Shodnost v rámci platformy H-1 je přínosem pro obnovu výroby vrtulníků UH-1Y

Shodnost v rámci platformy H-1 je přínosem pro obnovu výroby vrtulníků UH-1Y
UH-1Y Venom / Foto: Textron Inc. (Zvětšit)

Společnost Bell Textron Inc., dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), obnovila výrobu vrtulníků UH-1Y Venom pro prvního mezinárodního provozovatele. Crestview Aerospace již ve svém floridském závodě v Crestview zahájila výrobu první z osmi kabin. Vrtulníky jsou předmětem smlouvy z roku 2020, kterou ministerstvo obrany USA udělilo společnosti Bell za účelem výroby a dodávky osmi vrtulníků UH-1Y a čtyř vrtulníků AH-1Z pro vládu České republiky.

„V Crestview Aerospace vnímáme jako velkou poctu, že jsme dostali příležitost spolupracovat s Bellem a pokračovat ve výrobě trupu UH-1Y pro prvního mezinárodního zákazníka,“ řekl Paul Kohlmeier, viceprezident pro strategii a rozvoj podnikání. „Zákazníci Crestview se mohou plně spolehnout na vysokou kvalitu a spolehlivost, jež vnášíme do výroby mezinárodních vrtulníků Venom – stejně tak, jako jsme to dělali při výrobě vrtulníků, které jsou základem letky v současnosti provozované námořní pěchotou Spojených států po celém světě.“

Společnost Bell dodala v dubnu 2018 poslední stroje UH-1Y pro rekordní program Námořní pěchoty Spojených států (USMC) a v rámci smlouvy na výrobu 349 vrtulníků platformy H-1, která sestává z modelů 160 UH-1Y a 189 AH-1Z.

Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z sdílejí 85 procent společných dílů. Právě tato shodnost mezi nimi umožnila, že během výroby strojů AH-1Z pro námořní pěchotu zůstal dodavatelský řetězce kritických komponentů nepřerušený.

„Čas, logistika a pracovní síla jsou strategické zdroje,“ uvedl Mike Deslatte, viceprezident společnosti Bell a ředitel programu H-1. „Vysoká míra shodnosti v rámci této platformy zajišťuje, aby mezi stroji Viper a Venom vše, co se týká výroby, údržby a modernizace, zůstalo bezproblémové. Zároveň se tím výrazně redukují náklady na provoz a prodlouží se životní cyklus. Shodnost představuje velkou taktickou výhodu na více úrovních.“

UH-1Y a AH-1Z sdílejí stejný motor, integrovaný systém mise a dynamické komponenty, jako je například čtyřlistý rotorový systém. Oba stroje jsou speciálně navrženy a vyrobeny pro expediční operace. Jejich mimořádnou předností v porovnání s konkurenčními stroji je, že společně mohou pokrývat celé spektrum vojenských operací.

Společnost Bell předpokládá, že výroba vrtulníků pro potřeby námořní pěchoty potrvá do začátku roku 2022. Poté bude pokračovat produkce pro zahraniční vojenské zákazníky. Bell má ve výrobě dva podepsané vojenské prodeje (FMS): jedná se o dodávky vrtulníků pro Bahrajn a Českou republiku.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom

Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...

Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?

Armáda ČR získá útočné vrtulníky AH-1Z Viper a víceúčelové UH-1Y Venom. Jedním ze zvažovaných strojů ...

Námořní pěchota vyřadí pětinu vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom

Podle amerického portálu The Drive:War Zone americká námořní pěchota (USMC) v rámci reformy Force ...

