Dobrá zpráva pro Evropu: Saúdové nakoupí 48 stíhaček Eurofighter Typhoon

Montážní hala stíhaček Eurofighter Typhoon v britském Wartonu; větší foto / Eurofighter Jagdflugzeug 

Z Británie přišla skvělá zpráva pro evropský průmysl a evropské zaměstnance. V pátek Saúdská Arábie podepsala s Británií mezivládní memorandum o porozumění MOI (Memorandum of Intent) o případném nákupu 48 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon.

Eurofighter v Evropě živí 100 000 lidí

Finální smlouva zatím nebyla podepsaná, uzavření MOI je „pouze“ jedním z důležitých kroků nutných k uzavření finální smlouvy. Memorandum o porozumění podepsal saúdský korunní princ Mohamed bin Salmán na závěr své třídenní cesty do Velké Británie. Princ zastává mimo jiné funkci ministra obrany, je hlavou královského soudu a také předsedou Výboru pro ekonomické a rozvojové záležitosti (CEDA).

 

 

„Udělali jsme zásadní krok k dokončení objednávky dalších stíhaček Typhoon, které zvýší bezpečnost na Středním východě a podpoří britský průmysl a pracovní místa,“ sdělil novinářům britský ministr obrany Gavin Williamson po podpisu MOI. Celková výše předběžně uzavřených obchodních dohod a investic mezi Velkou Británií a Saúdskou Arábii dosáhla 65 miliard liber.

 

Výrobu stíhaček Eurofighter zastřešuje společnost Eurofighter Jagdflugzeug se sídlem v bavorském Hallbergmoosu Jejími dnešními podílníky jsou tři významní letečtí výrobci z celkem čtyř evropských států: BAE Systems (Velká Británie), Airbus (Německo a Španělsko) a Leonardo (Itálie).

 

Výroba Eurofighterů v Evropě přímo nebo nepřímo zaměstnává více než 100 000 lidí. Montážní továrny jsou ve Velké Británii, Itálii, Německu a Španělsku. Každá továrna vyrábí letouny pro vlastní letectvo a také pro některé zahraniční zákazníky. Itálie například zajišťuje výrobu Eurofighterů pro Kuvajt, britská továrna u městečka Warton (Lancashire) pro Oman, Katar a Saúdskou Arábii. Se zahraničním zákazníkem vyjednává ta země z konsorcia, která má v dané zemi nejlepší obchodně-politické kontakty.

 

Ve Velké Británii se na výrobě Eurofighterů podílí více 40 000 lidí, tedy zhruba dvakrát více než v ostatních třech zemích. Nicméně výroba je rozprostřena po celé Evropě: německá Premium AEROTEC vyrábí centrální část trupu; španělský Airbus Military (dříve EADS CASA) pravé křídlo, sloty křídel; britská BAE Systems přední část trupu (včetně kachních křídel), kryt pilotní kabiny, hřbet trupu, svislou ocasní plochu, vnitřní vztlakové klapky a zadní část trupu.

 

Italská firma Leonardo pak levé křídlo, vnější vztlakové klapky a zadní část trupu. Britská Rolls-Royce zajišťuje montáž (a výrobu velkého množství motorových dílů) proudových motorů Eurojet EJ200. Celkově má BAE Systems a britský dodavatelský řetězec podíl na výrobě stíhačky Eurofighter 37,5 % (z celkového finančního objemu).

 

Eurofighter Jagdflugzeug bojuje se snížením dodávek letadel Eurofighter, protože roste naplněnost dodávek pro hlavní čtyři země projektu. Britské letectvo (RAF) objednalo 160 Eurofighterů a získalo již 137 letadel. Minulý rok továrna  e Wartonu dodala RAF 20 letadel, ale letos to bude pouze 11 letadel. Kvůli snížení tempa výroby BAE Systems oznámila na začátku roku propuštění 2000 zaměstnanců.

 

Výrobní továrna v britském Wartonu.

