Brazílie vybrala JAS-39 E/F Gripen

Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab
Foto: JAS-39 E/F Gripen v barvách brazilského letectva. / Saab 

Ve Švédsku je nyní nepochybně velký důvod k radosti. Brazilská armáda v rámci programu F-X2 nakoupí 36 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F za 4,5 miliardy dolarů.

Neustále odkládaný nákup nových brazilských stíhaček má svého vítěze. Brazílie nakoupí švédské víceúčelové stíhačky JAS-39 E/F Gripen. Brazilce přesvědčila jak nižší cena (nákup, provoz), tak také rozsáhlý transfer technologií ze Švédska.

 

Švédský stroj zvítězil v užším kole nad dvoumotorovými F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. V poslední době se spekulovalo o vítězství amerického stroje. Američané však doplatili na aféru s odposloucháváním členů brazilské vlády, včetně brazilské prezidentky.

 

Poněkud pikantní však je, že ani v tomto případě americké firmy nepřijdou zkrátka. JAS-39 Gripen využívá americký proudový motor od General Electric, který mimo jiné najdeme i ve stíhačkách F/A-18.

 

Brazilci získají všechny klíčové technologie včetně kompletního přístupu k softwaru letounu. V budoucnu tak mohou Gripeny vlastními silami modernizovat a upravit je pro používání různorodé výzbroje.

 

Video: Gripen NG. / YouTube

JAS-39 E/F Gripen vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. V Brazílii převezme úlohu po francouzských stíhačkách Mirage 2000 C/B a amerických F-5EM (zmodernizovaných brazilskou stranou).

 

Brazilští piloti si však na nové stroje musejí ještě počkat. Dvanáct měsíců potrvá příprava smlouvy a další čtyři roky pak výroba prvních letounu. Všech 36 strojů brazilské letectvo získá do roku 2023.

 

Podle brazilského ministra obrany Celso Amorima se Brazílie zajímá také o 12 olétaných Gripenů verze C/D. Starší švédské stroje pomohou s výcvikem brazilských pilotů a s překlenutím období do příchodu nových stíhaček.

 

Gripen NG je nejmodernější variantou švédských stíhaček Gripen. Oproti svým předchůdcům má Gripen NG zesílený podvozek a vyššího tahu (o 15 %) motoru. Výsledkem je větší nosnost zbraní a paliva.

 

Interní palivové nádrže byly překonstruovány tak, že pojmou až o 40 % více pohonných látek a uvolňují místo pro zatahovací podvozek, čímž bylo možné přidat navíc další závěs pro zbraně po každé straně trupu. Řadou změn však prošel také kokpit, avionika a systémy elektronického rušení.  

Zdroj: Saab

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje

Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...

Brazílie obdrží všechny objednané Mi-35 do konce tohoto roku

V nedávné době přinesla zahraniční média zprávu, že Brazilské letectvo dostane všechny objednané Mil ...

Suchoj T-50 pro Brazílii?

Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...

ASTROS 2020: Brazilský raketomet na podvozku české TATRY

Brazilská armáda začala zavádět do výzbroje raketový systém země-země ASTROS Mk6, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • mu7705
    22:00 29.12.2013

    Ještě doplním, že by Slovensko pořizovalo verze C případně D. V případě verze E a nebo F by se zmíněné výhody znegovaly. Verze C a D budou také poměrně rychle k mání, protože ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě doplním, že by Slovensko pořizovalo verze C případně D. V případě verze E a nebo F by se zmíněné výhody znegovaly. Verze C a D budou také poměrně rychle k mání, protože Švédsko redukuje letectvo a bude také přezbrojovat na E a F. Takže mašin verzí C a D by mělo být poměrně hodně k dispozici.Skrýt celý příspěvek

