Memento pro Armádu ČR: Problémy s certifikací vrtulníků MH-139A Grey Wolf
- 9. 6. 2021
- 130 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda ČR získá vrtulníkový systém H-1 – víceúčelové UH-1Y Venom a útočné vrtulníky AH-1Z Viper. Konkurentem H-1 měl být neexistující vrtulník AW139M. Jak vidíme na příkladu vrtulníku MH-139A Grey Wolf, vývoj a certifikace AW139M by nebyla v žádném případě jednoduchá ani levná záležitost.
Americké letectvo (USAF), resp. Velitelství letectva pro globální údery AFGSC (Air Force Global Strike Command), v roce 2018 od týmu Boeing / Leonardo objednalo vrtulníky MH-139A Grey Wolf, speciální verzi italských civilních strojů AW139. Vrtulníky měly u AFGSC nahradit 63 zastaralých UH-1N Huey. První Grey Wolfy letectvo převzalo v prosinci 2019.
MH-139A zajistí přepravu zásahových týmů střežících jaderné základny a jaderný materiál (včetně jeho transportu) na území Spojených států. Grey Wolfy obstarají i přepravu VIP osob (v USA a Japonsku) a v případě krize také evakuaci členů amerického Kongresu a důležitých vládních zaměstnanců z Washingtonu.
Počáteční objednávka z roku 2018 za 375,5 milionu dolarů (7,8 miliardy Kč) zahrnovala nákup čtyř vrtulníků a integrační, testovací a certifikační práce. Podle zprávy rozpočtového úřadu amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office) celkové vývojové náklady programu (včetně nákupu celkově šesti vývojových vrtulníků) dosáhly 687 milionů dolarů (14,35 miliardy Kč), což je stejná částka, za jakou Armáda ČR nakoupí osm zcela nových a bojem ověřených UH-1Y Venom a čtyři AH-1Z Viper, dále provozní zázemí/vybavení a menší objem protitankových řízených střel (PTŘS) Hellfire.
Náklady programu Grey Wolf / Foto: GAO (str. 175)
Za zbývajících 78 „sériových“ vrtulníků AFGSC hodlá utratit 2,5 miliardy dolarů. Jednotková cena vrtulníku dosahuje 40,6 milionu dolarů.
Letectvo objednalo dalších osm Grey Wolfů v letošním fiskálním roce (FY2021). V příštím FY2022 ale k nákupu dalších osmi vrtulníků nedojde. Potíže jsou totiž v získání certifikace od amerického leteckého úřadu FAA (Federal Aviation Administration). Letectvo tedy nesmí zatím s vrtulníky operačně létat ani provádět výcvik.
„FAA vyžaduje, aby MH-139A získal aktualizovanou certifikaci, protože se jedná o odvozený komerční vrtulník s jedinečným vojenským vybavením, které vyžaduje certifikaci,“ uvedlo letectvo. „Technické problémy objevené během testování u dodavatele způsobily zpoždění certifikace. Programová kancelář v současné době hodnotí postup a v následujících měsících lépe porozumí dopadům programu.“
„V zásadě děláme to, že odkládáme nákup MH-139 [na FY2023]. Nákup není v rozpočtu FY2022, protože jsme řešili problémy s certifikací od FAA,“ řekl Carlos Rodgers, zástupce náměstka ministra letectví pro rozpočet.
O jaké problémy šlo, není známo. Ale v červenci 2020 úřad GAO varoval, že pokud FAA bude potřebovat další testy motorů, dojde ke zpoždění a zdražení celého programu. Americká média řešila také nárůst hmotnosti vrtulníku. To má pochopitelně dopad na letové výkony (cestovní rychlost, dolet, užitečná nosnost atd.).
MH-139A Grey Wolf
„Vrtulník, jak je v současné době navržen, nemusí splnit všechny výkonnostní požadavky, pokud konečná hmotnost překročí konstrukční parametry,“ uvedl GAO ve zprávě z července 2020. „Pokud není dosažena odpovídající hmotnost, nemusí stroj splnit požadavky na rychlost nebo dolet.“
Podle požadavků letectva musí Grey Wolf pojmout devět plně vyzbrojených vojáků, mít cestovní rychlost 250 km/h, výdrž ve vzduchu tři hodiny a mít bojový rádius 360 km. Letectvo podle svých slov ale hmotnost vrtulníku pečlivě sleduje a podle letectva se pohybuje „v rozmezí požadavků na splnění klíčových výkonnostních parametrů rychlosti a dosahu.“
Přesný rozsah změn Grey Wolfa oproti standardní komerční platformě AW139, vzhledem k citlivosti poslání, není znám. Můžeme jen spekulovat ‒ nabízí se nadstandardní šifrované komunikační systémy (přenos hlasu i dat), ochrana proti elektromagnetickému pulzu nebo ochrana proti jaderným, chemickým a biologickým zbraním. Vrtulník jistě dostal bohaté vybavení pro členy speciálního zásahového týmu.
K ochraně jaderných základen ještě pár let poslouží původní vrtulníky UH-1N Huey sloužící od 70. let minulého století.
Vrtulník dále získá balistickou ochranu podlahy kokpitu a nákladního prostoru, možnost montáže bočních kulometů M240, ochranu proti infračerveně naváděným střelám země-vzduch a proti nárazu odolné palivové nádrže. Vrtulník je podle fotek vybaven také jeřábem a senzorem Star SAFIRE 380-HDc od společnosti Flir.
Zpět do České republiky – firma Leonardo Armádě ČR nabízela ještě složitější militarizovanou verzi AW139M s PTŘS. Česká armáda by tak musela podstoupit celý složitý vývojový a certifikační proces, spojený zejména s integrací zbraňových systémů. Důvod je prostý – AW139M je pouze papírový projekt a k odpalu řízených střel z vrtulníků AW139 nikdy nedošlo. Český stát by tak musel financovat vývoj a certifikaci prakticky nového stroje.
O jak složitý a náročný proces jde, jsme podrobně psali v článku Proč Armáda ČR vybrala vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom?
Zdroj: Defense News, AFM
Související články
Armáda ČR zvolila cestu: Útočný vrtulník AH-1Z Viper a víceúčelový UH-1Y Venom
Armáda České republiky získá osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyři útočné AH-1Z Viper. ...
- 26.08.2019
- 323 komentářů
- Jan Grohmann
Podepsáno! Armáda ČR získá americké vrtulníky Viper a Venom
Ministr obrany Lubomír Metnar ve čtvrtek večer společně s americkým ministrem obrany Markem Esperem ...
- 16.12.2019
- 229 komentářů
- Jan Grohmann
Námořní pěchota vyřadí pětinu vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom
Podle amerického portálu The Drive:War Zone americká námořní pěchota (USMC) v rámci reformy Force ...
- 26.03.2021
- 77 komentářů
- Jan Grohmann
AH-1Z Viper a UH-1Y Venom: Unikátní schopnosti pro Armádu ČR
V roce 2023 Armáda České republiky získá první bojové vrtulníky AH-1Z Viper (Zulu) a víceúčelové ...
- 20.04.2021
- 234 komentářů
- Jan Grohmann
Problém tohoto článku vidím především v tom že se odkazuje na "blíže neurčené požadavky FAA" když image FAA je v této době na absolutním minimu, jak ukázala kauza 737MAX. ...Zobrazit celý příspěvek
Problém tohoto článku vidím především v tom že se odkazuje na "blíže neurčené požadavky FAA" když image FAA je v této době na absolutním minimu, jak ukázala kauza 737MAX. Vyprodukuje prostě co je od ní požadováno. Jak dále ukázala kauza KC-30/KC-46, tak zahraniční stroje jsou v US krutě znevýhodněné, i kdyby náhodou vyšly jako lepší tak se vybírá znovu.
Takže nějaké zdržení o rok a zdražení (celého programu i s vývojem, kusovou cenu vidím v tabulce dokonce zlevněnou!) v řádu 16% je na americké poměry de fakto "pod průměrem".
Článek je evidentní objednaná negativní reklama...Skrýt celý příspěvekJen pro příklad: "In May 2014, the USAF estimated the development program's cost, including the first four aircraft, could rise from $4.4–4.9 billion to $5.85 billion.[49] On 22 ...Zobrazit celý příspěvek
Jen pro příklad:
"In May 2014, the USAF estimated the development program's cost, including the first four aircraft, could rise from $4.4–4.9 billion to $5.85 billion.[49]
On 22 March 2019, the USAF announced it was reviewing KC-46 training after the Boeing 737 MAX groundings, as the KC-46 uses a similar Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) to that implicated in two 737 MAX crashes. However, the KC-46 is based on the Boeing 767-2C and its system takes input from dual redundant angle of attack sensors; it will disengage with stick input by the pilot.[88]
On 30 March 2020, the USAF announced that chronic leaks in the fuel system had been upgraded to a Category I deficiency. The USAF identified the issue in June 2019, but had not originally believed it to be serious. Crews became aware of the issue when they discovered fuel between the primary and secondary fuel protection barriers; there was no known root cause at the time of the announcement.[89] By January 2021, Boeing's losses on the program were estimated at $5 billion.[90] At the time, it was expected that the KC-46 would not be combat ready until at least late 2023."Skrýt celý příspěvekHm a jak to vyvrací skutečnost, že AW 139M by muselo být teprve vyvinuto na náklady ČR?
Hm a jak to vyvrací skutečnost, že AW 139M by muselo být teprve vyvinuto na náklady ČR?
Pokud požaduji výrobek určitých parametrů a dodavatel se mnou uzavře smlouvu, že mi ho za nějakou cenu dodá, tak je jeho starost jakým způsobem těch parametrů dosáhne a kolik ho to ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud požaduji výrobek určitých parametrů a dodavatel se mnou uzavře smlouvu, že mi ho za nějakou cenu dodá, tak je jeho starost jakým způsobem těch parametrů dosáhne a kolik ho to bude stát.
Nechápu kde někteří diskutující berou tu jistotu, že všechno by bylo vyvinuto na náklady AČR.
Nebyl by nějaký odkaz na zdroj? Osobně mi toto tvrzení přijde jako nepodložená spekulace Bellu, kterou vrhli do médií a spousta lidí se toho chytila.
Tím samozřejmě netvrdím, že Venom/Viper jsou špatné stroje.Skrýt celý příspěvekTo jako, že by jste na to armádě přispěl? Nebo u vás ve firmě si někdo něco objedná, a firma platí vývoj z vlastní kapsy? Tohle opravdu není jediná zakázka světa, existují tuny ...Zobrazit celý příspěvek
To jako, že by jste na to armádě přispěl?
Nebo u vás ve firmě si někdo něco objedná, a firma platí vývoj z vlastní kapsy?
Tohle opravdu není jediná zakázka světa, existují tuny příkladů ze světa. Vždy to platí zákazník, často i neúspěšné projekty.Skrýt celý příspěvekNabídnutá a oboustraně odsouhlasená cena plati a nelze její výši jednostranně měnit (ani dodavatelem, ani odběratelem). Obsahem smlouvy za dílo jsou v soukromém sektoru vždy ...Zobrazit celý příspěvek
Nabídnutá a oboustraně odsouhlasená cena plati a nelze její výši jednostranně měnit (ani dodavatelem, ani odběratelem).
Obsahem smlouvy za dílo jsou v soukromém sektoru vždy kvalitativní a kvantitativní parametry, a časový rámec dodání. Jak to dodavatel provede, už je jen jeho věc. Stejně tak je v jeho režii cena, za kterou své zboží nabízí (včetně započítaní poměrové části nákladů vývoje). A na odběrateli je, jestli s touto cenou souhlasí.
