Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

F-16 amerického letectva startuje ze základny Bagram; větší foto; ilustrační foto / US Air Force 

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 víceúčelových stíhaček F-16 Block 70. Bahrajn se stane prvním uživatelem verze “Block 70” v Perském zálivu. Nákup F-16 navíc pomůže udržet výrobní linku v Jižní Karolíně.

Smlouvu na konci listopadu podepsal v bahrajnské Manamě americký viceprezident Mike Pence a bahrajnský korunní princ a velitel bahrajnských ozbrojených sil Salman bin Hamad Al Chalífa. Cena za 16 stíhaček (původně se mluvilo o 19 strojích) a příslušného provozního vybavení (zřejmě včetně zbraní) dosáhla 2,3 miliardy dolarů.

 

 

Bahrajn se také s Washingtonem dohodl na modernizaci 20 stíhaček F-16 Block 40 svého letectva na verzi F-16V Viper za jednu miliardu dolarů.

 

„Jsme rádi, že se Bahrajnské království a americká vláda dohodly na prodeji letadel F-16 Block 70 pro letecké síly královského Bahrajnu,“ řekl Rick Groesch, viceprezident pro rozvoj mezinárodního obchodu v Lockheed Martin.

 

Modernizace F-16V Viper, poprvé představená v roce 2012, je nabízena současným uživatelům letadel F-16A/B/C/D a F-16 Block 50/52. Naproti tomu F-16 Block 70 jsou nejnovější a nejmodernější nově vyrobené letouny.

 

Středobodem obou verzi jsou zcela nové radiolokátory – F-16 Block 70 a F-16V mají radiolokátor APG-83 s elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.

 

Radilokátor APG-83 dokáže působit najednou v módu vzduch-vzduch/vzduch-země a umí sledovat až 20 vzdušných cílů. Úhel snímání je ± 60°. APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu.

 

APG-83 na tuto vzdálenost odhalí statické i pohyblivé cíle – systémy letoun umí měnící se polohu pohyblivých cílů zanášet do digitální mapy, pomocí datalinku předávat jiným letounům nebo vyššímu stupni velení. Díky nové generací zbraní, jako je GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), umí F-16 ničit bodové pohyblivé cíle.

 

Klíčové informace (digitální mapa, mapování terénu) u F-16 Block 70 a F-16V se zobrazují na novém velkém centrálním displeji (6×8”) s velkým rozlišením. Na středovém displeji se zobrazují například i data ze střeleckých a zaměřovacích kontejnerů.

 

Klíčové systémy F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Malý ropný stát Bahrajn s pouze 1,4 miliony obyvatel tak bude mít 36 stíhaček (tři letky) F-16V a F-16 Block 70. Nové "Block 70" nahradí v bahrajnském letectvu stíhačky F-5E/F.

 

Bahrajnská objednávka je klíčová pro udržení výrobní linky F-16, která je v současné době přesouvána z texaského Fort Worth do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. Tam vznikne díky přesunu výroby 250 nových pracovních míst. Ve Fort Worth se tak uvolní místo pro výrobu F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna vyrábět 160 F-35 ročně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karlíně na konci roku 2019.

 

V americkém letectvu slouží 2231 stíhaček F-16, úplně poslední nové F-16 americké letectvo získalo v roce 2005. Od té doby běží výroba pro zahraniční uživatele, u kterých léta více než 2500 F-16.

 

Nová objednávka F-16 umožní udržet výrobní linku ve městě Greenville o dalších tři až pět let. Samozřejmě výrobní kapacity oproti texaské továrně budou mnohem menší – Fort Worth dokázala vyrábět až jednu F-16 denně. Je to prospěšná situace; Bahrajn potřebuje F-16 a F-16 potřebuje Bahrajn, uvedl Groesch.

 

F-16 amerického letectva. Některé F-16 jsou vybaveny střeleckým a průzkumným kontejnerem Sniper.

