Boeing vyrobil první bojový dron Airpower Teaming System

Boeing vyrobil první bojový dron Airpower Teaming System
Prototyp ATS / Boeing (Zvětšit)

Před dvěma dny společnost Boeing odhalila první ze tří prototypů taktického bezpilotního letadla postaveného v rámci australského programu Loyal Wingman – Advanced Development Program (LW – ADP). Na základě zmíněných prototypů Boeing postaví bojový dron ATS (Airpower Teaming System) pro globální trh.

Do vývojového programu LW – ADP australská vláda investovala 40 milionů australských dolarů. Finanční spolupodíl Boeingu není znám, ale údajně jde o největší americkou investici do bezpilotních letadel mimo Spojené státy.

Cílem programu LW – ADP je vyvinout, postavit a otestovat trojici prototypů proudových dronů. Tyto prototypy jsou předobrazem australsko-amerických taktických proudových dronů ATS. Na LW – ADP pracuje australská odnož firmy Boeing (Boeing Australia) a australské Královské letectvo RAAF (Royal Australian Air Force). 

Úkolem RAAF je najít způsob, jak drony ATS začlenit do sestav pilotovaných letadel. Ve výsledku RAAF vypracuje nové taktiky a doktríny nasazení autonomních letadel.

ATS patří mezi novou generaci „attritable weapons“, což se dá přeložit jako „úbytné zbraně“, tedy zbraně, které přirozenou cestou ubývají. Do stejné kategorie patří také konkurenční dron XQ-58 Valkyrie od Kratos Defense.

Hlavním posláním ATS se stane letecké zpravodajství, sledování a průzkum ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) a úkoly včasného varování. ATS nemá vnitřní zbraňovou šachu, ale teoreticky se nabízí instalace zbraňových pylonů nebo instalace bojové hlavice do modulární přídě (viz dále).

ATS se také může doslova vrhnout proti nepřátelským střelám a vlastním tělem ochránit pilotovaná letadla před zničením. Takto lze chránit především velká letadla, jako jsou tankery, AWACSy nebo dopravní stroje.


ATS; větší foto / Boeing

Jedná se o drony, u kterých se nepočítá s dlouhou provozní dobou životností. Klasické bojové letouny se provozují jednu či dokonce více než dvě generace (např. bombardér B-52), naproti tomu životnost „úbytných dronů“ se počítá na mise či jednotky roků. Konstruktéři tak mohou drony navrhnout maximálně jednoduše bez nutnosti řešit komplexní provozní zázemí a složitý dodavatelský řetězec. Výhodou je také rychlá výroba a snadná modernizace.

V případě ATS chce Boeing dosáhnout jednotkové ceny pouze dva miliony dolarů. To je 40× méně než je cena F-35 Lightning II a odpovídá to ceně střely s plochou dráhou letu Tomahawk.

„Úbytné drony“ nemají ale nahradit klasické bojové letouny, ale především rozšířit jejich bojové možnosti, zvýšit jejich bezpečí a šetřit je pro ty nejdůležitější mise a úkoly.

Konkrétně ATS bude fungovat jako robotické vedené letadlo (Loyal Wingman). Protinožci ATS nasadí společně s taktickými nadzvukovými letadly F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler a F-35A Lightning II, tak s námořními stroji P-8A Poseidon a letouny včasné výstrahy E-7A Wedgetail. Kromě F-35 jde o letouny vyrobené firmou Boeing.

První prototyp ATS byl před dvěma dny představen ve výrobním podniku Boeing Australia v Brisbane zástupcům australské vlády a letectva. Představení si nenechal ujít australský premiér Scott Morrison. Ostatně poslední bojová letadla, jak uvedl australský premiér, Austrálie vyvinula a postavila před více než 50 lety. Konkrétní typ nebyl uveden, ale zřejmě šlo o některé z letadel vyráběných zaniklou australskou společností Commonwealth Aircraft Corporation.

„Investujeme do posílení agility a schopností australských obranných sil, abychom mohli chránit náš národ a naše spojence. Austrálie se tak může soustředit a připravit na budoucnost. Naše investice také zdůrazňuje závazek naší vlády podporovat a rozvíjet náš místní obranný průmysl, vytvářet pracovní místa a zvyšovat náš globální vývozní potenciál. Program Loyal Wingman [LW – ADP] pomohl v Austrálii vytvořit přibližně 100 pracovních míst s vysokou přidanou hodnotou. Takové projekty budou rozhodující pro posílení růstu a podporu pracovních míst, jakmile se ekonomika zotaví z pandemie COVID-19,“ komentoval představení dronu ATS Morrison.

