F-35B připravená na válku
- 3. 8. 2015
- 75 komentářů
- Jan Grohmann
Americká námořní pěchota oficiálně potvrdila svou schopnost nasadit víceúčelová stíhací letadla F-35B Lightning II do bojových akcí. Dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) je nezpochybnitelným úspěchem celého programu. Cesta k vytvoření skutečně efektivního zbraňového systému však bude ještě dlouhá.
Letka americké námořní pěchoty VMFA-121 (Marine Fighter Attack Squadron 121) operuje s deseti letadly F-35B Lightning II. Letadla jsou vybavená softwarem Block 2B. VMFA-121 se sídlem na základně Yuma, Arizona je první letkou, která deklarovala připravenost nasadit stíhačky F-35 do bojových akcí.
„Jsem rád, že VMFA-121 dosáhla počátečních operačních schopností s F-35B, podle požadavků definovaných ve zprávě z června roku 2014 a adresovanou Obrannému výboru Kongresu," uvedl generál Joseph Dunford, velitel americké námořní pěchoty.
„VMFA-121 má deset letadel v konfiguraci Block 2B s požadovanou obálkou výkonu, schopnosti použít zbraně, s výcvikovými prostředky a potřebnou infrastrukturou pro nasazení na letišti nebo lodi. Je schopná poskytovat leteckou podporu, útočné a obranné protivzdušné operace, vzdušné potlačování, ozbrojený doprovod, nebo průzkum v rámci letecké a pozemní skupiny námořní pěchoty nebo společných sil," dodal.
Letadla F-35B nahradí u americké námořní pěchoty hned trojici letadel - AV-8B Harrier, F/A-18 Hornet a EA-6B Prowler. V příštím roce vymění svá letadla AV-8B Harrier za stíhačky F-35B letka VMFA-211, v roce 2018 pak letka VMFA-122 přesedlá z F/A-18 na F-35B. V současné době americká námořní pěchota má 50 vycvičených pilotů a 500 členů pozemního personálu.
Americká námořní pěchota je složkou Ozbrojených sil Spojených států, která se nejvíce angažuje v programu víceúčelové stíhačky F-35 Lightninig II. Důvodem je mimo jiné rychle zastarávající letecký park americké námořní pěchoty.
Cesta F-35B k námořní pěchotě.
Podle magazínu Breaking Defense dnes 19 % letadel/vrtulníků (158 strojů) námořní pěchoty je dlouhodobě odstaveno, z důvodu nutných oprav a nedostatku náhradních dílů. Většinou jde o stroje CH-53E, 20 letadel F/A-18, 22 AV-8B Harrier a zbytek odstavených strojů jsou V-22 a H-1. Například při nedávnem zemětřesení nemohla námořní pěchota nasadit těžké vrtulníky CH-53E kvůli problémům s elektroinstalací.
U stíhaček F/A-18 plánovala americká námořní pěchota provádět generální opravy po 6000 leteckých hodinách. Avšak zdržení v programu stíhaček F-35 donutilo prodloužit životnost na 10 000 hodin.
Technici spolehli, že kompozitní konstrukce F/A-18 má lepší antikorozní vlastnosti. Letadla však vlivem agresivního mořského prostředí trpí mnohem větší korozí, než se očekávalo.
Námořní pěchota z důvodů opoždění dodávek letadel F-35B stále udržuje svou flotilu letitých AV-8B Harrier. Letadlo Harrier vstoupilo do služby již v roce 1968. Americká pěchota přitom počítá s nasazením AV-8B Harrier až do roku 2025, možná 2026, což samozřejmě klade značné nároky na opravy a dostatek náhradních dílů.
Mariňáci si od nasazení F-35B neslibují jen modernizaci svého leteckého parku, ale také dosažení větší nasaditelnosti letadel. V současné době je námořní pěchota okamžitě schopná nasadit do akce „pouze" 70 až 75 % letadel.
Tlak na zavádění stíhaček F-35B k americké námořní pěchoty je tak největší. Americké letectvo dosáhne počátečních operačních schopností s F-35A v prosinci 2016 a americké námořnictvo s F-35C v roce 2019.
