Bude mít nové obrněné pásové vozidlo AČR české jméno?

ASCOD 2 v českém maskování; větší foto / DP

ARMÁDNÍ NOVINY a ARMYWEB, dva nejčtenější české webové portály zabývající se vojenskou technikou, se spojily, aby zprostředkovaly možnost hlasovat o možném pojmenování pro nové obrněné pásové vozidlo, která má vzejít z připravovaného výběrového řízení na nástupce BVP-2 české armády.

Jedním z kandidátů v blížícím se tenderu na přezbrojení Armády ČR novými bojovými vozidly pěchoty je vozidlo ASCOD od výrobce General Dynamics European Land Systems, jehož jednotlivé verze pro různé armády nesou národní jména, což u dalších uchazečů neplatí. V soutěži se pravděpodobně utká se dvěma německými vozidly (Lynx a Puma) a jedním švédsko-britským (CV-90). Nechme stranou takticko-technické parametry, o kterých už toho bylo publikováno dost, a podívejme se na jmennou identitu vozidel. Pro někoho je to možná překvapivé hledisko, ale název i původ vozidla, věc srozumitelná i naprostému laikovi, může vypovídat o vojenské technice překvapivě mnoho.

 

 

Co názvy znamenají?

CV-90 je vozidlo vyráběné ve Švédsku koncernem BAE Systems. Písmena CV jsou zkratkou Combat Vehicle a rok 90 odkazuje na to, že byl zařazeno do výzbroje švédských ozbrojených sil v 90. letech minulého století.

Vyvíjeno bylo v 80. letech. CV-90 tak na sebe mimoděk prozrazuje, že se jedná o vývojově nejstaršího uchazeče o přezbrojení Armády ČR. CV-90 slouží v několika zemích, ale v žádných ozbrojených silách pro něj nemají specifické bojové jméno (kromě dvou ne příliš rozšířených subverzí).


Německá vozidla Lynx (česky rys) a Puma (překlad netřeba) mají od výrobců daná obchodní, a tím i bojová jména kočkovitých šelem. To je u německých obrněnců tradice, kterou začal za 2. světové války konstruktér Ferdinand Porsche přezdívkou Tiger udělenou tanku Panzer VI, aby podpořil představivost Adolfa Hitlera a pomohl si tak v konkurenčním boji německých tankových výrobců. Ostatní firmy od něj nápad rychle okopírovaly. Přezdívka Tiger se nakonec stala oficiálním názvem a původní číselné označení zůstává pozapomenuto.

 

Vnitřní prostor ASCOD 2; větší foto / DP

 

U vozidla ASCOD je specifická situace. ASCOD není vlastní jméno, ale jde o zkratkové slovo, které v sobě nese informaci, že se jedná o výsledek mezinárodní spolupráce. ASCOD znamená Austrian Spanish Cooperative Development, vyjadřuje tedy, že první generace vozidla vznikla ve spolupráci rakouského a španělského obranného průmyslu, konkrétně tehdejší rakouské zbrojovky Steyr-Daimler-Puch a španělské Santa Bárbara Sistemas.

 

Tradice rakouského Steyru sahá až do roku 1864. Firma začínala výrobou pušek, ale postupně se z ní stal konglomerát vyrábějící i civilní dopravní prostředky a vojenskou pozemní techniku. Španělská Santa Bárbara Sistemas vznikla v 60. letech minulého století spojením tří státních vojenských arzenálů, jejichž tradice sahá až do 16. století.

 

Obě zbrojovky, španělská i rakouská, se na přelomu tisíciletí staly součástí holdingu General Dynamics European Land Systems, což je evropská větev amerického koncernu General Dynamics Corporation, který dlouhodobě patří svými tržbami mezi deset největších výrobců zbraní na světě. ASCOD tedy v současnosti lze považovat za nadnárodní vozidlo, na jehož vývoji a výrobě se podílí několik států NATO z obou břehů Atlantiku.

 

Prostor pro výsadek BVP ASCOD 2; větší foto / DP


ASCOD s národními jmény

Pokud má armádní technika moc obecný název nebo zkratku, vojenský lid si vypomáhá slangem. Například letitému, ale v některých parametrech stále vynikajícímu BVP-2 nebo jeho staršímu sourozenci BVP-1 přezdívají čeští vojáci „befko". Jak bylo řečeno výše, ASCOD není jméno, ale zkratka, která označuje spíše univerzální podvozkovou platformu či program výroby pozemních obrněných vozidel než konkrétní bojový stroj. Ze všech potenciálních účastníků výběrového řízení na nová pásová vozidla pro AČR se právě jen v případě vozidla ASCOD uplatnila praxe, můžeme říci národního či domácího pojmenování.


Rakušané mají Ulan (česky hulán), což je označení příslušníka lehké kavalérie habsburských vojsk z 18. a 19. století. Španělé mají Pizarro, což je jméno národního hrdiny (ale také krutého dobyvatele), který vedl španělské koloniální výboje v Jižní Americe, kde vyvrátil říši Inků. Britský projekt ASCOD (který mimochodem v soutěži porazil CV-90 od domácího výrobce BAE Systems) nese pojmenování Ajax, čímž Britové zabrousili do řecké mytologie (to platí i pro další varianty – Ares, Athena, Argus, Atlas, Apollo) a vozidla dostala jména podle řeckých hrdinů a bohů.