AH-1Z Viper a UH-1Y Venom: Unikátní schopnosti pro Armádu ČR

V roce 2023 Armáda České republiky získá první bojové vrtulníky AH-1Z Viper (Zulu) a víceúčelové ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • juhelak
    08:01 21.07.2021

    Bell na me pusobi dlouhodobe jako velice solidni firma. Ac jsou pro nás obecně americké produkty dražší, tak by ČR s nimi měla udrzovat a posílit spolupráci. Negativum by mohla být ...Zobrazit celý příspěvek

    Bell na me pusobi dlouhodobe jako velice solidni firma. Ac jsou pro nás obecně americké produkty dražší, tak by ČR s nimi měla udrzovat a posílit spolupráci. Negativum by mohla být opetovná zavislost na jedné firmě..ale na druhou stranu by mohl bell nejaké svoje kapacity a vývoj umístit i u nás..Tahle zakázka sama o sobě je relativně malá, ale pokud by touhle cestou šla i PˇCR a záchranka tak uz by to pro ne mohlo být zajimave..a spolupráce GE s Bellem na nasem území by mohla být prospěšná pro všechny. nezkoumal sem jejich produkty ale urcite se tam najde i nejaka odpoved na poptávku policie na vetším transportním vrtulníku. V kontextu zvysující se cetnosti přírodních katastrof v Evrope mozná vyvstavne potřeba dalších vrtulníku i jinde u slozek které do ted vrtulníky nevlastní..Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      08:54 21.07.2021

      Policie používá Belly už od devadesátých let. V LZS má prakticky monopol H 135 a pravděpodobně se na tom nic měnit nebude. Jako větší vrtulník pro policii by mohl být teoreticky ...Zobrazit celý příspěvek

      Policie používá Belly už od devadesátých let. V LZS má prakticky monopol H 135 a pravděpodobně se na tom nic měnit nebude.
      Jako větší vrtulník pro policii by mohl být teoreticky nabídnutý Bell 525, ale pokud vím tak ještě nemá dokončenou certifikaci ani žádného jistého odběratele. Spíš si myslím že půjdou cestou evropského stroje kde je výběr poměrně velký.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        10:10 21.07.2021

        mám pocit, že PČR měla předváděčku H225 (H215?)

        mám pocit, že PČR měla předváděčku H225 (H215?)

  • Scotty
    17:15 20.07.2021

    Nedávno se v ČT objevila zpráva že dodávky vrtulníků začnou už v roce 2022. Podle téhle informace se to zdá být reálné.

    Nedávno se v ČT objevila zpráva že dodávky vrtulníků začnou už v roce 2022. Podle téhle informace se to zdá být reálné.

  • cejkis
    14:42 20.07.2021

    Čekal jsem, že to vyrobí ještě Bell a ne že to strčí Vertexu, který se specializuje na aftermarket. Zajímavá informace.

    Čekal jsem, že to vyrobí ještě Bell a ne že to strčí Vertexu, který se specializuje na aftermarket. Zajímavá informace.

    • Storm
      15:08 20.07.2021

      No a pro tebe platí to samé co flankera... Místo smysluplného přízpěvku, jen trapná poznámka...

      No a pro tebe platí to samé co flankera... Místo smysluplného přízpěvku, jen trapná poznámka...

      • flanker.jirka
        17:18 20.07.2021

        Proč trapná? Pokud Scotty uvádí, že se s největší pravděpodobností Mi 17/171 nebudou ničím nahrazovat, tak zbudou jako přepravní vrtulníky pouze Venomy, max. Sokoly ve Kbelích a s ...Zobrazit celý příspěvek

        Proč trapná? Pokud Scotty uvádí, že se s největší pravděpodobností Mi 17/171 nebudou ničím nahrazovat, tak zbudou jako přepravní vrtulníky pouze Venomy, max. Sokoly ve Kbelích a s tím to opravdu nevyhrajeme. Kapacitu přepravy materiálu a osob Mi 171 musíme zachovat, hodí se to minimálně pro čtyřkolky pro speciály a výsadkáře.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          17:54 20.07.2021

          jelikož se Mi-171 modernizují a mají se provozovat do roku 2035, tak se vskutku nebudou vyřazovat.

          jelikož se Mi-171 modernizují a mají se provozovat do roku 2035, tak se vskutku nebudou vyřazovat.

        • Torong
          17:59 20.07.2021

          Koukám, že ani číst neumíš. Scotty psal, že nebudou nahrazeny Venomy. Ne, že nebuou nahrazeny ničím...

