Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

F-16 amerického letectva startuje ze základny Bagram; větší foto; ilustrační foto / US Air Force 

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 víceúčelových stíhaček F-16 Block 70. Bahrajn se stane prvním uživatelem verze “Block 70” v Perském zálivu. Nákup F-16 navíc pomůže udržet výrobní linku v Jižní Karolíně.

Smlouvu na konci listopadu podepsal v bahrajnské Manamě americký viceprezident Mike Pence a bahrajnský korunní princ a velitel bahrajnských ozbrojených sil Salman bin Hamad Al Chalífa. Cena za 16 stíhaček (původně se mluvilo o 19 strojích) a příslušného provozního vybavení (zřejmě včetně zbraní) dosáhla 2,3 miliardy dolarů.

 

 

Bahrajn se také s Washingtonem dohodl na modernizaci 20 stíhaček F-16 Block 40 svého letectva na verzi F-16V Viper za jednu miliardu dolarů.

 

„Jsme rádi, že se Bahrajnské království a americká vláda dohodly na prodeji letadel F-16 Block 70 pro letecké síly královského Bahrajnu,“ řekl Rick Groesch, viceprezident pro rozvoj mezinárodního obchodu v Lockheed Martin.

 

Modernizace F-16V Viper, poprvé představená v roce 2012, je nabízena současným uživatelům letadel F-16A/B/C/D a F-16 Block 50/52. Naproti tomu F-16 Block 70 jsou nejnovější a nejmodernější nově vyrobené letouny.

 

Středobodem obou verzi jsou zcela nové radiolokátory – F-16 Block 70 a F-16V mají radiolokátor APG-83 s elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.

 

Radilokátor APG-83 dokáže působit najednou v módu vzduch-vzduch/vzduch-země a umí sledovat až 20 vzdušných cílů. Úhel snímání je ± 60°. APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu.

 

APG-83 na tuto vzdálenost odhalí statické i pohyblivé cíle – systémy letoun umí měnící se polohu pohyblivých cílů zanášet do digitální mapy, pomocí datalinku předávat jiným letounům nebo vyššímu stupni velení. Díky nové generací zbraní, jako je GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), umí F-16 ničit bodové pohyblivé cíle.

 

Klíčové informace (digitální mapa, mapování terénu) u F-16 Block 70 a F-16V se zobrazují na novém velkém centrálním displeji (6×8”) s velkým rozlišením. Na středovém displeji se zobrazují například i data ze střeleckých a zaměřovacích kontejnerů.

 

Klíčové systémy F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Malý ropný stát Bahrajn s pouze 1,4 miliony obyvatel tak bude mít 36 stíhaček (tři letky) F-16V a F-16 Block 70. Nové "Block 70" nahradí v bahrajnském letectvu stíhačky F-5E/F.

 

Bahrajnská objednávka je klíčová pro udržení výrobní linky F-16, která je v současné době přesouvána z texaského Fort Worth do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. Tam vznikne díky přesunu výroby 250 nových pracovních míst. Ve Fort Worth se tak uvolní místo pro výrobu F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna vyrábět 160 F-35 ročně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karlíně na konci roku 2019.

 

V americkém letectvu slouží 2231 stíhaček F-16, úplně poslední nové F-16 americké letectvo získalo v roce 2005. Od té doby běží výroba pro zahraniční uživatele, u kterých léta více než 2500 F-16.

 

Nová objednávka F-16 umožní udržet výrobní linku ve městě Greenville o dalších tři až pět let. Samozřejmě výrobní kapacity oproti texaské továrně budou mnohem menší – Fort Worth dokázala vyrábět až jednu F-16 denně. Je to prospěšná situace; Bahrajn potřebuje F-16 a F-16 potřebuje Bahrajn, uvedl Groesch.

 

F-16 amerického letectva. Některé F-16 jsou vybaveny střeleckým a průzkumným kontejnerem Sniper.

 

Podle Groescha navíc existuje příležitost prodat více než 200 F-16 v Evropě, Středomoří, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Velká šance existuje v Polsku, které poptává několik desítek nových víceúčelových stíhaček.

