Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor
- 7. 4. 2015
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo se stroji F-22 počátečních operačních schopností IOC (Initial Opeartion Capability) v roce 2005. K prvnímu bojovému nasazení však došlo až na podzim minulého roku.
Bojové nasazení
Práce na stíhačce F-22A Raptor začaly v 80. letech minulého století v rámci programu ATF (Advanced Tactical Fighter). Američtí letečtí konstruktéři dostali za úkol vyvinout letadlo schopné pokořit ve vzdušných soubojích sovětské stíhačky Su-27 a MiG-29.
Vzhledem ke kolapsu Sovětského svazu však došlo v programu ATF k velkým změnám. Původně americké letectvo požadovalo 750 stíhaček F-22A Raptor, nakonec bylo ale vyrobeno pouze 188 strojů (+ 6 testovacích letounů).
Americké letectvo také opustilo myšlenku provozovat F-22A pouze jako čistokrevný stíhací letoun pro vybojování vzdušné nadvlády. V roce 2005 F-22A získal schopnost útoků na stacionární pozemní cíle pomocí satelitem naváděných pum JDAM (Joint Direct Attack Munitions).
Přesto se stíhačky F-22A nezapojily do akcí v Afghánistánu, Iráku ani Libyi. Jednoduše nebylo potřeba nasazovat sofistikované stealth letouny (rozuměj drahé na provoz) schopné nést pouze dvě naváděné střely JDAM (2×450 kg).
Ke změně došlo až v záři 2014, kdy letouny F-22A zaútočily na centra velení a řízení Islámského státu. Oficiálním důvodem nasazení se staly obavy z moderních systémů syrské protivzdušné obrany, které mohly padnout do rukou Islámského státu.
Noční tankování F-22A Raptor při bombardování cílů Islámského státu.
Stejně tak nebylo jisté, jak se zachovají oficiální syrské jednotky, které mohly proti spojeneckým letadlům nasadit moderní protivzdušné systémy Buk-M2 nebo Pancir-S1. F-22A zajišťovalo rovněž krytí ostatním letadlům pro případ, kdyby se syrské letectvo pokusilo zasáhnout.
Do bombardování se zapojilo šest F-22A Raptor operující z letecké základny Al Dhafra ve Spojených arabských emirátech. Od záři 2014 až do ledna 2015 provedly F-22A bezmála 500 náletů na cíle Islámského státu v Sýrii a Iráku.
Budoucnost F-22A Raptor
V současné době flotila všech 187 letadel (jeden letoun ztracen v roce 2010) prochází rozsáhlým modernizačním programem. Několika fázový program si do konce roku 2023 vyžádá 16 miliard dolarů.
Modernizační program REDI (Raptor Enhancement, Development and Integration) běží od roku 2013 a jeho cílem je technicky „zachytit" nástup čínských a ruských stíhacích letounů 5. generace.
Modernizace se dotkne především elektronického vybavení a software. Dojde také mimo jiné k úpravě palubního vyvíječe kyslíku OBOGS (On-Board Oxygen. Generation Systems). Problémy se systémem OBOGS vedly v roce 2010 k pádu F-22A Raptor a smrti pilota.
F-22A Raptor je nejvýkonnějším stíhacím letounem současnosti.
F-22A získají schopnost nést novou generací zbraní. V prvé řadě půjde až o osm (všechny nesené ve vnitřní zbraňové šachtě) satelitem naváděných pum GBU-39 SDB. Počítá se tak s možností nést pumy GBU-53 SDB II schopné ničit pohybující se cíle. Úpravy software umožní F-22A používat nejnovější generací zbraní vzduch-vzduch AIM-120D AMRAAM a AIM-9X Block II.
Piloti F-22A Raptor se mohou těšit na přilbové zaměřovače s průhledovým displejem. Letouny získají nové systémy pro přenos dat nebo systémy elektronického boje a ochrany.
Důležitým krokem jsou opravy draku, včetně použití odolnější stealth nátěru vyvinutého pro letadla F-35, s cílem zvýšit nasaditelnost stíhaček F-22A Raptor. V roce 2011 pouze 55 % F-22A bylo schopno operačního nasazení. Cílovým stavem pro tento rok je 70 %.
Modernizací označovanou jako Mod. 3.2b projdou všechny F-22A do konce roku 2018. Následně letouny projdou modernizačním programem Mod. 3.3 – jeho podoba je však zatím předmětem diskuzí.
Letectvo plánuje mít v roce 2016 38 cvičných letadel označovaných jako F-22A Raptor Block 20 a 149 bojových letadel F-22 Raptor Block 30/35. V současné době se počítá s provozem stíhaček F-22A Raptor až do 30. let tohoto století, kdy mají být postupně nahrazovány novými bojovými letadly 6. generace.
