Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor

Foto: F-22A Raptor s dvojicí přídavných nádrží; větší foto / U.S. Air Force
F-22A Raptor s dvojicí přídavných nádrží; větší foto / U.S. Air Force

F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo se stroji F-22 počátečních operačních schopností IOC (Initial Opeartion Capability) v roce 2005. K prvnímu bojovému nasazení však došlo až na podzim minulého roku.

Bojové nasazení

Práce na stíhačce F-22A Raptor začaly v 80. letech minulého století v rámci programu ATF (Advanced Tactical Fighter). Američtí letečtí konstruktéři dostali za úkol vyvinout letadlo schopné pokořit ve vzdušných soubojích sovětské stíhačky Su-27 a MiG-29.

Vzhledem ke kolapsu Sovětského svazu však došlo v programu ATF k velkým změnám. Původně americké letectvo požadovalo 750 stíhaček F-22A Raptor, nakonec bylo ale vyrobeno pouze 188 strojů (+ 6 testovacích letounů).

Americké letectvo také opustilo myšlenku provozovat F-22A pouze jako čistokrevný stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády. V roce 2005 F-22A získal schopnost útoků na stacionární pozemní cíle pomocí satelitem naváděných pum JDAM (Joint Direct Attack Munitions).

Přesto se stíhačky F-22A nezapojily do akcí v Afghánistánu, Iráku ani Libyi. Jednoduše nebylo potřeba nasazovat sofistikované stealth letouny (rozuměj drahé na provoz) schopné nést pouze dvě naváděné střely JDAM (2×450 kg).

Ke změně došlo až v záři 2014, kdy letouny F-22A zaútočily na centra velení a řízení Islámského státu. Oficiálním důvodem nasazení se staly obavy z moderních systémů syrské protivzdušné obrany, které mohly padnout do rukou Islámského státu.

Noční tankování F-22A Raptor při bombardování cílů Islámského státu.

Stejně tak nebylo jisté, jak se zachovají oficiální syrské jednotky, které mohly proti spojeneckým letadlům nasadit moderní protivzdušné systémy Buk-M2 nebo Pancir-S1. F-22A zajišťovalo rovněž krytí ostatním letadlům pro případ, kdyby se syrské letectvo pokusilo zasáhnout.

Do bombardování se zapojilo šest F-22A Raptor operující z letecké základny Al Dhafra ve Spojených arabských emirátech. Od záři 2014 až do ledna 2015 provedly F-22A bezmála 500 náletů na cíle Islámského státu v Sýrii a Iráku.

Budoucnost F-22A Raptor

V současné době flotila všech 187 letadel (jeden letoun ztracen v roce 2010) prochází rozsáhlým modernizačním programem. Několika fázový program si do konce roku 2023 vyžádá 16 miliard dolarů.

Modernizační program REDI (Raptor Enhancement, Development and Integration) běží od roku 2013 a jeho cílem je technicky „zachytit" nástup čínských a ruských stíhacích letounů 5. generace.

Modernizace se dotkne především elektronického vybavení a software. Dojde také mimo jiné k úpravě palubního vyvíječe kyslíku OBOGS (On-Board Oxygen. Generation Systems). Problémy se systémem OBOGS vedly v roce 2010 k pádu F-22A Raptor a smrti pilota.

F-22A Raptor je nejvýkonnějším stíhacím letounem současnosti.

F-22A získají schopnost nést novou generací zbraní. V prvé řadě půjde až o osm (všechny nesené ve vnitřní zbraňové šachtě) satelitem naváděných pum GBU-39 SDB. Počítá se tak s možností nést pumy GBU-53 SDB II schopné ničit pohybující se cíle. Úpravy software umožní F-22A používat nejnovější generací zbraní vzduch-vzduch AIM-120D AMRAAM a AIM-9X Block II.

Piloti F-22A Raptor se mohou těšit na přilbové zaměřovače s průhledovým displejem. Letouny získají nové systémy pro přenos dat nebo systémy elektronického boje a ochrany.