 

Až o několik stovek stíhaček F-16 Block 70 projevuje zájem Indie. V tomto případě se uvažuje o postupném přenesení výroby F-16 do Indie, která následně (asi již po uzavření výroby v Greenville) bude dodávat F-16 nejen pro vlastní letectvo, ale i pro případné další zahraniční uživatele.

 

Zajímavé je, že F-16 na Středním východě soutěží především s mnohem těžší a výkonnější evropskou stíhačkou Eurofighter Typhoon. Evropský letoun byl také favoritem v Bahrajnu. Eurofighter Typhoon již objednalo letectvo Saúdské Arábie, Ománu, Kuvajtu a naposledy Kataru. Na základě současných objednávek bude výrobní linka Eurofighteru fungovat až do roku 2024.

 

V posledních letech země Perského zálivu mohutně modernizovaly svá stíhací letectva. Například Katar objednal hned tři typy stíhacích letadel –  Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale. Jedná se o letouny tří klíčových politických spojenců Kataru – Velké Británie, Spojených států a Francie.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...

Velká modernizace řeckých stíhaček F-16

Řecké letectvo modernizuje flotilu víceúčelových stíhaček F-16C/D Fighting Falcon na standard F-16V ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    19:53 22.01.2018

    Shania: ta cena za F-35 pro Belgii nevypadá vůbec špatně. V případě zájmu o řekněme 18 strojů (polovina belgického počtu) je to velice slušná cena. U nákupu nového Gripenu E/F si ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    ta cena za F-35 pro Belgii nevypadá vůbec špatně. V případě zájmu o řekněme 18 strojů (polovina belgického počtu) je to velice slušná cena. U nákupu nového Gripenu E/F si stejně moc nepomůžeme. Jde tedy jen o to, zda nám bude stačit odkup a dohoblování C/D, nebo budeme chtít něco pořádnějšího a hlavně nového.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    19:45 22.01.2018

    vrealitežijúci, všetkých tu presviedčate, že ste mimo reality! Vôbec neberiete v úvahu, štart cvičného lietadla (L-39,L-159, alebo iné Subsonic aircraft) , vystúpanie do letovej ...Zobrazit celý příspěvek

    vrealitežijúci, všetkých tu presviedčate, že ste mimo reality! Vôbec neberiete v úvahu, štart cvičného lietadla (L-39,L-159, alebo iné Subsonic aircraft) , vystúpanie do letovej výšky súčasných dopravných lietadiel (cca 10000m), priblíženie sa k nemu...To všetko bez forsáže, s podzvukovou rýchlosťou... škoda ďalej písať. S veľkými problémami aj oproti... A riešiť "air policing" cez PLO, drahými raketami, s možnou obrovskou ľudskou chybou, medzinárodným škandálom a odsúdením...vid. Zostrelenie Boeingu 777 nad Ukrajinou zo Ruskom, z územia kontrolovaného separatistami... len šialenec by si toto dovolil!Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    19:25 22.01.2018

    vrealitežijúci: To jen v případě, že by kolem nich hroužily v těch 10 000m. Ta max. rychlost opravdu není se zbraněmi a palivem. Rychlost letadel se nepohybuje mezi 800-850, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    vrealitežijúci: To jen v případě, že by kolem nich hroužily v těch 10 000m. Ta max. rychlost opravdu není se zbraněmi a palivem. Rychlost letadel se nepohybuje mezi 800-850, ale spíše 900-950km/h. Přitom jim může pomáhat i vítr do zad, který záchytné letadla třeba ani nezískají pokud poletí proti nebo z boku cíle.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    19:20 22.01.2018

    1, L-159 nie je L-39 Albatros 2, L-159 nemáme 3, L-159 sa momentálne nevyrábajú (predávali sa uloženky, tá novopostavená je tiež zo starých zásob zmontovaná) 4, Prečo potom ...Zobrazit celý příspěvek

    1, L-159 nie je L-39 Albatros
    2, L-159 nemáme
    3, L-159 sa momentálne nevyrábajú (predávali sa uloženky, tá novopostavená je tiež zo starých zásob zmontovaná)
    4, Prečo potom žiadna krajina nerieši ostrahu vzdušného priestoru cvičnými, cvične/bojovými strojmi kam patria Albatrosy alebo ľahkými útočnými strojmi ako je ALCA?Skrýt celý příspěvek

