Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

F-16 amerického letectva startuje ze základny Bagram; větší foto; ilustrační foto / US Air Force 

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 víceúčelových stíhaček F-16 Block 70. Bahrajn se stane prvním uživatelem verze “Block 70” v Perském zálivu. Nákup F-16 navíc pomůže udržet výrobní linku v Jižní Karolíně.

Smlouvu na konci listopadu podepsal v bahrajnské Manamě americký viceprezident Mike Pence a bahrajnský korunní princ a velitel bahrajnských ozbrojených sil Salman bin Hamad Al Chalífa. Cena za 16 stíhaček (původně se mluvilo o 19 strojích) a příslušného provozního vybavení (zřejmě včetně zbraní) dosáhla 2,3 miliardy dolarů.

 

 

Bahrajn se také s Washingtonem dohodl na modernizaci 20 stíhaček F-16 Block 40 svého letectva na verzi F-16V Viper za jednu miliardu dolarů.

 

„Jsme rádi, že se Bahrajnské království a americká vláda dohodly na prodeji letadel F-16 Block 70 pro letecké síly královského Bahrajnu,“ řekl Rick Groesch, viceprezident pro rozvoj mezinárodního obchodu v Lockheed Martin.

 

Modernizace F-16V Viper, poprvé představená v roce 2012, je nabízena současným uživatelům letadel F-16A/B/C/D a F-16 Block 50/52. Naproti tomu F-16 Block 70 jsou nejnovější a nejmodernější nově vyrobené letouny.

 

Středobodem obou verzi jsou zcela nové radiolokátory – F-16 Block 70 a F-16V mají radiolokátor APG-83 s elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.

 

Radilokátor APG-83 dokáže působit najednou v módu vzduch-vzduch/vzduch-země a umí sledovat až 20 vzdušných cílů. Úhel snímání je ± 60°. APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu.

 

APG-83 na tuto vzdálenost odhalí statické i pohyblivé cíle – systémy letoun umí měnící se polohu pohyblivých cílů zanášet do digitální mapy, pomocí datalinku předávat jiným letounům nebo vyššímu stupni velení. Díky nové generací zbraní, jako je GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), umí F-16 ničit bodové pohyblivé cíle.

 

Klíčové informace (digitální mapa, mapování terénu) u F-16 Block 70 a F-16V se zobrazují na novém velkém centrálním displeji (6×8”) s velkým rozlišením. Na středovém displeji se zobrazují například i data ze střeleckých a zaměřovacích kontejnerů.

 

Klíčové systémy F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Malý ropný stát Bahrajn s pouze 1,4 miliony obyvatel tak bude mít 36 stíhaček (tři letky) F-16V a F-16 Block 70. Nové "Block 70" nahradí v bahrajnském letectvu stíhačky F-5E/F.

 

Bahrajnská objednávka je klíčová pro udržení výrobní linky F-16, která je v současné době přesouvána z texaského Fort Worth do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. Tam vznikne díky přesunu výroby 250 nových pracovních míst. Ve Fort Worth se tak uvolní místo pro výrobu F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna vyrábět 160 F-35 ročně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karlíně na konci roku 2019.

 

V americkém letectvu slouží 2231 stíhaček F-16, úplně poslední nové F-16 americké letectvo získalo v roce 2005. Od té doby běží výroba pro zahraniční uživatele, u kterých léta více než 2500 F-16.

 

Nová objednávka F-16 umožní udržet výrobní linku ve městě Greenville o dalších tři až pět let. Samozřejmě výrobní kapacity oproti texaské továrně budou mnohem menší – Fort Worth dokázala vyrábět až jednu F-16 denně. Je to prospěšná situace; Bahrajn potřebuje F-16 a F-16 potřebuje Bahrajn, uvedl Groesch.

 

F-16 amerického letectva. Některé F-16 jsou vybaveny střeleckým a průzkumným kontejnerem Sniper.