Ty když si jdeš vyzvednou objednaný dort, tak taky neřešíš, že zrovna dneska pokazili polevu, navíc prší a prodá se méně zmrzliny a cukrář zřejmě bude ve ztrátě a k tomu ho ještě čeká placení ůčtu za elektřinu. Zaplatíš pouze dopředu odsouhlasenou cenu.
Jiná věc jsou spec. smlouvy plné různých doložek, dodatečných příloh apod., jaké se u veřejných zakázek často objevují z důvodu snadnější manipulace výběrovým řízením nebo následného tunelování. Tam se dá vysoutěžená smluvní cena překročit i několikrát.Skrýt celý příspěvekKdyž jsi u nás ve firmě zákazník něco objedná, tak dostane nabídku a podle toho se rozhodne. A když jde o získání referenční zakázky, tak se kvůli dalším zakázkám někdy oželí i ...Zobrazit celý příspěvek
Když jsi u nás ve firmě zákazník něco objedná, tak dostane nabídku a podle toho se rozhodne. A když jde o získání referenční zakázky, tak se kvůli dalším zakázkám někdy oželí i zisk. Většina firem má nějaké prodejní plány a kdyby si celý vývoj nechala zaplatit od prvního zákazníka, tak žádného nesežene.
Pokud by proběhlo standardní výběrové řízení a Leonardo se smluvně zavázalo k dodání certifikovaných strojů za nabídnutou sumu, tak AČR opravdu nemusí zajímat kolik ta certifikace bude Leonardo stát. Jde pouze o nastavení parametrů výběrového řízení. A Italové to mohli brát jako investici do nového produktu s velkým potenciálem a získání reference. To o tom, jak by AČR musela platit další peníze jsou dle mne nepodložené spekulace. Proto jsem taky žádal o nějaký zdroj, protože dosud jsem žádný důkaz neviděl.Skrýt celý příspěvekJakákoli zakázka se pochopitelně může zdražiit během plnění smlouvy. Odběratel na to sice nemusí přistoupit, ale pokud chce obědané zboží tak mu moc jiných variant než zaplatit ...Zobrazit celý příspěvek
Jakákoli zakázka se pochopitelně může zdražiit během plnění smlouvy. Odběratel na to sice nemusí přistoupit, ale pokud chce obědané zboží tak mu moc jiných variant než zaplatit nezbývá.
Představa že by nějaká firma dodala produkt na kterém nevidělá je z říše fantazie.Skrýt celý příspěvekGrugh:"Nabídnutá a oboustraně odsouhlasená cena plati a nelze její výši jednostranně měnit (ani dodavatelem, ani odběratelem)." Psát to ve chvíli, kdy firmy z důvodů růstu nákladů ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh:"Nabídnutá a oboustraně odsouhlasená cena plati a nelze její výši jednostranně měnit (ani dodavatelem, ani odběratelem)."
Psát to ve chvíli, kdy firmy z důvodů růstu nákladů ruší i půl roku staré objednávky...Skrýt celý příspěvekMárten: "Když jsi u nás ve firmě zákazník něco objedná, tak dostane nabídku a podle toho se rozhodne. A když jde o získání referenční zakázky, tak se kvůli dalším zakázkám někdy ...Zobrazit celý příspěvek
Márten: "Když jsi u nás ve firmě zákazník něco objedná, tak dostane nabídku a podle toho se rozhodne. A když jde o získání referenční zakázky, tak se kvůli dalším zakázkám někdy oželí i zisk."
Třeba do USA mohou prvních pár vrtulníku nabídnout pod cenou, protože očekávají, že v další zakázce se jim to bohatě zaplatí.
U CR nic takového nehrozí. Tudíž, není žádný důvod snižovat ceny pod zisk. Pokud USA dokázaly tahle podojit, kolik by si vzali na CR raději nedomýšlet.Skrýt celý příspěvek@Jirosi Nespekuluj a nevytvářej zde pochybné konstrukce. Dohodnutá cena je závazná. Obě strany mohou od smlouvy odstoupit, ale jen za určitých okolností. Jako pojistky proti ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
Nespekuluj a nevytvářej zde pochybné konstrukce.
Dohodnutá cena je závazná.
Obě strany mohou od smlouvy odstoupit, ale jen za určitých okolností. Jako pojistky proti jednostranému vypovědení smlouvy jsou např. dopředu zaplacená záloha, penále za zpoždění nebo nedodání apod.
V přápadě koupě vrtulníků se mělo vypsat výběrové řízení.
Ve vzniklém kontraktu měly být sepsány všechny podmínky (vlastnosti, počet, cena, servis, náhradní díly, kooperace, zálohy, penále, možnost přikoupení dalších kusů, ... prostě vše důležité).
Je zbytečné uvažovat, jestli nám někdo něco prodá pod cenou nebo s přirážkou. Důležitý by byl pouze výsledek výběrového řízení, které zde bylo obejito přímou koupí předraženého a zastaralého, neperspektivního Bellu (bez možnosti budoucí modernizace nebo přikoupení dalších kusů).
V původním předběžném tendru Leonardo nabídlo mnohem lepší podmínky (hlavně ekonomické). Navíc by jim úspěšné nasazení vrtulníků u nás otevřelo cestu do dalších evropských zemí.Skrýt celý příspěvek@Scoty Ty jsi asi z jiného světa, kde neexistují smlouvy, budoucí příležitosti, reference, minimalizace ztrát apod. Příklad z "říše fantazie": "Vidělá" (resp. vydělá) supermarket ...Zobrazit celý příspěvek
@Scoty
Ty jsi asi z jiného světa, kde neexistují smlouvy, budoucí příležitosti, reference, minimalizace ztrát apod.
Příklad z "říše fantazie":
"Vidělá" (resp. vydělá) supermarket na pod cenou prodaných rajčatech, která se budou brzy kazit?
Běžná firma při stanovení nabídky zahrne do ceny i případné riziko zvýšení výrobních nebo vývojových nákladů v průběhu plnění smlouvy.
(Nebo to ve smlouvě chytře přenese částěčně na odběratele, jako Boeing v případě vrtulníků Leonardo pro USA).
Za běžných okolostí NELZE jednostranně měnit cenu ve smlouvě o dílo:
https://www.epravo.cz/top/clan... Skrýt celý příspěvekGrugh: "Nespekuluj a nevytvářej zde pochybné konstrukce. Dohodnutá cena je závazná. Obě strany mohou od smlouvy odstoupit, ale jen za určitých okolností. Jako pojistky proti ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh: "Nespekuluj a nevytvářej zde pochybné konstrukce.
Dohodnutá cena je závazná.
Obě strany mohou od smlouvy odstoupit, ale jen za určitých okolností. Jako pojistky proti jednostranému vypovědení smlouvy jsou např. dopředu zaplacená záloha, penále za zpoždění nebo nedodání apod."
To není spekulace, ale faktický aktuální stav ve světě.
Dokonce to funguje tak, že dodavatel vypíše "aukci", a zboží dodá zákazníkovy který zaplatí nejvíc. Bez ohledu na předešlé smluvní závazky.
Pokud si myslíte, že se můžete bránit soudní cestou. Tak se zkuste podívat jak soud vypořádal námitku Leonarda. Fakticky si můžete k ceně kontraktu ještě přičíst náklady na soudy.Skrýt celý příspěvekGrugh: "Za běžných okolostí NELZE jednostranně měnit cenu ve smlouvě o dílo:" Armádní zakázka na vývoj speciálního produktu, je vše jen ne zakázka spadající pod "běžné" okolnosti. ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh: "Za běžných okolostí NELZE jednostranně měnit cenu ve smlouvě o dílo:"
Armádní zakázka na vývoj speciálního produktu, je vše jen ne zakázka spadající pod "běžné" okolnosti. Už vidím, jak si MO najímá soudního znalce v oboru vývoje moderních vrtulníků co dokáže protlačit u soudu, že problém mělo Leonardo očekávat :))))
Zkuste se někde podívat jak třeba z ŘSD cvičí stavební firmy v rámci více prací. A to se tu už postavili tisíce km dálnic.Skrýt celý příspěvekGrugh Jestlibtady někdo spekuluje, pak jsi to ty. Tento článek naprosto jasně ukazuje, že i tak silný zákazník jako je US army nedokáže zabránit zdražení a zpožd~ní projektu. A tvá ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh
Jestlibtady někdo spekuluje, pak jsi to ty. Tento článek naprosto jasně ukazuje, že i tak silný zákazník jako je US army nedokáže zabránit zdražení a zpožd~ní projektu. A tvá představa: "dohodli jsme si cenu, takže mě nezajímá, že skutečnost bude dražší" je velmi naivní. Takhle to nikdy nefunguje.
"předraženého a zastaralého, neperspektivního Bellu (bez možnosti budoucí modernizace nebo přikoupení dalších kusů)"
Lžeš jako vždy. Další kusy je možné dokoupit. Zatím bylo schváleno k prodeji 24 kusů v poměru dle naší volby. Modernizace probíhá už teď (link 16) a bude probíhat i dále (palubní dron).
" Leonardo nabídlo mnohem lepší podmínky (hlavně ekonomické). Navíc by jim úspěšné nasazení vrtulníků u nás otevřelo cestu do dalších evropských zemí."
Ale no táák... Nikdo ti nedá tolik co já ti slíbím. Asibtakhle to je s těmi Italy. Vzdušné zámky se dobře slibují. Realizace bývá horší. A další zakázky? Tak ať ten vývoj zaplatí (a vychytá chyby) někdo z těch kdo čeká na ty reference.
Víš Grughu, známe tě dobře. A víme, že budeš obhajovat jakýki nesmysl, jen aby se nenakoupilo od Američanů...Skrýt celý příspěvek@Jirosi Je jednoduché prodražit smlouvu na stavbu dálnice, když jí uzavírá politik nebo úředník, který je na výsledné ceně finančně zainteresovaný (např. bývalý ministr dopravy A. ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
Je jednoduché prodražit smlouvu na stavbu dálnice, když jí uzavírá politik nebo úředník, který je na výsledné ceně finančně zainteresovaný (např. bývalý ministr dopravy A. Řebíček a (ne)jeho společnost Viamont).
Ale v takovém případě je jedno, jestli to je "dálnice" od Italů nebo Američanů. Záleží na kvalitě smlouvy a polikova svědomí (Gross, Vondra, Kalousek, ...) nebo inteligence (ministryně obrany Parkanová, Šlechtová, Peak, ...).
V některých případech je zdražení i jistou fromou finanční injekce v době krize (viz USA + AW139 + covid krize v letecké dopravě => Boeing + 8%).
@Torong
Jsem si jistý, že zdražení amerického nákupu AW139 přesně splňuje podmínky jejich smlouvy. Někdy jsou prostě obchodní vztahy, kdy obě smluvní strany mají zájem na zvýšení ceny, bohužel.
A to zvýšení NIKDY není jednostranné a ani nesmí být. Odkaz jsem uvedl.
Link 16
UH-1 je krám se zastaralým a nepraktickým drakem (většinu interieru zabere reduktor) a ani rychlejší modem (se směšnými 115kb/s, pardon možná až 1Mb/s) na tom nic nezmění. Kolikrát je rychlejší připojení tvého mobilu? 100x? 1000x? Ještě více?
Místo mediálních chvalozpěvů si prostuduj čísla!Skrýt celý příspěvek"Link 16 UH-1 je krám se zastaralým a nepraktickým drakem (většinu interieru zabere reduktor) a ani rychlejší modem (se směšnými 115kb/s, pardon možná až 1Mb/s) na tom nic nezmění. ...Zobrazit celý příspěvek
"Link 16
UH-1 je krám se zastaralým a nepraktickým drakem (většinu interieru zabere reduktor) a ani rychlejší modem (se směšnými 115kb/s, pardon možná až 1Mb/s) na tom nic nezmění. Kolikrát je rychlejší připojení tvého mobilu? 100x? 1000x? Ještě více?