  • vrealitežijúci
    19:10 22.01.2018

    Flader +Pavolir:Dopravne lietadla lietaju väcsinou okolo 800,850 km/h v 10000 vyske.L-159 ma maximalku nieco okolo 940 km/h a vyskovy dosah nieco 13000m a maximale mozny 17000 ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader +Pavolir:Dopravne lietadla lietaju väcsinou okolo 800,850 km/h v 10000 vyske.L-159 ma maximalku nieco okolo 940 km/h a vyskovy dosah nieco 13000m a maximale mozny 17000 m.Tolko k schopnostiam albatrosa ... Ved predsa nebude zostrelovat palubnym kanonom ale raketami ... A co sa tyka dobehnutia ci komunikacie- ked leti lietadlo zo susednej krajiny tak si ho odovzdavaju riadiace let. prevazdky.Keby lietadlo dajme tomu nekomunikuje s nimi v cechach tak tam cesi vyslu svoje gripeny a daju vedet susednym krajinam ze je vo vzduchu "mimoriadka".Nasa letova kontrola prebera daleko pred hranicami lietadla ktore mieria do nasho letového priestoru ... L-159 bi vedeli velmi efektivne a hlavne lacno zabezpecit ochranu nasich dvoch atomoviek ... ,ved nic ine tuna nemame kam bi mohli efektivne "narazit" (a aj to treba vedet ze kam to v atomovke napalit abi realne napachali väcsiu skodu!!!Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:53 22.01.2018

    darkstyle:"ak nekupime druhu polku my - mozu nam siahnut na statne rezervi ak oni nedokazu dodat F-16 tak musia dat F-35.." Píše se to hezky a čím tu firmu donutíš takový ...Zobrazit celý příspěvek

    darkstyle:"ak nekupime druhu polku my - mozu nam siahnut na statne rezervi ak oni nedokazu dodat F-16 tak musia dat F-35.."

    Píše se to hezky a čím tu firmu donutíš takový dodatek podepsat? Jedinou páku co máš jsou peníze.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    18:45 22.01.2018

    časť z Vás píše, že teraz pri nákupe F-35 bude kopec voľných lacných stíhačiek F-16.. ano bude F16A/B bud v povodnej verzii alebo s midlife upgradom niekde na zaciatku 90-tich ...Zobrazit celý příspěvek

    časť z Vás píše, že teraz pri nákupe F-35 bude kopec voľných lacných stíhačiek F-16..

    ano bude F16A/B bud v povodnej verzii alebo s midlife upgradom niekde na zaciatku 90-tich rokov.. teda ziadne verzie 50 a vyssie sa predavat nebudu..

    ani poliaci ich nechcu, bol tu o tom bud clanok alebo niekto to daval do diskusie clanok z polskych novin, kde bola na to spravna analyza..
    proste kupit stare F16 s rannými blokmi a prestavat ich na 70/Viper stoji dokopy cca 70mil dolarov a viac.. podla vybavy..
    40milionov modernizacia + cena stareho lietadla /pozor musi to byt blok 50, aby cena modernizacie bola len tolko/ je minimum..

    to je pre nich strasne vela, lebo za tolko si rovno mozu kupit blok 70..
    ved bahrajn da za 1 stihacku block 70 144 milionov, ako niekdo spominal vatsinov je 50% ceny kontraktu stihacka a 50% prislusenstvo..
    block 70 ma byt nahrada za F-5 - teda potrebuju vybudovat vsetko..
    ved bahrajn modernizuje block 40 s jednotkovou cenou 50mil kus - a tam o ziadnom prislusenstve moc nemozme hovorit, kedze infrastruktura je vybudovana..

    tak kde sa nam oplati kupovat stare stihacky od "severanov" a modernizovat ich..