 

Eurofighter Typhoon byl poprvé do služby zařazen v roce 2003 a zatím bylo závazně objednáno 623 letadel, z toho 200 v nejnovější výrobní série 3A (Tranche 3A), která má zejména rozšířené možnosti vést boj vzduch–země.

 

Saúdové zachraňují evropský letecký průmysl

Saúdská Arábie objednala prvních 72 stíhaček z britské výrobní linky 18. června 2006. Náklady (za posledních 10 let) za nákup letadel, vybudování kompletního provozního zázemí, dodávky zbraní, náhradních dílů a dlouhodobou technickou a výcvikovou podporu Mohamed bin Salmán odhaduje až na 20 miliard liber (při dnešním kurzu 582 miliard Kč).

 

Podle původní dohody BAE Systems v letech 2009 až 2011 dodala Saúdské Arábii 18 jednomístných a šest dvoumístných Eurofighterů výrobní série 2 (Tranche 2). Dalších 48 stíhaček mělo vzniknout v novém montážním závodu v Saúdské Arábii firmy Alsalam Aircraft Company (společný podnik společností Boeing, Saudi Arabian Airlines a Saudi Advanced Industries Company). Saúdské Arábii se však tento ambiciózní projekt nepodařilo dokončit, a proto se v roce 2014 obě strany dohodly na výrobě saúdských stíhaček v britském Wartonu (společně se zvýšením ceny).

 

Z této výroby 24 letadel (šest dvojmístných) zůstalo ve verzi Tranche 2 a teprve posledních 24 letadel patřilo do Tranche 3A. Dodávky Tranche 2 proběhly v letech 2013–2014 a dodávky 24 stíhaček Tranche 3A v letech 2015 až 2017.

 

Poslední výrobní série Tranche 3A může vést plnohodnotný boj vzduch-země.

 

I přesto ale BAE Systems zaměstnává přímo v Saúdské Arábii především v rámci provozní a technické podpory saúdských letadel Hawk, Tornado a Typhoon asi 6000 lidí – většinou místních. Letectvo Saúdské Arábie provozuje Eurofighter Typhoon ve třech letkách  (3., 10. a 80.) na letecké základně Taif.

 

Pokud dojde k podpisu smlouvy (obecně se věří, že k tomu dojde do několika měsíců), saúdské letectvo bude provozovat celkově 120 stíhaček Eurofighter.

 

I tentokrát se obě strany pokusí přenést část výroby přímo do Saúdské Arábie, a to v rámci saúdského modernizačního programu Vision 2030. Hlavou projektu, který má za cíl zbavit závislost saúdské ekonomiky na vývozu ropy a modernizovat společenské, ekonomické a občanské prostředí, je právě Mohamed bin Salmá.

 

„Dnešní zprávy (uzavření MOI – pozn. red.) jsou pozitivním krokem směrem k uzavření kontraktu s naším váženým zákazníkem Královstvím Saúdské Arábie. Jsme odhodláni podporovat království, protože modernizuje saúdské ozbrojené síly a rozvíjí klíčové rozhodující průmyslové schopnosti Vision 2030,“ řekl Charles Woodburn, výkonný ředitel BAE Systems.

 

Eurofighter dokáže používat nejmodernější zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země.

 

V loňském roce Britové prodali 24 Eurofighterů do Kataru za přibližně pět miliard liber. V případě Kataru došlo k uzavření smlouvy pouze tři měsíce od podpisu MOI.

 

Dodávky letadel jsou ale ve Velké Británii pod palbou kritiky opozice. Kate Osamorová, stínová ministryně zahraničí britské opozice, uvedla, že dohoda „zesměšnila“ Británii (ve smyslu boje za lidská práva) a Theresa Mayová by měla u Mohameda bin Salmána spíše lobbovat, aby saúdské letectvo přestalo bombardovat civilisty v Jemenu a aby Saúdská Arábie přestala používá hladovění jako válečnou zbraň.

