Dobrá zpráva pro Evropu: Saúdové nakoupí 48 stíhaček Eurofighter Typhoon
- 11. 3. 2018
- 68 komentářů
- Jan Grohmann
Z Británie přišla skvělá zpráva pro evropský průmysl a evropské zaměstnance. V pátek Saúdská Arábie podepsala s Británií mezivládní memorandum o porozumění MOI (Memorandum of Intent) o případném nákupu 48 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon.
Eurofighter v Evropě živí 100 000 lidí
Finální smlouva zatím nebyla podepsaná, uzavření MOI je „pouze“ jedním z důležitých kroků nutných k uzavření finální smlouvy. Memorandum o porozumění podepsal saúdský korunní princ Mohamed bin Salmán na závěr své třídenní cesty do Velké Británie. Princ zastává mimo jiné funkci ministra obrany, je hlavou královského soudu a také předsedou Výboru pro ekonomické a rozvojové záležitosti (CEDA).
„Udělali jsme zásadní krok k dokončení objednávky dalších stíhaček Typhoon, které zvýší bezpečnost na Středním východě a podpoří britský průmysl a pracovní místa,“ sdělil novinářům britský ministr obrany Gavin Williamson po podpisu MOI. Celková výše předběžně uzavřených obchodních dohod a investic mezi Velkou Británií a Saúdskou Arábii dosáhla 65 miliard liber.
Výrobu stíhaček Eurofighter zastřešuje společnost Eurofighter Jagdflugzeug se sídlem v bavorském Hallbergmoosu . Jejími dnešními podílníky jsou tři významní letečtí výrobci z celkem čtyř evropských států: BAE Systems (Velká Británie), Airbus (Německo a Španělsko) a Leonardo (Itálie).
Výroba Eurofighterů v Evropě přímo nebo nepřímo zaměstnává více než 100 000 lidí. Montážní továrny jsou ve Velké Británii, Itálii, Německu a Španělsku. Každá továrna vyrábí letouny pro vlastní letectvo a také pro některé zahraniční zákazníky. Itálie například zajišťuje výrobu Eurofighterů pro Kuvajt, britská továrna u městečka Warton (Lancashire) pro Oman, Katar a Saúdskou Arábii. Se zahraničním zákazníkem vyjednává ta země z konsorcia, která má v dané zemi nejlepší obchodně-politické kontakty.
Ve Velké Británii se na výrobě Eurofighterů podílí více 40 000 lidí, tedy zhruba dvakrát více než v ostatních třech zemích. Nicméně výroba je rozprostřena po celé Evropě: německá Premium AEROTEC vyrábí centrální část trupu; španělský Airbus Military (dříve EADS CASA) pravé křídlo, sloty křídel; britská BAE Systems přední část trupu (včetně kachních křídel), kryt pilotní kabiny, hřbet trupu, svislou ocasní plochu, vnitřní vztlakové klapky a zadní část trupu.
Italská firma Leonardo pak levé křídlo, vnější vztlakové klapky a zadní část trupu. Britská Rolls-Royce zajišťuje montáž (a výrobu velkého množství motorových dílů) proudových motorů Eurojet EJ200. Celkově má BAE Systems a britský dodavatelský řetězec podíl na výrobě stíhačky Eurofighter 37,5 % (z celkového finančního objemu).
Eurofighter Jagdflugzeug bojuje se snížením dodávek letadel Eurofighter, protože roste naplněnost dodávek pro hlavní čtyři země projektu. Britské letectvo (RAF) objednalo 160 Eurofighterů a získalo již 137 letadel. Minulý rok továrna e Wartonu dodala RAF 20 letadel, ale letos to bude pouze 11 letadel. Kvůli snížení tempa výroby BAE Systems oznámila na začátku roku propuštění 2000 zaměstnanců.
Výrobní továrna v britském Wartonu.
Eurofighter Typhoon byl poprvé do služby zařazen v roce 2003 a zatím bylo závazně objednáno 623 letadel, z toho 200 v nejnovější výrobní série 3A (Tranche 3A), která má zejména rozšířené možnosti vést boj vzduch–země.
