Táborským připravujícím se do mise poskytují leteckou podporu letouny L-159 ALCA

Příprava zraněného na MEDEVAC; větší foto /  Daniel PÍŠA 

Listopadové vyvedení do vojenského újezdu Boletice zahájila 10. strážní rota BAF (Bagram Airfield) kontrolou sladěnosti čet s leteckou podporou. Při plnění úkolů ochrany základny tvoří přidělené letecké úsilí výraznou výhodu při narušování činnosti protivníka. Právě proto velení 10.sr BAF oslovilo 212. taktickou letku s žádostí o spolupráci, která byla zahájena již na druhém cvičení roty.

Při ochraně základny četa padla do léčky se silným protivníkem, kdy bylo zničeno poslední vozidlo hlídky. Velitel byl tlačen do rychlého zhodnocení situace a rozhodnutí k odpoutání se ze smrtící zóny, získání palebné převahy a precizní určení protivníka. Tím byl bezzákluzový kanon na terénním vozidle, přibližně osm set metrů od vlastních sil a dále skupina bojovníků Talibanu, čtyři sta metrů na okraji zelené zóny.

Letectvo, konkrétně L-159 ALCA se na scéně objevilo asi dvacet minut po vyžádání. Po potvrzení cíle následoval odpal neřízených raket a následně ověření výsledků ničení v prostoru.

Pilot jednoho z letounů říká: Pro nás je Close Air Support (přímá vzdušná podpora) jeden z hlavních úkolů, které jako letka plníme. Pro obě strany je určitě přínosem tato vzájemná spolupráce. Letoun L-159 je určený zejména pro účely vedení boje vzduch - země a jsme rádi, že můžeme naši práci a zkušenosti nabídnout 42. mechanizovanému praporu nyní a i do budoucna, kdy počítáme s použitím ostré munice.“

Spolupráci v komplexním scénaři si vojáci chválili. Dosud byl takový výcvik pouze simulován. Reálnost výcviku podtrhl časový horizont od vyžádání podpory a použití všech procedur nutných k provedení leteckého útoku.

Nejen že letecká podpora poskytuje výraznou výhodu nad protivníkem jeho palebnou silou a pozorovacími prostředky, ale je i významnou psychologickou podporou pro vojáky v léčce. Dokáže pozitivně podpořit naše vojáky, ale především může zastrašit nepřítele jenom svojí přitomností (Show of Presence, Show of Force) nad oblastí a tím výrazně přispět k ochraně vlastních sil.


Navedení letounu L-159 na cíl; větší foto /  Daniel PÍŠA 

Piloti 212. taktické letky předvedli perfektní dovednosti, stejně jako letečtí návodčí přidělení k naší jednotce. „Naučit se využívat přidělené prostředky je přitom klíč k úspěšnému vedení bojové činnosti, v příštím výcviku půjdeme ještě dál, komentuje vedoucí praporčík nadrotmistr Milan J.

Den na to plnily čety podobný úkol, ale již s využitím ostré munice. Jako forma výcviku byly zvoleny bojové střelby čet, kdy při plnění ochrany základny jednotka vpadla do komplexní léčky. Při přesunu otevřeným terénem vybuchlo IED (improvizovaný nástražný výbušný systém) a krátce na to zahájili povstalci střelbu na hlídku. Manévrem palbou a pohybem strážní četa protivníka potlačila a následně zničila. Poté provedla kontrolu výsledků boje a zajištění stop.

„Bojové střelby jsou o spojení taktické a střelecké přípravy s použitím ostré munice. Jednotky dopředu neznají terčovou situaci, dobu, ani jaký přijde útok. I s jednoduchým taktickým námětem je tato činnost náročná na koordinaci, rychlé rozhodování velitelského sboru, vyhledávání cílů a využití všech dostupných palebných prostředků. Projeví se zde sladěnost celé čety. Není lepší cesta jak jednotky posouvat dál,“  říká velitel roty, kapitán Viktor Patia.


