Německo chce stíhačky F-35 Lightning II
- 10. 11. 2017
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
Německé letectvo plánuje generační výměnu své flotily bojových letadel Panavia Tornado. Podle německých médií je hlavním kandidátem americký stroj F-35A Lightning II od firmy Lockheed Martin.
Německý zájem o F-35 jasně naznačuje generálporučík Karl Müllner, velitel německých vzdušných sil. "Z vojenského hlediska potřebujeme nízký radarový podpis a schopnost objevit a bojovat s cílem na velkou vzdálenost," uvedl Müllner v rozhovoru pro agenturu Reuters.
"Rizika a náklady spojené s provozem Tornad se do konce příštího desetiletí značně zvýší, takže již nyní musíte hledat nástupce," vysvětluje Müllner.
Luftwaffe se nyní opírá především o 125 víceúčelových stíhaček Eurofighter Typhoon, 64 úderných/útočných letadel Tornado IDS a 29 letadel pro průzkum a vedení radioelektronického boje Tornado ECR.
Letadla Tornado odejdou ze služby mezi roky 2025 až 2030. Německo tak již nyní musí začít hledat vhodnou náhradu, aby dokázalo plynule přejít na nový typ a neztratilo své schopnosti v provádění úderů na pozemní cíle a ve vedení radioelektronického boje.
Úderné letouny Tornado IDS z německé elitní 33. letky JaBoG (Jagdbombergeschwader 33) slouží také k doručování amerických taktických jaderných pum (B61), které jsou uskladněny v Německu.
Vyřazením Tornad Německo ztratí schopnost používat taktické jaderné zbraně. Není bez zajímavosti, že stíhačky F-35 jsou ze všech možných kandidátů jediné (bez nutných úprav), které dokáží nést jaderné pumy B61. Stíhačka F-35 navíc unese dvojici B61 ve vnitřních zbraňových šachtách.
Zájem o F-35 Berlín projevil již v květnu 2017. Výsledkem zájmu byla několik hodin trvající vstupní přednáška, kde zástupci Lockheed Martin a amerického letectva zástupcům Luftwaffe vysvětlili hlavní (veřejnosti utajované) přednosti F-35. Podobnou přednáškou projdou např. zástupci letectva Spojených arabských emirátů.
Podle webu IHS Janes, který se odvolává na nejmenovaného zástupce Luftwaffe, F-35 údajně splňuje většinu požadavků německého letectva.
Pro německé letectvo je případný přechod na F-35 usnadněn také velkou rozšířeností F-35 v Evropě a velkou evropskou provozní základnou. Mezi evropské zákazníky F-35 patří Velká Británie, Norsko, Dánsko, Itálie, Nizozemsko a Turecko. Nákup F-35 zvažuje Belgie a Finsko. Velké servisní centrum (i pro motory) vzniká v Nizozemsku a v severní Itálii probíhá konečná montáž F-35.
Aby bylo možné začít nahrazovat Tornada od roku 2025, musí Berlín rozhodnutí o novém letadle přijmout v roce 2020. Kromě stíhaček F-35 Luftwaffe zkoumá také nejnovější verze F-15 (zřejmě F-15 Advanced Eagle), F/A-18 (F/A-18 Advanced Super Hornet) a také nejnovější verze letadel Eurofighter.
Nakládka pum do pumovnic F-35A Lightning II; ilustrační video
V roce 2015 dokonce Německo zvažovalo náhradu Tornad za zcela nová proudová bojová letadla. Avšak vzhledem k rychle končící životnosti Tornad a také k nejistým exportním možnostem nového stroje, je takový vývoj krajně nepravděpodobný.
"Musíme vybrat z dostupných možností, protože je již příliš pozdě na vývoj nového stroje," uvedl Müllner . "Bylo by také naprosto nesmyslné vyvíjet nové letadlo pro potřeby vzdušných sil, které potřebuje jen sto letadel a které si nikdo jiný nemůže dovolit koupit."
Německé letectvo rovněž plánuje nakoupit bojová letadla pro vedení radioelektonického boje (REB), jako náhradu za Tornada ECR. Německé požadavky plní specializovaný stroj Boeing EA-18G Growler nebo F-35A Lightning II.Objevily se dokonce zprávy o vývoji “radioelektronické” varianty stíhačky Eurofighter nebo dokonce dopravního letadla A400.