 

Podle Groescha navíc existuje příležitost prodat více než 200 F-16 v Evropě, Středomoří, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Velká šance existuje v Polsku, které poptává několik desítek nových víceúčelových stíhaček.

 

Až o několik stovek stíhaček F-16 Block 70 projevuje zájem Indie. V tomto případě se uvažuje o postupném přenesení výroby F-16 do Indie, která následně (asi již po uzavření výroby v Greenville) bude dodávat F-16 nejen pro vlastní letectvo, ale i pro případné další zahraniční uživatele.

 

Zajímavé je, že F-16 na Středním východě soutěží především s mnohem těžší a výkonnější evropskou stíhačkou Eurofighter Typhoon. Evropský letoun byl také favoritem v Bahrajnu. Eurofighter Typhoon již objednalo letectvo Saúdské Arábie, Ománu, Kuvajtu a naposledy Kataru. Na základě současných objednávek bude výrobní linka Eurofighteru fungovat až do roku 2024.

 

V posledních letech země Perského zálivu mohutně modernizovaly svá stíhací letectva. Například Katar objednal hned tři typy stíhacích letadel –  Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale. Jedná se o letouny tří klíčových politických spojenců Kataru – Velké Británie, Spojených států a Francie.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...

Velká modernizace řeckých stíhaček F-16

Řecké letectvo modernizuje flotilu víceúčelových stíhaček F-16C/D Fighting Falcon na standard F-16V ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    16:57 23.01.2018

    Když UA175 otáčelo na New York, byla dvojice F-15 necelých 200km od New Yorku a měly dávno nastoupáno. Nijak se tam ale nehrnuly... Takže cokoli z toho rána brát jako referenci ...Zobrazit celý příspěvek

    Když UA175 otáčelo na New York, byla dvojice F-15 necelých 200km od New Yorku a měly dávno nastoupáno. Nijak se tam ale nehrnuly...

    Takže cokoli z toho rána brát jako referenci je nesmysl.

    Napiš mi o nějakém jiném útoku, kdy někdo unesl letadlo, přemohl osádku, ujal se řízení a něco trefil.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:42 23.01.2018

    kazd: 10let je tak akorát čas už teď s výběrem začít, v našich poměrech. Vždyť minulé ministerské období se za 4 roky stihlo co ? Vlastně nic. Jen umístit podpis na hotovou smlouvu ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd: 10let je tak akorát čas už teď s výběrem začít, v našich poměrech. Vždyť minulé ministerské období se za 4 roky stihlo co ? Vlastně nic. Jen umístit podpis na hotovou smlouvu zde trvá roky a nakonec se smlouva nepodepíše a začne se znovu. Případně se tu 4 roky hraje hra na výběr vrtulníků a po letech se zjistí, že nejsme ani na začátku, protože nevíme jestli a jaké vrtulníky chceme. Takže (nejen) stíhačky klidně začít hledat, nakonec kdyby to nějakou fantastickou náhodou byly F-35, mohou rok dva sloužit paralelně s gripeny než se vycvičí posádky.Skrýt celý příspěvek

  • jadernazima
    16:32 23.01.2018

    Nikoliv, od únosu UA175 do nárazu do WTC2 uplynulo přibližně 15 minut. Navíc to ta pětice zbabrala (snad díky nepřesné GPS a potřebě sehrání se se zbytkem), kdyby se nemuseli ...Zobrazit celý příspěvek

    Nikoliv, od únosu UA175 do nárazu do WTC2 uplynulo přibližně 15 minut.

    Navíc to ta pětice zbabrala (snad díky nepřesné GPS a potřebě sehrání se se zbytkem), kdyby se nemuseli otáčet, tak by to zvládli pod 10 minut. Sestup z letové hladiny jim zabral lehce přes 5 minut s tím, že daný model Boeingu 767 by zvládl při ještě agresivnějším pilotování sestup za 3 - 4 minuty..

    Dnes by to díky internetu apod. měli ještě jednodušší a rychlejší. (mluvíme tu o jednom letadlu) - znali by přesnou polohu letadla apod..