 

Podle Groescha navíc existuje příležitost prodat více než 200 F-16 v Evropě, Středomoří, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Velká šance existuje v Polsku, které poptává několik desítek nových víceúčelových stíhaček.

 

Až o několik stovek stíhaček F-16 Block 70 projevuje zájem Indie. V tomto případě se uvažuje o postupném přenesení výroby F-16 do Indie, která následně (asi již po uzavření výroby v Greenville) bude dodávat F-16 nejen pro vlastní letectvo, ale i pro případné další zahraniční uživatele.

 

Zajímavé je, že F-16 na Středním východě soutěží především s mnohem těžší a výkonnější evropskou stíhačkou Eurofighter Typhoon. Evropský letoun byl také favoritem v Bahrajnu. Eurofighter Typhoon již objednalo letectvo Saúdské Arábie, Ománu, Kuvajtu a naposledy Kataru. Na základě současných objednávek bude výrobní linka Eurofighteru fungovat až do roku 2024.

 

V posledních letech země Perského zálivu mohutně modernizovaly svá stíhací letectva. Například Katar objednal hned tři typy stíhacích letadel –  Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale. Jedná se o letouny tří klíčových politických spojenců Kataru – Velké Británie, Spojených států a Francie.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...

Velká modernizace řeckých stíhaček F-16

Řecké letectvo modernizuje flotilu víceúčelových stíhaček F-16C/D Fighting Falcon na standard F-16V ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Franta
    20:17 24.01.2018

    Nemáš pravdu tento rok je rozpocet 1,22% hdp 1,089 miliardy € ale uz roku 2020 bude
    1,66% hdp a to uz bude pekný nárast.Z tych peňazí je určených 20% priamo na modernizáciu.

    Nemáš pravdu tento rok je rozpocet 1,22% hdp 1,089 miliardy € ale uz roku 2020 bude
    1,66% hdp a to uz bude pekný nárast.Z tych peňazí je určených 20% priamo na modernizáciu.

  • Jonn
    20:05 24.01.2018

    Rozpocet na armádu u nas pojde do roku 2024 skoro na 1,6 miliardy€ tento rok je to uz 1,089 miliardy

    Rozpocet na armádu u nas pojde do roku 2024 skoro na 1,6 miliardy€ tento rok je to uz 1,089 miliardy

  • HEKTOR
    19:45 24.01.2018

    Jura99 - Ale veď ja presne viem,prečo HDP neodpovedá reálnym peniazom na stole a myslím,že to tu každy vie...Lebo SR...Lebo ČR...Lebo máme mentalitu akú máme..?. Clanek - Myslím ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99 - Ale veď ja presne viem,prečo HDP neodpovedá reálnym peniazom na stole a myslím,že to tu každy vie...Lebo SR...Lebo ČR...Lebo máme mentalitu akú máme..?.

    Clanek - Myslím že Vaše ujasnenie na čo buduje štát ozbrojené zložky je minimálne scestné...Aby sa štát pri nákupe čohokolvek zamýšlal či chce mier,vyhrať vojnu,alebo ju so cťou prehať...Tak to je zaujímavé...Kde teda asi urobilo chybu napr. Nemecko,ktoré budovalo armádu aby vyhralo 2.sv.v. a ......... prehralo.... ?... -to bola rečnícka otázka...

    pet.rok - Nemôžete porovnávať ceny,lebo každý štát by mal "svoju" cenu.A lepšia cena za nové F-16 ako teraz,už asi nebude...Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    19:26 24.01.2018

    Preto ten počet, aby bolo možné ich prevádzkovať. Alebo máš pocit, že by AČR nedokázala prevádzkovať viac ako tých 14 Gripenov, keď by OSSR nemala byť schopná ten počet ...Zobrazit celý příspěvek

    Preto ten počet, aby bolo možné ich prevádzkovať. Alebo máš pocit, že by AČR nedokázala prevádzkovať viac ako tých 14 Gripenov, keď by OSSR nemala byť schopná ten počet ufinancovať?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:17 24.01.2018

    Flader, jenže ty stíhačky musíte mí za co provozovat...