Důležitým krokem jsou opravy draku, včetně použití odolnější stealth nátěru vyvinutého pro letadla F-35, s cílem zvýšit nasaditelnost stíhaček F-22A Raptor. V roce 2011 pouze 55 % F-22A bylo schopno operačního nasazení. Cílovým stavem pro tento rok je 70 %.

Modernizací označovanou jako Mod. 3.2b projdou všechny F-22A do konce roku 2018. Následně letouny projdou modernizačním programem Mod. 3.3 – jeho podoba je však zatím předmětem diskuzí.

Letectvo plánuje mít v roce 2016 38 cvičných letadel označovaných jako F-22A Raptor Block 20 a 149 bojových letadel F-22 Raptor Block 30/35. V současné době se počítá s provozem stíhaček F-22A Raptor až do 30. let tohoto století, kdy mají být postupně nahrazovány novými bojovými letadly 6. generace.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky

Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

RQ-4 Global Hawk: Nucené dítě amerického letectva

Uběhlo již 17 let od prvního vzletu průzkumného bezpilotního letadla RQ-4 Global Hawk. Letoun měl ...

F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší

Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • liberal shark
    13:44 09.04.2015

    Myslím, že na skutečný CAS by bylo lepší něco velice levného a odolného, například turbovrtulové letadlo s integrálním pancéřováním, něco jako moderní Il-2m3 :-).

    Myslím, že na skutečný CAS by bylo lepší něco velice levného a odolného, například turbovrtulové letadlo s integrálním pancéřováním, něco jako moderní Il-2m3 :-).

  • pet.rok
    13:34 09.04.2015

    shania: nemyslel som situaciu uplne bez PVO skor v prostredi s manpad + nejake malokalibrove prostriedky ako .50 cal, 14,5 a 23mm zameriavane opticky jednoducho typickeho ...Zobrazit celý příspěvek

    shania: nemyslel som situaciu uplne bez PVO skor v prostredi s manpad + nejake malokalibrove prostriedky ako .50 cal, 14,5 a 23mm zameriavane opticky jednoducho typickeho protivnika niekde na blizkom a strednom vychode.
    tam je spectre predsa len zranitelne rovnako ako Alca (ked neletia nad 5km).
    na odhod bomb z vysky sa da pouzit takmer vsetko co ma kridla, vdaka podvesnym puzdram na to nemusi byt ani integrovana elektronika priamo v lietadle.

    ale len A10 moze letiet nizsie a pouzit kanon, neriadene rakety, helfire.
    navyse uz je vyrobeny a stoji len udrzbu. Myslim ze tak flexibilny stroj na CAS v sucastnosti na zapade nie je.Skrýt celý příspěvek

  • sentinel606
    13:14 09.04.2015

    Ani to fungovat nebude. Nepriatel ma letectvo vo vzduchu cize vie zostrelit upravene C-130 a spol. Ale o to nejde chytra municia staci GPS rusit a spol a je koniec ... Znicenie ...Zobrazit celý příspěvek

    Ani to fungovat nebude. Nepriatel ma letectvo vo vzduchu cize vie zostrelit upravene C-130 a spol. Ale o to nejde chytra municia staci GPS rusit a spol a je koniec ...

    Znicenie chytrich municii na to staci Mig-31 a Su Pak Fa, Su-35 uz v zarodku to znicia pomale a tazke lietadlo a bola chytra municia. Co sa tyka F-35 nie je stealth, bude spojleri na kridlach, F-35 ked nesie na kridlach bomby uz tiez nie je stealth ...

    http://www.novinky.cz/zahranic... Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:50 09.04.2015

    pet.rok: na CAS bez PVO by se víc hodili lehké letouny nebo pak upravené AC130/C 130 (hlavni výhoda je, ze bude dlouhou dobu poblíž bojiště, na rozdíl od jiných letadel) , které ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: na CAS bez PVO by se víc hodili lehké letouny nebo pak upravené AC130/C 130 (hlavni výhoda je, ze bude dlouhou dobu poblíž bojiště, na rozdíl od jiných letadel) , které budou poblíž bojiště a budou shazovat přesnou munici na požádání.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    12:24 09.04.2015

