Nadcházejí tučná léta pro evropské zbrojaře
- 7. 12. 2016
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
V posledních letech se výrazně zvýšily tržby evropským, především francouzským, britským a německým zbrojařům. Vzhledem k rostoucím vojenským rozpočtům evropských zemí zbrojaři starého kontinentu vidí svou budoucnost velmi optimisticky.
Podle Stockholmského mezinárodního ústavu pro výzkum míru SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) v loňském roce zaznamenaly nárůst tržeb zbrojní firmy především z Německa, Francie a Ruska. Tržby amerických firem poklesly o 2,9 %.
Navzdory poklesu největší příjmy stále suverénně vykazují americké firmy. “Králem” mezi zbrojaři je americký Lockheed Martin - ten v roce 2015 prodal zbraně za 36 miliard dolarů, při zisku 3,6 miliardy dolarů.
První “evropská” je třetí BAE Systems s prodejem za 25,5 miliardy dolarů a ziskem 1,5 miliardy dolarů. Firma BAE Systems od roku 2014 zvýšila prodej zbraní o 500 milionů dolarů (tj. 6,5 %). V první pětce dále najdeme americké firmy Boeing, Raytheon a Northrop Grumman.
Největší ruská je 13 Almaz-Antej (výrobce např. protivzdušného systému S-400) - ta prodala v roce 2015 zbraně za 6,6 miliardy dolarů. Údaje o ziskovosti ale nejsou k dispozici.
Podle deníku Defence24 60 místo patří první středoevropské firmě - Polské zbrojní skupině PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa). Polská firma v roce 2015 prodala zbraně za 1,2 miliardy dolarů - údaje o ziskovosti také nejsou k dispozici. V první stovce zemí střední a východní Evropy se umístil ještě ukrajinský UkrOboronProm s prodejem zbraní za 870 milionů dolarů (+ 20 % oproti 2014).
V seznamu však nejsou uvedeny čínské firmy - údaje čínských firem nejsou podle autorů zprávy spolehlivé. Největší asijskou firmou je tak na 37. místě japonská Kawasaki Heavy Industries.
Přes rostoucí tržby evropských zbrojařů se oproti roku 2014 pozice na prvních deseti místech nezměnily. V první desítce najdeme sedm amerických a tři evropské společnosti. Síla amerických firem je dána nejen exportními úspěchy, ale především obřím rozpočtem amerického ministerstva obrany - ten tvoří 72 % všech výdajů NATO.
100 největších zbrojních firem světa podle institutu SIPRI. / SIPRI
I přes pokles tržeb v roce 2015 jsou američtí zbrojaři optimističtí. Nový americký prezident Donald Trump dlouhodobě slibuje více peněz pro Ozbrojené sily Spojených států. Ostatně již americký rozpočet pro fiskální rok 2016 je větší než pro rok 2015.
Zbrojaři se mohou také těšit na dobré časy v Evropě. Evropské firmy v roce 2015 oproti roku 2014 za prodej zbraní utržily o 6 % více.
Evropské firmy v roce 2015 (zařazené v “elitní” stovce) prodaly zbraně za 95 miliard dolarů, americké pak za 305 miliard dolarů. Ruské firmy, navzdory západním sankcím, prodaly zbraně za 30 miliard dolarů, tj. o 6,2 % více než v roce 2014.
Prodeje evropských firem se zvýšily i díky exportním úspěchům - mimo jiné díky prodeji francouzských stíhaček Rafale do Egypta a Kataru. Navíc v příštích letech může být v Evropě, díky nárůstu vojenských výdajů evropských států, k dispozici navíc až 100 miliard dolarů na nákup zbraňových systémů (ale i služeb, vybavení, atd.).
Zpráva SIPRI také upozornila na vzestup “rozvojových” trhů se zbraněmi - tedy trhů, které nejsou tradičně největšími výrobci zbraní, ale jejich vlády vývoj a výrobu zbraní výrazně podporují. Například jihokorejské zbrojní firmy zvýšily své tržby oproti roku 2014 o 30 %. Prodeje zbraní zvýšily také indické (+ 9,3 %) a turecké firmy (+ 10,2 %).
