Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X

L-159 ALCA a demonstrátor nových technologií (např. „mokrých“ křídel) L-39CW; větší foto / Aero Vodochody 

Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české firmy zúčastnit se programu amerického letectva OA-X. Aero chce americkému letectvu ve spojení s izraelskou firmou IAI (Israel Aerospace Industries) nabídnout modernizovaný bitevník L-159 ALCA.

Politický projekt OA-X

Americké letectvo pro konflikty nízké intenzity, resp. všude tam, kde nehrozí nasazení špičkových systémů protivzdušné obrany, zvažuje nasazovat levná bitevní letadla s nízkými provozními náklady. Letouny hledá letectvo v rámci experimentálního programu OA-X.

 

 

Na rozdíl od výkonných víceúčelových letadel mají turbovrtulová/lehká proudová letadla až o jeden řád nižší provozní náklady. Spekuluje se o nákupu až 350 letadel OA-X, které mohou v budoucnu převzít úkoly i po bitevních A-10 Thunderbolt II.

 

Díky nasazení lehkých bojových letadel se uvolní letové hodiny výkonných stíhacích letadel (F-15, F-16 a F-35), které pak půjde využít k plnění náročnějších úkolů nebo pro intezivnější výcvik boje s početně a technologicky vyrovnaným protivníkem (Čína, Rusko).
 

Na předváděcí akci OA-X v minulém roce firma Textron představila lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation/Embraer pak turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano. Pro letectvo ale není důležité, zda se jedná o turbovrtulový nebo proudový letoun, rozhodující jsou provozní náklady, schopnosti nebo nasaditelnost.

 

Podle posledních zpráv jsou testy (do konce léta) prováděny pouze na letounech AT-6 a A-29, navíc bylo zrušeno plánované testovací bojové nasazení obou letounů na Středním východě. Na konci července testování skončí a dále není jasné, zda bude experiment OA-X dále pokračovat nebo se spustí klasický akviziční program. Navíc pro letoun OA-X zatím neexistují formální požadavky a americké letectvo nemá na nákup lehkých bitevních letadel pro fiskální rok 2019 vyčleněny peníze.

 

Existuje však snaha celý program urychlit. V současné době letectvo plánuje na nákup letadel OA-X vynaložit 2,5 miliardy dolarů (pro období pěti let), ale ne dříve, než ve fiskálním roce 2020. Tajemnice letectva Heather Wilson však uvedla, že se pokusí získat peníze pro nákup letadel již pro fiskální rok 2019. Letectvo rovněž zvažuje možnost využít jeden z mnoha „urgentních“ nákupních mechanismů a rychle vybrat jediného výrobce případně přímo navázat s preferovaným výrobcem spolupráci.

 

Testování AT-6, A-29 a Scorpion v létě 2017.

 

Generálka Ellen Pawlikowski, šéfka velitelství letectva pro materiální podporu (Air Force Materiel Command), také uvedla, že si letectvo může v první fázi lehké proudové letouny pronajmout a teprve následně po klasickém výběrovém řízení nakoupit finální lehká bitevní letoun. Tento spěch je dán mimo jiné tím, že letectvo bojuje s klesající bojeschopností svých hlavních proudových letadel, kterým rychle klesá technická životnost vlivem intenzivního bojového nasazení.

 

Nejasná budoucnost programu OA-X je dána zejména chybějící koncepci nasazení lehkých bitevních letadel v americkém letectvu. Generálporučík amerického letectva Arnold Bunch, Jr., nejvyšší vojenský zástupce v kanceláři náměstka letectva pro akvizice v této věci uvedl, že nestačí koupit jen letadla, ale hlavní je pochopit koncept operací. Avšak i generálporučík Bunch uvedl, že chce letouny „co nejrychleji“.
 

Dalším unikátem je, že OA-X je především politický projekt a letectvo bylo k nákupu OA-X „přemluveno“. Nákup podporuje především republikánský senátor John McCain a jeho Výbor Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee).