  • mu7705
    21:57 29.12.2013

    Lukáš má pravdu. Výhody pro Slovensko mít stejnou mašinu jako ČR jsou naprosto jasné: a) Využití logistického a výcvikového zázemí v ČR bez nutnosti budovat vlastní hned na počátku ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukáš má pravdu. Výhody pro Slovensko mít stejnou mašinu jako ČR jsou naprosto jasné: a) Využití logistického a výcvikového zázemí v ČR bez nutnosti budovat vlastní hned na počátku projektu. b) časová úspora - jelikož ČR již má zkušenosti s provozováním techniky a dokumentace je již v českém jazyce, tak přenos zkušeností a dokumentace bude mnohem rychlejší a přesnější z našeho jazyka na Slovenský. c) pokud by existovala mezivládní dohoda mezi Švédskem, ČR a Slovenskem, tak za jistých okolností, by v případě problému se Slovenskými letouny mohly být zapůjčeny letouny české. Je to sice přitažené za vlasy a nevím co by mělo všechny slovenské letouny uzemnit, ale i pro tento případ by to mohlo být přínosem. d) přínos by to mohl být i pro ČR - v tom okamžiku by měly mít Grippeny tři sousední země - ČR, SR a Maďarsko. Pokud by třeba v ČR vzniklo servisní středisko pro určitý stupeň oprav, tak by to bylo také zajímavé. Co se týká toho hotovostního roje, tak si myslím, že 2 mašiny na Sliači je trochu málo. Jedině snad po dobu, než bude dobudováno kompletní zázemí, ale i tak by tam měly být nejméně 4 mašiny - 2 hotovostní a 2 rezervní. 6 kusů je poměrně málo. Nejmeší vhodné řešení by bylo těch 8 mašin s tím, že by Slovensko využívalo české spárky. Pro výcvikové a přezkušovací lety.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    22:19 28.12.2013

    W polskich portalach jest info, że Słowacja myśli o 6-8 Gripenach... Bo ponoć umowa z Rosjanami na serwis MiG 29 się kończy w 2016... Ponoć do czasu pojawienia się Gripenów to ...Zobrazit celý příspěvek

    W polskich portalach jest info, że Słowacja myśli o 6-8 Gripenach...
    Bo ponoć umowa z Rosjanami na serwis MiG 29 się kończy w 2016...

    Ponoć do czasu pojawienia się Gripenów to Czesi mieliby chronić słowackie niebo - za milion koron za godzinę...

    Jaka kożyść - cóż 1 typ maszyn, 1 wspólny sytem obslugi maszyn, szkolenia itp...
    Przy małej ilości maszyn ma to sens...

    Z resztą to Wy Panowie powinniście wiedzieć to lepiej ode mnieSkrýt celý příspěvek

  • Jakub Mareš
    21:29 28.12.2013

    Četl sem zde příspěvek o tom že slováci přemýšlí nad pronájmem 8 Gripenů a že by sloužili z čáslavi a ve sliači by byla jenom dvojice pro pohotovostní vzlety. Já nevim, ale co by ...Zobrazit celý příspěvek

    Četl sem zde příspěvek o tom že slováci přemýšlí nad pronájmem 8 Gripenů a že by sloužili z čáslavi a ve sliači by byla jenom dvojice pro pohotovostní vzlety. Já nevim, ale co by to mělo pro slováky za výhody? a jaké by z toho byli výhody pro nás? Máte o otm někdo přehled?Skrýt celý příspěvek

  • David
    17:45 28.12.2013

    To Laci - jsem si vědom, že Španělsko bylo, resp. je aktivním účastníkem programu Typhoon. Mně jde spíše o způsob vyčleňování financí ze státního rozpočtu, resp. to, co všechno se ...Zobrazit celý příspěvek

    To Laci - jsem si vědom, že Španělsko bylo, resp. je aktivním účastníkem programu Typhoon. Mně jde spíše o způsob vyčleňování financí ze státního rozpočtu, resp. to, co všechno se počítá do výdajů na obranu. Je zajímavé, že NATO nemá pro jejich stanovování nějakou všeobecnou metodiku - a přitom se stále hovoří o doporučení 2% HDP na obranu (což většina členů nedosahuje).
    A je docela zajímavé, jakým problémem je vyčlenění financí na poměrně malý počet letounů i v případě tak velkého státu, jako je Brazílie - tedy velkého, lidnatého státu, který v posledních letech zaznamenal značný ekonomický růst a má čím dál vyšší ambice. Přitom když vezmu v potaz rozlohu Brazílie, 36 letounů mi připadá jako poměrně málo - a svá letectva posílily další státy regionu, především Venezuela (Su-30) či Kolumbie (Kfiry a ohlášený plán na nové letouny ), přičemž vztahy mezi těmito státy nejsou zcela optimální, k tomu navíc boj s narkomafiemi atd.Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    03:47 28.12.2013

    S Typhoonem ve Španělsku to je docela jinej případ. Španělsko se na vývoji Typhoonu přímo podílelo, stejně tak na výrobě.