 

V každém případě Velká Británie i další evropské státy stojí před závažnou otázkou, jak bude vypadat evropský vojenský letecký program po ukončení výroby letounů Typhoon. I když objednávky Kuvajtu a Saúdské Arábie problém posunuly o několik let, budoucnost evropské vojenské letecké výroby je nutné řešit právě nyní. Existují dvě možnosti: buď evropské země vyvinou vlastní stíhací letoun nové generace, nebo budou zcela závislé na dodávkách letecké techniky od amerických firem, kterým však jde (i přes deklarované transatlantické přátelství) především o zisk. Ostatně na příkladu firmy Lockheed Martin lze vidět, že firma je schopná finančně „oškubávat“ i vlastní letectvo.

 

Dlužno dodat, že další roky „k dobru“ může evropskému leteckému průmyslu poskytnout Německo. Berlín plánuje nahradit flotilu 85 útočných letadel Tornado. Ač se dříve spekulovalo o nákupu stíhaček F-35 Lightning II, podle posledních zpráv hlavním favoritem je stíhačka Eurofighter. Důvodem je právě udržení schopností vyrábět stíhací letadla v Evropě.

Zdroj: BMPD, Defense News, BBC

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské a americké protivzdušné systémy S-400 a THAAD pro Saúdskou Arábii

Saúdská Arábie zvolila netradiční cestu modernizace své protivzdušné obrany (PVO). Saúdové projevili ...

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II

V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • logik
    11:34 13.03.2018

    fenri: - SA se prostě nesnaží vyrábět zbraně hromadného ničení. Možná o tom sněj, ale praktické kroky, narozdíl od Íránu, v podstatě nedělají. Výmluva, že na to nemají mozky, je ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri:
    - SA se prostě nesnaží vyrábět zbraně hromadného ničení. Možná o tom sněj, ale praktické kroky, narozdíl od Íránu, v podstatě nedělají. Výmluva, že na to nemají mozky, je blbost. Peněz maj dost a kde jsou peníze, tak se mozky najdou vždy.
    - SA nepodporuje oficiálně a veřejně hnutí, snažící se o genocidu (Hizballáh)
    - i ta podpora terorismu je na straně Iránu horší, protože opět SA nepodporuje terorismus oficiálně. Irán ano. Režim SA má tedy větší zábrany, než režim Iránský.

    Argument, že SA vede full válku, zatímco Íran ne je nevypovídající - zaprve Irák vede také regulérní válku v Sýrii (tam se už nedá mluvit o "proxy válce", na to je Hizballáh příliš napojen na Irán), jednak v Jemenu, kde válčí SA, to začala "proíránská strana" a Irán se tam angažuje také - začal s tam angažovat dříve, než SA, takže od ní je to pouze reakce a Írán, byť silnější formou než jakou se tam Írán angažuje.

    Nemám o SA iluze, co se týče "lidských práv u nich doma", a v podstatě ani iluze o jejich zahraniční politice, ale furt oproti Iránu to není tak agresivní stát, a to jak rétorikou, tak i konkrétními činy.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    11:20 13.03.2018

    Rase: co vidím jako nejpodstatnější rozdíl, tak když se bavíš s Íránci, otevřeně Ajatolláhy kritizují. Znají historii, hlásí se k zoroastrismu jako kultuře formující jejich dějiny. ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: co vidím jako nejpodstatnější rozdíl, tak když se bavíš s Íránci, otevřeně Ajatolláhy kritizují. Znají historii, hlásí se k zoroastrismu jako kultuře formující jejich dějiny. K Izraeli, Západu a křesťanství mají přátelský vztah. Na Rezavé Pohlaví nevzpominaji úplně s láskou, že nuda pláže ještě jo, ale svatby gay párů už bzlz trochu moc. Ale hlavně mu vyčítají nepředvídatelný teror a vraždy páchané jeho tajnou policií.
    Tu kombinaci tolerance, vzdělanosti a otevřenosti prostě v SA nenajdeš.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:02 13.03.2018

