Bude mít nové obrněné pásové vozidlo AČR české jméno?
- 30. 5. 2018
- 137 komentářů
- Redakce AN
ARMÁDNÍ NOVINY a ARMYWEB, dva nejčtenější české webové portály zabývající se vojenskou technikou, se spojily, aby zprostředkovaly možnost hlasovat o možném pojmenování pro nové obrněné pásové vozidlo, která má vzejít z připravovaného výběrového řízení na nástupce BVP-2 české armády.
Jedním z kandidátů v blížícím se tenderu na přezbrojení Armády ČR novými bojovými vozidly pěchoty je vozidlo ASCOD od výrobce General Dynamics European Land Systems, jehož jednotlivé verze pro různé armády nesou národní jména, což u dalších uchazečů neplatí. V soutěži se pravděpodobně utká se dvěma německými vozidly (Lynx a Puma) a jedním švédsko-britským (CV-90). Nechme stranou takticko-technické parametry, o kterých už toho bylo publikováno dost, a podívejme se na jmennou identitu vozidel. Pro někoho je to možná překvapivé hledisko, ale název i původ vozidla, věc srozumitelná i naprostému laikovi, může vypovídat o vojenské technice překvapivě mnoho.
Co názvy znamenají?
CV-90 je vozidlo vyráběné ve Švédsku koncernem BAE Systems. Písmena CV jsou zkratkou Combat Vehicle a rok 90 odkazuje na to, že byl zařazeno do výzbroje švédských ozbrojených sil v 90. letech minulého století.
Vyvíjeno bylo v 80. letech. CV-90 tak na sebe mimoděk prozrazuje, že se jedná o vývojově nejstaršího uchazeče o přezbrojení Armády ČR. CV-90 slouží v několika zemích, ale v žádných ozbrojených silách pro něj nemají specifické bojové jméno (kromě dvou ne příliš rozšířených subverzí).
Německá vozidla Lynx (česky rys) a Puma (překlad netřeba) mají od výrobců daná obchodní, a tím i bojová jména kočkovitých šelem. To je u německých obrněnců tradice, kterou začal za 2. světové války konstruktér Ferdinand Porsche přezdívkou Tiger udělenou tanku Panzer VI, aby podpořil představivost Adolfa Hitlera a pomohl si tak v konkurenčním boji německých tankových výrobců. Ostatní firmy od něj nápad rychle okopírovaly. Přezdívka Tiger se nakonec stala oficiálním názvem a původní číselné označení zůstává pozapomenuto.
Vnitřní prostor ASCOD 2; větší foto / DP
U vozidla ASCOD je specifická situace. ASCOD není vlastní jméno, ale jde o zkratkové slovo, které v sobě nese informaci, že se jedná o výsledek mezinárodní spolupráce. ASCOD znamená Austrian Spanish Cooperative Development, vyjadřuje tedy, že první generace vozidla vznikla ve spolupráci rakouského a španělského obranného průmyslu, konkrétně tehdejší rakouské zbrojovky Steyr-Daimler-Puch a španělské Santa Bárbara Sistemas.
Tradice rakouského Steyru sahá až do roku 1864. Firma začínala výrobou pušek, ale postupně se z ní stal konglomerát vyrábějící i civilní dopravní prostředky a vojenskou pozemní techniku. Španělská Santa Bárbara Sistemas vznikla v 60. letech minulého století spojením tří státních vojenských arzenálů, jejichž tradice sahá až do 16. století.
Obě zbrojovky, španělská i rakouská, se na přelomu tisíciletí staly součástí holdingu General Dynamics European Land Systems, což je evropská větev amerického koncernu General Dynamics Corporation, který dlouhodobě patří svými tržbami mezi deset největších výrobců zbraní na světě. ASCOD tedy v současnosti lze považovat za nadnárodní vozidlo, na jehož vývoji a výrobě se podílí několik států NATO z obou břehů Atlantiku.
Prostor pro výsadek BVP ASCOD 2; větší foto / DP
ASCOD s národními jmény
Pokud má armádní technika moc obecný název nebo zkratku, vojenský lid si vypomáhá slangem. Například letitému, ale v některých parametrech stále vynikajícímu BVP-2 nebo jeho staršímu sourozenci BVP-1 přezdívají čeští vojáci „befko". Jak bylo řečeno výše, ASCOD není jméno, ale zkratka, která označuje spíše univerzální podvozkovou platformu či program výroby pozemních obrněných vozidel než konkrétní bojový stroj. Ze všech potenciálních účastníků výběrového řízení na nová pásová vozidla pro AČR se právě jen v případě vozidla ASCOD uplatnila praxe, můžeme říci národního či domácího pojmenování.
