní zejména v souvislosti s dodávkami F-35A do Turecka a kvůli možnému zneužití západních vojenských technologií. Obavy Washingtonu již sdělil svému tureckému protějšku americký ministr zahraničí Mike Pompeo.

 

Návrh zákazu prodej F-35A do Turecka

18. června americký Senát (horní komora Kongresu) do návrhu zákona schvalující národní obranu NDAA (National Defense Authorization Act) pro fiskální rok 2019 vložil klauzuli, která zakazuje dodávky stíhaček F-35 do Turecka. Senátoři požadují bezpečnostní záruky, že americké technologie Turecko neposkytne Rusku a také požadují propuštění amerického pastora Andrewa Brunsona, který je v Turecku vězněn kvůli obvinění ze špionáže.

 

NDAA je každý rok schvalovaný americký federální zákon určující rozpočet a výdaje amerického ministerstva obrany. Ve hře je také vlastní návrh NDAA Sněmovny reprezentantů (dolní komora Kongresu), která požaduje dokonce ještě širší zákaz dodávek amerických zbraní do Turecka.

 

Dříve než ale Kongres pošle NDAA k finálnímu podpisu prezidentovi Trumpovi, musí být návrh NDAA Senátu a Sněmovny reprezentantů dán do souladu, to si vyžádá týdny, ne-li měsíce. Není tedy zatím jasné, zda protiturecká klauzule skutečně vstoupí v platnost a zda takovou verzi zákona Donald Trump podepíše (zřejmě někdy na konci srpna).

 

Podle CNN proti návrhům obou komor Kongresu vystupuje americký ministr obrany Jim Mattis. Ještě před předáním NDAA prezidentovi Trumpovi k podpisu se Mattis snaží Kongresmany přesvědčit, aby protitureckou klauzuli odstranili nebo zmírnili.

 

Slavnostní ceremoniál předání tureckých F-35A.

  

Snahy amerických politiků zamezit dodávkám F-35A do Turecka prozatím nijak neovlivní (minimálně v následujících měsících) turecké zapojení do programu F-35. Podle Lockheed Martin nyní dvě turecké F-35A přeletí na základnu Luke Air Force Base v Arizoně, kde až do konce roku 2019 budou provádět výcvik turečtí piloti. Nicméně situace je vážná a zákaz ovlivnil i atmosféru slavnostního ceremoniálu ‒ Lockheed Martin o ceremoniálu nevydal ani tiskovou zprávu.

 

V případě schválení senátní verze NDAA může dojít k přerušení výcviku tureckých pilotů v Arizoně, protože senátní klauzule zakazuje Ozbrojeným silám Spojených států jakkoliv se podílet nebo podporovat provoz tureckých F-35A.

 

Dodávky F-35A do Turecka budou také zablokovány, protože se provádí prostřednictvím mezivládního programu vojenského prodeje Foreign Military Sales (FMS) amerického ministerstva obrany.

 

Navíc podle webu The Drive Pentagon může Turecku zamezit přístup do logistické počítačové sítě ALIS (Autonomic Logistics Information System) a výrazně tak omezit schopnost Turecka provozovat, aktualizovat a využívat schopnosti F-35. Autor článku dokonce spekuluje, že do ALIS mohou na dálku Američané účelově vložit dokonce škodlivý kód.

 

Turecká reakce a možnosti

Krok Spojených států samozřejmě vyvolal protireakci z turecké strany. „Takový nezodpovědný a neoprávněný přístup ze strany USA vůči Turecku, které je jejich nejbližším strategickým spojencem v NATO, může způsobit vážné problémy a určité nenávratné ztráty pro samotné Spojené státy,“ komentoval senátní návrh turecký prezident Erdogan s tím, že Turecko již za F-35 zaplatilo 800 milionů dolarů.

 

„Říkáme USA, že jsme strategický partner. Ale strategický partner by nás neměl nutit klepat na cizí dveře. Nezajímá nás, co Senát říká. Máme zájem jen o jedno ‒ o F-35,“ řekl na začátku června turecký prezident.

 

Nosnou zbraní vzduch-země tureckých F-35A se má stát turecká střela SOM-J s doletem 250 km.