Zdroj: Defense Update, Foxtroth Aplha
Související články
Operační nasazení stíhaček F-35 Lightning II se blíží
Během příštího měsíce dosáhne počátečních operačních schopností IOC (Initial Operating Capapability) ...
- 15.06.2015
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II
Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...
- 06.07.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Operační nasazení F-35B Lightning II námořní pěchoty
Víceúčelová stíhačka 5. generace F-35 Lightning II přestává být papírové letadlo. Americká námořní ...
- 28.07.2015
- 214 komentářů
- Jan Grohmann
Tady je ten odkaz:
http://www.palba.cz/viewtopic....Tady je ten odkaz:
http://www.palba.cz/viewtopic....Shania: Podle Tvojí logiky by se měly zrušit i bitevní vrtulníky... ad PVO: A10 je určeno primárně na Evropské bojiště, kde vojska VS měla vždy velmi vysokou nasycenost PVOV : ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Podle Tvojí logiky by se měly zrušit i bitevní vrtulníky...
ad PVO: A10 je určeno primárně na Evropské bojiště, kde vojska VS měla vždy velmi vysokou nasycenost PVOV : ZSU-23-4 Šilka, Ještěrka, ZU-23, SA7, 9K33 OSA, 9K35 STRELA 10, 9K31/32/33 STRELA 1/2/3... Kromě pasivní ochrany - motory daleko od sebe, několikrát zálohované ovládání, možnost letu bez jednoho motoru, bez třetiny křídla... tu byla i aktivní bezpečnost v podobě rušení, klamných cílů a HLAVNĚ: taktiky nasazení. Projdi si tohle vlákno na Palbě, je to tam velmi podrobně rozebráno, jen je třeba se tím prokousat.
ad nízké výšky: Ty byly opuštěny z naprosto jiných důvodů. Prakticky všechny konflikty po Pouštní bouři byly vedeny s protivníkem, který PVO středního a dlouhého dosahu VŮBEC NEMĚL. Pak je samozřejmě výhodnější létat ve středních výškách mimo dosah protivníka. Výjimkou byla Jugoslávie, kde se ovšem neřešil CAS, ale útoky na bodové cíle, které opravdu dokážou stejně dobře zvládnout stíhací bombardéry.
ad Mariňáci: Jak jsou na tom? No blbě. Všimni si, že AV8 v posledních konfliktech prakticky nelítá a mariňáci využívají podporu od armády - A10. Do konfliktu, kde by fungovali samostatně se zatím nedostali.
Podle mého názoru by byla nejúčinnější spolupráce A10 s F35. Ono není problém stávající A10 vytunit další avionikou a cíle jí může předávat třeba právě ta F35 nebo kdokoli jiný. A pokud A10 potlačí veškerou pěchotu protivníka kromě neohrožených borců s manpady, budou mít klid na svou práci snipeři a marksmani, kteří si pak můžou udělat několik čárek lihovou fixou na svou M14EBR nebo Barret :DSkrýt celý příspěvekTady je aktuální stav (únor) progresu u některých partnerských zemí http://www.sldinfo.com/an-upda... Pěkná prezentace v Pdf o stavu ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je aktuální stav (únor) progresu u některých partnerských zemí
http://www.sldinfo.com/an-upda...
Pěkná prezentace v Pdf o stavu programu v únoru
https://www.dropbox.com/s/tdp9...
Testy odolnosti, nejen o F35
http://www.f-16.net/forum/down... Skrýt celý příspěvekTady je prezentace z konference Holandského letectva Dré Kraak: F-35 Introduction - A Small Country Perspective http://www.slideshare.net/robb... slajdy řeknou ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je prezentace z konference Holandského letectva
Dré Kraak: F-35 Introduction - A Small Country Perspective
http://www.slideshare.net/robb...
slajdy řeknou hodně, ale tady je kompletní video záznam
https://www.youtube.com/watch?...
Tady jsou ostatní videa z té konference
https://www.youtube.com/channe...