Místo mediálních chvalozpěvů si prostuduj čísla!"
Ad reduktor: V čem je problém? Větší interiér není pro tuto kategorii požadován. Navíc má díky tomuto umístění i kratší trup.
Ad link 16: Chtěl jsi abych ti ukázal nějaký tvůj faul. Tak tady je. Nejvíc se to podobá unáhlenému zobecnění. Běžná rychlost internetu pro domácnosti je ve stovkách megabitů a ty jsi z toho vyvodil, že tato rychlost by měla být běžná i pro taktické datalinky. Což samozřejmě není pravda. Domácí internet je určen pro přenosy 4k videa, a velké objemy dat. Taktický datalink je určen pro malé pakety dat. Navíc v každém případě je použita jiná technologie, což má taky své důvody.Skrýt celý příspěvekGrugh: "Ale v takovém případě je jedno, jestli to je "dálnice" od Italů nebo Američanů." Ten rozdíl je v tom, že USA nabídla vyvinutý, a vyráběný vrtulník. Tedy počet neznámých se ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh: "Ale v takovém případě je jedno, jestli to je "dálnice" od Italů nebo Američanů."
Ten rozdíl je v tom, že USA nabídla vyvinutý, a vyráběný vrtulník. Tedy počet neznámých se blíží 0. Zatím co Italové nabídly vývoj, kde se muže stát překážkou nutnou k další investici v podstatě cokoliv.
U té dálnice je to hotová cesta z konečnou cenou (USA), vs Italové co nezahájili ani průzkum terénu, ale určitě bude výsledná cesta levnější :DSkrýt celý příspěvek@Torong 1) Kde jsem použil unáhledné zobecnění? Definice unáhledné zobecnění: https://bezfaulu.net/argumenta... "Je zkoumán malý vzorek V z ...Zobrazit celý příspěvek
@Torong
1) Kde jsem použil unáhledné zobecnění?
Definice unáhledné zobecnění:
https://bezfaulu.net/argumenta...
"Je zkoumán malý vzorek V z mnohem větší populace P.
Vzorek V vykazuje vlastnost X.
Populace P tedy musí vykazovat vlastnost X."
2) Poukázat na nízkou rychlost datového přípojení, které je u UH-1Y neprávem vyzdvihováno jako převratná modernizace, není faul.
3) Porovnání s levnými činskými mobily, také není faul. Technologie nejsou zase tolik odlišné, jak si myslíš (bezdrátové vysílání, TDMA, frequency hopping, TCP/IP, ...).
4) Huey má s blbě umístěným reduktorem kratší trup?
Je o více než metr delší než prostonější AW139 a to navzdory kratšímu, méně aerodynamickému nosu z 50 let. Ale zase má hůře využitelný vnitřní prostor. V případě osazení raketnicemi museli dokonce přidat k posuvným dveřím ještě malá přední dvířka, aby se dovnítř někdo rozměrnější vůbec dostal. Proč? Protože to původně nebyl drak pro osazení raketnicemi.
Bell UH-1 je OVĚŘENÉ špatné, zastaralé a předražené řešení bez budoucnosti.
@Jirosi
Je to o všechno smlouvě. Nižší cena v lepší smlouvě za modernější zařízení je lepší než vysoká cena v za horších podmínek pro zastaralé zařízení.
Jediné riziko je bankrot dodavatele (a ten kvůli naší objednávce nepřijde). Vše ostatní lze ve smlouvě podchytit pokud je vůle, např. pomocí penále.
Leonardo není druhořadá společnost, která by za sebou nic neměla a to včetně armádních typů (např. Westland Lynx). U té není úplně korektní předpokládat, že by svým závazkům nedokázala dostát.
I Američané u nich nakupují (viz tento článek), i když přes prostředníka - Boeing. Na čí zodpovědnost vlastně spadá ten mírně dražší vývoj a problémy s FAA certifikací?
@Scotty
1) U UH-1Y je tam reduktor.
2) Kdyby tam místo reduktoru byly palivové nádrže, bylo by to lepší nebo horší?Skrýt celý příspěvekGrugh
Strana 40.
https://autodocbox.com/6687955...Grugh
Strana 40.
https://autodocbox.com/6687955...Grugh: Smlouvu nepíšete vy, ale dodavatel! Pokud se mu něco nelibí, tak vám to prostě neprodá. Takže, je jedno co si tam napíšete do smlouvy co se nepodepisuje. Bankrot ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh: Smlouvu nepíšete vy, ale dodavatel! Pokud se mu něco nelibí, tak vám to prostě neprodá. Takže, je jedno co si tam napíšete do smlouvy co se nepodepisuje.
Bankrot dodavatele je jedno z rizik, mnohem větší riziko je nesmyslné navýšení ceny. To je skoro 100%, přitom výsledný produkt nebude dosahovat požadavků.
"Leonardo není druhořadá společnost, která by za sebou nic neměla a to včetně armádních typů (např. Westland Lynx)"
Normálnímu člověku dojde, že když musí argumentovat 50.let starým řešením. Je něco blbě.
Zodpovědnost padá na toho, kdo to musí uhradit. To je přesně ta ukázka, jak si ani supervelmoc tipu USA nedokázala prosadit, že více náklady nese výrobce.Skrýt celý příspěvek@Jirosi 1) Smlouva o dílo https://cs.wikipedia.org/wiki/... "Zhotovitel se zavazuje na svůj náklad a nebezpečí pro objednatele provést dílo. Objednatel se zavazuje ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
1) Smlouva o dílo
https://cs.wikipedia.org/wiki/...
"Zhotovitel se zavazuje na svůj náklad a nebezpečí pro objednatele provést dílo. Objednatel se zavazuje dílo převzít a zaplatit cenu."
Smlouvu vytvářejí právníci obou smluvních stran, které musí s výsledkem souhlasit a platnost smlouvy potvrdit.
Dodavatel si do ní prosadí např. inflační doložku, odběratel zase např. penále za zpoždění. Kvalita se prověřuje armádními testy.
Např. tendr na helmy ukazuje, že při nedostatečné kvalitě, lze od smlouvy odstoupit (2019).
2) Normální člověk spíše při argumentaci použije 50 let starý typ, než aby koupil něco, co bylo původně vyvinuté před 70 lety a kde modernizace byly pouhá znouzecnost.
Oba typy jsou stále vyráběné, i když UH-1 jen asi pro nás a bez plánovaného nástupce v dané řadě.
A my jsme mimochodem nechtěli kupovat "starého" Lynxe, ale novější AW139 (první let 2001).
3) USA nemá motivaci příliš škudlit na zakázce od Boeingu v době letecké krize (737MAX a covid)
@Scotty
Podle obr. na straně 40 se skutečně zdá, že je reduktor umístěn nad prostorem pro výsadek. Ale "reduktor" končí minimálně na úrovni hřídele pohonu zadního rotoru. A při kontrole bočního pohledu na UH-1Y zjistíš, že vlastně celá horní polovina daného prostoru je jím využita.
https://www.armadninoviny.cz/a...
Ale to je jedno. I kdyby to byl třeba jen sklad na blicí pytliky, tak nešikovně zabírá místo uprostřed a kvůli němu čtveřice zadních bočních sedadel omezují prostor pro boční střelce.Skrýt celý příspěvekGrugh: Kupoval jste v životě něco víc než žvejky v trafice? "Dodavatel si do ní prosadí např. inflační doložku, odběratel zase např. penále za zpoždění. Kvalita se prověřuje ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh: Kupoval jste v životě něco víc než žvejky v trafice?
"Dodavatel si do ní prosadí např. inflační doložku, odběratel zase např. penále za zpoždění. Kvalita se prověřuje armádními testy.
Např. tendr na helmy ukazuje, že při nedostatečné kvalitě, lze od smlouvy odstoupit (2019)."
Jenže opět, to srovnáváte, z hotovým výrobkem! To je příklad koupě vrtulníků z USA. U Leonarda se jedná o vývoj!
Tady výrobce nabídne, že použije svoje kapacity k nalezení řešení(platí objednatel). Jistě může odstoupit a neodebrat. Ale utracený vývoj uhradí v plné výši. K tomu ještě uhradí, penále za neodebrané stroje.
Jenže, armáda nemůže zůstat bez vrtulníků! Takže si k tomu přičtěte nabídku konkurence.
Další hezký příklad co se podobá tomu co by mohlo nastat tu je vývoj AJAXu. Také to bylo na základě moderního "ASCOD2". Opět to ukazuje jak se uchránila smlouvou armáda UK, odebírá stroje které mají zásadní problémy! Kdo to bude opět platit, aby fungovali ... rozpočet UK.Skrýt celý příspěvek/Ale "reduktor" končí minimálně na úrovni hřídele pohonu zadního rotoru./ Ne. Tam je převodové ústrojí které označují jako CBOX. Tak to mají snad všechny moderní vrtulníky. Co je ...Zobrazit celý příspěvek
/Ale "reduktor" končí minimálně na úrovni hřídele pohonu zadního rotoru./
Ne. Tam je převodové ústrojí které označují jako CBOX. Tak to mají snad všechny moderní vrtulníky. Co je pro UH-1 typické je že mají vzadu umístěné palubní střelce. Pokud by letěli v plném obsazení, tj. 8 přepravovaných vojáků, musí střelec volit méně rozměrnou zbraň (M-240). Což není takový problém protože u lafetace univerzálních kulometů většina konkurence beztak končí.Skrýt celý příspěvek@Jirosi Pracuji ve firmě, jejíž výrobky jsou všechno prototypy na zakázku (hydraulické zkušební stroje převážně pro automotive průmysl), které je nutné vyvinout. Já, mimo jiné, ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
Pracuji ve firmě, jejíž výrobky jsou všechno prototypy na zakázku (hydraulické zkušební stroje převážně pro automotive průmysl), které je nutné vyvinout.
Já, mimo jiné, provádím odhady pracnosti vývoje SW. Na jejich základě je stanovena cena pro zákazníka (to už provádí jiné oddělení).
Zákazník si objednává stroj, který doposud nikdy neexistoval a je třeba jej teprve vyvinout.
Pokud se vývoj prodraží, je to riziko naší firmy. Pokud naopak ve výsledku nějaké zdroje ušetříme, slevu zákazník nedostane.
Funguje systém termínů penále, zálohových plateb v určitých fázích výroby stroje, systém předpřejímek v Praze, přejímek u zákazníka, soupisy otevřených bodů a jejich odstraňování apod.
Rozdíl oproti státním zakázkám je, že naši zákazníci nemají zájem na svém tunelování a nejsou tlačeni k podpoře průmyslových firem v době krize.
2) Ani u té žvejky neplatíte za to, že např. trafikant naboural své auto a musel se s krabicí žvejkaček vláčet pěšky přes půl města, kde ho ještě o část žvejk okradli chovanci zvláštní školy.
3) Pokud je možnost volby ve výběrovém řízení, má odběratel mnohem lepší možnosti k manévrování, než když přímo osloví pouze jednoho dodavatele a bezpodmínečně přijme navrženou smlouvu.
Teď asi namítneš, že jsme dostali prostřednicím vlády USA dvě nabídky (Bell vs Sikorski). Vybrali jsme si tu pro nás horší a dražší.
4) Mimochodem, kde má Blackhawk umístěného bočního střelce? Jako Bell nebo jako Leonardo?
Vadí ve vnitřním prostoru Blackhawku "reduktor" (nebo jiná obří krabice)?