 

„Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,“ uvedl McCain. „Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.“

 

L-159 ALCA pro program OA-X

Ať již OA-X zůstane navěky jen experimentálním programem, nebo se přetvoří do konkretního akvizičního programu, svou účast v této iniciativě potvrdila společnost Aero Vodochody s letounem L-159 ALCA.

 

Podle dnes vydané tiskové zprávy, ač ta přímo americký program OA-X nezmiňuje, se Aero Vodochody v této věci spojilo s izraelskou IAI. Izraelská firma má bohaté zkušenosti jak s vývojem bezpilotních letadel, tak s modernizací izraelských stíhaček Kfir nebo F-16. IAI je mimo jiné výrobcem špičkové letecké avioniky, elektroniky, senzorů, komunikačních systémů nebo prostředků radioelektronického boje.

 

Bitevníky L-159 ALCA provedly nad Irákem již několik stovek bojových misí.

 

„Partneři se společně dohodli na integraci nové a bojem prověřené avionice a dalších technických řešeních letounu L-159 a rozhodli se jej společně nabízet potenciálním zákazníkům. Cílem společného postupu je zaměřit se na další vylepšení osvědčeného letounu L-159 a ještě více posílit jeho pozici na trhu lehkých bitevníků,“ dočteme se v tiskové zprávě.

 

„Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letoun  s nejlepší dostupnou technologií. Podepsáním dohody s IAI  jsme se spojili se silným mezinárodním partnerem, jenž navíc disponuje přístupem k novým potenciálním zákazníkům,“ komentoval podpis dohody Giuseppe Giordo, prezident a generální ředitel Aera Vodochody.

 

Za izraelskou IAI Joseph Weiss, prezident a generální ředitel IAI, prohlásil: „Spolupráce s Aerem Vodochody nám otevírá nové a vzrušující možnosti tím, že kombinuje skvělé a prověřené vlastnosti letounu L-159 s novými inovativními systémy IAI, a nabídne zákazníkům letadla, která odpovídají jejich budoucím požadavkům.“

 

V případě modernizace L-159 ALCA se počítá s nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radiolokátorem. Po modernizaci Alca může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.

 

Ve prospěch L-159 ALCA v programu OA-X hraje několik faktorů. Alcy jsou úspěšně nasazovány iráckým letectvem k útokům na pozice Islámského státu. Flotilu L-159 také využívá americká firma Draken International pro poskytování letecké podpory výcviku amerických pilotů. Klíčovou výhodou je samozřejmě spojení s izraelskou IAI, která má v americkém letectvu a na americké politické scéně patřičné kontakty.

 

L-159 ALCA v barvách Draken International.


 

Výhodou AT-6 a A-29 jsou naopak nízké pořizovací náklady v rozmezí 11 až 14 milionů dolarů za kus. Jedna letová hodina u obou typů stojí přibližně 500 dolarů. Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů). Oba stroje také již provozuje americké letectvo, AT-6 pro základní výcvik, A-29 pro výcvik aliančních pilotů.

 

Naopak pořizovací náklady u Textron AirLand Scorpion jsou 20 milionů dolarů a jedna letová hodina stojí 3000 dolarů. Jedna letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů, cena za letovou hodinu u L-159 není veřejně známa, ale pohybovat se bude na podobné úrovni.

 

Nicméně je nutné si uvědomit, že podobné obchody jsou vždy politickou záležitostí a nemusíme připomínat, že politická síla ČR na americkém vojenském trhu je reálně nulová. Případnému úspěchu v programu OA-X nepomáhá ani to, že Armáda ČR nepoužívá prakticky žádné americké zbraně.

 

Realisticky tak při současné politické síle ČR jsou šance L-159 ALCA v programu OA-X velmi nízké. Na druhou stranu účast v programu lze velmi dobře využít k marketingové podpoře prodeje L-159 ALCA dalším zákazníkům a samozřejmě k získání zkušeností a kontaktů. Pokud se program OA-X potáhne roky, tak se bude L-159 objevovat v médiích při každé zmínce o OA-X.

