Český bitevník L-159 ALCA pro americký program OA-X
- 24. 4. 2018
- 64 komentářů
- Jan Grohmann
Generální ředitel Aero Vodochody Giuseppe Giordo nedávno v rozhovoru pro iDnes potvrdil zájem české firmy zúčastnit se programu amerického letectva OA-X. Aero chce americkému letectvu ve spojení s izraelskou firmou IAI (Israel Aerospace Industries) nabídnout modernizovaný bitevník L-159 ALCA.
Politický projekt OA-X
Americké letectvo pro konflikty nízké intenzity, resp. všude tam, kde nehrozí nasazení špičkových systémů protivzdušné obrany, zvažuje nasazovat levná bitevní letadla s nízkými provozními náklady. Letouny hledá letectvo v rámci experimentálního programu OA-X.
Na rozdíl od výkonných víceúčelových letadel mají turbovrtulová/lehká proudová letadla až o jeden řád nižší provozní náklady. Spekuluje se o nákupu až 350 letadel OA-X, které mohou v budoucnu převzít úkoly i po bitevních A-10 Thunderbolt II.
Díky nasazení lehkých bojových letadel se uvolní letové hodiny výkonných stíhacích letadel (F-15, F-16 a F-35), které pak půjde využít k plnění náročnějších úkolů nebo pro intezivnější výcvik boje s početně a technologicky vyrovnaným protivníkem (Čína, Rusko).
Na předváděcí akci OA-X v minulém roce firma Textron představila lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation/Embraer pak turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano. Pro letectvo ale není důležité, zda se jedná o turbovrtulový nebo proudový letoun, rozhodující jsou provozní náklady, schopnosti nebo nasaditelnost.
Podle posledních zpráv jsou testy (do konce léta) prováděny pouze na letounech AT-6 a A-29, navíc bylo zrušeno plánované testovací bojové nasazení obou letounů na Středním východě. Na konci července testování skončí a dále není jasné, zda bude experiment OA-X dále pokračovat nebo se spustí klasický akviziční program. Navíc pro letoun OA-X zatím neexistují formální požadavky a americké letectvo nemá na nákup lehkých bitevních letadel pro fiskální rok 2019 vyčleněny peníze.
Existuje však snaha celý program urychlit. V současné době letectvo plánuje na nákup letadel OA-X vynaložit 2,5 miliardy dolarů (pro období pěti let), ale ne dříve, než ve fiskálním roce 2020. Tajemnice letectva Heather Wilson však uvedla, že se pokusí získat peníze pro nákup letadel již pro fiskální rok 2019. Letectvo rovněž zvažuje možnost využít jeden z mnoha „urgentních“ nákupních mechanismů a rychle vybrat jediného výrobce případně přímo navázat s preferovaným výrobcem spolupráci.
Testování AT-6, A-29 a Scorpion v létě 2017.
Generálka Ellen Pawlikowski, šéfka velitelství letectva pro materiální podporu (Air Force Materiel Command), také uvedla, že si letectvo může v první fázi lehké proudové letouny pronajmout a teprve následně po klasickém výběrovém řízení nakoupit finální lehká bitevní letoun. Tento spěch je dán mimo jiné tím, že letectvo bojuje s klesající bojeschopností svých hlavních proudových letadel, kterým rychle klesá technická životnost vlivem intenzivního bojového nasazení.
Nejasná budoucnost programu OA-X je dána zejména chybějící koncepci nasazení lehkých bitevních letadel v americkém letectvu. Generálporučík amerického letectva Arnold Bunch, Jr., nejvyšší vojenský zástupce v kanceláři náměstka letectva pro akvizice v této věci uvedl, že nestačí koupit jen letadla, ale hlavní je pochopit koncept operací. Avšak i generálporučík Bunch uvedl, že chce letouny „co nejrychleji“.
Dalším unikátem je, že OA-X je především politický projekt a letectvo bylo k nákupu OA-X „přemluveno“. Nákup podporuje především republikánský senátor John McCain a jeho Výbor Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee).
„Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,“ uvedl McCain. „Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.“
L-159 ALCA pro program OA-X
Ať již OA-X zůstane navěky jen experimentálním programem, nebo se přetvoří do konkretního akvizičního programu, svou účast v této iniciativě potvrdila společnost Aero Vodochody s letounem L-159 ALCA.
Podle dnes vydané tiskové zprávy, ač ta přímo americký program OA-X nezmiňuje, se Aero Vodochody v této věci spojilo s izraelskou IAI. Izraelská firma má bohaté zkušenosti jak s vývojem bezpilotních letadel, tak s modernizací izraelských stíhaček Kfir nebo F-16. IAI je mimo jiné výrobcem špičkové letecké avioniky, elektroniky, senzorů, komunikačních systémů nebo prostředků radioelektronického boje.
Bitevníky L-159 ALCA provedly nad Irákem již několik stovek bojových misí.
„Partneři se společně dohodli na integraci nové a bojem prověřené avionice a dalších technických řešeních letounu L-159 a rozhodli se jej společně nabízet potenciálním zákazníkům. Cílem společného postupu je zaměřit se na další vylepšení osvědčeného letounu L-159 a ještě více posílit jeho pozici na trhu lehkých bitevníků,“ dočteme se v tiskové zprávě.
„Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letoun s nejlepší dostupnou technologií. Podepsáním dohody s IAI jsme se spojili se silným mezinárodním partnerem, jenž navíc disponuje přístupem k novým potenciálním zákazníkům,“ komentoval podpis dohody Giuseppe Giordo, prezident a generální ředitel Aera Vodochody.
Za izraelskou IAI Joseph Weiss, prezident a generální ředitel IAI, prohlásil: „Spolupráce s Aerem Vodochody nám otevírá nové a vzrušující možnosti tím, že kombinuje skvělé a prověřené vlastnosti letounu L-159 s novými inovativními systémy IAI, a nabídne zákazníkům letadla, která odpovídají jejich budoucím požadavkům.“
V případě modernizace L-159 ALCA se počítá s nejmodernějším víceúčelovým IAI (Elta) radiolokátorem. Po modernizaci Alca může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.
Ve prospěch L-159 ALCA v programu OA-X hraje několik faktorů. Alcy jsou úspěšně nasazovány iráckým letectvem k útokům na pozice Islámského státu. Flotilu L-159 také využívá americká firma Draken International pro poskytování letecké podpory výcviku amerických pilotů. Klíčovou výhodou je samozřejmě spojení s izraelskou IAI, která má v americkém letectvu a na americké politické scéně patřičné kontakty.
L-159 ALCA v barvách Draken International.
Výhodou AT-6 a A-29 jsou naopak nízké pořizovací náklady v rozmezí 11 až 14 milionů dolarů za kus. Jedna letová hodina u obou typů stojí přibližně 500 dolarů. Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů). Oba stroje také již provozuje americké letectvo, AT-6 pro základní výcvik, A-29 pro výcvik aliančních pilotů.
Naopak pořizovací náklady u Textron AirLand Scorpion jsou 20 milionů dolarů a jedna letová hodina stojí 3000 dolarů. Jedna letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů, cena za letovou hodinu u L-159 není veřejně známa, ale pohybovat se bude na podobné úrovni.
Nicméně je nutné si uvědomit, že podobné obchody jsou vždy politickou záležitostí a nemusíme připomínat, že politická síla ČR na americkém vojenském trhu je reálně nulová. Případnému úspěchu v programu OA-X nepomáhá ani to, že Armáda ČR nepoužívá prakticky žádné americké zbraně.
Realisticky tak při současné politické síle ČR jsou šance L-159 ALCA v programu OA-X velmi nízké. Na druhou stranu účast v programu lze velmi dobře využít k marketingové podpoře prodeje L-159 ALCA dalším zákazníkům a samozřejmě k získání zkušeností a kontaktů. Pokud se program OA-X potáhne roky, tak se bude L-159 objevovat v médiích při každé zmínce o OA-X.
