Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

F-16 amerického letectva startuje ze základny Bagram; větší foto; ilustrační foto / US Air Force 

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 víceúčelových stíhaček F-16 Block 70. Bahrajn se stane prvním uživatelem verze “Block 70” v Perském zálivu. Nákup F-16 navíc pomůže udržet výrobní linku v Jižní Karolíně.

Smlouvu na konci listopadu podepsal v bahrajnské Manamě americký viceprezident Mike Pence a bahrajnský korunní princ a velitel bahrajnských ozbrojených sil Salman bin Hamad Al Chalífa. Cena za 16 stíhaček (původně se mluvilo o 19 strojích) a příslušného provozního vybavení (zřejmě včetně zbraní) dosáhla 2,3 miliardy dolarů.

 

 

Bahrajn se také s Washingtonem dohodl na modernizaci 20 stíhaček F-16 Block 40 svého letectva na verzi F-16V Viper za jednu miliardu dolarů.

 

„Jsme rádi, že se Bahrajnské království a americká vláda dohodly na prodeji letadel F-16 Block 70 pro letecké síly královského Bahrajnu,“ řekl Rick Groesch, viceprezident pro rozvoj mezinárodního obchodu v Lockheed Martin.

 

Modernizace F-16V Viper, poprvé představená v roce 2012, je nabízena současným uživatelům letadel F-16A/B/C/D a F-16 Block 50/52. Naproti tomu F-16 Block 70 jsou nejnovější a nejmodernější nově vyrobené letouny.

 

Středobodem obou verzi jsou zcela nové radiolokátory – F-16 Block 70 a F-16V mají radiolokátor APG-83 s elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.

 

Radilokátor APG-83 dokáže působit najednou v módu vzduch-vzduch/vzduch-země a umí sledovat až 20 vzdušných cílů. Úhel snímání je ± 60°. APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu.

 

APG-83 na tuto vzdálenost odhalí statické i pohyblivé cíle – systémy letoun umí měnící se polohu pohyblivých cílů zanášet do digitální mapy, pomocí datalinku předávat jiným letounům nebo vyššímu stupni velení. Díky nové generací zbraní, jako je GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), umí F-16 ničit bodové pohyblivé cíle.

 

Klíčové informace (digitální mapa, mapování terénu) u F-16 Block 70 a F-16V se zobrazují na novém velkém centrálním displeji (6×8”) s velkým rozlišením. Na středovém displeji se zobrazují například i data ze střeleckých a zaměřovacích kontejnerů.

 

Klíčové systémy F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Malý ropný stát Bahrajn s pouze 1,4 miliony obyvatel tak bude mít 36 stíhaček (tři letky) F-16V a F-16 Block 70. Nové "Block 70" nahradí v bahrajnském letectvu stíhačky F-5E/F.

 

Bahrajnská objednávka je klíčová pro udržení výrobní linky F-16, která je v současné době přesouvána z texaského Fort Worth do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. Tam vznikne díky přesunu výroby 250 nových pracovních míst. Ve Fort Worth se tak uvolní místo pro výrobu F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna vyrábět 160 F-35 ročně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karlíně na konci roku 2019.

 

V americkém letectvu slouží 2231 stíhaček F-16, úplně poslední nové F-16 americké letectvo získalo v roce 2005. Od té doby běží výroba pro zahraniční uživatele, u kterých léta více než 2500 F-16.

 

Nová objednávka F-16 umožní udržet výrobní linku ve městě Greenville o dalších tři až pět let. Samozřejmě výrobní kapacity oproti texaské továrně budou mnohem menší – Fort Worth dokázala vyrábět až jednu F-16 denně. Je to prospěšná situace; Bahrajn potřebuje F-16 a F-16 potřebuje Bahrajn, uvedl Groesch.

 

F-16 amerického letectva. Některé F-16 jsou vybaveny střeleckým a průzkumným kontejnerem Sniper.

 

Podle Groescha navíc existuje příležitost prodat více než 200 F-16 v Evropě, Středomoří, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Velká šance existuje v Polsku, které poptává několik desítek nových víceúčelových stíhaček.

 

Až o několik stovek stíhaček F-16 Block 70 projevuje zájem Indie. V tomto případě se uvažuje o postupném přenesení výroby F-16 do Indie, která následně (asi již po uzavření výroby v Greenville) bude dodávat F-16 nejen pro vlastní letectvo, ale i pro případné další zahraniční uživatele.