    ak mame cosi kupovat tak block 70 F-16 po 70 mega.. /576mil =472 mil eur systemova cena/
    a kludne na 2x aby nas to moc nezatazilo - ved aspon nam potom naraz nebude v buducnosti treba menit cele letectvo..
    keby sme kupili 4 stihacky najprv a o 4-5 rokov kupili dalsie 4ks - na pevne podpisanu neodvratitelnu zmluvu..
    moja predstava by bola nasledujuca:
    ak nekupime druhu polku my - mozu nam siahnut na statne rezervi ak oni nedokazu dodat F-16 tak musia dat F-35..Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    18:33 22.01.2018

    jadernazima to nebyl dobrý příklad, těm stíhačkám to trvalo cca 50 minut na dosažení cílů...on navíc roj dostal rozkaz letět nad Atlantik a kroužit hollding pattern. Spojili se s ...Zobrazit celý příspěvek

    jadernazima
    to nebyl dobrý příklad, těm stíhačkám to trvalo cca 50 minut na dosažení cílů...on navíc roj dostal rozkaz letět nad Atlantik a kroužit hollding pattern. Spojili se s nima minutu po posledním nárazu a navedli je k cíli. ..A pak se za ten "výkon" rozdávala vyznamenání na vysokých postech.

    ofiko časy (když zkoušeli synchronizaci, vyšlo jim, že starty byly ještě o cca 8 minut dříve):

    8:14 Flight 11 mění kurz o víc než 90 stupňů a směřuje na NewYork
    Otis Alarm: 8:36
    2x Otis F-15 vzlet 8:52
    9:03 Flight 175 bourá do jižní věže, což je víc než čtvrt hodiny po nárazu Flight 11 do věže severní.
    Přílet stíhaček nad Manhatan 9:25

    Na tom snad nebudeme stavět debatu o efektivitě air policingu....nebo jo? Námět na článek? O sosnách na Téčkách spekuluje každá uklízečka.

    Langley Alarm v 9:09
    3 x Langley F-16 vzlet v 9:30
    9:37:46 cosi nazvané Flight 77 práskne do Pentagonu a odpaří Rumsfeldových 2,3 bilionu dolarů (nacpaných asi po šuplikách), přičemž F-16ky, které v luftě pořád někdo posílá k cíli a od cíle konečně dostávají rozkaz doletět do DC...Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    17:56 22.01.2018

    @mudry.udrzbar Dobra poznamka s tou Soc. poistovnou. Ano, takhle je rozpocet uz jen o neco mensi nez polovina proti CR a rozdil vazne neni 3x. Furt bych do toho ale HDP netahal, ...Zobrazit celý příspěvek

    @mudry.udrzbar
    Dobra poznamka s tou Soc. poistovnou. Ano, takhle je rozpocet uz jen o neco mensi nez polovina proti CR a rozdil vazne neni 3x. Furt bych do toho ale HDP netahal, podobne akvizice se z rozpoctu MO provozuji, ale jen malokdy nakupuji. Na podobne velke nakupy se dostava extra injekce mimo bezneho rozpoctu, a tam zase ma a bude mit cesky rozpocet moznosti vyrazne lepsi.

    PS: Efektivni ekonomikou bych to nenazyval, Slovensko ma slozenou danovou zatez jeste vyssi nez CR (coz je smutne bo nesmyslne vysoka je i v te CR), takze zadny stihly stat, to mozna naposled za Dzurindu.

    @Rase
    Diky. Pokud by tedy F-16 slo sehnat za dobre a s cenou upgrade kolem 15-20mil USD / kus to vubec nezni nerealne ve smyslu nezaplatitelne. Tohle by i Slovensko v klidu utahlo kdyby chtelo.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    17:52 22.01.2018

    mudry.udrzbar: pokud se sociální pojištění a výplata důchodů v SR odehrává mimo státní rozpočet, pak máš určitě pravdu, mění to pohled při srovnávání obou rozpočtů. Pokud se ale ...Zobrazit celý příspěvek

    mudry.udrzbar: pokud se sociální pojištění a výplata důchodů v SR odehrává mimo státní rozpočet, pak máš určitě pravdu, mění to pohled při srovnávání obou rozpočtů. Pokud se ale diskutuje o armádě, kterou vždy bude platit stát (pokud nezavedeme soukromé armády), není nízký rozpočet indikátorem efektivní ekonomiky, ale indikátorem, že se na armádu kašle. A pokud se bavíme o nákupu vojenské techniky, stěžejní je investiční složka obranného rozpočtu, která se doporučuje 20%. Nevím jako to má dnes MO SR ale před pár málo lety to byly nízké jednotky procent, zhruba 2%. Co z toho, že celkový obranný rozpočet je zdánlivě slušný, když se utratí za režii ?Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    17:23 22.01.2018