    Tak pokud jde o sekulární režim v Íránu, tak plukovník Rezá Chán se inspiroval tureckým důstojníkem Mustafou Kemalem - tyhle revoluční hnutí vznikaly ve stejný čas. Ani v jedné z ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak pokud jde o sekulární režim v Íránu, tak plukovník Rezá Chán se inspiroval tureckým důstojníkem Mustafou Kemalem - tyhle revoluční hnutí vznikaly ve stejný čas. Ani v jedné z těchto zemí nové státní zřízení nevydrželo. To že jsou Peršané fajn lidi a fandím jim ohledně reforem, tak to neznamená, že obavy Izraele a USA z aktuálního režimu jsou neodůvodnitelné. Tak je to ale s každou diktaturou (zvlášť náboženskou)Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:35 13.03.2018

    Nemyslím si, že Irán je horší stát, než SA. Oboje pěstují veřejné popravy za drogové a náboženské delikty (v míre řekněme srovnatelné, u Iránu to bude o něco více u drog kvůli ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslím si, že Irán je horší stát, než SA. Oboje pěstují veřejné popravy za drogové a náboženské delikty (v míre řekněme srovnatelné, u Iránu to bude o něco více u drog kvůli poloze).
    SA podporuje teroristické a salafistické skupiny po celém světě, Irán má svůj Hizballáh (který se ale do Evropy moc necpe).
    Irán vede proxy války, SA vede proxy a full válku fascinující koktejlem vojenské impotence, krutosti k civilům a ignorace této krutosti Západem (srovnej se Syrií).
    Postavení žen je v iránu spíše lepší
    Vědecká a vdělanostní kapacita iránu je podstatně vyšší než u SA.
    I SA chtějí ZHN (jenom na to nemají mozky).
    Zhrnuto - oba státy stojí za vyliž, ale Irán má určité "vzpomínky" na "demokracii" a je intelektuálně o století před SA. Do Evropy se moc nemontuje. Na druhou stranu z mnoha důvodů nekupuje naše zbraně a zboží, takže kamarádi jsou SA.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    10:16 13.03.2018

    kolt: Souhlasím s tím, že společnost v Íránu je té evropské bližší - koneckonců, nejsou to Arabové (Semité), ale Peršané - tedy furt Indoevropané. A i tam už existoval režim ...Zobrazit celý příspěvek

    kolt: Souhlasím s tím, že společnost v Íránu je té evropské bližší - koneckonců, nejsou to Arabové (Semité), ale Peršané - tedy furt Indoevropané. A i tam už existoval režim poměrně blízký evropským demokraciím, než to tam uchopily ajatoláhové. Potud naprosto souhlasím.

    Jenže u "nebezpečnosti režimů" nejde o o, jaká je společnost, ale kdo tam vládne. Nacisté vznikly v evropské demokratické kultuře, a byl to snad nejzvrhlejší režim, co kdy byl.

    Stejnětak ač je Írán kulturně Evropě bližší než SA, tak co se týče krutosti režimu, nad SA vítězí. Možná právě proto, že SA je "arabsky tradiční", takže na udržení tradičního islámu tam stačí používat menší míru násilí, než v Iránu.

    Nicméně rozdíl není pouze ve společnosti a tedy nutné míře síly pro udržení režimu. Další podstatné kritérium, ve kterém Irán nad SA vyhrává je zahraničněpolitická agresivita. Jasně, proxy války vedou obě země. Nějaká forma podpory teroristů jde zřejmě také z obou zemí. Nicméně: SA nepodporuje tak otevřeně hnutí snažící se zničit jiná náboženství (Hizballáh a jeho postoj k Izraeli), SA se nesnaží o výrobu ZHN atd...
    Když porovnávám tyto dva režimy, tak mi podle těchto kritérií přijde Irán podstatně horší. SA je "tradiční islámská země", která zůstala trčet o dvě stě let pozadu. Irán podstatně načichl komunismem a ač se od něj radikálně odvrátil, vzal si z něj to nejhorší: "revoluční nadšení" exportované do zemí okolo sebe.

