Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor
- 7. 4. 2015
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo se stroji F-22 počátečních operačních schopností IOC (Initial Opeartion Capability) v roce 2005. K prvnímu bojovému nasazení však došlo až na podzim minulého roku.
Bojové nasazení
Práce na stíhačce F-22A Raptor začaly v 80. letech minulého století v rámci programu ATF (Advanced Tactical Fighter). Američtí letečtí konstruktéři dostali za úkol vyvinout letadlo schopné pokořit ve vzdušných soubojích sovětské stíhačky Su-27 a MiG-29.
Vzhledem ke kolapsu Sovětského svazu však došlo v programu ATF k velkým změnám. Původně americké letectvo požadovalo 750 stíhaček F-22A Raptor, nakonec bylo ale vyrobeno pouze 188 strojů (+ 6 testovacích letounů).
Americké letectvo také opustilo myšlenku provozovat F-22A pouze jako čistokrevný stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády. V roce 2005 F-22A získal schopnost útoků na stacionární pozemní cíle pomocí satelitem naváděných pum JDAM (Joint Direct Attack Munitions).
Přesto se stíhačky F-22A nezapojily do akcí v Afghánistánu, Iráku ani Libyi. Jednoduše nebylo potřeba nasazovat sofistikované stealth letouny (rozuměj drahé na provoz) schopné nést pouze dvě naváděné střely JDAM (2×450 kg).
Ke změně došlo až v záři 2014, kdy letouny F-22A zaútočily na centra velení a řízení Islámského státu. Oficiálním důvodem nasazení se staly obavy z moderních systémů syrské protivzdušné obrany, které mohly padnout do rukou Islámského státu.
Noční tankování F-22A Raptor při bombardování cílů Islámského státu.
Stejně tak nebylo jisté, jak se zachovají oficiální syrské jednotky, které mohly proti spojeneckým letadlům nasadit moderní protivzdušné systémy Buk-M2 nebo Pancir-S1. F-22A zajišťovalo rovněž krytí ostatním letadlům pro případ, kdyby se syrské letectvo pokusilo zasáhnout.
Do bombardování se zapojilo šest F-22A Raptor operující z letecké základny Al Dhafra ve Spojených arabských emirátech. Od záři 2014 až do ledna 2015 provedly F-22A bezmála 500 náletů na cíle Islámského státu v Sýrii a Iráku.
Budoucnost F-22A Raptor
V současné době flotila všech 187 letadel (jeden letoun ztracen v roce 2010) prochází rozsáhlým modernizačním programem. Několika fázový program si do konce roku 2023 vyžádá 16 miliard dolarů.
Modernizační program REDI (Raptor Enhancement, Development and Integration) běží od roku 2013 a jeho cílem je technicky „zachytit" nástup čínských a ruských stíhacích letounů 5. generace.
Modernizace se dotkne především elektronického vybavení a software. Dojde také mimo jiné k úpravě palubního vyvíječe kyslíku OBOGS (On-Board Oxygen. Generation Systems). Problémy se systémem OBOGS vedly v roce 2010 k pádu F-22A Raptor a smrti pilota.
F-22A Raptor je nejvýkonnějším stíhacím letounem současnosti.
F-22A získají schopnost nést novou generací zbraní. V prvé řadě půjde až o osm (všechny nesené ve vnitřní zbraňové šachtě) satelitem naváděných pum GBU-39 SDB. Počítá se tak s možností nést pumy GBU-53 SDB II schopné ničit pohybující se cíle. Úpravy software umožní F-22A používat nejnovější generací zbraní vzduch-vzduch AIM-120D AMRAAM a AIM-9X Block II.
Piloti F-22A Raptor se mohou těšit na přilbové zaměřovače s průhledovým displejem. Letouny získají nové systémy pro přenos dat nebo systémy elektronického boje a ochrany.
Důležitým krokem jsou opravy draku, včetně použití odolnější stealth nátěru vyvinutého pro letadla F-35, s cílem zvýšit nasaditelnost stíhaček F-22A Raptor. V roce 2011 pouze 55 % F-22A bylo schopno operačního nasazení. Cílovým stavem pro tento rok je 70 %.
Modernizací označovanou jako Mod. 3.2b projdou všechny F-22A do konce roku 2018. Následně letouny projdou modernizačním programem Mod. 3.3 – jeho podoba je však zatím předmětem diskuzí.