Vzhledem k politické situaci je velmi pravděpodobné, že dominance evropských a amerických zbrojních firem dále poroste. Vzhledem k příslibu většiny zemí NATO vydávat na obranu alespoň 2 % HDP, budou mít země Aliance souhrnný roční rozpočet kolem 1 bilionů dolarů - z toho minimálně 20 % (opět podle požadavku Aliance) musí vydat na modernizaci své vojenské techniky a vybavení.
Zdroj: Defence24
Související články
Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa
Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA rozpoutalo na naší domácí politické scéně rozruch, ...
- 15.11.2016
- 41 komentářů
- Hana Zelená
Modernizace PVO Armády ČR: V roce 2018 se vybere vítěz
Redakce Armádních novin se zúčastnila briefingu na Ministerstvu obrany (MO) o modernizaci pozemní ...
- 16.11.2016
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizační plán polské armády na roky 2017 až 2022
Polské ministerstvo obrany před několika dny zveřejnilo aktualizovaný modernizační plán polských ...
- 21.11.2016
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko-český projekt končí? Poláci chtějí vlastní BVP Borsuk
Polské ministerstvo obrany podle informací Defence24 uvolnilo další finance na vývoj domácího ...
- 30.11.2016
- 87 komentářů
- Jan Grohmann
Jakub2: dvě mince propagandy. Jinak nevím, proč pořád dokola mi podsunuješ sputnik, na jejich stránkách jsem byl naposledy někdy minulý rok... Přijde mi to jako ohraný trik...
Jakub2: dvě mince propagandy. Jinak nevím, proč pořád dokola mi podsunuješ sputnik, na jejich stránkách jsem byl naposledy někdy minulý rok... Přijde mi to jako ohraný trik...
Německo vyveze do Ruska zboží ve výši jednoho ročního rozpočtu ČR (r. 2015). Zejména strojírenské výrobky. Takže to není asi tak nezajímavý trh. Jinak ČR se na tom samozřejmě ...Zobrazit celý příspěvek
Německo vyveze do Ruska zboží ve výši jednoho ročního rozpočtu ČR (r. 2015). Zejména strojírenské výrobky. Takže to není asi tak nezajímavý trh.
Jinak ČR se na tom samozřejmě také podílí - pro spoustu německých firem jsme pořád levná výroba polotovarů, které se montují v Německu a jako investiční celek se za podstatně jinou cenu vyvezou.
A o rozložení průmyslu v Německu a co se tam exportuje a importuje odtamtud něco málo vím - živí mě to.Skrýt celý příspěvekKóĎA: Proč byla debata zbytečná? Aspoň se vyjasnilo, jaké zdroje informací kdo používá. Za sebe mohu jen napsat, že worldbank.org, imf.org. wto.org, janes.com a další mi přijdou ...Zobrazit celý příspěvek
KóĎA: Proč byla debata zbytečná? Aspoň se vyjasnilo, jaké zdroje informací kdo používá. Za sebe mohu jen napsat, že worldbank.org, imf.org. wto.org, janes.com a další mi přijdou jako věrohodnější zdroje než Sputnik, Protiproud nebo Haló noviny.Skrýt celý příspěvek
Ne, já propaguji zájmy ČR (člena NATO) a společné zájmy členů NATO. Zájmy ČR jsou definovány programovým prohlášením české vlády z 2013, které akcentuje členství v EU a NATO. Nikde ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, já propaguji zájmy ČR (člena NATO) a společné zájmy členů NATO. Zájmy ČR jsou definovány programovým prohlášením české vlády z 2013, které akcentuje členství v EU a NATO. Nikde tam není nic o kamarádšoftech se státy, které vojenskou silou napadají své sousedy.
A k tomu obchodu - dle MPO jde letos 35% českého exportu do SRN, do RF je to méně než 1,5 % (oboje jsou předběžná čísla, přitom trend je následující - export do SRN stoupá, do RF klesá). Za posledních 20 let náš export do Ruska vytrvale klesá, ergo kladívko proč hledat obchodního partnera v Rusku, když dlouhodobě je to marginální, obtížný a problémový obchodní partner (ptejte se na CMZRB kolik utopili státních prostředků na ruských projektech)??
Rusko bylo chudá země za carů, zůstala jí za komunistů a je chudá i dnes. HDP má o třetinu nižší než Itálie, která ale má jen 40% obyvatel Ruska. Éto Rasíja!