Saúdové zachraňují evropský letecký průmysl
Saúdská Arábie objednala prvních 72 stíhaček z britské výrobní linky 18. června 2006. Náklady (za posledních 10 let) za nákup letadel, vybudování kompletního provozního zázemí, dodávky zbraní, náhradních dílů a dlouhodobou technickou a výcvikovou podporu Mohamed bin Salmán odhaduje až na 20 miliard liber (při dnešním kurzu 582 miliard Kč).
Podle původní dohody BAE Systems v letech 2009 až 2011 dodala Saúdské Arábii 18 jednomístných a šest dvoumístných Eurofighterů výrobní série 2 (Tranche 2). Dalších 48 stíhaček mělo vzniknout v novém montážním závodu v Saúdské Arábii firmy Alsalam Aircraft Company (společný podnik společností Boeing, Saudi Arabian Airlines a Saudi Advanced Industries Company). Saúdské Arábii se však tento ambiciózní projekt nepodařilo dokončit, a proto se v roce 2014 obě strany dohodly na výrobě saúdských stíhaček v britském Wartonu (společně se zvýšením ceny).
Z této výroby 24 letadel (šest dvojmístných) zůstalo ve verzi Tranche 2 a teprve posledních 24 letadel patřilo do Tranche 3A. Dodávky Tranche 2 proběhly v letech 2013–2014 a dodávky 24 stíhaček Tranche 3A v letech 2015 až 2017.
Poslední výrobní série Tranche 3A může vést plnohodnotný boj vzduch-země.
I přesto ale BAE Systems zaměstnává přímo v Saúdské Arábii především v rámci provozní a technické podpory saúdských letadel Hawk, Tornado a Typhoon asi 6000 lidí – většinou místních. Letectvo Saúdské Arábie provozuje Eurofighter Typhoon ve třech letkách (3., 10. a 80.) na letecké základně Taif.
Pokud dojde k podpisu smlouvy (obecně se věří, že k tomu dojde do několika měsíců), saúdské letectvo bude provozovat celkově 120 stíhaček Eurofighter.
I tentokrát se obě strany pokusí přenést část výroby přímo do Saúdské Arábie, a to v rámci saúdského modernizačního programu Vision 2030. Hlavou projektu, který má za cíl zbavit závislost saúdské ekonomiky na vývozu ropy a modernizovat společenské, ekonomické a občanské prostředí, je právě Mohamed bin Salmá.
„Dnešní zprávy (uzavření MOI – pozn. red.) jsou pozitivním krokem směrem k uzavření kontraktu s naším váženým zákazníkem Královstvím Saúdské Arábie. Jsme odhodláni podporovat království, protože modernizuje saúdské ozbrojené síly a rozvíjí klíčové rozhodující průmyslové schopnosti Vision 2030,“ řekl Charles Woodburn, výkonný ředitel BAE Systems.
Eurofighter dokáže používat nejmodernější zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země.
V loňském roce Britové prodali 24 Eurofighterů do Kataru za přibližně pět miliard liber. V případě Kataru došlo k uzavření smlouvy pouze tři měsíce od podpisu MOI.
Dodávky letadel jsou ale ve Velké Británii pod palbou kritiky opozice. Kate Osamorová, stínová ministryně zahraničí britské opozice, uvedla, že dohoda „zesměšnila“ Británii (ve smyslu boje za lidská práva) a Theresa Mayová by měla u Mohameda bin Salmána spíše lobbovat, aby saúdské letectvo přestalo bombardovat civilisty v Jemenu a aby Saúdská Arábie přestala používá hladovění jako válečnou zbraň.
V každém případě Velká Británie i další evropské státy stojí před závažnou otázkou, jak bude vypadat evropský vojenský letecký program po ukončení výroby letounů Typhoon. I když objednávky Kuvajtu a Saúdské Arábie problém posunuly o několik let, budoucnost evropské vojenské letecké výroby je nutné řešit právě nyní. Existují dvě možnosti: buď evropské země vyvinou vlastní stíhací letoun nové generace, nebo budou zcela závislé na dodávkách letecké techniky od amerických firem, kterým však jde (i přes deklarované transatlantické přátelství) především o zisk. Ostatně na příkladu firmy Lockheed Martin lze vidět, že firma je schopná finančně „oškubávat“ i vlastní letectvo.