Doporučuji hlavně tohle, pro pochopení rozdílu mezi 4 a 5 generací, už jsme ho sem dával několikrát.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekFoxtrot píše tak aby se mu to prodávalo, umí napsat i dobré články, ale titulky má dost často bulvární a obsah občas není zrovna objektivní. Můžeš si taky všimnout, že dost velká ...Zobrazit celý příspěvek
Foxtrot píše tak aby se mu to prodávalo, umí napsat i dobré články, ale titulky má dost často bulvární a obsah občas není zrovna objektivní. Můžeš si taky všimnout, že dost velká část F-35 háterů miluje všechno od Boeingu a milují Gripen NG (saab má prý velmi veselé prezentace se spoustou pohoštění a alkoholu), takže tu něco trošku smrdí:)
A-10 je naprosto famózní letadlo, strašně mi vadilo, když ho chtěli vyřadit po první válce v zálivu... ale stejně jako u jiných letadel které mám rád, jako F14, P51, P-39 nadešla doba, kdy pro něj není místo, je to relik.
Letadlo vychází ze zkušeností s Vietnamu, kde byli max opticky naváděné AAA, teprve se začali objevovat manpady, reakční doba PVO byla velmi dlouhá, atd...
Paradox je, že odpůrci F35 tvrdí, že ji radary najdou a PVO zničí na velké vzdálenosti, ale přitom by tam chtěli poslat pomalou A-10? To prostě nedává smysl.
Po zkušenostech z první války v zálivu, všechny letadla opustili nízké výšky, kvůli protiletadlovému dělostřelectvu a manpádům, které nejde plošně potlačit na rozdíl od systémů středního dosahu.
Pak jsou tu argumenty, že bez A-10 není CAS, a jak CAS asi dělají mariňáci s AV-8, který unese max 2x Mk82? jak to dělá USN, jak to dělají jiné státy? I USAF provozuje většímu misí přes F-16, F-15E, B1B a ne přes A10. Naprostá většina zničených tanků v první válce byla přes Mavericky a ne kanon...
Proč mají Ukrajinci uzemněné celé letectvo? Kolik Su tam ztratili?
A-10 bude v určitých specifických situacích nejlepší stroj pro CAS, v ostatních už moc ne a v ostatních naprosto nepoužitelné.
Tak kam můžu poslat A-10, muž poslat levnější supertucano, nebo ještě líp HarwestHawk, který mi tam vydrží celý den.
USAF dostalo nůž na krk, musí šetřit, z letadel kterých se může zbavit je A-10 jasná volba, umí jen jednu věc, navíc takovou, kterou zvládnou i jiné stroje. Nejde jen o peníze, ale hlavně o mechaniky a piloty. Ale kongres řek ne, A-10 si necháte, protože jeden nejmenovaný senátor má ve svém státě základnu s A-10, která by byla zrušena, lidi přijdou o místa a on přijde o hlasy.
F35 dokáže dělat cas za všech povětrnostních podmínek, díky radaru který dělá perfektní mapování terénu (prý jsou vidět i praskliny na ranveji)
http://image.slidesharecdn.com...
A dalším senzorům
http://image.slidesharecdn.com...
Systém pak automaticky vyhodnotí a rozpozná techniku podle databáze….
Ano dokud nebude mít USMC ve výzbroji SBD 2 bude si vystačit jen s JDAM, ale to je nejběžnější výzbroj používána u všech letadel, a to dokonce i A-10C (LGB)
Navíc u USAF A-10 bude spíš nahrazená stroji 4 generace jako F-16 a F-15 než F35, kteří většinu CAS dělají už teď.Skrýt celý příspěvekGorn: Ty odkazy zjevně potřebujete, když tady opět řešíte např. cenu, která je pod tuším že minulým článkem podrobně řešena. "Digitální bojiště, nebavíme se náhodou o datalinku? ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn: Ty odkazy zjevně potřebujete, když tady opět řešíte např. cenu, která je pod tuším že minulým článkem podrobně řešena.