    (F35) myslel som nie ze by to nedokazal ale vynalozene prostriedky a riziko straty nebudu za to stat

    (F35) myslel som nie ze by to nedokazal ale vynalozene prostriedky a riziko straty nebudu za to stat

  • pet.rok
    12:16 09.04.2015

    Shania: ono je problem ze to uz nie je CAS. Mavericky odpalovane z velkej vysky nie su CAS. Bombardovanie IS (mozno s vynimkou podpory Irackej armady) takisto nie je CAS lebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: ono je problem ze to uz nie je CAS. Mavericky odpalovane z velkej vysky nie su CAS. Bombardovanie IS (mozno s vynimkou podpory Irackej armady) takisto nie je CAS lebo vlastne jednotky su daleko. Navyse riskovanie vlastnych pilotov aby zachranili niekolko iracanov na zemi nie je v kurze. Ina situacia by bola ak by na zemi boli americki vojaci a naozaj potrebovali CAS.
    Co sa tyka zranitelnosti voci manpads suhlasim ze situacia je dnes pre letectvo tazsia, stale si myslim ze rozne klamne ciele maju svoju ucinnost a odolnost A-10 voci malokalibrovym strelam ma svoju vahu. Proti vrtulnikom zas rychlost.
    Netreba zabudat na psychologicky efekt.

    Co sa tyka prinosu F35 ten je v mnohych oblastiach nepochybny, utoky na pozemne ciele mu budu sediet ale priamo na CAS hodit nebude.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    11:43 09.04.2015

    pet.rok: BTW A-10je snad moje nejoblíbenější letadlo a těšilo mě, že ho vrátili do služby, než jsem si o způsobu nasazení zjistil víc v současných konfliktech. Problém je, že ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: BTW A-10je snad moje nejoblíbenější letadlo a těšilo mě, že ho vrátili do služby, než jsem si o způsobu nasazení zjistil víc v současných konfliktech.

    Problém je, že pokud bude v oblasti PVO, tak A-10 nepřežije, pokud nebude, tak je řada daleko efektivnějších strojů pro CAS a není třeba nasazovat drahé A-10.

    F-35 nese víc munice pro kanon než většina ostatních stíhaček, které se používají pro CAS (hlavně dost pochybuju, že by se někdo letadlo riskoval v nízkých výškách). A/C verze se bude pro CAS moc používat, maximalně tak pro pro dohled nad oblastí a vyhledávání cílu.

    A-10 se při CAS už dlouhou dobu používa pouze ze středních výšek, odpalí mavericky úplně stejně jako F-16 a letí domů. Až budu mít čas, tak hodím link na diskuzi a realné zkušenosti pilotu.

    F35 pro CAS bude používat hlavně USMC.a tam je to výrazně zlepšení proti Harierum (daleko lepší dolet, senzory, víc munice a dokonce ma pod i vyšší kapacitu nábojů do kanonu než ten hariera, navíc s daleko lepší municí, pokud by to někdo chtěl porovnávat)Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    11:02 09.04.2015

    A-10 je skoda rusit. na blizku podporu nemaju americania nic lepsie. Mohutna palebna sila + vysoka odolnost + skvele manevrovacie schopnosti. Ak si ich ponecha US Army aspon ...Zobrazit celý příspěvek

    A-10 je skoda rusit. na blizku podporu nemaju americania nic lepsie. Mohutna palebna sila + vysoka odolnost + skvele manevrovacie schopnosti.
    Ak si ich ponecha US Army aspon urcity cas kym ich definitivne nenahradia nejake drony bude to vitazstvo rozumu.
    stale si nejako neviem predstavit ako leti F-35 za 120 mega za bieleho dna vo vyske 2000m a vystreli svoju davku nabojov z kanona (asi za 0.5 s) a potom zase odleti :).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:07 09.04.2015