 

Zajímavé je, že F-16 na Středním východě soutěží především s mnohem těžší a výkonnější evropskou stíhačkou Eurofighter Typhoon. Evropský letoun byl také favoritem v Bahrajnu. Eurofighter Typhoon již objednalo letectvo Saúdské Arábie, Ománu, Kuvajtu a naposledy Kataru. Na základě současných objednávek bude výrobní linka Eurofighteru fungovat až do roku 2024.

 

V posledních letech země Perského zálivu mohutně modernizovaly svá stíhací letectva. Například Katar objednal hned tři typy stíhacích letadel –  Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale. Jedná se o letouny tří klíčových politických spojenců Kataru – Velké Británie, Spojených států a Francie.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...

Velká modernizace řeckých stíhaček F-16

Řecké letectvo modernizuje flotilu víceúčelových stíhaček F-16C/D Fighting Falcon na standard F-16V ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Clanek
    15:37 22.01.2018

    A opet to za me napsal Jura99, diky. Ano, HDP je hezka vec a tam to trojnasobek neni. Technika se ale nenakupuje za misto v rebricku svetove banky, ani za HDP na hlavu. Ta se ...Zobrazit celý příspěvek

    A opet to za me napsal Jura99, diky.
    Ano, HDP je hezka vec a tam to trojnasobek neni. Technika se ale nenakupuje za misto v rebricku svetove banky, ani za HDP na hlavu. Ta se nakupuje za penize a tech ma CR v rozpoctu dokonce vic nez 3x tolik (a to jsem si uprimne myslel ze ten rozdil uz dnes bude mensi). A kdyz uz tu zminujeme to Albansko, to je rozpoctove jeste 4x pod Slovenskem.
    Jinak s komentem koncicim "To asi nebude len o peniazoch. To je proste naša hlúposť." samozrejme souhlas. Ten zmar ACR ani OSSR neni o penezich, to je o budovani socialniho statu, o diletanstvi, o rozkradackach...

    Muj koment vlastne ani nebyl o penezich, byl prave o te vuli, ktera schazi asi nejvic. V takove atmosfere se vazne nema smysl bavit o 24 kouscich cehokoli.

    K F-16
    Vzal uz nekdo "zmiji balicek" pro sve (treba letite) F-16 a idealne nekdo kdo toho ma male pocty? S jakou castkou / letadlo je potreba u Viperu pocitat nehlede na porizeni letadla samotneho?Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    15:29 22.01.2018

    Či by bol pre Slovensko lepší Gripen, alebo F-16 je úplne zbytočné rozoberať, vyberie sa ten, ktorý u nás "zahojí" stranu SNS ... A keďže asi nikto nič neponúkol tak kumpáni zo ...Zobrazit celý příspěvek

    Či by bol pre Slovensko lepší Gripen, alebo F-16 je úplne zbytočné rozoberať, vyberie sa ten, ktorý u nás "zahojí" stranu SNS ...

    A keďže asi nikto nič neponúkol tak kumpáni zo SNS "natvrdo" pretláčajú nákup nových OT, kde majú isté provízie do vačkov úplne "na hulváta" .. nemajú problém tvrdiť, že Nemci nechceli výrobu na Slovensku s Boxerom hoci tí to vehementne popierajú ...

    A táto jasná zlodejina je pre našich papalášov priorita až taká veľká, že odložili náhradu stíhačiek ... prednosť majú transportéry, hoci problém s provádzkoschopnosťou našich MiG-ov je už dávno urgentná ....Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:22 22.01.2018

    Miroslav: pokud srovnas realne penize, tedy vydaje statniho rozpoctu, tak SR hospodari s 16mld € (asi 400mld Kc) a CR s 1.3bil. Kc coz je skutecne o neco vic nez trojnasobek. Udaj ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: pokud srovnas realne penize, tedy vydaje statniho rozpoctu, tak SR hospodari s 16mld € (asi 400mld Kc) a CR s 1.3bil. Kc coz je skutecne o neco vic nez trojnasobek. Udaj HDP je krajne nespolehlive cislo, pokud chces vedet, jak jsi na tom s realnymi penezi.Skrýt celý příspěvek

  • Mindas
    15:22 22.01.2018

    Jakub2:
    Bravo, tri staty vyrobi vic letadel nez jeden stat. Jak sokujici... Navic s ekonomikou urovne Spanelska prece.

    Jakub2:
    Bravo, tri staty vyrobi vic letadel nez jeden stat. Jak sokujici... Navic s ekonomikou urovne Spanelska prece.