"Digitální bojiště, nebavíme se náhodou o datalinku? Schopnost vyměňovat si informace, vyhodnocovat data zaslané několika letouny a vytvářet tak třeba přesnější přehled o bojišti? "
Hm, tady je digitálním bojištěm datalink
""Digitální bojiště" se používá v souvislosti s hybridní válkou, internetovou bezpečností atd. jako nějaký prvek letounu tomu nerozumím. "
A tady zase hybridní válka... Měl bych pro Vás jednu radu: UTFG. A pak se spolu můžeme bavit. Mimochodem ten datalink měl už Mig 23 ve verzi MLD na konci sedmdesátých let a rozhodně tehdy Sověti neřešili koncept digitálního bojiště. V té době většina Ruských generálu ani netušila význam slova digitální.
Digitální bojiště znamená (zjednodušeně), že každý jeden voják má výstup informací ze všech senzorů, které jsou k dispozici na, nad nebo v okolí bojiště upravenou do podoby, kterou potřebuje pro splnění úkolu a to v reálném čase.
BVR rakety jste si schválně vybral ty, které jsou už dávno vyřazeny? Proč nezmíníte Aim 120 D ? A ano úspěšnost 50-60% je dobrá jak už zmínil logik.Skrýt celý příspěvekSi aspoň ten článek pořádně přečtěte.... V podstatě říká: ta tvrzení jsou moc kategorická, ale jinak má vlastně v lecčem pravdu. F35 hateři se dělej na ty primitivní a ty, co se ...Zobrazit celý příspěvek
Si aspoň ten článek pořádně přečtěte.... V podstatě říká: ta tvrzení jsou moc kategorická, ale jinak má vlastně v lecčem pravdu.
F35 hateři se dělej na ty primitivní a ty, co se tvářej jakoby nezaujatě, aby jim na to lidi skočili.
Ohledně BVR raket - jistě, jsou k ničemu, proto evropa vyvíjí rakety s dostřelem 300km a kriplí se letadla kvůli stealth signatuře, která je podstatná pro BVR. Asi jsou všichni ty konstruktéři blbý...Skrýt celý příspěveklogik: bombardování není žádná zkratka, ten vtip že A-10 už tak moc nepoužívá kanón není vtipný, o digitálním bojišti si pište co chcete (viz. níže), nad tím co z té účinnosti BVR ...Zobrazit celý příspěvek
logik: bombardování není žádná zkratka, ten vtip že A-10 už tak moc nepoužívá kanón není vtipný, o digitálním bojišti si pište co chcete (viz. níže), nad tím co z té účinnosti BVR raket lze vyčíst se ještě zamyslete (napovím že je důležité proti jakým "cílům" byly ty rakety použity), Foxrotalpha není žádný "hater" F35, to by asi těžko napsal článek ve kterém (ač se podle nadpisu nezdá) prakticky pouze obhajuje F-35 právě proti "haterovi" (http://foxtrotalpha.jalopnik.c... mimochodem v nejednom článku hodnotí F-35 jako velmi dobrou (byť možná příliš drahou) náhradu za F-16 a propaguje souběžnou službu A-10 a F-35Skrýt celý příspěvek
Torong: Přečtě si to laskavě znovu, nápověda- na konci věty je otazník. Troubo. "Digitální bojiště" se používá v souvislosti s hybridní válkou, internetovou bezpečností atd. ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: Přečtě si to laskavě znovu, nápověda- na konci věty je otazník. Troubo.
"Digitální bojiště" se používá v souvislosti s hybridní válkou, internetovou bezpečností atd. jako nějaký prvek letounu tomu nerozumím. Nepotřebuju VELMI MNOHO odkazů, stačí jen říct co to bylo předtím než to někdo zkusil přeložit do češtiny.Skrýt celý příspěvekTorong: Jenže Skydriver byl před padesáti lety. Dneska jsou manpady úplně někde jinde a jak jsou schopný přežít letadla vidíme na Ukrajině. Gorn: Kritizujete mě za zkratku ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: Jenže Skydriver byl před padesáti lety. Dneska jsou manpady úplně někde jinde a jak jsou schopný přežít letadla vidíme na Ukrajině.