@Scotty
Je to sice pro tragické využití vnitřního prostoru úplně jedno, ale proč jsem dal "reduktor" do uvozovek?
CBox (Combining Box) je převodové ústrojí, které předpokládám slouží ke zkombinování pohonu obou motorů. Výsledné otáčky se pak musí zpřevodovat do pomala pro hlavní a zadní rotor dalším převodovým ústrojím (zredukovat otáčky).
Můžeme slovíčkařit, ale to nezmění nic na faktu, že uprostřed vnitřního prostoru UH-1Y je obří krabice, kvůli které se musí voják na zadní bočním sedadle procpávat přes střelce. To během střelby asi moc nepůjde, nebo snad ano?Skrýt celý příspěvekGrugh: "Na jejich základě je stanovena cena pro zákazníka (to už provádí jiné oddělení)." Víc jste psát nemusel. Protože, jak jste sám napsal vše co se týká peněz, smlouvy vy ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh: "Na jejich základě je stanovena cena pro zákazníka (to už provádí jiné oddělení)."
Víc jste psát nemusel. Protože, jak jste sám napsal vše co se týká peněz, smlouvy vy neřešíte, evidentně neznáte. A to se v tomhle případě opravdu jedná o standartní smlouvu na výrobek, kterých automobilka poptává 100+/rok(všechno prototypy.
"Teď asi namítneš, že jsme dostali prostřednicím vlády USA dvě nabídky (Bell vs Sikorski). Vybrali jsme si tu pro nás horší a dražší."
Tady se spíše dá namítnou, že jsme kupovali 12ks(24) za cenu sériovky USMC.
Zkuste si někdy zajít k vám na obchodní oddělení se zeptat kolik stojí váš prototyp, a pak si dohledat porovnatelný výrobek vyráběný v sérii :)
Vybralo se řešení co jsme chtěli(požadovali)00, nikoliv to co jsme dostali pro porovnání ceny. Jediná výhoda BH je ta, že by nám jeho koupi mohlo Leonardo snáze omlátit o hlavu. Jinak při velikosti ACR nemá smysl provozovat 2. vrtulníky stejné kategorie.Skrýt celý příspěvekI když ono nemusíte nikam chodit. Stačí se podívat do článku: 4 prototypy za 375mil UDS(93,75/ks), skutečnost 675 mil UDS(168/ks) 78 sériových 2 500 mil UDS(32/ks) Pokud by ...Zobrazit celý příspěvek
I když ono nemusíte nikam chodit. Stačí se podívat do článku:
4 prototypy za 375mil UDS(93,75/ks), skutečnost 675 mil UDS(168/ks)
78 sériových 2 500 mil UDS(32/ks)
Pokud by kupovala CR přes tento program dostala by cenu za kus těch 32mil/ks.Skrýt celý příspěvek@jirosi 1) Ohledně našich výrobků: Jsme jednou asi ze tří světových firem, které dodávají podobné typy kompletních strojů. Neexistují porovnatelné sériové výrobky. (Jedná se o ...Zobrazit celý příspěvek
@jirosi
1) Ohledně našich výrobků: Jsme jednou asi ze tří světových firem, které dodávají podobné typy kompletních strojů. Neexistují porovnatelné sériové výrobky. (Jedná se o stroje pro testování od malých gumových válečků až po 90m listy větrných elektráren. Dodáváme i do leteckého průmyslu: GE Aviation, Honeywell, Airbus, VZLÚ Letňany, ...)
Nejsem zodpovědný za finanční stránku smlouvy. Ale zodpovídám za oddělení SW vývoje, že splní všěchny odsouhlasené body. Obsah smlouvy mám samozřejmě k nahlédnutí.
Nic z toho ale nemění fakt, že cena je v takovém případě určená při podpisu smlouvy a změny se provádějí pouze na základě např. dodatečných přání zákazníka, oboustranně odsouhlasených změn nebo podle pravidel popsaných ve smlouvě.
2) Kde jsi vzal (stejně jako autor článku) 375 miliónů za 4 ks a proč to porovnáváš s vývojem 6ks?
Odhad GAO z roku 2018 plánoval 6ks za 592,38 mil$ a navýšení bylo na 687,27 mil$ (tedy o 16.0%)? Jen tragéd může porovnávat jabka s hruškama a nějaké hausnumero za 4ks porovnávat s vývojem a certifikací 6ks.
Cena produčních kůsu byla naopak snížená. Celkové navýšení bude velmi nízké.
(Čemu pak nerozumím je cena za jednotku, která mně vychází jinak, než v jejich zprávě (ale to je jejich věc). Tam dokonce naznačují zlevnění kontraktu.)
Původně jsem si myslel, že celý kontrakt zdraží o 8.0%. Ale vycházel jsem ze špatného vzorce. Vypadá to spíše na zdražení jen o 1,7%. To mi přijde na státní zakázku až překvapivě přijatelná hodnota.
3) Zpráva GAO vs článek
GAO:
"Boeing identifikoval, že by FAA MOHLA chtít demonstraci síly motorů. To by MOHLO vyústit ve zpoždění nebo zdražení kontraktu.
Officiální představitelé programu ale uvedli po diskuzi Boeingu s FAA z prosince 2019, že FAA DOVOLÍ použití existujících dat místo dodatečných testů.
Článek:
"Ale v červenci 2020 úřad GAO varoval, že pokud FAA bude potřebovat další testy motorů, DOJDE ke zpoždění a zdražení celého programu."Skrýt celý příspěvekGrugh: 1) Sice to nevíte, ani to není ve vaší zodpovědnosti. Ale určitě to tak je, a nejen u vás... :)))) 2) Máte pravdu jednalo se o 6 ks, ale to jen ukazuje potřebu navýšit ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh: 1) Sice to nevíte, ani to není ve vaší zodpovědnosti. Ale určitě to tak je, a nejen u vás... :))))
2) Máte pravdu jednalo se o 6 ks, ale to jen ukazuje potřebu navýšit výdaje na vývoj 4ks nestačily. Ale ani to nic nemění na tom, že sériové kusy se prodávaly za 1/4 ceny. Cena produkčních kusů je nízká, protože se jedná o velkou sérii (78ks). Na rozdíl od zakázky ACR 12ks, to je podstatně blíže tam by ta cena byla blíže té prototypové ceně.
Certifikace se provádí pro daný typ(vybavení) stroje, ne pro každý zvlášť :))Skrýt celý příspěvek@Jirosi ad 1) Nejsem zodpověný za tvorbu smluvních cen. To ale neznamená, že bych ke kompletnímu obsahu smlouvy, včetně ceny, všech podmínek a k jejímu plnění neměl přístup. ad 2) ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
ad 1) Nejsem zodpověný za tvorbu smluvních cen. To ale neznamená, že bych ke kompletnímu obsahu smlouvy, včetně ceny, všech podmínek a k jejímu plnění neměl přístup.
ad 2) Co udělá komerční firma?
a) Nabídne výrobek s drahým vývojem státu, který kupuje pouze několik kusů za celkovou cenu vývoje včetně marže, aby se tím stala nekonkurenceschopnou a její výrobek si daný stát neobjednal.
b) V nabídnuté ceně přenese na takový stát pouze část vývoje na úkor marže nebo i mírné ztráty, protože v tom vidí příležitost budoucích navazujících kontraktů nejen pro tento stát, ale i pro jiné země.
Opravdu si myslíš, že první, kdo si koupí v cukrárně zmrzlinu, musí zaplatit i za stroj na její výrobu? ;-)
Já myslím, že za takových podmínek by si jí nikdo nekoupil a stroj by se tedy nikdy nezaplatil. Ale každý na to máme zjevně jiný názor.Skrýt celý příspěvekGrugh
Střelec může operovat kulomet z obou bočních sedadel. Ovšem to se bavíme opravdu jen o plném obsazení. Při běžném transportu 6 vojáků má střelec nadstandardní prostor.Grugh
Střelec může operovat kulomet z obou bočních sedadel. Ovšem to se bavíme opravdu jen o plném obsazení. Při běžném transportu 6 vojáků má střelec nadstandardní prostor.@Scotty 1) Představme si teoretickou situaci, že vrtulník bude plně obsazen z důvodů plánovaného výsadku v nebezpečné oblasti. Vrtulník přistane na mýtině, boční střelec bude krýt ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
1) Představme si teoretickou situaci, že vrtulník bude plně obsazen z důvodů plánovaného výsadku v nebezpečné oblasti.
Vrtulník přistane na mýtině, boční střelec bude krýt palbou a výsadek bude chtít opustit vrtulník na odvrácené straně.
Otázka:
Jak se voják sedící vedle střelce dostane ke dveřím na opačné straně?
a) střelec přestane střílet, sklopí lafetovanou zbraň a pustí vojáka.
b) voják vystoupí na přilehlé straně, nenechá se trefit střelcem ani protivníkem a vrtulník podplazí v zadní části. Cestou se ještě vyhne zadnímu rotoru.
c) voják si to rozmyslí a vrátí se s vrtulníkem na základnu.
2) Pokud nadstandardnímu prostoru říkáte dvou sedadlům bez dostatečného prostoru na nohy (při zavřených dveřích), tak tedy dobře ;-)
https://intscalemodeller.com/v... Skrýt celý příspěvekVzhledem k tomu že by střelec seděl na zadním sedadle tak by nic sklápět nemusel. Nějak nechápu proč by výsadek vylézal jen na jedné straně vrtulníku. Snady by se rovnoměrně ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k tomu že by střelec seděl na zadním sedadle tak by nic sklápět nemusel.
Nějak nechápu proč by výsadek vylézal jen na jedné straně vrtulníku. Snady by se rovnoměrně rozdělili na obě strany a v kruhové obraně počkali na odlet vrtulníku.
Model, jako vážně?
https://taskandpurpose.com/new... Skrýt celý příspěvekGrugh: 1) Klasika, napřed nemáte a oháníte se tu obecnými smlouvami. Najednou máte.. 2) Co udělá komerční firma.. Naslibuje parametry, skvělou cenu, atd. Až se vývoj rozběhne, ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh:
1) Klasika, napřed nemáte a oháníte se tu obecnými smlouvami. Najednou máte..
2) Co udělá komerční firma.. Naslibuje parametry, skvělou cenu, atd. Až se vývoj rozběhne, začne chodit z více pracemi. Děje se to u každé státní zakázky.
Co zbyde státu:
a) Ukončit vývoj (přijít o peníze+přiznat špatnou volbu), nakoupit konkurenční stroje
b) Dolévat další peníze, a nakonec dostat něco co vůbec nechtěli.
Komerční firma není blbá, jak se tu stále tváříte. Ona vám opravdu neřekne, že výsledek bude 2x dražší s polovinou schopností za danou částku. Prostě jen pomalu, a jistě bude projekt prodražovat. Stát bude připlácet, aby si po sečtení nákladů třeba za 5-10.let zjistil, že utratil jen za vývoj to za co chtěl koupit i stroje.
PS: Leonardu jde hlavně o CR, poplatníka. Proto zatěžovalo soudy zbytečnou žalobou co vyústila v 0,5 mld. pokutu. Zkuste jinou pohádku:)Skrýt celý příspěvek
Pěkně se tu rozjíždí PR na Bell. Pokuta UOHS tlačí, EK možná něco přidá, tak je potřeba s tím mediálně bojovat a blahořečit MO a AČR:-)) AW139 není můj favorit, ale míra ...Zobrazit celý příspěvek
Pěkně se tu rozjíždí PR na Bell. Pokuta UOHS tlačí, EK možná něco přidá, tak je potřeba s tím mediálně bojovat a blahořečit MO a AČR:-))
AW139 není můj favorit, ale míra manipulace v článku je opravdu zarážející.