Navedení letounu L-159 na cíl; větší foto /  Daniel PÍŠA

Během plnění obou těchto úkolů bylo velení a řízení zajišťováno štábem z TOCu (taktického operačního centra). Větší část operační skupiny tvoří vojáci s operační zkušeností z čet 4.strážní roty. Fakt, že příslušníci štábu jsou bývalí bojovníci poskytuje na jednu stranu výhodu v tom, že ví kde jsou potřeby čet a mají přímou znalost prostředí.

Na druhou stranu je pro ně štábní práce novou oblastí, ve které se musí průběžně zdokonalovat. Právě provázanost výcviku zejména z hlediska přidělených prvků, jako L159, W3A Sokol apod. výrazně pomohla rozšířit znalosti a dovednosti a to zejména operační skupiny štábu.  

Rozhodně není podceněna ani příprava velitelů k jednání s místními představiteli. Je to právě vztah s místním obyvatelstvem, na kterém se bude odrážet bezpečnostní situace v prostoru zasazení. Během výcviku si velitelé vyzkoušeli několik situací, které byly pečlivě vyhodnoceny rozhodčími.


Vydávání úkolu velitelem (kontrola sladěnosti čety) ; větší foto /  Daniel PÍŠA 

Prodloužený víkend jsme zakončili komplexním zaměstnáním z tělesné přípravy. Jeho první část tvořila hra inspirovaná Pevností Boyard, kdy na přibližně šestikilometrové trase soupeřili mistři s příslušníky čet, např. v plnění zásobníků pomíchanými náboji poslepu, hře o poslední sirku, ladění radiostanic, tzv. Kimově hře a dalších dovednostech.

Poté co se dostali do cíle k lezeckému trenažéru Jakub dostali za úkol přes ferratu zaujmout ve vrchním patře opěrný bod čety. Výzvou dne byl souboj o nejlepšího zápasníka na zemi v rámci každé čety. Den zakončil noční souboj o šampiona 10. strážní roty. Provázela ho neopakovatelná atmosféra a konečným vítězem se stal des. Richard B. z čety Bravo.

V následujícím týdnu střelci operátoři pokračovali ve zdokonalování svých schopností s kulometem 12,7mm M2HB-QCB a naučili se střílet z automatického granátometu AGS-17. Obě zbraně se v misi používají na lafetách vozidel MAXXPRO. Vyzkoušeli jsme i procedury aeromobilních operací a to s pomocí vrtulníku W3A Sokol, který přiletěl z letecké základny Kbely.


Vydávání palebného povelu velitelem sekce (kontrola sladěnosti čety); větší foto / Daniel PÍŠA 

Využívání vrtulníku, v místě nasazení zejména CH-47 Chinook, poskytuje výraznou výhodu nad nepřítelem, protože v prostoru je velice málo komunikací a proto při výjezdech vozidel ze základny není pro nepřítele příliš složité odhadnout další manévr jednotky. Použití vrtulníku poskytuje maximální konspiraci zasazení jednotek roty.

Zemědělská políčka oddělená nízkými zídkami, nebo kaláty tvoří většinu prostoru, kde bude jednotka působit. Využili jsme proto zbytky zastavěného prostoru pro přezkoušení reakce na kontakt pěších prvků a to samozřejmě s ostrou střelbou. Zvládnutí drilů reakce na kontakt, určení protivníka a vítězství v přestřelce je jedním ze základních předpokladů k úspěchu v místě nasazení. Situace byla inspirována konkrétním incidentem, který se stal v roce 2015  4. strážní rotě, jejíž jádro bylo také tvořeno 42. mechanizovaným praporem.


Pěší prvek čety v kontaktu (ostré střelby); větší foto /  Daniel PÍŠA 

„Během působení ve 4.sr jsme s jednotkou při přesunu překonávali zídku a právě v ten moment, kdy se propátravací část sestavy dostala za překážku jsme byli napadeni palbou. Proto si myslím, že takový výcvik zasazený do reálných podmínek dokáže naše vojáky a velitele nejlépe připravit,“ říká nadrotmistr Jaroslav N., nyní příslušník operační skupiny štábu.