          Koukám, že ani číst neumíš. Scotty psal, že nebudou nahrazeny Venomy. Ne, že nebuou nahrazeny ničím...

          • flanker.jirka
            12:30 21.07.2021

            Máte pravdu, už to vidím.

            Máte pravdu, už to vidím.

    • Scotty
      17:11 20.07.2021

      „Zákazníci Crestview se mohou plně spolehnout na vysokou kvalitu a spolehlivost, jež vnášíme do výroby mezinárodních vrtulníků Venom – stejně tak, jako jsme to dělali při výrobě ...Zobrazit celý příspěvek

      „Zákazníci Crestview se mohou plně spolehnout na vysokou kvalitu a spolehlivost, jež vnášíme do výroby mezinárodních vrtulníků Venom – stejně tak, jako jsme to dělali při výrobě vrtulníků, které jsou základem letky v současnosti provozované námořní pěchotou Spojených států po celém světě.“
      Z toho vyjádření se zdá že spolupracovali už na výrobě vrtulníků pro USMC.Skrýt celý příspěvek

    • padre
      18:26 20.07.2021

      Pane cejkis ,to není Vertex Hradec Králové,výrobce laminátových kajaků a pramic…

      Pane cejkis ,to není Vertex Hradec Králové,výrobce laminátových kajaků a pramic…

      • tomas.kotnour
        18:38 20.07.2021

        Jj, na to, že by se měla společnost Crestview Aerospace specializovat na aftermarket, je těch 630 vyrobených trupových sekcí CH-47 a 150 kabin UH-1Y z referencí docela ...Zobrazit celý příspěvek

        Jj, na to, že by se měla společnost Crestview Aerospace specializovat na aftermarket, je těch 630 vyrobených trupových sekcí CH-47 a 150 kabin UH-1Y z referencí docela úctyhodných.

        https://crestviewaerospace.com... Skrýt celý příspěvek

    • cejkis
      19:46 20.07.2021

      Vertex se specializuje na aftermarket. Vlastní několik dceřiných společností. Jedna z nich je Crestview Aerospace. Tato firma se specializuje na draky letadel, upravuje je a ...Zobrazit celý příspěvek

      Vertex se specializuje na aftermarket. Vlastní několik dceřiných společností. Jedna z nich je Crestview Aerospace. Tato firma se specializuje na draky letadel, upravuje je a samozřejmě je schopna vyrobit i draky nové.

      Bell zadal výrobu draků firmě z oblasti aftermarketu. To je celá informace. Nic více. Vaše útoky jsou bláznivé.Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        20:18 20.07.2021

        Stejně jako kabiny všech Venomů před tím. Evidentně tedy nejsou žádný aftermarket, ale OEM dodavatel Bellu.

        Stejně jako kabiny všech Venomů před tím. Evidentně tedy nejsou žádný aftermarket, ale OEM dodavatel Bellu.

  • bubamara
    12:21 20.07.2021

    Jsem zvědav, jestli ČR nebude mít zájem o nadbytečné AH-1Z, kterých se plánuje zbavit námořní pěchota...

    Jsem zvědav, jestli ČR nebude mít zájem o nadbytečné AH-1Z, kterých se plánuje zbavit námořní pěchota...

    • Scotty
      12:27 20.07.2021

      Možná ani nebudou nabídnuté k odprodeji.

      Možná ani nebudou nabídnuté k odprodeji.

    • skelet
      12:28 20.07.2021

      určitě ne, měly by to být nejstarší a nejolétanější stroje. To spíš cestou "pouštních" AH-1Z, které byly původně vyrobeny pro Pákistán, a následně embargován jejich vývoz.

      určitě ne, měly by to být nejstarší a nejolétanější stroje. To spíš cestou "pouštních" AH-1Z, které byly původně vyrobeny pro Pákistán, a následně embargován jejich vývoz.