Německo slíbilo v polovině příštího desetiletí poskytnout NATO 14 letounů pro REB. Celkově Německo poptává alespoň 20 letadel pro REB.
Müllner ale také podpořil vývoj nové francouzsko-německé víceúčelové stíhačky, která v 30. letech 21. století nahradí Eurofighter Typhoon. Projekt byl odhalen v červenci a měl by především udržet high-tech schopnosti ve výrobě špičkových stíhacích letadel v Evropě. Nicméně objevily se již obavy, že Německo může nakoupit ještě více F-35 a ze společného projektu s Francouzi odstoupit.
Související články
Německý obrněný transportér Boxer pro Velkou Británii
Ministerstvo obrany Velké Británie (MOD) plánuje v rámci programu MIV (Mechanised Infantry Vehicle) ...
- 20.09.2017
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
Nejnovější tanky Leopard 2A7V pro německou armádu
Německá firma Rheinmetall před několika dny oznámila podepsání smlouvy na modernizaci 104 tanků ...
- 28.09.2017
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
GBU-53/B: Americká puma pro stíhačky F-35 Lightning II
Téměř po deseti letech vývoje je americké letectvo (US Air Force) připraveno zavést do výzbroje ...
- 19.10.2017
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?
Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...
- 07.11.2017
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
vidím to stejně, jak píše Skelet - jsou důležitější věci než technické parametry konkrétního letadla a Němci se znovu nespálí - stačí, že se spálili v 50. letech se Starfighterem, ...Zobrazit celý příspěvek
vidím to stejně, jak píše Skelet - jsou důležitější věci než technické parametry konkrétního letadla a Němci se znovu nespálí - stačí, že se spálili v 50. letech se Starfighterem, i když Erich Hartmann bojoval za SR a věděl proč. Starfighter byla pro němce na několik desetiletí cesta do prdele a stejná cesta do prdele by byl Lightning IISkrýt celý příspěvek
2 Shania těžko soudit, já myslím že definoval již před dlouhou dobou - drží se struktury osnovy z 90. let. Pravda, struktura se stále mění, ale jádro/ stěžejní prvky vlastností ...Zobrazit celý příspěvek
2 Shania
těžko soudit, já myslím že definoval již před dlouhou dobou - drží se struktury osnovy z 90. let. Pravda, struktura se stále mění, ale jádro/ stěžejní prvky vlastností 6. generace je popsána již mnoho let a tam se nezměnilo nic
2 Logik
nijak mě nepřekvapuje, že tvoje příspěvky opět (v podstatě standardně) čtu s pozdviženým obočím a pootevřenou pusou, ale to opravdu nevíte nic o evropských programech, které běží od 80. let 20. století? Lampyridae, FTT, FTTU, TDEFS a dále novější EADS/DASA projekty, nezveřejňvané projekty od Dornieru také nic???
A co Dassault? tam jste slyšel taky jen o Rafalu? co Britské projekty z 90. let (Replica, NightJAR atd.)?
Už před dlouhou dobou jsem si všiml, že umíte jen papouškovat výroky jiných a citace z článků, které jsou na nejprovařenějších webech - prosím, klidně v tom pokračujte dál. Ale nešlapejte po Evropském, leteckém inženýrství, když o něm zhola nic nevíteSkrýt celý příspěvekskelet: chyba v úsudku je v tom, že kdyby byla schopná v takovém časovém horizontu co píše vyvinout 6. gen, tak 5. gen stroj, tedy stroj na vývoj jednodušší (ale furt dejmetomu na ...Zobrazit celý příspěvek
skelet:
chyba v úsudku je v tom, že kdyby byla schopná v takovém časovém horizontu co píše vyvinout 6. gen, tak 5. gen stroj, tedy stroj na vývoj jednodušší (ale furt dejmetomu na úrovni Raptoa a F35) a současným strojům bližší (takže vývoj by sežral podstatně méně času) by musela být schopna postavit za výrazně kratší dobu. A to je prostě utopie. Proto si myslím, že je nereálný i 6. gen stroj - tedy stroj podstatně převyšující raptora či F35 - v Tebou daném časovém horizontu.
