Dobrá zpráva pro Evropu: Saúdové nakoupí 48 stíhaček Eurofighter Typhoon
- 11. 3. 2018
- 68 komentářů
- Jan Grohmann
Z Británie přišla skvělá zpráva pro evropský průmysl a evropské zaměstnance. V pátek Saúdská Arábie podepsala s Británií mezivládní memorandum o porozumění MOI (Memorandum of Intent) o případném nákupu 48 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon.
Eurofighter v Evropě živí 100 000 lidí
Finální smlouva zatím nebyla podepsaná, uzavření MOI je „pouze“ jedním z důležitých kroků nutných k uzavření finální smlouvy. Memorandum o porozumění podepsal saúdský korunní princ Mohamed bin Salmán na závěr své třídenní cesty do Velké Británie. Princ zastává mimo jiné funkci ministra obrany, je hlavou královského soudu a také předsedou Výboru pro ekonomické a rozvojové záležitosti (CEDA).
„Udělali jsme zásadní krok k dokončení objednávky dalších stíhaček Typhoon, které zvýší bezpečnost na Středním východě a podpoří britský průmysl a pracovní místa,“ sdělil novinářům britský ministr obrany Gavin Williamson po podpisu MOI. Celková výše předběžně uzavřených obchodních dohod a investic mezi Velkou Británií a Saúdskou Arábii dosáhla 65 miliard liber.
Výrobu stíhaček Eurofighter zastřešuje společnost Eurofighter Jagdflugzeug se sídlem v bavorském Hallbergmoosu . Jejími dnešními podílníky jsou tři významní letečtí výrobci z celkem čtyř evropských států: BAE Systems (Velká Británie), Airbus (Německo a Španělsko) a Leonardo (Itálie).
Výroba Eurofighterů v Evropě přímo nebo nepřímo zaměstnává více než 100 000 lidí. Montážní továrny jsou ve Velké Británii, Itálii, Německu a Španělsku. Každá továrna vyrábí letouny pro vlastní letectvo a také pro některé zahraniční zákazníky. Itálie například zajišťuje výrobu Eurofighterů pro Kuvajt, britská továrna u městečka Warton (Lancashire) pro Oman, Katar a Saúdskou Arábii. Se zahraničním zákazníkem vyjednává ta země z konsorcia, která má v dané zemi nejlepší obchodně-politické kontakty.
Ve Velké Británii se na výrobě Eurofighterů podílí více 40 000 lidí, tedy zhruba dvakrát více než v ostatních třech zemích. Nicméně výroba je rozprostřena po celé Evropě: německá Premium AEROTEC vyrábí centrální část trupu; španělský Airbus Military (dříve EADS CASA) pravé křídlo, sloty křídel; britská BAE Systems přední část trupu (včetně kachních křídel), kryt pilotní kabiny, hřbet trupu, svislou ocasní plochu, vnitřní vztlakové klapky a zadní část trupu.
Italská firma Leonardo pak levé křídlo, vnější vztlakové klapky a zadní část trupu. Britská Rolls-Royce zajišťuje montáž (a výrobu velkého množství motorových dílů) proudových motorů Eurojet EJ200. Celkově má BAE Systems a britský dodavatelský řetězec podíl na výrobě stíhačky Eurofighter 37,5 % (z celkového finančního objemu).
Eurofighter Jagdflugzeug bojuje se snížením dodávek letadel Eurofighter, protože roste naplněnost dodávek pro hlavní čtyři země projektu. Britské letectvo (RAF) objednalo 160 Eurofighterů a získalo již 137 letadel. Minulý rok továrna e Wartonu dodala RAF 20 letadel, ale letos to bude pouze 11 letadel. Kvůli snížení tempa výroby BAE Systems oznámila na začátku roku propuštění 2000 zaměstnanců.
Výrobní továrna v britském Wartonu.
Eurofighter Typhoon byl poprvé do služby zařazen v roce 2003 a zatím bylo závazně objednáno 623 letadel, z toho 200 v nejnovější výrobní série 3A (Tranche 3A), která má zejména rozšířené možnosti vést boj vzduch–země.