Dlužno dodat, že další roky „k dobru“ může evropskému leteckému průmyslu poskytnout Německo. Berlín plánuje nahradit flotilu 85 útočných letadel Tornado. Ač se dříve spekulovalo o nákupu stíhaček F-35 Lightning II, podle posledních zpráv hlavním favoritem je stíhačka Eurofighter. Důvodem je právě udržení schopností vyrábět stíhací letadla v Evropě.
Zdroj: BMPD, Defense News, BBC
Související články
Ruské a americké protivzdušné systémy S-400 a THAAD pro Saúdskou Arábii
Saúdská Arábie zvolila netradiční cestu modernizace své protivzdušné obrany (PVO). Saúdové projevili ...
- 16.11.2017
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?
Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...
- 27.02.2018
- 33 komentářů
- Jan Buchar
Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II
Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...
- 05.03.2018
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Po 17 letech končí vývoj stíhačky F-35 Lightning II
V následujících týdnech oficiálně skončí vývojová a demonstrační fáze „společné stíhačky“ JSF (Joint ...
- 06.03.2018
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
F-22 sa nevyváža, okrem toho, je to úplne iná kategória ako F-35. F-35 má na to byť najlepší univerzál ale myslím, že na to si ešte nejaký čas počkáme. Rafale je iste výborný stroj ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 sa nevyváža, okrem toho, je to úplne iná kategória ako F-35. F-35 má na to byť najlepší univerzál ale myslím, že na to si ešte nejaký čas počkáme. Rafale je iste výborný stroj ale má jednu zásadnú nevýhodu. V Európe ju má len Francúzsko a nikdy nebojovala s plnohodnotným protivníkom. SU-35 je derivátom SU-27/30. Iste tiež výborný stroj ale v našich podmienkach predimenzovaný stroj ktorý je najviac politicky neprechodný.Skrýt celý příspěvek
Miroslav:"Nie najlepší, nie práve najlacnejší ale náš." Tak ono není nejlepší? Zbývá jen F35/(F22 - tu už se ale nevyrábí!) Vše ostatní je buď podobné F15/Rafale/Su35, nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav:"Nie najlepší, nie práve najlacnejší ale náš."
Tak ono není nejlepší? Zbývá jen F35/(F22 - tu už se ale nevyrábí!)
Vše ostatní je buď podobné F15/Rafale/Su35, nebo horší jednomotorové stroje.Skrýt celý příspěvekNa trhu ešte nie je pomaly plnohodnotný stroj 5. generácie a vy tu už blúznite o šiestej. Eurofighter je politický projekt a nie vojenský. Mne celý ten projekt Typhoonu príde ako ...Zobrazit celý příspěvek
Na trhu ešte nie je pomaly plnohodnotný stroj 5. generácie a vy tu už blúznite o šiestej. Eurofighter je politický projekt a nie vojenský. Mne celý ten projekt Typhoonu príde ako keď si harant chce hrať na frajera tak všetky prachy z brigády vrazí do kúpy Passata. Síce to nie je najlepší voz na trhu a stojí kopu peňazí ale aspoň môže robiť formu. Presne taký je aj eurofighter. Nie najlepší, nie práve najlacnejší ale náš.Skrýt celý příspěvek
Logic: Asi sem to napsal blbě. Ale myšleno to bylo, tak že žádný nástupce na trhu pro tyto dvou motorové stroje neexistuje. A že klasické pojetí stíhače narazilo na limit v ...Zobrazit celý příspěvek
Logic: Asi sem to napsal blbě. Ale myšleno to bylo, tak že žádný nástupce na trhu pro tyto dvou motorové stroje neexistuje. A že klasické pojetí stíhače narazilo na limit v generaci 4.
