Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X
- 24. 4. 2018
- 64 komentářů
- Jan Grohmann
Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české firmy zúčastnit se programu amerického letectva OA-X. Aero chce americkému letectvu ve spojení s izraelskou firmou IAI (Israel Aerospace Industries) nabídnout modernizovaný bitevník L-159 ALCA.
Politický projekt OA-X
Americké letectvo pro konflikty nízké intenzity, resp. všude tam, kde nehrozí nasazení špičkových systémů protivzdušné obrany, zvažuje nasazovat levná bitevní letadla s nízkými provozními náklady. Letouny hledá letectvo v rámci experimentálního programu OA-X.
Na rozdíl od výkonných víceúčelových letadel mají turbovrtulová/lehká proudová letadla až o jeden řád nižší provozní náklady. Spekuluje se o nákupu až 350 letadel OA-X, které mohou v budoucnu převzít úkoly i po bitevních A-10 Thunderbolt II.
Díky nasazení lehkých bojových letadel se uvolní letové hodiny výkonných stíhacích letadel (F-15, F-16 a F-35), které pak půjde využít k plnění náročnějších úkolů nebo pro intezivnější výcvik boje s početně a technologicky vyrovnaným protivníkem (Čína, Rusko).
Na předváděcí akci OA-X v minulém roce firma Textron představila lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation/Embraer pak turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano. Pro letectvo ale není důležité, zda se jedná o turbovrtulový nebo proudový letoun, rozhodující jsou provozní náklady, schopnosti nebo nasaditelnost.
Podle posledních zpráv jsou testy (do konce léta) prováděny pouze na letounech AT-6 a A-29, navíc bylo zrušeno plánované testovací bojové nasazení obou letounů na Středním východě. Na konci července testování skončí a dále není jasné, zda bude experiment OA-X dále pokračovat nebo se spustí klasický akviziční program. Navíc pro letoun OA-X zatím neexistují formální požadavky a americké letectvo nemá na nákup lehkých bitevních letadel pro fiskální rok 2019 vyčleněny peníze.
Existuje však snaha celý program urychlit. V současné době letectvo plánuje na nákup letadel OA-X vynaložit 2,5 miliardy dolarů (pro období pěti let), ale ne dříve, než ve fiskálním roce 2020. Tajemnice letectva Heather Wilson však uvedla, že se pokusí získat peníze pro nákup letadel již pro fiskální rok 2019. Letectvo rovněž zvažuje možnost využít jeden z mnoha „urgentních“ nákupních mechanismů a rychle vybrat jediného výrobce případně přímo navázat s preferovaným výrobcem spolupráci.
Testování AT-6, A-29 a Scorpion v létě 2017.
Generálka Ellen Pawlikowski, šéfka velitelství letectva pro materiální podporu (Air Force Materiel Command), také uvedla, že si letectvo může v první fázi lehké proudové letouny pronajmout a teprve následně po klasickém výběrovém řízení nakoupit finální lehká bitevní letoun. Tento spěch je dán mimo jiné tím, že letectvo bojuje s klesající bojeschopností svých hlavních proudových letadel, kterým rychle klesá technická životnost vlivem intenzivního bojového nasazení.
Nejasná budoucnost programu OA-X je dána zejména chybějící koncepci nasazení lehkých bitevních letadel v americkém letectvu. Generálporučík amerického letectva Arnold Bunch, Jr., nejvyšší vojenský zástupce v kanceláři náměstka letectva pro akvizice v této věci uvedl, že nestačí koupit jen letadla, ale hlavní je pochopit koncept operací. Avšak i generálporučík Bunch uvedl, že chce letouny „co nejrychleji“.
Dalším unikátem je, že OA-X je především politický projekt a letectvo bylo k nákupu OA-X „přemluveno“. Nákup podporuje především republikánský senátor John McCain a jeho Výbor Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee).
„Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,“ uvedl McCain. „Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.“
L-159 ALCA pro program OA-X
Ať již OA-X zůstane navěky jen experimentálním programem, nebo se přetvoří do konkretního akvizičního programu, svou účast v této iniciativě potvrdila společnost Aero Vodochody s letounem L-159 ALCA.