    S Typhoonem ve Španělsku to je docela jinej případ. Španělsko se na vývoji Typhoonu přímo podílelo, stejně tak na výrobě.

  • Lukas
    23:10 27.12.2013

    mu7705 - jako 1 spójny plan? Nie, Ale są różne strzępy... Przykladowo śmigłowce.... Teraz jest progam śmigłowcowy - chca kupić 70 wielozadaniowych średnich maszyn - następcy ...Zobrazit celý příspěvek

    mu7705 - jako 1 spójny plan?
    Nie,
    Ale są różne strzępy...

    Przykladowo śmigłowce....
    Teraz jest progam śmigłowcowy - chca kupić 70 wielozadaniowych średnich maszyn - następcy Mi 17, Mi 14, a w przyszłości także W-3 i SH-2G
    To ma być dostarczone od 2022 roku^
    W 2014 (ponoć) ma rozpocząc się przetarg na śmigłowce szturmowe - 12 sztuk, (na początek)

    Ale to nie koniec - bo do 2035 roku maja kupić kolejne śmigłowce wielozadaniowe (20 szt), szturmowe (20 szt.) i ciężkie (24 sztuki)
    Czyli plan jest taki - do 2035 - 90 średnich maszyn, 32 szturmowe i 24 ciężkie...

    Wszystko pięknie - jak to w planach które politycy tworzą na przyszlość ;)

    Niech kupią te 70 sztuk... (Tu jest problem - wszyscy kandydaci są źli! )

    Co do samolotów - cóż tu jest ciekawiej - bo nawet takich obietnic nie ma...
    Temat na dziś to następca Su 22...
    Wciąż są sprzeczne informacje - raz że MON kupi eskadre samolotów, raz że UCAV...
    Nie wiadomo ile maszyn mają mieć Siły Powietrzne
    Na pewno wiecej niż 48 ;)
    Kiedyś była taka analiza że Polska potrzebuje 120 maszyn.
    No ale dziś mamy mniej...

    Pewnie nie mamy co liczyć na więcej niz 100 maszyn.
    Oby nie mniej niż 80...
    No ale to już moje domysły...
    Bo tak naprawdę nic nie wiadomo...Skrýt celý příspěvek

  • mu7705
    15:02 27.12.2013

    Lukáš - je v polsku nějaká koncepce rozvoje letectva? U nás teď je plán pro dopravní a vrtulníkové letectvo.

    Lukáš - je v polsku nějaká koncepce rozvoje letectva? U nás teď je plán pro dopravní a vrtulníkové letectvo.

  • Lukas
    12:22 27.12.2013

    David - tylko środki na zakup F-16 były wydzielone poza budżet... (wydzielone bo oficjalnie plan z 1999 roku, był taki że wojsko dostaje 2 % pkb, z czego 0,05% to środki na spłate ...Zobrazit celý příspěvek

    David - tylko środki na zakup F-16 były wydzielone poza budżet... (wydzielone bo oficjalnie plan z 1999 roku, był taki że wojsko dostaje 2 % pkb, z czego 0,05% to środki na spłate F-16. W końcu spłaciliśmy w 2006 roku F-16 a te 0,05% pkb nie wrociło do wojska - stąd 1,95% )

    Z innych ministerstw budżetu finansowane są programy badawczo-rozwojowe (nowe konstrukcje jak Anders, czy RAK)
    Ale zakupy - to już z budżetu wojska...

    I tak kupiliśmy Rosomaki - kupiliśmy, 2760 Spike, śmigłowce, teraz Leopardy 2A5 itd...

    Program "tarcza polski" (czyli systemy MRAD i SHORAD ) będzie finansowany z budżetu wojska - tyle że zagwarantowany będzie stały % na ten strategiczny programSkrýt celý příspěvek

  • David
    10:43 27.12.2013

    Nechce se mi dál tu diskusi někam posunovat. Ale jen podotýkám, že neexistuje nějaká jednotná metodika pro výpočet výše vojenských výdajů. V případě Polska jsou vojenské výdaje ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechce se mi dál tu diskusi někam posunovat. Ale jen podotýkám, že neexistuje nějaká jednotná metodika pro výpočet výše vojenských výdajů. V případě Polska jsou vojenské výdaje zkresleny tím, že na různých programech se podílejí i další resorty, případně jsou pro ně zvlášť vyčleňovány finance. To v ČR prakticky není, Gripeny byly pořízeny jen z rozpočtu MO. A to třeba ve Španělsku byly typhoony pořízeny ze zvlášť vyčleněných prostředků přímo ze státního rozpočtu a ministerstvo obrany mělo zajistit jen jejich provoz.Takže potom všechno vypadá trochu jinakSkrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    01:09 27.12.2013