Australský premiér dále dodal, že jde o „historický okamžik pro Austrálii a australské obranné inovace.“ Není divu, v Austrálii vyráběné drony ATS nejsou určeny jen pro RAAF, ale pro zákazníky z celého světa. Z dlouhodobého hlediska je zde potenciál pro výrobu stovek nebo dokonce tisíců dronů ATS.


Představení prvního ATS

Zajímavé je, že první tři stroje ATS nejsou prototypy, jak je v letectví běžné chápeme. Nejsou to tedy „na koleně“ postavené předobrazy průmyslově vyráběných sériových letadel. První tři ATS již vznikly na speciálně vyvinuté automatizované výrobní lince. Tato linka již otestovala technologické postupy pro sériovou výrobu ATS.

ATS je částečně autonomní dron. Piloti nebo operátoři budou ATS pouze úkolovat, ale manévrování a taktická rozhodnutí zajistí prvky umělé inteligence. „Když vytvoříte společný tým, řekněme se Super Hornetem, nemáte při bojových manévrech nebo operacích luxus, aby jste mohli dálkově pilotovat další letadlo a přitom řešit vlastní problémy,“ uvedl Shane Arnott, ředitel programu ATS.

Jedním z hlavních problémů bude vytvořit informační tok člověk-stroj a fúze dat. Pilot / operátor je v letadle zahlcen mnoha vjemy a komplexními problémy. Hlavní otázkou tedy je, kolik minimálních informací (a v jaké podobě) pilot / operátor potřebuje k úkolování dronu (resp. dronů) ATS. To vše má při testování odhalit australské letectvo.

„Musíme přijít na spoustu věci, abychom zjistili, jaká je správná úroveň informačního toku a odezvy. Jednou z velkých výhod spolupráce s královským australským letectvem je, že mají skutečné operátory [poskytující zpětnou vazbu],“ řekl Arnott. „Zatím nemáme všechny odpovědi. Hodně jsme pochopili díky simulacím [ve virtuální realitě] a zástupným testům [menších modelů], ale vše musíme skutečně ověřit.“


ATS; větší foto / Boeing

V praxi úkolování ATS nejspíše zajistí druhý operátor v kokpitu F/A-18F Super Hornet nebo EA-18G Growler, případně speciální operátor ve velkých letadlech. Ovládání má být vedeno dotykově, což si podle webu The Drive vyžádá velkoformátové displeje.

ATS je 11,5 metru dlouhý stroj s doletem 3700 km. Konstrukce je maximálně jednoduchá ‒ dron má jen čtyři pohyblivé aerodynamické plochy na křídlech a na svislých ocasních plochách. Křídla jsou vyrobená jen ze dvou velkých kompozitních dílů, dolní a horní části, které se spojí dohromady.

Hlavním rysem ATS je vyměnitelná 2,6 metru dlouhá nosní část. Vyměnitelná přední část o objemu 1,5 m3 může ukrývat nejrůznější užitečná zařízení, od různých radiolokátorů, elektro-optických senzorů, přes systémy elektronického boje, či dokonce laserové rušičky či zbraně. Do přídě lze teoreticky umístit také bojovou hlavici a proměnit tak ATS v řízenou střelu s extrémním dosahem.

Modulární příď je zajímavá i z hlediska exportu. Průmysl zahraničního zákazníka může navrhnout vlastní příď s vlastními senzory a elektronikou. Tak lze obejít i restrikce při vývozu citlivých vojenských technologií.

Zdroj: The Drive, Defence Connect

Nahlásit chybu v článku


Související články

Airpower Teaming System: Robotický wingman stíhaček

Firma Boeing na výstavě Australian International Airshow v australském Avalonu představila model ...

První vozidlo Boxer CRV 8×8 pro australskou armádu

Před dvěma dny německá společnost Rheinmetall předala australské armádě první kolové obrněně vozidlo ...

Společný let ruského letadla Su-57 a útočného dronu S-70 Ochotnik

Ruské ministerstvo obrany v pátek zveřejnilo video společného letu ruského víceúčelového stealth ...