Zdroj: Defence24
Související články
F-35 Lightning II dokazuje schopnost chránit pozemní jednotky
Koncem července americká námořní pěchota (U.S. Marine Coprs) deklarovala dosažení počátečních ...
- 26.01.2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen
Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...
- 19.02.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
RQ-4 Global Hawk: Nucené dítě amerického letectva
Uběhlo již 17 let od prvního vzletu průzkumného bezpilotního letadla RQ-4 Global Hawk. Letoun měl ...
- 15.03.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 Lightning II – cena klesá, problémy se řeší
Firmě Lockheed Martin a Pentagonu se daří postupně snižovat jednotkovou cenu za stíhačky F-35 ...
- 26.03.2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Myslím, že na skutečný CAS by bylo lepší něco velice levného a odolného, například turbovrtulové letadlo s integrálním pancéřováním, něco jako moderní Il-2m3 :-).
Myslím, že na skutečný CAS by bylo lepší něco velice levného a odolného, například turbovrtulové letadlo s integrálním pancéřováním, něco jako moderní Il-2m3 :-).
shania: nemyslel som situaciu uplne bez PVO skor v prostredi s manpad + nejake malokalibrove prostriedky ako .50 cal, 14,5 a 23mm zameriavane opticky jednoducho typickeho ...Zobrazit celý příspěvek
shania: nemyslel som situaciu uplne bez PVO skor v prostredi s manpad + nejake malokalibrove prostriedky ako .50 cal, 14,5 a 23mm zameriavane opticky jednoducho typickeho protivnika niekde na blizkom a strednom vychode.
tam je spectre predsa len zranitelne rovnako ako Alca (ked neletia nad 5km).
na odhod bomb z vysky sa da pouzit takmer vsetko co ma kridla, vdaka podvesnym puzdram na to nemusi byt ani integrovana elektronika priamo v lietadle.
ale len A10 moze letiet nizsie a pouzit kanon, neriadene rakety, helfire.
navyse uz je vyrobeny a stoji len udrzbu. Myslim ze tak flexibilny stroj na CAS v sucastnosti na zapade nie je.Skrýt celý příspěvekAni to fungovat nebude. Nepriatel ma letectvo vo vzduchu cize vie zostrelit upravene C-130 a spol. Ale o to nejde chytra municia staci GPS rusit a spol a je koniec ... Znicenie ...Zobrazit celý příspěvek
Ani to fungovat nebude. Nepriatel ma letectvo vo vzduchu cize vie zostrelit upravene C-130 a spol. Ale o to nejde chytra municia staci GPS rusit a spol a je koniec ...
Znicenie chytrich municii na to staci Mig-31 a Su Pak Fa, Su-35 uz v zarodku to znicia pomale a tazke lietadlo a bola chytra municia. Co sa tyka F-35 nie je stealth, bude spojleri na kridlach, F-35 ked nesie na kridlach bomby uz tiez nie je stealth ...
http://www.novinky.cz/zahranic... Skrýt celý příspěvekpet.rok: na CAS bez PVO by se víc hodili lehké letouny nebo pak upravené AC130/C 130 (hlavni výhoda je, ze bude dlouhou dobu poblíž bojiště, na rozdíl od jiných letadel) , které ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: na CAS bez PVO by se víc hodili lehké letouny nebo pak upravené AC130/C 130 (hlavni výhoda je, ze bude dlouhou dobu poblíž bojiště, na rozdíl od jiných letadel) , které budou poblíž bojiště a budou shazovat přesnou munici na požádání.Skrýt celý příspěvek
Shania: ono je problem ze to uz nie je CAS. Mavericky odpalovane z velkej vysky nie su CAS. Bombardovanie IS (mozno s vynimkou podpory Irackej armady) takisto nie je CAS lebo ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: ono je problem ze to uz nie je CAS. Mavericky odpalovane z velkej vysky nie su CAS. Bombardovanie IS (mozno s vynimkou podpory Irackej armady) takisto nie je CAS lebo vlastne jednotky su daleko. Navyse riskovanie vlastnych pilotov aby zachranili niekolko iracanov na zemi nie je v kurze. Ina situacia by bola ak by na zemi boli americki vojaci a naozaj potrebovali CAS.
Co sa tyka zranitelnosti voci manpads suhlasim ze situacia je dnes pre letectvo tazsia, stale si myslim ze rozne klamne ciele maju svoju ucinnost a odolnost A-10 voci malokalibrovym strelam ma svoju vahu. Proti vrtulnikom zas rychlost.
Netreba zabudat na psychologicky efekt.