 

S prodejem může pomoci česká vláda, ale v tomto případě by případný úspěch Alcy na americkém trhu byl podmíněn prostým pravidlem: „Kupte americké zbraně a uvidíme.“ Řečnickou otázkou tedy je, zda se ČR čistě teoreticky vyplatí koupit 24 stíhaček F-35 Lightning II výměnou za to, že Aero dodá americkému letectvu 350 letadel L-159 ALCA?

 

Zdroj: FlightGlobalThe Drive, Aero Vodochody

Nahlásit chybu v článku


Související články

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...

OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?

Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...

OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo

Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku ...

Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA

Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    20:41 24.04.2018

    @CerVus tak možná měli nějaké výhrady k tomu, že Alca si nevhodně zatěžovala křídla na koncích, kde to vyvozuje největší ohybový moment (prý nejsou v reálu ani tak populární ...Zobrazit celý příspěvek

    @CerVus
    tak možná měli nějaké výhrady k tomu, že Alca si nevhodně zatěžovala křídla na koncích, kde to vyvozuje největší ohybový moment (prý nejsou v reálu ani tak populární Sidewindery na wingtipech a snižují životnost stíhaček při 9G manévrech), ale tady se bavíme o křídle bez koncových nádrží....takže výrazné zlepšení.
    Nicméně zrovna na těch turbovrtulácích si představ třeba Mavericka....to budeš teprve brousit runway. Alca má pocitově o dost vyšší chcaní.
    Tady by to stejně asi hlavně nosilo lehkou LGB, SDB nebo nějakou tu raketnici....třeba i chytrou.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:35 24.04.2018

    Nejdůležitější věc zmínil skelet – konečně je šance, že Alca získá moderní výzbroj. Spojení s Izraelci skutečně naznačuje, že zaměření bude na trhy, které jsou momentálně ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejdůležitější věc zmínil skelet – konečně je šance, že Alca získá moderní výzbroj. Spojení s Izraelci skutečně naznačuje, že zaměření bude na trhy, které jsou momentálně nedostupné z politického (a třeba i finančního) hlediska. Každopádně tomu spojení fandím, je to velká příležitost. Skvělé by třeba bylo, aby zaměřovací systémy mohly být přímo zabudované do draku, takže by nebyl potřeba kontejner.

    Serrafin, u nás by se jich vyrobilo maximálně 35 ;-) Zbytek by se montoval za mořem. Čili o kapacitu výroby bych se nebál.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:34 24.04.2018

    Cervus: žádné no tak. Jedná se o reference, které třeba Scorpion nemá žádné. L-159 si mohou reálně ošahat při cvičeních i v boji, vyzpovídat piloty (Americké, Irácké, České). To že ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervus: žádné no tak. Jedná se o reference, které třeba Scorpion nemá žádné. L-159 si mohou reálně ošahat při cvičeních i v boji, vyzpovídat piloty (Americké, Irácké, České). To že nemá integrované to či ono není podstatné, protože IAI je úspěšné integrace čehokoliv.
    A ne, já nevěřím v zavedení L-159 do výzbroje USAF, ale nebude to z těch důvodů, které nastiňuješ. Pokud by se reálně Aero účastnilo programu OA-X, tak potřebuje silného partnera, který by ji proloboval. Třeba Bell :)))Skrýt celý příspěvek

  • Serrafin
    20:14 24.04.2018

    Také se mi zdá, že se jedná spíše o marketingovou PR pro jiné zákazníky než USAF. Je ale faktem, že ALCA je už letadlo trochu prověřené v boji, navíc v přesně takové roli na jakou ...Zobrazit celý příspěvek

    Také se mi zdá, že se jedná spíše o marketingovou PR pro jiné zákazníky než USAF. Je ale faktem, že ALCA je už letadlo trochu prověřené v boji, navíc v přesně takové roli na jakou USAF poptává letadlo. Pokud by byla L159 cenově optimalní, bylo by lecos možné.
    Je ale faktem, že s naší politickou reprezentací ( ostudou ) je možnost takového obchodu nereálná. Ten bordel okolo výběrka na vrtulníky či rusomilovné výrony hradní smečky, obchodní politice směrem na západ nepomohou.
    A ta poslední věta mne spíš pobavila, kdo a kde by v ČR dokázal vyrobit 350letadel???Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    20:09 24.04.2018

    Miroslav To platí pro současnou Alcu, ta nová bude stát spíše na izraelských komponentech. Ale i tak, konečná montáž v USA je prostě nutnost. Cervus Proto také píšu, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav
    To platí pro současnou Alcu, ta nová bude stát spíše na izraelských komponentech. Ale i tak, konečná montáž v USA je prostě nutnost.