    Smyslem toho tvrzení je, že účinnost stíhaček na airpolicing ve smyslu zabránění sebevražedných ůtokům při současné obvyklé hustotě leteckých základen je celkem mizivá.

    Proto třeba přesunuli BUKy a RBS-70 k Temelínu (nevím, na jak dlouhou).

    Pochopitelně nenavrhuji, aby se dělal airpolicing pomocí S-300, to je samozřejmě nesmysl. Albatrosy jsou stejný nesmysl a nevím, kdo rozumný by to narhoval.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    14:29 23.01.2018

    jadernazima Ne, není to 15 minut, ale víc jak třičtvrtě hodiny. Z tohoto konkrétního zásahu usuzovat, že jsou hotovostní stíhačky neúčinné a v jejich roli mají smysl jen SAM ...Zobrazit celý příspěvek

    jadernazima
    Ne, není to 15 minut, ale víc jak třičtvrtě hodiny.

    Z tohoto konkrétního zásahu usuzovat, že jsou hotovostní stíhačky neúčinné a v jejich roli mají smysl jen SAM dalekého dosahu je nesmysl. Pak vznikají hospodské legendy o super "scramble Albatrosu", "skvělé hotovostní S-300 a SA-5", případně "supersonicích, kteří se nad republikou neotočí ". Je to jeden typ hověziny.Skrýt celý příspěvek

  • damik
    13:37 23.01.2018

    Tak to vypada ze US airforce vykucha ten nejlepsi HW/SW z F-35 (radar, sensor fusion, secure data link, ...) a nacpe to do 4te generace a taky do dronu. Mit v F16 lepsi radar ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak to vypada ze US airforce vykucha ten nejlepsi HW/SW z F-35 (radar, sensor fusion, secure data link, ...) a nacpe to do 4te generace a taky do dronu.

    Mit v F16 lepsi radar nez F35 dela ze 4te generace opravdu schopne letadlo ...

    plus AGP81 a AGP83 maji hodne schodnych dilu a nasekat takovch 5000+ EASA radaru snizi jejich cenu natolik ze to muzou dat i do levnejsich dronu. coz si China a Rusko nebudou moc dovolit ...Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    10:16 23.01.2018

    Jura99: jsem posledni kdo by chválil MO, nicméně vybírat teď náhradu gripenu je nesmysl. Máme smlouvu do 27 +2 roky opce takže 29. Za takových pět let (23) poběží program F35 na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: jsem posledni kdo by chválil MO, nicméně vybírat teď náhradu gripenu je nesmysl.
    Máme smlouvu do 27 +2 roky opce takže 29.
    Za takových pět let (23) poběží program F35 na plné obrátky (pokud ne Shania si bude muset zrušit účet :-)) což bude mít dopad na cenu/výbavu u všech ostatních letadel, které přicházejí v úvahu.
    Navíc by měl být v používání gripen E/F včetně brazilské odnože.
    Te´d můžeme vyjádřit slovákům logistickou/technickou podporu pokud by kupovali nějaké volné C/D. Jinak je nejlepší monitorovat situaci aa čekat následujícíh 5 let co se stane.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    08:18 23.01.2018

    L-159 označují za stíhačku jen novináři denního tisku. Každý kdo si přečetl aspoň jednou v životě nějaký článek o vojenských letadlech ví, že hlavní vlastností stíhačky je ...Zobrazit celý příspěvek