Americké letectvo otestuje satelitní konstelaci Starlink od SpaceX

Americké letectvo 8. dubna provede velké cvičení s cílem otestovat budovaný systém řízení boje ABMS ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • strikehawk
    08:27 08.05.2020

    Myslím, že tohle by měla být příležitost pro AERO které, veřím, by mohlo dosáhnout smysluplné cenové hladiny i s vlastním českým motorem z PBS (nějaký derivát TJ-150 resp výkonová ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že tohle by měla být příležitost pro AERO které, veřím, by mohlo dosáhnout smysluplné cenové hladiny i s vlastním českým motorem z PBS (nějaký derivát TJ-150 resp výkonová varianta kolem 5kN + )Skrýt celý příspěvek

    • satai
      08:28 08.05.2020

      Těžké není slepit dokromady něco, co poletí... Takže Aero je ze hry.

      Těžké není slepit dokromady něco, co poletí... Takže Aero je ze hry.

      • Arccos
        08:36 08.05.2020

        A to zas ne! Toto by Aero skutečně zvládlo, snad až na systémy řízení a komunikace. Na to ale může mít zkušené partnery. Aero by se opravdu mohlo v tomto směru chopit příležitosti ...Zobrazit celý příspěvek

        A to zas ne! Toto by Aero skutečně zvládlo, snad až na systémy řízení a komunikace. Na to ale může mít zkušené partnery. Aero by se opravdu mohlo v tomto směru chopit příležitosti (ne v tomto konkrétním programu, samozřejmě).Skrýt celý příspěvek

        • satai
          08:40 08.05.2020

          Jenomže právě to, co by nezvládli, je to nejdůležitější. Řízení, komunikace, autonomie, doktrína, integrace, stealth...

          Jenomže právě to, co by nezvládli, je to nejdůležitější. Řízení, komunikace, autonomie, doktrína, integrace, stealth...

          • strikehawk
            08:50 08.05.2020

            Nepochopils že to nejdůležitější u spotřebního prostředku je cena a cena výroby v ČR je pořád o hodně nižší než v USA, AUS apod. Pokud by se podařilo dotáhnout i výrobu vlastního ...Zobrazit celý příspěvek

            Nepochopils že to nejdůležitější u spotřebního prostředku je cena a cena výroby v ČR je pořád o hodně nižší než v USA, AUS apod. Pokud by se podařilo dotáhnout i výrobu vlastního proudového motoru spotřební kategorie - viz TJ150 - cena by byla zlomkem. Autonomní řízení ti někdo dodá jako balíček pro mise kde bude potřeba třeba IAI apod.Skrýt celý příspěvek

          • Stana99
            09:12 08.05.2020

            Bylo by to hezké ale taky myslím že je to nereálné. Tyhle prostředky mají budoucnost a velcí hráči je budou chtít vyrábět sami. Problém budou i licence. Americké firmy snižují ...Zobrazit celý příspěvek

            Bylo by to hezké ale taky myslím že je to nereálné. Tyhle prostředky mají budoucnost a velcí hráči je budou chtít vyrábět sami. Problém budou i licence.
            Americké firmy snižují cenu pomocí subdodavatelů napriklad i v ČR. Další pro ně oblíbená země je mexiko. Aero má šanci jako subdodavatel.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      18:30 09.05.2020

      AERO je rádo, že dokončilo L-39NG. Pokud se nebude dostatečně prodávat, bude mít jiné problémy než snahu o špičkový vývoj.

      AERO je rádo, že dokončilo L-39NG. Pokud se nebude dostatečně prodávat, bude mít jiné problémy než snahu o špičkový vývoj.

  • strikehawk
    08:21 08.05.2020

    Ta cena 1,8-2 mil USD je neskutečně vysoká vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o skořepinu z kompozitu, proudový motor (nízkého výkonu - můj odhad je kolem 5-10 kN max plus ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta cena 1,8-2 mil USD je neskutečně vysoká vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o skořepinu z kompozitu, proudový motor (nízkého výkonu - můj odhad je kolem 5-10 kN max plus podvozek a jednoduché dálkové řízení v základní verzi.
    Vzhledem k plánovanému typu nasazení a celé filozofie použití jako spotřebního prostředku by cena měla být v cenové hladině max 200-400 tis USD a max 1 mil pro použití jako cruise missile.
    Jen tak je možno zajistit ekonomicky efektivní použití. Použití prostředku za 2 mil USD k sebevražednému odstínění ŘS v ceně 100 tis USD je ekonomická sebevražda.
    Navíc je třeba mít na zřeteli že Čína je schopna podobné drony produkovat v řádově vyšších počtech za za o řádově nižší cenu.Skrýt celý příspěvek