    A akože tá S-400 zistí, že ide o unesené lietadlo, prípadne inú hrozbu alebo len o lietadlo ktoré má poruchu na komunikácii či jednoducho nekomunikuje len ľudskou chybou? ...Zobrazit celý příspěvek

    A akože tá S-400 zistí, že ide o unesené lietadlo, prípadne inú hrozbu alebo len o lietadlo ktoré má poruchu na komunikácii či jednoducho nekomunikuje len ľudskou chybou?

    http://www.mosr.sk/39998-sk/ne... Skrýt celý příspěvek

  • jadernazima
    17:18 22.01.2018

    Jediný reálný prostředek na sestřelení civilních letadel je S-400 se střelami 40N6, PAC-2/3 s příslušnými střelami či Stunnerem a SAMP/T. I ta F-16 by musela být neustále v ~ 10 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jediný reálný prostředek na sestřelení civilních letadel je S-400 se střelami 40N6, PAC-2/3 s příslušnými střelami či Stunnerem a SAMP/T.

    I ta F-16 by musela být neustále v ~ 10 km, aby to stihla.. a stejně by musela vyspypat AIM-120/C nebo D

    .. útok druhého letadla na WTC trval od únosu 15 minut a od začátku klesání z letové hladiny minut 8....Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    17:08 22.01.2018

    vrealitežijúci: Nadzvuky sa kupujú práve pre to, aby sa bolo možné vyhnúť zostreľovaniu civilných lietadiel. Ale to asi vo Vašej realite nebude jednoduché pochopiť. Nuž a keď sa ...Zobrazit celý příspěvek

    vrealitežijúci:
    Nadzvuky sa kupujú práve pre to, aby sa bolo možné vyhnúť zostreľovaniu civilných lietadiel. Ale to asi vo Vašej realite nebude jednoduché pochopiť.
    Nuž a keď sa raz Rusi fakt naštvú, tak ich proste klepne. Toľko. :-)Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    17:06 22.01.2018

    vrealitežijúci, to by najprv ten Albatros musel to lietadlo dohoniť, čo je pri jeho maximálnej rýchlosti, maximálnemu výškovému dosahu dosť problém ...

    vrealitežijúci, to by najprv ten Albatros musel to lietadlo dohoniť, čo je pri jeho maximálnej rýchlosti, maximálnemu výškovému dosahu dosť problém ...

  • vrealitežijúci
    16:50 22.01.2018

    Vyse 90% diskutujúcich zije mimo realitu ... Pisete tu co bi mali nakupit cesi a slovaci ... Proti komu sa chcete branit?Rusofili prebudte sa ze ked sa rusi raz naseru tak si ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Vyse 90% diskutujúcich zije mimo realitu ... Pisete tu co bi mali nakupit cesi a slovaci ... Proti komu sa chcete branit?Rusofili prebudte sa ze ked sa rusi raz naseru tak si ani ceska ani slovenska armada neprdnu ,nieto este abi si vystrelili pro nim ... Len akurát sme sa ocitli v ich palebnom priestore odkedy sme v "obrannom" nato.Obrana proti komu?Varsavska zmluva neexistuje tak proti komu maju potrebu bit zapadniari v obrannom zdruzeni?!?Akurát sme ako krajiny a turisti v zahranici potencionalne ciele od "priatelov" usa. Naco je cechom tolko stihaciek ked su kazdu chvilu mimo ceska?Cize realne ich potrebuju omnoho menej ... A slovensku su nadzvujove naprd-nam staci kupit ked dosluzia 29 nove albatrosy -ved tie dokazu takisto v pripade potreby zostrelit civilne lietadlo!!!! A mnohonasobne lacnejšie.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:50 22.01.2018

    Rase: Belgie zaplatí za 36 F-35A 3,8 miliard za pořízení a 1,4 miliard na provoz a vše ostatních do 2030. 2,8 miliardy co zaplatí Bahrajn je tedy velmi blízká a navíc už mají ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Belgie zaplatí za 36 F-35A 3,8 miliard za pořízení a 1,4 miliard na provoz a vše ostatních do 2030.