    L-159 označují za stíhačku jen novináři denního tisku. Každý kdo si přečetl aspoň jednou v životě nějaký článek o vojenských letadlech ví, že hlavní vlastností stíhačky je nadzvuková rychlost (kterou L-159 nemá) nejlépe v násobku. L-159 v AČR nahrazoval Su-25, což byl rovněž podzvukový bitevní letoun. L-159 byl celkem nadčasový projekt (rok 1995), bohužel nedotažený integrací všech zbraní, nejspíš se dosud všichni bojí podepsat do L-159 jakoukoliv investici, když celý projekt označovali novináři (ale i ministr Tvrdík) nelichotivými slovy.
    Flader: Aero obnovilo linku na výrobu L-159, nové letouny už nevznikají přestavbou skladovek, které nejspíš už došly.
    U nás je zvykem řešit věci až pět minut po dvanácté, takže nový most začneme plánovat až ten starý spadne a nové stíhačky nejspíš začneme také plánovat až skončí leasing na Gripeny. Totéž tanky, nejdřív počkáme až T-72 dojezdí a pak začneme uvažovat co dál. Gramotné vedení resortu obrany by už dnes začalo vybírat nový stíhací letoun a nenechalo se odradit, že se neví kolik bude peněz a podobnými výmluvami s cílem nedělat nic. Když se smlouva podepíše, peníze se budou muset najít. Splnitelný sen o celkem slušné armádě by byl 18 F-35, 2 Kawasaki C2, 6 CASA, 24 L159, 150 L2A7, 250 Puma, 250 Pandur, 250 Titus a pár dalších hraček. To by se dalo pořídit i zaplatit do 10let a armáda by nebyla pro srandu králíkům. Plnila by spojenecké závazky a mohla šířit jméno ČR a ukázat se, což budiž obrovskou chválou, že se snaží i dnes (CASA na Sinaji, JAS-39 Island a Pobaltí, Mali, atd..)Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    00:56 23.01.2018

    petr.rok: 3,8 miliardy usd za nákup + 1,4 miliard za výcvik a udržbu 2022-2030 může pořád odpovídat (je to odhad z prosince) Nově zveřejněný návrh pro FMS je sice 6,5 miliardy ...Zobrazit celý příspěvek

    petr.rok: 3,8 miliardy usd za nákup + 1,4 miliard za výcvik a udržbu 2022-2030 může pořád odpovídat (je to odhad z prosince)

    Nově zveřejněný návrh pro FMS je sice 6,5 miliardy a tady je co obsahuje. http://www.dsca.mil/major-arms...

    Ale nevíme za jaké časové období, může to být až do 2058

    Belgie se navic jeste nerozhodla co koupi.

    Ale i 192 mil usd za kus je hodně dobrá cena srovnatelná s konkurencí.

    Odhady FMS jsou vždy na vyšší hranici a skoro vždy je pak částka nižší, stejně tak ten kontrakt F-16V pro Bahrain vyjde realně na míň.Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    00:19 23.01.2018

    Rase, Shania: ta cena kontraktu pre Belgicko sa uvadza trochu inac (reuters 19.1.18): 34 kusov F35 (+38 motorov a prislusenstvo) za $6,53 mld, co vychadza $192 mil. za kus. ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase, Shania:
    ta cena kontraktu pre Belgicko sa uvadza trochu inac (reuters 19.1.18):

    34 kusov F35 (+38 motorov a prislusenstvo) za $6,53 mld, co vychadza $192 mil. za kus. to uz zas nevyzera tak lacno.

    aj ked v diskusii zazneli cisla o optimalnom mnozstve nadzvukov pre SR (24), osobne si neviem predstavit, ze skutocne existuje realna potreba, dana ekonomickou vykonnostou ci strategickou situaciou pre takyto pocet.
    Dansko aj ked poctom obyvatelov rovnake, spravuje okrem vlastneho uzemia namorne cesty, prilahle teritorialne vody a v neposlednej rade Gronsko a Faerske ostrovy. Jeho 30+ lietadiel dava zmysel.