Jak trochu nakousl Shania - píšeš, že Airbus teď 6. gen vyvíjí. Jak to dělá, když 6. gen má reagovat na slabiny a potřeby 5.gen strojů - a lidé v Airbusu žádný 5. gen stroj nemají? Nemají zkušenosti s jeho nasazením, jak ovlivňuje taktiku, jaké klade na pilota nárokyy atd. atd.
Zbrojních projektů, co byly označené "next gen", a ve skutečnosti jediné, čím převyšovali současnou generaci, byla cena, těch tady už bylo....
shania: "politicky a .... ochotni to zaplatit." A to je právě kámen úrazu. Který poslední společný zbrojní projekt takového rozsahu se v Evropě podařilo opravdu dotáhnout?
Třeba právě EFT je zářným příkladem, jak se neumíme dohodnout a dobrý projekt
utopí politika.
Podstatně menší know-how ohledně moderních stíhačů (bohužel) jde nahradit, sice by vývoj trval i to déle a stálo by to víc (koneckonců přesně to se stalo právě s EFT), ale schopni bychom toho byli. Ale vůle na takový společný evropský projekt myslím naprosto schází. Bohužel.
StandaBlabol: Viděl jsi Battlestar Galactica? Ten argument se přehání, ale něco na něm je. Např. si dokážu představit, že bude nějaká chyba radaru, která ho umožní zarušit. Jistě, taková věc se snadno opraví - ale pokud se na to přijde v prostřed konfliktu....Skrýt celý příspěvekto Stepan,
muzes dat priklad, kdy se “neco naslo”? System, ktery dokazal porazit prave jedno konkretni letadlo a protivnika by zachranilo, kdyby mel dalsi typ?to Stepan,
muzes dat priklad, kdy se “neco naslo”? System, ktery dokazal porazit prave jedno konkretni letadlo a protivnika by zachranilo, kdyby mel dalsi typ?on stejne zatim nikdo nedefinoval co 6.gen vubec je a i u 5.gen jsou rozdily mezi stroji radici se do teto kategorie obrovske. I ty US 6gen stroje (pokuj je chteji mit brzy) ...Zobrazit celý příspěvek
on stejne zatim nikdo nedefinoval co 6.gen vubec je a i u 5.gen jsou rozdily mezi stroji radici se do teto kategorie obrovske.
I ty US 6gen stroje (pokuj je chteji mit brzy) mimo to ze budou vetsi nejspis v prvnich fazi budou mit prevazne 5.gen vlastnosti a na 6gen se prehoupnou v nejake dalsi verzi.
Evropa jiste zvladne postavit next gen stroj, hlavne to ale musi zvladnout politicky a dohodnot se na tom co vlastne chteji a pak byt ochotni to zaplatit.
pak je jen otazka jestli ty zeme co nemaji zadne zkusenosti s 5gen, dokazi napsat pozadavky na tu pristi. nemyslim si taky ze by us a eu 6.gen stroje meli stejne pozadavky, napr na dolet co pak urcuje velikost stroje.Skrýt celý příspěvekskelet: Máš tam ovšem chybu v úsudku - a to tu, že považuješ 6. gen za něco jiného, než 5. gen. Jenže to NENÍ něco jiného. To je nadmnožina. po gen 6. se požaduje vše, co má gen ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: Máš tam ovšem chybu v úsudku - a to tu, že považuješ 6. gen za něco jiného, než 5. gen.
Jenže to NENÍ něco jiného. To je nadmnožina. po gen 6. se požaduje vše, co má gen 5., plus něco navíc (navíc co vlastně navíc není jasné, takže bavit se teď o nějaké 6. gen, kdy 5. generaci má jeden stát je podle mě marketingový blábol, ale budiž). A proto tvrdím, že pokud Evropa nebyla schopna vyvinout gen 5. - a v době, kdy už v USA byl dávno zařazen ve výzbroji Raptor teprve dokončovala Eurofightera, tak těžko najednou - aniž by do toho někdo dával fakt velké peníze, což prostě teď nikdo nedává - najednou se ozve pink, a v Evropě se najednou objeví stíhač převyšující to, co maj za mořem. Bohužel, zázraky se nestávají.