- Leonardo dodává samo nebo v kooperaci s ostatními firmami výzbroj celému NATO, nejsou to ořezávátka. AW139m není projekt řízený AČR a MO jako Perun. U Spartanu Leonardo dodal Slovákům pozdě a dal slevu. S tím zkušení vždy počítají, je akorát potřeba aby na to smlouva myslela.
- administrativa USA oficiálně stanovila, že vrtulník s vlastnostmi požadovanými na náhradu UH-1N neexistuje a zadala vývoj. Bell dávat kapacity do vývoje odmítl, Leonardo s Boeingem to vzali. Proto je tam vývoj rozpočtován od počátku (jaký rozdíl oproti logice AČR kdy si něco vymyslí a pak se diví realitě)
- v USA ozbrojených složkách téměř neexistuje vývojový program dodržující rozpočet a termíny. Proč, je na jinou diskuzi. Moc nechápu čemu se mám zrovna v případě Leonarda divit.
- AČR nikdo nenutil podstupovat a financovat nějaký vývoj jak je v článku podsouváno. Máme zde x případů jak se nakupují zbraně (i u nás vyrobené - L39NG,DANA) ve smyslu ukažte, předveďte, pak se s vámi budeme bavit. Že to AČR a MO neumí /nechtějí je věc jiná.
- nakupovat něco pod vývojem lze - třeba Airbus prodává úspěšně H145 bez dokončení option 3 verze a mají to prostě smluvně ošetřené. Samozřejmě můžete udělat i s Airbusem smlouvu jako Rakousko na Eurofighter, ale to asi není problém Airbusu, že.
- daleko větší problém než kupovat výrobek pod vývojem je styl AČR viz. CASA - kolik bylo zpoždění - rok? Díky skrytému vývoji bez ošetření jeho rizika.
- v realitě bude MH-139A OK, stejně jako Lakota a vnese konkurenci na US trh. Pamatuji si na zdejší výkřiky ohledně Cseries Bombardieru a jeho koupě Airbusem. Výsledek je že Delta už má objednaných 90 kusů.Skrýt celý příspěvekPokutu už ministerstvo zaplatilo a záhy poté podalo správní žalobu. Takže bude rozhodovat soud. /Leonardo dodává samo nebo v kooperaci s ostatními firmami výzbroj celému NATO, ...Zobrazit celý příspěvek
Pokutu už ministerstvo zaplatilo a záhy poté podalo správní žalobu. Takže bude rozhodovat soud.
/Leonardo dodává samo nebo v kooperaci s ostatními firmami výzbroj celému NATO, nejsou to ořezávátka. AW139m není projekt řízený AČR a MO jako Perun. U Spartanu Leonardo dodal Slovákům pozdě a dal slevu. S tím zkušení vždy počítají, je akorát potřeba aby na to smlouva myslela./
Nicméně takovou úroveň militarizace jakou požadují Američani ještě žádný jiný provozovatel AW-139M nemá. A i americké požadavky jsou stále pod tím co požadovala AČR.
Dodali se zpožděním naprosto sériové letadlo. To není zrovna dobrá reference.
/AČR nikdo nenutil podstupovat a financovat nějaký vývoj jak je v článku podsouváno. Máme zde x případů jak se nakupují zbraně (i u nás vyrobené - L39NG,DANA) ve smyslu ukažte, předveďte, pak se s vámi budeme bavit. Že to AČR a MO neumí /nechtějí je věc jiná./
Také se MO odmítlo spolupodílet na vývoji neexistujícího vrtulníku za státní peníze a raději zvolilo zavedené řešení.
/nakupovat něco pod vývojem lze - třeba Airbus prodává úspěšně H145 bez dokončení option 3 verze a mají to prostě smluvně ošetřené. Samozřejmě můžete udělat i s Airbusem smlouvu jako Rakousko na Eurofighter, ale to asi není problém Airbusu, že. /
Ovšem ten vývoj zaplatí zákazník. Tedy pokud nejsou v Leonardu filantropové nebo blázni. Nepřipadají mi ani na jedno z toho.
/daleko větší problém než kupovat výrobek pod vývojem je styl AČR viz. CASA - kolik bylo zpoždění - rok? Díky skrytému vývoji bez ošetření jeho rizika. /
Musím vás lehce upraveně citovat "Airbus dodává samo nebo v kooperaci s ostatními firmami výzbroj celému NATO". Tedy není čeho se bát.
Ministerstvo se z chyby poučilo a nakupuje vrtulníky s ukončeným vývojem.
/ v realitě bude MH-139A OK, stejně jako Lakota a vnese konkurenci na US trh. Pamatuji si na zdejší výkřiky ohledně Cseries Bombardieru a jeho koupě Airbusem. Výsledek je že Delta už má objednaných 90 kusů./
Realita se ukáže v roce 2023. Nezbývá než počkat.Skrýt celý příspěvekPromin Kazde... Ja bohužel nerozumět dialektu tveho kmene... Zmatenější hatmatilku jsem tu snad ještě nečet... Dočet jsem to zhruba do míst, kde uvádíš jako příklad Eurofighter a ...Zobrazit celý příspěvek
Promin Kazde... Ja bohužel nerozumět dialektu tveho kmene... Zmatenější hatmatilku jsem tu snad ještě nečet...
Dočet jsem to zhruba do míst, kde uvádíš jako příklad Eurofighter a Rakousko, pak jsem soukromě usoudil, že to nemá smysl číst dál... Aspoň vzhledem k tomu, jaký to tam s těma Jůrofajtrama, podle dostupných informací má být průšvih...Skrýt celý příspěvekPřesně tak, kazde. Tímto článkem přesvědčují - kdo vlastně? MO? AČR? politici, lobbisté? - prostě ti, kteří mají prsty v koupi Viperů/Venomů - veřejnost a hlavně sami sebe, že ...Zobrazit celý příspěvek
Přesně tak, kazde. Tímto článkem přesvědčují - kdo vlastně? MO? AČR? politici, lobbisté? - prostě ti, kteří mají prsty v koupi Viperů/Venomů - veřejnost a hlavně sami sebe, že udělali prima věc, nebo aspoň ne tak úplnou blbost.
A ono opravdu možná to tak je dobře-transformace stotřicetdevítky v jakýsi kvazibitevník-máme na to se s tím spolu s výrobcem popasovat? Hele kupme rači ty americké stroje-dostaneme je zabalené prakticky v mašličkách už hotové vyzkoušené se vším všudy, co by ne?
Nehledím škaredě na příznivce amerických ani evropských, ba ani ruských, čínských, japonských, jihokorejských nebo třeba eskymáckých či marťanských vrtulníků. Poukazuji na článek jako takový. Nic nového technického, ale dokonce ani obchodně-právně-politicky-ekonomického nepřinesl.
Jak článek vznikl? Předcházely dohady až vášně ohledně pokračování vrtulníkového letectva - argumenty ovlivněné rozumem i vírou, zda jsou lepší stroje americké, západoevropské, ba i ruské, zda koupit nové či "hluboce modernizované" starší, neb zda více či méně modernizovat stávající, které máme, zda jeden univerzálnější typ nebo zvlášť bitevní speciál. Argumenty a pseudoargumenty pro a proti technické, cenové, politické, obchodní, logistické, o způsobu nasazení a další. Nemá cenu je zde jmenovat, všichni je znáte-zúčastnili jste se s nimi mnohokráte zde na diskuzích.
Najednou tomu poněkud nečekaně učinil přítrž Babiš rozhodnutím, z jeho strany nelegálním, při jeho návštěvě USA.
Je zajímavé, že nikdo vlastně pořádně nenapadnul samotný fakt nedostatku pravomocí páně Babišova takovým způsobem rozhodnout, ani u odpůrců Babišových ani odpůrců amerických vrtulníků.
Možná už i tito byli všemi těmi dohady unaveni, a byli rádi, že se to konečně rozlousklo. MO a AČR se s tím ztotožnili a začli normálně bez mediálního zájmu pracovat na doladění akvizice, přípravě přijetí strojů, výcviku pilotů, personálu, rozpracování organizace-prostě normální mravenčí drobná potřebná nudná a nevděčná práce, za kterou se ani od příznivců Bellů její protagonisté nedočkají bouřlivého aplausu. Tak to všechno vypadalo dobře, až do toho zkusil hodit vidle Leonardo právnickou cestou.
No a vášně propukly nanovo, navíc opepřené o výpady na jedné straně proti nehezkému chování Leonarda, na druhé proti zjištěnému (lépe řečeno potvrzenému tušeného) břídilství při zadávání zakázek státními orgány (obecně, nejen Bell versus Leonardo a nejen vrtulníky), potažmo tvorbě zákonů a předpisů a celému tomu plácání se v tom.
No a potrefené husy asi chytli paniku, a tak vzniknul tento článek. Hrůzostrašné líčení, na příkladu akvizice obdobného derivátu konkurenčního stroje, jaký že smutek by nás čekal jeho pořízením. Úplně to z článku čiší. Aspoň kdyby to autor nepsal tak okatě.
Stejného ražení byla před pár dny obhajoba Ceasara.Skrýt celý příspěvekHlavně je to ukončení skoro 10.letého trápení armády z nákupem nových vrtulníku. To už trvalo ta k dlouho, že původně nahrazované stroje museli podstoupit generálku! Čím jejich ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavně je to ukončení skoro 10.letého trápení armády z nákupem nových vrtulníku.
To už trvalo ta k dlouho, že původně nahrazované stroje museli podstoupit generálku! Čím jejich náhrada postrádala smysl, a proto se nahrazují jiné.
Ale ano, mohli jsme si klidně dalších 10.let řešit co vlastně chceme.
PS: MO tu není od toho, aby dokončovalo soukromé projekty. Ale od toho, aby zajistilo obranu CR. USA si dotáhly vývoj, ale počítají z 84 vrtulníky! (CR 12-24ks.)Skrýt celý příspěvekProsím vás co hulíte? Dodávka nového vrtulníku měla přijít v roce 2020. Ostatní kusy někde v letech poté. Nevím o jaké generálce čeho hovoříte, ale generálka řeší jen technický ...Zobrazit celý příspěvek
Prosím vás co hulíte?
Dodávka nového vrtulníku měla přijít v roce 2020. Ostatní kusy někde v letech poté. Nevím o jaké generálce čeho hovoříte, ale generálka řeší jen technický stav, resurz ne modernizaci třeba zbraňových systémů apod. Takže sice máte opravené motory, ale zbraně, rádiu je stále zastaralé...
Chápu, že jsou pro vás informace chaotické, ale nový vrtulník neměl nahrazovat vše. Co se týče nahrazování byla pouhá debata o možnostech, když v jednom roce zbylo více peněžních prostředků. Pak to bylo zavrženo a jede se normálně dál.Skrýt celý příspěvek
KAZD Omlouvám se, ale jste úplně mimo. MH139M má v USA problém. USAF má nakoupeno 8 ks, které testuje. Vrtulník neprošel u FAA, kde je zřejmě problém s hmotností vrtulníku, která ...Zobrazit celý příspěvek
KAZD
Omlouvám se, ale jste úplně mimo.
MH139M má v USA problém. USAF má nakoupeno 8 ks, které testuje. Vrtulník neprošel u FAA, kde je zřejmě problém s hmotností vrtulníku, která má negativní vliv na dolet a výdrž. USAF odložilo nákup 23 ks v do roku 2023. To je fakt. To není žádná lobby někoho u nás.
Zástupci Leonardo byli u nás v 2015 a sami řekli, že k vrtulníku nemají žádnou výzbroj. Lidi, kteří seděli a tvořili TTP řekli, že bez výzbroje jej nechceme. Leonardo jasně řeklo, že výzbroj jsou schopni certifikovat, ale celý proces bychom zaplatili. Nechtěli jsme za a) čekat a za b) platit něco co je nejisté.