Letectvo plánuje mít v roce 2016 38 cvičných letadel označovaných jako F-22A Raptor Block 20 a 149 bojových letadel F-22 Raptor Block 30/35. V současné době se počítá s provozem stíhaček F-22A Raptor až do 30. let tohoto století, kdy mají být postupně nahrazovány novými bojovými letadly 6. generace.
Zdroj: Defence24
Související články
F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky
Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...
- 26.01.2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen
Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...
- 19.02.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
RQ-4 Global Hawk: Nucené dítě amerického letectva
Uběhlo již 17 let od prvního vzletu průzkumného bezpilotního letadla RQ-4 Global Hawk. Letoun měl ...
- 15.03.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší
Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...
- 26.03.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Aljar: S první částí souhlasím. Diskusi ano, nesmyslné provokace někoho, kdo ani neumí používat slušně jazyk, kterým přispívá (jestli tohle není translátor, tak je dotyčný fakt ...Zobrazit celý příspěvek
Aljar: S první částí souhlasím. Diskusi ano, nesmyslné provokace někoho, kdo ani neumí používat slušně jazyk, kterým přispívá (jestli tohle není translátor, tak je dotyčný fakt zralý na zopakování ZŠ), nemají dle mého v diskusi co dělat.
Ohledně výrobní linky – je zrušená. Je možné ji znovu "sestavit", trvalo by to ovšem poměrně dlouho, a především by to bylo velmi drahé. Tuším na to existuje analýza, která se pohybovala v miliardách dolarů. Prostě Obamacare o bezpečnost USA....Skrýt celý příspěvekOhledně cvičných soubojů F-22 a Eurofighterů se to má tak, že Eurofightery byly schopné sestřelovat Raptory přu boji na krátkou vzdálenost. Novináři a různí "odborníci" to začali ...Zobrazit celý příspěvek
Ohledně cvičných soubojů F-22 a Eurofighterů se to má tak, že Eurofightery byly schopné sestřelovat Raptory přu boji na krátkou vzdálenost. Novináři a různí "odborníci" to začali značně nafukovat a dělat z toho senzaci. Přitom nikdo skutečně znalý neměl být a taky nebyl překvapený. Hlavní a velká výhoda F-22 je stealth a ten má váhu pouze při boji na střední a a velké vzdálenosti (BVR). Při boji na krátkou vzdálenost je to letadlo jako každé jiné moderní letadlo. Není tedy divu, že Eurofightery byly v těchto soubojích rovnocené. Dokonce mohly mít občas i navrch díky přilbovým zaměřovačům, které Raptory nemají. Chyba, samozřejmě, proto jsou taky součástí modernizačních plánů.
Co se týká obnovení výroby, bylo by to pomalé a drahé. Údajně bylo opravdu všechno rozmontováno a zrušeno, čili znovuobnovení výroby by stálo prakticky totéž co její původní zavádění. Věřím, že v případě opravdu velké krize by to USAF zaplatilo, ale zatím se nic takového nechystá (a někteří naivně doufají, že to obstarají F-35, ehm).Skrýt celý příspěvekUž mě to napadlo několikrát ale zatím jsem se vždycky udržel, ale teď už mi to nedalo. Nechcete Sentinela zabanovat? Jeho příspěvky mají nulovou informační hodnotu (občas mám ...Zobrazit celý příspěvek
Už mě to napadlo několikrát ale zatím jsem se vždycky udržel, ale teď už mi to nedalo. Nechcete Sentinela zabanovat? Jeho příspěvky mají nulovou informační hodnotu (občas mám pocit že až zápornou). Sám mám Ruskou techniku do jisté míry rád. Vždy mě fascinovalo jak zvládli vyrobit zbraně s výkony blížící se západní provinenci při jednodušší konstrukci a za úplně jiné peníze. V některých oblastech byli \jsou napřed, v některých pozaději. Ale vždy je třeba se na porovnávání dívat střízlivým pohledem. Souslovím překonaná zbraň se obvykle myslí, že jiná zbraň stejné kategorie je lepší\modernější\výkonější. Nebo že je nějakým protiopatřením naprosto degradovaná. A v tuto chvíli se to o F-22 říct rozhodně nedá. Mám pocit že to všichni vědí, jen někteří rejou. Kdyby alespoň nadhodil obligádní argument s ještě nezavedenou T-50 s nikde nepotvrzeným plasma stealth, ale tohle...Je zapotřebí trpět tyhle propaganda mužiky nebo trolly? Nemám nic proti opozičnímu názoru, nic proti diskusi o kladech a záporech jednotlivých stran a jejich technických řešení. To co se například od sentinela606 zde objevuje nemá s diskusí nic společného.
