Bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal pro ukrajinskou armádu?
- 10. 10. 2018
- 134 komentářů
- Jan Grohmann
Jednou z největších hvězd probíhající ukrajinské vojenské výstavy Arms and Security 2018 je česko-slovenské bojové vozidlo pěchoty (BVP) BVP-M2 SKCZ Šakal od české firmy Excalibur Army. Česká firma ukrajinské armádě již v minulosti dodala těžkou obrněnou techniku a nyní Kyjevu nabízí i hloubkově modernizované BVP Šakal.
Excalibur Army v Kyjevě představila celé své portfolio „velkých“ zbraňových systémů, kromě BVP-M2 SKCZ Šakal také raketomet BM-21 MT a samohybnou houfnici DANA M2.
BM-21 MT je v podstatě sovětský raketomet GRAD umístěný na podvozku TATRA T 815-7T3R2T 4×4 a využívající moderní systém řízení palby. DANA M2 je nejnovější model československé houfnice DANA vz. 77 ráže 152 mm. Ráže byla zachována, ale došlo k revitalizaci a modernizaci prakticky všech systémů houfnice.
Nejvíce pozornosti ale v Kyjevě přitahuje bojové vozidlo BVP-M2 SKCZ Šakal, tedy hloubková modernizace sovětských bojových vozidel pěchoty BVP-1 a BVP-2. Projekt Šakal byl poprvé představena v roce 2013 a původně nabízen Armádě ČR. Česká armáda ale nakonec od modernizace svých BVP-2 upustila a rozhodla si pořídit nová pásová BVP západní výroby.
O projektu Šakal nebylo mnoho let slyšet. Ostatně také slovenská armáda se při modernizaci svých BVP-1 rozhodla neměnit proporce podvozku BVP-1 (podle projektu Šakal) a soustředila se pouze na instalaci bojového modulu TURRA 30 a modernizaci vnitřního pracovního prostoru posádky a výsadku.
Projekt Šakal však může nově uspět na Ukrajině, která připravuje modernizaci svých BVP (resp. BMP) sovětské výroby, ale přitom nemá na nákup BVP západní výroby. Ostatně ukrajinská armáda má (leč v nejasném technickém stavu) ve výzbroji více než 1000 vozidel BVP-1 a BVP-2 (resp. BMP-1 a BMP-2).
Firma Excalibur Army s BVP-M2 SKCZ Šakal není na ukrajinském trhu rozhodně bez šance, neboť v letošním a minulém roce již ukrajinské armádě dodala 33 samohybných houfnic 2S1 Gvozdika a 33 repasovaných BVP-1.
Navíc Excalibur Army s největším ukrajinským zbrojním koncernem Ukroboronprom na jmenované výstavě podepsala memorandum o spolupráci. Obsahem memoranda je dohoda o spolupráci při vývoji, modernizaci a výrobě obrněných vozidel, včetně společného postupu při prodeji obrněných vozidel do třetích zemí.
Jak zdůraznil generální ředitel Ukroboronprom Pavel Bukin, podpisem memoranda ukrajinský koncern navazuje spolupráci se strategickým partnerem, který působí v zemích NATO. „Je to příležitost přilákat financování a investice do výzkumu a vývoje, financovat budoucí zbraňové systémy a dovést je k masové výrobě. Je to také příležitost vytvořit inovativní technologické řetězce pro modernizaci našich obrněných vozidel a vyvíjet slibné koncepce,“ komentoval podpis memoranda Bukin.
Reportáž z výstavy včetně záběrů na DANA M2, BM-21 MT a BVP-M2 SKCZ.
Základním rysem BVP-M2 SKCZ je výrazně přepracovaná korba. Strop korby byl zvýšen o několik desítek centimetrů, což umožnilo podlahu vozidla doplnit dodatečným pancéřováním. Protiminová ochrana BVP-M2 SKCZ tak dosahuje úrovně 2a (STANAG 4569) při výbuchu miny pod pásy a úrovně 1 při výbuchu miny pod dnem. Výsadek přitom sedí v moderních protiminových sedačkách.