    ==

    Jinak obecně souhlas - nebylo by dobré rezignovat na vojenskou výrobu v EU. To podle mne ale není ve sporu s nákupem F35 - nemáme šanci vyvinout konkurenceschopnou stíhačku tak rychle, aby byla "současníkem F35".Skrýt celý příspěvek

  • danny
    10:08 13.03.2018

    Logik: nedá mi to, a přidám se ke KOLT. Vím, že zařazení Íránu do osy zla je v našich zeměpisných šířkách součástí oficiální doktríny i folklóru, ale fakt doporučuji konfrontovat ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik: nedá mi to, a přidám se ke KOLT. Vím, že zařazení Íránu do osy zla je v našich zeměpisných šířkách součástí oficiální doktríny i folklóru, ale fakt doporučuji konfrontovat teorii se zkušeností. Letenka do Teheránu se dá u Pegas Air sehnat kolem šesti tisíc, náklady na pobyt nižší, než dovolená v Česku. Uvidíš úchvatné památky, fungují infrastrukturu a potkáš neuvěřitelné lidi. Asi žádná cesta ve mě dosud nezanechala tak silný dojem.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    09:17 13.03.2018

    @Miroslav Proc draze dotujeme (a clem chranime) francouzke , nemecke, ceske, slovesnke atd. zemedelce kdyz v Africe by se dalo vypestovat vse a i s dovozem by to vyslo ...Zobrazit celý příspěvek

    @Miroslav
    Proc draze dotujeme (a clem chranime) francouzke , nemecke, ceske, slovesnke atd. zemedelce kdyz v Africe by se dalo vypestovat vse a i s dovozem by to vyslo lip?
    Protoze (ikdyz pominu benefity zamestnanosti atd. tak predevsim) byt potravinove sobestacni je strategicky zajem a dalsi forma bezpecnosti. Potraviny jsou zdroj cenny jako pitna voda, nebo jakakoli jina komodita. Neco bez ceho nejsme schopni prezit a oblast, v ktere kdyz bude existovat zavislost tak ji nepritel (at uz to bude stat ktery to sem dovazi - tedy samotna afrika, nebo treti strana - treba blokadou namornich cest) okamzite vyuzije.

    A stejny princip plati i ve zbrojarstvi. Stat se cistym dovozcem (vyvoje i vyroby) zbrani znamena vzdat se casti sve suverenity. Vyvijet a vyrabet za neefektivni a nekonkurenceschopne ceny taky neni idealni, ale jako takove nas to stoji jen penize a tech ma evropa dost, zatim.
    Takze zamyslet se nad tim jestli to nedelame blbe klidne ano, ale rozdelil bych to na 3 casti:
    1) Vyroba musi byt bezpodminecne v Evrope, vzdy, ikdyz je nerentabilni.
    2) Vyvoj muze byt (minimalne castecte) i zahranicni. Neprijde mi vubec spatna cesta Japonska, licencne vyrabene F-15, vlastni polo-vyvoj F-2 / licence F-16. Jednoduse netreba za kazdou cenu znovu draze vynalezat kolo. Pokud existuje nejaky prvek (treba osvedceny motor, radar...) vhodny pro ten ktery typ techniky, klidne jit cestou licence a ne se snazit absolutne vse ukutit v evrope jen abychom pak tomu mohli s velkou slavou dat predponu "euro", eurofighter, eurocopter... budu dost prekvapen kdyz Leo3 bude Leo3 a ne eurocosiSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:06 13.03.2018

    pajo: 6. generace má mít oproti dřívějším strojům trup bez ocasu (tedy jen samokřídlo), inteligentní povrch (dokáže se měnit a funguje jako AESA radar) - což společně vytváří ...Zobrazit celý příspěvek

    pajo:
    6. generace má mít oproti dřívějším strojům trup bez ocasu (tedy jen samokřídlo), inteligentní povrch (dokáže se měnit a funguje jako AESA radar) - což společně vytváří pokročilý stealth. Celý povrch letounu bude pokryt tisíci miniaturních senzorů (zrníčka o rozměrech menších než 1 mm³), které pokryjí trup letounu a díky nim získá pilot širokou škálu informací o tom, co se děje v jeho blízkém okolí. Zabudované senzory také odhalí případné mechanické poškození trupu. Pohon zajistí motory s proměnným cyklem, nižší spotřebou a vyšším výkonem. Bude pilotovaná a nepilotovaná verze (myslím že se mluvilo i o autonomní), výzbroj v podobě laseru a hypersonických střel. Top elektroniku asi zmiňovat nemusím.