    • Arccos
      08:35 08.05.2020

      Blbosti. - Představa, že i jednoduchá letadla jsou takto levná, je naivní. Ani civilní sporťáky nestojí míň. - Ten dron má přes jedenáct metrů, nese vybavení a nádrže pro ...Zobrazit celý příspěvek

      Blbosti.
      - Představa, že i jednoduchá letadla jsou takto levná, je naivní. Ani civilní sporťáky nestojí míň.
      - Ten dron má přes jedenáct metrů, nese vybavení a nádrže pro několikatisícový dolet. Motor 5-10kN by ho nezvedl ani ze země.
      - Nemá mít žádné jednoduché dálkové řízení, ale autonomní systémy, schopné samostatně vykonávat zadané úkoly.
      - Pokud odstíněním ochrání letoun za 80 M$ nebo stovky M$ (třeba AWACS), pak to není žádná ekonomická sebevražda.
      - ... zvlášť, když se jej chystají používat státy, které na to fakt mají.Skrýt celý příspěvek

      • strikehawk
        08:45 08.05.2020

        Vyšší výkon tam být nemůže protože motor výkonové třídy 25+ kN stojí sám o sobě 2,5-3 mil USD.
        To tvoje autonomní řízení ale není zahrnuto v základní cene 2 mil USD :-)

        Vyšší výkon tam být nemůže protože motor výkonové třídy 25+ kN stojí sám o sobě 2,5-3 mil USD.
        To tvoje autonomní řízení ale není zahrnuto v základní cene 2 mil USD :-)

  • RiMr71
    17:19 07.05.2020

    "První tři ATS již vznikly na speciálně vyvinuté automatizované výrobní lince." ...nejsou někde fotky té linky? Rád bych to porovnal s publikovanými záběry na výrobní linku ...Zobrazit celý příspěvek

    "První tři ATS již vznikly na speciálně vyvinuté automatizované výrobní lince."

    ...nejsou někde fotky té linky? Rád bych to porovnal s publikovanými záběry na výrobní linku Raptorných...

    Pokud by cena za "toto" byla skutečně dvě USD mega (čemuž se mi nechce věřit), mohl by to být ve své oblasti gamachanger, resp. si svou vlastní oblast vytvoří...
    Třeba "jednoúčelová" střela AGM-158 JASSM ER stojí kolik.... 1,4 mega?Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      17:21 07.05.2020

      Než se toho někdo chytne, ano, gamachangerem myslím tajnou gama zbraň, něco jako legendární plazmový štít...

      Než se toho někdo chytne, ano, gamachangerem myslím tajnou gama zbraň, něco jako legendární plazmový štít...

      • flanker.jirka
        20:29 07.05.2020

        takové vybavení bude náročné na zdroj energie, uvidíme jaký to bude mít motor. I kdyby si to pořídilo plazmu, tak počítejte, že to bude sotva pro ochranu vlastního stroje, ne ...Zobrazit celý příspěvek

        takové vybavení bude náročné na zdroj energie, uvidíme jaký to bude mít motor. I kdyby si to pořídilo plazmu, tak počítejte, že to bude sotva pro ochranu vlastního stroje, ne druhého. To by se spíše k ochraně dražších strojů, než takový, které mají mít v základu cenu 2 mil USD. (to je cena s bídou dvou AIM 120.Skrýt celý příspěvek

    • Lukash
      17:40 07.05.2020

      Ja v tej cene problem nevidim. Pokial ide o cenu zrejme prazdneho dronu. Samozrejme ta vymenitelna cast ju bude navysovat v zavislosti od toho co bude obsahovat v zavislosti od ...Zobrazit celý příspěvek

      Ja v tej cene problem nevidim. Pokial ide o cenu zrejme prazdneho dronu. Samozrejme ta vymenitelna cast ju bude navysovat v zavislosti od toho co bude obsahovat v zavislosti od bojovej misie.Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      19:07 07.05.2020

      jako náhrada za L-159A by to bylo fajné

      jako náhrada za L-159A by to bylo fajné

    • flanker.jirka
      20:34 07.05.2020

      Jenom oni sami vědí, kolik to skutečně bude stát. 2 miliony za nosič s podvozkem je podezřele málo. Asi to bude jako se vším ostatním pro armády, levné to nebude.