S podobným italským přístupem jsme již jako armáda měli zkušenost. Italové se podíleli na systému SŘP tanků, které dnes provozujeme a sám pamatuji problémy s tím spojené. Jejich SŘP bylo též nové a ladili na něm chyby. My to hradili.
Jak vidíte, problém Italů se podařil i v dodávce pro USAF. Vzhledem k tomu, že my jsme požadovali daleko více, pravděpodobnost problému je celkem reálná. Myslím, že zde šlo z naší strany o dobrý úsudek.Skrýt celý příspěvek
Velmi dobrá volba, jakákoliv spolupráce s fi. Leonardo (Italem všeobecně) by vedla jen ke stálému navyšování nákladů, podvádění a finálnímu zrušení kontraktu.
Velmi dobrá volba, jakákoliv spolupráce s fi. Leonardo (Italem všeobecně) by vedla jen ke stálému navyšování nákladů, podvádění a finálnímu zrušení kontraktu.
Pár faktů (nikoliv něčích úmyslných spekulací): 1) Podle tabulky u Američanů došlo k navýšení celkových nákladů oproti počátečním odhadům o 8,0%. 2) Podle tabulky nedojde ke ...Zobrazit celý příspěvek
Pár faktů (nikoliv něčích úmyslných spekulací):
1) Podle tabulky u Američanů došlo k navýšení celkových nákladů oproti počátečním odhadům o 8,0%.
2) Podle tabulky nedojde ke zpoždění v dodávkách.
3) Vývoj a certifikaci by u nás na starosti mělo Leonardo a ne Ministerstvo obrany.
Z čeho tedy usuzuješ, že by došlo k tebou popisovanému navyšování, podvádění a nakonec zrušení?Skrýt celý příspěvekSorry Grughu. Ale měl by sis změnit nick. Tvoje argumenty bere vážně akorat místní rudá skvadra.
Sorry Grughu. Ale měl by sis změnit nick. Tvoje argumenty bere vážně akorat místní rudá skvadra.
Tabulka ze strany 175 GAO zprávy pro kongresový výbor je argument místní rudé skvadry? Od kdy? Mohl bys to trochu rozvinout? :-) Kdo je vlastně ta tvoje rudá skvadra? USA (které si ...Zobrazit celý příspěvek
Tabulka ze strany 175 GAO zprávy pro kongresový výbor je argument místní rudé skvadry? Od kdy? Mohl bys to trochu rozvinout? :-)
Kdo je vlastně ta tvoje rudá skvadra?
USA (které si objednalo italské helikoptéry), italské Leonardo (které je dodává podle plánu), nebo naše ministerstvo obrany?
Jak jsem výpočetl 8.0%? Podle vzorce pro celkové náklady pod tabulkou (6x development + 78x procurement) a vyjádření rozdílu mezi počátečním odhadem a aktuálním stavem.
Jak jsem přišel na to, že se neočekává zpoždění v dodávkách? Řádek tabulky s názvem Acquisistion Cycle. ;-)
Nevidíš rudou skvadru náhodou skoro všude a v každém? Možná by ses měl léčit. Paranoia je hrozná nemoc, ale údajně pomocí medikace a terapie zvládnutelná.Skrýt celý příspěvek@Torong Ty jsi typ totálního demagoga. ;-) Ten GAO report je falešný? Kongresový výbor USA je falešný? Matematika je falešná? Co je vlastně falešné? Přemýšlej, co má tvoje ...Zobrazit celý příspěvek
@Torong
Ty jsi typ totálního demagoga. ;-)
Ten GAO report je falešný?
Kongresový výbor USA je falešný?
Matematika je falešná?
Co je vlastně falešné?
Přemýšlej, co má tvoje argumentace a následující odkazy společné:
https://bezfaulu.net/argumenta...
https://bezfaulu.net/argumenta... Skrýt celý příspěvekTy stránky bezfaulu si přečti sám. Najdeš tam veljou spoustu tvých komentářů. S trollem jako ty já nebudu diskuzí ztrácet čas a nenechám se zatáhnout do pasti nekonečné "diskuze" ...Zobrazit celý příspěvek
Ty stránky bezfaulu si přečti sám. Najdeš tam veljou spoustu tvých komentářů. S trollem jako ty já nebudu diskuzí ztrácet čas a nenechám se zatáhnout do pasti nekonečné "diskuze" na téma 1+1=3.Skrýt celý příspěvek
@Torong Místo aby ses vyjádřil ke GAO reportu a z něj vypočtenému zvýšení nákladů a předpokládanému zpožění apod, tak ty jenom FAULuješ. O argumenty se vlastně ani nesnažíš. Jen ...Zobrazit celý příspěvek
@Torong
Místo aby ses vyjádřil ke GAO reportu a z něj vypočtenému zvýšení nákladů a předpokládanému zpožění apod, tak ty jenom FAULuješ. O argumenty se vlastně ani nesnažíš. Jen prohlásíš, že se do ničeho nechceš zatáhnout. Tak proč útočíš?
Jestli mými údajnými fauly narážíš na něco konkrétního, uveď příklad.Skrýt celý příspěvek
Grugh
Je naprosto a úplně jedno kdo má co na starost, ale kdo za to bude platit. A platilo by nepochybně MO.Grugh
Je naprosto a úplně jedno kdo má co na starost, ale kdo za to bude platit. A platilo by nepochybně MO.A teď si představte to vývojovou smlouvu mezi MO ČR a Leonardem. Přesně definovat, co se bude vyvíjet, aby se pak nedej bože zjistilo, že se na něco nezapomnělo nebo něco nefunguje ...Zobrazit celý příspěvek
A teď si představte to vývojovou smlouvu mezi MO ČR a Leonardem. Přesně definovat, co se bude vyvíjet, aby se pak nedej bože zjistilo, že se na něco nezapomnělo nebo něco nefunguje jak má.
Vyvíjet bojový vrtulník na základě civilního stroje a koupit jen 12 strojů, to už fakt chce odvahu.Skrýt celý příspěvekZmluva môže byť kľudne postavená aj tak, že ak MO ČR investuje do vývoja, stane sa de facto aj investorom a môže na tom ešte aj zarobiť. Samozrejme za predpokladu, že si ten stroj ...Zobrazit celý příspěvek
Zmluva môže byť kľudne postavená aj tak, že ak MO ČR investuje do vývoja, stane sa de facto aj investorom a môže na tom ešte aj zarobiť. Samozrejme za predpokladu, že si ten stroj nájde aj iných záujemcovSkrýt celý příspěvek
Proč by ministerstvo obrany mělo podepisovat s Leonardem smlouvu o jím financovaném vývoji? Nevidím důvod, proč bychom měli kvůli pár kusům vrtulníků být přímým investorem vývoje ...Zobrazit celý příspěvek
Proč by ministerstvo obrany mělo podepisovat s Leonardem smlouvu o jím financovaném vývoji?
Nevidím důvod, proč bychom měli kvůli pár kusům vrtulníků být přímým investorem vývoje potenciálně komerčně úspěšného stroje. A ani Leonardo o takový typ smlouvy nemělo zájem.
Místo přímého nákupu od Američanů, mělo být vypsáno standardní výběrové řízení na daný počet vrtulníku s požadovanými vlastnostmi a za určitých podmínek (kooperace s českými výrobci, servis, náhradní díly, možnost doobjednání dalších kusů, penále za zpoždení, ...).
Vlastně i USA postupovali podobně a uzavřeli smlouvu s nějakou konkrétní cenou. Jejich smluvní stranou není italské Leonardo, ale americký Boeing. Změny ceny za vývoj nebo za produkční stroje jsou zcela jistě na základě doložek obsažených ve smlouvě a nejedná se o nějaké jednostranné navýšení ceny.
Celkové navýšení je o 8% a zpoždění je snad pouze s certifikací FAA. To není žádná tragedie.
Proč si Američané vybrali Boeing/Leonardo a ne třeba Bell? Protože nabídli lepší podmínky!
A argumentace, že USA koupilo AW139 za nějakou cenu, není argumentem proč bychom měli dát přednost Bellu za mnohem vyšší cenu, než nám nabízelo Leonardo. A zastaralost koupených typů raději ani nezmiňovat ;-(.
To je jako:
"Uršula koupila přes Bédu Láďovi jabka strašně draho. Tak to já raději koupím hrušky od Bolka, přestože mi je Láďa nabízí levněji a v lepší kvalitě."
(Uršula - USA, Béďa - Boeing, Láďa - Leonardo, Bolek - Bell)Skrýt celý příspěvekGrugh Cena kterou (údajně) nabízelo Leonardo byla zcela jistě nereálná. Oni nabízeli vrtulník který v té době neexistoval (a v podstatě neexistuje dodnes) za cenu obyčejné AW-139M. ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh
Cena kterou (údajně) nabízelo Leonardo byla zcela jistě nereálná. Oni nabízeli vrtulník který v té době neexistoval (a v podstatě neexistuje dodnes) za cenu obyčejné AW-139M. To že tak výrazně mimitarizovaná AW-139 dodnes neexistuje má svůj prostý důvod a to že o takový vrtulník není zájem.
My by jsme pochopitelně žádným investorem nebyly. Jen by jsme Leonardu zaplatli (přímo i nepřímo) vývoj a testování. Myslet si že by to tak nebylo je značně naivní.Skrýt celý příspěvekGrugh: "A argumentace, že USA koupilo AW139 za nějakou cenu, není argumentem proč bychom měli dát přednost Bellu za mnohem vyšší cenu, než nám nabízelo Leonardo. A zastaralost ...Zobrazit celý příspěvek
Grugh: "A argumentace, že USA koupilo AW139 za nějakou cenu, není argumentem proč bychom měli dát přednost Bellu za mnohem vyšší cenu, než nám nabízelo Leonardo. A zastaralost koupených typů raději ani nezmiňovat ;-(."
To možná bude tím, že Leonardo nenabízelo stroj z požadovanými parametry.
Vzhledem k tomu, že žádná není, tak to fakt nemá smysl vytahovat. V podstatě se dá napsat, kéž by většina techniky v ACR byla jen tahle "zastaralá". Myšleno i té co se kupuje/pronajímá jako nová.Skrýt celý příspěvek
Aktualita mimo tému: Poľský MiG-29 behom cvičného letu strieľal na iný MiG-29 30 mm kanónom. Poškodenému stroju sa podarilo pristáť ale bude na odpis
Aktualita mimo tému: Poľský MiG-29 behom cvičného letu strieľal na iný MiG-29 30 mm kanónom. Poškodenému stroju sa podarilo pristáť ale bude na odpis
Nesmysl, polské MO to už dementovalo. https://zbiam.pl/dowodztwo-gen...
Nesmysl, polské MO to už dementovalo. https://zbiam.pl/dowodztwo-gen...
Aktualita č. 2 Bulharský MiG-29 sa zrútila do mora. Pilot zatiaľ nezvestný
Aktualita č. 2 Bulharský MiG-29 sa zrútila do mora. Pilot zatiaľ nezvestný
Čo by som mal mať proti MiG-29? Keď to bola 29-ka tak nemôžem napísať, že to bola F-35 len aby to niekoho nepobúrilo
Čo by som mal mať proti MiG-29? Keď to bola 29-ka tak nemôžem napísať, že to bola F-35 len aby to niekoho nepobúrilo
Ak ma pamäť neklame, ešte donedávna mal Miroslav ako profilovku MiG 29 :) Netreba všade hľadať postranné úmysly
Ak ma pamäť neklame, ešte donedávna mal Miroslav ako profilovku MiG 29 :) Netreba všade hľadať postranné úmysly
Prostě si to přiznejme, USA nemá tak rozvinutý průmysl jako my, proto s tím mají tolik problémů (SILNÁ IRONIE). Volba vrtulníků z USA byla v tomto případě naprosto správná. Spíš ...Zobrazit celý příspěvek
Prostě si to přiznejme, USA nemá tak rozvinutý průmysl jako my, proto s tím mají tolik problémů (SILNÁ IRONIE).