    Cervus
    Proto také píšu, že nevěřím, že by to mířilo na USAF. Ale pro chudší země by to mohla být zajímavá možnost.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:58 24.04.2018

    Jara: Dva lidi se kterými jsem pracoval (jeden dělal v Čáslavi u Alek technika, druhý se specializoval na rakety) mi nezávisle na sebe říkali, že pokud se 159 natankuje a naloží, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: Dva lidi se kterými jsem pracoval (jeden dělal v Čáslavi u Alek technika, druhý se specializoval na rakety) mi nezávisle na sebe říkali, že pokud se 159 natankuje a naloží, tak nedokáže vzlétnout s většími bombami nebo raketami potože se kvůli zatížení přiblíží nebezpečně nízko dráze. Proto je Scorpion hornoplošník. Lépe se s výzbrojí manipuluje a můžou pod křídla zavěsit co se jim zamane. Taková AGM-65 je na živo celkem velká mrcha.

    skelet: Ale no tak, AČR je pro ně podfinancovaná amrádička z Východní Evropy, která se v NATU jen veze. Za 20 let to letadlo díky nezájmu politiků a představitelů armády nedákazalo získatt použitelnou paletu zbraní natož zaměřovací kontajnery. Už teď je zastaralé a to by se měly doručovat za několik let. S tím za mořem nemůžou uspět. V Africe a na středním východě proč ne, ale USA? I ty turbovrtulové stroje tam mají modernější výbavu. U Drakenu to sice válí, ale tam létají i starší kousky. Navíc za tu cenu, co to od AČR koupili. Radiolokator byl určený pro modernizaci stařičké F6E. To letadlo by potřebovalo hloubkovou modernizaci a posunutí systémů do nového milénia. Grifi-L vyměnit za elektro-optický/infračervený senzor, zmodernizovat kokpit, ideálně přidat MADL, aby mohlo komunikovat s jejich letadly.
    A to, že je bojové prověřené... Až na něj bude někdo střílet, tak se teprve ukáže. Zatím odhazuje dvojíci neřizených pum na cíle, které se nebrání. Ano, funguje v drsných klimatických podmínkách to nepopírám. To má, ale stačit? Vždyť amíci se snaží vše bombardovat chirurgicky. Tím, že se na letadlo zavěsí LITENING Pod, tak sice získaá schopnosti konkurence, ale za jakou cenu? Pořizovací cena letadla tam není vše.
    Aero se má soustředit na L-39NG jak cvičnou, tak militarizovanou variantu a trhy v Asii a Africe dokud tam stále má ještě nějké klienty. Jasně prd tomu rozumím, ale kolik opravdových znalců tu je?Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    19:47 24.04.2018

    Nesher: Ono ten L-159 má jednu výhodu ktorá je zároveň aj nevýhodou. L-159 je napechovaný americkými technológiami takže nejaká šanca tam je. Presne toto je však aj nevýhodou lebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: Ono ten L-159 má jednu výhodu ktorá je zároveň aj nevýhodou. L-159 je napechovaný americkými technológiami takže nejaká šanca tam je. Presne toto je však aj nevýhodou lebo niektoré možné trhy sú zatvorené keďže USA nie sú ochotné tieto technológie prenášať do niektorých krajín ktoré by o Alcu aj mali záujemSkrýt celý příspěvek

