Brazílie vybrala JAS-39 E/F Gripen
- 19. 12. 2013
- 46 komentářů
- Jan Grohmann
Ve Švédsku je nyní nepochybně velký důvod k radosti. Brazilská armáda v rámci programu F-X2 nakoupí 36 švédských stíhaček JAS-39 Gripen E/F za 4,5 miliardy dolarů.
Neustále odkládaný nákup nových brazilských stíhaček má svého vítěze. Brazílie nakoupí švédské víceúčelové stíhačky JAS-39 E/F Gripen. Brazilce přesvědčila jak nižší cena (nákup, provoz), tak také rozsáhlý transfer technologií ze Švédska.
Švédský stroj zvítězil v užším kole nad dvoumotorovými F/A-18 E/F Super Hornet a francouzským Rafale. V poslední době se spekulovalo o vítězství amerického stroje. Američané však doplatili na aféru s odposloucháváním členů brazilské vlády, včetně brazilské prezidentky.
Poněkud pikantní však je, že ani v tomto případě americké firmy nepřijdou zkrátka. JAS-39 Gripen využívá americký proudový motor od General Electric, který mimo jiné najdeme i ve stíhačkách F/A-18.
Brazilci získají všechny klíčové technologie včetně kompletního přístupu k softwaru letounu. V budoucnu tak mohou Gripeny vlastními silami modernizovat a upravit je pro používání různorodé výzbroje.
Video: Gripen NG. / YouTube
JAS-39 E/F Gripen vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. V Brazílii převezme úlohu po francouzských stíhačkách Mirage 2000 C/B a amerických F-5EM (zmodernizovaných brazilskou stranou).
Brazilští piloti si však na nové stroje musejí ještě počkat. Dvanáct měsíců potrvá příprava smlouvy a další čtyři roky pak výroba prvních letounu. Všech 36 strojů brazilské letectvo získá do roku 2023.
Podle brazilského ministra obrany Celso Amorima se Brazílie zajímá také o 12 olétaných Gripenů verze C/D. Starší švédské stroje pomohou s výcvikem brazilských pilotů a s překlenutím období do příchodu nových stíhaček.
Gripen NG je nejmodernější variantou švédských stíhaček Gripen. Oproti svým předchůdcům má Gripen NG zesílený podvozek a vyššího tahu (o 15 %) motoru. Výsledkem je větší nosnost zbraní a paliva.
Interní palivové nádrže byly překonstruovány tak, že pojmou až o 40 % více pohonných látek a uvolňují místo pro zatahovací podvozek, čímž bylo možné přidat navíc další závěs pro zbraně po každé straně trupu. Řadou změn však prošel také kokpit, avionika a systémy elektronického rušení.
Zdroj: Saab
Související články
Vývoj brazilského letounu KC-390 úspěšně pokračuje
Vývoj brazilského dopravního letounu KC-390 vstupuje do další fáze. Brazilské armádní ...
- 10.09.2012
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Brazílie obdrží všechny objednané Mi-35 do konce tohoto roku
V nedávné době přinesla zahraniční média zprávu, že Brazilské letectvo dostane všechny objednané Mil ...
- 10.10.2012
- 13 komentářů
- Michal Polák
Suchoj T-50 pro Brazílii?
Spojené státy zakazují vývoz supermoderních stíhaček F-22A Raptor do jiných zemí. Naopak Rusové svou ...
- 16.10.2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
ASTROS 2020: Brazilský raketomet na podvozku české TATRY
Brazilská armáda začala zavádět do výzbroje raketový systém země-země ASTROS Mk6, ...
- 02.12.2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Lukas: K těm slovákům. Podle mě oni ještě pořádně nevědí, zda chtějí nadzvukové letectvo. Ale možná je tu nějaká dohoda, protože pronájem našich Gripenů se nápadně schoduje s ...Zobrazit celý příspěvek
Lukas: K těm slovákům. Podle mě oni ještě pořádně nevědí, zda chtějí nadzvukové letectvo. Ale možná je tu nějaká dohoda, protože pronájem našich Gripenů se nápadně schoduje s životností Mig-29. Myslím, že 2024?Skrýt celý příspěvek
Martin Voják: To je podle mě adekvátní letectvo pro ČR. A je i v reálných ekonomických silách téhle země. Lukáš: U nás je u většiny obyvatelstva vnímání armády úplně jiné než u ...Zobrazit celý příspěvek
Martin Voják: To je podle mě adekvátní letectvo pro ČR. A je i v reálných ekonomických silách téhle země.