Rád bych se omluvil za OT, ale v tomto případě, snad jen ze slušnosti.
Jinak je vidět jak je celý program promýšlen s vizí do budoucna, kdy plánované modernizace reagují na hrozby které ještě ani nejsou zavedeny, viz. Ruské a Čínské letouny. Ta částka vypadá strašně, ale pokud se má rozložit do 8-mi let a má snížit některé náklady na provoz tak to už nevyznívá tak příšerně. Navíc vzhledem k tomu že má sloužit minimálně 15 let. Nevíte jestli mají nějaký plán v případě rapidního zhoršení geopolitické situce na znovuspuštění výroby? Nebo už jsou výrobní linky rozmontovány a výroba ukončena nadobro?Skrýt celý příspěvekjá nevím proč tu řešíte jestli je F22 lepší nebo T50 , stejně se to nikdy nedozvíme ( když ano tak to bude asi poslední zpráva na světě ) protože tyto 2 letony se nikdy ( doufejme ...Zobrazit celý příspěvek
já nevím proč tu řešíte jestli je F22 lepší nebo T50 , stejně se to nikdy nedozvíme ( když ano tak to bude asi poslední zpráva na světě ) protože tyto 2 letony se nikdy ( doufejme ) nestřetnou.
Američani zastávají maximální stalth a boj na dlouhou vzdálenost naopak na kratší vzdálenosti je velice zranitelnej
Rusové tak nelpějí na stealth ale prosazují super manévrovatelnost a aktivní rušení nepřátelských raket které je mohou napadnout, nevýhoda je žebudou vidět na delší vzdálenost
no a obě strany mají určitě zpracovanou analýzu vzdušných bojů takže jinak by do vývoje těchto letadel nešli . proto ta modernizace F22 určítě zjistili slabiny dnešní verze a chtějí je posílit a to bude nekonečný boj v modernizacích na jedné či druhé straně
trošku mimo mísu jsou evropské státy které zaspali , čínané kteří sice něco vyvinuli ale bez rusů to lítat nebude a USA s F35 který v době jeho plně operačního použití bude už zase zastaralýSkrýt celý příspěvekJakou zásadní výhodu má stealth při vedení bitev vzduch vzduch a země vzduch? Radar je odhali později a rakety ho nejsou schopny zaměřit? Je výhodou pokud bude mít chystaná čínská ...Zobrazit celý příspěvek
Jakou zásadní výhodu má stealth při vedení bitev vzduch vzduch a země vzduch? Radar je odhali později a rakety ho nejsou schopny zaměřit? Je výhodou pokud bude mít chystaná čínská stíhačka J-20 větší konstrukci tj větší radar?
Před nějakým časem tu byl článek o nějakém cvičení kde piloti Eurofighterů sestřelovali F22 raketami, které se navádeli na tepelnou stopu motoru. Je vůbec eště v době, kdy se ve vzduchu bojuje mimo dohled účinné vyvíjet stíhače jako F22 , nebylo by lepší se orientovat na co největší monitorovací schopnosti a raketovou výzbroj a dolet?Skrýt celý příspěvekPokud je to v "člověkohodinách" tak to klidně může být pravda a není to zas tak moc. Prostě se na to sesype kupa mechaniků, zbrojířů, techniků, co musí vše zkontrolovat, ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud je to v "člověkohodinách" tak to klidně může být pravda a není to zas tak moc. Prostě se na to sesype kupa mechaniků, zbrojířů, techniků, co musí vše zkontrolovat, vypulírovat. Uvědomte si, že mluvíme o kusu hardwaru v ceně přes miliardu korun, to už je zatraceně hodně na to, aby spadl jen kvůli zanedbané údržbě a šlendriánu...Skrýt celý příspěvek
sroub: Ci v kokpite F-22 ci v kabine operatora prostriedku PVO alebo doma za PC nam to moze byt uz jedno. Pravdepodobne pojde o nas posledny den na Zemi. Atomovy armagedon by ...Zobrazit celý příspěvek
sroub: Ci v kokpite F-22 ci v kabine operatora prostriedku PVO alebo doma za PC nam to moze byt uz jedno. Pravdepodobne pojde o nas posledny den na Zemi. Atomovy armagedon by znamenal nas koniec. Ak by svoje zbrane pouzila co len jedna strana USA/RF aj tak by to spolahlivo stacilo na zamorenie celej planety.Skrýt celý příspěvek
F-22 Raptor je překonaná stíhačka, řiká jeden ze zdejších ruskejch propagandistů, a dodává co všechno je umí sestřelit. Nevim jak ostatní, ale já to čtu asi takhle: Bojíme se ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 Raptor je překonaná stíhačka, řiká jeden ze zdejších ruskejch propagandistů, a dodává co všechno je umí sestřelit.