      Jenom oni sami vědí, kolik to skutečně bude stát. 2 miliony za nosič s podvozkem je podezřele málo. Asi to bude jako se vším ostatním pro armády, levné to nebude.

    • flanker.jirka
      20:42 07.05.2020

      Možná se stačí podívat na příklad ceny jiného vybavení, u Predatoru se uváděla cena v roce 2010 4 mil. USD, ozbrojený Reaper už za 15 mil. USD rok 2019. Ale to jsou jinak vybavené ...Zobrazit celý příspěvek

      Možná se stačí podívat na příklad ceny jiného vybavení, u Predatoru se uváděla cena v roce 2010 4 mil. USD, ozbrojený Reaper už za 15 mil. USD rok 2019. Ale to jsou jinak vybavené mašiny.Skrýt celý příspěvek

      • logik
        21:49 07.05.2020

        Pokud predator 4miliony před deseti lety, tak s přirozeným poklesem ceny není cena 2 melouny nic nemožného. Udávaná cena je jestli to dobře chápu bez výzbroje.

        Pokud predator 4miliony před deseti lety, tak s přirozeným poklesem ceny není cena 2 melouny nic nemožného. Udávaná cena je jestli to dobře chápu bez výzbroje.

        • flanker.jirka
          12:40 08.05.2020

          je tu jistý rozdíl mezi predatorem a ATS, letovou obálku a výkony musí mít mnohem lepší, než hlídkující vrtulový predator, má to být wingman stíhaček. To může konstrukci prodražit. ...Zobrazit celý příspěvek

          je tu jistý rozdíl mezi predatorem a ATS, letovou obálku a výkony musí mít mnohem lepší, než hlídkující vrtulový predator, má to být wingman stíhaček. To může konstrukci prodražit.
          Ale trend je všude stejný, i bojové vrtulníky počítají se spoluprácí s UAV, minimálně nový Guardian to má umět.
          Jediné co vidím jako problém, je jít až za hranu zákonů robotiky, občas se ukazuje, že pro peníze konstrukteří udělají vše a to i v negativním smyslu.Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    15:58 07.05.2020

    Gratulacia Boeingu, stroj ako zo Star Wars.
    Je ten dron stealth ? V článku sa to neuvadza, ale vyzerá tak.

    Gratulacia Boeingu, stroj ako zo Star Wars.
    Je ten dron stealth ? V článku sa to neuvadza, ale vyzerá tak.

    • flanker.jirka
      20:37 07.05.2020

      Minimálně tvar odpovídá tomu co od stealth mašiny očekávat, ale proč to tak nedělat u všeho, když se to osvědčilo. Mají spočítané zatížení konstrukcí a prověřeno provozem F 22 a F ...Zobrazit celý příspěvek

      Minimálně tvar odpovídá tomu co od stealth mašiny očekávat, ale proč to tak nedělat u všeho, když se to osvědčilo. Mají spočítané zatížení konstrukcí a prověřeno provozem F 22 a F 35. Pokud to má být hodně "low cost" tak tam nebudou aplikovat všechny prvky ze stealth mašin, ale třeba jen nátěry. Každopádně, tvrdí se, že podstatou dnešní technologie stealth je tvar cca z 80%.
      ...dává to smysl, pokud by stačilo změnit potahy, tak by nebyl vyrobit stealth mašinu například i z F 16.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        18:08 09.05.2020

        "Každopádně, tvrdí se, že podstatou dnešní technologie stealth je tvar cca z 80%." Čistě matematicky, pokud potlačíte radar z dosahem 300 km na 10% ( 30 km), a snížíte efektivitu ...Zobrazit celý příspěvek

        "Každopádně, tvrdí se, že podstatou dnešní technologie stealth je tvar cca z 80%."

        Čistě matematicky, pokud potlačíte radar z dosahem 300 km na 10% ( 30 km), a snížíte efektivitu o 20%. Je to nárůst o detekce na 84 km, tedy o 54 km.
        Při aplikaci na F-16, je to z 300 na 240 km.

        Těch 20% je dost podstatných.Skrýt celý příspěvek

  • satai
    14:07 07.05.2020

    Boeing se poslední roky strašně trápí, ale tohle vypadá alespoň na papíru dobře.

    Boeing se poslední roky strašně trápí, ale tohle vypadá alespoň na papíru dobře.

Načítám diskuzi...