  • toustr
    12:11 20.07.2021

    Super, teď ještě nakoupit další, aby byly ideálně počty tak 20x Venom a 12x Viper. Pokud ne, je to jen další kouskování armádní výzbroje. Sorry jako, ale 150 miliard na armádu (cca ...Zobrazit celý příspěvek

    Super, teď ještě nakoupit další, aby byly ideálně počty tak 20x Venom a 12x Viper. Pokud ne, je to jen další kouskování armádní výzbroje. Sorry jako, ale 150 miliard na armádu (cca ty 2% HDP) nejsou nějaký extrémní peníze. Pokud nejsou schopni zvedat armádní rozpočet a pomalu ho ještě snižují (viz ten na příští rok), tak můžeme armádu hrdě rozpustit, protože si ji nezasloužíme.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      13:05 31.07.2021

      Jen to ne, máme tu podstatně důležitější techniku než navyšovat tyto předražené (jinak solidní) stroje. Např. SAM, houfnice, BVP, ostatně ani radary tu ještě nejsou... A dvakrát ne ...Zobrazit celý příspěvek

      Jen to ne, máme tu podstatně důležitější techniku než navyšovat tyto předražené (jinak solidní) stroje. Např. SAM, houfnice, BVP, ostatně ani radary tu ještě nejsou...
      A dvakrát ne proto aby si nikdo nezvykal za stanovené peníze nakoupit drahou techniku v nepatrných počtech a pak argumentovat nutností rozšířit ty trapné počty.Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        17:12 31.07.2021

        Ach bože, kde jsi přišel na to, že jsou předražené?

        Ach bože, kde jsi přišel na to, že jsou předražené?

  • janek128
    11:58 20.07.2021

    co si budeme nalhávat, abychom měli aspoň jakés takés vrtulníkové letectvo jako doposud (a pominu-li fakt, že jde o stroje z ruska a polska, tak na tom nejsou i díky modernizacím ...Zobrazit celý příspěvek

    co si budeme nalhávat, abychom měli aspoň jakés takés vrtulníkové letectvo jako doposud (a pominu-li fakt, že jde o stroje z ruska a polska, tak na tom nejsou i díky modernizacím vůbec špatně), tak při náhradě ruské techniky by si měli u naší republiky udělat křížek, že minimálně dalších 20 vrtulníků by nám měli ještě vyrobit, aby těch 12 objednaných vrtulníků nebylo v zahraničí jen pro smích až nebudou Mi171+24/35.
    Předpokládám, že ČR jako člen NATO a inteligentní stát si to uvědomí a tak za 2 roky pošle další objednávku... aby stroje za 6 let byly....Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      12:25 20.07.2021

      Mi-17/171 s největší pravděpodobností nebudou nahrazovat Venomy. Nejspíš se uvažuje o nákupu dalších 4 Viperů. Tedy aby bylo celkově 8+8. Myslím že to je celkem reálné.

      Mi-17/171 s největší pravděpodobností nebudou nahrazovat Venomy. Nejspíš se uvažuje o nákupu dalších 4 Viperů. Tedy aby bylo celkově 8+8. Myslím že to je celkem reálné.

      • flanker.jirka
        14:33 20.07.2021

        To bude mít letectvo a tím i vysadkovy pluk pouze 8 přepravnich vrtulníků v podobě malych Venomu? A to pouze v případě udržení 100% provozuschopnosti, což nepůjde už jen z důvodu ...Zobrazit celý příspěvek

        To bude mít letectvo a tím i vysadkovy pluk pouze 8 přepravnich vrtulníků v podobě malych Venomu? A to pouze v případě udržení 100% provozuschopnosti, což nepůjde už jen z důvodu údržby. Co bude přepravovat uvažováné mini vozítka?Skrýt celý příspěvek

        • Storm
          14:57 20.07.2021

          flanker.jirik To bude mít letectvo a tím i vysadkovy pluk pouze 8 přepravnich vrtulníků v podobě malych Venomu? A to pouze v případě udržení 100% provozuschopnosti, což nepůjde už ...Zobrazit celý příspěvek

          flanker.jirik
          To bude mít letectvo a tím i vysadkovy pluk pouze 8 přepravnich vrtulníků v podobě malych Venomu? A to pouze v případě udržení 100% provozuschopnosti, což nepůjde už jen z důvodu údržby. Co bude přepravovat uvažováné mini vozítka?