Podle dnes vydané tiskové zprávy, ač ta přímo americký program OA-X nezmiňuje, se Aero Vodochody v této věci spojilo s izraelskou IAI. Izraelská firma má bohaté zkušenosti jak s vývojem bezpilotních letadel, tak s modernizací izraelských stíhaček Kfir nebo F-16. IAI je mimo jiné výrobcem špičkové letecké avioniky, elektroniky, senzorů, komunikačních systémů nebo prostředků radioelektronického boje.
Bitevníky L-159 ALCA provedly nad Irákem již několik stovek bojových misí.
„Partneři se společně dohodli na integraci nové a bojem prověřené avionice a dalších technických řešeních letounu L-159 a rozhodli se jej společně nabízet potenciálním zákazníkům. Cílem společného postupu je zaměřit se na další vylepšení osvědčeného letounu L-159 a ještě více posílit jeho pozici na trhu lehkých bitevníků,“ dočteme se v tiskové zprávě.
„Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letoun s nejlepší dostupnou technologií. Podepsáním dohody s IAI jsme se spojili se silným mezinárodním partnerem, jenž navíc disponuje přístupem k novým potenciálním zákazníkům,“ komentoval podpis dohody Giuseppe Giordo, prezident a generální ředitel Aera Vodochody.
Za izraelskou IAI Joseph Weiss, prezident a generální ředitel IAI, prohlásil: „Spolupráce s Aerem Vodochody nám otevírá nové a vzrušující možnosti tím, že kombinuje skvělé a prověřené vlastnosti letounu L-159 s novými inovativními systémy IAI, a nabídne zákazníkům letadla, která odpovídají jejich budoucím požadavkům.“
V případě modernizace L-159 ALCA se počítá s nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radiolokátorem. Po modernizaci Alca může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.
Ve prospěch L-159 ALCA v programu OA-X hraje několik faktorů. Alcy jsou úspěšně nasazovány iráckým letectvem k útokům na pozice Islámského státu. Flotilu L-159 také využívá americká firma Draken International pro poskytování letecké podpory výcviku amerických pilotů. Klíčovou výhodou je samozřejmě spojení s izraelskou IAI, která má v americkém letectvu a na americké politické scéně patřičné kontakty.
L-159 ALCA v barvách Draken International.
Výhodou AT-6 a A-29 jsou naopak nízké pořizovací náklady v rozmezí 11 až 14 milionů dolarů za kus. Jedna letová hodina u obou typů stojí přibližně 500 dolarů. Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů). Oba stroje také již provozuje americké letectvo, AT-6 pro základní výcvik, A-29 pro výcvik aliančních pilotů.
Naopak pořizovací náklady u Textron AirLand Scorpion jsou 20 milionů dolarů a jedna letová hodina stojí 3000 dolarů. Jedna letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů, cena za letovou hodinu u L-159 není veřejně známa, ale pohybovat se bude na podobné úrovni.
Nicméně je nutné si uvědomit, že podobné obchody jsou vždy politickou záležitostí a nemusíme připomínat, že politická síla ČR na americkém vojenském trhu je reálně nulová. Případnému úspěchu v programu OA-X nepomáhá ani to, že Armáda ČR nepoužívá prakticky žádné americké zbraně.
Realisticky tak při současné politické síle ČR jsou šance L-159 ALCA v programu OA-X velmi nízké. Na druhou stranu účast v programu lze velmi dobře využít k marketingové podpoře prodeje L-159 ALCA dalším zákazníkům a samozřejmě k získání zkušeností a kontaktů. Pokud se program OA-X potáhne roky, tak se bude L-159 objevovat v médiích při každé zmínce o OA-X.
S prodejem může pomoci česká vláda, ale v tomto případě by případný úspěch Alcy na americkém trhu byl podmíněn prostým pravidlem: „Kupte americké zbraně a uvidíme.“ Řečnickou otázkou tedy je, zda se ČR čistě teoreticky vyplatí koupit 24 stíhaček F-35 Lightning II výměnou za to, že Aero dodá americkému letectvu 350 letadel L-159 ALCA?