Korba vozidla Šakal si zachovává šikmý čelní sklon (pro lepší balistickou odolnost). Základní balistická ochrana korby (s vnitřní balistickou výstelkou) dosahuje úrovně 2. Přídavné pancéřování zvyšující balistickou ochranu na úroveň 3 nebo 4.
Pohon vozidla zajišťuje americký dieselový přeplňovaný motor Caterpillar C9.3 s výkonem 300 kW. Původní sovětský motor UTD–20 dosahoval výkon 220 kW. Maximální rychlost BVP-2SKCZ na silnici je 70 km/h a dojezd na zpevněné cestě 550 km.
BVP-M2 SKCZ Šakal; větší foto / Dylana Maljasov, Defence-blog.com
Zajímavé je, že Šakal není v Kyjevě (jako v minulosti) osazen slovenským bojovým modulem TURRA 30 nebo izraelským Samson Mk II. Místo toho Šakal využívá jednomístný modul DVK-30 (o prázdné hmotnosti 1040 kg) od slovenské firmy ZTS Špeciál. DVK-30 je zhruba o 400 kg lehčí než slovenská věž TURRA 30.
Modul DVK-30 využívá licenčně vyráběný automatický kanón 2A42 ráže 30 mm a spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Náměr hlavní zbraně je -4° až + 58°, odměr 360°. V případě potřeby lze věž a kanón natáčet ručně. Modul lze doplnit kontejnery pro protitankové řízené střely (PTŘS). Přední pancéřování modulu odolá munici ráže 14,5 mm, boční a zadní munici ráže 7,62 mm.
Modernizace BVP však nabízí také ukrajinský průmysl. Žytomyrská továrna, která je členem koncernu Ukroboronprom, na výstavě Arms and Security 2018 představila modernizované vozidlo BMP-M1S s upravenou korbou a jinak uloženou pohonnou jednotkou. BMP-M1S je osazen bojovým modulem Stilet s 30mm kanónem 2A42, dvojicí PTŘS Barrier a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm.
Zdroj: Ukroboronprom, Defence24
Související články
Bojové vozidlo BVP-1 vstává v ruské armádě z mrtvých
Minulý týden ruská agentura RIA Novosti informovala o „reinkarnaci“ bojového vozidla pěchoty BVP-1. ...
- 26.04.2018
- 76 komentářů
- Karel Cimala
Ukrajina obdržela české houfnice 2S1 Gvozdika
Podle ukrajinského portálu uprom.info na přelomu června a července Ukrajina získala 33 sovětských ...
- 24.07.2018
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
BVP PUMA přijede na DNY NATO do Ostravy v nejvýkonnější verzi PUMA S1
Bojové vozidlo pěchoty (BVP) PUMA S1 bude k vidění 15 - 16. 9. 2018 v rámci akce Dny NATO 2018 ...
- 10.09.2018
- 167 komentářů
- Tisková zpráva
Armáda ČR: Nové tanky, modernizace T-72 nebo BVP se 120mm kanónem
Armáda České republiky plánuje v příštím desetiletí vyřadit z výzbroje tanky T-72. Jaké jsou ...
- 08.10.2018
- 224 komentářů
- Jan Grohmann
@Scotty "Možná je to rada tvrdá ale pravdivá. Pokud nemáte na pásy přezbrojte armádu na nové KBVP. Které má podobnou ochranu osádky jako staré BVP, ale nesrovnatelně delší ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
"Možná je to rada tvrdá ale pravdivá. Pokud nemáte na pásy přezbrojte armádu na nové KBVP. Které má podobnou ochranu osádky jako staré BVP, ale nesrovnatelně delší životnost."
Odpovim jen na tenhle prvni odstavec, neb na ten druhy jiz odpovedel Gibon.