Dalším státem toužícím po takových letadlech je i Izrael.Skrýt celý příspěvekKozlus: 1) Nejtotalitnější stát v oblasti není Saudská Arábie, ale Írán. Měřeno např. počtem poprav. 2) Protestuješ také tolik, když se Saudskou Arábií obchoduje ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus:
1) Nejtotalitnější stát v oblasti není Saudská Arábie, ale Írán. Měřeno např. počtem poprav.
2) Protestuješ také tolik, když se Saudskou Arábií obchoduje Rusko?
Jirosi:
Na úrovni F15 jsou Eurofightery, a ty má dost států v Evropě. Ne všichni v moderních verzích (a chtělo by to už dovyvinout AESA radar), ale EFT F15 v nemálo ohledech převyšuje.
Co se týče ekvivalentu F22, tak F35 nebude poskytovat o tolik méně: jo, má nižší nosnost a horší T/W, nicméně pokud nepůjde o dogfight (kde zas dosti drží krok EFT), tak zastane podobnou práci - je to o deset+ let mladší stroj.
Obecně - pokud bychom chtěli vyvíjet stíhačku, tak ji můžeme očekávat v prvních prototypech někdy v roce 35+. Takže IMHO prostor pro nákup F35 je, ale zároveň by se měl začít financovat vývoj. Představa, že si Airbus zpytlkuje něco sám bez masivní účasti a financování států je mimo. Vývoj stíhače je naprsoto mimo možnosti soukromého sektoru - a hlavně to ten soukromý sektor nemá důvod dělat.Skrýt celý příspěvekRase: Ani UK, ani Itálie nemají stroje na úrovni F15/F22. Takže poptávka je. Přijde mi realističtější, že se opět spojí do jednoho projektu Ger/Fra/UK/Ita, možná i Korea, Jap. I ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Ani UK, ani Itálie nemají stroje na úrovni F15/F22. Takže poptávka je. Přijde mi realističtější, že se opět spojí do jednoho projektu Ger/Fra/UK/Ita, možná i Korea, Jap. I když mi je jasné že s toho nevyjde jediné letadlo. Ale více podobných strojů.Skrýt celý příspěvek
Starlight: však říkám že nový stroj není primárně náhrada za Tornado (tam čekám částečné prodlužování životnosti - třeba na 5 let), ale primárně za Typhoon a Rafala. Osobně si ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight:
však říkám že nový stroj není primárně náhrada za Tornado (tam čekám částečné prodlužování životnosti - třeba na 5 let), ale primárně za Typhoon a Rafala. Osobně si myslím, že aktuální problém vyřeší nákupem dalších Typhoonů - možná i nějak upravené pro víc elektronický boj nebo přepravu těžkých pum. Až by dosloužily Tornada, s prodlouženou životností, tak by je nahradily ony upravené Typhoony. Typhoony Tranche 1 by později byly nahrazovány letounem nové generace.
Myslím, že 25 let na IOC je moc, přeci jen se vývoj a výroba má z čeho poučit a z čeho vycházet. Navíc dva státy se rozhodnou rychleji než 4, nebo tři složky armády jako v USA. Pravděpodobněji vidím třeba 20 let. Tedy něco už Airbus má vykoumaného, a pokud bude do roku 2020 rozhodnuto o výrobě (část peněz už myslím nalili, nebo se Paříž a Berlín dohodly že pošlou), tak IOC by mohlo být řekněme 2040. Manažer společnosti Airbus, Dirk Hoke, zmiňoval, že pokud bude rozhodnuto do 2020, IOC bude bude do 2035. Tedy reálněji plácnu 2035-40 je myslím možné.
Já zkrátka nevěřím tomu, že Němci pořídí F-35, tak jako Francie o ně nikdy neměli zájem a nepodílí se na programu. Smysl to pro ně nemá. Je ale jasné, že F-35 je skvělá náhrada za Tornado, ale i F-16 a podobně. U španělů vidím dost pravděpodobně Typhoon + F-35 (jako mají Italové a Britové).
Clanek:
japoncům nejspíš helfnou Britové (už pomalu řeší společné projekty - viz rakety). byla by sranda, kdyby měl Airbus 5. generace a japonsko-britský stroj stejný motor (od Rolls-Royce) ale jen trochu jiný vzhled .))