    Pre VzS SR je odovodnitelny pocet 12+2 ks (cca jedna letka) a v CR tak dvojnasobok.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    23:29 22.01.2018

    ad L159: nie je to stihacie lietadlo a predsa to ma radar (zevraj celkom slusny), nema to radarom navadzane strely... Potom je tu otazka, naco tam ten radar je. Na to aby sa pri ...Zobrazit celý příspěvek

    ad L159: nie je to stihacie lietadlo a predsa to ma radar (zevraj celkom slusny), nema to radarom navadzane strely... Potom je tu otazka, naco tam ten radar je. Na to aby sa pri prvom zapnuti lietadlo prezradilo?... Zato tam nie je ani integrovany kanon (ani gulomet, na rozdiel od konkurenta SuperTucana) a ani tam nie je integrovana navadzacia aparatura na "presne" bomby. Preco? Uz Mig27 "to" mal. V mojej predstave by som integroval prave cidlo na navadzanie "presnych" bomb + IRST, na Sidewindery viac nez dostatocna kombinacia. Nik nebude nahanat s L159 lietadla po oblohe, zato si viem predstavit rychly prepad vysokou rychlostou pri zemi napriklad letiska s vrtulnikmi tak cca do 300km od zakladne. Na taketo urcenie je toto male lietadlo ako stvorene, ked to v Kosove zvladli Srbi s Galebmi, neviem preco by to nezvladla L159...
    btw. zoberme si take civilne lietadlo Bombardie Global. Cestovna rychlost 0.95M vo vyske 15km - no chodte ho s L159+2AIM9L nahanat...Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    23:28 22.01.2018

    Ano ALCA je skvělý letoun své kategorie a velice povedený je i kanón Plamen a my můžeme na tento náš skvělý zbrojní projekt být právem hrdí a jediné co mužem pranýřovat je ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano ALCA je skvělý letoun své kategorie a velice povedený je i kanón Plamen a my můžeme na tento náš skvělý zbrojní projekt být právem hrdí a jediné co mužem pranýřovat je nedokončená integrace střeleckého kontejneru a munice!!!!!Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    23:21 22.01.2018

    Já docela zírám, psát o Alce, že je to letadlo na houbeles, samozřejmě, pokud zde nějakej expert ho chce pasovat na stíhačku, nemůže se ničemu divit, že v této roli neobstojí. ...Zobrazit celý příspěvek

    Já docela zírám, psát o Alce, že je to letadlo na houbeles, samozřejmě, pokud zde nějakej expert ho chce pasovat na stíhačku, nemůže se ničemu divit, že v této roli neobstojí. Ovšem renomé ve své kategorii má dobré, ba vynikající, když vemem v potaz zub času.

    Popisovat Ečko Gripenu jako z nouze cnost je také hloupost, upgrade se zkrátka povedl a letoun si myslím, že má spíš význam, chceme-li udržet schopnost zachovat výcvik nejen na simalátorech, asi nemá moc smysl pořizovat do vitríny F-35 po kterých nyní "každý touží", není to totiž hračka.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    23:19 22.01.2018

    Cervusy Tvuj koment jakž takž... ale už mě vylozeně nasírá jak se pořad dokola všichni serou do L-159 ne není to stíhací letoun !!!!! Co s tím všichni mají?????? Je to lehký ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervusy
    Tvuj koment jakž takž... ale už mě vylozeně nasírá jak se pořad dokola všichni serou do L-159 ne není to stíhací letoun !!!!! Co s tím všichni mají?????? Je to lehký bitevnik má útočit na pozemní cíle a to tehdy když je zaručena vzdušná nadvláda a tu mají zajistit stíhací letouny a naopak pro současné mise to znamená konflikty s nízkou intenzitou se naopak ukazuje ze mají letouny této kategorie místo i v letectvech NATO s to ze není integrován střelecký kontejner pro použití přesně munice není chyba L159 ale blbcu na MO a mimochodem s využitím leteckých navodčich muže přesnou munici útočit už ted. Z toho plyne ze kdyby se využívala tak jak má tak v případě nasazení třeba v Iráku muže peníze letectvu šetřit protože partu troubu s kalachama nemusí bombardovat stíhací gripen
    A omlouvám se za vulgarismy ale to se nedá ....Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    22:55 22.01.2018