  • Jara
    15:21 22.01.2018

    Jen bych ctel podotknout, že ti co tady v komentářích píšou že penez je dost, tak to tvrzení podpořily nějakými čísly nebo ekonomickými ukazately jako je HDP na rozdíl od těch ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen bych ctel podotknout, že ti co tady v komentářích píšou že penez je dost, tak to tvrzení podpořily nějakými čísly nebo ekonomickými ukazately jako je HDP na rozdíl od těch kteří remcaji o chudobě a podobně bláboly .... co z toho plyne ne opravdu u nás ani na Slovensku nejsou problém penízeSkrýt celý příspěvek

  • Branislav Didak
    15:15 22.01.2018

    V SR na systematické prezbrojenie na spojeneckú ( západnú ) techniku a vôbec na zmysluplne vyzbrojenú a efektívnu armádu chýba politická vôľa. Pokiaľ nie je politická reprezentácia ...Zobrazit celý příspěvek

    V SR na systematické prezbrojenie na spojeneckú ( západnú ) techniku a vôbec na zmysluplne vyzbrojenú a efektívnu armádu chýba politická vôľa. Pokiaľ nie je politická reprezentácia SR pod tlakom spojencov NATO ( USA ), tak by sme ďalej prevádzkovali armádu plnú techniky zo studenej vojny. Veteran car :-). A obávam sa, že ani po výmene politickej reprezentácie v najbližších voľbách sa na tomto stave nič nezmení. Proste toto je čas premárnených príležitostí. Správame sa, akoby bol všade vo svete mier a láska...proste tvrdý pacifizmus. Myslím, že tento náš štýl riadenia štátu nás v budúcnosti tvrdo dobehne, ale teraz to nikoho nezaujíma. Môžeme si tu písať čo chceme, je malý zázrak že máme vôbec ešte armádu...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:06 22.01.2018

    Clanek: tak když sme začínali řešit Gripeny (2001), tak sme měli pořizovat 24 kusů Jas-39 Gripen za 60,2 miliard Kč. O tři roky později se schválilo, že si jen pronajmeme na 10 ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek:
    tak když sme začínali řešit Gripeny (2001), tak sme měli pořizovat 24 kusů Jas-39 Gripen za 60,2 miliard Kč. O tři roky později se schválilo, že si jen pronajmeme na 10 let 14 ojetých letounů za 20 mld.Kč. Později se pronájem prodlužoval. Osobně si nejsem jistý, zda pro nás má smysl ony C/D odkupovat. Přeci jen jsou už docela dost ojeté a tentokrát si budeme muset platit všechno sami. Pokud budou finanční prostředky, tak by asi mělo smysl zamyslet se nad nákupem nových mašin - ať již E/F nebo i té F-35. Pokud nebudeme chtít navyšovat počty letounů, tak nevím, proč bysme si nemohli dovolit třeba 14 F-35 a k nim zázemí. Zároveň mě nenapadá, proč by si nemohlo slovensko pořídit 24 F-16V.

    Každý tvrdí že nejsou peníze a čeká se na nákupy drahých věcí, ale reálně vzato armáda nic nenakupuje a každý rok si odsouvá na další rok více jak 4 mld. Dle dohody o postupném navyšování prostředků na obranu, bude muset MO v roce 2020 (1,4% HDP) utratit na investice (modernizaci armády) celkem 23,5 mld. + pokud zbudou nějaké nevyčerpané prostředky z roku 2019. Tedy více jak dvojnásobek toho co dnes (10,3 mld. + přebytek). přitom často zmiňovaná 2% HDP mají být pro ministerstvo obrany vyčleněna do roku 2024. Možnost průběžně splácet nějakou drahou techniku by se hodilo i pro samotné ministerstvo - pro ulývýní nadbytečných peněz (tak jako dnes Gripeny a munice)Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    14:34 22.01.2018

    Luky: Kedysi sme dávali na obranu v nominale menej ako dnes. Po rozpade ČSSR sme mali viac ako 170 lietadiel a vrtuľníkov, 1000 tankov, 1000 delostreleckých systémov, tisíce BVP, ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Kedysi sme dávali na obranu v nominale menej ako dnes. Po rozpade ČSSR sme mali viac ako 170 lietadiel a vrtuľníkov, 1000 tankov, 1000 delostreleckých systémov, tisíce BVP, OT a vozidiel všetkého druhu, 55 tisíc vojakov. Dnes máme 18 tisíc vojakov a zlomok techniky. Mil-24 sa vyradili bez náhrady, Stredné vojenské školy sa zrušili, letecká fakulta zrušená, desiatky kasární a VVP zrušených, tanky rozpredané alebo zošrotované... Napriek tomu na nič nie sú peniaze. Nechápem to. Nepoznám krajinu ktorá by sa tak odzbrojila ako my. Je to hanba. Minister financií v nedeľňajšej diskusií tvrdí, že nie je problém dať 30 miliard eúr na prezbrojenie za 10 rokov, 2 miliardy na supersoniky má vraj pripravené v šuflíku lebo ekonomika šľape ako hodinky. Napriek tomu sa nič nedeje. To asi nebude len o peniazoch. To je proste naša hlúposť.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:08 22.01.2018