Saúdové zachraňují evropský letecký průmysl
Saúdská Arábie objednala prvních 72 stíhaček z britské výrobní linky 18. června 2006. Náklady (za posledních 10 let) za nákup letadel, vybudování kompletního provozního zázemí, dodávky zbraní, náhradních dílů a dlouhodobou technickou a výcvikovou podporu Mohamed bin Salmán odhaduje až na 20 miliard liber (při dnešním kurzu 582 miliard Kč).
Podle původní dohody BAE Systems v letech 2009 až 2011 dodala Saúdské Arábii 18 jednomístných a šest dvoumístných Eurofighterů výrobní série 2 (Tranche 2). Dalších 48 stíhaček mělo vzniknout v novém montážním závodu v Saúdské Arábii firmy Alsalam Aircraft Company (společný podnik společností Boeing, Saudi Arabian Airlines a Saudi Advanced Industries Company). Saúdské Arábii se však tento ambiciózní projekt nepodařilo dokončit, a proto se v roce 2014 obě strany dohodly na výrobě saúdských stíhaček v britském Wartonu (společně se zvýšením ceny).
Z této výroby 24 letadel (šest dvojmístných) zůstalo ve verzi Tranche 2 a teprve posledních 24 letadel patřilo do Tranche 3A. Dodávky Tranche 2 proběhly v letech 2013–2014 a dodávky 24 stíhaček Tranche 3A v letech 2015 až 2017.
Poslední výrobní série Tranche 3A může vést plnohodnotný boj vzduch-země.
I přesto ale BAE Systems zaměstnává přímo v Saúdské Arábii především v rámci provozní a technické podpory saúdských letadel Hawk, Tornado a Typhoon asi 6000 lidí – většinou místních. Letectvo Saúdské Arábie provozuje Eurofighter Typhoon ve třech letkách (3., 10. a 80.) na letecké základně Taif.
Pokud dojde k podpisu smlouvy (obecně se věří, že k tomu dojde do několika měsíců), saúdské letectvo bude provozovat celkově 120 stíhaček Eurofighter.
I tentokrát se obě strany pokusí přenést část výroby přímo do Saúdské Arábie, a to v rámci saúdského modernizačního programu Vision 2030. Hlavou projektu, který má za cíl zbavit závislost saúdské ekonomiky na vývozu ropy a modernizovat společenské, ekonomické a občanské prostředí, je právě Mohamed bin Salmá.
„Dnešní zprávy (uzavření MOI – pozn. red.) jsou pozitivním krokem směrem k uzavření kontraktu s naším váženým zákazníkem Královstvím Saúdské Arábie. Jsme odhodláni podporovat království, protože modernizuje saúdské ozbrojené síly a rozvíjí klíčové rozhodující průmyslové schopnosti Vision 2030,“ řekl Charles Woodburn, výkonný ředitel BAE Systems.
Eurofighter dokáže používat nejmodernější zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země.
V loňském roce Britové prodali 24 Eurofighterů do Kataru za přibližně pět miliard liber. V případě Kataru došlo k uzavření smlouvy pouze tři měsíce od podpisu MOI.
Dodávky letadel jsou ale ve Velké Británii pod palbou kritiky opozice. Kate Osamorová, stínová ministryně zahraničí britské opozice, uvedla, že dohoda „zesměšnila“ Británii (ve smyslu boje za lidská práva) a Theresa Mayová by měla u Mohameda bin Salmána spíše lobbovat, aby saúdské letectvo přestalo bombardovat civilisty v Jemenu a aby Saúdská Arábie přestala používá hladovění jako válečnou zbraň.
V každém případě Velká Británie i další evropské státy stojí před závažnou otázkou, jak bude vypadat evropský vojenský letecký program po ukončení výroby letounů Typhoon. I když objednávky Kuvajtu a Saúdské Arábie problém posunuly o několik let, budoucnost evropské vojenské letecké výroby je nutné řešit právě nyní. Existují dvě možnosti: buď evropské země vyvinou vlastní stíhací letoun nové generace, nebo budou zcela závislé na dodávkách letecké techniky od amerických firem, kterým však jde (i přes deklarované transatlantické přátelství) především o zisk. Ostatně na příkladu firmy Lockheed Martin lze vidět, že firma je schopná finančně „oškubávat“ i vlastní letectvo.