Tak tedy k tomuto:"Pokud nemáte na pásy přezbrojte..." tam by se hodilo vsunout sluvko "ted" aby to skutecne odpovidalo realite, takze asi takto:"Pokud nemáte na pásy TED přezbrojte...". Coz je imho hloupost. 1) Jednoduse OSSR potrebuji nove vlastne vsechno, za 2) rozpocet ma nejake limity a konecne za 3) nehlede na tyto limity vojaci potrebuji neco hned aby pristich treba 10 let jen tak nesedeli na kasarnach. Sectete si tyhle tri body a vyjde vam, ze kdyz potrebujete novy nadzvuk, nove KBVP, nove pasove BVP, nove tanky, nove dela, nove ja nevim co... pak holt musite nekde setreti a delat to postupne. ACR taky potrebuje nove tanky, nove dela, nove pasove BVP, nove vrtulniky a taky na to jde postupne. Protoze ma ACR pred OSSR cca dekadu naskok tak tedy dobove: radit ACR pred 10-15 lety kdy se kupovali pandury, ze kdyz nema na nove pasy, tak to ma radeji zabalit a presedlat na kola rovnou vsechno by byla asi stejne uzitecne a smysluplne. ACR hobluje nemodernizovane, OSSR budou hoblovat modernizovane, ale zase o to dele. Zadna tragedie zadnym smerem.Skrýt celý příspěvekArthur: možná to je nedorozumění, protože v prvním příspěvku píšete cenu moderního BVP za 5mil. €, pak by 35ks nestálo 350mil. €, ale 175mil. €. Já jsem počítal jednotkovou cenu ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur: možná to je nedorozumění, protože v prvním příspěvku píšete cenu moderního BVP za 5mil. €, pak by 35ks nestálo 350mil. €, ale 175mil. €. Já jsem počítal jednotkovou cenu BVP-M 1,5mil€/20let a jednotkovou cenu moderního BVP 5mil./30let. Z toho vyjde roční cena 0,075mil. vs. 0,166mil., tedy 45%. Vy ale nakonec nepočítáte cenu nového 5mil.€ ale 10mil.€. Proč ne, i takové se dá koupit, stejně jako se dá koupit za 5mil. € a bude daleko lepší, než modernizace BMP. Estonci koupili zánovní CV90 (rok výroby 2004) za cenu 2,3mil. €/ks a určitě s tím nadělají zcela jinou službu než s BMP. Koncepce BMP nehledí na ochranu osádky, to si mohou dovolit v Rusku, ale u nás ne, aby to zastavil a osádku pobil běžný velkorážný kulomet.Skrýt celý příspěvek
Gibon: očividně ano, ještě se ale asi čeká na formulování oficiálního prohlášení a podobně. Přeci jen nejprve musí ministr Metnar předstoupit před poslaneckou sněmovnu s ...Zobrazit celý příspěvek
Gibon:
očividně ano, ještě se ale asi čeká na formulování oficiálního prohlášení a podobně. Přeci jen nejprve musí ministr Metnar předstoupit před poslaneckou sněmovnu s konkrétním plánem. Patrně to bude na nějakém posledním jednání PS - mezi svátky, dřív očividně ne. Je klidně možné že to bude tajné, ale i tak se něco vykecá. Tedy vybráno už nejspíš je a teď se to musí nějak politicky "prodat".Skrýt celý příspěvekTak nové BVP má být vybráno do konce letošního roku. V létě 2019 má být podepsána smlouva s dodavatelem a začátkem roku 2020 má armáda převzít prvních 5 vozidel. Ty budou nejspíš ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nové BVP má být vybráno do konce letošního roku. V létě 2019 má být podepsána smlouva s dodavatelem a začátkem roku 2020 má armáda převzít prvních 5 vozidel. Ty budou nejspíš dodané přímo od výrobce, což je běžná praxe. Dál je článek na E15 blokovaný a tak jestli někdo máte placený účet dejte vědět zda se tam píše něco zajímavého.Skrýt celý příspěvek
PavolR Měl jsem za to že ISTAR byl původně vyzbrojen BPzV Svatava které nedávno prošly modernizací na BPsVI. Pokud je ovšem chtějí časem přezbrojit na vozidlo 4x4 /asi podobně ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR
Měl jsem za to že ISTAR byl původně vyzbrojen BPzV Svatava které nedávno prošly modernizací na BPsVI.