Zdroj: FlightGlobal, The Drive, Aero Vodochody
Související články
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
- 05.03.2017
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?
Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...
- 07.03.2017
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo
Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku ...
- 26.07.2017
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA
Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...
- 24.11.2017
- 12 komentářů
- nadporučík Daniel PÍŠA
Rase: tak tak. Si říkám, že pokud si to vlastně zařídí Izraelci a Aero bude jen dodávat draky či jejich součásti, vypadá to jako nic moc výhra. Ale pak by zase byla reálná šance ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: tak tak. Si říkám, že pokud si to vlastně zařídí Izraelci a Aero bude jen dodávat draky či jejich součásti, vypadá to jako nic moc výhra. Ale pak by zase byla reálná šance vybudovat v USA servisní a školící středisko a to by mohlo být zajímavé a zase podpořit šance NG.Skrýt celý příspěvek
danny: musíme doufat, že někdo významný co o tom bude rozhodovat, má doma v garáži zaparkovaný L-39. V USA jsou u soukromníků docela oblíbené :-D a že izraelci zatahají za tajné ...Zobrazit celý příspěvek
danny:
musíme doufat, že někdo významný co o tom bude rozhodovat, má doma v garáži zaparkovaný L-39. V USA jsou u soukromníků docela oblíbené :-D a že izraelci zatahají za tajné nitky - o schopnostech Aera si snad nikdo nedělá iluzeSkrýt celý příspěvekJan Grohmann: tuto roli bych Aeru samozřejmě přál, ale obávám se, že to je nereálný sen. Na to Aero nemá ani páky, ani prostředky. O politické průchodnosti ani nemluvím.
Jan Grohmann: tuto roli bych Aeru samozřejmě přál, ale obávám se, že to je nereálný sen. Na to Aero nemá ani páky, ani prostředky. O politické průchodnosti ani nemluvím.
logik - je také rozdíl, jestli Aero funguje jako "systémový integrátor", kdy vede jednání se zákazníkem a zajišťuje dodávky celého zbraňového systému (a všeho okolo, protože nejde ...Zobrazit celý příspěvek
logik - je také rozdíl, jestli Aero funguje jako "systémový integrátor", kdy vede jednání se zákazníkem a zajišťuje dodávky celého zbraňového systému (a všeho okolo, protože nejde jen o letadlo), nebo jako subdodavatel, kdy dodá "jen" drak, a někdo jiné ho osadí elektronikou a předá ho zákazníkovi.
Výhrou je samozřejmě být "systémový integrátor" (největší marže) a prodávat celý produkt - všichni ostatní jsou pak subdodavatelé.
Nezapomeňte, že z celkový finančních nákladů na celý životní cyklus, prodej samotných letadel představuje pouze cca 25 %. Skutečný "vývar" je ze všeho okolo, hlavně servisu a technické podpory.Skrýt celý příspěveklogik: souhlas. Úplně jideální řešení pro Aero vidím v podstatě "prodej licence" na stavbu v USA, inkasovat fee z každého tam postaveného kusu. Jako bonus získat integraci nové ...Zobrazit celý příspěvek
logik: souhlas. Úplně jideální řešení pro Aero vidím v podstatě "prodej licence" na stavbu v USA, inkasovat fee z každého tam postaveného kusu. Jako bonus získat integraci nové avioniky a systémů a naopak na vytížení výrobní kapacity získat od Američanů kontrakt na subdodávky v jiném programu. A když se zadaří, tak zatím pracovat na Alce pro země mimo USA.Skrýt celý příspěvek
rase: Jestli něco Aero umí, tak právě vyrábět draky. Elektroniku jen "montuje koupenou". Takže přesně takový subzakázky jsem myslel. Koneckonců už něco dělali pro Boeingy (i pro ...Zobrazit celý příspěvek
rase: Jestli něco Aero umí, tak právě vyrábět draky. Elektroniku jen "montuje koupenou". Takže přesně takový subzakázky jsem myslel. Koneckonců už něco dělali pro Boeingy (i pro Airbusy), takže i jsou na subdodávky rozumně zajetý.