Pokud jde o ony osekané verze od Evropanů, tak myslím že to nikdo moc neřeší. Němci s kým mají problém, tak mu to jednoduše neprodají (viz leopardy pro Saudy, modernizace leopardů a motory na Altay pro turky atd.). Francouzi jsou s tím mnohem vstřícnější a myslím že prodají kde komu cokoliv. Tedy pokud vyloženě nejsou proti nim sankce atd. Mistraly pro Rusy určitě nebyly nějak šizené nebo tak něco. Francouzská a Německá technika je drahá a nelajzli by si prodávat za tu cenu šmejd - příště by zákazník koupil jinde (!)Skrýt celý příspěvek@Rase K tvému příspěvku ze 12.03.2018 v 10:21. Luftwaffe má v plánu mít 143 Eurofighterů. 33 Tranche 1, 79 Tranche 2, 31 Tranche 3A. Poslední Eurofighter mají převzít ...Zobrazit celý příspěvek
@Rase
K tvému příspěvku ze 12.03.2018 v 10:21. Luftwaffe má v plánu mít 143 Eurofighterů. 33 Tranche 1, 79 Tranche 2, 31 Tranche 3A. Poslední Eurofighter mají převzít letos.
Vývoj Eurofighteru Tranche 1 až 3a stál do roku 2016 přibližně 34 miliard USD (vyjádřeno v cenách roku 2016). O tyto náklady se podělili 4 evropští partneři. Německo platilo cca 25-30%. Zahájení vývoje bylo v roce 1983, vzlet prvního demonstrátoru v roce 1991, vzlet prvního prototypu v roce 2004, dodání prvního sériového letounu v roce 2003 v ořezaném provedení Tranche 1, IOC 2005.
Pro srovnání vývoj tří verzí F-35 stojí dohromady cca 60 mld. USD. Program začal v roce 1992, vzlet demonstrátorů v roce 2000, vzlet prvního prototypu v roce 2006, předání prvního sériového letounu 2011, IOC v letech 2015-16.
Německo nemá moc na výběr. Výroba dílu a podsestav pro ostatní partnery programu, kteří ještě odebírají nebo exportují, sice poběží, ale německá finální montážní linka bude bez práce na nových Eurofighterech. Letectvo chce F-35, ale průmysl a politici domácí Eurofighter. Možné je všechno, včetně rozdělení nákupu mezi oba typy, kde F-35 bude určitě určen pro nejnáročnější průnikové mise.
Pokud Německo spustí vývoj zcela nového bojového letounu, tak první sériové letouny budou vyrobeny tak za 20 let. Přezbrojení celkem 80 letounů a dosáhnutí FOC pak potrvá ještě další léta. Takže se reálně bavíme o 25 letech od spuštění projektu, než by nový letoun nahradil stávající Tornada.
Poslední Tornádo bylo vyrobeno ale v polovině 90. let. Je sice v německých silách je udržovat ještě hodně dlouho, ale bude to čím dál dražší, protože na to už budou sami. A navíc už Tornado nebude efektivní bojový prostředek, který bude schopen pronikat moderní integrovanou protivzdušnou obranou. Něco možná pořeší moderní stealth střely s plochou dráhou letu, ale nikoliv právě jaderné údery. Nový letoun by tedy časově spíše seděl jako nástupce Eurofighteru, zejména jeho starších verzí.
Finančně to sami Němci neutáhnou. Z ostatních partnerů programu Tornado/Eurofighter už Velká Británie a Itálie dala přednost F-35. V příštím desetiletí Španělé budou muset rozhodnout o náhradě za F/A-18 letectva a AV-8B námořnictva. Na vývoj nového stroje ale asi už čekat nebudou. Mají jen možnosti Eurofighter, F-35, nebo jejich kombinace (hlavně námořnictvo bude tlačit na F-35B).