  

Do programu F-35 jsou navíc silně zapojeny turecké firmy. Výše nasmlouvaných kontraktů s tureckými firmami dosahuje 12 miliard dolarů. Turecká TAI (Turkish Aerospace Industries) se například přímo podílí na výrobě draku letadel F-35 a v Turecku se také mají sestavovat proudové motory F135.

 

„Jsme součástí tohoto programu, včetně částečné společné výroby F-35 v Turecku. Turecko splnilo všechny požadavky, ale nemůžete to zrušit kvůli S-400, které kupujeme, je to úplně jiný problém,“ říká turecký ministr zahraničí Mevlüt Cavusoglu s tím, že Turecko by nemělo být nuceno volit mezi USA a Ruskem.

 

Erdogan dokonce uvedl, že Turecko nyní pracuje na výrobě vlastní stíhačky. Avšak i kdyby Turecko vynaložilo veškeré své finanční, technické a lidské síly do vývoje vlastního stíhacího letadla, do výzbroje se nedostane dříve než po roce 2030. Navíc dosažení počátečních operačních schopností (IOC) nebo dokonce plných operačních schopností (FOC) se nedá reálně očekávat dříve, než kolem roku 2035.

 

Podle provládního listu Yeni Safak, v případě zákazu prodeje F-35, může Turecko nakoupit ruské stíhačky Suchoj Su-57. Jde však čistě o novinářskou fabulaci.

 

Ruský program Su-57 je až do roku 2023 zamrzlý projekt. Navíc při zvážení všech politických, časových, technických, legislativních a finančních problémů s vývojem turecké verze Su-57, včetně nutnosti turecké Su-57 odstřihnout od všech aliančního systémů (prostředky velení a řízení, komunikace, radiolokátory), včetně zvážení ztrát pro turecký průmysl (zapojeného do programu F-35), je nákup Su-57 Tureckem mimo jakoukoliv finanční realitu.

 

Na rozdíl od Su-57, nebo dokonce vlastního tureckého stíhače, je F-35 reálné a pro operační nasazení připravené letadlo. Lockheed Martin zákazníkům dodal již 300 F-35 a letoun přes všechny své značné vývojové problémy dosáhl IOC jak u americké námořní pěchoty, tak v americkém a izraelském letectvu.

 

Zdroj: BMPDDefense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay

Turecko-katarská společnost BMC vyhrála multimilardový kontrakt na sériovou výrobu nových tureckých ...

ANALÝZA: Představuje Turecko pro Evropu vojenskou hrozbu?

V poslední době se zhoršují vztahy mezi Západem a Tureckem, resp. mezi Západem a tureckým ...

Ukrajinsko-turecká spolupráce za ruskými zády?

Ukrajina se v posledních několika letech snaží navázat užší vztahy s Tureckem. Vnímá ho totiž jako ...

Válka 2.0 v Sýrii: Nelítostný boj o energetické ovládnutí Evropy

Tento článek je volným pokračováním komentáře „Přikloní se Německo k Rusku nebo USA?„ a dokresluje ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • cernakus
    14:57 26.06.2018

    Slavoslav: Když lidi k těm volbám šli a hodili to tam (nikdo by nedonutil 15 miliónu lidí k těm volbám jít a nebo, když by byli tak moc zbabělí, že šli, tak mohli prostě ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav:

    Když lidi k těm volbám šli a hodili to tam (nikdo by nedonutil 15 miliónu lidí k těm volbám jít a nebo, když by byli tak moc zbabělí, že šli, tak mohli prostě kandidáta nepotvrdit), tak si není na co stěžovat. Volby v Rusku jsou transparantnější než kdekoliv jinde. I díky těm kamerám ve volebním místnostech.

    A že nepustili k volbám zločince Navalného? Lepší než, když jste nám vy sem nasadili zločince bureše a ten si to tu ovládl.

    Navalný mohl jít za Zjuganovem a dohodnout se na tom, že on mu pomůže svou podporou v těchto volbách a Komunisté díky obrovskému zástupu oveček Navalného získají prezidenta, udělí tento Navalnému milost, takže bude moci kandidovat.