Volba vrtulníků z USA byla v tomto případě naprosto správná. Spíš by mě zajímalo, jestli je nějaká šance, že v rámci nějaké spolupráce budou
naše Venomy/Vipery operovat z US plavidel (třeba ze třídy San Antonio), ale to bychom museli mít větší počet strojů než 12.Skrýt celý příspěvekTo těžko, ostatně není důvod. Naše potenciální bojiště je Pobaltí, Východní Polsko nebo Balkán, nikoliv Pacifik jako u USMC.
To těžko, ostatně není důvod. Naše potenciální bojiště je Pobaltí, Východní Polsko nebo Balkán, nikoliv Pacifik jako u USMC.
Ano, vlastně třída San Antonio působí v Pacifiku, každopádně třída America v Evropě působí. Je to jen čistá polemizace, je mi jasné, že to je téměř nepravděpodobné. Teoreticky ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, vlastně třída San Antonio působí v Pacifiku, každopádně třída America v Evropě působí. Je to jen čistá polemizace, je mi jasné, že to je téměř nepravděpodobné. Teoreticky možné to ale být musí, páč výcvik našich pilotů bude pod taktovkou USMC a ten výcvik určitě nebude moc jiný od toho "amerického".Skrýt celý příspěvek
Určitě bych to viděl i jako jeden z možných tréninkových scénářů pro SpecS pro operace v Pobaltí, nebo černé more. Záchrana českých občanů, mezipřistání na America. Není to až tak ...Zobrazit celý příspěvek
Určitě bych to viděl i jako jeden z možných tréninkových scénářů pro SpecS pro operace v Pobaltí, nebo černé more. Záchrana českých občanů, mezipřistání na America.
Není to až tak nereálné… Dnes se v rámci spolupráce trénuje po celém světě…
Když jezdí studenti UNOB a par příslušníků ACR trénovat na kurzy k cizinecke legie do jungle do jižní Ameriky, piloti do Španělska, Irska…, vojáci na kurzy do Mongolska, Jordánska, Izraele…
Tak využít tento druh výcviku se též nabiziSkrýt celý příspěvekVýcvik pilotů pod taktovkou USMC nebude. V Americe budou vycvičeni jen instruktoři a další výcvik bude probíhat ve spolupráci s Američany u nás. Tedy je téměř jisté že operace z ...Zobrazit celý příspěvek
Výcvik pilotů pod taktovkou USMC nebude. V Americe budou vycvičeni jen instruktoři a další výcvik bude probíhat ve spolupráci s Američany u nás. Tedy je téměř jisté že operace z výsadkových lodí cvičit nebudou. Také proč by to měli cvičit, že? Nedokážu si představit situaci kdy by naši piloti potřebovali operačně létat z lodi. Takový výcvik by stál nemalé peníze a přínos téměř žádný.Skrýt celý příspěvek
Taky si nedovedu predstavit kdy by česky vojak potřeboval výcvik v atletickém kruhu, výcvik v Mongolsku, v rovníkové guyanne, a přesto tam vojáci jezdí cvicit… Samozřejmě, ...Zobrazit celý příspěvek
Taky si nedovedu predstavit kdy by česky vojak potřeboval výcvik v atletickém kruhu, výcvik v Mongolsku, v rovníkové guyanne, a přesto tam vojáci jezdí cvicit…
Samozřejmě, netvrdím, ze to tak bude. Jen se snažím poukaz na to, ze to není nereálnéSkrýt celý příspěvekPoslat pár vojáků po světe jsou z hlediska rozpočtu obrany drobné. Vyslat vrtulníky na výsadkovou loď by bylo už značně citelné. Předpokládáte že bude někdy AČR operovat z ...Zobrazit celý příspěvek
Poslat pár vojáků po světe jsou z hlediska rozpočtu obrany drobné. Vyslat vrtulníky na výsadkovou loď by bylo už značně citelné.
Předpokládáte že bude někdy AČR operovat z výsadkové lodě? No ta šance je téměř nulová. Jsou to účelně vynaložené peníze na výcvik? Ne.Skrýt celý příspěvekScotty To, ze je to vrtulnik urceny pro letadlove lode a ze vycvik budou provadet marinaci. Mysleno v kontextu toho, jake argumenty se zde uvadeji pro nevhodnost volby pro ACR, ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
To, ze je to vrtulnik urceny pro letadlove lode a ze vycvik budou provadet marinaci.
Mysleno v kontextu toho, jake argumenty se zde uvadeji pro nevhodnost volby pro ACR, tzn. ironicky.Skrýt celý příspěvekPalubu letadlové lodi můžeme postavit tady u nás na Lipně z lodní překližky a prázdných barelů. Když začne foukat vitr umí tu jít i metrové vlny po hladině.
:-)Palubu letadlové lodi můžeme postavit tady u nás na Lipně z lodní překližky a prázdných barelů. Když začne foukat vitr umí tu jít i metrové vlny po hladině.
:-)
Asi bych tenhle vlhký sen a větev diskuze v jednom v podání toustra ondryv a tctx o operacích na moři ukončil argumentem, že i třeba takové Švýcarsko pořídilo do výzbroje námořní ...Zobrazit celý příspěvek
Asi bych tenhle vlhký sen a větev diskuze v jednom v podání toustra ondryv a tctx o operacích na moři ukončil argumentem, že i třeba takové Švýcarsko pořídilo do výzbroje námořní letadla a není mi tedy známo že by mělo nějak delší mořské pobřeží než máme my, nebo že by hornety používalo na letadlových lodích...
Překvapivě se námořní letadla můžou hodit i suchozemským státům víme? A nebo provozovat námořní letadlo jen z pozemních základen taky není tak ojedinělé jak by se mohlo zdát...
Nadruhou stranu vrtulník AČR pokud je mi tedy známo už na válečné lodi přistával... Myslím, že to byl Mil/Mi-17 a loď byla vyvázána v přístavu... ;)Skrýt celý příspěvekProč jim kazíš naději, že se budou plavit v Pacifiku? Už ta představa - opálená hruď, nablýskaný stroj v pozadí, vnadné Hawajanky oděné jen do palmových listů tančí okolo... a do ...Zobrazit celý příspěvek
Proč jim kazíš naději, že se budou plavit v Pacifiku?
Už ta představa - opálená hruď, nablýskaný stroj v pozadí, vnadné Hawajanky oděné jen do palmových listů tančí okolo... a do toho vpadne cynik jako ty.Skrýt celý příspěvek"Spíš by mě zajímalo, jestli je nějaká šance,...." Nevím jak Vám, ale já z toho úplně to přání a chtíč cítím. Pokud si někdo myslí, že se jednalo jen o hypotézu či dotaz čistě ze ...Zobrazit celý příspěvek
"Spíš by mě zajímalo, jestli je nějaká šance,...."
Nevím jak Vám, ale já z toho úplně to přání a chtíč cítím. Pokud si někdo myslí, že se jednalo jen o hypotézu či dotaz čistě ze zvědavosti... určitě se mýlí. (opět silná ironie ( ͡° ͜ʖ ͡°) )Skrýt celý příspěvek
Můžete se těšit, samozřejmě budou. Pro to se bude stavět ten Baťův-Zemanův kanál, aby sem San Antonio dopluly. To je hlavní důvod, ale je to tajné, tak to nikde neprozraďte.
Můžete se těšit, samozřejmě budou. Pro to se bude stavět ten Baťův-Zemanův kanál, aby sem San Antonio dopluly. To je hlavní důvod, ale je to tajné, tak to nikde neprozraďte.
a na co to má jako vliv? proč by musely operovat z plavidel? Tyhle stupidní argumenty vůbec nechápu. Máte problém koupit si japonské auto k jízdě v Evropě? Ne. Tak proč vás medí ...Zobrazit celý příspěvek
a na co to má jako vliv? proč by musely operovat z plavidel? Tyhle stupidní argumenty vůbec nechápu. Máte problém koupit si japonské auto k jízdě v Evropě? Ne. Tak proč vás medí vrtulník z USA?Skrýt celý příspěvek
Když už se tady psalo o Bell 360, zaznamenali jste zprávu o robotickém tankovacím letadle v akci? Trochu OT, ale souvisí s novými technologiemi v ...Zobrazit celý příspěvek
Když už se tady psalo o Bell 360, zaznamenali jste zprávu o robotickém tankovacím letadle v akci? Trochu OT, ale souvisí s novými technologiemi v letectví.
https://www.defensenews.com/na... Skrýt celý příspěvekVelmi dobrá ilustrace prostého faktu, že při našich objemech pořizované techniky není efektivní požadovat vývoj specifických technických řešení.
Velmi dobrá ilustrace prostého faktu, že při našich objemech pořizované techniky není efektivní požadovat vývoj specifických technických řešení.
Tomu se nevyhneme, důležité je co a od koho a nevymýšlet blbosti. U hlavních systémů bychom se měli držet při zemi. Nicméně stačí si přečíst diskusi u článku o Caesaru a tam ...Zobrazit celý příspěvek
Tomu se nevyhneme, důležité je co a od koho a nevymýšlet blbosti. U hlavních systémů bychom se měli držet při zemi. Nicméně stačí si přečíst diskusi u článku o Caesaru a tam většina lidí blouzní o neexistující Dita ať to stojí cokoliv.Skrýt celý příspěvek
Vy si opravte nick na Nexter :-) Problém pořízení houfnic je jinde, nesoutěží se, tak že nikdy reálně nezjistime co je lepší. Jen se nabízí spekulace ke korupci a nepruhlednosti ...Zobrazit celý příspěvek
Vy si opravte nick na Nexter :-)
Problém pořízení houfnic je jinde, nesoutěží se, tak že nikdy reálně nezjistime co je lepší. Jen se nabízí spekulace ke korupci a nepruhlednosti nákupu.Skrýt celý příspěvekA Vy na Dita či CSG. Nicméně to není o konkrétním dodavateli, ale o tom, že u stěžejních systémů (a v tom více méně souhlasím s liberal shark) není nutné vymýšlet "pitomosti", ale ...Zobrazit celý příspěvek
A Vy na Dita či CSG. Nicméně to není o konkrétním dodavateli, ale o tom, že u stěžejních systémů (a v tom více méně souhlasím s liberal shark) není nutné vymýšlet "pitomosti", ale vzít existující řešení takříkajíc z regálu od dostatečně silného dodavatele, tedy nic neriskovat. Což Caesar a Atmos splňují, Dita a Z2 nikoliv. Archer napůl, dodavatel je silný, dávající nějakou jistotu do budoucna, dělo samotné také, ale museli bychom uhradit vývoj umístění na Tatra.Skrýt celý příspěvek
Pokud "pitomostí" nazvete AW 139, tak souhlas. Ale u houfnic jsem zastánce jiné koncepce než je Caesar. Bohužel, nejsme na tom tak dobře, že bychom si k Caesarům pořídili něco na ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud "pitomostí" nazvete AW 139, tak souhlas.