Příště si vymyslete jinou pohádku, téma hospodářské a obchodní spolupráce s Ruskem je prostě moc velké sci-fi. ČR je pevná část unijní ekonomiky, do které jde 65% českého exportu.Skrýt celý příspěvekcejkis: A pokud si myslíš, že by kaddáfí ty islamisty tak snadno zvládnul, tak prosím vysvětli, jaktože je nezvládnul Asad s o řád silnější a modernější armádou? A jestli to ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis: A pokud si myslíš, že by kaddáfí ty islamisty tak snadno zvládnul, tak prosím vysvětli, jaktože je nezvládnul Asad s o řád silnější a modernější armádou?
A jestli to budeš omlouvat zahraniční podporou islamistům, tak vysvětli, proč by ta nepřišla i do Lybie? IS se o ni snažil evidentně také.
A ještě Ti připomenu - že i v Sýrii byla doba, kdy povstání vypadalo, že bude bez problémů potlačené. Ono islamisté v první fázi se do bojů moc nezapojovali, aby nechali demokratičtější síly vykrvácet.
V podstatě to je strategie každého totalitního režimu: zničit hlavně ty nejpřijatelnější alternativy - i Asad zas naopak bojuje daleko více s neislamistickou opozicí než s IS...Skrýt celý příspěvekKóďa: ani Lybie za Kadáffího nebyla stát, jak ho chápeme my. Tedy společenství lidí, které rozhoduje o společných věcech a brání své zájmy. Za Kadáffího to byla hromada "otroků", ...Zobrazit celý příspěvek
Kóďa: ani Lybie za Kadáffího nebyla stát, jak ho chápeme my. Tedy společenství lidí, které rozhoduje o společných věcech a brání své zájmy. Za Kadáffího to byla hromada "otroků", za které rozhodoval Kaddáfí... A když se jim to přestalo líbit, poslal na ně vojáky.
Upřímně, kde byste teď radši bydlel: v Tripolisu, nebo v Allepu?Skrýt celý příspěvekcejkis: Takže pokud je možné, že mainstream lže, pak je přece možné, aby lhaly i vaše zdroje, ne? Co když taky lžou, protože všichni lžou, jak říká dr. House a ten určitě říká ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis: Takže pokud je možné, že mainstream lže, pak je přece možné, aby lhaly i vaše zdroje, ne? Co když taky lžou, protože všichni lžou, jak říká dr. House a ten určitě říká pravdu. Takže co když vás zmanipulovali, aby Vás odvedli od skutečné pravdy, že všechno řídí právě ten dr. House, ale ne ta postava. Ten herec! Hugh Laurie je iluminát a spolu s dalšími celebritami skrz seriály účinně manipuluje masami, protože má víc peněz než scénáristé a tak si je vydržuje, aby ovládal masy. Už ten jeho upřený pohled. Otázka je jak to řešit. Možná byste měl tuhle Pravdu šířit na všech fórech! Bacha na dr. House!Skrýt celý příspěvek
Kóďa: vrchol byl v řijnu, což dosti přesně koresponduje s tím, že po zásahu Ruska lidé v Sýrii ztratili poslední iluze o tom, že by se tam situace v dohledné době vyřešila, nebo že ...Zobrazit celý příspěvek
Kóďa: vrchol byl v řijnu, což dosti přesně koresponduje s tím, že po zásahu Ruska lidé v Sýrii ztratili poslední iluze o tom, že by se tam situace v dohledné době vyřešila, nebo že by tam byla šance na rozumný politický režim.
Začátek aktivní ruské účasti byl 30 září, ovšem že k tomu dojde byly signály už o dost dříve - např. celé září tam rusko lifrovalo vojáky, ale mluvilo se o tom prakticky celé léto.
http://literarky.cz/blogy/tere...
https://nazory.aktualne.cz/kom...
http://zahranicni.eurozpravy.c...
První vyjádření v tom smyslu byla už v květnu a červnu.... a přesně v tu dobu začalo i utíkat více lidí.
Konkrétní menší uprchlické vlny jsou pak vysledovatelné vždy po nějaké Asadově ofenzívě, viz např.
http://zpravy.idnes.cz/syrie-a...
PS: Žádost o azyl pak netrvá nijak dlouho, to je hned. Dlouho trvá vyřízení....Skrýt celý příspěvekJakub2: jak píšu, zajímá mě Evropa, kde žiju.