Nabízí se tedy teoretická otázka, jak by se mělo bojové vozidlo pěchoty a další odvozené varianty na podvozku ASCOD jmenovat v provedení pro Armádu ČR, pokud by jej velení armády i vláda vybraly jako nástupce vozidel BVP-2. Z dosavadní praxe je zřejmé, že výrobce ASCODu se lokálnímu pojmenování nebrání. Možná je to i proto, že se jednotlivé národní verze od sebe technicky liší podle požadavků uživatelů a specifické pojmenování má tuto skutečnost zdůraznit. Úvaha nad českým jménem pro ASCOD je tedy na místě.

 

Vnitřní prostor ASCOD 2; větší foto / DP


České jméno pro bojové vozidlo

Vybrat český název pro pozemní bojovou techniku není jednoduché, protože co člověk, to názor. Shodnout se na jménu českého vojevůdce či národního hrdiny nebo velké osobnosti? Co třeba Žižka, Přemysl Otakar, Valdštejn, Radecký, Roháč, Boleslav nebo Hus, Svatý Václav, Masaryk, Smetana, Dvořák či Komenský, Palacký, Mucha, Křižík, Mendel anebo Čapek, Hrabal, Nezval, Seifert, Zátopek atd.? Nebo zabrousit do české mytologie – Čech, Bruncvík, Bivoj, Vojen, Šárka, Vlasta, Horymír, Straba, Šemík, Golem?

 

Ženská jména nejsou ve výčtu náhodou, jednak Vlasta i Šárka byly legendární bojovnice z pověsti o dívčí válce, jednak použití ženských jmen pro vojenskou techniku má v českých zemích tradici, a to i v moderní době. Vzpomeňme jen například pojmenování DANA, Svatava, Božena, Sněžka, Bečva, Věra, Tamara atd. Nebo vybrat jméno související s českou vojenskou terminologií – palcát, cep, sudlice, biják, rapír, kyrys, řemdih? Či vybrat pojmenování z říše rostlin či zvířat? Konec konců nedotažený projekt českého kolového obrněného transportéru vyvíjeného v 90. letech nesl název Zubr.


Nabízí se tu vlastně šance uspořádat veřejné hlasování o pojmenování, které by vyjadřovalo lokální identitu nového obrněného pásového vozidla české armády. Je to o to více na místě, neboť jedním z požadavků výběrového řízení bude jistě i široké zapojení českých firem do jeho výroby, oprav, modernizací i logistických služeb, tedy zkráceně o jeho domestikaci či chceme-li počeštění.

 

Které pojmenování byste vybrali vy, nebo jaké byste navrhovali?



HLASOVAT MŮŽETE ZDE

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné ...

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně dokončily kvalifikaci protitankových řízených střel ...

Americká společnost General Dynamics hlásí silný vstup do roku 2018, uchází se i o armádní zakázky v Česku

Americká společnost General Dynamics oznámila na konci dubna hospodářské výsledky za první čtvrtletí ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • semtam
    19:57 30.05.2018

    Je to vlastně taková kravinka, široká veřejnost si s tímto moc asi neporadí. Za mě bych šel cestou již existujících tradic v rámci AČR a pokud možno aby jméno nevyvolávalo ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to vlastně taková kravinka, široká veřejnost si s tímto moc asi neporadí.

    Za mě bych šel cestou již existujících tradic v rámci AČR a pokud možno aby jméno nevyvolávalo zbytečné asociace.

    Jméno bych viděl buďto ženské či alternativně zvířecí či rostlinné nebo mytologické.

    Nepojmenovával bych vozidlo podle našich "vojevůdců", tohle nemá u nás žádnou tradici a v našem prostředí by to mohlo působit i komicky.

    Vyvaroval bych se i názvu Dragoun. Dragouni tu byli za Habsburků a tím pádem nějaká návaznost na ryze české vojsko odpadá. Ironií osudu by bylo, kdyby se vozidlo takto opravdu pojmenovalo a bylo německé či rakouské výroby. To by jsme byli jak za Rakouska-Uherska :)

    Moc jsem se nad jménem nezamýšlel, co se mi jeví jako vhodné je ZUBR či LADA, obě jména již byla vybrána kdysi pro OT a náhradu vz.58. a dají se dobře skloňovat.

    Samozřejmě na jménu nějak nelpím, ani nemůžu a možná se najde nějaké vhodnější či nakonec BVP bude bez jména a vznikne jen slang.Skrýt celý příspěvek

  • 3RMO
    19:54 30.05.2018

    např. Frištenský, železný Zekon, Franta Kocourek :)
    anebo po slavných politicích(komediantech) co byli na MO např: Mirda Kalousek, Parkanová, Stropnický, Kočí... :)

    např. Frištenský, železný Zekon, Franta Kocourek :)
    anebo po slavných politicích(komediantech) co byli na MO např: Mirda Kalousek, Parkanová, Stropnický, Kočí... :)

  • tomas.kotnour
    19:16 30.05.2018

    historické + "ženské" + zvíře = Liška? :D

    historické + "ženské" + zvíře = Liška? :D

  • Jara
    19:11 30.05.2018

    Kupte si ten největší sráč a proč? Můžete si ho pojmenovat třeba “krumpl” ach Jo není tohle už trochu moc??