Jistěže v Airbusu něco vyvíjejí. Ale vzhledem k tomu, kolik je v tom peněz (málo), kolik je v tom zkušeností s 5. gen (žádná), tak není reálná vyhlídka, že by to letadlo bylo schopné více, než čeho byl schopný Eurofighter - teda jakž takž dotáhnout špičku v té době už umírající generace. A vzhledem k financování se dosti obávám, že jestli takovej projekt bude, tak skončí stejně jako EFT - podfinancovanej a tedy se neúměrně natahující projekt, kterej přes nadějné specifikace přijde příliš pozdě, a bude příliš drahý.
Jakou tomu dají markeťáci nálepku je úplně a jestli na to napíšou třeba 10. generace je zcela šumák.Skrýt celý příspěvekShania: teoreticky jo, ale cekam na to spis jeste jinou verzi. Ale kdo vi.. Logik: nestihnou to, protoze nevim o tom, ze by se o ni vubec snazili. Takze promin ja o 5.generaci ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: teoreticky jo, ale cekam na to spis jeste jinou verzi. Ale kdo vi..
Logik: nestihnou to, protoze nevim o tom, ze by se o ni vubec snazili. Takze promin ja o 5.generaci Airbusu vubec nemluvim. Tu se uz nyni Evrope nevyplati vyvijet, protoze prijde prilis pozde na F-35, pricemz velmi blizko k 6.generaci.Co vim, tak v soucasnosti bezi tri programy bojoveho letounu 6.generace, a to v USA, Evrope a Japonsku (+Britanii). Nejdele na tom pracuji Japonci, nejvetsi know how k tomu maji USA a Britove. A pokud ti budou uzce spolupracovat s Japonci, tak budou trosku napred. A protoze Britove a Japonci budou celkem nakupovat maximalne 300letounu, tak budou hledat spolecniky. Idealnim je nekdo kdo se o takovy letoun pokousi sam, a kdo to je? USA nebo Evropa
Ciste teoreticky predpokladam, ze Japonci se budou chtit od USA trhnout (uz jen kvuli komplikacim pri vyvoji F-2), a Britove meli s Amiky rozmisky behem F-35 + Donik tam taky neni popularni. A tohle smeruje ke spolupraci Airbusu, Mitsubishi a BAe. (Ano uvedomuju si, ze Brexit muze zamichat kartami).
Jo a zapomnel jsem, ze vsichni tri avizuji, ze program 6.generace ma byt hotov okolo roku 2035.Skrýt celý příspěvekskelet: jasně, do roku 30 nestihnou 5. generaci. Do roku 30-40 stihnou 6. Jako pohádka krásný. S realitou to IMHO moc společného nemá. Třeba jsem jen skeptik, ale obávám se, že ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: jasně, do roku 30 nestihnou 5. generaci. Do roku 30-40 stihnou 6. Jako pohádka krásný. S realitou to IMHO moc společného nemá.
Třeba jsem jen skeptik, ale obávám se, že spíš realista.
alea: A proto byla F16 vyvíjená jako superiority ari fighter. Nesmyslně škatulkuješ. Jsou prostě těžké a lehké stíhače, a každé mají své plusy a své mínusy. A především, škatulky "stíhač" apod. platili naposled pro 3. gen éra. I tý F-22 - což byl donedávna "čistokrevjnej stíhač", přidali AtG schopnosti, všechny stíhačky 4. generace jsou zároveň bitevníky už hodně dlouho: z F15 "no pound for AtG" je F15 Strike Eagle, F16 jakbysmet, v rusku nämlich to samý...
Dneska nikdo nebude stavět letadlo tédle kategorie, aby to ZÁROVEŇ nebyla stíhačka.Skrýt celý příspěvekalea206: Netahejte sem Su57, kdyz o nem neni rec. Zbytecne trollujete a snazite se odvest pozornost od tematu. Uznavam, ze porovnani s exploitem v SW to bylo asi premrstene, ale ...Zobrazit celý příspěvek
alea206: Netahejte sem Su57, kdyz o nem neni rec. Zbytecne trollujete a snazite se odvest pozornost od tematu.
Uznavam, ze porovnani s exploitem v SW to bylo asi premrstene, ale hlavni myslenku snad chapete. Na kazdou zbran (tedy skoro na kazdou) se da casem vyvinout ruzna anti opatreni, a pokud vy nechapete princip a vyhodu technicke diverzity (ne zas premrstene), tak je to vase smula.