    Flader, jenže ty stíhačky musíte mí za co provozovat...

  • Flader
    19:16 24.01.2018

    Na stíhačky sú vyčlenené peniaze mimo rozpočtu MO.

    Na stíhačky sú vyčlenené peniaze mimo rozpočtu MO.

  • Beld
    19:09 24.01.2018

    Zase se hadate o blbostech , ktere se daji behem 5 minut zjistit na webu . Rozpocet MO CR vs Sr 2017 SR: 998 M eur => 24 Miliard korun CR: 2189 M eur => 52,5 Miliard ...Zobrazit celý příspěvek

    Zase se hadate o blbostech , ktere se daji behem 5 minut zjistit na webu . Rozpocet MO CR vs Sr 2017

    SR: 998 M eur => 24 Miliard korun
    CR: 2189 M eur => 52,5 Miliard korun

    Realne proste SR na vice nez pronajem 12 gripenu C/D , pokud chce vubec stihaci letectvo , nema .Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:35 24.01.2018

    Maximus Co pisete ma hlavu a patu, me je ale furt sympatictejsi F-16, rozvedu. Naklady jsou jedna vec, a tu Gripen nejspis nema konkurenci, ale to se bavime o ciste mirovem ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus
    Co pisete ma hlavu a patu, me je ale furt sympatictejsi F-16, rozvedu.
    Naklady jsou jedna vec, a tu Gripen nejspis nema konkurenci, ale to se bavime o ciste mirovem vyuziti nadzvuku. V miru a pri nahaneni dopravnich letadel zastane 12 gripenu svou ulohu jiste lepe - levneji nez 12 F-16 jakehokoli bloku. V case miru se sdili kapacity se sousedy a onu usporu tim jeste akcelerujete (tady to neni jasny plus pro Gripen, protoze sousedem SR je i Polsko a brat to z toho pohledu, tak F-16 je kolem SR vic nez Gripenu, s polaky se na necem domluvit ale neni nejsnazsi takze ano, znovu body pro gripen) a tim ten vycet plusu asi konci...
    ... a ted minusy. Sdilet servisni nebo jakekoli jine kapacity je jen pekne pojmenovani pro zase dalsi kriplovateni toho co si kazdy stat dale nedovede zabezpecit. To neplati v tomto pripade pro CR, ta by mela sve kapacity, ale SR by byla odkazana na spojence zase v dalsi veci. To me sympatie mit nemuze. Dalsi uhel pohledu je, ze jde o svedske stroje po svete a v NATO rozsirene v symbolickych postech, co v pripade konfliktu nepomaha, ale skodi. F-16 mozna neni idealni reseni pro mir, protoze proste bude drazsi, ale je urcite flexibilnejsi reseni pro cas valky. F-16 jsou a jeste nejaky ten patek i budou v NATO tisice. Ikdyby snad v prvnich dnech konfliktu prislo slovenske letectvo o vsechny sve kusy (coz vhledem k tomu ze je Rusku z NATO skoro nejbliz neni vubec nerealne), tak prezivsi piloty by bylo mozno posadit do jakekoli spojenecke F-16 a poslat je zase do vzduchu. Naproti tomu Gripen, a ted nebudu stourat do pronajmu - to by v case konfliktu nikdo v CR neresil ikdyby se Sved na hlavu stavel, by byl dost nedostatkove zbozi. Zbozi, ktereho zasoby ma vlastne jen neutralni svedsko, ktere jako neclenska zeme NATO by to taky na tu neutralitu nejdriv zkusilo uhrat => nebude dodavat zbrane zadne strane (ani CR). Nebo kdyby snad bylo napadeno i Svedsko samotne, bude potrebovat vse co ma kridla pro sebe => znovu se na zadne dodavky nemuze CR spolehnout. To vidim jako dost zasadni problem Gripenu.