Zůstává proto otázka, jestli nebude lepší nový evropský bojový letoun zamýšlet a prosazovat jako budoucí náhradu Eurofighteru a Rafale. A na to nalákat tradiční evropské partnery a nové asijské. Ale problém německých Tornad to časově neřeší.Skrýt celý příspěvekPoměrně přirozeným partnerem pro Japonsko je nyní Velká Británie a asi i Airbus. Nepředpokládám, že by si Japonci zase začali s Amíky. U F-2 se s nimi dost zapotili, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Poměrně přirozeným partnerem pro Japonsko je nyní Velká Británie a asi i Airbus. Nepředpokládám, že by si Japonci zase začali s Amíky. U F-2 se s nimi dost zapotili, ale uvidíme.
Rase: a co vlastně brání certifikovat Typhoon pro B61? Peníze? Amíci? :)Skrýt celý příspěvekClanek I to Japonsko je dost na vodě, vláda už jasně řekla, že do toho sami nepůjdou. Takže teď shánějí někoho kdo by přinesl know-how a zároveň by nesl i část rizika. To samé ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
I to Japonsko je dost na vodě, vláda už jasně řekla, že do toho sami nepůjdou. Takže teď shánějí někoho kdo by přinesl know-how a zároveň by nesl i část rizika.
To samé Turci a Jižní Korea (ti už do toho zatáhli Indonésii, technologický přínos je nula, ale finanční ne). Navíc v obou případech by se mělo jednat spíše o lehčí letadla s exportním potencionálem.Skrýt celý příspěvekS těmi generacemi jsou to trochu řečičky. Každý vyvíjený stroj je poplatný zadání a technologické úrovni průmyslu. Pokud je Evropa o cca půl generace "posunuta", vůbec to není ...Zobrazit celý příspěvek
S těmi generacemi jsou to trochu řečičky.
Každý vyvíjený stroj je poplatný zadání a technologické úrovni průmyslu.
Pokud je Evropa o cca půl generace "posunuta", vůbec to není na škodu. Má dost moderních letadel s vysokým potenciálem, zatímco Amíkům trouchnivějí F-16 a F-18 a vyrábějí si je nové, vylepšené....
Na čem pracují evropští vývojáři nevíte, protože se tolik nevytahují. Určitě ale nepropouštěli.... to si myslíte, že v práci paří hry?Skrýt celý příspěvekNo co to bude stat je naopak velice podstatne. Vyvinout za desitky nebo stovky mld eur letadlo a pak nemit prostredky na to ho poridit v dostatecnych poctech, to aby pak clovek ...Zobrazit celý příspěvek
No co to bude stat je naopak velice podstatne. Vyvinout za desitky nebo stovky mld eur letadlo a pak nemit prostredky na to ho poridit v dostatecnych poctech, to aby pak clovek jeste se zavisti v oku nakonec nekoukal na ruske 4+++++++ (nebo kolik tech plusek si tam v tom case v Rusku daji), kterych budou mit urcite dost.
Ale souhlasim ze Evropa, ikdyby jen DE+FR musi mit (kapacitu / penize) na to udelat vlastni konkurenceschopny stroj 5 generace (o 6. generaci nesneme, tady evropa vudci nebude, spis zase budeme cekat az na to jaky trend urci USA). Kazdopadne je smutne ze kdyz se do toho pousti Japonsko a ma uz i demonstrator, ze kombinovana sila evropy je nejvic pozadu, za vsemi.
@Rase
Diky. Ze do toho nevidi nikdo v aktualnich projektech jsem tak nejak cekal, ja se spis ptal, jestli neni znam nejaky priklad z minulosti treba (precijen francouzke techniky se vsude, vcetne toho blizkeho vychodu, vyvezlo vic nez dost).Skrýt celý příspěvekJara Kolik bude stát je podstatné, ani Německo nemá bezednou kasu, tím spíše Francie. A na 6. gen jim poněkud chybí know-how, to se nedá jen tak přeskočit. I gen 4++ jim dala ...Zobrazit celý příspěvek
Jara
Kolik bude stát je podstatné, ani Německo nemá bezednou kasu, tím spíše Francie.
A na 6. gen jim poněkud chybí know-how, to se nedá jen tak přeskočit. I gen 4++ jim dala celkem zabrat. čímž neříkám, že by to nakonec nedali, ale dopadlo by to jako nyní, 6. generace by se začala vyrábět ve chvíli kdy Američané budou mít 6 už hezkých pár let zavedenou a usilovně budou dělat na 7.