Přestože se jednalo o naše teprve druhé vyvedení, procvičili jsme širokou škálu schopností a ověřili si, že už vstupní úroveň vycvičenosti vojáků byla na dobré úrovni a to nám pomohlo odrazit se náročnou přípravou k výborným výsledkům. V prosinci nás čeká další spolupráce s letectvem a rozvíjení schopností v boji proti nástražným výbušným zařízením v posádce Bechyně. Sice do Afghanistánu budeme odlétat až s koncem března, přesto využíváme každé příležitosti k výcviku.

Text a fotografie: nadporučík Daniel PÍŠA (42.mechanizovaný prapor „Svatováclavský“)
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Jak přesně bombardují české lehké bojové letouny L-159 ALCA v Iráku?

České lehké bojové letouny L-159 ALCA již více než rok používá irácké letectvo k úderům na pozice ...

Robotické a autonomní systémy v Armádě ČR

Armáda České republiky pracuje na koncepci rozvoje robotických a autonomních systémů, především ...

Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky

Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových ...

Česko-německá spolupráce v oblasti obranného průmyslu přinese českým firmám zakázky za 35 mld. Kč.

Praha, 14. listopadu 2017: Největší německé zbrojovky uspořádaly v Praze setkání s cílem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Valda2
    20:54 30.11.2017

    To Cejkis
    Moc dobry komentář

    To Cejkis
    Moc dobry komentář

  • Flader
    21:40 27.11.2017

    Keď sa dá postaviť L-39NG tak aby obchádzala obmedzenia, tak by to určite šlo aj pri prípadnej inovovanej L-159. V podstate jediné čo by mohol byť problém by bol asi motor.

    Keď sa dá postaviť L-39NG tak aby obchádzala obmedzenia, tak by to určite šlo aj pri prípadnej inovovanej L-159. V podstate jediné čo by mohol byť problém by bol asi motor.

  • cejkis
    21:08 27.11.2017

    Clanek Aero opravdu mělo problémy se splněním kontraktu L159 pro AČR. Vyjádření politiků byla nevhodná. Ovšem nelze zapomínat na vliv konkurence. Jako ilustrativní příklad ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek

    Aero opravdu mělo problémy se splněním kontraktu L159 pro AČR. Vyjádření politiků byla nevhodná. Ovšem nelze zapomínat na vliv konkurence. Jako ilustrativní příklad pokaždé uvádím snahu Velké Británie bránit vývozu L159A do Iráku pod záminkou získání jednoho dílu islamisty v případě sestřelení. Tento díl je používán snad ve všech západních typech pohybujících se nad Sýrií a Irákem. Tehdy prostě britská vláda tlačila zájem BAE Systems bránit vývozu konkrence stroje Hawk. A tak to ve světě chodí. Spojenci se chovají jako spojenci jen pokud z toho něco mají.
    L39NG je dle prezentací navrženo tak, aby bylo možné obejít vývozní licence států jejichž firmy vyrábějí konkurenční stroje. Pokud by Aero nabízelo L159 s různými variantami avioniky a motorů, mělo by mnohem větší úspěch. A úplně nejlepší způsob je instalovat pouze české přístroje. Bohužel ne všechno se v ČR vyrábí. A to je výzva pro český kapitál :-)Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    20:19 26.11.2017

    Možno práve teraz by bol čas ponúknuť na trh aj modernizovanú 159. Predsa len v Iraku lietajú v bojovom nasadení a vyzerá,že celkom úspešne.

    Možno práve teraz by bol čas ponúknuť na trh aj modernizovanú 159. Predsa len v Iraku lietajú v bojovom nasadení a vyzerá,že celkom úspešne.

  • Clanek
    20:12 26.11.2017

    Samozrejme ze Aero sazi spis na L-39NG. O L-159NG ve svete realne nikdo nestal, cemu se neni co divit po tom jak se k tomu letadlo stavela vlada v jeho zemi vzniku. L-39 letaji ...Zobrazit celý příspěvek

    Samozrejme ze Aero sazi spis na L-39NG. O L-159NG ve svete realne nikdo nestal, cemu se neni co divit po tom jak se k tomu letadlo stavela vlada v jeho zemi vzniku. L-39 letaji spokojene po svete vysoke stovky. To je potencial.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    19:03 26.11.2017

