Dalších 42 víceúčelových stíhaček Rafale F4 pro francouzské letectvo.
- 17. 1. 2024
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Francie v souladu se zákonem o vojenských nákupech LPM 2019-25 (Loi de Programmation Militaire 2019-25) objednala pro své letectvo AAE (Armée de l'Air et de l'Espace) pátou tranši 42 víceúčelových stíhaček Rafale F4. Kontrakt má hodnotou pět miliard EUR (124 miliard Kč).
AAE víceúčelové stíhačky nejnovější varianty Rafale F4 převezme mezi roky 2027 až 2032. Stroje mimo jiné nahradí 12 Rafale F3R z výzbroje AAE prodaných chorvatskému letectvu. Flotila AAE se tak rozroste o 30 Rafale.
„Jménem společnosti Dassault Aviation a 400 společností zapojených do programu Rafale bych rád poděkoval ministerstvu ozbrojených sil, DGA [Direction générale de l'armement] a AAE za obnovenou důvěru. Jsme připraveni a odhodláni využít své schopnosti hlavního dodavatele a integrátora komplexních systémů ve prospěch suverenity našeho národa. Tato suverenita vojenského průmyslu je v Evropě výjimkou. Zaručuje nadřazenost našeho bojového letectva. Je také přínosem pro diplomatický vliv a ekonomickou silou v oblasti exportního obchodu,“ říká Éric Trappier, předseda představenstva a generální ředitel Dassault Aviation.
Sebastien Lecorn, francouzský ministr obrany, zdůraznil ekonomický přínos: Nová zakázka přispěje k vytvoření více než 7000 pracovních míst ve 400 francouzských společnostech.
Stíhačky Rafale vstoupily do služby u francouzského námořnictva v roce 2004, u letectva o dva roky později. Nejnověji zaváděná verze F4 je vyvíjená od roku 2018. První stíhačky Rafale F4 do letectva a námořnictva dorazily na začátku roku 2023.
Celkový počet Rafale objednaných Francií dosáhl 234 letounů. K dnešnímu dni Francie objednala pět tranší Rafale: 13 v roce 1993, 48 v roce 1999, 59 v roce 2004, 60 v roce 2009 a zmíněných 42 v roce 2023. V roce 2021 Paříž navíc „extra“ zadala výrobu 12 Rafale F4 za stroje převedené řeckému letectvu. Řecko kromě zmíněných 12 použitých Rafale F3R objednalo 12 nových Rafale (zřejmě také F3R). AAE tedy pro „podporu exportu“ ze svých zásob poskytlo Řecku a Chorvatsku 24 Rafale F3R.
Rafale v 30. letech získá schopnost spolupráce s výkonnými proudovými drony; větší foto / Dassault Aviation
Celkový počet nevyřízených objednávek nyní činí 229 Rafaele (včetně 18 aktuální indonéské objednávky z ledna 2024), z toho 159 letounů je určeno pro export, 70 pro Francii. Na konci roku 2022 Dassault evidoval pouze 164 nevyřízených objednávek. Další zakázky se přitom rysují.
Zakázky ze zahraničí (dodané i objednané nové Rafale) letadla): Egypt (55), Katar (36), Indie (36), Řecko (12), Spojené arabské emiráty (80; první zahraniční uživatel verze F4) a Indonésie (42). Kromě toho Chorvatsko a Řecko mají dohromady 24 starších Rafale. Dá se samozřejmě očekávat, že zahraniční zákazníci si své stroje dříve nebo později vylepší na verzi F4. Katar už takový plán oznámil.
V minulém roce Dassault získal objednávku na 60 Rafale – zmíněných 42 pro AAE a 18 pro Indonésii. V roce 2022 bylo objednáno 92 výhradně exportních Rafale. Současně ale osmého ledna 2024 Indonésie objednala dalších 18 Rafale – Jakarta převezme první Rafale v roce 2026.
Během roku 2023 Dassault zákazníkům dodal 13 stíhaček Rafale, z toho dvě pro zahraniční zákazníky. Plánem francouzské firmy je vyrábět 15 Rafale ročně. Montážní linka v Bordeaux Mérignac má práci zajištěnou na 15 let.
Montáž stíhaček Rafale v Bordeaux Mérignac
Všechny nové letouny pro AAE budou jednomístné Rafale F4 – současně na standard F4 prochází modernizací celá flotila Rafale F3R francouzského letectva a námořnictva.