S prodejem může pomoci česká vláda, ale v tomto případě by případný úspěch Alcy na americkém trhu byl podmíněn prostým pravidlem: „Kupte americké zbraně a uvidíme.“ Řečnickou otázkou tedy je, zda se ČR čistě teoreticky vyplatí koupit 24 stíhaček F-35 Lightning II výměnou za to, že Aero dodá americkému letectvu 350 letadel L-159 ALCA?
Zdroj: FlightGlobal, The Drive, Aero Vodochody
Související články
České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II
Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat ...
- 05.03.2017
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?
Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní ...
- 07.03.2017
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo
Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku ...
- 26.07.2017
- 35 komentářů
- Jan Grohmann
Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA
Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) ...
- 24.11.2017
- 12 komentářů
- nadporučík Daniel PÍŠA
USAF releases notice disclosing firm plans to acquire a Light Attack Aircraft fleet in late 2019. RFP coming in December 2018. The notice advises potential bidders only Sierra ...Zobrazit celý příspěvek
USAF releases notice disclosing firm plans to acquire a Light Attack Aircraft fleet in late 2019. RFP coming in December 2018. The notice advises potential bidders only Sierra Nevada/Embraer A-29 and Textron Aviation AT-6 may be considered.
https://www.fbo.gov/index?s=op... Skrýt celý příspěvekHm, hm... nechcivám brát iluze, ale zajímalo by mě: ...kdy bude zalétnut první letoun o kterém se tu hovoří? Nebude už po výběruv USA? ...já jen, pokud jsem dobře četl, ...Zobrazit celý příspěvek
Hm, hm...
nechcivám brát iluze, ale zajímalo by mě:
...kdy bude zalétnut první letoun o kterém se tu hovoří? Nebude už po výběruv USA?
...já jen, pokud jsem dobře četl, Scorpion byl vyřazen, zůstaly jen dva stroje, které letos prochází druou fázi a to testování výzbroje. Vlastně se rozhoduje mezi dvěma finalisty.
Dle mě je to jen takový výstel do médií.Skrýt celý příspěvekLogik: na tvůj poslední příspěvek se dá odpovědět jen prosbou. Přečti si, prosím, poslední příspěvek od kazd a nech si jo projít hlavou. Chápu, že Luky na tebe mohl být moc ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: na tvůj poslední příspěvek se dá odpovědět jen prosbou. Přečti si, prosím, poslední příspěvek od kazd a nech si jo projít hlavou. Chápu, že Luky na tebe mohl být moc radikální, ale zkus, prosím, aspoň chvíli připustit, že se reálný svět chová mírně odlišně od teoretických předpokladů. To je zdvořilá prosba, nevyžadují na ni žádnou reakci.Skrýt celý příspěvek
Kazd: Tak zrovna todle smlouvama podchytíš poměrně dobře, i když se něco nepovede rozdělit ideálně. Koukni se např. na AMD versus Intel. Kolik let Intel muse strpět vedle sebe ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd: Tak zrovna todle smlouvama podchytíš poměrně dobře, i když se něco nepovede rozdělit ideálně. Koukni se např. na AMD versus Intel. Kolik let Intel muse strpět vedle sebe dalšího výrobce procesorů, ač to pro něj bylo nepřijemný - jen proto, že se k něčemu před desítkami let zavázal.... A to bylo AMD v podobné pozici trpaslíka, jako je Embraer k Boeingu.
A už vůbec bych se nebál vzhledem k tomu, že "vojenskej Embraer" bude mít za sebou stát, kterej bude OPRAVDU stát za tím, aby ten Embraer dál fungoval - a to stát, kterej bude schopnej Boeingu doma opravdu, když ten začne dělat problémy, tak to fakt v tomto ohledu nevidím jako problém.