    Jara: No právě mě se zdá, že se AČR vydá cestou odkupu C/D a za pár let je doplní E/F. Představitelé letectva už před posledním prodlužováním leasingu jasně provolávali, že o jiné ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: No právě mě se zdá, že se AČR vydá cestou odkupu C/D a za pár let je doplní E/F. Představitelé letectva už před posledním prodlužováním leasingu jasně provolávali, že o jiné stíhací letouny nestojíme. Je to spolehlivé letadlo, relativně levné na provoz a máme k němu vybudované zázemí. Stejně jich máme směšný počet a i těch raket pro ně budeme mít jen pár. Jasně, munice jde v případě zhoršení situace doplnit. Navíc ty letouny by měly mít servis od výrobce až do konce smlouvy, takže budou v dobrém stavu na to, aby přežily dalších 15 let v rámci servisu alá AČR. O ceně si iluze nedělám, Švédové si jejich aktuální stav nechají zaplatit. Pokud se ale zavážeme k odebrání dalších řekněme 10ti kusů E/F, tak by ty olétané mohli dát levněji. To letadlo je air policing v naší malé a placaté zemičce ideální.
    A právě stejnou cestou by se mohla vydat OSSR. Švédové mají 98 C/D a plánují pořídit 70 E. Takže je teď ideální doba sáhnout po pár kusech těch vyřazovaných a doplnit je časem o E.
    Rase: Já nevěřím, že se v dalších 10ti letech k těm 2% vůbec přiblížíme. Teď se stále po letech prázdných řečí reálně plácáme na hranici 1%. Ano, nedaří se nakupovat technika, ale to může zrovna tak souviset s neochotou ty peníze vůbec utratit. Vždyť Stropnický za 4 roky nezvládl vůbec nic a i ty vybrané radary teď očividně zruší. Babiš nemá rád armádu, vidí v ní černou díru na peníze, takže bude dělat to co předchozí vlády - odkládat, reorganizovat a rušit. Do toho tu bude ještě pár měsíců vládnout vláda bez důvěry, což poskytne další výmluvu pro nadcházející rok.
    vrealitežijúci: L-159 má maximální rychlost nějakých 940km/h, tento týden civilní Boeing na lince NY-Londýn dosáhl rekordu v čase přeletu, kdy rychlost letu dosahovala až 1200km/h. Byl to rekord s příznivým větrem budíž. Běžná rychlost toho letadla činí 954km/h. A jsou i rychlejší dopravní letadla. Tak a teď by mě zajímalo jak by ho dokázala Alca dohnat / prověřit. To by to letadlo muselo letět na střetném kurzu. Civilní letadla se nemůžou jen tak sestřelit jak to předvedli Rusové nebo Amíci pomocí PVO. Alca je v současné podobě letadlo na *****. Akorát nám to vyžírá rozpočet a podle toho k němu naši představitelé přistupují. To, že to v Iráku hází hloupé bomby na ISS, která nemá nic čím by je sestřelila nic neznamená.Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    22:48 22.01.2018

    V článku je to napísané, ako sa to bežne robí, lenže u nás (aj v ČR) o tom rozhodujú stále komunistický pohrobkovia, ktorí majú stále málo, preto to s armádou a aj s celým štátom ...Zobrazit celý příspěvek

    V článku je to napísané, ako sa to bežne robí, lenže u nás (aj v ČR) o tom rozhodujú stále komunistický pohrobkovia, ktorí majú stále málo, preto to s armádou a aj s celým štátom vyzerá ako vyzerá.
    Peňazí je dostatok, ale sú zle a neefektívne rozdelené a investované. Navyše každý, kto má možnosť rozhodnúť o nejakej väčšej investícii, najprv hľadá ako by jemu a jeho blízkym z toho niečo klaplo do vrecka a až potom sa začne rozmýšľať, či do toho vlastne ísť. Peniaze na armádu sa u nás slušne povedané "prejedli" a tých zopár vecí čo obstaralo je akurát tak na statické ukážky pre laickú verejnosť.