Gorn: Kritizujete mě za zkratku "bombardování" (je úplně jedno, jestli použije kanon, rakety nebo bomby, letadlo je stejným terčem - a dneska se už ani na A-10 kanon nepoužívá tak často jako dř) a sám se snažíte tvrdit, že digitální bojiště je datalink a že F35 v tomto není nic výjimečného? Hmmmm....
Úspěšnost 50-60% u BVR raket znamená, že na jeden sestřel potřebuju dvě rakety. Kvůli jedné raketě navíc budeš radši riskovat násobně dražší letadlo ve WVR souboji??? Nebo prostě z bezpečné vzdálenosti odpálíš dvě rakety a jdeš řešit další část mise?
Jinak Foxrotalpha je známý "hater" F35, takže aspoň víme, odkud vítr fouká.Skrýt celý příspěvekGorn: Zkuste si přečíst diskuze pod dalšími články o F35 a alespoň některé z VELMI MNOHA odkazů, které tam hlavně Shania dával. Nebudete tady pak ze sebe dělat až takového troubu. ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn: Zkuste si přečíst diskuze pod dalšími články o F35 a alespoň některé z VELMI MNOHA odkazů, které tam hlavně Shania dával. Nebudete tady pak ze sebe dělat až takového troubu. Tvrdit, že digitální bojiště = datalink... No co k tomu říct...Skrýt celý příspěvek
apache: přesně, A-10 má svojí úlohu a umí ji plnit skvěle. F-35 nahradí F-16 v úloze shazování bomb, a byť to bude umět přesněji tak nikdy nebude umět najít a zničit cíl tak blízko ...Zobrazit celý příspěvek
apache: přesně, A-10 má svojí úlohu a umí ji plnit skvěle. F-35 nahradí F-16 v úloze shazování bomb, a byť to bude umět přesněji tak nikdy nebude umět najít a zničit cíl tak blízko k vlastním jednotkám jako A-10. A-10 a F-35 se můžou dobře doplňovat ve schopnostech... mimochodem USAF to už poměrně otevřeně přiznává piloti i generálové, ale zároveň říkají že nejsou ochotní dát peníze a lidi na zajištění dalšího provoz A-10... protože ty lidi a finance můžou pomoct se zavedením F-35. Takže v podstatě klasický scénář známý i z AČR
Mimochodem tady je celá situace popsána, dle mého názoru, naprosto bez příkras:
http://foxtrotalpha.jalopnik.c... Skrýt celý příspěvekOsobně si taky myslím, že F35 bitevník nenahradí, to už spíš ty drony. Už jednou to amíci zkusili a pěšáci si vydupali bitevník - stařičký vrtulový Skyrider. Měl ve Vietnamu ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně si taky myslím, že F35 bitevník nenahradí, to už spíš ty drony. Už jednou to amíci zkusili a pěšáci si vydupali bitevník - stařičký vrtulový Skyrider. Měl ve Vietnamu stejnou pověst jako dnes A10. A teorie o manpadu za každým keřem? Při vývoji A10 se počítalo s bojem v Evropě proti PVOV Varšavské smlouvy. Tam byly i ty manpady, ale i OSA, strela 10, KUB, Šilky...Skrýt celý příspěvek
logik: naprosto stupidní argument, v moderní armádě nejsou kyje, protože se osvědčily nové zbraně, které je lépe nahradí. BVR rakety příliš osvědčené nejsou, prostě se jen ...Zobrazit celý příspěvek
logik: naprosto stupidní argument, v moderní armádě nejsou kyje, protože se osvědčily nové zbraně, které je lépe nahradí. BVR rakety příliš osvědčené nejsou, prostě se jen předpokládá že budou mít dobrou účinnost. A nejde jen o špatné výsledky první generace, pokud vím tak Izrael měl s AIM-7F úspěšnost sestřelu kolem 50% a USAF během pouštní bouře s AIM-7M kolem 60%. Mimochodem moderní armády možná nemají kyje, ale zato mají píky (respektive bajonet nasazený na pušku byl původně zaveden proto aby z muškety vznikla píka) což celkem prokazuje že časo nelze primitivní zbraň zcela nahradit ačkoliv je její "nástupce" (v tomto případě palná zbraň) na naprosto jiné úrovni.