A tradiční dehonestaci opozičního diskutéra si nechte od cesty, na to fakt nejsem zvědavej.Jakub2: jak píšu, zajímá mě Evropa, kde žiju.
A tradiční dehonestaci opozičního diskutéra si nechte od cesty, na to fakt nejsem zvědavej.Jakub2 jako středoevropan nepoažuji Rusko za nepřítele, ale za potenciálního obchodního partnera. Nemůžeme Rusko přehlížet, měli bychom hledat společné zájmy. A nevidím nic ...Zobrazit celý příspěvek
Jakub2 jako středoevropan nepoažuji Rusko za nepřítele, ale za potenciálního obchodního partnera. Nemůžeme Rusko přehlížet, měli bychom hledat společné zájmy.
A nevidím nic pozitivního na faktu přijímat na své území americké síly s cílem zvyšovat napětí na našem území. Pokud použiji Vaše slova, propagujete zájmy USA a nikoliv vlastní země. Za války se zrádci střílejí. Za mediální války se zrádci nestřílejí, zatím....Skrýt celý příspěvekJakub2 rozumíte anglicky, tak si pusťe toto video a pak ho tady okomentujte. Jsem velmi zvědav.
https://www.youtube.com/watch?...Jakub2 rozumíte anglicky, tak si pusťe toto video a pak ho tady okomentujte. Jsem velmi zvědav.
https://www.youtube.com/watch?...Cejkis: Pořád jsme v NATO, tom arcinepříteli Ruské federace. I Vy sám jste pro Putlera občanem státu nepřátelského vůči Rusku. P.S. Za války se zrádci střílejí. Za mediální ...Zobrazit celý příspěvek
Cejkis: Pořád jsme v NATO, tom arcinepříteli Ruské federace. I Vy sám jste pro Putlera občanem státu nepřátelského vůči Rusku.
P.S. Za války se zrádci střílejí. Za mediální války se zrádci nestřílejí, zatím.Skrýt celý příspěvekJeště k několika nepravdám uvedeným níže. V Libyii válka před válečným angažmá francouzské společnosti TOTAL nebyla. Kaddafí byl diktátor, obchodník a udržoval muslimskou zvěř ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě k několika nepravdám uvedeným níže. V Libyii válka před válečným angažmá francouzské společnosti TOTAL nebyla. Kaddafí byl diktátor, obchodník a udržoval muslimskou zvěř silou v režimu tamních zákonů. Obchodoval s italskou společností Eni a Berlusconi byl jeho přítelem. Nebudu zde opět psát model Afrika a Blízký východ na změnu vlády, která podepíše správné kontrakty, ale Kaddáfí tuto barevnou revoluci potlačil a byl u posledního města odporu, když na vládní jednotky zaútočili letouny francouzské Rafale ještě hodinu před hlasováním OSN o rezoluci k Libyii. Itálie se náletu neúčastnila z výše uvedených důvodů jen poskytla základny. Následně po zhroucení režimu Kaddáfího byla celá země uvržena do regionálních válek se zbraněmi z vyrabovaných armádních skladů. Na této nestabilitě vznikla islámská odnož a 160km od hranic EU se vesele střílejí civilisté do hlavy aniž by to kohokoliv v EU trápilo.
A pak tady jeden pisatel oblblý mainstreamem napíše, že v Lybii válka byla a invaze ji ukončila. Opravdu vážení, někteří z vás žijí v úžasném matrixu. Začínám přemýšlet jak této snadné manipulovatelnosti využít a vydělávat na takových lidech peníze.Skrýt celý příspěvekcejkis: ....myslíte? Zkuste se zajímat o názory těch nejbližších Trumpových spolupracovníků....
https://www.youtube.com/watch?...cejkis: ....myslíte? Zkuste se zajímat o názory těch nejbližších Trumpových spolupracovníků....
https://www.youtube.com/watch?...KóĎA: No, když znáte jen uprchlíky v EU, tak snadno dojdete k debilním závěrům. V Sýrii je občanská válka už od 2011 - první velká vlna civilistů šla na konci 2011 do Turecka a ...Zobrazit celý příspěvek
KóĎA: No, když znáte jen uprchlíky v EU, tak snadno dojdete k debilním závěrům. V Sýrii je občanská válka už od 2011 - první velká vlna civilistů šla na konci 2011 do Turecka a Jordánska, něco i do Libanonu, další nárůst je v 2013 po expanzi Daeše v Iráku/Sýrii - Kurdové a další menšiny utíkají do Turecka nebo Jordánska. Další vlna se objevuje po ruské intervenci na podzim 2015. Dnes je v Jordánsku přes milion Syřanů, v Turecku je jich 3,5 milionu. Z toho Turecka došla do Evropy jen část Syřanů (polovina? třetina?), zbytek směska ze subsaharské Afriky nebo střední Asie.