    Dip..pri poslednim cviceni letos v PL jsem se bavil s piloty vzdusnych sil PL na tema proc v pobalti mig29 a ne f-16. Duvody prakticke, ne ze by mig v necem vynikal ...Zobrazit celý příspěvek

    Dip..pri poslednim cviceni letos v PL jsem se bavil s piloty vzdusnych sil PL na tema proc v pobalti mig29 a ne f-16. Duvody prakticke, ne ze by mig v necem vynikal :-)

    ...vytizenost vycviku
    ...nechteji je ukazovat rusum


    To ve zkratce :-)Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    23:44 23.12.2013

    D.i.p Oficjalnie wydajemy 1,95 PKB - co oznacza 31,2 mld zł (ok 9,8 mld $ ) w 2013 roku (z tego 8,2 mld zl na modernizacje ) Ale to fikcja przykładowo w tym roku ( w lipcu ) ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p
    Oficjalnie wydajemy 1,95 PKB - co oznacza 31,2 mld zł (ok 9,8 mld $ ) w 2013 roku (z tego 8,2 mld zl na modernizacje )
    Ale to fikcja przykładowo w tym roku ( w lipcu ) ofcjalnie obcięto o 3,3 mld zł (1 mld $ ) budżet...
    To oficjalnie - a ile w praktyce? (często pod koniec roku wstrzymuje ise pieniadze dla wojska)
    http://wiadomosci.onet.pl/kraj...
    W praktyce budżet to 1,7 % pkb... Czyli ok. 8 mld $
    Jak widać wcale nie jest u nas tak dobrze...
    I tak jest już od kilku lat...

    Co nie zmienia faktu że zawsze jakieś programy sa realizowane...

    Dlaczego MiG 29 - raz że "zgłoszone" są jako maszyny do airpolicing, (Bo do tego się tylko nadają )
    dwa słaba infrastruktura na Litwie
    Trzy - nie chcemy by Rosja miała zbyt wiele okazji do "poznania" F-16 bl 52+
    Cztery - Litwini nas bardzo nie lubią - to my ich ;-)

    Tak, modernizujemy MiG 29 - 16 maszyn z bazy w Mińsku Mazowieckim (to sa maszyny zakupione przez nas oraz kilka odkupionych od Was )
    MiGi 29 z Malborka (kupione od Niemców ) nie będa modernizowane - ponoć są w dużo gorszym stanie....

    Generalnie jest pomysl kupna 16 maszyn - za Su 22...
    Ale nic nie jest pewne - mówi się też o UCAV (bardzo za tym lobbuje gen. Koziej... )Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:26 23.12.2013

    pro D.I.P. celých 24 kusů http://zpravy.idnes.cz/ceska-a... .... dříve se ...Zobrazit celý příspěvek

    pro D.I.P. celých 24 kusů
    http://zpravy.idnes.cz/ceska-a...
    .... dříve se pořizovalo 100 kusů AIM 9 M Sidewinder, nějaké pro L 159 před summitem NATO v Praze.
    http://cs.wikipedia.org/wiki/A... Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    20:54 23.12.2013

    Špatně jsme si rozuměly v reálných ekonomických možnostech jsem měl namysli těch 36 nadzvuků a 72 podzvuků. Samozřejmě za předpokladu změny priorit v rozpočtu ČR. Záleží na tom ...Zobrazit celý příspěvek

    Špatně jsme si rozuměly v reálných ekonomických možnostech jsem měl namysli těch 36 nadzvuků a 72 podzvuků.
    Samozřejmě za předpokladu změny priorit v rozpočtu ČR. Záleží na tom jestli stát chce vydávat peníze na ochranu svých občanů a jejich majetku nebo jestli chce vydávat peníze na řízení jejich životů.

    Jak tu někdo už naznačil a něco to má do sebe. Ono možná není ani tak potřeba tolik nadzvuků, protože, byť s podzvukovými, letadly co odpálí AIM-120 AMRAAM se musí počítat taky. Obzvláště když mohou zvlétnout odkudkoli.