    A ted, bavic se jen o nadzvuku, je treba si ujasnit na co budujeme sve ozbrojene slozky?
    Jen na mir = > 1 letka Gripen, symbolicke zasoby munice.
    Spis mir, mozna i valku => 1 letka F-16, symbolicke zasoby munice, vira ve spojence.
    Spis valku, doufat v mir => alespon 2 letky F-16, nesymbolicke zasoby munice.

    PS: F-35 do uvah pro zeme velikosti a ekonomicke vykonosti SR vubec neuvazuju.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:49 24.01.2018

    Maximus: Pri pohľade na doterajšiu logiku obstarávania novej techniky sa ma akosi nevie pustiť predstava, či naši potentáti nebudú chcieť "slovenský" supersonik. Niečo, do čoho sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximus:
    Pri pohľade na doterajšiu logiku obstarávania novej techniky sa ma akosi nevie pustiť predstava, či naši potentáti nebudú chcieť "slovenský" supersonik. Niečo, do čoho sa budú dať aj slovenské letecké motory, čiže dvojmotorové lietadlo. Taká slovenská obdoba tchajwanského F-CK-1. Moja súkromná konšpiračná teória. :-)Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    11:09 24.01.2018

    Proto jednomotorové nadzvukové stíhačky s nízkými provozními náklady jsou asi nejlepším řešením pro země, které mají politiky bez výrazného zájmu investovat rozumně do obrany. Je ...Zobrazit celý příspěvek

    Proto jednomotorové nadzvukové stíhačky s nízkými provozními náklady jsou asi nejlepším řešením pro země, které mají politiky bez výrazného zájmu investovat rozumně do obrany. Je to totiž stále lepší varianta, než nadzvukové letectvo zrušit bez náhrady.

    Využívat pro air-policing stíhačky sousedních zemí by pro země naší velikosti bylo krajně nedůstojné a uvažovat o využití podzvukových cvičně-bojových letadel či jen pozemní PVO je nesmysl.

    Bohužel takovýchto "lowcost" stíhaček na západě moc není - JAS-39 a snad i FA-50, které mohou mít moderní AESA radar i protiletadlové rakety středního doletu.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    10:56 24.01.2018

    Pro úvahy o budoucnosti nadzvukového letectva AČR či OSSR je klíčové, jak na GŠ a MO budou chtít tyto letadla používat. Pokud se jejich využití "myšlenkově" omezí jen a pouze na ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro úvahy o budoucnosti nadzvukového letectva AČR či OSSR je klíčové, jak na GŠ a MO budou chtít tyto letadla používat. Pokud se jejich využití "myšlenkově" omezí jen a pouze na air policing a "udržení schopností" tak pak pravděpodobně zůstaneme u počtů 12+2 jako například Maďarsko a provozně drahé stíhačky (F-35, F-16, Mig-29/35, etc.) nemají pro tento účel a hlavně v těchto počtech moc smysl. Navíc s minimalistickými počty AA a AG munice.

    Pro tuto funkci je pokračování JAS-39C/D s průběžnými parciálními modernizacemi (AESA radar, přilbový zaměřovač, ...) asi nejlepší volbou.

    U OSSR by při podobně minimalistických počtech bylo pragmatické držet sousedů ČR a Maďarska - tedy JAS-39 a společně sdílet výcvikové a servisní schopnosti.

    Vyjednávání o F-16, FA-50 a dalších strojích by měly být ale samozřejmě také vedeny, aby Švédové byli tlačeni k poskytnutí co nejvýhodnější ceny. Naopak nepokrytě dopředu prohlašovat ze strany zástupců státu a GŠ, že Gripen je jediné možné řešení, je projev hlouposti a nezodpovědnosti s ohledem na peníze daňových poplatníků.

    Samozřejmě pokud by se začala obrana republik brát vážně, tak počty nadzvukových letadel by musely být minimálně dvojnásobné a pak by mělo smysl i uvažovat i o hi-tech řešeních. Provozovat jednu letku například F-35 pro airpolicing s pár kusy základní výzbroje opravdu nemá smysl. To už je lepší ušetřené finance věnovat do kvalitnější pozemní PVO.