Napriklad toto: http://roe.ru/eng/catalog/air-...
by podle ruznych internetovych portalu nemelo problem s detekci F35.Skrýt celý příspěvekStepan: A kucii v hospode zase rikali ze T-50 s nekrytym sanim motoru taky zadnej slagr. A taky ze exploit na operacni system a silver bullet na moderni vojensky ero sou dve uplne ...Zobrazit celý příspěvek
Stepan:
A kucii v hospode zase rikali ze T-50 s nekrytym sanim motoru taky zadnej slagr. A taky ze exploit na operacni system a silver bullet na moderni vojensky ero sou dve uplne jiny veci.
Jinak kupovat cokoliv jineho nez EFT nebo F-35 je pro nemce nesmysl, protoze EFT z letadel: F-18 ASH, F-15E, Rafel, EFT; stale to nejvykonejsi. V moment kdy je Nemci modernizuji na nejaky rozumny standard je z nej jeden z nejlepsi stihacu dneska.
F-35 by sice generalove moc chteli, aby meli stealth letou pro ruske PVO, ale financne to nedava smysl.
Btw. F-35 neni stihack. Stihac ma typicky 2 motory, aerodinamiku zamerenou na manevrovatelnost a je schopny nest vic munice. Dejte si vedle sebe fotku F-22 a F-35 a rozdil je patrny na prvni pohled.Skrýt celý příspěvekV Německu vládne globalistická ..... Ve Francii vládne globalistický tajtrdlík. A oni si mysleli, že postaví konkurenci globálním gráčům. Možná by si oba měli znova přečíst, kdo ...Zobrazit celý příspěvek
V Německu vládne globalistická ..... Ve Francii vládne globalistický tajtrdlík. A oni si mysleli, že postaví konkurenci globálním gráčům. Možná by si oba měli znova přečíst, kdo jim platil kampaň.
Německo nakoupí F35 a bude je nakupovat dražší, než kdokoliv jiný. A jestli ne, tak CityBank nechá v USA další miliardy USD :-)
US základny v Německu jsou od WWII z jednoho jediného důvodu. Aby držely Němce za koule.Skrýt celý příspěvekLogik: jáá o 5.generaci nic nepíšu. To pochopitelně nestihnou a pokud vím, tak se o ní ani nesnaží. Pokud vím, tak Airbus vyvíjí 6.generaci, která by měla být k dispozici v letech ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: jáá o 5.generaci nic nepíšu. To pochopitelně nestihnou a pokud vím, tak se o ní ani nesnaží. Pokud vím, tak Airbus vyvíjí 6.generaci, která by měla být k dispozici v letech 2030-2040. Pro zajímavost v roce 2035 má být k dispozici i japonský bojový letoun 6.generace. A s japonským programem koketují i Britové, kteří minimálně vyjádřili ochotu se k němu připojit. Kdo ví jestli to nakonec nedopadne tak, že Airbus, Mitsubishi a Bae nebudou vyvíjet jeden a tentýž letoun.
Jistěže šéfové Luftwaffe budou chtít F-35, ale z ekonomického a ani politického hlediska to nedává pro Německo smysl. Podkopalo by to "její" Airbus a ztratilo by jim to i pracovní místa. No a k tomu se musí šetřit (což je i důvod Typhoonu bez Aesa radaru). Takže můj odhad je , že do roku 2020 přiběhne Airbus vytuněným Typhoonem, který Němci vzápětí objednají.Skrýt celý příspěvekRiMr71: Nevim, co je na tom pravdy, ale treba rusti generalove se nechali slyset, ze F35 nema zrovna uplne stealth motory (pro jejich radary). Samozrejme muzeme diskutovat, co je ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: Nevim, co je na tom pravdy, ale treba rusti generalove se nechali slyset, ze F35 nema zrovna uplne stealth motory (pro jejich radary). Samozrejme muzeme diskutovat, co je na tom pravdy, ale jako priklad dobry.
Tech potencialne vyuzitelnych chyb tam muze byt vice a kdyz tenhle letoun budou mit 90% zapadnich statu, tak je vyssi riziko, ze neco proti tomu najdou (nebo se o to aspon budou vice snazit, at uz Rusko, tak Cina apod.).
Samozrejme je blbost mit milion druhu letadel ve vyzbroji (at uz logistika, zazemi, personal, vyzbroj a finance), ale v ramci NATO by to chtelo mit next gen letadel vice).