Vylidnění Sýrie (7 milionů) a úprk do okolních zemí je opravdu vina Asada, Íránu a Rusů (za podporu, dodávky zbraní a poradců). Jenže tohle se na Sputniku nebo aeronetu nedočtete.Skrýt celý příspěvekDěkuji za všechny komentáře. V podstatě to lze shrnout do dvou skupin lidí. Jedni považují Rusko za zdroj všeho zla a USA za svého spasitele. Druzí o tom pochybují a upozorňují na ...Zobrazit celý příspěvek
Děkuji za všechny komentáře. V podstatě to lze shrnout do dvou skupin lidí. Jedni považují Rusko za zdroj všeho zla a USA za svého spasitele. Druzí o tom pochybují a upozorňují na to.
Těm první doporučuji sledovat politiku Trumpa, možná to pro Vás bude šokující prozření z Vašeho matrixu.Skrýt celý příspěveknerad debatuji o politice, ale... Logik: "Naopak, kde lze zaznamenat statisticky výrazný nárůst uprchlíků, je ruské angažmá v Sýrii.... " pokud budu brát za bernou minci ...Zobrazit celý příspěvek
nerad debatuji o politice, ale...
Logik: "Naopak, kde lze zaznamenat statisticky výrazný nárůst uprchlíků, je ruské angažmá v Sýrii.... "
pokud budu brát za bernou minci počet žádostí o azyl, tak podle Eurostatu nemáš pravdu
http://appsso.eurostat.ec.euro...
začátek ruské intervence začátek října 2015. Tenhle měsíc byl počet žádostí o azyl největší - ale pochybuji, že se do EU dostane uprchlík v řádech jednotlivých dnů. Od listopadu 2015 počet žádostí klesá a od ledna 2016 se drží +- na stejné úrovni.
Jaký nárůst uprchlíků v Turecku těžko odhadovat, podle mě to neví ani Turci popř. ten počet využívají k vydírání EU.
Tak jak je to tedy?Skrýt celý příspěvekIrák ano, s tím souhlasím. Byť je otázka, co by se tam dělo jinak, on to sud prachu byl i tak. Ale invaze problém akcelerovala, to je pravda. Lybie je blbost. Tam válka byla a ...Zobrazit celý příspěvek
Irák ano, s tím souhlasím. Byť je otázka, co by se tam dělo jinak, on to sud prachu byl i tak. Ale invaze problém akcelerovala, to je pravda.
Lybie je blbost. Tam válka byla a invaze ji naopak ukončila. Není důvod, proč by tam bez invaze neměl být vývoj podobný, jako v Sýrii o chvíli později (IS se snažil uchytit i v Lybii). Takže akce v Lybii měla rozhodně pozitivní dopad (byť to tam poté zkonili tím, že se o ni dále nestarali), nikoli negativní.
Ukrajinu nikdo před nějakou volbu EU nebo Rusko nestavěl. Ukrajina sama dlouhá léta chtěla do EU - a to prostě z principu nejde zároveň s bezcelním stykem s Rusekm. Situace byla tedy nikoli taková, že by Ukrajina byla mezi, ukrajina byla navázaná na Rusko, a rozhodla se sama se více orientovat na EU. Rusku se to nelíbilo a rozhodlo se to řešit silou...
Což i ukazuje, jak jsou naivní teorie o Ukrajině jako "mostu" - most může být mezi dvěma státy jen za předpokladu, že oba dva stojí o most. Rusko evidentně nestálo o most, ale o vazalský stát, neboť evidentně nerespektovalo rozhodnutí Ukrajiny o její politické orientaci - tedy repektovalo Ukrajinu jen pocud, pokud mu Ukrajina šla na ruku.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...