Ale u houfnic jsem zastánce jiné koncepce než je Caesar. Bohužel, nejsme na tom tak dobře, že bychom si k Caesarům pořídili něco na pásech a nebo pořádný MLRS systém.Skrýt celý příspěvekU houfnic je jasný požadavek na kolový podvozek Tatra, který je logický, narozdíl od pásové houfnice nepotřebuje tahač s návěsem a s posádkou, tedy nižší provozní náklady. Z ...Zobrazit celý příspěvek
U houfnic je jasný požadavek na kolový podvozek Tatra, který je logický, narozdíl od pásové houfnice nepotřebuje tahač s návěsem a s posádkou, tedy nižší provozní náklady.
Z houfnic, které tento požadavek splňují a zároveň jejich dodavatelé jsou silné a stabilní společnosti (eliminace rizika do budoucnosti) lze jmenovat pouze Caesar a Atmos. Dita jako finální produkt neexistuje, v době kdy se výběr houfnic řešil o ní nikdo ani nevěděl, navíc je u stěžejních částí závislá na dovozu (tedy to nelze naroubovat na domácí výrobu). Z2 nesplňuje podmínku silného a stabilního dodavatele, T52 též ne a navíc je JAR řekněme příliš exotické teritorium. A tím jsme skončili, tedy pokud nechceme financovat zahraničnímu dodavateli vývoj ( což by byla právě ta hvězda smrti).Skrýt celý příspěvek
To si fakt myslíte, že naše armáda je tak silně specifická, že tu nejdou použít řešení co našla uplatnění jinde?
To si fakt myslíte, že naše armáda je tak silně specifická, že tu nejdou použít řešení co našla uplatnění jinde?
Do jisté, relativně malé, míry ano. Ostatně jako každé ozbrojené síly. Např. štábní a spojařské Pandury a Titusy jsou vyvinuté na míru AČR, rušiče Starkom též. Je to špatně? ...Zobrazit celý příspěvek
Do jisté, relativně malé, míry ano. Ostatně jako každé ozbrojené síly. Např. štábní a spojařské Pandury a Titusy jsou vyvinuté na míru AČR, rušiče Starkom též. Je to špatně? Rozhodně ne, jen nikdo nevymýšlel při formulování požadavků "Hvězdu smrti", což bývá ten hlavní problém
Jinak nejsme ve sporu, u hlavních systémů se držet při formulování požadavků pro zemi a pokud požadujeme nějaké úpravy, tak nic zásadního, viz třeba BVP, tady jsou také celkem specifické požadavky, ale nic co by se nedalo udělat bez přehnaných nákladůSkrýt celý příspěvek
Pravda, člověk musí brát celou armádu jako jeden systém a nevytrhovat jednu její součást. Když si za X peněz nechám vyvinout nějakou vymyšlenost, bude těch X peněz chybět jinde. ...Zobrazit celý příspěvek
Pravda, člověk musí brát celou armádu jako jeden systém a nevytrhovat jednu její součást.
Když si za X peněz nechám vyvinout nějakou vymyšlenost, bude těch X peněz chybět jinde. Takže budu mít fajn o něco efektivnější třeba transportéry, ale zato mi budou chybět nové radary. Za cenu navýšení použitelnosti jednoho systému o pár procent přijdu o navýšení jiného systému o desítky procent a ve finále armádě uškodím.Skrýt celý příspěvekJenže ta úprava může být také o tom, že potrebuji, aby ten nový systém byl kompatibilní s tím co už mám. Nebo jako např. BVP, tady požadujeme i verzi pro dělostřelecké ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže ta úprava může být také o tom, že potrebuji, aby ten nový systém byl kompatibilní s tím co už mám. Nebo jako např. BVP, tady požadujeme i verzi pro dělostřelecké pozorovatele, ani jeden výrobce nic takového nemá.Skrýt celý příspěvek
Liberal shark Obávám se, že AČR skoro nikdy nekoupí katalogové řešení bez dalších jednání, už jen protože se do všeho montují šidítka a jiné komponenty v rámci zapojení domácího ...Zobrazit celý příspěvek
Liberal shark
Obávám se, že AČR skoro nikdy nekoupí katalogové řešení bez dalších jednání, už jen protože se do všeho montují šidítka a jiné komponenty v rámci zapojení domácího obranného průmyslu. Viz houfnice, když chtějí Caesar, tak proc ne rovnou se SŘP, který k tomu už mají a je používán? Pořád se musí něco komplikovat.Skrýt celý příspěvekKterý SŘP? Ten francouzský nebo dánský? Jinak SŘP děla dodá dodavatel, to co se kupuje zvlášť je SŘP dělostřelectva a ten bude "katalogový" VTU je zajistí jeho integraci do všech ...Zobrazit celý příspěvek
Který SŘP? Ten francouzský nebo dánský? Jinak SŘP děla dodá dodavatel, to co se kupuje zvlášť je SŘP dělostřelectva a ten bude "katalogový" VTU je zajistí jeho integraci do všech systémů AČR.Skrýt celý příspěvek
Jen bych očekával mnohem větší zapojení do mezinárodní spolupráce jako je PESCO, EDA, OCCAR, nebo pořizování společné techniky formou NSPA anebo třeba V4.
Jen bych očekával mnohem větší zapojení do mezinárodní spolupráce jako je PESCO, EDA, OCCAR, nebo pořizování společné techniky formou NSPA anebo třeba V4.
NSPA běžně využíváme, ale má býti i svá úskalí, když se něco nepodaří, tak si nemáte kde stěžovat, viz kauza s kulomety Minimi. V4 je mýtus, ty země nemají kromě kulturních válek ...Zobrazit celý příspěvek
NSPA běžně využíváme, ale má býti i svá úskalí, když se něco nepodaří, tak si nemáte kde stěžovat, viz kauza s kulomety Minimi.
V4 je mýtus, ty země nemají kromě kulturních válek se Zapadem (hlavně Polsko a Maďarsko) mnoho společných zájmů.
Pesco se účastníme, ale z těch programů zatím moc nevypadlo.Skrýt celý příspěvek
Všetko má svoje výhody aj nevýhody. Netvárme sa, že H-1 je jednoznačná voľba. H-1 je overená a úspešná platforma. Nevýhodou je vysoká cena a hlavne riziko, že v prípade predaja do ...Zobrazit celý příspěvek
Všetko má svoje výhody aj nevýhody. Netvárme sa, že H-1 je jednoznačná voľba. H-1 je overená a úspešná platforma. Nevýhodou je vysoká cena a hlavne riziko, že v prípade predaja do ČR môže ísť o labutiu pieseň tohto systému. AW-139M má potenciál do budúcnosti avšak zase treba povedať, že sa nejedná o čisto bojový stroj a hlavne je tu riziko, že bude komerčne neúspešný čo je v podstate rovnaký problém ako zatvorenie linky na H-1.
PS: Veľmi by ma zaujímalo, ako to je s military ozbrojenou verziou AW-109. To sa mi páči podstatne viac ako AW-139. Osobne som sa však zamiloval do Bell-360. Ale to bude asi len mokrý sen nielen u násSkrýt celý příspěvekOproti neexistující AW 139M (ve variantě požadované VS) má H-1 jen pozitiva. 1. Je to reálně existující a odzkoušené řešení 2. Je to vojenský systém a nikoliv militarizovaný ...Zobrazit celý příspěvek
Oproti neexistující AW 139M (ve variantě požadované VS) má H-1 jen pozitiva.
1. Je to reálně existující a odzkoušené řešení
2. Je to vojenský systém a nikoliv militarizovaný civilní stroj
3. Pořízení, při uvědomění si informací uvedených v článku, rozhodně nebude dražší
4. Zakoupením H1 nic neriskujeme, Bell garantuje podporu min. do roku 2045, Leonardo nabízí něco co neexistuje, nikdo netuší kolik by to stálo a jak dlouho by to trvalo, aby to vzniklo. Pokud by to vůbec vzniklo.Skrýt celý příspěvekO podporu sa nebojím. Náhradné diely sa dnes vyrábajú aj na Favorit ktorý nie je vo výrobe 25 rokov. Problém bude ak sa zatvorí výrobná linka na nové stroje a vy to nestihnete ...Zobrazit celý příspěvek
O podporu sa nebojím. Náhradné diely sa dnes vyrábajú aj na Favorit ktorý nie je vo výrobe 25 rokov. Problém bude ak sa zatvorí výrobná linka na nové stroje a vy to nestihnete doplniť. V tom tkvie hlavné a zásadné riziko H-1Skrýt celý příspěvek
USMC, což je mimochodem jedna z největších armád světa, bude systém H-1 používat po celá desetiletí. Uzavření výrobní linky pro nás, jakožto miniaturního uživatele nepředstavuje ...Zobrazit celý příspěvek
USMC, což je mimochodem jedna z největších armád světa, bude systém H-1 používat po celá desetiletí. Uzavření výrobní linky pro nás, jakožto miniaturního uživatele nepředstavuje zas tak velké riziko.Skrýt celý příspěvek
Dobře, jisté riziko to je, ale ve srovnání s riziky AW 139M relativně malé. Osobně bych se nebránil nákupu USMC vyřazovaných strojů, pokud ta možnost bude.
Dobře, jisté riziko to je, ale ve srovnání s riziky AW 139M relativně malé. Osobně bych se nebránil nákupu USMC vyřazovaných strojů, pokud ta možnost bude.
Lepší bazar či uloženka, které existují než součástky, které nikdy nebyly vyrobeny a už ani nebudou, ledaže bych si je vytiskl na 3D tiskárně.
Lepší bazar či uloženka, které existují než součástky, které nikdy nebyly vyrobeny a už ani nebudou, ledaže bych si je vytiskl na 3D tiskárně.
Jo, Bell-360, to by bylo něco! Pokud uspěje ve FARA, což mu (i US armádě) opravdu přeji.
Jo, Bell-360, to by bylo něco! Pokud uspěje ve FARA, což mu (i US armádě) opravdu přeji.
A potřebujeme to? Není to jenom hezká hračka? Během své kariéry jsem v jedné státem financované instituci zažil, že si oddělení pořídilo zbytečně výkonný přístroj, protože se jim ...Zobrazit celý příspěvek
A potřebujeme to? Není to jenom hezká hračka?
Během své kariéry jsem v jedné státem financované instituci zažil, že si oddělení pořídilo zbytečně výkonný přístroj, protože se jim jeho možnosti líbily. Ale pro práci by jim stačil o level slabší a patřičně levnější.Skrýt celý příspěvekPokud pro něj v koncepci AČR bude místo, proč ho nepořídit. Byl by to jednoznačně nejmodernější vrtulník v Evropě a pokud bychom byli první, mohli bychom na tom protěžit například ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud pro něj v koncepci AČR bude místo, proč ho nepořídit. Byl by to jednoznačně nejmodernější vrtulník v Evropě a pokud bychom byli první, mohli bychom na tom protěžit například servisní středisko pro určitou část zemí, které by ho potenciálně mohly též koupit.Skrýt celý příspěvek
Otázka zní jinak. Potřebuju to? Nedají se ty peníze použít lépe? Ony totiž nerostou na stromech. Ano, samozřejmě že když mám lepší, výkonnější techniku, mohl bych ji v případě, že ...Zobrazit celý příspěvek
Otázka zní jinak. Potřebuju to? Nedají se ty peníze použít lépe? Ony totiž nerostou na stromech.
Ano, samozřejmě že když mám lepší, výkonnější techniku, mohl bych ji v případě, že taková situace nastane, použít pro specifický úkol. Ale jaká je pravděpodobnost, že se to stane a že to budu potřebovat? A vyplatí se pro takovou věc obětovat další nutné investice?
Stejně jako si rodina s jedním dítětem nepořídí minivan a má-li omezený rozpočet nekoupí do něj videosystém, protože spíš potřebuje ledničku, nemůže ani armáda pořizovat sice skvělé, ale zbytečně výkonné a drahé stroje a zanedbat proto další investice.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...