Samozřejmě, nebyl by to nějakej extra zisk. Ale nějaký peníze by z toho byly a spolu s "dírou do trhů" by to byl pro Aero hodně dobrej kšeft. Z letadla, co nikdo nechce a vlastní vláda na něj "plive" by bylo najednou letadlo dost dobrý pro USAF a zajištěná práce na několik let dopředu.
Ono také největší současnej problém Aera je, že nemá lidi, takže by stejně nic moc většího nebylo schopno rozumně dodávat. To byl i IMHO důvod, proč např. ignorovali polskej tendr. Todle by jim ale právě dalo "čas a peníze" - a peníze znamenaj lidi - na další rozjezd něčeho většího.
V podstatě by to byla pro AERO ideální situace: "dodaj" stovky letadel, aniž by je museli vyrobit (na což teď bohužel reálně nemaj).Skrýt celý příspěveklogik: bavil jsem se s jedním člověkem z CSG a prý když predstavili v USA dron CANTAS, tak sice se jim moc líbil a zájem měli, ale chtěli jen holý drak, který by si už osadili ...Zobrazit celý příspěvek
logik:
bavil jsem se s jedním člověkem z CSG a prý když predstavili v USA dron CANTAS, tak sice se jim moc líbil a zájem měli, ale chtěli jen holý drak, který by si už osadili vlastními komponenty. To se ale nelíbilo zástupcům CSG, kteří chtěli prodat drony jako kompletní balíček a tedy mít rozumější zisk. Tady to vidím stejně. Pokud Aero prodá L-159, tak předpokládám, že prakticky všechno by se vyrábělo v USA, nějaký zisk by mělo IAI za dodávky nějaké elektroniky a samotné Aero by mělo zisk primárně z licence nebo tak něco (přípravky, nástroje). Rozhodně by to byl ale úspěch a zisk by určitě nebyl zanedbatelný - při takovém počtu. Stůjme ale nohama na zemi.Skrýt celý příspěveknevíte jak to bude s odolností avionickejch systémů u té modernizované verze? Zda bude umět ALCA ještě pořád přistávat a vzlétat na trávě v případě nutnosti.....v tomhle prostě ...Zobrazit celý příspěvek
nevíte jak to bude s odolností avionickejch systémů u té modernizované verze?
Zda bude umět ALCA ještě pořád přistávat a vzlétat na trávě v případě nutnosti.....v tomhle prostě spatřuju tu obrovskou výhodu Gripenu (pro chudší státy). Mohou operovat takřka bez servisního zázemí a prakticky i z travnatých ploch.
F-16 do trávy neposadíš, má tak citlivej radar a ostatní avionické systémy, které ty otřesy prostě nerozdejchaji - ne se zárukou dalšího vzletu. Když má pak pidizemička dvě letiště, na kterých Falcon přistane.....to se útok plánuje hodně jednoduše.Skrýt celý příspěvekSpolupráce s IAI je geniální tah. To je poprvé, co nějaké úvahy o exportu 159 začínám brát vážně, byť to celé vypadá, jako totálně nepravděpodobný příběh. Izraelský lobbing a ...Zobrazit celý příspěvek
Spolupráce s IAI je geniální tah. To je poprvé, co nějaké úvahy o exportu 159 začínám brát vážně, byť to celé vypadá, jako totálně nepravděpodobný příběh. Izraelský lobbing a schopnost integrovat avioniku a zbraňové systémy by mohla zabrat.
Paradoxně jako mnohem důležitější, než parametry letadel, vidím v tuto chvíli dva faktory:
a) schopnost rychle dodat plnohodnotný stroj s certifikací, dokončenou integrací všech systémů a vypracovanou metodikou pro výcvik, nasazení a údržbu. V tom L-159 těžko najde konkurenci
b) růst olétanosti standardních bojových letounů. Pokud vše půjde současným tempem (jak nasazení, tak rychlost obnovy), je reálná šance, že se nebude řešit klasický zdlouhavý akviziční proces, ale výběr proběhne zrychleně. Pak by mohlo mít Aero (teda spíš IAI) šanci.Skrýt celý příspěvektak pokud to nebude probíhat jako v 90. letech, když začalo Aero s Izraelcema spolupracovat poprve :-D ano, byl to problém nás Čechů, že jsme na podmínky spolupráce ...Zobrazit celý příspěvek
tak pokud to nebude probíhat jako v 90. letech, když začalo Aero s Izraelcema spolupracovat poprve :-D ano, byl to problém nás Čechů, že jsme na podmínky spolupráce přistoupili..... ale tehdy si půlka národa, která se zajímala o letectví klepala na čelo....my jim prodáme ALCU za XXY, Izraelci následně třetí straně za XXYY.