Ono je to stejne jak se softwarem, kdyz mate nejrozsirenejsi desktopovy OS Windows, tak je jasne, ze pro ne bude existovat nejvice ruznych exploitu (at jiz je ten system treba bezpecnostne pokrocilejsi nez system mene rozsireny).Skrýt celý příspěveklogik: Myslím že v Evropě dovedou ukuchtit letoun 5. generace (v případě 6.generace nevím) poměrně rychle. To know-how tady je a nemálo společností bylo zapojeno do projektu F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
logik:
Myslím že v Evropě dovedou ukuchtit letoun 5. generace (v případě 6.generace nevím) poměrně rychle. To know-how tady je a nemálo společností bylo zapojeno do projektu F-35 atd. samotný trup a elektronika není problém, problém je motor. Zde by asi museli použít vylepšený Eurojet EJ200, jelikož je nejdostupnější. Není nejnovější, ale pořád hodně slušný.
Osobně si myslím, že Němci v pohodě zvládnou přijít do roku 2020 se specializovanou verzí Typhonu. Přeci jen je to jen o elektronice a schopnosti nosit protizemní střely. To samé REB verze. Bude dražší než F-35, ale nebudou potřebovat nové zázemí. Výrobní linka jede, tak kupovat letoun v USA by byla hodně špatná reklama pro německé zbrojovky a AirbusSkrýt celý příspěvekskelet: vem si, kolik trval vývoj F35. A to byl vývoj již druhého gen 5. letadla. Čína se marně snaží něco takového vyvinout - zatím její letadla je spíš defakto 4.5g. I ta ruská ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: vem si, kolik trval vývoj F35. A to byl vývoj již druhého gen 5. letadla. Čína se marně snaží něco takového vyvinout - zatím její letadla je spíš defakto 4.5g. I ta ruská T-50 je dosti otázka, jestli opravdu do 5. generace patří a vývoj se táhne.
Ač by se mi projekt evropského gen 5. letadla opravdu líbil, tak se obávám, že na to je Evropa příliš rozhádaná (Francouzi maj Rafaleho, britové rádi koupěj od amíků....) a příliš malé know-how (bohužel - kolik že to Eurofighterů už létá s AESA radarem a kolik F16 a dalších amerických strojů), že to je podle mne utopie.
Samozřejmě, že by se Evropa měla snažit takovej stroj urychleně vyvinout. Ale je imho bláhové se domnívat, že by byl vývoj byl dokončen do roku 30.Skrýt celý příspěvekF-35 v Luftwaffe uvěřím, až uvidím podepsanou smlouvu na jejich dodání. Takový obchod by poškodil Airbus, což si Německo určitě nevezme na svědomí. Takže nejspíše nakoupí Typhoon ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 v Luftwaffe uvěřím, až uvidím podepsanou smlouvu na jejich dodání. Takový obchod by poškodil Airbus, což si Německo určitě nevezme na svědomí. Takže nejspíše nakoupí Typhoon Schnellbomber, což jim umožní prodloužit výrobní linku až do nástupu 6.generace.Skrýt celý příspěvek
Jsem zvědav co na to řeknou lobbisti evropských zbrojovek, zaradují se tak možná italové, tam se F 35 staví. Ale přijde mi to jako logický krok, mašina se stealth vlastnostmi s ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem zvědav co na to řeknou lobbisti evropských zbrojovek, zaradují se tak možná italové, tam se F 35 staví. Ale přijde mi to jako logický krok, mašina se stealth vlastnostmi s plánovaným mnohem širším propojením v digitálním bojišti za podobné peníze. Německo se tak přidá k ostatním evropským zemím, které jedou v F 35.
RaSe: dovolil bych si nesouhlasit s tím, že F 35 není stíhač, první verze SW a testy zbraní byly, pokud mně paměť neklame, právě pro AA mise. Až následně se rozšiřují možnosti, ostatně nahrazuje te víceúčelové F 16 a ani ty primárně nikdo nepoužíval pro AG. V současné verzi má F 35 i díky radaru lepší parametry jako stíhač.
lemkin: existuje jen jediná další alternativa víceúčelového typu, který se používá na západě jako stíhač, bombarďák, pro mise SEAD a EW, tím jsou verze F 18 Super hornet. S tím by šlápli vedle, F 35 už na kontinetě a superhornety má minimum uživatelů.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...