  • Nesher
    19:18 24.04.2018

    Osobně si myslím, že to na OA-X nemíří, a to ani jako marketingové cvičení, jednak to Aero nikdy nezmínilo, ale hlavně chybí to nejpodstatnější, americký partner. Bez amerického ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně si myslím, že to na OA-X nemíří, a to ani jako marketingové cvičení, jednak to Aero nikdy nezmínilo, ale hlavně chybí to nejpodstatnější, americký partner.
    Bez amerického partnera neprodáte Pentagonu skoro nic, natož bojová letadla.
    Spíše bych to viděl na cílení na chudší evropské, jihoamerické a asijské a bohatší africké země.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    19:03 24.04.2018

    Konečne sa niekto rozhýbal a oprášil v hodine 12 projekt ALCA. Prajem Aeru veľa úspechov a dúfam, že sa čoskoro aj dočkáme reálne lietajúcej "L-159NG". Účasť na takomto projekte ...Zobrazit celý příspěvek

    Konečne sa niekto rozhýbal a oprášil v hodine 12 projekt ALCA. Prajem Aeru veľa úspechov a dúfam, že sa čoskoro aj dočkáme reálne lietajúcej "L-159NG". Účasť na takomto projekte je pre všetkých zúčastnených veľmi dobrá reklama. Preto som nechápal prečo sa do tohto výberu Aero hneď nehrnulo. Veď predsa USAF hľadajú koncepčne práve podobný stroj ako je ALCA.

    Osobne si myslím, že keby sa AČR a MOČR k L-159 nesprávali ako k nechcenému dieťaťu, ale dotiahli projekt do konca, tak by možno už dávno lietali aj mnohých ďalších letectvách.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    19:03 24.04.2018

    Jirosi Ale no tak!! Se tady ohanite médií a znite jako pan Jiří X Doležal z respektu si zjistěte komu je zavrtan v zadku on! Tím bych politiku raději opustil, ale totality bych ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi
    Ale no tak!! Se tady ohanite médií a znite jako pan Jiří X Doležal z respektu si zjistěte komu je zavrtan v zadku on!
    Tím bych politiku raději opustil, ale totality bych se u nás v ČR nebál tahle šířená histerie je jen sprostý politický bojSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:47 24.04.2018

    Jara: "Nic takového se nestane, nebojte proč by to asi třeba pan Babiš dělal? Aby si položil svůj prosperující agro obchod žijící s evropských zemědělských dotaci ?? To snad ne :)) ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: "Nic takového se nestane, nebojte proč by to asi třeba pan Babiš dělal? Aby si položil svůj prosperující agro obchod žijící s evropských zemědělských dotaci ?? To snad ne :)) to tomu opilci snad nevěříte ?"

    Vyměnit 20. mld. podnik, tedy promiňte 40.mld. podnik, přece jen 4 roky už byl ve vládě. Za 5 000. mld. ČR ... Proč by to asi dělal ... Který jiný politik, strana vlastní tolik médií.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:35 24.04.2018

    Cervus: bojová prověřenost, dlouholeté zkušenosti u partnera v NATO, zkušenosti s tímto letounem v rámci výcviku vlastních jednotek, americké komponenty. Je to taková jistota.. a ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervus: bojová prověřenost, dlouholeté zkušenosti u partnera v NATO, zkušenosti s tímto letounem v rámci výcviku vlastních jednotek, americké komponenty. Je to taková jistota.. a ve své podstatě je jedno jestli ten kontrakt vyjde nebo je to jen marketingový tah. Důležité je, že se na L-159 ikonečně ntegrují zbraně hodné 21.století. Aleluja.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    18:35 24.04.2018

    CerVus
    Lepší základní konstrukci z čeho to usuzujete ??

    CerVus
    Lepší základní konstrukci z čeho to usuzujete ??

  • Jara
    18:32 24.04.2018

    No ALČA je zas asi levnější méně náročná na provoz a hlavně “combat proven” což muže být výhoda když USAF bude chtít rychle funkční stroj....

    No ALČA je zas asi levnější méně náročná na provoz a hlavně “combat proven” což muže být výhoda když USAF bude chtít rychle funkční stroj....