    Samozřejmě další vtipnou úvahou je to, kolik naše letectvo má nakoupeno AIM-120 AMRAAM.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    20:33 23.12.2013

    Lukas: S tím rozpočtem nevím, třeba by to dokázal zodpovědět někdo zasvěcenější. Ale co jsem se koukal, tak rozpočet Poslké armády je něco přes 10 mld $ což spíš odpovídá 1/5. ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas: S tím rozpočtem nevím, třeba by to dokázal zodpovědět někdo zasvěcenější. Ale co jsem se koukal, tak rozpočet Poslké armády je něco přes 10 mld $ což spíš odpovídá 1/5. Další otázkou je, zda se nákup nové vojenské techniky financuje z rozpočtu armády, nebo z peněz mimo tyto rozpočty.
    Je tu někdo zasvěcenější co si v tom udržuje větší přehled?

    Lukas / flanker.jirka: S těma MiG-29 a F-16 by nám to třeba mohl objasnit Lukas. Proč v Pobaltí MiG-29 a ne F-16?Skrýt celý příspěvek

  • Martin Voják
    20:33 23.12.2013

    D.i.p.: Nemyslím si, že současná AČR odpovídá ekonomickým možnostem ČR ale pravdu máš, že poliici na armádě nechtějí ztrácet body. Chybí tady vúle nebo spíš osobnost, která by ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p.: Nemyslím si, že současná AČR odpovídá ekonomickým možnostem ČR ale pravdu máš, že poliici na armádě nechtějí ztrácet body. Chybí tady vúle nebo spíš osobnost, která by lidem vysvětlila proč je vlastně armáda potřeba a ne si vždy vzpomenou pouze při povodních...Málo lidí si dnes uvědomuje vnější hrozby tohoto světa a než se nad vším zamyslet je jednodušší používat fráze typu: Vždyť jsme v NATO. Nebo: Naše admáda stejně nikdy nebojovala...Jak velice se pletou si kolikrát sami nectějí ani přiznat. Mluvím samozřejmě o normálních lidech bohužel někdy i vysoce vzdělaných. Politici si možná podobné fráze myslí ale ve svých vyjádřeních je neventilují. Prozatím...
    Za posledních 20 let je na armádě vidět obrovské množství koncepčních a politicko-ekonomických přehmatů. Asi největší je nechopnost využití letounů L 159 v době kdy většina států v Evropě nemá moderní cvičná letadla a u nás se jich v hangárech válí několik desítek. Než aby se investovalo několik miliard korun na dvoumístnou přestavbu a letadla třeba pronajímat ve společné výcvikové letce, možná na tom i nějakou tu miliardu vydělat, raději se jich s prodělkem okolo 20 miliard korun zbavíme. (za tyto peníze by jsme si mohli dovolit třeba další letku nadzvuků na 10 let). Veřejnosti se pak s velkou slávou zdělí, že se konečně našel kupec za cca půl miliardy a my už konečně nebudeme muset platit Aeru za uskladnění.
    Asi před deseti ley se rozhodovalo co s vrtulníkovým letectvem. Odpovědní rozhodli, že zůstaneme u ruských vrtulníků Mil. Nakoupíme nové vrtulníky, LOM Praha získá veškerá oprávnění na opravy a modernizace a za deset let stojíme na půli cesty a odpovědní říkají, že MI-24 jsou pro nás moc nákladné, nemoderní a v podstatě takto jednoúčelový stroj vůbec nepotřebujeme. Není se čemu divit, když se o to sami postarali zastavením jejich modernizace nepřidělením finančních prostředků.
    Opravdu si nemyslím, že jsme chudá země, která si nemůže dovolit větší armádu ale bohužel si neustále vybíráme politickou reprezentaci, která není schopná dát obraně této země jasný cíl a směr a pouze měmí již změněné v nekonečném koloběhu.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:13 23.12.2013

    Pro D. I. P. ...určitě v tom kontraktu zbyde i na trenky s logem, sekačky na trávu a jiné pochybné trafiky a předvolební kampaně :-D Když už tu zmiňujete Migy 29, možná by stálo ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro D. I. P. ...určitě v tom kontraktu zbyde i na trenky s logem, sekačky na trávu a jiné pochybné trafiky a předvolební kampaně :-D