F35 by podle součastných odhadů měla mít srovnatelnou výrobní cenu jako F-16, tak je to přesnější. Výrobní cena "předsériových" verzí je nesrovnatelně vyšší, plus budou další náklady na jejich upgrade na standard sériových verzí (až to bude možné). Cena vývoje se pochopitelně nezapočítává... Neříkám že je natom něco špatně, ale tvrdit jen že výhledově bude cena stejná je zavádějící, letadlo 5. generace za cenu letounu 4. generace prostě jen tak mít nemůžete.
Digitální bojiště a sensor fussion... Sensor fussion je poměrně používaný koncept, naprosto běžný pokud sbíráte data z několika sensorů. Digitální bojiště, nebavíme se náhodou o datalinku? Schopnost vyměňovat si informace, vyhodnocovat data zaslané několika letouny a vytvářet tak třeba přesnější přehled o bojišti? Já rozhodně nejsem odborník ale opět bych řekl že to není nic výjimečného, příkladem budiž opět třeba Saab. Ano nepochybuji že u F-35 má být pokročilejší SW než u součastných letounů, ale ještě tam nejsou a jelikož o vývoji SW něco vím tak Vás můžu ubezpečit že není zdaleka jisté že budou mít nejlepší systém, nejdražší určitě, nejkomplikovanější asi také.
Váš silný dojem že nerozumím rozdílu mezi A-10 a F-35 se zakládá nato že tomu nerozumíte sám? Zajímavé. Že tomu nerozumíte je vidět z toho že mluvíte v souvislosti s A-10 o bombardování z nízkých výšek... A-10 není Tornado IDS, bombarnování není CAS. Primární zbraní A-10 je rotační kanón, na podvěsech je jen doplňková výzbroj. A-10 byla navržena pro mise CAS s důrazem na ničení obrněné techniky, překvapivě, sovětského svazu... mám to tedy chápat tak že podle Vás armády SSSR trpěly nedostatkem manpadů? Žeby snad dnes kdejaký blbci za buky (nebo spíš arabové za kameny) měli více protiletecké obrany než SSSR na vrcholu svého zbrojení?Skrýt celý příspěvekCo se náhrady A-10 týče, tak jsem taky skeptický. Hlavní úlohou A-10 je dělat BBBRRRRRRTTT, a to F-35 nikdy nedokáže, ať má senzory jaké chce. F-35 mám rád a předpovídám jí slibnou ...Zobrazit celý příspěvek
Co se náhrady A-10 týče, tak jsem taky skeptický. Hlavní úlohou A-10 je dělat BBBRRRRRRTTT, a to F-35 nikdy nedokáže, ať má senzory jaké chce. F-35 mám rád a předpovídám jí slibnou budoucnost, ale je podle mě chyba, že USA pohřbívají myšlenku čistokrevného bitevníka. Jedna věc je "jen" shazovat přesně naváděné bomby, druhá věc účastnit se bitvy v malých výškách při nízkých rychlostech. Bitevní A-10 je letadlo tak specifické a efektivní, že by snad stálo za to je vyrobit jednoduše znova. Jenom jedno letadlo dokáže plnohodnotně nahradit á-desítku, a to jiná A-10.Skrýt celý příspěvek
...které může řídit operátor z AH-64 kterému bude upřesňovat "kvalitu" cíle F-35 na základě datových informací/"locku" od vojáků na zemi a zhora to bude krýt F-22... Prostě data ...Zobrazit celý příspěvek
...které může řídit operátor z AH-64 kterému bude upřesňovat "kvalitu" cíle F-35 na základě datových informací/"locku" od vojáků na zemi a zhora to bude krýt F-22...
