Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay
- 26. 4. 2018
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Turecko-katarská společnost BMC vyhrála multimilardový kontrakt na sériovou výrobu nových tureckých hlavních bojových tanků (MBT) Altay. Turecká armáda v první fázi požaduje 250, postupně však až 1000 tanků Altay.
Tank Altay pozitivně neovlivní jen vojenské schopnosti turecké armády, ale také politické, ekonomické a vojenské vztahy Turecka s dalšími zeměmi Středního východu, zejména s Katarem. Celková finanční hodnota programu, včetně exportu tanků do jiných zemí, má v následujících 20 letech dosáhnout až 30 miliard dolarů.
Podle sekretáře pro otázky obranného průmyslu tureckého ministerstva obrany Ismaila Demira, první tanky Altay opustí nově vybudovanou výrobní linku BMC za 18 měsíců. Demir nicméně uvedl, že se jedná o velmi ambiciozní harmonogram. Kromě motoru a převodovky (viz dále) bude prvních 250 tanků využívat pouze turecké technologie, resp. technologie domestikované z jihokorejského tanku K2 Black Panther.
Sériová výroba tedy začne snad v roce 2020, avšak s neznámou rychlosti výroby – spíše ve vyšších desítkách kusů ročně (s ohledem na potřeby turecké armády a exportu). Vzhledem k rychlosti výroby, nutnosti vojenských přijímacích testů a nutnosti proškolit osádky, budou tanky Altay hrát významnější roli v turecké armádě až kolem roku 2025.
„Zahájíme s touto skupinou [BMC - pozn. red.] jednání, protože se ukázala jako nejlepší uchazeč,“ uvedl pro Defense News nejmenovaný úředník ze sekretariátu pro obranný průmysl (SSM) tureckého ministerstva obrany. BMC je jedním z největších civilních výrobců aut v Turecku a v soutěži porazil konkurenční firmy Otokar a FNSS.
Dlouhou dobu přitom byla favoritem právě společnost Otokar, která v roce 2008 získala od SSM kontrakt na vývoj a stavbu čtyř prototypů tanků Altay ve výši 500 milionů dolarů. Otokar na začátku minulého roku dokončila s prototypy tanků Altay kvalifikační testy, včetně testů taktické mobility a odolnosti při působení v nepříznivém terénu a klimatu.
V červnu minulého roku, oproti očekávání, však SSM s firmou Otokar přerušila výhradní spolupráci. Problém byla údajně „neuspokojivá“ nabídka firmy ohledně sériové výroby tanků Altay. SSM se poté rozhodla spustit otevřenou soutěž pro sériovou výrobu, i když je otázkou, jak při takto vrcholných zbrojních projektech (nota bene v Turecku) je soutěž otevřená a na kolik se jedná o politiku.
BMC však mimo jiné přislíbila vyřešit zatím nejpalčivější problém tanků Altay – chybějící tureckou pohonnou jednotku. V únoru letošního roku BMC uvedla, že vyčlení 200 vývojářů (70 ze zahraničí) pro návrh tureckého motoru. Na konci minulého roku ostatně turecké úřady vyhlásily soutěž na vývoj domácího power-packu pro Altay v hodnotě 1 miliardy dolarů.
BMC plánuje vyvinout celou rodinu dieselových motorů o výkonech 234 kW (400 koní) až 1103 kW (1500 koní), tedy nejen pro MBT, ale také pro nejrůznější kolová a pásová obrněná vozidla.
Cílem snažení je v maximální míře omezit politicky problematickou závislost Turecka na vojenských technologiích ze zahraničí – již v roce 2015 turecké společnost Tumosan vyhrála kontrakt ve výši 100 milionů dolarů na vývoj tankových motorů. Firma Tumosan se spojila s rakouskou AVL List GmbH, ale spolupráce byla ukončena v roce 2016, jako součást rakouského embarga na vývoz zbraní do Turecka.
Video: Testování prototypů tanků Altay. / YouTube
„Existuje stále nejistota ohledně pohonného balíčku [zahrnuje převážně motor, převodovku a transmisi - pozn. red.],“ uvedl v záři minulého roku pro Defense News zdroj z tureckého průmyslu. „Místní průmysl vede rozhovory s dvěma německými společnostmi o pohonném balíčku, ale vše je ukryto pod politickými mraky.“
Turecký Úřad pro veřejné zakázky potvrdil, že turecký průmysl jedná s německým výrobcem motorů MTU a výrobcem převodovek Ren. Avšak osud rozhovorů je nejasný, protože od minulého roku, kdy turecký prezident Recep Tayyip Erdogan obvinil Německo a Evropu z nacismu a rasismu, a zároveň navázal úzkou spolupráci s Ruskem, vztahy mezi Tureckem a Evropou výrazně ochladly.
