OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo
- 26. 7. 2017
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku začnou v rámci programu OA-X poznávací zkoušky lehkých bojových letadel. Cílem programu OA-X je zavést do amerického letectva novou třídu lehkých, resp. provozně levných průzkumných a bitevních letadel.
Na základně Holloman všichni kandidáti předvedou své schopnosti zástupcům amerického letectva. Teprve na základě získaných znalostí americké letectvo vypracuje takticko-technické požadavky na nový lehký víceúčelový bojový letoun.
Americké letectvo se například ještě nerozhodlo, zda nový lehký letoun získá turbovrtulový nebo proudový motor.
Na předváděcí akci jsou prozatím přihlášeny dvě firmy (a také nejvážnější kandidáti) - firma Textron představí lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation a Embraer ukážou turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano.
Obě společnosti jsou již se svými turbovrtulovými letouny na základně a připravují se na zahájení testů (31. července). Proudový Scorpion dorazí na konci měsíce, protože se zapojí až do pozdějších fází testování. Všechny tři stroje budou pilotovat a ovládat přeškolení piloti a operátoři zbraňových systémů amerického letectva.
Testování potrvá čtyři až šest týdnů - ověří se schopnost letadel provádět průzkumné, sledovací a zpravodajské operace, létání za použití brýlí pro noční vidění, použití zbraní vzduch-země i vzduch-vzduch nebo vzlety/přistání z polních letišť.
Pečlivě sledována bude provozní náročnost letadel, poruchovost a nasaditelnost - americké letectvo například požaduje, aby letadla OA-X v ostré akci dlouhodobě prováděla až několik vzletů denně, kdy se po přistání dočerpá palivo, doplní munice a letadlo se vrátí zpět do akce.
Zřejmě nejžhavějším kandidátem je brazilský A-29. Americké letectvo již A-29 nakoupilo a darovalo afghánskému a libanonskému letectvu. Afghánští a libanonští piloti se cvičí na A-29 přímo v USA. Letadla A-29 jsou již také upravena podle amerických požadavků - jde zejména o instalaci armádních komunikačních systémů, datalinků a senzorů (FLIR).
Předností A-29 je především vynikající ovladatelnost při všech rychlostech - to je extrémně důležité při poskytování blízké letecké podpory pozemním jednotkám, kdy pilot musí při nízkých rychlostech sledovat a pochopit situaci dole na bojišti.
Super Tucano
Proti A-29 nastoupí americký AT-6, který ale konstrukčně vychází ze švýcarského stroje Pilatus PC-9. Textron sice ještě v USA neprodal ozbrojenou verzi AT-6, ale vyrobil již přes 1000 letadel jednoduší cvičné verze T-6 (s omezenou schopností nést zbraně), kterou mimo jiné k základnímu výcviku používají američtí piloti.
“Je to letadlo, které letectvo zná, logistika je vytvořena, existuje hodně pilotů, kteří létali s tímto letounem v podobné konfiguraci, i když AT-6 je novější a má větší a širší schopnosti,” řekl Bill Harris, viceprezident firmy Textron.
Proudový Scorpion stojí poněkud v pozadí, zejména z důvodů větších provozních nákladů. Zatímco letová hodina A-29 a AT-6 stojí přibližně 1000 dolarů, u letounu Scorpion dosahuje 3000 dolarů. Scorpion ale může létat rychleji, výše a má více prostoru a energie pro instalaci dalších a náročnějších senzorů a vybavení.
AT-6 Wolverine
Zatím však není jisté, zda americké letectvo jednoho ze zmíněných kandidátů skutečně nakoupí - po skončení testů může letectvo požadovat další ukázku schopností letadel (např. na Středním východě), případně rovnou spustí program nákupu nebo jednoduše celý koncept shodí ze stolu.
Pokud se však letectvo rozhodne v letošním roce spustit nákup letadel OA-X, může se opřít o silnou podporu Senátu, resp. mocného Výboru Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee) - ten již výhledově na nákup letadel pro příští fiskální rok schválil částku 1,2 miliardy dolarů.
Zastáncem nákupu letadel je známý republikánský senátor John McCain, který předsedá zmíněnému výboru. Podle McCaina letectvo potřebuje 300 lehkých bitevních letadel, z toho 200 strojů má dorazit v roce 2022.
Video: Scorpion / YouTube
"Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,” uvedl McCain. “Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.”