    Rakušáci s 15 kusy Typhoonů po 13 letech provozu pochopili, že provozně velmi drahé stíhačky jsou pro hlídání dopravních letadel luxus, který neefektivně odčerpává výrazné množství financí z rozpočtu MO. Samozřejmě to souvisí i s ochotou politiků investovat do obrany, ale v ČR a SR to je a bude o tolik jiné?Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    10:25 24.01.2018

    pet.rok: každý FMS je jiný a i tu určitě tady budou následovat další požadavky, ale to co vychází z Belgického ...Zobrazit celý příspěvek

    pet.rok: každý FMS je jiný a i tu určitě tady budou následovat další požadavky, ale to co vychází z Belgického dokumentu

    http://www.vandeput.fgov.be/si...

    str. 47 to co požadují pro Capability Transition Cost (období mezi 2019-2030):

    https://www.dropbox.com/s/elbl...

    A pak nasleduje Follow on cost pro 2031-2058.


    Takže k těm mým číslům:

    Dani: 27 za cca 3miliardy usd - 110mil usd /ks pořizovací náklady
    Celkově počítají s náklady 8,2 miliardami za celou životnost systemu (což se ale velmi špatně odhaduje).

    Belgie odhaduje 3,8miliardami za nákup 36 F-32A - cca 105mil/ks (nejspíš se náklady na infrastrukturu lepe rozloží při vyšším počtu ks)
    +1,4mil na celkovou Capability transition cost do FOC (12 let provozu, ale naběh bude pomaly*)


    FMS je az do 6,5mil usd. Takže rozhodně to nebude pokrývat celkovou cenu zbraňového systému po celou jeho životnost. Zas je to moc jen do 2030. Takže uvidíme co Belgie dál zveřejní a co si vůbec vybere.

    -----
    *During the capability transition period, Belgian Defence requires to support the following output:

    - Flight plan over 2023-2030 totalling 28.300 flight hours (including the flight hours for conversions);

    - Monthly average usage profile per aircraft 13 hours in 2023 gradually building up to 20 hours in 2030.

    During the follow-on period (2031-2058), Belgian Defence requires to support the following
    output:

    - Monthly average serviceability level of at least 70% of the fleet;

    - Yearly flight plan totalling 7.950 flight hours with a surge capacity up to 9.150 flight hours;

    - Yearly average usage profile of 240 hours per aircraft with a surge capacity up to 270 hours
    per aircraft.

    Production of these flight hours will be spread evenly over the two airbases of FLORENNES and KLEINE BROGEL.Skrýt celý příspěvek

  • Franta
    09:13 24.01.2018

    Trocha sa zapojím.Od USA sme dostali dve ponuky. 1: 14 F16V za 1,9 miliardy € . 2 ponuka ja na F 35. Je nasledovná 8 F35 za 2 miliardy dodavka v rokoch 2021-2022 tie by sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Trocha sa zapojím.Od USA sme dostali dve ponuky.
    1: 14 F16V za 1,9 miliardy € . 2 ponuka ja na F 35. Je nasledovná 8 F35 za 2 miliardy dodavka v rokoch 2021-2022 tie by sa kupovali priamo extra z rozpočtu SR a dalsie (6 ks ) by isli uz z rozpočtu MO a to 2023 2ks za 310 mil €,2024 2 ks za 275 mil€,2025 2ks za 250 mil€.Po dlhej dobe nerobia problém peniaze ale personál ktorý bude treba na servis .a údržbu.Z USA sa chystá v nasledujúcich 10 rokoch okrem nákupu lietadiel ešte ďalšie obchody v hodnote cca 3,6 miliardy €.Nakup lietadiel sa musí dotiahnut do konca júna.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:15 24.01.2018

    Hektor: nechci tu plevelit diskusi, pokud jde o rozpočet, už mě usadil mudry.udrzbar a jeho argument se sociálkou beru. Nikde jsem ale nepsal o 4-5-6 násobku, ale zhruba o 3 ...Zobrazit celý příspěvek