    Na rok 2018 si US Air Force vyžádalo 295 milionů dolarů, aby mohla pokračovat ve vývoji programu PCA a dalším upřesňování konstrukčních, technologických a jiných specifikací. Když půjde vše podle plánu, letoun šesté generace by se měl stát součástí amerických leteckých sil kolem poloviny 30.letSkrýt celý příspěvek

  • palo satko
    09:03 13.03.2018

    Plne chapem, že Saudom sa nedodavaju uplne najnovšie modely. Ale podla toho čo sa deje v Jemene, si myslim, že dodavat im lietadla, ktore dokažu trafit bombou alebo raketou len ...Zobrazit celý příspěvek

    Plne chapem, že Saudom sa nedodavaju uplne najnovšie modely. Ale podla toho čo sa deje v Jemene, si myslim, že dodavat im lietadla, ktore dokažu trafit bombou alebo raketou len civilne objekty mi pripada nefer.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:48 13.03.2018

    Kozlus, logik – osobně také nejsem moc nadšený z toho, že prodáváme špičkové zbraně Saudům. Nicméně nedělejme si iluze – neprodáme my, prodají jiní. Rusové s tím nemají problém, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kozlus, logik – osobně také nejsem moc nadšený z toho, že prodáváme špičkové zbraně Saudům. Nicméně nedělejme si iluze – neprodáme my, prodají jiní. Rusové s tím nemají problém, Čína také ne. Rusové mají v tomhle výhodu, neb pravděpodobnost, že by se s některým z tamních režimů dostali do válečného konfliktu, je skutečně malá. Oproti tomu Čína, USA a Evropa mají zájmy, které se s těmi saudskými kříží. A může jich být časem víc a víc.

    logik, Írán sice není kdovíjak úžasný režim, ale z hlediska blízkosti naší civilizaci, je o míle před SA. Především tamní společnost, pokud by dostala možnost zbavit se nadvlády ajatolláhů, by asi až tolik neváhala. A následně by z ní mohla být poměrně svobodná společnost. Nic takového v případě SA nehrozí, to jsou v podstatě novodobí arabští otrokáři :-/Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:43 13.03.2018

    Miroslav, nj. jenže když budeme všechno kupovat z USA, tak a) za nimi budeme zaostávat stále více; b) na nich budeme závislí stále více. Ani jedno ani druhé není tak ouplně ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav, nj. jenže když budeme všechno kupovat z USA, tak a) za nimi budeme zaostávat stále více; b) na nich budeme závislí stále více. Ani jedno ani druhé není tak ouplně žádoucí. A to říkám jakožto člověk, který by velmi často upřednostnil americkou techniku před evropskou, a který rozhodně není žádný fanatický anti-ami. Nehledě na to, že by se mohlo stát, že za chvíli bude stíhačky vyrábět jen Lockheed a Suchoj, což by pro nás rozhodně dobré nebylo...

    Ad generace, to je otázka. Nicméně s čím by třeba mohl nový evropský letoun již v konstrukci počítat, je bezpilotní varianta. Není problém udělat letadlo jedno či dvoumístné. Stejně tak by nemělo být až tak složité udělat variantu bezpilotní. A nejde o to nutně ji dostat do výroby ve stejnou dobu jako pilotovanou, jen s tím prostě počítat, mít na to připravenou konstrukci. Detailnější vývoj pak může začít, až budou práce na pilotované variantě z většiny hotové.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    07:13 13.03.2018

    Jirosi: Ja sa skôr zamýšľam nad tým, či je high-tech zbrojárska výroba v Európe vôbec efektívna a konkurencieschopná. Eurofighter a Rafale sú najdrahšie stíhačky sveta. A-400 vo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Ja sa skôr zamýšľam nad tým, či je high-tech zbrojárska výroba v Európe vôbec efektívna a konkurencieschopná. Eurofighter a Rafale sú najdrahšie stíhačky sveta. A-400 vo svojej triede tiež extrémne drahý stroj. Ešteže strategické lietadlá (C-5, An-124...) nerobíme v Európe vôbec, to by boli straty ako hrom.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    07:05 13.03.2018