Turbovrtulové letouny sice nemohou uspět proti vyspělému protivníkovi, ale díky své nízké rychlosti a především dobrým manévrovacím schopnostem při nízkých rychlostech jsou ideální pro poskytování blízké letecké podpory. Navíc jednoduchá konstrukce umožňuje, aby letadlo létalo “nonsotop” po dobu několika dní bez nutné údržby - taková úroveň nasazení je pro složité stíhací letouny páté generace nedosažitelná.
Výhodou je samozřejmě nízká cena. A-29 stojí přibližně 10 milionů dolarů (cena za samotný stroj; záleží na vybavení). Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů).
Zdroj: Defense News
Související články
Bitevník A-10 Thunderbolt II zůstane ve výzbroji do roku 2021
Fanoušci legendárního amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II, přezdívaného “Warthog” ...
- 15.02.2017
- 58 komentářů
- Jan Grohmann
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
- 05.03.2017
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?
Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...
- 07.03.2017
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje
Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na ...
- 11.07.2017
- 126 komentářů
- Jan Grohmann
Tak požadavky USAF splňují pouze Super Tucano a AT-6
http://www.defence24.pl/644893...Tak požadavky USAF splňují pouze Super Tucano a AT-6
http://www.defence24.pl/644893...Len to je začarovaný kruh. Bez toho aby sami ukázali, že L-159 je stále živý projekt, tak toho nového zákazníka nenájdu. Nedá sa len čakať, až si niekto spomenie, že nejaká firma v ...Zobrazit celý příspěvek
Len to je začarovaný kruh. Bez toho aby sami ukázali, že L-159 je stále živý projekt, tak toho nového zákazníka nenájdu. Nedá sa len čakať, až si niekto spomenie, že nejaká firma v Československu (pretože tak nás aj po 25 rokoch stále vnímajú v krajinách mimo Európy), ktorá kedysi vyrábala cvičné lietadlá má v ponuke aj ľahký bitevník.
Pokiaľ by to fakt mysleli vážne tak by tie financie do letových skúšok obetovali (aj keď viem, že sú to obrovské investície). Pokiaľ si ale spočítali, že je to príliš veľký risk tak je to podľa mňa vzdanie sa tohto projektu.Skrýt celý příspěvekFlader: nevzdalo. Ale zatím nemá zákazníka a vyvíjet "do šuplíku" jsou v leteckém průmyslu dosti často vyhozené peníze. To si mohou dovolit jen silné firmy, ne Aero, které má ...Zobrazit celý příspěvek
Flader: nevzdalo. Ale zatím nemá zákazníka a vyvíjet "do šuplíku" jsou v leteckém průmyslu dosti často vyhozené peníze. To si mohou dovolit jen silné firmy, ne Aero, které má problémy s cash-flow. Takže Aero nejdřív shání zákazníka a pak tepr bude vyrábět.
Cervus: Blbina. Mezi tím, mít něco jen nakreslené na papíře a mít to reálně zkonstruované je dosti velkej rozdíl. Samozřejmě, letecký zkoušky jsou další náročný a drahý krok, ale mít něco na papíře je jako to nemít vůbec.
Když to máš zkonstruované, tak to znamená dvě věci:
1) myslíš to s tím vážně, protože to postavit něco stojí
2) vychytal jsi většinu chyb projektu (samozřejmě to neznamená, žese při letovejch zkouškách nemůže objevit zásadní problém....)Skrýt celý příspěvekPodľa mňa to už Aero s projektom L-159 jednoducho vzdalo. Ak by v ňom ešte videli nejakú nádej tak by mokré krídlo bolo nielen v sklade ale už by bolo aj odskúšané a ponúkali by ...Zobrazit celý příspěvek
Podľa mňa to už Aero s projektom L-159 jednoducho vzdalo. Ak by v ňom ešte videli nejakú nádej tak by mokré krídlo bolo nielen v sklade ale už by bolo aj odskúšané a ponúkali by L-159 spolu s L-39NG minimálne doterajším zákazníkom L-39. Za tých pomaly 20 rokov projektu ALCA sa ekonomická situácia mnohých krajín menila. Taktiež už to nieje bitevník len papierovo ale má za sebou aj skutočné nasadenie v Iraku, takže by to mohla byť dobrá reklama. Niektoré krajiny, ktoré v minulosti ponuku na L-159 odmietli by mohli teraz na ňu počuť.Skrýt celý příspěvek
Vždyť je úplně jedno jestli ho mají na papíře nebo někde ve skladu. Důležité je, že ho nemají na letadle. Kdo ví jestli se vůbec snažili do toho tendru dostat nebo to už předem ...Zobrazit celý příspěvek
Vždyť je úplně jedno jestli ho mají na papíře nebo někde ve skladu. Důležité je, že ho nemají na letadle. Kdo ví jestli se vůbec snažili do toho tendru dostat nebo to už předem odpískali. Na druhou stranu se tendru neúčastní ani pokročilejší FA-50 nebo M-346.Skrýt celý příspěvek
No jo, skonstruovane lezi v hangaru a spokojne zastarava-minimalne moralne. Treba mu dat cas, nech sa nalozi ako nakladanej hermelin, nech vyzraje a potom bude suprovy ;)
No jo, skonstruovane lezi v hangaru a spokojne zastarava-minimalne moralne. Treba mu dat cas, nech sa nalozi ako nakladanej hermelin, nech vyzraje a potom bude suprovy ;)
skelet: mokrý křídlo není jen na papíře, je zkonstruované v hangáru. Ale ještě neletělo. Lyšák: zas turbovrtulovej stroj pokreje kvůli rychlosti menší území. Je to něco za něco. Zobrazit celý příspěvek
skelet: mokrý křídlo není jen na papíře, je zkonstruované v hangáru. Ale ještě neletělo.