Verze F4 je zaměřená na konektivitu, která „posiluje možnosti výměny dat“, a na lepší ochranu před kybernetickými útoky. Kromě toho je Rafale F4 vybaven přilbovým zaměřovačem Thales SCORPION a vylepšeným řízením palby. To například umožní velmi sofistikované použití střel vzduch-vzduch středního dosahu Meteor – po odpálení z mateřského letounu může řízení střely převzít jiný letoun, který například letí dále (výše) ve větším bezpečí, zatímco mateřský letoun se může po odpalu rychle odpoutat a dostat do bezpečí. Půjde také použít nové masivní naváděné pumy s prodlouženým doletem AASM (Armement Air-Sol Modulaire) výkonné řady 1000 (hmotnost 1000 kilogramů).
Spekuluje se, že pumy AASM (zřejmě základní verze s 250kg pumou Mark 82) má společně s další várkou 40 střel s plochou dráhou letu SCALP-EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée – Emploi Général) získat ukrajinské letectvo. Ukrajinci francouzské střely a pumy umístí na své stíhací bombardéry Su-24. Dolet klouzavých AASM je několik desítek kilometrů.
Rafale F4 dále získá ještě výkonnější „aesa“ radar RBE-2 a modernizovaný systémem ochrany a vyhýbání se palbě SPECTRA. V neposlední řadě je vybaven novými funkcemi pro detekci a sledování pohyblivých pozemních cílů GMTI (Ground Moving Target Indicator).
AASM je francouzským ekvivalentem amerických pum JDAM a Paveway.
Ve 30. letech pak všechny Rafale projdou modernizací na aktuálně vyvíjený standard F5. Tato modernizace je považována za přípravu na vstup stíhacího letounu nové generace FCAS (Future Combat Air System) do služby.
F5 přinese nové schopnosti boje v síti (network-centric warfare). Všechny platformy, ať už jsou ve vzduchu, na moři, na zemi nebo ve vesmíru, musí neustále v reálném čase mezi sebou komunikovat, předávat si data a koordinovat svou činnost. To mimo jiné extrémně vylepší situační povědomí všech zúčastněných o bojové scéně, výrazně urychlí řetězec ničení (kill chain), dovolí ničit protivníka s minimálními prostředky (správná munice ve správný čas) a samozřejmě posílí bezpečnost vlastních jednotek.
Bojový letoun musí neustále vysokorychlostně komunikovat s prostředky ve vesmíru, na moři a na zemi – například stahovat si informace z průzkumných satelitů nebo posílat pozice o protivníkovi pozemní protivzdušné obraně nebo dělostřelectvu. Stejně tak je klíčové všechny tyto informace automatizovaně zpracovávat (fúze dat) a ve vizuálně přívětivé podobě je předkládat obsluze daného zbraňového systému. V důsledku pak dokážeme chápat, rozhodovat a jednat rychleji než protivník, což je cesta k vítězství.
Typicky Rafale F5 bude spolupracovat s různými robotickými systémy, jako jsou robotická vedená letadla (robotic wingman). To mimo jiné umožní snížit nevýhodu chybějícího stealth Rafale.
Zdroj: Dassault Aviation, 2
Související články
Řecko zbrojí proti Turecku: Za 18 stíhaček Rafale utratí 2,8 miliardy dolarů
V nejbližší době Řecko a Francie podepíšou dohodu o prodeji 18 nových a používaných víceúčelových ...
- 23.12.2020
- 113 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Srbsko vyjednává o nákupu francouzských stíhaček Rafale
Srbsko začíná přemýšlet o nástupci stíhačky MiG-29. Překvapivě, což otevřeně naznačují slova ...
- 31.12.2021
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Nová francouzská stíhačka Rafale F5 ponese hypersonické jaderné střely ASN4G
Francie vyvine nejnovější verzi víceúčelové stíhačky Rafale označovanou jako Rafale F5. Hlavním ...
- 06.03.2023
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
První víceúčelová stíhačka Rafale F3R pro chorvatské letectvo
Na francouzské vojenské základně Mont-de-Marsan došlo ke slavnostnímu předání první chorvatské ...
- 03.10.2023
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Francouzi chtějí vyrábět tři Rafale měsíčně! Nyní to je jedna stíhačka měsíčně.
https://twitter.com/SebLecornu...Francouzi chtějí vyrábět tři Rafale měsíčně! Nyní to je jedna stíhačka měsíčně.
https://twitter.com/SebLecornu...Vzhledem k ochotě frantíků prodávat kde komu se divím té nízké kapacitě linky, to už i ti rusáci budou montovat sučka rychleji...
Vzhledem k ochotě frantíků prodávat kde komu se divím té nízké kapacitě linky, to už i ti rusáci budou montovat sučka rychleji...
Pri tom poctu objednanych ks mne prijde "plan 15 letounu rocne" jako joke... :-/
Pri tom poctu objednanych ks mne prijde "plan 15 letounu rocne" jako joke... :-/
Ne asi, to je strašná komedie.