Co sa tyka prinosu F35 ten je v mnohych oblastiach nepochybny, utoky na pozemne ciele mu budu sediet ale priamo na CAS hodit nebude.Skrýt celý příspěvekpet.rok: BTW A-10je snad moje nejoblíbenější letadlo a těšilo mě, že ho vrátili do služby, než jsem si o způsobu nasazení zjistil víc v současných konfliktech. Problém je, že ...Zobrazit celý příspěvek
pet.rok: BTW A-10je snad moje nejoblíbenější letadlo a těšilo mě, že ho vrátili do služby, než jsem si o způsobu nasazení zjistil víc v současných konfliktech.
Problém je, že pokud bude v oblasti PVO, tak A-10 nepřežije, pokud nebude, tak je řada daleko efektivnějších strojů pro CAS a není třeba nasazovat drahé A-10.
F-35 nese víc munice pro kanon než většina ostatních stíhaček, které se používají pro CAS (hlavně dost pochybuju, že by se někdo letadlo riskoval v nízkých výškách). A/C verze se bude pro CAS moc používat, maximalně tak pro pro dohled nad oblastí a vyhledávání cílu.
A-10 se při CAS už dlouhou dobu používa pouze ze středních výšek, odpalí mavericky úplně stejně jako F-16 a letí domů. Až budu mít čas, tak hodím link na diskuzi a realné zkušenosti pilotu.
F35 pro CAS bude používat hlavně USMC.a tam je to výrazně zlepšení proti Harierum (daleko lepší dolet, senzory, víc munice a dokonce ma pod i vyšší kapacitu nábojů do kanonu než ten hariera, navíc s daleko lepší municí, pokud by to někdo chtěl porovnávat)Skrýt celý příspěvekA-10 je skoda rusit. na blizku podporu nemaju americania nic lepsie. Mohutna palebna sila + vysoka odolnost + skvele manevrovacie schopnosti. Ak si ich ponecha US Army aspon ...Zobrazit celý příspěvek
A-10 je skoda rusit. na blizku podporu nemaju americania nic lepsie. Mohutna palebna sila + vysoka odolnost + skvele manevrovacie schopnosti.
Ak si ich ponecha US Army aspon urcity cas kym ich definitivne nenahradia nejake drony bude to vitazstvo rozumu.
stale si nejako neviem predstavit ako leti F-35 za 120 mega za bieleho dna vo vyske 2000m a vystreli svoju davku nabojov z kanona (asi za 0.5 s) a potom zase odleti :).Skrýt celý příspěvekArccos: Však ony tam také létají :-) Tohle jste asi zaznamenali: ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos: Však ony tam také létají :-)
Tohle jste asi zaznamenali: http://www.ceskatelevize.cz/ct... Nebudou mít den otevřených dveří?Skrýt celý příspěvekOch, jak by se dnes A-10 hodily proti ISIL! To není žádné moderní bojiště, to jsou bandy primitvů na jeepech, na něž je rychlopalný kanón ta nejefektivnější zbraň.
Och, jak by se dnes A-10 hodily proti ISIL! To není žádné moderní bojiště, to jsou bandy primitvů na jeepech, na něž je rychlopalný kanón ta nejefektivnější zbraň.
Shania: Pokud vím, tak avengerem se protivníkovi blátošlapové kropily jak v Iráku tak v Astánu docela zhusta. Máte ovšem pravdu v tom, že na moderním bojišti (tzn. proti slušně ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: Pokud vím, tak avengerem se protivníkovi blátošlapové kropily jak v Iráku tak v Astánu docela zhusta. Máte ovšem pravdu v tom, že na moderním bojišti (tzn. proti slušně vyzbrojenému protivníkovi), by měly A-10 dost problémů. Pokud ale chceme levné letadlo na boj proti nepříliš dobře vyzbrojenému protivníkovi, je A-10 vcelku OK. USAF se rozhodlo, že ho, i s ohledem na škrty, oželí (oni ho tamní chlapci stejnak neměli nikdy moc rádi). US Army naopak přemýšlí, že by si ho přebrala. Což dává význam hned z několika důvodů.Skrýt celý příspěvek
dost pochybuji, ze su35 ma lepsi obratnost v bojove konfiguraci nez f22. navic manevry typu kobra bez paliva a vyzbroje jsou jen na efekt pro divaky, v boji je letadlo bez ...Zobrazit celý příspěvek
dost pochybuji, ze su35 ma lepsi obratnost v bojove konfiguraci nez f22.
navic manevry typu kobra bez paliva a vyzbroje jsou jen na efekt pro divaky, v boji je letadlo bez energie je snadny cil.