    Arccos: Však ony tam také létají :-) Tohle jste asi zaznamenali: ...Zobrazit celý příspěvek

    Arccos: Však ony tam také létají :-)

    Tohle jste asi zaznamenali: http://www.ceskatelevize.cz/ct... Nebudou mít den otevřených dveří?Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    09:05 09.04.2015

    Och, jak by se dnes A-10 hodily proti ISIL! To není žádné moderní bojiště, to jsou bandy primitvů na jeepech, na něž je rychlopalný kanón ta nejefektivnější zbraň.

    Och, jak by se dnes A-10 hodily proti ISIL! To není žádné moderní bojiště, to jsou bandy primitvů na jeepech, na něž je rychlopalný kanón ta nejefektivnější zbraň.

  • KOLT
    23:11 08.04.2015

    Shania: Pokud vím, tak avengerem se protivníkovi blátošlapové kropily jak v Iráku tak v Astánu docela zhusta. Máte ovšem pravdu v tom, že na moderním bojišti (tzn. proti slušně ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: Pokud vím, tak avengerem se protivníkovi blátošlapové kropily jak v Iráku tak v Astánu docela zhusta. Máte ovšem pravdu v tom, že na moderním bojišti (tzn. proti slušně vyzbrojenému protivníkovi), by měly A-10 dost problémů. Pokud ale chceme levné letadlo na boj proti nepříliš dobře vyzbrojenému protivníkovi, je A-10 vcelku OK. USAF se rozhodlo, že ho, i s ohledem na škrty, oželí (oni ho tamní chlapci stejnak neměli nikdy moc rádi). US Army naopak přemýšlí, že by si ho přebrala. Což dává význam hned z několika důvodů.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:27 08.04.2015

    dost pochybuji, ze su35 ma lepsi obratnost v bojove konfiguraci nez f22. navic manevry typu kobra bez paliva a vyzbroje jsou jen na efekt pro divaky, v boji je letadlo bez ...Zobrazit celý příspěvek

    dost pochybuji, ze su35 ma lepsi obratnost v bojove konfiguraci nez f22.
    navic manevry typu kobra bez paliva a vyzbroje jsou jen na efekt pro divaky, v boji je letadlo bez energie je snadny cil.

    co se tyka a10, tak bohuzel jim nic jineho nezbylo, nedokaze prezit na dnesnim bojisti a pokud nekomu chybi avenger, tak by mel vedet, ze uz roky lita ve strednich vyskach a kanon se temer nepouziva.Skrýt celý příspěvek

  • rick
    22:19 08.04.2015

    Jen k tomu zprovoznění linky.. Já osobně nepochybuji o tom, že když by na to přišlo ( ať již kvůli eskalaci vztahů s Čínou nebo s Ruskem, nebo s oběma..) Američané si jistě vyrobí ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen k tomu zprovoznění linky.. Já osobně nepochybuji o tom, že když by na to přišlo ( ať již kvůli eskalaci vztahů s Čínou nebo s Ruskem, nebo s oběma..) Američané si jistě vyrobí F-22 kolik budou potřebovat. Určitě bych nepodceňoval možnosti Americké ho průmyslu, když najede na ,,válečný mód". to samé platí ovšem pro Rusy i Čínu..

    Ten souboj Typhon vs F-22, to je hodně zajímavé a samozřejmě, jak už tu bylo řečeno několikrát, ta stíhačka je je vrcholek ledovce celé mašinérie, která když nefunguje, tak je éro k ničemu.
    Mě tam zaujala, jiná věc. Ukázalo se že Typhon je velmi výkonné a povedené letadlo a že Evropa pořád ještě umí a má kompetenci takové letadlo vyrobit. A byla by obrovská škoda, kdyby vinou škrtů v obraně o tuto kompetenci, která se získává opravdu hodě dlouho, přišla..Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    22:17 08.04.2015