Rakušané mají Ulan (česky hulán), což je označení příslušníka lehké kavalérie habsburských vojsk z 18. a 19. století. Španělé mají Pizarro, což je jméno národního hrdiny (ale také krutého dobyvatele), který vedl španělské koloniální výboje v Jižní Americe, kde vyvrátil říši Inků. Britský projekt ASCOD (který mimochodem v soutěži porazil CV-90 od domácího výrobce BAE Systems) nese pojmenování Ajax, čímž Britové zabrousili do řecké mytologie (to platí i pro další varianty – Ares, Athena, Argus, Atlas, Apollo) a vozidla dostala jména podle řeckých hrdinů a bohů.
Nabízí se tedy teoretická otázka, jak by se mělo bojové vozidlo pěchoty a další odvozené varianty na podvozku ASCOD jmenovat v provedení pro Armádu ČR, pokud by jej velení armády i vláda vybraly jako nástupce vozidel BVP-2. Z dosavadní praxe je zřejmé, že výrobce ASCODu se lokálnímu pojmenování nebrání. Možná je to i proto, že se jednotlivé národní verze od sebe technicky liší podle požadavků uživatelů a specifické pojmenování má tuto skutečnost zdůraznit. Úvaha nad českým jménem pro ASCOD je tedy na místě.
Vnitřní prostor ASCOD 2; větší foto / DP
České jméno pro bojové vozidlo
Vybrat český název pro pozemní bojovou techniku není jednoduché, protože co člověk, to názor. Shodnout se na jménu českého vojevůdce či národního hrdiny nebo velké osobnosti? Co třeba Žižka, Přemysl Otakar, Valdštejn, Radecký, Roháč, Boleslav nebo Hus, Svatý Václav, Masaryk, Smetana, Dvořák či Komenský, Palacký, Mucha, Křižík, Mendel anebo Čapek, Hrabal, Nezval, Seifert, Zátopek atd.? Nebo zabrousit do české mytologie – Čech, Bruncvík, Bivoj, Vojen, Šárka, Vlasta, Horymír, Straba, Šemík, Golem?
Ženská jména nejsou ve výčtu náhodou, jednak Vlasta i Šárka byly legendární bojovnice z pověsti o dívčí válce, jednak použití ženských jmen pro vojenskou techniku má v českých zemích tradici, a to i v moderní době. Vzpomeňme jen například pojmenování DANA, Svatava, Božena, Sněžka, Bečva, Věra, Tamara atd. Nebo vybrat jméno související s českou vojenskou terminologií – palcát, cep, sudlice, biják, rapír, kyrys, řemdih? Či vybrat pojmenování z říše rostlin či zvířat? Konec konců nedotažený projekt českého kolového obrněného transportéru vyvíjeného v 90. letech nesl název Zubr.
Nabízí se tu vlastně šance uspořádat veřejné hlasování o pojmenování, které by vyjadřovalo lokální identitu nového obrněného pásového vozidla české armády. Je to o to více na místě, neboť jedním z požadavků výběrového řízení bude jistě i široké zapojení českých firem do jeho výroby, oprav, modernizací i logistických služeb, tedy zkráceně o jeho domestikaci či chceme-li počeštění.
Které pojmenování byste vybrali vy, nebo jaké byste navrhovali?
HLASOVAT MŮŽETE ZDE
Související články
Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90
Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné ...
- 08.06.2015
- 108 komentářů
- Jan Grohmann
ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?
Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...
- 27.04.2018
- 184 komentářů
- Redakce AN
Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA
Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně dokončily kvalifikaci protitankových řízených střel ...
- 01.05.2018
- 20 komentářů
- Komerční sdělení
Americká společnost General Dynamics hlásí silný vstup do roku 2018, uchází se i o armádní zakázky v Česku
Americká společnost General Dynamics oznámila na konci dubna hospodářské výsledky za první čtvrtletí ...