Podpora státu je v leteckém průmyslu klíčová. Koukni se, jak dokázal stát vystrnadit Boeing z Aera u nás. Natož v Brazílii, kde je přecijenom právní jistota ještě o něco menší. Představa, že by Boeing šel do války s Brazilskou vládou je IMHO absurdní.Skrýt celý příspěvekLogik: předpokládám. že za sebou máte několk akvizic...:-)) rozdělit firmu a zvlástě v leteckém průmyslu není jako rozkrojit chleba vaše představy neodpovídají realitě a ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: předpokládám. že za sebou máte několk akvizic...:-))
rozdělit firmu a zvlástě v leteckém průmyslu není jako rozkrojit chleba
vaše představy neodpovídají realitě a budoucnost vám to ukážeSkrýt celý příspěvekkazd, luky: Není to technikálie. Pokud si Brazílie chce nechat nad Embraer kontrolu, znamená to, že prostě Embraer se rozdělí na dvě firmy (respektive se založí nová, do které ...Zobrazit celý příspěvek
kazd, luky: Není to technikálie. Pokud si Brazílie chce nechat nad Embraer kontrolu, znamená to, že prostě Embraer se rozdělí na dvě firmy (respektive se založí nová, do které přejdou některé části Embraeru), z toho na tu vojenskou nebude mít Boeing žádný vliv a žádnou reálnou možnost něco blokovat.
Leda velmi nepřímo tím, že Embraer samotný předá většinu své "civilní" výroby nové firmě, takže zbytek bude více závislý na penězích od vlády, protože toho nebude schopen moc financovat sám.
Tak prosím nechte těch konspirací. Navíc, Boeing rozhodně nebudě dělat ve vojenské výrobě křoví Lockheadu. Zas takoví patrioti, aby místo byznysu dělali cvičený vopice, rozhodně nejsou.
tryskac:
Pokud bude požadavek na výrobu v USA, pak schopnost Embraeru dodávat stroje nemusí být tak důležitá. Pokud požadavek zní na co nejrychlejší dodávku, tak může mít Aero problém, to jo.Skrýt celý příspěvekGratuluji panove, dostat se od temetu clanku az ke spajeni Embraeru s Boeingem, to chce velkou predstavivost, i pro prespolniho, ci naplaveneho.
Gratuluji panove, dostat se od temetu clanku az ke spajeni Embraeru s Boeingem, to chce velkou predstavivost, i pro prespolniho, ci naplaveneho.
Přišlo mi zajímavé, jak už se Boeing propojoval se SAABem, do toho se propojoval SAAB s Embraerem a teď ještě bude Boeing "ovládat" Embraer....aby pak ve všem nefiguroval Amík, ...Zobrazit celý příspěvek
Přišlo mi zajímavé, jak už se Boeing propojoval se SAABem, do toho se propojoval SAAB s Embraerem a teď ještě bude Boeing "ovládat" Embraer....aby pak ve všem nefiguroval Amík, který bude pořád něco blokovat, případně dělat výběrové křoví Lokhedu Martenovi :)
Což samozřejmě bude označeno za hloupost a konspiraci, protože kapitalistické americké společnosti si jdou přeci férově po krku (to je sice pravda, ale na přespolního se dohodnou i rozhádaní sousedi :)
Fúzování je hezká věc, ale nějak začíná být na tý Zeměkouli těsno...Skrýt celý příspěvekTo vnímám jako technikálii jak vyřešit od počátku vznesený požadavek na udržení vlivu Brazilie na citlivou výrobu. Na alianci to podle mého nic nemění, a osobně nevěřím že existuje ...Zobrazit celý příspěvek
To vnímám jako technikálii jak vyřešit od počátku vznesený požadavek na udržení vlivu Brazilie na citlivou výrobu. Na alianci to podle mého nic nemění, a osobně nevěřím že existuje důvod, proč by měla být dlouhodobě omezená na civilní sféru.
