Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa
- 21. 1. 2018
- 103 komentářů
- Jan Grohmann
V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 víceúčelových stíhaček F-16 Block 70. Bahrajn se stane prvním uživatelem verze “Block 70” v Perském zálivu. Nákup F-16 navíc pomůže udržet výrobní linku v Jižní Karolíně.
Smlouvu na konci listopadu podepsal v bahrajnské Manamě americký viceprezident Mike Pence a bahrajnský korunní princ a velitel bahrajnských ozbrojených sil Salman bin Hamad Al Chalífa. Cena za 16 stíhaček (původně se mluvilo o 19 strojích) a příslušného provozního vybavení (zřejmě včetně zbraní) dosáhla 2,3 miliardy dolarů.
Bahrajn se také s Washingtonem dohodl na modernizaci 20 stíhaček F-16 Block 40 svého letectva na verzi F-16V Viper za jednu miliardu dolarů.
„Jsme rádi, že se Bahrajnské království a americká vláda dohodly na prodeji letadel F-16 Block 70 pro letecké síly královského Bahrajnu,“ řekl Rick Groesch, viceprezident pro rozvoj mezinárodního obchodu v Lockheed Martin.
Modernizace F-16V Viper, poprvé představená v roce 2012, je nabízena současným uživatelům letadel F-16A/B/C/D a F-16 Block 50/52. Naproti tomu F-16 Block 70 jsou nejnovější a nejmodernější nově vyrobené letouny.
Středobodem obou verzi jsou zcela nové radiolokátory – F-16 Block 70 a F-16V mají radiolokátor APG-83 s elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.
Radilokátor APG-83 dokáže působit najednou v módu vzduch-vzduch/vzduch-země a umí sledovat až 20 vzdušných cílů. Úhel snímání je ± 60°. APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu.
APG-83 na tuto vzdálenost odhalí statické i pohyblivé cíle – systémy letoun umí měnící se polohu pohyblivých cílů zanášet do digitální mapy, pomocí datalinku předávat jiným letounům nebo vyššímu stupni velení. Díky nové generací zbraní, jako je GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), umí F-16 ničit bodové pohyblivé cíle.
Klíčové informace (digitální mapa, mapování terénu) u F-16 Block 70 a F-16V se zobrazují na novém velkém centrálním displeji (6×8”) s velkým rozlišením. Na středovém displeji se zobrazují například i data ze střeleckých a zaměřovacích kontejnerů.
Klíčové systémy F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin
Malý ropný stát Bahrajn s pouze 1,4 miliony obyvatel tak bude mít 36 stíhaček (tři letky) F-16V a F-16 Block 70. Nové "Block 70" nahradí v bahrajnském letectvu stíhačky F-5E/F.
Bahrajnská objednávka je klíčová pro udržení výrobní linky F-16, která je v současné době přesouvána z texaského Fort Worth do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. Tam vznikne díky přesunu výroby 250 nových pracovních míst. Ve Fort Worth se tak uvolní místo pro výrobu F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna vyrábět 160 F-35 ročně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karlíně na konci roku 2019.
V americkém letectvu slouží 2231 stíhaček F-16, úplně poslední nové F-16 americké letectvo získalo v roce 2005. Od té doby běží výroba pro zahraniční uživatele, u kterých léta více než 2500 F-16.
Nová objednávka F-16 umožní udržet výrobní linku ve městě Greenville o dalších tři až pět let. Samozřejmě výrobní kapacity oproti texaské továrně budou mnohem menší – Fort Worth dokázala vyrábět až jednu F-16 denně. „Je to prospěšná situace; Bahrajn potřebuje F-16 a F-16 potřebuje Bahrajn,“ uvedl Groesch.
F-16 amerického letectva. Některé F-16 jsou vybaveny střeleckým a průzkumným kontejnerem Sniper.
Podle Groescha navíc existuje příležitost prodat více než 200 F-16 v Evropě, Středomoří, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Velká šance existuje v Polsku, které poptává několik desítek nových víceúčelových stíhaček.
Až o několik stovek stíhaček F-16 Block 70 projevuje zájem Indie. V tomto případě se uvažuje o postupném přenesení výroby F-16 do Indie, která následně (asi již po uzavření výroby v Greenville) bude dodávat F-16 nejen pro vlastní letectvo, ale i pro případné další zahraniční uživatele.