    Chcelo by to už aj nejaké L-159NG. Zverejnené plány modernizovanej "Alky" sú celkom zaujímavé. Otázne je ale, na koľko ich Aero myslelo vážne. Skôr to vyzerá, že stavilo všetko len ...Zobrazit celý příspěvek

    Chcelo by to už aj nejaké L-159NG. Zverejnené plány modernizovanej "Alky" sú celkom zaujímavé. Otázne je ale, na koľko ich Aero myslelo vážne. Skôr to vyzerá, že stavilo všetko len na kartu L-39NG .Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    18:32 26.11.2017

    Nákup L-39NG nemá smysl,protože jako bitevník máme L-159,který je navíc výrazně lepší než L-39NG,pro výcvik máme dvoumístné L-159T a L-39NG má pořizovat pardubické CLV,takže je ...Zobrazit celý příspěvek

    Nákup L-39NG nemá smysl,protože jako bitevník máme L-159,který je navíc výrazně lepší než L-39NG,pro výcvik máme dvoumístné L-159T a L-39NG má pořizovat pardubické CLV,takže je otázka zda tento letoun bude armáda vůbec potřebovat.Možná tak 4-6 kusů jako náhradu za L-39ZA,ale je otázka zda to bude vůbec potřeba.Skrýt celý příspěvek

  • stepan
    19:33 25.11.2017

    L39 je vazne super stroj, provereny bojem a dle meho nazoru je v mnoha ohledech srovnatelny se Su25. Kdyby MO v budoucnu nakoupilo treba 30 modernizovanych L39NG, adekvatni munici ...Zobrazit celý příspěvek

    L39 je vazne super stroj, provereny bojem a dle meho nazoru je v mnoha ohledech srovnatelny se Su25. Kdyby MO v budoucnu nakoupilo treba 30 modernizovanych L39NG, adekvatni munici a dislokovalo je po vice letistich v CR, tak by mozna odpadla i otazka utocnich vrtulniku... Prece jenom stihac je stihac, na nepratelskou techniku idealni a na to ostatni by stacil ozbrojeny Venom.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    14:09 25.11.2017

    Tenhle stoj nebude nikdy určen pro humanitarní bombardování států na severu Afriky či Bízkém východě. Je to stroj, který bude startovat v blízkosti bojiště. V Sýrii se stala L39ZA ...Zobrazit celý příspěvek

    Tenhle stoj nebude nikdy určen pro humanitarní bombardování států na severu Afriky či Bízkém východě. Je to stroj, který bude startovat v blízkosti bojiště. V Sýrii se stala L39ZA fenoménem.

    Modernizace, která bude zahrnovat lepší ochranu proti tepelně naváděným raketám. Bude obsahovat datalink, eyeball, střelecký podvěs a pak tuny munice je správný krok.

    Tankování za letu není třeba.Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    12:53 25.11.2017

    když to by se musely 159 ky po 20 letech dokončit , IFF, nástavce pro tankování za letu, střelecký kontejnery a možná i link -16 by se šiknul, ale mám obavu, že ministerstvo na to ...Zobrazit celý příspěvek

    když to by se musely 159 ky po 20 letech dokončit , IFF, nástavce pro tankování za letu, střelecký kontejnery a možná i link -16 by se šiknul, ale mám obavu, že ministerstvo na to dávno rezignovalo, když nejsou schopný ani dokoupit ty konternery a větší zásoby záákladní munice....Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    15:15 24.11.2017

    Škoda, že AČR sa ku L-159 chová ako k nechcenému dieťaťu. Pritom to lietadlo malo a myslím, že aj stále má potenciál. Veď aj USA momentálne hľadá v podstate podobný stroj.

    Škoda, že AČR sa ku L-159 chová ako k nechcenému dieťaťu. Pritom to lietadlo malo a myslím, že aj stále má potenciál. Veď aj USA momentálne hľadá v podstate podobný stroj.

  • KOLT
    14:36 24.11.2017

    Zajímalo by mě, zda by si to i pilotky a piloti L-159 nejradši nevyzkoušeli naostro v Afghánistánu :-)

    Zajímalo by mě, zda by si to i pilotky a piloti L-159 nejradši nevyzkoušeli naostro v Afghánistánu :-)

Načítám diskuzi...