    Hektor: nechci tu plevelit diskusi, pokud jde o rozpočet, už mě usadil mudry.udrzbar a jeho argument se sociálkou beru. Nikde jsem ale nepsal o 4-5-6 násobku, ale zhruba o 3 násobku. Na druhou stranu, %HDP na obranu dáváte dlouhodobě zhruba stejné jako ČR, někdy dokonce vyšší. Takže jste nejspíš v klidu, protože pokud to vzhledem k velikosti státu dělá poloviční objem peněz, už vám hezkých pár let slouží 7 gripenů, 60 Pandurů, 36 L-159, 15 modernizovaných tanků, 2 dopraváky, 500 terénních náklaďáků, 60 Iveco LMV, 9000 útočných pušek a řada dalších "hraček". A místo kosmonauta jste od Rusů vzali 10ks Mi-171. Že to tak není ? To se buď zeptejte (bez ironie) mudreho.udrzbara, třeba ví proč %HDP neodpovídá reálným penězům na stole nebo že se z armádního rozpočtu třeba platí stavba mateřských školek? (každý rozpočet má svá špecifíká) nebo v horším případě investiční peníze kamsi tečou. Je totiž dobré říct, že ani počty techniky AČR nelze považovat za srovnávací etalon, nejspíš by jste měli být (v poměru) daleko lepší.
    Jinak ten můj seznam neberte vážně, ale s "vlhkým snem" to také nemá nic společného, část techniky už slouží, část se plánuje koupit a zbytek by schopné MO za 10let jistě zvládlo. Za 10let by seznam klidně mohl být realitou, jen místo těch F-35 asi bohužel Gripen. Ještě jsem zapomněl mj. na houfnice a PVO.Skrýt celý příspěvek

  • Jonn
    07:28 24.01.2018

    Zle ratas Bahrajn kupuje 16 F16 za 2,3 miliardy cize ked ide Slovensko kupavat 14 strojov tak tie 2 miliardy bohate stačia

    Zle ratas Bahrajn kupuje 16 F16 za 2,3 miliardy cize ked ide Slovensko kupavat 14 strojov tak tie 2 miliardy bohate stačia

  • pet.rok
    01:20 24.01.2018

    Shania: co sa tyka potencionalneho Belgickeho kontraktu velmi pochybujem, ze v cene je zahrnuta nejaka velmi dlhodoba podpora (minimalne v zozname nic take nefiguruje) vyzera to ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania:
    co sa tyka potencionalneho Belgickeho kontraktu velmi pochybujem, ze v cene je zahrnuta nejaka velmi dlhodoba podpora (minimalne v zozname nic take nefiguruje)
    vyzera to skor na "startovaci balicek" so 4 nahradnymi motormi a zakladnym balikom suciastok + kompletna zbranova, senzorova, vycvikova, prevadzkova podpora a podpora velenia.
    suciastky po fyzickom vycerpani balicka a dalsie upgrady softwaru nepochybne bude nutne kupovat zvlast.
    ked pozries kontrakty napr. Polsko pre flotilu F16 plati pravidelne baliky podpory (napr. 19.12.17 follow on support $200 mil.), a to pritom Poliaci dosiahli transfer urcitych schopnosti.

    co sa tyka ceny 192 mil/ks samozrejme vzhladom na schopnosti F35 je primerana. porovnatelne kontrakty pre nove 4++ lietadla s AESA radarmi budu startovat niekde na 120-125 mil, pricom bude pravdepodobne nutne obstarat niektore schopnosti zvlast (ako napr. LANTIRN a pod.)

    pre kalkulaciu komplexnych nakladov je potrebne samozrejme zahrnut este nakup municie, takze ak by sa obstaravalo napr. 12+2 kusov F35 :
    2,7 mld (cena Belgicko) - zakladny balik
    140 mil (cena Kanada) - 32 ks AIM 120D
    150 mil (odhad) - ostatna municia
    cize spolu $3 mld.

    pre F16V/70
    1,7 mld - zaklad
    400 mil (odhad) municia + podvesne kontainery
    co je spolu $2,3 mld.

    pre oba typy potom samozrejme este rocne prevadzkove naklady v neznamej vyske.