    Lopoz: avionika F22 je z osmdesátých let. Některého systémy prošli modernizaci. F35 ji má zase z konce devadesátých. zni straně, ale účel co to plnit má to plni a to staci. Zobrazit celý příspěvek

    Lopoz: avionika F22 je z osmdesátých let.
    Některého systémy prošli modernizaci.
    F35 ji má zase z konce devadesátých.

    zni straně, ale účel co to plnit má to plni a to staci.Skrýt celý příspěvek

  • Lopoz
    20:35 08.04.2015

    IvanBa84. Takze tim chcete rict ze kazda F22 od zacatku vyroby v roce 1996 ma jinou elektroniku podle toho kdy byla vyrobena? + este pred vyrobou nekolik let testovani. Dobře- ...Zobrazit celý příspěvek

    IvanBa84. Takze tim chcete rict ze kazda F22 od zacatku vyroby v roce 1996 ma jinou elektroniku podle toho kdy byla vyrobena? + este pred vyrobou nekolik let testovani. Dobře- montážní linka je ready ale co to znamená? kompletuje se tam drak a dava se tam letadlo dohromady nebo sou k tomu přidružené fabriky na výrobu všeho původního?Skrýt celý příspěvek

  • Tom90
    20:34 08.04.2015

    Co se tyce te elektroniky, tak to nebude tak horky. I dnes se pouzivaji pro moderni civilni letadla cipy z prelomu 80/90 let a teprve v dnesni dobe se resi cim je nahradit, protoze ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se tyce te elektroniky, tak to nebude tak horky. I dnes se pouzivaji pro moderni civilni letadla cipy z prelomu 80/90 let a teprve v dnesni dobe se resi cim je nahradit, protoze se uz nevyrabi, dochazi zasoby a dosud dostacuji. Tudiz si myslim, ze co se tyce "nebojove" elektroniky, tak do letadla by se sahnout moc nemuselo.A bojova cast se modernizuje tak jako tak.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    20:28 08.04.2015

    az na to ze linka ostala zakonzervovana aby bolo mozne obnovit vyrobu ak by bolo treba. (nahradit stratene kusy po nehodach a pod)

    az na to ze linka ostala zakonzervovana aby bolo mozne obnovit vyrobu ak by bolo treba. (nahradit stratene kusy po nehodach a pod)

  • IvanBa84
    20:10 08.04.2015

    Lopoz: posledna F-22 bola zaradena do USAF v 2012 ... 15rokov to urcite nebude

    Lopoz: posledna F-22 bola zaradena do USAF v 2012 ... 15rokov to urcite nebude

  • Lopoz
    19:46 08.04.2015

    Zprovoznění linky je podle mě nesmysl. To letadlo by se muselo alepsoň z hlediska elektroniky vymýšlet a z části i programovat znovu. Dyť v době vývoje což je minimálně nějakých ...Zobrazit celý příspěvek

    Zprovoznění linky je podle mě nesmysl. To letadlo by se muselo alepsoň z hlediska elektroniky vymýšlet a z části i programovat znovu. Dyť v době vývoje což je minimálně nějakých patnáct let byla elektronika několikanásobně slapší a za ty roky to strašně poskočilo. Některé systémy se už ani kvůli zastaralosti určitě nevyrábí. A aby se živil program stále neúplných F35 + F22 + stíhač další generace v době když kvůli škrtům poslali do důchodu A-10 mi přijde trochu z říše snů.Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    17:33 08.04.2015

    Jan Horten zprovoznění montážní linky je jedna věc a znovuzahájení výroby věc druhá. Co si pamatuji byla před Kongresem zmiňována částka cca 5 miliard USD a to zhruba před 3-4 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jan Horten

    zprovoznění montážní linky je jedna věc a znovuzahájení výroby věc druhá. Co si pamatuji byla před Kongresem zmiňována částka cca 5 miliard USD a to zhruba před 3-4 lety. Dnes je pravděpodobně o dost vyšší.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 5