Brazílie vybrala JAS-39 E/F Gripen

Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab
Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab 

Ve Švédsku je nyní nepochybně velký důvod k radosti. Brazilská armáda v rámci programu F-X2 nakoupí 36 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F za 4,5 miliardy dolarů.

Neustále odkládaný nákup nových brazilských stíhaček má svého vítěze. Brazílie nakoupí švédské víceúčelové stíhačky JAS-39 E/F Gripen. Brazilce přesvědčila jak nižší cena (nákup, provoz), tak také rozsáhlý transfer technologií ze Švédska.

 

Švédský stroj zvítězil v užším kole nad dvoumotorovými F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. V poslední době se spekulovalo o vítězství amerického stroje. Američané však doplatili na aféru s odposloucháváním členů brazilské vlády, včetně brazilské prezidentky.

 

Poněkud pikantní však je, že ani v tomto případě americké firmy nepřijdou zkrátka. JAS-39 Gripen využívá americký proudový motor od General Electric, který mimo jiné najdeme i ve stíhačkách F/A-18.

 

Brazilci získají všechny klíčové technologie včetně kompletního přístupu k softwaru letounu. V budoucnu tak mohou Gripeny vlastními silami modernizovat a upravit je pro používání různorodé výzbroje.

 

Video: Gripen NG. / YouTube

JAS-39 E/F Gripen vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. V Brazílii převezme úlohu po francouzských stíhačkách Mirage 2000 C/B a amerických F-5EM (zmodernizovaných brazilskou stranou).

 

Brazilští piloti si však na nové stroje musejí ještě počkat. Dvanáct měsíců potrvá příprava smlouvy a další čtyři roky pak výroba prvních letounu. Všech 36 strojů brazilské letectvo získá do roku 2023.

 

Podle brazilského ministra obrany Celso Amorima se Brazílie zajímá také o 12 olétaných Gripenů verze C/D. Starší švédské stroje pomohou s výcvikem brazilských pilotů a s překlenutím období do příchodu nových stíhaček.

 

Gripen NG je nejmodernější variantou švédských stíhaček Gripen. Oproti svým předchůdcům má Gripen NG zesílený podvozek a vyššího tahu (o 15 %) motoru. Výsledkem je větší nosnost zbraní a paliva.

 

Interní palivové nádrže byly překonstruovány tak, že pojmou až o 40 % více pohonných látek a uvolňují místo pro zatahovací podvozek, čímž bylo možné přidat navíc další závěs pro zbraně po každé straně trupu. Řadou změn však prošel také kokpit, avionika a systémy elektronického rušení.  

Zdroj: Saab

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje

Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...

Brazílie obdrží všechny objednané Mi-35 do konce tohoto roku

V nedávné době přinesla zahraniční média zprávu, že Brazilské letectvo dostane všechny objednané Mil ...

Suchoj T-50 pro Brazílii?

Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...

ASTROS 2020: Brazilský raketomet na podvozku české TATRY

Brazilská armáda začala zavádět do výzbroje raketový systém země-země ASTROS Mk6, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Matesaax
    23:23 19.12.2013

    SAAB jede jak nikdy předtím...Gripen je ideální letadlo do dnešní doby.Moderní konstrukce,bezkonkurenční provozní náklady a k tomu i nízká cena.Letoun je ideálním nástupcem ...Zobrazit celý příspěvek

    SAAB jede jak nikdy předtím...Gripen je ideální letadlo do dnešní doby.Moderní konstrukce,bezkonkurenční provozní náklady a k tomu i nízká cena.Letoun je ideálním nástupcem oblíbených F-5..prostě pro hodně zemí jsou dvoumotorové mašiny jako Eurofighter příliš drahé.
    Také by se mi nová verze Gripena líbila u nás,ale moc nevěřím,že ještě někdy budem mít svá stíhací letadla.Pronájem byl braný jako prozatimní řešení a pokračuje.To samé počet letadel 14 byl braný naprosté minimum jen přechodně..také už je to nastálo.Skrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    23:11 19.12.2013

    Jen by mě zajímalo, jak se budou dál vyvíjet vojenskopolitické vztahy mezi Brazílií a Francií. To, že jihoameričané nekoupí Rafale, jim asi hodně ublíží...Francouzi na oplátku ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen by mě zajímalo, jak se budou dál vyvíjet vojenskopolitické vztahy mezi Brazílií a Francií. To, že jihoameričané nekoupí Rafale, jim asi hodně ublíží...Francouzi na oplátku oproti Rafalům nabízeli odkup několika dopravních letadel KC-390, takže to padá. Dál měli Brazilcům v budoucnu pomoci s vývojem a stavbou atomových ponorek a snad i letadlové lodě...Na koho se teď ale Brazílie odvrátí, když ani s USA nemají po problémech se špionáží nejlepší vztahy? Možná něco v rámci BRICS...?Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    20:30 19.12.2013

    Naprosto souhlasím s Hubňou. Zas takové překvapení to ale není. Brazílie už používá systém SŘLP Erieye na letadlech Embraer.

    Naprosto souhlasím s Hubňou. Zas takové překvapení to ale není. Brazílie už používá systém SŘLP Erieye na letadlech Embraer.

  • Jakub Mareš
    19:05 19.12.2013

    Začíná se projevovat hospodárnost jednomotorových strojů. Můžu jenom souhlasit.

    Začíná se projevovat hospodárnost jednomotorových strojů. Můžu jenom souhlasit.

  • lorgarius
    17:25 19.12.2013

    Som dost prekvapeny ze nekonecny pribeh lietadla pre braziliu sa konci a vysledok ma prekvapil este viac. myslel som si, ze americania braziliu dotlacia k f18 a gripenu som ...Zobrazit celý příspěvek

    Som dost prekvapeny ze nekonecny pribeh lietadla pre braziliu sa konci a vysledok ma prekvapil este viac. myslel som si, ze americania braziliu dotlacia k f18 a gripenu som nedaval ziadnu sancu.Skrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    14:54 19.12.2013

    Pro Brazilce nejlepší možná volba. Jen doufám, že až vyprší nájem našich Gripenů, nakoupíme právě tahle letadla.

    Pro Brazilce nejlepší možná volba. Jen doufám, že až vyprší nájem našich Gripenů, nakoupíme právě tahle letadla.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3