    Cize ak napr. minister obrany SR tvrdi, ze ma pripravene 2 mld na lietadla obavam sa, ze to sotva staci na F16V/70 ibaze by dojednal "vyhodnu zlavu".Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    19:55 23.01.2018

    Jura99 - Keby som mal reagovať "po Vašom", tak chudobné Slovensko nemá financie ani na 12-24ks F-16V, ale dvojnásobne bohatšie Česko- podla Vás dokonca 4-5-6násobne bohatšie, si ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99 - Keby som mal reagovať "po Vašom", tak chudobné Slovensko nemá financie ani na 12-24ks F-16V, ale dvojnásobne bohatšie Česko- podla Vás dokonca 4-5-6násobne bohatšie, si môže dovoliť kúpiť a hlavne zafinancovať - 18 F-35, 2 Kawasaki C2, 6 CASA, 24 L159, 150 L2A7, 250 Puma, 250 Pandur, 250 Titus a pár dalších hraček.

    Ako aj ja si myslím že v SR a ČR sú financie na nákup techniky,len by to muselo byť transparentné . Ale techniku ktorú ste spomenuli,noooo,tak to už je asi veľmi vlhký sen... :)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:03 23.01.2018

    A pak je tu ještě ten problém, že místo pár vojáku tu máš desítky, stovky. A co když někomu z nich přeskočí v palci a místo na nebo to tou raketou natankuje do budovy vedle ? ...Zobrazit celý příspěvek

    A pak je tu ještě ten problém, že místo pár vojáku tu máš desítky, stovky. A co když někomu z nich přeskočí v palci a místo na nebo to tou raketou natankuje do budovy vedle ? Případně se k nim dostane někdo nepovolaný.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:59 23.01.2018

    Ne, neřítily se. Otis není hodinu letu od NY. ----------------------- Já samozřejmě chápu, jak to myslíš. To si ale klidně můžeš udělat skrýnšot z flightradaru24 třeba u ...Zobrazit celý příspěvek

    Ne, neřítily se. Otis není hodinu letu od NY.
    -----------------------

    Já samozřejmě chápu, jak to myslíš.
    To si ale klidně můžeš udělat skrýnšot z flightradaru24 třeba u Londýna, Amsterodamu nebo Paříže, k tomu dodat dedukci, že ti jakýkoli z těch letadel může do pěti minut napadnout jakýkoli cíl v dosahu....pak dáš SAMy k přehradám, elektrárnám, letištím, náměstím, v podstatě vše můžeš zaplnit bateriemi PL raket. Všichni tam budou držet válečnou pohotovost....

    To je samozřejmě blbost, bezpečnost musí zajistit i ta vlastní civilní letadla.
    Převzít do několika minut kokpit není tak jednoduchý.Skrýt celý příspěvek

  • jadernazima
    17:44 23.01.2018

    ano, ale ta dvojice F-15 byla reakcí na AA11, od jehož únosu uběhlou to dobou přes 45 minut a to se k NYC řítili s forsáží. Reference je to dobrá. Prostě pokud se něco semele, ...Zobrazit celý příspěvek

    ano, ale ta dvojice F-15 byla reakcí na AA11, od jehož únosu uběhlou to dobou přes 45 minut a to se k NYC řítili s forsáží.

    Reference je to dobrá. Prostě pokud se něco semele, tak na reakci supersoniků nebude čas - pokud by trasa letadla nevedla blízko daných základen. A i v tom případě by museli odpálit rakety hned po startu, tedy ekvivalentní s "S-300".

    Naposledy to byl německý pilot a to před necelými 3 lety a pak asi před 20 lety jeden egyptský. Ani tam by se stíhačky nechytaly a i baterie raket by měly problém.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 6