          Tak jestli tohle myslíš vážně jiříku, tak to je dost trapné, ubohé a zavádějící i od tebe, kdy už máme pro tebe všichni posunutý filtr, nebo spíše úplně vypnutý tolerance hloupostí... ;)Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            17:16 20.07.2021

            Sorry, ale když si přečtu Scottyho koment: "Mi-17/171 s největší pravděpodobností nebudou nahrazovat Venomy. Nejspíš se uvažuje o nákupu dalších 4 Viperů. Tedy aby bylo celkově ...Zobrazit celý příspěvek

            Sorry, ale když si přečtu Scottyho koment:
            "Mi-17/171 s největší pravděpodobností nebudou nahrazovat Venomy. Nejspíš se uvažuje o nákupu dalších 4 Viperů. Tedy aby bylo celkově 8+8. Myslím že to je celkem reálné."
            Tak mi z toho vychází, že Mi 17/171 dolétají a pak "s největší pravděpodobností" nebude přepravní kapacitu osob zajišťovat nic jiného než Venomy (Sokoly nepočítám, ty jsou pro jiné účely)Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            18:01 20.07.2021

            Ne Flankere, i ty sám velmi dobře víš, že Mi 171 je větší kategorie vrtulníků a bude nahrazena zase v~tším vrtulníkem. Ale u tebe jsme si už zvykli, že když příjde na H1, přestáváš ...Zobrazit celý příspěvek

            Ne Flankere, i ty sám velmi dobře víš, že Mi 171 je větší kategorie vrtulníků a bude nahrazena zase v~tším vrtulníkem. Ale u tebe jsme si už zvykli, že když příjde na H1, přestáváš normálně myslet...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            18:16 20.07.2021

            flanker.jirka
            Vzhledem k tomu že vyřazení Mi-171 se plánuje až v polovině třicátých let je jasné že budou nějakou dobu fungovat spolu s Venomy.

            flanker.jirka
            Vzhledem k tomu že vyřazení Mi-171 se plánuje až v polovině třicátých let je jasné že budou nějakou dobu fungovat spolu s Venomy.

        • Scotty
          17:09 20.07.2021

          flanker.jirka
          Ne. Venom neměl být náhrada většího transportního vrtulníku, jen jeho doplnění. Až se bude hledat náhrada za Mi-171 půjde patrně o stejnou váhovou kategorii.

          flanker.jirka
          Ne. Venom neměl být náhrada většího transportního vrtulníku, jen jeho doplnění. Až se bude hledat náhrada za Mi-171 půjde patrně o stejnou váhovou kategorii.

          • flanker.jirka
            17:22 20.07.2021

            Tak v tomto případě rovnou začít vybírat pořádný vrtulník a na další kusy Venomů se vykašlat, to je škoda peněz.

            Tak v tomto případě rovnou začít vybírat pořádný vrtulník a na další kusy Venomů se vykašlat, to je škoda peněz.

          • Scotty
            18:14 20.07.2021

            To je otázka spíš čím a jak se budou nahrazovat staré Mi-17. Sice jim byla prodloužena životnost, ale pravděpodobně stejně dolétají mezi roky 2026-28. Tady se nabízí společný tendr ...Zobrazit celý příspěvek

            To je otázka spíš čím a jak se budou nahrazovat staré Mi-17. Sice jim byla prodloužena životnost, ale pravděpodobně stejně dolétají mezi roky 2026-28. Tady se nabízí společný tendr s policií která uvažuje o nákupu vrtulníků téhle kategorie. No a na hledání náhrady za Mi-171 je ještě nějaký čas.Skrýt celý příspěvek

          • Ondra Mrklas
            01:15 21.07.2021

            Už od počátku nákupu H-1 se uvažovalo o těchto strojích jako o náhradě Mi-24V a ničeho jiného. Pokud se bavíme o adeptech na náhradu Mi-171Š, tak to je nejčastěji zmiňovaná dvojice ...Zobrazit celý příspěvek