Pokud je ovšem chtějí časem přezbrojit na vozidlo 4x4 /asi podobně jako náš 102.pzpr/ potom modernizaci BPzV pro ISTAR nechápu už vůbec. Nebylo by lepší a v konečném důsledku i levnější nakoupit pro ně vozidla 4x4 přednostně?Skrýt celý příspěvekTo Scotty To je samozřejmý ale já narážím na to že nelze srovnávat teoretické hodnoty s praktickými. Na motoru UTD20 je napojeno pouze dynamo které odhadem může brát v maximálním ...Zobrazit celý příspěvek
To Scotty
To je samozřejmý ale já narážím na to že nelze srovnávat teoretické hodnoty s praktickými. Na motoru UTD20 je napojeno pouze dynamo které odhadem může brát v maximálním výkonu 8 kW a vzduchový kompresor max 3 kW. Díky unikátnímu chlazení pomocí ejektorové skříně nepotřebuje aktivní chladící komponenty jako ostatní bvp a v tomhle případě se bavíme o desítkách kW. U dnešních vozidel je chlazení řešeno hydrogenerátor a jen pro příklad ventilátor t 815 8x8 při maximální zátěži bere 15 až 20 kW, takže ty ztráty u pumy budou opravdu daleko větší. Mohl bych pokračovat dále ale bez jasně podložených výpočtu to nemá smysl.Skrýt celý příspěvekScotty: Istar žiadnu pôvodnú výzbroj nemá, BPsVI budú ich prvou výzbrojou, aktuálne obstarávané 4x4 dostanú až v horizonte niekoľkých rokov. Podobne si zatiaľ aj 23. motorizovaný ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty:
Istar žiadnu pôvodnú výzbroj nemá, BPsVI budú ich prvou výzbrojou, aktuálne obstarávané 4x4 dostanú až v horizonte niekoľkých rokov. Podobne si zatiaľ aj 23. motorizovaný prápor musí vystačiť primárne s LR Defendermi a UAZmi ...Skrýt celý příspěvekClanek Jenom aby jsme si rozuměli mě je jedno jakou výzbroj si OSSR pořídí to je váš boj. Jen my náročná modernizace letitých BVP ve stylu Šakal/MEXA připadá jako mrhání ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Jenom aby jsme si rozuměli mě je jedno jakou výzbroj si OSSR pořídí to je váš boj. Jen my náročná modernizace letitých BVP ve stylu Šakal/MEXA připadá jako mrhání prostředky vzhledem k poměru cena/výkon/životnost.Skrýt celý příspěvekArthur: Český daňový poplatník môže mať tie čísla na háku, lebo aj keby sa niekomu podarilo u nich presadiť modernizáciu BVP na úkor nákupu nových "západných" (také iniciatíva by ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur:
Český daňový poplatník môže mať tie čísla na háku, lebo aj keby sa niekomu podarilo u nich presadiť modernizáciu BVP na úkor nákupu nových "západných" (také iniciatíva by totiž mala takmer určite ideologické pozadie), ich modernizácia by spočívala prakticky iba v obmene elektroniky, možno motora a novou maskovacou sieťou ( :-) ). Oni totiž majú na modernizáciu BVP-2, kde by po vzoru fínskej modernizácie nemuseli meniť vežu a vyšlo by ich to teda lacnejšie, než slovenská modernizácia BVP-1, ktorá sa bez výmeny veže nezaobíde.Skrýt celý příspěvekClanek Možná je to rada tvrdá ale pravdivá. Pokud nemáte na pásy přezbrojte armádu na nové KBVP. Které má podobnou ochranu osádky jako staré BVP, ale nesrovnatelně delší ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Možná je to rada tvrdá ale pravdivá. Pokud nemáte na pásy přezbrojte armádu na nové KBVP. Které má podobnou ochranu osádky jako staré BVP, ale nesrovnatelně delší životnost.