To samé platí i pro ostatní uchazeče o 5. gen, všichni na to potřebují partnera, který přinese know-how. Případně sleví z některých charakteristik.Skrýt celý příspěvekRase Podle mě vůbec není jasné jak by měl ten nový stroj vypadat. Dokud si to někdo neobjedná (myšleno Německo a Francie) , tak si ani žádný vývoj nezačne. Pokud by byl ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Podle mě vůbec není jasné jak by měl ten nový stroj vypadat. Dokud si to někdo neobjedná (myšleno Německo a Francie) , tak si ani žádný vývoj nezačne. Pokud by byl dvoumotorový, tak těch potencionálních klientů bude ještě méně, nakonec by na to zbyli sami. Tj. náklady astronomické, prodeje malé, ekonomicky neudržitelné. A k tomu konkurence ze strany Američanů (evoluce F 35, možná i ta 6. gen), Číňanů, Rusů, Jihokorejců a vím ja koho ještě.
Ledaže by donutily zbytek EU vytvořit "evropskou" armádu a platili to ze společného budgetu. Jen nevím co by na to řekli ostatní, zda by se jim chtělo (za nějakou kost v podobě subdodávek) zachraňovat z jejich peněz francouzský a německý letecký průmysl a platit dvakrát víc za něco co si mohou koupit levněji třeba od Američanů.Skrýt celý příspěvekNěmci a Francouzi si nástupce typhonu a rafale vyvinou a nemusí to být stroj 5 generace mohou skočit rovnou do šesté .... nemohou si dovolit rezignovat v tomto vývoji znamenalo ...Zobrazit celý příspěvek
Němci a Francouzi si nástupce typhonu a rafale vyvinou a nemusí to být stroj 5 generace mohou skočit rovnou do šesté ....
nemohou si dovolit rezignovat v tomto vývoji znamenalo by to oslabení schopností domácí průmyslově vědecké “ základny” a v budoucnu absolutní vojenskou závislost na USA....
Takže nový evropský stíhač, nástupce typhonu bude a kolik to bude stát je absolutně nepodstatné.Skrýt celý příspěvekNesher: Typhoon je konstrukci cca z konce 80.let. Novy stroj bude 5.generace se dvema motory - tedy ne alternativa k F-35, ale spis k F-22 ktery na trhu neni. Zkratka Typhoon neni ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher:
Typhoon je konstrukci cca z konce 80.let. Novy stroj bude 5.generace se dvema motory - tedy ne alternativa k F-35, ale spis k F-22 ktery na trhu neni. Zkratka Typhoon neni naporad a zajem o modernejsiho nastupce bude. Byt treba az bude k mani, budou vyrabet v USA letoun 6.generace - mozna i v Cine .))Skrýt celý příspěvekPekný blábol: "živý 100 tis. ľudí" .... samozrejme ide o to, že sa na tom podieľa cca 100 tis. ľudí .... ktorí zväčša robia i iné .... nepomrú od hladu ak Saudi neodoberú ďaľších ...Zobrazit celý příspěvek
Pekný blábol: "živý 100 tis. ľudí" .... samozrejme ide o to, že sa na tom podieľa cca 100 tis. ľudí .... ktorí zväčša robia i iné .... nepomrú od hladu ak Saudi neodoberú ďaľších 48 kusov ...
Samozrejme zo strany bohatých štátov zálivu nejde len o zbrane ... ale i o kupovanie politického vplyvu .... .Skrýt celý příspěvekTitulek “saudové zachraňují evropský letecký průmysl”je hodně nadnesený..... A za další bych byl velice opatrný vyvážet takto vyspělé zbraňové systémy do takto zaostalých ...Zobrazit celý příspěvek
Titulek “saudové zachraňují evropský letecký průmysl”je hodně nadnesený.....
A za další bych byl velice opatrný vyvážet takto vyspělé zbraňové systémy do takto zaostalých totalitních zemí porušující lidská právaSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...