Co přesně bude v nové firmě nevím, ale pokud by ní měl mít Boeing 80 % a současně má mít Embraer nadále schopnost vyvíjet letadla... vypadá to na určitě stovkami právníků vymyšlený vehikl tak, aby se partneři vzájemně drželi v šachu.
Necháme se překvapit.
"Long-term service agreements between Embraer and the new company should also guarantee their long-term viability, sources said."
https://www.nasdaq.com/article... Skrýt celý příspěvekkazd Podle posledních zpráv by se fůze (jejíž úspěšné dokončení není zdaleka jisté) měla týkat jen civilní produkce Embraeru, vojenská divize zůstane nadále pod kontrolou ...Zobrazit celý příspěvek
kazd
Podle posledních zpráv by se fůze (jejíž úspěšné dokončení není zdaleka jisté) měla týkat jen civilní produkce Embraeru, vojenská divize zůstane nadále pod kontrolou brazilské vlády. Fůze by měla proběhnout tak, že se vytvoří nová firma do níž Embreaer převede výrobu civilních letadel, Boeing by držel 80%.
https://elcomercio.pe/economia... Skrýt celý příspěvekVzhledem k prosakujícím info o vysoké pravděpodobnosti spojení Boeing a Embraer, bude v soutěži prakticky Boeing ... I bez toho spojení jsou šance Aera na dodávky nulové, velmi ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k prosakujícím info o vysoké pravděpodobnosti spojení Boeing a Embraer, bude v soutěži prakticky Boeing ...
I bez toho spojení jsou šance Aera na dodávky nulové, velmi dobré ale z pohledu zviditelnění L159 což by pro AČR i ČR bylo dobré.
BTW Boeing by mohl výrazně zahýbat i Gripenem E/F, protože se mu jeho brazilská odnož bude velmi hodit ke KC 390.Skrýt celý příspěvekad tender: porovnavat moznosti rychlej dodavky akychkolvek novych strojov z Aera s dodavkami pre Draken, resp. Irak je nekorektne. Pri spominanych pripadoch slo o dodavky uz ...Zobrazit celý příspěvek
ad tender: porovnavat moznosti rychlej dodavky akychkolvek novych strojov z Aera s dodavkami pre Draken, resp. Irak je nekorektne. Pri spominanych pripadoch slo o dodavky uz vyrobenych, uskladnenych strojov, nie o novovyrobu. V pripade novovyroby by dodacie casy boli prinajlepsom porovnatelne s konkurentmi. Predpokladam, ze EMBRAER dokaze dodavat svoje SuperTucana velmi rychlo, uz ich niekolko desiatok, ak nie stoviek vyrobil. Netreba zabudat, ze posledne L159 boli vyrobene niekedy po roku 2000 a za ten cas sa dodavatelsky retazec rozpadol ci znacne minimalne pretvoril.
A vidite, v tej fabrike drviva vacsina ceskych zamestnancov na Talianov nadava, minimalne sa o nich vyjadruje s pohrdanim az despektom a aka je realita: Ti vysmievani Taliani dokazali, alebo sa aspon snazia rozhybat MEDZINARODNE predaje, aby fabrika nebola pri novovyrobe zavisla len na CR. A zatial sa im to celkom dari, aspon z pohladu zvonka.
A ten tender pre USA? Aj ked to nakoniec mozno nebude uspech, rozhodne to bude motivacia pre zlepsenia a aj to sa niekedy pocita. Nie vzdy sa da vyrabat 40 rokov stale to iste, casy P V3S a planovaneho hospodarstva uz skoncili, aj ked komunisti su v CR stale popularni.Skrýt celý příspěvekcejkis: v podstatě souhlas, na šanci Aera věřím pouze za předpokladu, že bude výběr probíhat v časové tísni a zároveň budou k dispozici omezené zdroje. Ve standardním tenderu si ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis: v podstatě souhlas, na šanci Aera věřím pouze za předpokladu, že bude výběr probíhat v časové tísni a zároveň budou k dispozici omezené zdroje. Ve standardním tenderu si ani neškrtne.Skrýt celý příspěvek
Cejkis: jen drobná připomínka. S A330MRTT soutěžila americká divize Airbusu, a měl být vyráběný v USA. Boeing vyhrál kvůli silné lobby, a to jen kvůli tomu, aby mu nepadla vojenská ...Zobrazit celý příspěvek
Cejkis: jen drobná připomínka. S A330MRTT soutěžila americká divize Airbusu, a měl být vyráběný v USA. Boeing vyhrál kvůli silné lobby, a to jen kvůli tomu, aby mu nepadla vojenská divize, když všechny kontrakty vyžral Lockheed.