Dlužno dodat, že další roky „k dobru“ může evropskému leteckému průmyslu poskytnout Německo. Berlín plánuje nahradit flotilu 85 útočných letadel Tornado. Ač se dříve spekulovalo o nákupu stíhaček F-35 Lightning II, podle posledních zpráv hlavním favoritem je stíhačka Eurofighter. Důvodem je právě udržení schopností vyrábět stíhací letadla v Evropě.
Zdroj: BMPD, Defense News, BBC
Související články
Ruské a americké protivzdušné systémy S-400 a THAAD pro Saúdskou Arábii
Saúdská Arábie zvolila netradiční cestu modernizace své protivzdušné obrany (PVO). Saúdové projevili ...
- 16.11.2017
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
- 27.02.2018
- 33 komentářů
- Jan Buchar
Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II
Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...
- 05.03.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II
V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...
- 06.03.2018
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Tak k vývoji nějaké evropské (lépe řečeno francouzsko-německé) varianty F 35 jsem velmi skeptický. S tím měli přijít před 20 lety, teď je pozdě. Konkurence už z velké části ...Zobrazit celý příspěvek
Tak k vývoji nějaké evropské (lépe řečeno francouzsko-německé) varianty F 35 jsem velmi skeptický.
S tím měli přijít před 20 lety, teď je pozdě. Konkurence už z velké části potencionální trhy obsadila ( Británie, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Dánsko, Jižní Korea, Japonsko, Turecko) čí v budoucnu zcela jistě obsadí (Polsko a jednou možná i Rumunsko a bohaté země okolo Zálivu).
Takže zbývají domácí trhy, přičemž Francie ještě ani nedokončila přezbrojení na Rafale, který bude i v roce 2035 (kdyby se sériovou produkcí nového letadla dalo počítat) ještě stále použitelný.Nicméně první série už budou na konci životnosti.
A potom Německo, které potřebuje odhadem 60-80 letadel, jako náhradu Tornád. A případně trhy menších evropských zemí (ČR, SR, HU, BG, BE, PT), nebo trochu větší Španělsko. Tj. odhadem, max. 350-400 kusů, jistě si dovedete představit kolik by takové letadlo (ve srovnání s nějakou F 35D či E, které by v tuto dobu mohla být již k dispozici) stálo. A to zcela pomíjím fakt, že německá armáda chce jednoznačně F 35 a jediné co brání ho objednat jsou politické zájmy.Skrýt celý příspěvekstirling: O technické "utajované" parametry požádali už loni. V případě potřeby si můžou zalítat vedle Italů, Britů a podobně, co už F-35 mají. Rozhodně ale nemá smysl budovat ...Zobrazit celý příspěvek
stirling:
O technické "utajované" parametry požádali už loni. V případě potřeby si můžou zalítat vedle Italů, Britů a podobně, co už F-35 mají. Rozhodně ale nemá smysl budovat zázemí kvůli pár strojům. Myslím i, že pokud by němci (nebo Francouzi) koupili F-35, tak by to nebylo dobré pro akcie Airbusu. Přeci jen v tomhle si s američany dost konkurují a Německo se ani nepodílelo na vývoji. Celkově by to asi nadělalo víc škody než užitku, tak s tím nepočítám.
Clanek:
nevím zda tohle někdo z místního osazenstva reálně ví. Spíš co si kdo zaplatí to má (dle požadované konfigurace), případně ne každému státu se může dodat všechno (třeba co nejsou v NATO). Fakt netuším.Skrýt celý příspěvekPeníze nesmrdí nikomu a pokud by jim letadla neprodala evropa tak usa či rusko jo, takže aspoň v tomhle se evropa zatím drží v normálu. Jinak němci by naopak aspoň část tornád ...Zobrazit celý příspěvek
Peníze nesmrdí nikomu a pokud by jim letadla neprodala evropa tak usa či rusko jo, takže aspoň v tomhle se evropa zatím drží v normálu.