Což je při nezaujatém pohledu izraelcům jedině k dobru - holt jsou to lišky mazaný. Když na to ale koukáš jako českej občan....... jsme čeští PepíciSkrýt celý příspěvekskelet – Díky. Vypadá to tedy, že je to technicky proveditelné. Nová generace Alcy by to měla (volitelně) určitě umožňovat. dusan, s tím všichni počítají. Taky už bylo kolikrát ...Zobrazit celý příspěvek
skelet – Díky. Vypadá to tedy, že je to technicky proveditelné. Nová generace Alcy by to měla (volitelně) určitě umožňovat.
dusan, s tím všichni počítají. Taky už bylo kolikrát napsáno, že pro Aero je to především reklama.
lorgarius, samozřejmě, že by se to montovalo v USA, četl jste vůbec předchozí diskusi? Ohledně spolupráce už vám něco napsal Gorn, já jen dodám, že Draken má u USAF docela významnou poradní váhu. A k tomu by nebylo od věci kouknout na https://iainorthamerica.com... ;-) Partnery tedy Aero v USA rozhodně může mít.Skrýt celý příspěvekAero zatím podniká samé rozumné kroky a pokud vypadá nadějně L39NG, tak je logické zkusit takový update i u L159, který asi už i částečně probíhá u nové verze T2 pro AČR. Cesta ...Zobrazit celý příspěvek
Aero zatím podniká samé rozumné kroky a pokud vypadá nadějně L39NG, tak je logické zkusit takový update i u L159, který asi už i částečně probíhá u nové verze T2 pro AČR.
Cesta poměr cena/výkon je přesně tou správnou. Nesnažit se o nej, ale dobrý stroj za rozumnou pořizovací a provozní cenu. S tím výběrkem v USA je to opravdu hlavně propagace což Aero po hubených letech potřebuje jako sůl, podle mě ani nikdo v továrně nepočítá s tím, že by se vyhrálo.Skrýt celý příspěvekco se výroby v ČR týče tak to je neexistující problém, je už snad mezinárodním standardem provádět "výrobu" u objednavatele. Takovou tu "výrobu" kdy provádíte akorát finální montáž ...Zobrazit celý příspěvek
co se výroby v ČR týče tak to je neexistující problém, je už snad mezinárodním standardem provádět "výrobu" u objednavatele. Takovou tu "výrobu" kdy provádíte akorát finální montáž samozdřejmě, ale tu už voliči neřešíSkrýt celý příspěvek
lorgarius: Nechci kazit radost, ale když si zkusíte přečíst starší články na AN tak se třeba dozvíte: Dohoda mezi AERO Vodochody a Draken International se však netýká jen prodeje ...Zobrazit celý příspěvek
lorgarius: Nechci kazit radost, ale když si zkusíte přečíst starší články na AN tak se třeba dozvíte:
Dohoda mezi AERO Vodochody a Draken International se však netýká jen prodeje samostatných letadel. Ba právě naopak. Obě společnosti chtějí široce spolupracovat v poskytování leteckých služeb armádám po celém světě a podporovat prodej L-159 ALCA zákazníkům po celém světě
Draken International získalo mimo jiné od Aera povolení provádět údržbu MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) na letounech L-159 ALCA na své základně ve městě Lakeland, Florida. Američané se také postarají o marketing letounu L-159 a dalších strojů z produkce AERO Vodochody v Severní a Jižní Americe. Draken zde letouny nabídne jak státním, tak soukromým zájemcům.Skrýt celý příspěveknechcem kazit radost, ale nemusia firmy uchadzajuce sa o zakazky pre pentagon mat americkeho partnera, resp vytvorit spolocne konzorcium s firmou sidliacou v usa? Uz vidim ako si ...Zobrazit celý příspěvek
nechcem kazit radost, ale nemusia firmy uchadzajuce sa o zakazky pre pentagon mat americkeho partnera, resp vytvorit spolocne konzorcium s firmou sidliacou v usa? Uz vidim ako si americania nechaju vyrabat 350ks v niekde v ceskej republike - a tym si nechat ujst kseft doma/rozumej podpora domacej zamestnanost, vyvojovych kapacit, bezpecnosti krajiny atd - nakoniec argumenty ktore v ceskej/sloveskej republike sprevadzaju nakupy povedzme od ceskej zbrojovky/ obavam sa ze to by musela zafungovat ta tajomna zidovska loby. pravda ak sa aero tendrov zucastnovat nebude, nikto ich nebude poznat.Skrýt celý příspěvek
Nechcem tu šíriť pesimizmus, doprial by som Vám úspech, ale realita je dosť krutá. Takéto výberové konania sú hlavne veľmi ťažká politika, kde rozhodujú ťažké "váhy" hlavne ...Zobrazit celý příspěvek
Nechcem tu šíriť pesimizmus, doprial by som Vám úspech, ale realita je dosť krutá.