- 09.05.2018
- 24 komentářů
- Tisková zpráva
no myslím že by jsme se mohli inspirovat u dob nedávných u aliančního spojence kdysi - starší ročníky jistě pamatují - mněli nemci auto pojmenované podle hradu Wartburg, co použít ...Zobrazit celý příspěvek
no myslím že by jsme se mohli inspirovat u dob nedávných u aliančního spojence
kdysi - starší ročníky jistě pamatují - mněli nemci auto pojmenované podle hradu Wartburg, co použít nějaké jméno českého hradu
třeba Trosky, nebo Žebrák
akvicice české armády a styl výběru tomu silně odpovídajíSkrýt celý příspěvekv čechách určitě dragouni tradici měli. Oni tu vydrželi myslím až do druhý světový, už po boku nových a těžkých obrněnců. Tím víc to na mě působí jako něco lehkého ....(jako např. ...Zobrazit celý příspěvek
v čechách určitě dragouni tradici měli. Oni tu vydrželi myslím až do druhý světový, už po boku nových a těžkých obrněnců. Tím víc to na mě působí jako něco lehkého ....(jako např. "kavalerie" na Strykerech nebo Huey s jejich skautskými klobouky a šavlemi)Skrýt celý příspěvek
RiMr71: Potom už radšej "Ilči" ľahšie sa to vyslovuje a tie kone boli aj tak úplne identitické. Alebo rovno "Apač" - mohlo by sa vykrikovať "Apači jedou! Apači jedou! Nemcom, ak by ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: Potom už radšej "Ilči" ľahšie sa to vyslovuje a tie kone boli aj tak úplne identitické. Alebo rovno "Apač" - mohlo by sa vykrikovať "Apači jedou! Apači jedou! Nemcom, ak by sa vybralo niektoré z ich vozidiel, možno aj páčilo. :-)
skelet:
Ono je to skôr naopak - priveľa precedensov a otvorené možnosti k tvorbe nových. :-DSkrýt celý příspěvekDragoun je prostě fajn :-) O Kyrysníkovi jsem také přemýšlel, ale mo se mi pro BVP nelíbil, je to takové měkké. Ovšem jeho zřídkavější varianta Kyrysar... teda až na tu asociaci s ...Zobrazit celý příspěvek
Dragoun je prostě fajn :-) O Kyrysníkovi jsem také přemýšlel, ale mo se mi pro BVP nelíbil, je to takové měkké. Ovšem jeho zřídkavější varianta Kyrysar... teda až na tu asociaci s krysou. Ale já "najdu" asociaci ke všemu, tak na to kašlat. A koneckonců – Kyrysaři pískali a krysy táhly z města... ono to má něco do sebe :-)Skrýt celý příspěvek
paradoxně měli dragouni v Čechách mnohem větší tradici než nějací Panduři (chorvatští pohraničáři) - přesto ten název nikdo neřešil. Pokud jde o dragouny, tak původně se jednalo o ...Zobrazit celý příspěvek
paradoxně měli dragouni v Čechách mnohem větší tradici než nějací Panduři (chorvatští pohraničáři) - přesto ten název nikdo neřešil. Pokud jde o dragouny, tak původně se jednalo o pouhou hypomobilní pěchotu. V druhé polovině 19. století, kdy byli zrušení kyrysníci, tak na ně přešla funkce těžkého jezdectva (po reformách zbyli jen husaři, huláni a dragouni). navíc i dle dobových manuálů, se jednalo v podstatě o elitní řadové jezdectvo - ne jen pohyblivou pěchotu. Neměli už kyrys, ale elitní styl jim zůstal.Skrýt celý příspěvek
balm: Ale však práve na taký účel sa chovali dextrariovia (angl. destrier). Akurát výdrž má taký robustný kôň nižšiu, než klasický klusák...
balm: Ale však práve na taký účel sa chovali dextrariovia (angl. destrier). Akurát výdrž má taký robustný kôň nižšiu, než klasický klusák...
@Luky Můžeš podat návrh na pojmenování podle koně krále Jiřího z Poděbrad, protože běžný kůň neměl dostatečnou nosnost, aby ho uvezl. Velmi se snažili vypořádati se s obtížným ...Zobrazit celý příspěvek
@Luky Můžeš podat návrh na pojmenování podle koně krále Jiřího z Poděbrad, protože běžný kůň neměl dostatečnou nosnost, aby ho uvezl. Velmi se snažili vypořádati se s obtížným úkolem a najít dostatečně silného koně.Skrýt celý příspěvek
PavolIR: vtip je v tom, že žádný precedens neexistuje. Může se to nazývat BVP-3 nebo BVP-21 nebo Puma nebo Befelemepeseveze. Záleží jen na ochotě a fantazii armády a ministerstva ...Zobrazit celý příspěvek
PavolIR: vtip je v tom, že žádný precedens neexistuje. Může se to nazývat BVP-3 nebo BVP-21 nebo Puma nebo Befelemepeseveze. Záleží jen na ochotě a fantazii armády a ministerstva obrany. A Pandur není nic proti ničemu. Byla to bojová jednotka státu jehož jsme byli součástí.Skrýt celý příspěvek
Pandur je tiež neexistujúci typ vojska. ;-) Tým, že ste si ho nepremenovali (ako povedzme Slovínci) ste si vytvorili precedens. A chcete bojovníka na ťažkom bojovom voze, dajte mu ...Zobrazit celý příspěvek
Pandur je tiež neexistujúci typ vojska. ;-) Tým, že ste si ho nepremenovali (ako povedzme Slovínci) ste si vytvorili precedens. A chcete bojovníka na ťažkom bojovom voze, dajte mu meno Cepník. Kyrysník je otravne dlhé, to už potom radšej Kyrys.Skrýt celý příspěvek
akorát Dragouni byli lehká jízda a když z koně slezli, někde ho uvázali s otýpkou sena....kdežto tenhle kůň je těžkotonážní a podporuje v boji osádku i výsadek - to už by mi víc ...Zobrazit celý příspěvek
akorát Dragouni byli lehká jízda a když z koně slezli, někde ho uvázali s otýpkou sena....kdežto tenhle kůň je těžkotonážní a podporuje v boji osádku i výsadek - to už by mi víc seděl "Kyrysník"....legendy mi ale přijdou chytlavější a míń kulhající než odkazy na neexistující typy vojskSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...