co se tyka a10, tak bohuzel jim nic jineho nezbylo, nedokaze prezit na dnesnim bojisti a pokud nekomu chybi avenger, tak by mel vedet, ze uz roky lita ve strednich vyskach a kanon se temer nepouziva.Skrýt celý příspěvekJen k tomu zprovoznění linky.. Já osobně nepochybuji o tom, že když by na to přišlo ( ať již kvůli eskalaci vztahů s Čínou nebo s Ruskem, nebo s oběma..) Američané si jistě vyrobí ...Zobrazit celý příspěvek
Jen k tomu zprovoznění linky.. Já osobně nepochybuji o tom, že když by na to přišlo ( ať již kvůli eskalaci vztahů s Čínou nebo s Ruskem, nebo s oběma..) Američané si jistě vyrobí F-22 kolik budou potřebovat. Určitě bych nepodceňoval možnosti Americké ho průmyslu, když najede na ,,válečný mód". to samé platí ovšem pro Rusy i Čínu..
Ten souboj Typhon vs F-22, to je hodně zajímavé a samozřejmě, jak už tu bylo řečeno několikrát, ta stíhačka je je vrcholek ledovce celé mašinérie, která když nefunguje, tak je éro k ničemu.
Mě tam zaujala, jiná věc. Ukázalo se že Typhon je velmi výkonné a povedené letadlo a že Evropa pořád ještě umí a má kompetenci takové letadlo vyrobit. A byla by obrovská škoda, kdyby vinou škrtů v obraně o tuto kompetenci, která se získává opravdu hodě dlouho, přišla..Skrýt celý příspěvekLopoz: avionika F22 je z osmdesátých let. Některého systémy prošli modernizaci. F35 ji má zase z konce devadesátých. zni straně, ale účel co to plnit má to plni a to staci. Zobrazit celý příspěvek
Lopoz: avionika F22 je z osmdesátých let.
Některého systémy prošli modernizaci.
F35 ji má zase z konce devadesátých.
zni straně, ale účel co to plnit má to plni a to staci.Skrýt celý příspěvekIvanBa84. Takze tim chcete rict ze kazda F22 od zacatku vyroby v roce 1996 ma jinou elektroniku podle toho kdy byla vyrobena? + este pred vyrobou nekolik let testovani. Dobře- ...Zobrazit celý příspěvek
IvanBa84. Takze tim chcete rict ze kazda F22 od zacatku vyroby v roce 1996 ma jinou elektroniku podle toho kdy byla vyrobena? + este pred vyrobou nekolik let testovani. Dobře- montážní linka je ready ale co to znamená? kompletuje se tam drak a dava se tam letadlo dohromady nebo sou k tomu přidružené fabriky na výrobu všeho původního?Skrýt celý příspěvek
Co se tyce te elektroniky, tak to nebude tak horky. I dnes se pouzivaji pro moderni civilni letadla cipy z prelomu 80/90 let a teprve v dnesni dobe se resi cim je nahradit, protoze ...Zobrazit celý příspěvek
Co se tyce te elektroniky, tak to nebude tak horky. I dnes se pouzivaji pro moderni civilni letadla cipy z prelomu 80/90 let a teprve v dnesni dobe se resi cim je nahradit, protoze se uz nevyrabi, dochazi zasoby a dosud dostacuji. Tudiz si myslim, ze co se tyce "nebojove" elektroniky, tak do letadla by se sahnout moc nemuselo.A bojova cast se modernizuje tak jako tak.Skrýt celý příspěvek
Zprovoznění linky je podle mě nesmysl. To letadlo by se muselo alepsoň z hlediska elektroniky vymýšlet a z části i programovat znovu. Dyť v době vývoje což je minimálně nějakých ...Zobrazit celý příspěvek
Zprovoznění linky je podle mě nesmysl. To letadlo by se muselo alepsoň z hlediska elektroniky vymýšlet a z části i programovat znovu. Dyť v době vývoje což je minimálně nějakých patnáct let byla elektronika několikanásobně slapší a za ty roky to strašně poskočilo. Některé systémy se už ani kvůli zastaralosti určitě nevyrábí. A aby se živil program stále neúplných F35 + F22 + stíhač další generace v době když kvůli škrtům poslali do důchodu A-10 mi přijde trochu z říše snů.Skrýt celý příspěvek
Jan Horten zprovoznění montážní linky je jedna věc a znovuzahájení výroby věc druhá. Co si pamatuji byla před Kongresem zmiňována částka cca 5 miliard USD a to zhruba před 3-4 ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Horten
zprovoznění montážní linky je jedna věc a znovuzahájení výroby věc druhá. Co si pamatuji byla před Kongresem zmiňována částka cca 5 miliard USD a to zhruba před 3-4 lety. Dnes je pravděpodobně o dost vyšší.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...