            Už od počátku nákupu H-1 se uvažovalo o těchto strojích jako o náhradě Mi-24V a ničeho jiného. Pokud se bavíme o adeptech na náhradu Mi-171Š, tak to je nejčastěji zmiňovaná dvojice strojů CH-47 a CH-53Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        12:34 21.07.2021

        Scotty
        Torong mne upozornil na váš koment, ma pravdu přečetl jsem to letem světem a špatně si to vyložil.
        Sorry

        Scotty
        Torong mne upozornil na váš koment, ma pravdu přečetl jsem to letem světem a špatně si to vyložil.
        Sorry

    • Torong
      12:28 20.07.2021

      Tak v kongresu schválili 12+12...

      Tak v kongresu schválili 12+12...

      • Matesaax
        13:17 20.07.2021

        Těch 12+12 bych už moc reálně neviděl,to spíš těch 8+8.Navíc pokud by se nakoupilo těch 12+12,tak by to byla výzbroj pro dvě letky a mohlo by se stát,že po vyřazení Mi-171 by to ...Zobrazit celý příspěvek

        Těch 12+12 bych už moc reálně neviděl,to spíš těch 8+8.Navíc pokud by se nakoupilo těch 12+12,tak by to byla výzbroj pro dvě letky a mohlo by se stát,že po vyřazení Mi-171 by to bylo celé naše vrtulníkové letectvo.Pokud jich bude jen 16,tak je reálné,že po skončení sedmnáctek se koupí ještě nějaké velké vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        17:18 20.07.2021

        Torong
        Myslím že ne. Pokud vím ve FMS nám bylo nabídnuto 12 Venomů a 4 Vipery. Z toho jsme nakupili 8 Venomů a 4 Vipery. Další dodávky by se museli znovu vyjednat.

        Torong
        Myslím že ne. Pokud vím ve FMS nám bylo nabídnuto 12 Venomů a 4 Vipery. Z toho jsme nakupili 8 Venomů a 4 Vipery. Další dodávky by se museli znovu vyjednat.

    • Storm
      12:57 20.07.2021

      Janek128 zahraničí jen pro smích až nebudou Mi171+24/35 Jak psal skoty, Mi-171 podle dostupných informací se nahrazovat nebudou, ale jejich schopnosti doplní UH1Y... Co se týče ...Zobrazit celý příspěvek

      Janek128
      zahraničí jen pro smích až nebudou Mi171+24/35

      Jak psal skoty, Mi-171 podle dostupných informací se nahrazovat nebudou, ale jejich schopnosti doplní UH1Y... Co se týče Mi-35, tak tam bych se bál spíše toho, jestli náhodou pro smích nejsou v zahraničí právě ony... Tak jak jsou dnes u nás vybaveny a vyzbrojeny tak moc velkou díru do světa moc neudělají... Zůstal jim už jen impozantní vzhled... Vybavení, schopnosti, výzbroj a výkony zamrzly v když né v 80tých letech, tak v 90sátých určitě... Kropit bojiště kulomety a neřízenými raketami by uměly i ty Mi171 kdyby jejich závěsníky nebyly jen pro přídavné palivové nádrže...Skrýt celý příspěvek

      • apache
        19:18 20.07.2021

        Souhlasím, Mi-35 jsou dnes vlastně jen konzervačním nástrojem pro piloty a personál, aby měli nalétané hodiny a struktura letky držela pohromadě. Skutečné nasazení v boji je pro ...Zobrazit celý příspěvek

        Souhlasím, Mi-35 jsou dnes vlastně jen konzervačním nástrojem pro piloty a personál, aby měli nalétané hodiny a struktura letky držela pohromadě. Skutečné nasazení v boji je pro tyto stroje již absolutně nemyslitelné... aniž bych se chtěl těch chlapů nějak dotknout, tak celá ta letka je svým způsobem de facto výcviková, protože nikdo soudný by o jejím nasazení tak, jak je oficiálně uváděno, nemohl ani uvažovat.

        Už aby měli nové stroje a stali se tak reálnou bojovou silou.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...