    Jenže on ten Západem financovaný klučina má podporu v Rusku asi jako Sobčaková. Takže by se mu Zjuganov vysmál.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:49 26.06.2018

    cernakus:
    máš slovník jako kanál

    cernakus:
    máš slovník jako kanál

  • Slavoslav
    14:43 26.06.2018

    Ale áno cernakus. Aj u nás sa voľakedy volilo radostne a na sto percent, len s tou slobodou to trochu krívalo

    Ale áno cernakus. Aj u nás sa voľakedy volilo radostne a na sto percent, len s tou slobodou to trochu krívalo

  • cernakus
    14:39 26.06.2018

    Slavoslav: Podle tebe je jistě můj nejoblíbenější režim ten Ruský. Jaká to škoda, že tam když se sejdou ti tví frustráti, tak je to směšný počet i z pohledu Pardubic, natož ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav:

    Podle tebe je jistě můj nejoblíbenější režim ten Ruský. Jaká to škoda, že tam když se sejdou ti tví frustráti, tak je to směšný počet i z pohledu Pardubic, natož Moskvy či celého Ruska :-D

    Zato ti mí frustráti dali mému oblíbenému politikovi (to nepopírám, více takový Putinů do vrcholných pozic) v posledních volbách mandát, o kterém se nesní ani těm nejkovanějším demokratům v nejdivočejších snech ;-)

    Tož, kdo je tedy frustrován, ty frustráte?Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    14:35 26.06.2018

    Slavoslav: Až an to, že ti ludia v Kyjevě na majdanu byli navození z celé Ukrajiny a zejména z Banderovského Lvova. Byl jich zlomek i v poměru obyvatel Kyjeva, natož celé ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav:

    Až an to, že ti ludia v Kyjevě na majdanu byli navození z celé Ukrajiny a zejména z Banderovského Lvova. Byl jich zlomek i v poměru obyvatel Kyjeva, natož celé ukrajiny. Celkově (celoukrajinsky) se těch protestů 1. prosince, které byly největší zúčastnilo nejvýše 500 tisíc lidí (odhad opozice), tedy 1% obyvatel, 1,5% voličů. Okupace Majdanu pak provádělo kolem 10 tisíc lidí a dostávali za to šašení tam 10 dolarů na den.

    Zkusit toto někdo v Americe, tak si je pohůnci režimu podaj. A než tady začneš slintat chcanky že ne, tak si vzpomeň jak se v USA vypořádali s "Occupy Walstreet" ;-)

    Mimochodem, 21.4.2012 se protivládní demonstrace v Praze zúčastnilo 120 tisíc lidí. Tedy 1,2% populace a 1,5% voličů. A Kalousek se šel demonstrantům v klidu vysmát do ksichtu. O nějaké sebereflexi vlády nemůže být řeč.

    Ten puč na Ukrajině nebyl důsledkem těch velkých protestů, které byly placeny Západem pouze organizačně, ale právě toho malého, ale dlouhého na Majdanu, kde byli účastníci placeni regulérně a celé to bylo naskriptované dopředu.

    Mimochodem, sejmout násilím legálně zvolenou vládu a to ještě nedodržením dohody, ve které vláda významně ustoupila - to jsou ty Západoevropské hodnoty, které mi tu ty a tvoje suita cpete? Děkuji nechci.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    14:20 26.06.2018

    pavolR: Jen poznámka k těm hodnotám, které uznáváme a za které bychom byli ochotni bojovat. Má hodnota je, že i kdybych měl absolutní moc, nechám tě žvanit a myslet si, co ...Zobrazit celý příspěvek

    pavolR:

    Jen poznámka k těm hodnotám, které uznáváme a za které bychom byli ochotni bojovat.

    Má hodnota je, že i kdybych měl absolutní moc, nechám tě žvanit a myslet si, co chceš. Protože pro mně je svoboda slova a myšlení absolutní.