    Šiesta generácia bude mať v základnej výbave samovar

    Šiesta generácia bude mať v základnej výbave samovar

  • pajo
    01:15 13.03.2018

    Rád by som sa opýtal, čo nového ma priniesť nové šiesta generácia? Zlepšenia, čo priniesla piata generácia oproti štvrtej podľa môjho názoru sú nasledovné: AESA radar, supercruise, ...Zobrazit celý příspěvek

    Rád by som sa opýtal, čo nového ma priniesť nové šiesta generácia? Zlepšenia, čo priniesla piata generácia oproti štvrtej podľa môjho názoru sú nasledovné: AESA radar, supercruise, data fusion, stealth. Či sa mýlim?Skrýt celý příspěvek

  • julius
    01:00 13.03.2018

    No to je opravdu skvělá zpráva. Najodpornějšímu středověkému režimu dodáváme supermoderní stroje na vraždění jemenských pastevců! Jak povznášející evropského ducha humanizmu. A ...Zobrazit celý příspěvek

    No to je opravdu skvělá zpráva. Najodpornějšímu středověkému režimu dodáváme supermoderní stroje na vraždění jemenských pastevců!
    Jak povznášející evropského ducha humanizmu.
    A ten titulek svědčí hlavně o autorovi, že žide!Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:44 12.03.2018

    Miroslav: Každá armáda je jen politický projekt daného státu. Nesmýš se na vše dívat optikou výkonu SR/CR, a procent co dávají na armádu. Ono kdyby se platily ty 2%Hdp. Tak by ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: Každá armáda je jen politický projekt daného státu.
    Nesmýš se na vše dívat optikou výkonu SR/CR, a procent co dávají na armádu.

    Ono kdyby se platily ty 2%Hdp. Tak by pro nás i EF, nebyl úplně nedostupný, stejně jako F35. Tohle je jen o prioritách.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:41 12.03.2018

    Každý zbrojní program takového rozměru je politické rozhodnutí a to, že němečtí politici a zástupci průmyslu chtějí tornáda nahradit typhoonem a ne F35 je pragmatické a podle mého ...Zobrazit celý příspěvek

    Každý zbrojní program takového rozměru je politické rozhodnutí a to, že němečtí politici a zástupci průmyslu chtějí tornáda nahradit typhoonem a ne F35 je pragmatické a podle mého i správnéSkrýt celý příspěvek

  • Flader
    22:31 12.03.2018

    Cena možno je šialená, ale zachovanie pracovných miest určite nie je dôvod, pre ktorý ich lieta viac ako o veľa lacnejších Gripenov.

    Cena možno je šialená, ale zachovanie pracovných miest určite nie je dôvod, pre ktorý ich lieta viac ako o veľa lacnejších Gripenov.

  • Miroslav
    22:27 12.03.2018

    Ďalší vývoj eurofighteru je dobrý akurát tak na zachovanie kontinuity a určitej prestíže ale nepokladám to za efektívne riešenie. Cena eurofighteru je šialená a keby nešlo o ...Zobrazit celý příspěvek

    Ďalší vývoj eurofighteru je dobrý akurát tak na zachovanie kontinuity a určitej prestíže ale nepokladám to za efektívne riešenie. Cena eurofighteru je šialená a keby nešlo o politický projekt, tak ten stroj by sa nikdy do výroby nedostal. Môj názorSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:20 12.03.2018

    Miroslav: To je pak problém, debata není o náhradě stroje v CR. Ale o tom jestli si Evropa dovolí vývoj nástupce Eurofighteru. Případně kdo se na něm bude podílet a které jiné ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: To je pak problém, debata není o náhradě stroje v CR. Ale o tom jestli si Evropa dovolí vývoj nástupce Eurofighteru. Případně kdo se na něm bude podílet a které jiné státy koketují s podobnou myšlenkou.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4