    Miroslave, na jednu stranu máš pravdu, že by si ČR nebo SR asi mohly dovolit po dvou letkách 4.gen....na druhou stranu je Dánsko koloniální velmoc, takže bych očekával trochu jinou ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslave, na jednu stranu máš pravdu, že by si ČR nebo SR asi mohly dovolit po dvou letkách 4.gen....na druhou stranu je Dánsko koloniální velmoc, takže bych očekával trochu jinou příjmovou stránku státních financí.
    Ono se to Norům, Dánům a Holanďanům nakupuje, když exportujou plyn, ropu a tak....do toho intenzivní rybolov, obří přístavy....Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    13:59 22.01.2018

    Rase: To jako, že by AČR pořizovala po roce 2027 EF nebo F-35? Tak to je hodně ujeté. Buď si koupíme nové tentokrát už vlastní Gripeny ve stejném počtu nebo, co je spíše ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: To jako, že by AČR pořizovala po roce 2027 EF nebo F-35? Tak to je hodně ujeté. Buď si koupíme nové tentokrát už vlastní Gripeny ve stejném počtu nebo, co je spíše pravděpodobné odkoupíme ty, které si pronajímáme.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    13:36 22.01.2018

    Clanek: Neviem kde si prišiel na ten trojnásobok bohatstva ČR oproti SR. Podľa rebríčka svetovej banky má ČR HDP na úrovni 205 MLD. $, Slovensko rovných 100. Česko dosahuje 85% ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: Neviem kde si prišiel na ten trojnásobok bohatstva ČR oproti SR. Podľa rebríčka svetovej banky má ČR HDP na úrovni 205 MLD. $, Slovensko rovných 100. Česko dosahuje 85% výkonu EÚ, my 78%. Takže zas nás prosím neraď k Albánsku. Danko ktoré má toľko obyvateľov čo SR kupuje 3 letky F-35. Nevidím dôvod aby si ČR alebo SR nemohli dovoliť kúpiť 2 letky lowcost strojov. Ale to by sa nesmelo kradnúť a predražovať tak, ako je to u nás zvykom.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:17 22.01.2018

    @Rase Moznost 24x F-16V, stojme nohama na zemi, tahle moznost na stole jako jedna z mala jiste nelezi. V case kdy se 2x vetsi a 3x bohatsi CR zmohla JEN na pronajem, JEN ...Zobrazit celý příspěvek

    @Rase
    Moznost 24x F-16V, stojme nohama na zemi, tahle moznost na stole jako jedna z mala jiste nelezi. V case kdy se 2x vetsi a 3x bohatsi CR zmohla JEN na pronajem, JEN polovicniho poctu a JEN gripenu C/D, tezko se SR zmuze na porizeni 24 cehokoliv. Ikdyz souhlasim, ze pocet je to i podle me idealni.

    Ja myslim, ze pokud ma byt nadzvuk SR zachovan, ted je na to idealni cas. Docela bych se divil kdyby po tech nadbytecnych F-16 polaci neskocili (preju jim je, ale nemyslim ze ted dosahnou na F-35). Budou si toho moct dovolit vic, treba i s tim ze zmodernizuji i sve stavajici F-16 a bylo by skoda se v tomhle nesvezt. Pokud SR promarni tuhle moznost, pak to vazne zbude uz jen Saab a ten si pak nadiktuje podminky, je jasne pro koho vyhodne....Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    12:41 22.01.2018

    JaHoDa: mapování SAR, schopnost radaru vytvořit detailní mapy terenu a u radaru zvládající vytvořit mapy s vysokým rozlišením i najít a identifikovat techniku atd. ...Zobrazit celý příspěvek

    JaHoDa:

    mapování SAR, schopnost radaru vytvořit detailní mapy terenu a u radaru zvládající vytvořit mapy s vysokým rozlišením i najít a identifikovat techniku atd.

    https://youtu.be/gNhc4y1jPwk?t...

    https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

  • Robaizz
    12:38 22.01.2018

    Jakub2 Další objektivní myslitel .... :D Potřebuje RF vyrábět ročně stovky a tisíce letadel? Mají snad nějaký extra problém s termíny dodávek svým klientům? :D Nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jakub2

    Další objektivní myslitel .... :D

    Potřebuje RF vyrábět ročně stovky a tisíce letadel? Mají snad nějaký extra problém s termíny dodávek svým klientům? :D

    Nebo objednávají a vyrábí tak, jak zrovna potřebují pro kontinuální udržení výroby a vývoje?