Prostě data data data.... A jasně ta se dají zarušit... rušičkou - mňamkou pro k tomu vyčleněnou výzbroj.Skrýt celý příspěvekgorn: historicky je nejspolehlivějším způsobem útoku hromada lidí s kyjema a palicema. Kupodivu, kyje v moderní armádě ve výzbroji nejsou. Stejně jako zpočátku byly WVR rakety ...Zobrazit celý příspěvek
gorn: historicky je nejspolehlivějším způsobem útoku hromada lidí s kyjema a palicema. Kupodivu, kyje v moderní armádě ve výzbroji nejsou. Stejně jako zpočátku byly WVR rakety nespolehlivé a stejně došlo na kanóny - tak se časem od kanónových soubojů upustilo, tak stejně i první generace BVR raket byly nespolehlivé, ale situace se od té doby změnila.
Ekonomická stránka věci se probírala už ve vedlejším tématu, F35 výhledově nebude dražší než F16.
Stealth technologie není zdaleka jedinou výhodou F35 oproti starším letadlům. Přinejmenším stejně klíčovým prvkem je digitální bojiště a sensor fussion. A právě tyto schopnosti jsou na letadle to nejdražší, nikoli VLO. Je to vidět i z toho, že zatímco drak už je dávno hotový, software se píše a píše.
A právě proto je výhodné mít jedno letadlo pro všechny tři složky armády, protože
jde použít jeden software - nemusí se ta nejdražší součást psát třikrát.
Rozdílu oproti A-10 nějak nerozumím, respektive mám velmi silný dojem, že tomu nerozumíte Vy. F35 má díky pokročilým senzorům daleko větší schopnosti rozlišit a nalézt na zemi správný cíl. V dnešní době, kdy může být manpad každej blbec za bukem je taktika bombardování z nízkých výšek, pro kterou byl původně Warthog určen, velmi, velmi problematická.Skrýt celý příspěvekapache: Tak ta kritika není tak ani o tom že by to bylo nespolehlivé, či příliš hi-tech nato aby to fungovalo pořádně. Pokud vím tak F-35 byla vždycky pranýřovaná zato že se ...Zobrazit celý příspěvek
apache: Tak ta kritika není tak ani o tom že by to bylo nespolehlivé, či příliš hi-tech nato aby to fungovalo pořádně.
Pokud vím tak F-35 byla vždycky pranýřovaná zato že se snaží být letounem pro tři různé "letiště" (klasika, letadlová loď, výsadková loď) a navrch je papírově schopná plnit všechny mise. Samozdřejmě samostatnou kapitolou je to označování za letoun "další generace", nejlepší letoun součastnosti atd. přitom veškeré výjimečné kvality se točí kolem stealth technologie, mimochodem v oficiálním slovníčku US Airforce už je to "jen" low observable, která má vliv pouze za určitých podmínek (postavení radaru vůči letounu) a radarem naváděné rakety jsou historicky tím nejméně spolehlivým způsobem jak sestřelit letoun (tzn. BVR lze těžko považovat za naprosto stěžejní).
Navíc je tu samozdřejmě ekonomická stránka věci, USAF měla tzv. high-low mix tedy letouny s výbornými vlastnostmi, bez ohledu na cenu, (F-15, nahrazována F-22) a letouny dostatečně efektivní, za "rozumnou" cenu, (F-16). Spousta kritiků považovala koncept USAF za rozumný, poskytoval totiž jak kvalitu tak kvantitu, a je celkem nepochopitelné to měnit v době kdy se USAF běžně používá na bombardování rozvojových zemí.
Ten vtip že F-35 bude nahrazovat A-10 se pro rychlost pokusím vysvětlit jen tím že tradiční CAS se provádí tak že A-10 si udělá přehled (přítel/nepřítel), potvrdí si to s pozemní jednotkou (která mu může třeba určit prioritní cíle) a pak už funguje víceméně samostatně, kdežto F-35 bude prostě bombardovat, takže na zemi bude muset FAC vizuelně najít cíl a dodat souřadnice pilotovi který na ně hodí 500 kg bombu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...