    2,8 miliardy co zaplatí Bahrajn je tedy velmi blízká a navíc už mají infrastrukturu pro F-16.

    Tak o těch 40mil za F-16V dost pochybuji.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    16:31 22.01.2018

    Mě ta cena přijde super za 2,3 mld nová letadla a ještě s vybavením tak to by si ČR mohla dovolit určitě (jinak bych neporovnával s cenou pronájmu protože v pronájmu se platí tuším ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě ta cena přijde super za 2,3 mld nová letadla a ještě s vybavením tak to by si ČR mohla dovolit určitě (jinak bych neporovnával s cenou pronájmu protože v pronájmu se platí tuším letová hodina a pokud stroj vlastním tak veškerou údržbu platím sám). Tyhle letadla budou v současné době asi opravdu výhodná, protože budou chtít zachovat výrobu.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:24 22.01.2018

    Clanek: našel jsem řecko, kdy jejich cca 155 letadel má projít modernizací na verzi F-16V Viper, za cenu někde mezi 1,7 až 2 mld.dolarů. Tohle jsem dohledal tady na AN: V roce ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek:
    našel jsem řecko, kdy jejich cca 155 letadel má projít modernizací na verzi F-16V Viper, za cenu někde mezi 1,7 až 2 mld.dolarů. Tohle jsem dohledal tady na AN:

    V roce 2017 schválil americký Kongres prodej 20ti stíhaček F-16V do Bahrajnu v hodnotě 2,78 miliardy dolarů (modernizace dvaceti starších strojů na F-16V měla vyjít na jednu miliardu dolarů). K samotným letounům připadá také značný počet doplňkového vybavení, simulátory, výcvikové pomůcky atd. V ceně za 19 nových F-16V je započítána mimo jiné dodávka 22 proudových motorů F-110-GE-129 E, 22 radarů APG-83, 38 pylonů LAU-127 pro střely Sidewinder a AMRAAM atd., atd.

    Cena verze F-16V se pohybuje okolo jedné miliardy korun (40 milionů dolarů) – v současné době prakticky 3x méně než stojí stíhačka F-35 Lightning II.Skrýt celý příspěvek

  • mudry.udrzbar
    16:10 22.01.2018

    Clanek & Jura99 pisete hluposti HDP je urcite dolezitejsi udaj ako rozpocet. Struktura rozpoctu je u kazdeho statu ina napr. v SR vyplaca dochody Socialna pojistovna ako ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek & Jura99

    pisete hluposti HDP je urcite dolezitejsi udaj ako rozpocet. Struktura rozpoctu je u kazdeho statu ina napr. v SR vyplaca dochody Socialna pojistovna ako samostana pravnicka osoba.

    Konieckoncov nizky rozpocet je prave indikatorom efektivnej ekonomiky s malym zasahom verejnej moci.

    Vydaje na obranu sa porovnavaju v % z HDP a realne dava CR na obranu cca 2 mld eureur a SR cca 1 mld eur, takze ziaden trojnasobok sa nekona.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    15:50 22.01.2018

    Dušan, len pár detailov. MiG-y sú aj keď sa to nezdá stále mladšie ako naše BVP. Pokiaľ by vlády za posledných 10 rokov na letectvo ne... zvysoka, tak mohli lietať ešte minimálne ...Zobrazit celý příspěvek

    Dušan, len pár detailov. MiG-y sú aj keď sa to nezdá stále mladšie ako naše BVP. Pokiaľ by vlády za posledných 10 rokov na letectvo ne... zvysoka, tak mohli lietať ešte minimálne tak ako poľské. Druhá vec, že za cenu jednej letky nadzvukových strojov môžme mať prezbrojenú celú jednu brigádu na nové vozidlá. Čo má väčšiu bojovú hodnotu? Ďalšia vec, financie na nákup pozemnej techniky a lietadiel majú byť vyčlenené zvlášť (nejde jedno na úkor druhého). To že MO použil lietadlá ako páku na Smer aby pretlačil aj nákup kolesovej techniky je ale pravda v tom súhlasím.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 6