    Ty, by jsi mě, jako rudého noka, bez výčitek odkrágloval.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    14:18 26.06.2018

    Danny Bingo teraz si trafil klinec po hlavičke a ja som toto tvrdil viac krát. Len ku cernakusovej smole nájdeš takto dosť frustrovaných ľudí skôr v jemu milých režimoch a ...Zobrazit celý příspěvek

    Danny

    Bingo teraz si trafil klinec po hlavičke a ja som toto tvrdil viac krát.

    Len ku cernakusovej smole nájdeš takto dosť frustrovaných ľudí skôr v jemu milých režimoch a preto si on s jemu podobný vybája, že za všetko môžu krvavé peniaze z wall street. Nie, nemôžu. Môže za to v prvom rade situácia v danej krajine do ktorej ju doviedlo jej vedenie. Keby sa ľudia mali dobre tak v Kyjeve šaškuje pár ľudí a do týždňa je pokoj.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    14:17 26.06.2018

    defaultplayer:

    Ne, už před druhou světovou. Ten Hlodomor TM :-)

    defaultplayer:

    Ne, už před druhou světovou. Ten Hlodomor TM :-)

  • cernakus
    14:16 26.06.2018

    danny: napsal jsi to tomu Pavlovi dobře a slušněji než bych to napsal já. Takže pouze kvituji. Co se týče rostoucí křivky packalství - bohužel to není jen u zpravodajských ...Zobrazit celý příspěvek

    danny:

    napsal jsi to tomu Pavlovi dobře a slušněji než bych to napsal já. Takže pouze kvituji.

    Co se týče rostoucí křivky packalství - bohužel to není jen u zpravodajských her. Je to v politice, ekonomice, vědě ... Prostě nějak jde celá Evropská civilizace do kelu. Ta západní rychleji, protože je původcem příčin, proč tomu tak je (a šíří to skrze své peníze a vojenskou moc i k nám na Východ). A ani Rusko, jak si rusofilové myslí, není garantem, že tomu odolá.

    Uvedl bych takový pregnantní příklad. Ještě v roce 2010 byla internetová svoboda Ruska daleko před kýmkoliv na světě. Ano, částečně z toho byla anarchie, ale svoboda byla ohromná. A pak, kvůli zvenčí iniciovaným demonstracím, získali potřebu internet cenzurovat. Inspiraci našli u Britů, kteří už v té době měli dobře propracované nástroje cenzury (justiční, úřední a softwarové), samozřejmě ze vznešených důvodů - dětské porno, terorizmus, zločin... Rusáci ty nástroje obšlehli (softwarové i koupili) a dnes mají cenzuru, že by jim kdejaká demokratura záviděla (= jedná se o efektivní cenzuru, kterou přitom mainstream a většinová společnost jako cenzuru nevnímají). A stejně tak se tam tlačí další výdobytky Západu. Rusko neodolá, padne jako zbytek Europoidní civilizace. Takže kdo nás "zachrání"? Čína brrrr....Skrýt celý příspěvek

  • defaultPlayer
    14:13 26.06.2018

    cernakus : tou dlohodobou přípravou (Majdan) myslíte hladomor na Ukrajině za druhé světové války? :D :D :D

    cernakus : tou dlohodobou přípravou (Majdan) myslíte hladomor na Ukrajině za druhé světové války? :D :D :D

  • danny
    13:54 26.06.2018

    Slavo: vidíš, a někdy není potřeba posílat ani dolary. Takoví fanoušci Sparty, Slávie a Baníku jsou ochotni riskovat zdraví, životy a sliznice poleptané od slzáku i bez jakékoli ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavo: vidíš, a někdy není potřeba posílat ani dolary. Takoví fanoušci Sparty, Slávie a Baníku jsou ochotni riskovat zdraví, životy a sliznice poleptané od slzáku i bez jakékoli vznešené myšlenky. Před první světovou válkou se miliony Francouzů nadchly představou, jak půjdou spacifikovat necivilizované, barbarské Němce a naopak.

    Zapomeň, že lidé nejčastěji bojují na barikádách za vznešené myšlenky, svobodu, demokracii atd... Většinou vyjdou do ulic kvůli tomu, že mají pocit, že jim někdo šáhnul na prachy, počůral jejich píseček, nebo proto, že nemají co žrát, případně jsou tak frustrovaní (aniž by věděli přesně z čeho), že prostě chtějí krev a touží dát někomu přes držku. Za svý posraný životy, za všechno, po čem kdy toužili a nikdy nebudou mít.