Takéto výberové konania sú hlavne veľmi ťažká politika, kde rozhodujú ťažké "váhy" hlavne domácej americkej politiky. Stačí si spomenúť na "výberové konanie" pri tankovacích strojoch, kde bol európsky model jasným "technickým" favoritom, ale politicky to neustál ...Skrýt celý příspěvekALCA začíná těžit z poměrně úspěšného nasazení v Iráku a hlavně si myslím z velice úspěšného startu u Drakenu. Jejich nasazení v USA je skutečně intenzivní (v podstatě ...Zobrazit celý příspěvek
ALCA začíná těžit z poměrně úspěšného nasazení v Iráku a hlavně si myslím z velice úspěšného startu u Drakenu.
Jejich nasazení v USA je skutečně intenzivní (v podstatě nesrovnatelné třeba s českým letectvem). Místní piloti s Alcou prý létají opravdu na hranici možností a občas se podaří přivézt i skalp nejcennější (ať si každý dosadí)...
Po počáteční nedůvěře ze strany Drakenu se začíná rozjíždět širší spolupráce.
Dobrá spolupráce je i s iráckými letci, protože dost Iráčanů má stále vazby na bývalé Československo.
Teď je otázkou zda-li dokáže Aero vytěžit z poměrně dobré situace maximum. Hlavní problém nejspíše bude velký nedostatek personálu napříč odbornostmi..Skrýt celý příspěvekKOLT: pokud si pamatuju, tak integrace FLIR přímo do trupu byla zvažována u verze L-159B, jakožto volitelné vybavení. Tím by napodobila svého tehdejšího hlavního rivala Hawk Mk100. Zobrazit celý příspěvek
KOLT: pokud si pamatuju, tak integrace FLIR přímo do trupu byla zvažována u verze L-159B, jakožto volitelné vybavení. Tím by napodobila svého tehdejšího hlavního rivala Hawk Mk100.Skrýt celý příspěvek
Pokud Izraelci opravdu budou chtít nabízet američanům L-159 jako nosič některé její elektroniky a komponentů, tak je docela možné, že ji protlačí. Izraelci mají rádi nás, Američané ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud Izraelci opravdu budou chtít nabízet američanům L-159 jako nosič některé její elektroniky a komponentů, tak je docela možné, že ji protlačí. Izraelci mají rádi nás, Američané zase izraelce - páky tam jsou i kontakty. Rozhodně ale musíme chápat, že výroba letounu by probíhala v USA (je jedno zda u Bellu nebo jinde) a elektronika by byla rovněž z USA + možná z Izraele. České firmy by z toho měly jen reklamu a to je tak všechno. Tím ale neříkám, že by se nám to nevyplatilo. Rozhodně by se ale nevyráběly v ČR :-D
Naše lobovací schopnosti řešit nemusíme (je to 0) záleží jen na těch Izraelských a ty jsou. Čím míň ale budeme čekat, tím lépe.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...