Lukáš: U nás je u většiny obyvatelstva vnímání armády úplně jiné než u vás. Z historické zkušenosti, kdy jsme naší republiku odevdali bez výstřelu a také působením Václava Havla po revoluci, u nás převládá dojem, že nám je armáda zbytečná. Když k tomu přičtem korupční skandály (skutečné i vykonstruované), tak se u nás jakýkoli výdaj pro armádu těžko obhajuje. Nikdo z politiků na tom nechce ztrácet politické body.Skrýt celý příspěvekZdravím , původní návrh byl přesně takový jak napsal David, poté by přehonocen na 36 nadzvuků a 72 podzvuků s tím že na každé základně (Čáslav a Náměšť) mělo být 18 nadzvukových a ...Zobrazit celý příspěvek
Zdravím , původní návrh byl přesně takový jak napsal David, poté by přehonocen na 36 nadzvuků a 72 podzvuků s tím že na každé základně (Čáslav a Náměšť) mělo být 18 nadzvukových a 36 podzvukových. Z dnešního hlediska se tyto počty zdají přehnané ale uvědomte si, že tyto návrhy vznikaly v první polovině 90. let, v době kdy mělo letectvo 230 bojových letadel, keré operovaly ze sedmi základen. Tenkrát bylo takovéhle omezení počtu letadel a soustředění letadel na dvě základny hodně drastické a vystupovali proti němu i někteří vynikající piloti vč. Václava Vaška především kvůli tomu že jsme ještě nebyli schopni plně chránit vzdušný prostor hotovostí pouze z jedné základny. Nutno připomenout, že jsme ještě nebyli v NATO. Dnes nám politici udělali z armádnío rozpočtu ruinu takže nezbylo nic jiného než operovat s minimem letadel na minimu základen..Skrýt celý příspěvek
Czy to prawda, ze Słowacja chce 6-8 JAS 39? Ciekawe - V4 na jednej maszynie (prócz nas - oczywiscie :P - może do czasu:) ) Co do calej dyskusji - Matesaax ma racje ARC ...Zobrazit celý příspěvek
Czy to prawda, ze Słowacja chce 6-8 JAS 39?
Ciekawe - V4 na jednej maszynie (prócz nas - oczywiscie :P - może do czasu:) )
Co do calej dyskusji - Matesaax ma racje ARC powinna miec 22-24 JAS-39 + komplet uzbrojenia...
Co do pieniędzy - coż zdaje sie że wydajecie 2,2 mld$ na armie.
To 1/4 tego co my w Polsce
Czemu Was nie stać? (na 2 dobre brygady na KBWP i 24 JAS-39)Skrýt celý příspěvekMohu jen připomenout, že původně měla mít AČR 108 letounů, 54 nadzvukových (to dnes zní jako z nějakého scifi) a 54 podzvukových. Pak se to z úsporných důvodů měnilo na 36 ...Zobrazit celý příspěvek
Mohu jen připomenout, že původně měla mít AČR 108 letounů, 54 nadzvukových (to dnes zní jako z nějakého scifi) a 54 podzvukových. Pak se to z úsporných důvodů měnilo na 36 nadzvukových (a ano - jedním z vážných kandidátů byl i Mirage-2000, u nějž problémem bylo i to, že jeho výrobce tady nenašel politickou stranu, která by jej prosazovala) a 72 podzvukových, z čehož nakonec byla objednávka na L-159. Ale faktem je, že sama armáda požadovala jen 36 letounůSkrýt celý příspěvek
Ten původní počet L-159 byl silně přestřelený.Armáda potřebovala pouze 36 letadel pro Náměšt jako náhradu Su-22/25.Připadně ještě jedna výcviková letka jako náhrada L-39,ale ...Zobrazit celý příspěvek
Ten původní počet L-159 byl silně přestřelený.Armáda potřebovala pouze 36 letadel pro Náměšt jako náhradu Su-22/25.Připadně ještě jedna výcviková letka jako náhrada L-39,ale objednat i dvoumístné stroje nikoho nenapadlo.
V dnešní době bych spíše viděl optimální vyšší počet JAS-39.Ideální stav by byl 24 letadel,což je nereálné už asi,ale aspon 18-20 by bylo taky pěkné.
L-159 by u nás mohlo létat asi víc,ideálně 18 bojových a letka 10 cvičných.Skrýt celý příspěvekJenda: Jasně s tím počtem je to pravda. Co se týká L-159 nikdy mi ten původní počet nepřišel přestřelený. To použil nějakej politickej blb na někoho jako hůl a všichni se toho ...Zobrazit celý příspěvek
Jenda: Jasně s tím počtem je to pravda. Co se týká L-159 nikdy mi ten původní počet nepřišel přestřelený. To použil nějakej politickej blb na někoho jako hůl a všichni se toho chytli jako ovce. Chybou nebylo jich objednat tolik, chybou bylo udělat je nepotřebnými.