Jinak němci by naopak aspoň část tornád nahradit f35kama měli, protože pokud budou vyvíjet novou generaci letadla tak minimálně srovnání se hodí vždy...Skrýt celý příspěvekCasto se zminuje jak Rusko vyvazi zbrane druhe jakosti, jak PVO, pozemni technika nebo letadla nemaji to nebo tamto a stejny tank pro domaci Ruskou armadu je kvalitativne / vykonem ...Zobrazit celý příspěvek
Casto se zminuje jak Rusko vyvazi zbrane druhe jakosti, jak PVO, pozemni technika nebo letadla nemaji to nebo tamto a stejny tank pro domaci Ruskou armadu je kvalitativne / vykonem lepsi produkt. Jak se k zakaznikum chovame my? Budou Typhoony dodane SA naprosto stejne kvality a stejnych vykonu jako ty co delame pro sebe, nebo i my (a americani) zvykneme zbrane na vyvoz mimo nejblizsi spojence oskubat?Skrýt celý příspěvek
lorgarius: Nj. peníze nesmrdí nikomu... Ještě dodám že stávající objednávky umožní udržet výrobní linku Eurofighteru až do roku 2024. Toto datum by se ještě posunulo v případě ...Zobrazit celý příspěvek
lorgarius: Nj. peníze nesmrdí nikomu...
Ještě dodám že stávající objednávky umožní udržet výrobní linku Eurofighteru až do roku 2024. Toto datum by se ještě posunulo v případě zmíněné objednávky pro saudské letectvo nebo letectvo německé (pokud by to klaplo). Pokud by tedy výroba letounu nové generace byla zahájena cca 2030 (aby byl za dalších 5 let nasaditelný) tak by se to takto dalo zvládnout - bez prostojů.Skrýt celý příspěvekdobra sprava pre europsky letecky priemysel, na druhej strane vsetci velky hraci hovoria aky su saudi fuj /potlacaju prava zien, ludske prava, podporuju islamisticke uderky po ...Zobrazit celý příspěvek
dobra sprava pre europsky letecky priemysel, na druhej strane vsetci velky hraci hovoria aky su saudi fuj /potlacaju prava zien, ludske prava, podporuju islamisticke uderky po celom svete atd.../, ale ide Trump do SA prinesie spat objednavky na zbrane za miliardy, ide saudsky kral do Moskvy a objednava zbrane za miliardy a nakoniec objednavaju saudi zbrane za miliardy aj z europy.Skrýt celý příspěvek
Nákup F-35 pro Luftwaffe mi přijde jako nesmyslná hloupost. Protipozemní akce by zvládl zastoupit zmíněný Typhoon tranche 3A - museli by se ale nakoupit nové, jelikož provozují ...Zobrazit celý příspěvek
Nákup F-35 pro Luftwaffe mi přijde jako nesmyslná hloupost. Protipozemní akce by zvládl zastoupit zmíněný Typhoon tranche 3A - museli by se ale nakoupit nové, jelikož provozují myslím jen typ tranche 1 (který není zrovna super). Problém je v případě jak vyřešit schopných nosit jaderné zbraně (bomby B61). Typhoon to myslím neumí, ale asi by šlo prodloužit životnost nezbytně nutnému počtu Tornad do doby, než bude letoun 5. generace od Airbusu. Luftwaffe totiž uvažuje o prodloužení životnosti letounů Panavia Tornado, až do poloviny 30.let.
Koncem roku 2017 oznámil manažer společnosti Airbus, Dirk Hoke, že společnost Airbus již připravila studie na nový letoun - projekt NGWS - zbraňový systém nové generace. Tehdy byla situace taková, že design byl již rozpracovaný, konstruktéři pracovali s modely a byly zajišťovány finance pro vstupy v hodnotě miliard eur. Vzhledem k tomu, že nový letoun by měl být schopný nasazení do roku 2035, tak definitivní rozhodnutí o nové platformě, musí padnout během dalších dvou až tří let. Tady je video od Airbusu, co vyšlo v listopadu 2017:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...