    Kupte si ten největší sráč a proč? Můžete si ho pojmenovat třeba “krumpl” ach Jo není tohle už trochu moc??

  • tryskac
    19:08 30.05.2018

    mohol by mat aj meno Beneš ;)

    mohol by mat aj meno Beneš ;)

  • flanker.jirka
    19:05 30.05.2018

    Možná by stálo za to zapojit i VHÚ, amíci mají techniku nazvanou po osobnostech z nedaleké minulosti, bojovníků a velitelů na všech frontách válek 20. století jsme měli hodně.

    Možná by stálo za to zapojit i VHÚ, amíci mají techniku nazvanou po osobnostech z nedaleké minulosti, bojovníků a velitelů na všech frontách válek 20. století jsme měli hodně.

  • flanker.jirka
    19:01 30.05.2018

    Vzhledem k tomu, že tu porcujete medvěda, který ještě ani neběhá po lese, tak třeba BARIBAL.

    Vzhledem k tomu, že tu porcujete medvěda, který ještě ani neběhá po lese, tak třeba BARIBAL.

  • Double
    18:16 30.05.2018

    Neviem, kto tam dal Tunel, ale pobavilo :D

    Neviem, kto tam dal Tunel, ale pobavilo :D

  • BoudiSVK
    18:15 30.05.2018

    A co tak BVP3?

    A co tak BVP3?

  • twistrabbit
    18:13 30.05.2018

    To tady opravdu nikdo nechápe, že AN z něčeho musí žít? A to něco je reklama. Není ji moc a není tady každý den a tak nechápu, proč tady někdo potřebuje psát komenty jako PR lekce ...Zobrazit celý příspěvek

    To tady opravdu nikdo nechápe, že AN z něčeho musí žít? A to něco je reklama. Není ji moc a není tady každý den a tak nechápu, proč tady někdo potřebuje psát komenty jako PR lekce 3. To si budete raději AN platit?

    Jinak naprosto souhlas s Rase, Dragoun je ideální...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    18:08 30.05.2018

    @Rase.
    Idealni. Dragoun zni i funguje skvele, souhlas.

    @Rase.
    Idealni. Dragoun zni i funguje skvele, souhlas.

  • cejkis
    18:01 30.05.2018

    První co mne napadlo pane Grohmann je jméno "Strnad" ....

    První co mne napadlo pane Grohmann je jméno "Strnad" ....

  • Rase
    18:00 30.05.2018

    Za mě Dragoun. Jednalo se o tradiční "Českou" jízdní jednotku. Dragounské jednotky tradičně sídlily už za Rakouska a R-U, v Čechách a na Moravě (obdobně jako husaři v Uhrách), v ...Zobrazit celý příspěvek

    Za mě Dragoun.
    Jednalo se o tradiční "Českou" jízdní jednotku. Dragounské jednotky tradičně sídlily už za Rakouska a R-U, v Čechách a na Moravě (obdobně jako husaři v Uhrách), v hodně městech tak máme stará jezdecká kasárna, které využívali právě tyto jednotky. Tato tradice přešla i k prvorepublikové armádě, jejíž jedinými jízdními jednotkami byli právě dragouni.
    Symbolické by bylo i to, že dragouni se sice přesouvali koňmo, ale bojovali jako pěchota. V přeneseném smyslu slova by to pasovalo i na "motostřelce" přesouvající se v BVP, ale bojující jako pěchota.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    17:55 30.05.2018

    Zaklady PR, lekce treti:

    Zapojte jinak pasivni publikum nejakou anketou, hlasovanim atd. a rozprudte diskusi.

    :)

    Zaklady PR, lekce treti:

    Zapojte jinak pasivni publikum nejakou anketou, hlasovanim atd. a rozprudte diskusi.

    :)

  • PavolR
    17:29 30.05.2018

    Hlasovať nebudem, lebo toto pokladám za českú vec, každopádne by som upozornil, že zavedením rakúskych Pandurov a ich nepremenovaním sa do AČR infiltroval rakúsky úzus pomenovania ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlasovať nebudem, lebo toto pokladám za českú vec, každopádne by som upozornil, že zavedením rakúskych Pandurov a ich nepremenovaním sa do AČR infiltroval rakúsky úzus pomenovania podľa príslušníka nejakého druhu vojska. Tým pádom by som pre české BVP navrhoval pomenovanie BRATRÍK, alebo tak nejako. ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Baron
    17:25 30.05.2018

    Zrovna pro ASCODa by mi tak nějak pasoval ZEMAN :D Nevím proč, ale připomíná mi ho :D

    Zrovna pro ASCODa by mi tak nějak pasoval ZEMAN :D Nevím proč, ale připomíná mi ho :D

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 7