Údajně se vedou rozhovory o dodávkách pohonných soustav z jiných zemí, ale zdroj citovaný Defense News odmítl být konkrétní. Již dříve se ale spekulovalo například o spolupráci s britskou divizi amerického výrobce motorů Caterpillar. Je tedy stále nejasné, jaké motory prvních 250 tanků Altay získá.
O samotných takticko-technických rysech MBT Altay není moc co říct, protože se jedná o tank klasické konstrukce, s osádkovou věží a dělem ráže 120 mm (55 kalibrů) s manuálním nabíjením. Samozřejmostí je spřažený kulomet ráže 7,62 mm a dálkově ovládaný modul s kulometem ráže 12,7 mm.
O klíčových technologiích (které by lépe popsaly bojovou hodnotu tanku), jako je úroveň pancéřování (to je ale obecně tajná informace u všech tanků), případně nové protitankové domácí munici, stabilizaci kanónu, nebo o senzorovém (termální pozorovací přístroje), elektronickém, softwarovém (systémy řízení palby a řízení boje) a komunikačním vybavení nejsou bližší informace. Dá se však očekávat, že nejsilnější vrstvy čelního pancíře věže odolají jakékoliv současné i blízké protitankové munici.
Zdroj: Hurriye Daily, Defense News
Související články
Turecko nakupuje ruské systémy protivzdušné obrany S-400
Podle zpravodajské agentury Bloomberg, která se odvolává na nejmenovaného (!) tureckého "úředníka", ...
- 14.07.2017
- 56 komentářů
- Jan Grohmann
Turecko kupuje ruské systémy S-400 a vyhlíží stíhačky F-35 Lightning II
Turecký ministr obrany Nurettin Canikli nedávno oznámil dojednání nákupu ruských kompletů ...
- 22.11.2017
- 51 komentářů
- Jan Grohmann
Turecké vykoupení: Ruské S-400 za 2,5 miliardy dolarů
Ruská firma Almaz-Antěj dodá turecké armádě čtyři baterie protiletadlového a protiraketového systému ...
- 29.12.2017
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajinské systémy aktivní ochrany Zaslon-L pro turecké tanky v Sýrii
Turecko urychleně vybaví své tanky bojující v Sýrii aktivním systémem ochrany APS (Active Protection ...
- 08.03.2018
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
Tak tipnul bych si že v Altay skončí ukrajinský powerpack využívající dvoutaktní turbodiesel ten dává 1500 koní a Ukrajinci potřebují peníze takže Turkům ochotně prodají všechny ...Zobrazit celý příspěvek
Tak tipnul bych si že v Altay skončí ukrajinský powerpack využívající dvoutaktní turbodiesel ten dává 1500 koní a Ukrajinci potřebují peníze takže Turkům ochotně prodají všechny potřebné licence. Ono není míč možností jediní kdo dělají takhle vykoné powerpacky jsou Němci,Rusové a Ukrajinci a jo v US to taky zmáknou (asi)Skrýt celý příspěvek
Nešpekulujme o rýchlosti výroby niečoho, čoho pohonná jednotka možno ešte neexistuje ani na papieri. :-) A hlavne si treba uvedomiť, že Leopardy v čase, kedy dosahovalo tempo ich ...Zobrazit celý příspěvek
Nešpekulujme o rýchlosti výroby niečoho, čoho pohonná jednotka možno ešte neexistuje ani na papieri. :-) A hlavne si treba uvedomiť, že Leopardy v čase, kedy dosahovalo tempo ich výroby špičku, boli technologicky trocha iné stroje, než tie dnešné, prekopané, alebo hoci aj Altay, čiže rýchlosť výroby sotva možno prirovnávať.Skrýt celý příspěvek
Turcy maja tysiące M48 i leopardów 1. Altay nie musi być najlepszym czołgiem - wystarczy że będzie najbardziej tureckim. To i tak będzie ogromny "skok" możliwości dla armii. A ...Zobrazit celý příspěvek
Turcy maja tysiące M48 i leopardów 1. Altay nie musi być najlepszym czołgiem - wystarczy że będzie najbardziej tureckim.
To i tak będzie ogromny "skok" możliwości dla armii.
A dla przemysłu długa seria produkcyjna nowoczesnego (choć nie nowatorskiego) pojazdu da podstawy do budowy za 15-25 lat kolejnego wozu - następcy leopardów 2 i zmodernizowanych M60.