    PS: Přesně kvůli lidem jako vy, mající potřebu pod každý článek cpát narážky na RF, rapidně upadá úroveň diskuse. Nemáte zde dost článků s tematikou stavu letectva VKS? Nechcete své myšlenkové pochody prezentovat tam?Skrýt celý příspěvek

  • JaHoDa
    12:27 22.01.2018

    Zdravím, nerozumím této větě: "APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu." Může někdo prosím ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdravím, nerozumím této větě:

    "APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu."

    Může někdo prosím vysvětlit ?

    díkySkrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:03 22.01.2018

    Miroslav: Těch 24 ks F-16V mi přijde jako ideální počet. I kdyby nebylo dost pilotů, tak i uložené letouny se můžou hodit, když některé budou v opravě. S Gripeny je to tak, že C/D ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav:
    Těch 24 ks F-16V mi přijde jako ideální počet. I kdyby nebylo dost pilotů, tak i uložené letouny se můžou hodit, když některé budou v opravě. S Gripeny je to tak, že C/D už tak nějak doklepávají pronájem v ČR (v maďarsku taky slouží dlouho) a brzo budou i tyto státy řešit, zda budou chtít E/F nebo F-35. Tedy za pár let nakupovat C/D mi přijde jako hloupost. Pokud chcete letoun hned, tak F-16V je lepší řešeníSkrýt celý příspěvek

  • Jonn
    11:51 22.01.2018

    Američania nam ponúkajú nove F 16V.Ma sa rozhodnúť do leta tochto roku.Jedna sa o nákupe 12-14 strojov

    Američania nam ponúkajú nove F 16V.Ma sa rozhodnúť do leta tochto roku.Jedna sa o nákupe 12-14 strojov

  • Jakub2
    11:50 22.01.2018

    Byť je to off-topic a trochu zapadlé v textu: 1/ fabrika ve Forth Woth (USA) bude mít kapacitu 160 F-35 ročně, 2/ fabrika v Camari (Itálie) má mít kapacitu dalších cca 20 F-35 ...Zobrazit celý příspěvek

    Byť je to off-topic a trochu zapadlé v textu:

    1/ fabrika ve Forth Woth (USA) bude mít kapacitu 160 F-35 ročně,
    2/ fabrika v Camari (Itálie) má mít kapacitu dalších cca 20 F-35 ročně,
    3/ fabrika v Nagoji (Japonsko) má mít kapacitu dalších cca 20 F-35 ročně.

    2/ a 3/ se budou podílet převážně na upgradech a velkých servisech již vyrobených strojů, proto ta "malá" kapacita novovýroby.

    To až tady zase někdo bude mít řeči o tom, jak v Rassíji je všechno perfektní. Ne, produkce je ani ne poloviční. Produkce u Suchoje je cca 60 kusů (SU-30, -32, -34, -35) ročně (2017 - se započtením exportu), situace u Mikojana je tristní (29-tky nikdo pořádně nechce /ani VVOS/, 31-čky jsou neexportovatelné jednoúčelovky). A nic z toho není 5. gen.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    11:41 22.01.2018

    Clanek: Náš problém nie sú ani tak peniaze ako skorumpovaná vláda ktorá stále mení postoje podľa situácie. Američania nám núkali 24 ks F-16V formou ročných splátok ale to odmietli ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek: Náš problém nie sú ani tak peniaze ako skorumpovaná vláda ktorá stále mení postoje podľa situácie. Američania nám núkali 24 ks F-16V formou ročných splátok ale to odmietli lebo vraj ideme prenajímať Gripena, že už je to dohodnuté. Potom švédi povedali, že nič prenajímať nebudú, že už len predaj. Tak potom sa rokovalo zas a zas a zas. A výsledok je taký, že máme hofno.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:26 22.01.2018

    Nebylo by pro Slovensko zajímavější koupit jeté Gripeny od Švédů? Ten bude pořád levnější letoun na provoz a stejně by ty F-16 nedostaly modernizační balíčky jako ty Polské.

    Nebylo by pro Slovensko zajímavější koupit jeté Gripeny od Švédů? Ten bude pořád levnější letoun na provoz a stejně by ty F-16 nedostaly modernizační balíčky jako ty Polské.

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 6