Jinak nechápu proč nemohl ISTAR vydržet ještě chvíli s původní výzbrojí a potom být přednostně přezbrojen na vaše nové KBVP. Ideálně v průzkumné verzi podobně jako naše průzkumné Pandury.Skrýt celý příspěvek@Scotty Jurova rada se tykala OSSR, a te muze byt to na co ma nebo nema prostredky ACR srdecne jedno, pokud je nema i OSSR, a zde si nalejme cisteho vina: ta je nema. Jinak vase ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
Jurova rada se tykala OSSR, a te muze byt to na co ma nebo nema prostredky ACR srdecne jedno, pokud je nema i OSSR, a zde si nalejme cisteho vina: ta je nema.
Jinak vase rada "chodit pesky" je u ISTAR, resp mechanizovaneho praporu 1. mechanizovane brigady OSSR kam ona modernizovana BVP-1 zamirila taky takova zvlastni. :)Skrýt celý příspěvekJura99 Neviem ako lepšie ešte vysvetliť na číslach akvizíciu 35ks (18ks BPsVI za cca 1.1 mil EUR a 18ks BVP-M za cca 1,5 mil EUR) SPOLU za za 44,5 mil EUR voči 35ks nových BVP ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Neviem ako lepšie ešte vysvetliť na číslach akvizíciu 35ks (18ks BPsVI za cca 1.1 mil EUR a 18ks BVP-M za cca 1,5 mil EUR) SPOLU za za 44,5 mil EUR voči 35ks nových BVP za 350 mil EUR.
zdroj:http://www.armadninoviny.cz/sl...
Vzhľadom na vyššie uvedené 35ks modernizovaných BVP-M (vzor BPsVI) pri 2/3 životnosti (20 rokov vs 30 rokov) nových BVP dosahuje len 12,71% ceny nových BVP.
Čísla nepustia! Už len ich prezentovať českému daňovému poplatníkovi v patričnej miere...Skrýt celý příspěvekClanek Pokud vám podá byt na hlavu tak si nekupujte ani A8 ani předraženou Felicii před smrtí ale choďte pěšky. Ovšem v téhle situaci AČR není. Peníze na nové BVP a další ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Pokud vám podá byt na hlavu tak si nekupujte ani A8 ani předraženou Felicii před smrtí ale choďte pěšky.
Ovšem v téhle situaci AČR není. Peníze na nové BVP a další modernizační projekty má naplánované a poslední roky ani nejsou schopni všechny vyčerpat.Skrýt celý příspěvektechnik
Pokud bys odečetl ztráty u Pumy musíš odečíst ztráty i u BVP2. Která nebude určitě tak velká jako u Pumy, ale BVP2 už začíná s horším poměrem kW/kg.technik
Pokud bys odečetl ztráty u Pumy musíš odečíst ztráty i u BVP2. Která nebude určitě tak velká jako u Pumy, ale BVP2 už začíná s horším poměrem kW/kg.technik
Ovšem podle toho co se proslýchá o zkouškách nového BVP tak Puma zvládla dráhu ve stejné dynamice jako BVP2 ovšem s výrazně vyšším komfortem pro osádku a výsadek.technik
Ovšem podle toho co se proslýchá o zkouškách nového BVP tak Puma zvládla dráhu ve stejné dynamice jako BVP2 ovšem s výrazně vyšším komfortem pro osádku a výsadek.To Scotty Já neobhajuji modernizaci bvp v AČR, AČR má vyčleněné prostředky na nákup nových bvp takže v horizontu 20 let by to bylo nerozumné ale jsou státy jako Slovensko a jiné ...Zobrazit celý příspěvek
To Scotty
Já neobhajuji modernizaci bvp v AČR, AČR má vyčleněné prostředky na nákup nových bvp takže v horizontu 20 let by to bylo nerozumné ale jsou státy jako Slovensko a jiné které ty prostředky nemají a v jejich případě modernizaci schvalují protože bvp2 má co nabídnout.