flanker.jirka: Typická novinářská česká spekulace nad tím, co je drahý a při tom nevědět, co je v ceně. Ona ta verze E/F je hodně rozsáhlý upgrade, takže mě ta cena zas tak nepřekvapuje.Skrýt celý příspěvekpro autora: Právě proto bude zajímavé co se o tom kontraktu snad ještě dozvíme. Když zmiňujete "rozsáhlé pozemní zabezpečení" tak přesně v tomhle bodě by měl být Gripen naopak ...Zobrazit celý příspěvek
pro autora: Právě proto bude zajímavé co se o tom kontraktu snad ještě dozvíme. Když zmiňujete "rozsáhlé pozemní zabezpečení" tak přesně v tomhle bodě by měl být Gripen naopak nejlevnější, celý systém je prezentován jako nenáročný na pozemní zabezpečení. Při pořzování tak bude hrát roli vyčíslená nákladnost celého životního cyklu strojů, ale i tak se mi za Gripen zdá cca 125 mil USD velký ranec.
Výcvik, školení a servis bývá samozřejmostí, tedy co se týče servisu raritou je snad jen pořízení letounů Casa pro AČR :-DSkrýt celý příspěvekPro Flanker. Takhle to nemůže dělit. Jednak v tom může být výzbroj, ale je tam bezpochyby i rozsáhlé pozemní zabezpečení, simulátory, školení, výcvik, servis na 20 let, atd.
Pro Flanker. Takhle to nemůže dělit. Jednak v tom může být výzbroj, ale je tam bezpochyby i rozsáhlé pozemní zabezpečení, simulátory, školení, výcvik, servis na 20 let, atd.
Jeden by si pomyslel, že s rozšířením výroby, vylepšením verze C/D na E/F se vyhnou vysoké ceně za nový typ a tady čtu, že za 36 strojů dá Brazílie 4,5 miliardy dolarů. To je "jen" ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden by si pomyslel, že s rozšířením výroby, vylepšením verze C/D na E/F se vyhnou vysoké ceně za nový typ a tady čtu, že za 36 strojů dá Brazílie 4,5 miliardy dolarů. To je "jen" 125 milionů dolarů za kus (cca 2,5 miliardy kč) ...nezbývá než se těšit, že se o tomto nákupu dočteme více, nejspíše to bude obsahovat možná i výzbroj.
Nadzvukové letectvo bude až moc drahým špásem, vezmeme-li v úvahu i vývoj cen raket, kupříkladu AIM 120 AMRAAM začínal s cenou 300 000 USD za kus a nejnovější verze v roce 2012 stála 1 470 000 USD, Meteor na tom je obdobně.
Co se týče cenou provozní hodiny letounu najdete zde http://www.stratpost.com/gripe... Skrýt celý příspěvekTechnologicky by to byl krok zpět, myšlením krok dopředu...kdyby se v armádě nakupovalo podle potřeby a ne podle toho co se očekává že se koupí, tak bychom skutečně mohly mít ...Zobrazit celý příspěvek
Technologicky by to byl krok zpět, myšlením krok dopředu...kdyby se v armádě nakupovalo podle potřeby a ne podle toho co se očekává že se koupí, tak bychom skutečně mohly mít silnou armádu ... 14 Gripenů a 24 L-159 je skutečně akorát pro mírový provoz, ale zbraně se snad nekupují pro mírové použití ... A pokud chci mít armádu jako odstrašující sílu, tak se nezbavuji uskladněných L159 pod cenou. Ono totiž 36 "někde" uskladněných letadel, nepotřebujících skoro žádné zázemí, schopných vzlétnout skoro odkudkoliv, teoreticky schopných odpalovat AIM-120 AMRAAM je hodně ošklivou neznámou pro případného plánovače útoku a to zvlášť v prostoru kontrolovaném pasivními systémy. To 14 Gripenů je daleko snadněji odhadnutelný "problém".Skrýt celý příspěvek
Kdyby Kfir rošířil naše nadzvukové letectvo tak ok. Ale nahradit s tím Gripeny to je cesta zpět. ČR je dost silný stát na vybudování slušný armády, ale musela by skončit se ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby Kfir rošířil naše nadzvukové letectvo tak ok. Ale nahradit s tím Gripeny to je cesta zpět. ČR je dost silný stát na vybudování slušný armády, ale musela by skončit se socialním státem v téhle podobě kdy dotuje kde co a kde koho.Skrýt celý příspěvek
Výpočet životnosti nechte odborníkům...to se opravdu necucá z prstu. Uživatel by si měl uvědomit k čemu ten letoun opravdu potřebuje...se 14 stroji se nedá mluvit o obraně ...Zobrazit celý příspěvek