Zajímavé je, že F-16 na Středním východě soutěží především s mnohem těžší a výkonnější evropskou stíhačkou Eurofighter Typhoon. Evropský letoun byl také favoritem v Bahrajnu. Eurofighter Typhoon již objednalo letectvo Saúdské Arábie, Ománu, Kuvajtu a naposledy Kataru. Na základě současných objednávek bude výrobní linka Eurofighteru fungovat až do roku 2024.
V posledních letech země Perského zálivu mohutně modernizovaly svá stíhací letectva. Například Katar objednal hned tři typy stíhacích letadel – Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale. Jedná se o letouny tří klíčových politických spojenců Kataru – Velké Británie, Spojených států a Francie.
Zdroj: Defense News
Související články
Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn
Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...
- 17.09.2017
- 46 komentářů
- Jan Grohmann
Velká modernizace řeckých stíhaček F-16
Řecké letectvo modernizuje flotilu víceúčelových stíhaček F-16C/D Fighting Falcon na standard F-16V ...
- 18.10.2017
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?
Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...
- 07.11.2017
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu
Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...
- 04.12.2017
- 159 komentářů
- Jan Buchar
Na trhu je spoustu místa pro levnější jednomotorové víceúčelové stroje. V podstatě je to dnes jenom Gripen a Falcon. Hodně zajímavé by bylo přenesení výroby do Indie. Ale po tom, ...Zobrazit celý příspěvek
Na trhu je spoustu místa pro levnější jednomotorové víceúčelové stroje. V podstatě je to dnes jenom Gripen a Falcon. Hodně zajímavé by bylo přenesení výroby do Indie. Ale po tom, co Indie v obchodních jednáních předvádí, tomu moc nevěřím. Nevšiml jsem si, zda by se v tom případě přenášela i výroba motorů.Skrýt celý příspěvek
Kdyby bylo vedeni OSSR co k cemu, tak ma F-16 uz podchycenou nebo to minimalne intenzivne sonduje. Ne novovyroba, ta je i bude mimo moznosti, ale s rostoucim poctem F-35 v evrope ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby bylo vedeni OSSR co k cemu, tak ma F-16 uz podchycenou nebo to minimalne intenzivne sonduje. Ne novovyroba, ta je i bude mimo moznosti, ale s rostoucim poctem F-35 v evrope se postupne staty jako Norsko / Dansko / Holandsko budou svych F-16 zbavovat. Ta moznost vybrat z toho to mladsi a domluvit si (treba i s nekym dalsim) modernizaci na nektery z nejmodernejsich bloku tu urcite je a chytrej kdo tak ucini (vidim to jako idealni reseni pro Polsko). Ikdyby to nakonec nevyslo, takova slovenska aktivita by jiste neusla ani Saabu / Svedsku a treba by je to popohnalo svou nabidku prikraslit kdyby citili ze realne hrozi ze SVK koupi jinde.
Navic by to vychazelo krasne i casove i financne. Severske zeme budou sve F-16 vyrazovat postupne, modernizace by tak jako tak musela bezet postupne a i rozpusteni takove akvizice do vic let by pro rozpocet SR byl jiste prinosem. Na uvod by se to neobeslo bez velke investice na vybudovani zazemi a pak v kazdem dalsim roku ( treba 6 let po 2 strojich) rocne platit 2x nakup za zustatkovou cenu + 2x modernizace. Takova F-16 Viper sve misto nad evropou jeste dobre 2 dekady mit jiste bude a pokud Rusko nezavede vetsi pocty 5gen, tak treba i dele.
Kdyby, kdyby...Skrýt celý příspěvekvedel by som si predstavit F16 aj pre SR. F35 asi ostane na urovni mokrych snov niektorych nasich politickych zastupitelov a na vyber z politicky priatelneho prostredia toho uz ...Zobrazit celý příspěvek
vedel by som si predstavit F16 aj pre SR. F35 asi ostane na urovni mokrych snov niektorych nasich politickych zastupitelov a na vyber z politicky priatelneho prostredia toho uz moc nie je. A mozno by za to bola aj fotka niektoreho z nasich papalasov z bieleho domu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...