    Stačí držet prst na tepu doby, měřit nálady, chápat motivace a ovládat základní techniky masové komunikace, marketingu a propagandy. To výrazně snižuje množství potřebných dolarů, eur, rublů nebo juanů, aby aktér dosáhl svých cílů.

    Fascinuje mě úspěšná snaha některých novinářů, kteří dokážou ze všech těch arabských jar a pod. udělat heroické příběhy boje prostých intelektuálů ze slumu za vznešené hodnoty. A ještě víc ochota nás těm příběhům věřit.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    13:41 26.06.2018

    cermakus: je pravdou, že ta odfláknutá příprava a nedomyšlenost u zpravodajských her je v poslední době pozoruhodná a má narůstající trend. Zdá se, že staré praktiky z dob studené ...Zobrazit celý příspěvek

    cermakus: je pravdou, že ta odfláknutá příprava a nedomyšlenost u zpravodajských her je v poslední době pozoruhodná a má narůstající trend. Zdá se, že staré praktiky z dob studené války nahradily mladé, ambiciozní kádry, jejichž sebevědomí značně převyšuje schopnosti a dovednosti. Občas by neškodila nějaká orientace v dějepise, aspoň na středoškolské úrovni.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    13:40 26.06.2018

    Fascinuje ma ta viera, že niekde stačí poslať pár dolárov a tisíce ľudí ide dobrovoľne riskovať svoje životy pri prevrate. Ale chápem nejak si musíte kompenzovať a vysvetliť ...Zobrazit celý příspěvek

    Fascinuje ma ta viera, že niekde stačí poslať pár dolárov a tisíce ľudí ide dobrovoľne riskovať svoje životy pri prevrate.

    Ale chápem nejak si musíte kompenzovať a vysvetliť fakt, že za hodnoty ktoré vy neuznávate sú ľudia ochotný bojovať kým tie vaše akceptujú len pod namierenými hlavňami.

    Btw stále sa bavím keď si vypočujem napr záznam toho ako propagátor slovanskej vzájomnosti u nás žobre peniaze na ruskej ambasáde na šírenie záujmov Ruska a pritom hovorí o zo zahraničia financovaných mimovládkach a ich zhubnom vplyve.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    13:18 26.06.2018

    danny: souhlas. Ale to neznamená, že si ty podmínky nelze připravit v delším časovém sledu to byl případ Majdanu). A nepodceňoval bych sílu peněz. CIA disponuje prostředky, ...Zobrazit celý příspěvek

    danny:

    souhlas. Ale to neznamená, že si ty podmínky nelze připravit v delším časovém sledu to byl případ Majdanu).

    A nepodceňoval bych sílu peněz. CIA disponuje prostředky, ekvivalentní HDP malé země. A pokud nestačí její rezervy, tak nastupují zdroje vlády USA, které jsou prakticky neomezené.

    Prostě ten puč měl znaky toho, že to neměli ještě perfektně připravené a spustili tu akci narychlo jako reakci na tu schůzku Putin-Erdogan.

    Mimochodem stejně to posrali Kravatožroutovi v Gruzii. Přípravy na zablokování Ruska na Kavzkaze nebyly ještě hotové a Kundolíza Rýžová, jako správná pipka, nezvládla předat správně message Šaaškovi. V důsledku čehož Gruzie dopadla jak dopadla.

    Prostě to poslední dobou Američani mrví více, než u nich bylo zvykem.
    Ovšem Západní Evropa začíná zdatně sekundovat (například totálně zpackaná False Flag Skripal). Nezvládnutá Libye. Atd...Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:57 26.06.2018

    cermakus: ani CIA nedá dohromady převrat, ke kterému nejsou nazrálé podmínky. Bez rozdělené společnosti, silných opozičních hráčů s vlastní sítí a ambicemi nebo totálně rozvrácené ...Zobrazit celý příspěvek