Nevim jak ostatní, ale já to čtu asi takhle: Bojíme se F-22 Raptor. Možná by to zvládly sestřelit prostředky XYZ, ale doufáme že jestli to budem muset zkoušet, nebudu sedět v kabině operátora proti tomu Raptoru zrovna já :DSkrýt celý příspěvekSentinel606, toto by si mal povedať ruskej vláde - čím skôr zastavia vývoj stealth stíhačiek a bombardérov 5.generácie, tým viac ušetria obrovské miliardy. Možno potom dostaneš aj ...Zobrazit celý příspěvek
Sentinel606,
toto by si mal povedať ruskej vláde - čím skôr zastavia vývoj stealth stíhačiek a bombardérov 5.generácie, tým viac ušetria obrovské miliardy. Možno potom dostaneš aj Leninov rád a titul Hrdina ruskej federácie.Skrýt celý příspěvekSentinel neber drogy, skodi to mozgu :) . Ja v ziadnom pripade nepodcenujem rusku techniku, ale netreba verit vsetkym bludom. F-22 ma svoje kvality a to treba brat ako fakt. Je to ...Zobrazit celý příspěvek
Sentinel neber drogy, skodi to mozgu :) . Ja v ziadnom pripade nepodcenujem rusku techniku, ale netreba verit vsetkym bludom. F-22 ma svoje kvality a to treba brat ako fakt. Je to vykonny stroj s potlacenym radarovym odrazom. Nie je neviditelny a uz vobec nie nezostrelitelny, ale svojimi parametrami prevysuje vsetkych seriovo zavedenych konkurentov. Jednoducho na jeho zmazanie z oblohy treba viac snahy ako na nejaku F15, Gripena ci Su, ale da sa to.Skrýt celý příspěvek
Tu vam Amerikana sudruhovia povedali cele o STEALTH! Buducnost nie je STEALTH ale rychlost na konci ... Niet co dodat na konci jedine dasvidania a good bye STEALTH! xDD Mezi ...Zobrazit celý příspěvek
Tu vam Amerikana sudruhovia povedali cele o STEALTH! Buducnost nie je STEALTH ale rychlost na konci ... Niet co dodat na konci jedine dasvidania a good bye STEALTH! xDD
Mezi odborníky nyní panuje shoda, že stealth letadla potlačující radarovou a tepelnou stopu jsou čím dál méně účinná proti nejnovějším senzorům. Například nové multifrekvenční radary kooperujících v sítích a velmi výkonné systémy na zpracování dat umožňují zachycovat menší cíle na mnohem větší vzdálenosti.
http://www.armadninoviny.cz/am...
Pane Sentinel606, za dětinsképoužíváni smajlíku typu XDD budeme snad vyhazovat. Pokud Vaše příspěvky budou jen o vyjadřování nadšenosti, jak ruská technika překoná americkou, asi doporučím, aby jste přispíval co nejméně. Admin.Skrýt celý příspěvekZdá sa, že F-22 bude mať skôr význam pre vývoj ako pre vyzbrojenie americkej armády .... Všatky tie "zaručené" názory o "bezvýznamnosti" stealth strojov narážajú na jednoduchú ...Zobrazit celý příspěvek
Zdá sa, že F-22 bude mať skôr význam pre vývoj ako pre vyzbrojenie americkej armády ....
Všatky tie "zaručené" názory o "bezvýznamnosti" stealth strojov narážajú na jednoduchú realitu ... kto na to má ... ten ich vyvýja ....
Samozrejme je iná otázka pomeru náklady/výkon, kedy to môže byť naozaj problematický pomer ... ale kto chce byť svetovou veľmocou tak nemôže rozmýšľať v rámcoch základného zabezpečenia PVO štátu ....Skrýt celý příspěvekF-22 je uz prekonana stihacka. Buk s AESA radarom to zostreli v pohode. Sovieti vymysleli stealth lietadlovu. A boli to Rusi co vytvorili na to proti zbran aj proti zbran. Nebo ...Zobrazit celý příspěvek
F-22 je uz prekonana stihacka. Buk s AESA radarom to zostreli v pohode. Sovieti vymysleli stealth lietadlovu. A boli to Rusi co vytvorili na to proti zbran aj proti zbran. Nebo Ruske mobilne anti-stealth ma uz aj Iran dneska!
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?...
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...