Tak się buduje kompetencje...Skrýt celý příspěvekClanek: však jo, oni i ti Němci dokázali sekat ty Leopardy 2 sekat jak Baťa cvičky, neskutečným tempem. Tedy záleží jako vždy na poptávce, pak se dá stíhat hodně zajímavé tempo. ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
však jo, oni i ti Němci dokázali sekat ty Leopardy 2 sekat jak Baťa cvičky, neskutečným tempem. Tedy záleží jako vždy na poptávce, pak se dá stíhat hodně zajímavé tempo. Další věcí je, že Turci jsou stát, od nichž spousta zemí ráda koupí nový tank, i kdyby nebyl tak dobrá jako Abrams, Leopard nebo T-90. Zkrátka už jen z důvodu, že je od nich. Spojení s Katarem je tedy skvělý plán, byť je zajímavé, že to nevyhrál OtokarSkrýt celý příspěvek@Rase Pokud by to vazne bylo jak pisete a ja si tam pridam to "sakra", tedy ze by je dokazali produktovat sakra levne a sakra rychle, tak i to je znak kvalitniho tanku. Ne ...Zobrazit celý příspěvek
@Rase
Pokud by to vazne bylo jak pisete a ja si tam pridam to "sakra", tedy ze by je dokazali produktovat sakra levne a sakra rychle, tak i to je znak kvalitniho tanku. Ne nejlepsiho, ale kvalitniho a moderniho ano, jen proste jiny pristup. Takova "moderni T-34", ale ta ma taky sve kouzlo (treba pro staty kde "lidi je jako sr@cek").
Pro turky bude mit kouzlo hlavne to ze si je muzou postavit kolik chteji a budou si je moct stavet ikdyz se treba Nemecku nebude libit co s nima delaji. Nenechat si kafrat do svych veci, to bude nejvetsi motivace.Skrýt celý příspěvek„Místní průmysl vede rozhovory s dvěma německými společnostmi o pohonném balíčku, ale vše je ukryto pod politickými mraky.“ Ten "pohonný balíček" (prekladať by to mal ten kto ...Zobrazit celý příspěvek
„Místní průmysl vede rozhovory s dvěma německými společnostmi o pohonném balíčku, ale vše je ukryto pod politickými mraky.“
Ten "pohonný balíček" (prekladať by to mal ten kto tomu rozumie : ) je samozrejme najväčší problém a vyvynúť spoľahlivý výkonný powerpack je veľká výzva i pre veľké firmy....ten turecký bude možno rýchlo, ale sotva reálne použiteľný. Možno tak za 10 rokov sa dopracujú k použiteľnému (nie dokonalému) systému....resp. to vzdajú a dohodnú sa na dodávkach od niekoho kto s tým má viac skúseností.Skrýt celý příspěvekalexa123: kvalitní tank bych dal do uvozovek. Turkům jde jen o to, aby byly levné a daly se nasekat ve velkém počtu. Ve výsledku mě ale nenapadá nic, v čem by měl být lepší než ...Zobrazit celý příspěvek
alexa123:
kvalitní tank bych dal do uvozovek. Turkům jde jen o to, aby byly levné a daly se nasekat ve velkém počtu. Ve výsledku mě ale nenapadá nic, v čem by měl být lepší než třeba modernizovaný Leopard 2A4. Bude sice nový, ale to je tak všechno. Žádný nabíjecí automat, nebo něco podobného. Zkrátka když se bavíme o moderním tanku, tak si spíš představím japonský Type 10 (ten má neskutečný modulární pancíř). Tady nevidím nic "extra" - přesně to ale turci vlastně chtějíSkrýt celý příspěvek... BMC však mimo jiné přislíbila vyřešit zatím nejpalčivější problém tanků Altay – chybějící tureckou pohonnou jednotku... Takže vysokotlaký licenčne vyrábaný nemecký kanón ...Zobrazit celý příspěvek
... BMC však mimo jiné přislíbila vyřešit zatím nejpalčivější problém tanků Altay – chybějící tureckou pohonnou jednotku...
Takže vysokotlaký licenčne vyrábaný nemecký kanón 120mm aj s muníciou nie je problém? Elektronika ako taká pôvodom asi tiež zo zahraničia nie je problém? Pancier pôvodom pravdepodobne zo zahraničia tiež nie je problém? Pretože tento tank ako taký je podľa mňa väčšinou iba LEGO skladačkou špičkových komponentov vyvinutých v zahraničí, ktoré Turci iba vyselektovali poľa svojich požiadaviek a vyrobili z toho podľa všetkého naozaj kvalitný tank.Skrýt celý příspěvek"nejsilnější vrstvy čelního pancíře věže odolají jakékoliv současné i blízké protitankové munici" ...to je možná pravda, ale jestli se nechají zase ochcávat towkaři z boku a ...Zobrazit celý příspěvek
"nejsilnější vrstvy čelního pancíře věže odolají jakékoliv současné i blízké protitankové munici"
...to je možná pravda, ale jestli se nechají zase ochcávat towkaři z boku a zezadu...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...