  • CerVus
    18:27 24.04.2018

    Ono hlavně proč by Amíci chtěli Alcu, když mají domácí Scorpion pro ten tendr přímo navržený? 2 motory, větší nosnost, pro cas lepší výbava, delší základní dolet, lepší základní ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono hlavně proč by Amíci chtěli Alcu, když mají domácí Scorpion pro ten tendr přímo navržený? 2 motory, větší nosnost, pro cas lepší výbava, delší základní dolet, lepší základní konstrukci (hornoplošník) interní pumovnici.
    To je přesně ta situace jako by AČR zvažovala zařazení F-35B a s využitím domácích technologií a montovanou v Aeru. Sci-fi.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    18:24 24.04.2018

    Jirosi Nic takového se nestane, nebojte proč by to asi třeba pan Babiš dělal? Aby si položil svůj prosperující agro obchod žijící s evropských zemědělských dotaci ?? To snad ne ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi
    Nic takového se nestane, nebojte proč by to asi třeba pan Babiš dělal? Aby si položil svůj prosperující agro obchod žijící s evropských zemědělských dotaci ?? To snad ne :)) to tomu opilci snad nevěříte ?Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:19 24.04.2018

    Jara:" Ti dva byli zvoleni demokraticky a to znamená že mi co jsme je nevolily to musíme respektovat !" V demokracii si můžete zvolit i totalitu! To, ale neznamená že s tím musí ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara:" Ti dva byli zvoleni demokraticky a to znamená že mi co jsme je nevolily to musíme respektovat !"

    V demokracii si můžete zvolit i totalitu! To, ale neznamená že s tím musí všichni souhlasit. Demokracie končí tím, že se přestanou konat svobodné volby! Což se většinou stává zvolením totalitní strany.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    18:15 24.04.2018

    Myslím že obchod 24 F35 pro naše letectvo a 350 L159 pro USAF nezní tak špatně :))) Rimr71 Zemana také nemám rád je to takový ješitný hulvát ikdyž na druhou stranu si ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím že obchod 24 F35 pro naše letectvo a 350 L159 pro USAF nezní tak špatně :)))

    Rimr71
    Zemana také nemám rád je to takový ješitný hulvát ikdyž na druhou stranu si nedovolím pochybovat o jeho vysokém intelektu ..... to sem ale nepatří

    Na druhé straně mi vadí tahle hysterie s tím že u nás zvolením Zemana a Babiše končí demokracie, ne nekončí!! Ti dva byli zvoleni demokraticky a to znamená že mi co jsme je nevolily to musíme respektovat ! Jediné co končí jsou zlaté časy pro lidi typu pana Kalouska ( příště jen opilec) takže hysterii pana opilce chápu, ale jakto že se necháte strhnout takovými voly??Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    18:11 24.04.2018

    Ku koncu článku (ak opomeniem úvahu o F-35 :-) ) - 350ks lietatiel sotva nechajú vyrábať v Čechách, tým pádom by ich nemuselo nevyhnutne zaujímať, aké zbrane používa AČR, hoci čo ...Zobrazit celý příspěvek

    Ku koncu článku (ak opomeniem úvahu o F-35 :-) ) - 350ks lietatiel sotva nechajú vyrábať v Čechách, tým pádom by ich nemuselo nevyhnutne zaujímať, aké zbrane používa AČR, hoci čo je pravda, to je pravda, ak nakoniec nekúpite ten Bell, tak sa určite trocha nas*rú.

    RiMr71:
    Pokiaľ by tie lietadlá vyrábali licenčne v USA, tak by im čisto technicky mohlo byť jedno, či najbližšie zvolíte Okamuru a či vám Putin za nasledujúceho prezidenta pošle Medvedeva,:-D (politicky samozrejme nie)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:57 24.04.2018

    A není tak trochu pozdě, když termín podání přihlášky byl do října 2017? Tohle bude spíše jen snaha zviditelnit produkt na základě mediálního kolotoče okolo tendru.

    A není tak trochu pozdě, když termín podání přihlášky byl do října 2017? Tohle bude spíše jen snaha zviditelnit produkt na základě mediálního kolotoče okolo tendru.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4