Teď mají práci na 15, Francouzi se jej snaží protlačit kde se dá. To vypadá, že je chtějí vyrábět ještě v dalším století :DNe asi, to je strašná komedie.
Teď mají práci na 15, Francouzi se jej snaží protlačit kde se dá. To vypadá, že je chtějí vyrábět ještě v dalším století :DChápal bych práci na 5 let. Ale 15? To je jedno letadlo za 3 týdny. To není sériová výroba ale kusovka.
Chápal bych práci na 5 let. Ale 15? To je jedno letadlo za 3 týdny. To není sériová výroba ale kusovka.
Veď v texte sa píše, že týchto 42 pre AAE majú byť dodané v rokoch 2027-32. Ak bude mať Dassault objednávky na ďaľšie stovky kusov, tak som si istý že navýšia rýchlosť produkcie. ...Zobrazit celý příspěvek
Veď v texte sa píše, že týchto 42 pre AAE majú byť dodané v rokoch 2027-32. Ak bude mať Dassault objednávky na ďaľšie stovky kusov, tak som si istý že navýšia rýchlosť produkcie. Viem si predstaviť, že Francúzsky štát preferuje dlhšie dodacie doby pre seba, aby fabrika dlhodobo a stabilne produkovala pred krátkodobým zvýšením a potom kríza.Skrýt celý příspěvek
"Ukrajinci francouzské střely a pumy umístí na své stíhací bombardéry MiG-23." Něco mi uniká?
"Ukrajinci francouzské střely a pumy umístí na své stíhací bombardéry MiG-23." Něco mi uniká?
Ta cena je zajímavá i pro ty, co si stěžují na pořizovací cenu F-35 Za Rafale bysme vyklopili o dost víc. O provozu a zbraních nemluvě. Letadlo 2 motorak a na francouzské zbraně ...Zobrazit celý příspěvek
Ta cena je zajímavá i pro ty, co si stěžují na pořizovací cenu F-35
Za Rafale bysme vyklopili o dost víc. O provozu a zbraních nemluvě. Letadlo 2 motorak a na francouzské zbraně taky moc slevy nejsouSkrýt celý příspěvekNevidím, že prave nadobúdacia cena bola výrazne lacnejšia pri Rafale - skôr naopak.. Jediné čomu verím bude možno lacnejšia údržba.. aj keď dvojmotorak je ...Zobrazit celý příspěvek
Nevidím, že prave nadobúdacia cena bola výrazne lacnejšia pri Rafale - skôr naopak..
Jediné čomu verím bude možno lacnejšia údržba.. aj keď dvojmotorak je dvojmotorak..
Porovnajte si F-15 vs F-35Skrýt celý příspěvek124 miliard / 42 .... 2,95 miliardy za ks stejnou sumu prosím počítejte s věcmi okolo pokud by jsme si objednali rafale ( to je výcvik, přípravky, zakladní servisní nařadí ) ...Zobrazit celý příspěvek
124 miliard / 42 .... 2,95 miliardy za ks
stejnou sumu prosím počítejte s věcmi okolo pokud by jsme si objednali rafale ( to je výcvik, přípravky, zakladní servisní nařadí ) které ale FAA nekupuje protože ho již má tj jsme na ceně 5,9 miliardy za ks ( při 24 ks to dělá 141,6 miliardy ) a pak k tomu potřebujete ještě dokoupit výzbroj a s výzbrojí zase veci okolo aby byla správně skladována nebot ty věci okolo se na tu francouskou použít nedají kolik by to bylo s věcmi okolo tj bomby, střely meteor, střely assram min 15 - 20 miliard a ted si prosím porovnějte 24 rafale za cca odhadem 162 miliard + naklady na přestavbu zakladny + dph dalších 30 miliard nebo F 35 kde 24 ks s výzbrojí bude za 150 miliard včetně části nakladů na upravu zakladny ...tak přesně jak píšete F 35 je levnějšíSkrýt celý příspěvek
Tak ceny těch strojů a cena jejich provozu je jednoduše odpovídající jejich schopnostem. Mnoho Čechů si myslí, že velkým vojenským schopnostem lze dosáhnout i za méně peněz, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ceny těch strojů a cena jejich provozu je jednoduše odpovídající jejich schopnostem.
Mnoho Čechů si myslí, že velkým vojenským schopnostem lze dosáhnout i za méně peněz, ale bohužel není tomu tak.
Buď si hold uvědomíme, že pokud chceme opravdu kvalitní armádu vybavenou zbraněmi a technologiemi, které jsou účinné a šetří životy, tak prostě musíme začít utrácet, samozřejmě rozumně utrácet. Pokud nezačneme rozumně utrácet, začneme v případě krize a napadení platit lidskými životy.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...