A co se tyka výkonu, tohle je přesně argument lidí kteří nemají praktickou zkušenost s vozidly. Tyto parametry můžeš srovnávat u civilních vozidel nikoliv u bvp a to z jednoho důvodu a tím je konstrukce. Puma má sice větší kW na tunu ale je to čistě teoretická hodnota, taková puma bude mít větší ztráty na pohonu a začíná to komponenty které jsou přímo na motoru tj alternátor, čerpadla posilovačů,hydrodynamický měnič a automatická převodovka, hydrogenerátor a podobne. Až odectes ztráty na těchto komponentech započetí váhu a šíří pasu který mají jednoznačně větší valivy odpor, pak zjistíš že bvp s teoreticky menším výkonem je na tom zdaleka líp.Skrýt celý příspěvekJura99 Vase rada by se dala shrnout asi takto: byl jste donedavna na podpore a furt vydelavate jen neco pod prumernou mzdou? Nevadi, poridte si nejnovejsi Audi A8, je prece jen o ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
Vase rada by se dala shrnout asi takto: byl jste donedavna na podpore a furt vydelavate jen neco pod prumernou mzdou? Nevadi, poridte si nejnovejsi Audi A8, je prece jen o 55-80% (podle ruznych vypoctu) drazsi nez generalkovana felicie. Co naplat ze vam strecha pada na hlavu, nemate kuchyn, ani dalsi dulezite vybaveni domacnosti... potrebujete prece i jezdit, tak nevahejte a vemte A8, ktera vas tam odveze 3x rychleji a 3x komfortneji.
PS: Rad si pockam na to jak ACR, nebo kdokoli, nakoupi 35 novych Pum za 5mil E kus, vcetne zazemi (ktere v pripade BVP 1/2 SVK uz melo).Skrýt celý příspěvekTechnik a ostatní kteří tu obhajují BVP a vyzdvihují jeho rychlost a manévrovatelnost. Zkuste si vypočítat jednoduchý přepočet kW/t. U BVP2 to vychází zhruba na 15kW/kg kdežto u ...Zobrazit celý příspěvek
Technik a ostatní kteří tu obhajují BVP a vyzdvihují jeho rychlost a manévrovatelnost. Zkuste si vypočítat jednoduchý přepočet kW/t.
U BVP2 to vychází zhruba na 15kW/kg kdežto u Pumy zhruba 19kW/kg.
Pokud připočteme aktivní tlumení podvozku potom bych neřekl že se bude v terénu pohybovat hůř nebo pomaleji než BVP2.
Vzhledem k slabému pancéřování a technické zastaralosti je nasazení BVP na současné bojiště jen neospraveditelný risk s životy vojáků.
Techniku z kulometu na BVP nemusí střílet jen pěšák ale například vrtulník nebo vozidlo vybavené velkorážním kulometem.Skrýt celý příspěvekArthur: nějaký divný výpočet, už na první pohled není 1,5mil. z 5mil. 12,75%, tím spíš, když počítáte s kratší životností BVP-M. Mě to při vašich údajích vychází na 45%. V ATM08/18 ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur: nějaký divný výpočet, už na první pohled není 1,5mil. z 5mil. 12,75%, tím spíš, když počítáte s kratší životností BVP-M. Mě to při vašich údajích vychází na 45%. V ATM08/18 srovnávali výkon děla a došli k závěru, že 1ks moderního BVP má palebnou sílu jako 3ks BVP s 2A42. K tomu ještě ta věc, že BMP prostřelí velkorážný kulomet, zatímco moderní BVP odolá 30mm. Srovnáváte generálkovanou Felicii s nejnovější Audi A8 a jste spokojen, že Felicia stojí jen 45% ceny A8, takže si vezmete Felicii ? :-). K té ceně ještě připočtěte zůstatkovou hodnotu BMP (asi 0,1mil. €), nulový modernizační potenciál na rozdíl nového BVP a zamyslete se nad životností, jestli skutečně bude těch 20let. Jestli ano, že na 20let rezignujete na nákup nových BVP, tak bude těžká brigáda OSSR dalších 20let ve velkém hendikepu. Pokud nikoliv a někdo rozumný nakoupí nová BVP v horizontu 10let, tak se poměr cena/životnost k novému BVP změní na 90% !Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...