    cermakus: ani CIA nedá dohromady převrat, ke kterému nejsou nazrálé podmínky. Bez rozdělené společnosti, silných opozičních hráčů s vlastní sítí a ambicemi nebo totálně rozvrácené státní správě a nefunkčním silovým resortům se to dělá fakt těžko.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:57 26.06.2018

    cermakus: ani CIA nedá dohromady převrat, ke kterému nejsou nazrálé podmínky. Bez rozdělené společnosti, silných opozičních hráčů s vlastní sítí a ambicemi nebo totálně rozvrácené ...Zobrazit celý příspěvek

    cermakus: ani CIA nedá dohromady převrat, ke kterému nejsou nazrálé podmínky. Bez rozdělené společnosti, silných opozičních hráčů s vlastní sítí a ambicemi nebo totálně rozvrácené státní správě a nefunkčním silovým resortům se to dělá fakt těžko.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:51 26.06.2018

    palo satko, Shania: F-35 není míchačka vybavená primitivním zabezpečením proti neautorizovanému použití. Většina vlastností a schopností není definována hardwarově, ale verzí ...Zobrazit celý příspěvek

    palo satko, Shania: F-35 není míchačka vybavená primitivním zabezpečením proti neautorizovanému použití. Většina vlastností a schopností není definována hardwarově, ale verzí použitého firmware a zapojením do sítě. Jsem přesvědčen, že bez podpory výrobce při integraci zbraní a schopností, není ani technologicky vyspělý novopečený majitel do systémů F-35 našroubovat nic.

    Mám přidělen firemní notebook. Díky přístupu k firemní síti mi to poskytuje značné možnosti. Musím však počítat s tím, že je můj pohyb monitorován, jsou zaznamenávány incidenty vyhodnocené jako aktivity v rozporu s firemní kulturou, strategií security policy atd... Pokud se pohádám s vedením a notebook zcizím, mohu s ním doma tak akorát louskat ořechy. Bez přístupu k firemní infrastruktuře je bezcenný. Správce sítě je navíc schopen ve chvíli, kdy se mi jej povede připojit na internet odstranit citlivá data nebo změnit přístupová oprávnění.

    Vzhledem k dnes již běžně implementované pokročilé diagnostice a vzdálené správě pro systémy v dopravních letadlech nemám pochyby o tom, že data ze všech F-35, které se kdy kde budou pohybovat, bude výrobce a sponsor programu pečlivě sbírat a vyhodnocovat. Jsem si naprosto jistý, že bude pečlivě monitorovat jakýkoli pokus o neautorizovaný zásah a vyvozovat z něj závěry.
    Ztráta podpory při provozu tak komplexního systému, jako F-35 je, by pro provozovatele znamenalo úplně jiný level problémů, než si užili Iránci s Tomcaty.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    09:54 26.06.2018

    oprava:

    zaměnil jsem Gül za Gülen. Jedná se o různé politky, i když jsou si podobní nejen příjmením, ale i ksichtem.

    oprava:

    zaměnil jsem Gül za Gülen. Jedná se o různé politky, i když jsou si podobní nejen příjmením, ale i ksichtem.

  • cernakus
    09:48 26.06.2018

    Ne, tento puč opravdu nebyl iniciován zevnitř. A mimochodem, těch pučů a převratů, které byli iniciovány zevnitř je opravdu minimum. Stejně jako občanská válka, tak i převrat má ...Zobrazit celý příspěvek

    Ne, tento puč opravdu nebyl iniciován zevnitř.
    A mimochodem, těch pučů a převratů, které byli iniciovány zevnitř je opravdu minimum.
    Stejně jako občanská válka, tak i převrat má obvykle externího iniciátora a podporovatele.

    Ale to člověku, který si myslí, že Majdan byla revoluce lidu, a ne EU+USA iniciovaným pučem, nevysvětlím :-DSkrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    09:27 26.06.2018

    Takže zhrnuté a podčiarknuté puč nemôže podľa cernakusa vzniknúť nijak inak iba organizáciou tajnej služby iného štátu. To sú mi novinky.

    Takže zhrnuté a podčiarknuté puč nemôže podľa cernakusa vzniknúť nijak inak iba organizáciou tajnej služby iného štátu. To sú mi novinky.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 5