    Když už tu zmiňujete Migy 29, možná by stálo za to je spíše porovonávat s bývalými českými Migy sloužícími v Polsku, než se Slovenskem, kde je situace armádního rozpočtu horší než u nás, minulý rok pár "našich bývalých" Migů bylo střídano "našimi" Gripeny.
    Poláci se o ně starají velmi dobře, některé mají mít prodlouženou životnost až do roku 2028. Vše doprovázeno modernizací radarů ukrajinskou firmou a tuším na palubních počítačích se podílí Izrael.
    Proč při každém svém nasazení v pobaltí dávalo Polsko přednost Migům 29 před F 16? ...někde jsem četl důvod, že prý litevská základna není vhodná pro provoz letounů F 16, což považuji spíše za výrok z nouze, vzhledem k tomu kolik dalších letectev tam falcony provozovalo.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    13:14 23.12.2013

    D.i.p - ja rozumiem to "inne" podejście do wojska... Ale nie jest prawdą że ACR ma mało pieniędzy! Wydajecie 2,2 mld $ na wojsko - czyli 1/4 tego co my! A nie macie marynarki ...Zobrazit celý příspěvek

    D.i.p - ja rozumiem to "inne" podejście do wojska...
    Ale nie jest prawdą że ACR ma mało pieniędzy!
    Wydajecie 2,2 mld $ na wojsko - czyli 1/4 tego co my!
    A nie macie marynarki wojennej (wiecie jaki to dla nas koszt? )

    Naprawdę nie wiem dlaczego ACR ma problem z kupieniem 200 KBWP, leasingiem/ kupnem na kredyt 24xJAS 39 i posiadaniem 24 haubic i 24 MLRS (na przykład RM 70 Modular )
    Wy nie musicie budowac wojsk cieżkich, ani kupowac wiele systemów przeciwlotniczych...
    Naprawde - to ja myśle, że problem jest podobny do Polski - nie ma woli wykorzysania wszystkich możliwości....
    A jest ich wieleSkrýt celý příspěvek

  • David
    12:56 23.12.2013

    Tak to, co jsem zmiňoval já, byla původní vize, která byla zpracována po rozpadu ČSFR. Samozřejmě, v průběhu doby se počty měnily, resp. snižovaly. Ale ono snižování začalo již za ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak to, co jsem zmiňoval já, byla původní vize, která byla zpracována po rozpadu ČSFR. Samozřejmě, v průběhu doby se počty měnily, resp. snižovaly. Ale ono snižování začalo již za komunistického režimu, kdy tehdejší ČSSR měla 445 nadzvukových letadel.
    Zajímavým vývojem to prošlo i na Slovensku. Někteří si možná vzpomenou, že za do jisté míry proruské vlády Mečiara byla ambice nakoupit ještě další MiG-29 (celkový počet tak měl dosáhnout 36 +Jak-130, vážně byly navrhovány i su-39.
    Současný stav stíhacího letectva na Slovensku je ovšem tristní.
    A k argumentům co se týče ceny - ono opravdu hodně záleží na tom, co všechno do toho počítáte, jestli to je tzv. základní cena, jednotková cena, cena systému atd. a bohužel, často právě politici to splácají bez znalosti věci. a hodně lidí nechápe také to, že hodně stojí i provozování takových letadel. Třeba u zde zmiňovaných Mirage-2000 byly vždy nevýhodou i vyšší provozní náklady, stejně tak ale i u MiG-29, což ukazuje třeba právě ona slovenská zkušenostSkrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    12:03 23.12.2013

    Těch plánů jak by mělo vypadat naše letectvo bylo tolik,že by je nikdo nespočítal.Bohužel jasná vize a koncepce chyběla úplně.Když jsme u těch počtů letadel,tak v novém Letectví je ...Zobrazit celý příspěvek

    Těch plánů jak by mělo vypadat naše letectvo bylo tolik,že by je nikdo nespočítal.Bohužel jasná vize a koncepce chyběla úplně.Když jsme u těch počtů letadel,tak v novém Letectví je článek o Švédském letectvu,kde je psáno,že místní politici prosazují snížení počtu leteckých křídel ze tří na dvě a redukci počtu letadel na cca 40-60 ze současných cca 80.
    Lukas:Na Slovensku je to tragédie,oni prostě nechápou,že pokud budou stíhačky mít,tak zadarmo létat nebudou.Mají modernizované Mig-29,které by mohli stejně jako vaše létat za horizont roku 2025.Bohužel dnes jsou díky špatnému investování do nich na tom tak špatně,že jich létá sotva polovina.Dnes se opravdu řeší varianta pronájmu 6 JAS-39,které by byly součástí společné letky v Čáslavi a na Sliači by drželi hotovost.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3