Lyšák: zas turbovrtulovej stroj pokreje kvůli rychlosti menší území. Je to něco za něco.Skrýt celý příspěvekPokud bude požadován turbovrtulový stroj, tak bych si vsadil na tohle:
http://www.ov-10bronco.net/Tec...Pokud bude požadován turbovrtulový stroj, tak bych si vsadil na tohle:
http://www.ov-10bronco.net/Tec...Přátelé, zapomínáte na velmi důležitý parametr hlídkového letadla - výdrž. Tady bych tipoval, že požadavek může být cca 4 hod a víc (+přelet do zájmového prostoru, s výzbrojí). S ...Zobrazit celý příspěvek
Přátelé,
zapomínáte na velmi důležitý parametr hlídkového letadla - výdrž. Tady bych tipoval, že požadavek může být cca 4 hod a víc (+přelet do zájmového prostoru, s výzbrojí). S tím nemají problém oba vrtuláci, nevím jak Scorpion, ale konečná pro 159ku. Ale ta není pro takové úkoly ani určena. Dávám vetší šanci AT-6, tím spíš že už jeho brácha u nich létá...Skrýt celý příspěvekJen ať se AERO klidně přihlásí, odprezentují současné letadlo a tomu novému slíbí mokré křídlo. Amíci at si tam strčí co chtějí ale s podmínkou, že takto dovyzbrojené a ...Zobrazit celý příspěvek
Jen ať se AERO klidně přihlásí, odprezentují současné letadlo a tomu novému slíbí mokré křídlo. Amíci at si tam strčí co chtějí ale s podmínkou, že takto dovyzbrojené a certifikované letadlo, bude moci aero nabízet i jiným zákazníkům.Skrýt celý příspěvek
Ono nic nebrání L-159 přihlásit, byť je mokré křídlo jen na papíře. Ale záleží na tom, jestli najde Aero nějakého amerického spojence. Jinak reference má kladné - AČR, Irák, USA ...Zobrazit celý příspěvek
Ono nic nebrání L-159 přihlásit, byť je mokré křídlo jen na papíře. Ale záleží na tom, jestli najde Aero nějakého amerického spojence. Jinak reference má kladné - AČR, Irák, USA :)
Větší problém, než s křídlem bych spíše viděl s malou integrací výzbroje.Skrýt celý příspěvekOtázkou je jak moc s tím letadlem dokázali za těch 20 let pohnout dopředu. To že mají plány na úpravu stroje je jedna věc, druhá věc je ale mít certifikovaný letuschopný exemplář. ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je jak moc s tím letadlem dokázali za těch 20 let pohnout dopředu. To že mají plány na úpravu stroje je jedna věc, druhá věc je ale mít certifikovaný letuschopný exemplář. Přál bych jim to, to ano, jenže to by to letadlo museli upravit po vzoru Textronu. Vyhodit radar a místo něj tam dát optiku. Proti scorpionu má navíc horší koncepci křídla. Hornoplošník má tady výhodu. Alca ty Mavericky a gbu-12 pomalu tahá po zemi.Skrýt celý příspěvek
Myslím, že Aero tohle míjí časově. IMHO ALCA s mokrým křídlem by byla docela dobrým kandidátem. Mokré křídlo už Aero má NG, ale než to dostane ALCA, bude po tomto tendru. Jak už tu ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že Aero tohle míjí časově. IMHO ALCA s mokrým křídlem by byla docela dobrým kandidátem. Mokré křídlo už Aero má NG, ale než to dostane ALCA, bude po tomto tendru. Jak už tu zaznělo - i kandidatura s dobrým technickým hodnocením by byla dobrá reklama.Skrýt celý příspěvek
Arccos Asi som zle formuloval otázku - pýtal som sa ako sú tieto lietadlá chránené t.j. pancierované pred paľbou protilietadlových guľometov 7,62 resp. 12,7mm pretože už z ...Zobrazit celý příspěvek