Výpočet životnosti nechte odborníkům...to se opravdu necucá z prstu. Uživatel by si měl uvědomit k čemu ten letoun opravdu potřebuje...se 14 stroji se nedá mluvit o obraně vzdušného prostoru...spíš jen zachycení neidentifikovaných letadel, letecká podpora ... na to zkrátka není potřeba nový letoun.Skrýt celý příspěvek
To je i můj názor,mám rád francouzké delty a Kfir,ale prostě nepřipadá mi reálné,aby letoun vyrobený někdy v 80 či spíše 70 letech a roky byl uložený v poušti měl před sebou ještě ...Zobrazit celý příspěvek
To je i můj názor,mám rád francouzké delty a Kfir,ale prostě nepřipadá mi reálné,aby letoun vyrobený někdy v 80 či spíše 70 letech a roky byl uložený v poušti měl před sebou ještě 8000 letových hodin či 40 let provozu.Teorie je jedna věc,ale prakticky mi to přijde nereálné.Věřil bych,že by byl možný provoz Kfiru na cca 15 let,ale tohle...To už mi přijde perspektivnější nákup starých F-16A z 80 let.Skrýt celý příspěvek
Ten Kfir block 60 se mi hodně líbí. V ATM psali, že kus stojí cca 20 mil. dolarů, otázkou je, jak je drahý provoz. Přece jen, myslím, že i když ty draky i motory prošly kompletní ...Zobrazit celý příspěvek
Ten Kfir block 60 se mi hodně líbí. V ATM psali, že kus stojí cca 20 mil. dolarů, otázkou je, jak je drahý provoz. Přece jen, myslím, že i když ty draky i motory prošly kompletní opravou a byly vyměněny některé opotřebované díly, zůstávají i součástky víc než třicet let staré, ty mohou být poruchovější...Zase ale, Izraelci nabízejí i radar typu AESA...Skrýt celý příspěvek
Brazilské Mirage-2000 jako alternativa ke Gripenu je nesmysl.Jsou to nejstarší Mirage,kterých se zbavilo francouzké letectvo,vyrobené byly v polovině 80 let.Mimochodem počátkem 90 ...Zobrazit celý příspěvek
Brazilské Mirage-2000 jako alternativa ke Gripenu je nesmysl.Jsou to nejstarší Mirage,kterých se zbavilo francouzké letectvo,vyrobené byly v polovině 80 let.Mimochodem počátkem 90 let nám je Francie v počtu 24 kusů údajně také nabídla.Skrýt celý příspěvek
To Refael - tak Mirage-2000 se mi jako letoun velice líbí, podle mne bylo chybou ukončení výroby. ale konkrétně brazilské stroje jsou už staré a hodně olétané. Ostatně - ještě ...Zobrazit celý příspěvek
To Refael - tak Mirage-2000 se mi jako letoun velice líbí, podle mne bylo chybou ukončení výroby. ale konkrétně brazilské stroje jsou už staré a hodně olétané. Ostatně - ještě nedávno se uvažovalo, že by byly nahrazeny nějakými novějšími Mirage-2000, odkoupenými od SAE nebo Kataru.
Nevýhodou Mirage-2000 vždy byly vysoké provozní náklady. Pro ČR by tak nebyla efektivním řešením. Bylo by to podobné jako nákup olétaných portugalských F-16 Rumunskem, také je to vzhledem k omezené životnosti těchto strojů vnímáno jako hodně kontroverzní.
A co se brazilského kontraktu týče, výběr Gripenu mne hodně překvapil. Souhlasím s Hubňou - vzhledem k spolupráci s francií jsem čekal spíše výběr Rafale. Myslím, že za vším je snaha Brazílie získat co nejvíc technologií pro vývoj vlastního letounu 5-té generaceSkrýt celý příspěvekNebylo by na škodu, jako alternativu ke Gripenu, kdyby Česko se seriozně zajímalo i o brazil.Mirage 2000B/C, které ani dnes vyloženě nezastaraly. Vím, že celkově Gripen má novější ...Zobrazit celý příspěvek
Nebylo by na škodu, jako alternativu ke Gripenu, kdyby Česko se seriozně zajímalo i o brazil.Mirage 2000B/C, které ani dnes vyloženě nezastaraly.
Vím, že celkově Gripen má novější drak, ale po modernizaci Miragí např.Francouzi(velkou část elektroniky z Rafale), by byli tyto stroje minimálně na stejné úrovni jako Gripeny(s verzemi Gripenu pro ČR možná ještě lepší), provozní náklady by byli srovnatelné, byť Mirage jsou na druhou stranu už olétané a čeští piloti se s Gripeny už sžili.
Kdyby k ničemu jinému, tak jako páka na firmu Saab k levnější nabídce pro českou armádu. Věřím tomu, že Mirage 2000 nejmoder.verzí i dnes jsou špičkové stroje. Vždyť naposledy byly použity Francouzi v úderných verzí relativně nedávno v lybijské kampani.
Navíc i Brazilci by se přetrhli s cenovkou dolů.
To jen má osobní úvaha.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...