Víceméně to samé by platilo pro Aero. Buď by založilo divizi Aero America nebo se v rámci tendru spojilo s někým kdo má výrobní haly a vliv.
Ať to dopadne jakkoliv, tak musíme jen doufat, že časem se na L-159 naší armády objeví moderní výzbroj.Skrýt celý příspěvekGorn, je to off topic a věřím, že pan Grohman na to udělá extra článek. Nicméně dnes RF prezentovala části alianční střel plných fragmentů. Otázkou je, zda jsou to trosky po ...Zobrazit celý příspěvek
Gorn, je to off topic a věřím, že pan Grohman na to udělá extra článek.
Nicméně dnes RF prezentovala části alianční střel plných fragmentů. Otázkou je, zda jsou to trosky po zásahu a střepinové poškození bylo doděláno později a nebo je to opravdu po sestřelení. Jasný důkaz mi chybí.Skrýt celý příspěvekAmeričané nikdy nekupují letadla vyráběná mimo území US. Stačí vzpomenout na SuperTuscano či A330MRTT. Když to vyhraje zahraniční dodavatel, tak se soutěž zruší, zašlape do zěmě ...Zobrazit celý příspěvek
Američané nikdy nekupují letadla vyráběná mimo území US. Stačí vzpomenout na SuperTuscano či A330MRTT.
Když to vyhraje zahraniční dodavatel, tak se soutěž zruší, zašlape do zěmě a vypíše se to tak, aby vyhrál ten správný. Výběrové řízení by US je vždy záruka kvalitní soutěže....Skrýt celý příspěvekdanny: pokud vím tak je to známý fenomén, většina z těch fragmentů jsou ve skutečnosti části raket země-vzduch které obránce, v tomto případě Syrská armáda, v panice (respektive ve ...Zobrazit celý příspěvek
danny: pokud vím tak je to známý fenomén, většina z těch fragmentů jsou ve skutečnosti části raket země-vzduch které obránce, v tomto případě Syrská armáda, v panice (respektive ve snaze vykázat činnost) vystřelí aniž by měl reálnou šanci něco zasáhnout. Samozdřejmě obránce typicky příliš nespěchá s vysvětlením že se ti civilisté nefotí s nepřátelskou raketou, nýbrž s jejich, jelikož civilistům ta zpráva na morálce moc nepřidá.
Jako bonus se najdou kuriozity typu R-73, kde je pravděpodobné že si Syrské letectvo chtělo vylepšit image startem bez pořádné kontroly a při prvním prudkém manévru chudák pilot přišel o výzbrojSkrýt celý příspěveklogik: jen pro pořádek informace ze starších článků na AN Nechtěný bitevník L-159 ALCA (autor: Michal Polák) Pokud se Draken International podaří prodat L-159 ALCA na americkém ...Zobrazit celý příspěvek
logik: jen pro pořádek informace ze starších článků na AN
Nechtěný bitevník L-159 ALCA (autor: Michal Polák)
Pokud se Draken International podaří prodat L-159 ALCA na americkém trhu, může se také podílet na výrobě i servisu. Pro potenciální kupující Draken zajistí také letecké zkoušky, výcvik a integraci taktických a avionických systémů.
Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje (autor: Jan Grohmann)
Draken již nasadil letadla L-159 ALCA nejen pro výcvik pilotů a instruktorů (Weapons Squadrons) ze základny Nelis, ale také v rámci mezinárodního cvičení Red Flag, ale také ve prospěch 422. testovací a vyhodnocovací letky (422nd Test and Evaluation Squadron) - ta má za úkol testovat operační výkony všech nových letadel a munice.
Já samozdřejmě neznám přesné znění všech dohod AERO-Draken-USAF, takže těžko říct do jaké míry je Draken zapojen do současné iniciativy a nakolik se AERO může na tom trhu pohybovat s jiným partnerem. Nicméně nedokážu si představit že by Draken nebyl hlavním hráčem na domácí půdě (kdyby šlo třeba o Mexiko tak budiž, ale USA..).
Jan Grohmann:
S tím vývarem máte sice pravdu, nicméně to si evidentně uvědomuje i USAF, takže to vypadá že budou preferovány trubovrtolové stroje a navíc je tu ten odstavec z článku na The Drive
"Air Force might want to actually embrace “throw-away culture” and buy only a small number of light attack aircraft with plans to operate them just for a short period before purchasing another, new fleet"
což by ten prostor pro vývar na dodatečných "službách" sice zvětšilo, ale zase značně omezilo v čase. S největší pravděpodobností by to znamenalo že odpovědnost za servis a údržbu přenesou z velké části na dodavatele (pokud neplánujete letouny provozovat dlouho tak investujete minimum do zázemí a výcviku pozemního personálu), což by mimochodem AERO i IAI stavilo na druhou kolej a Draken by se stal hlavním poskytovatelem služeb (pokud potřebujete jen specializované opravy tak můžete mít poskytovatele klidně v zahraničí, ale když ho potřebujete na všechno, krom běžné údržby, tak je situace zcela jiná).Skrýt celý příspěvekomlouvám se za OT. MoD údajně prezentuje fragmenty Tomahawků sestřelených Syrskou obranou. Ale zatím jsem z toho neviděl žádný ucelený výstup v seriozním zdroji. Jen sestřih a pár ...Zobrazit celý příspěvek
omlouvám se za OT. MoD údajně prezentuje fragmenty Tomahawků sestřelených Syrskou obranou. Ale zatím jsem z toho neviděl žádný ucelený výstup v seriozním zdroji. Jen sestřih a pár fotek. Některé celky vypadají docela zachovale.Skrýt celý příspěvek
jan grohman: v podstatě souhlasím, ale... Na to, aby dělalo systémového integrátora pro stovky letadel prostě Aero v současné době nemá kapacity. To je naprosto nereálné. Co ...Zobrazit celý příspěvek
jan grohman: v podstatě souhlasím, ale...
Na to, aby dělalo systémového integrátora pro stovky letadel prostě Aero v současné době nemá kapacity. To je naprosto nereálné.
Co podle mne je Aero schopno - a zároveň to je IMHO schopno i udělat dobře a v rozumném čase - je udělat integraci na pár vývojových kusech, udělala letové zkoušky atd.: prostě vyvinout modifikaci Alky dle požadavků USA.
A pak následně výrobu předat do USA s tím, že Aero bude inkasovat licenční poplatky plus bude dodávat to, co umí vyrábět: teda nějaké komponenty draku letounu.
Samozřejmě je otázka, jestli v USA nechtějí čistě jen drak, že i vývojovou práci na integraci si udělají tam. Ale to je podle mne nepravděpodobné - už jen proto, že na to spěchají a Aero to udělá daleko rychleji, než někdo, kdo to letadlo nezná.
USA podle mne bude chtít +- hotové letadlo včetně schopnosti zabudovat tam americké zbraňové systémy a avioniku, ale pak bude chtít, aby výroba probíhala v USA - jednak kvůli pracovním místům, jednak by nebyly závislí.
Ale samozřejmě jen hádám, zdroje pro to nemám (kromě zhruba přehledu toho, čeho Aero je a není schopno v současné době) - a i kdybych zdroje měl, s Trumpem to navíc může bejt zejtra úplně jinak, než jak je to dnes....Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...