Arccos
Asi som zle formuloval otázku - pýtal som sa ako sú tieto lietadlá chránené t.j. pancierované pred paľbou protilietadlových guľometov 7,62 resp. 12,7mm pretože už z podstaty ich činnosti vyplýva, že sa budú často pohybovať nad hlavami protivnika.Skrýt celý příspěvekOno co se týče toho pokrytí - ovecně tyhle malý lehký éra nelítají na velkou dálku, typicky využívaj nějakou louku nebo silnici relativně nedaleko místa nasazení, takže přeletový ...Zobrazit celý příspěvek
Ono co se týče toho pokrytí - ovecně tyhle malý lehký éra nelítají na velkou dálku, typicky využívaj nějakou louku nebo silnici relativně nedaleko místa nasazení, takže přeletový časy nehrajou takovou roli, spíš je nutný aby éro umělo operovat ze špatnejch VPD (tedy aby motory nenasávaly bordel, aby to vydržel podvozek atp.).
Je otázka jestli takovouhle schopnost bude USAF požadovat, nebo si vystačí s lepšíma letištěma - pak může pořídit rychlejší turbínu, která ty přeletový časy zkrátí svojí rychlostí.
Jenže zase u turbíny už nám frčej nahoru ceny za hodinu, náročnost na údržbu...Skrýt celý příspěvekalexa123: Člověče, co ti na to mám napsat... ani nemusím rozkliknout video o AT-6, podvěsy jsou vidět už v náhledu. Pár sekund mi trvalo vygooglovat další záběry.
alexa123: Člověče, co ti na to mám napsat... ani nemusím rozkliknout video o AT-6, podvěsy jsou vidět už v náhledu. Pár sekund mi trvalo vygooglovat další záběry.
MALI To všetko je pravda .... ale Scorpion dokáže reagovať rýchlejšie ... a pri misiách nižšej intenzity vie nahradiť viac tubrovrtuľových strojov. Ako vojak na zemi by som ...Zobrazit celý příspěvek
MALI
To všetko je pravda .... ale Scorpion dokáže reagovať rýchlejšie ... a pri misiách nižšej intenzity vie nahradiť viac tubrovrtuľových strojov.
Ako vojak na zemi by som určite uprednostnil rýchlejší stroj a bolo by mi fuk koľko stojí jeho letová hodina : )
Nakoniec ... taký A-10 je poriadna krava, resp. sviňa ... a stále je veľký tlak na jeho zotrvanie vo výzbroji .... hoci už mal byť dávno v dôchodku.Skrýt celý příspěvekPodle mého názoru je z technického hlediska sice Scorpion nejdál, ale je to už jiný level - US letectvo hledá stroj jiné kategorie - jejich požadavku odpovídají více AT-6 a A-29. ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mého názoru je z technického hlediska sice Scorpion nejdál, ale je to už jiný level - US letectvo hledá stroj jiné kategorie - jejich požadavku odpovídají více AT-6 a A-29. Tryskových bojových letadel, které mohou plnit úkoly přímé podpory pozemních vojsk mají dostatek (F-16), takže náklady životního cyklu nových letadel budou hodně důležité. Ty mají vrtulové letouny všechny obecně nižší, než proudové. A Američané dokáží být přísně ekonomičtí, takže Já bych sázel spíš na AT-6, jehož předchůdce T-6 je již v americkém letectvu zaveden jako cvičný, to znamená, že každý jejich pilot s ním už vlastně létal, hlavně ale pro něj mají zavedenou logistiku a to dělá hodně. Z hlediska možné výzbroje jsou AT-6 a Scorpion přibližně rovnocenné stroje.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...