    Teraz ale k samotným lietadlám. F16V alebo block 70 by bola pre OS SR určite lepšia voľba oproti ponúkaným Gripenom C/D ms 20 a tiež by som sa prikláňal k počtu 2x12 ks. Je pravda, že Gripen je prevádzkovo lacnejší, ale F16V je výkonnejší a disponuje v základe oveľa lepším radarom, čo je určite lepšia východzia pozícia do budúcnosti, ak by sa prechádzalo na modernejší systém. Konkurent V-čku je verzia E/F, ale tú zatiaľ nikto neponúkol a myslím si, že by bola v konečnom dôsledku aj drahšia oproti V-čku vzhľadom k počtu doteraz objednaných kusov, nakoľko sa do nich prenesú náklady na vývoj. Dúfam, že po schválení BOV 8x8 sa už na rad dostanú konečne stíhačky a tým sa pomaly uzavrú najnákladnejšie akvizície v letectve, ale nie v OS SR. Začíname od piky, keďže za 25 rokov existencie republiky tu nikto nemal záujem investovať aspoň do niektorých systémov komplexne a tým aj investovať do vlastnej bezpečnsoti. Teraz sa to všetko vrátilo na začiatok, preto to bude finančne bolieť!Skrýt celý příspěvek

  • jadernazima
    22:03 22.01.2018

    no, prostě 11. září byly 4 případy a ani jednou to nevyšlo, těch ~ 15 minut u UA 175 se prostě nedalo zabránit teroristům útoku s letadlem s pomocí F-16ek s piloty někde v ...Zobrazit celý příspěvek

    no, prostě 11. září byly 4 případy a ani jednou to nevyšlo, těch ~ 15 minut u UA 175 se prostě nedalo

    zabránit teroristům útoku s letadlem s pomocí F-16ek s piloty někde v kabině u džusu je prostě hovadina

    a L-39/159.. to už nejsou ani Bohnice

    pokud je reálná debata na úrovni: teroristé nám unáší každý týden letadlo a bourají republiku, tak by jediným řešením byl SAMP/T, PAC 2/3 A S-400

    Pokud jde o mávání křídly u dopravních letadel, tak na to se supersoniky hodí náramně (a L-159/39 spíše nebo vůbec ne)Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    21:53 22.01.2018

    lemkin: Peniaze sú vyčlenené a počet je stanovený na 14 ks. Podľa ministerstva financií nie je dôvod nenakupovať kolesovú techniku a stíhačky súbežne. Podľa slov ministra Gajdoša ...Zobrazit celý příspěvek

    lemkin:
    Peniaze sú vyčlenené a počet je stanovený na 14 ks. Podľa ministerstva financií nie je dôvod nenakupovať kolesovú techniku a stíhačky súbežne. Podľa slov ministra Gajdoša je už niečo vo veci stíhačiek rozbehnuté, no nešpecifikoval.
    U BVP je zatiaľ deklarovaná modernizácia prinajmenšom časti stávajúcich, aby bolo čo posielať do Pobaltia, lebo ich máme asi v takom technickom stave ako vy tanky.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    21:24 22.01.2018

    No jsem realistický pesimista. Slováci asi budou rádi za C/D Gripen (8-12ks). Protože jejich armáda nepotřebuje jen letadla, ale úplně všechno. Oproti nám nemají kolové OT 8x8, ani ...Zobrazit celý příspěvek

    No jsem realistický pesimista. Slováci asi budou rádi za C/D Gripen (8-12ks). Protože jejich armáda nepotřebuje jen letadla, ale úplně všechno. Oproti nám nemají kolové OT 8x8, ani dostatek 4x4. O BVP ani nemluví, u nás aspoň probíhá průzkum trhu a víme kolik chceme utratit.......Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:03 22.01.2018

    No odkup těch pronajmutých gripenu snad nikoho nenapadne!!!! A k ceně F35 ta neustále klesá a s rostoucími objednávkami a výrobou bude stále klesat a nakonec je možné že se budou ...Zobrazit celý příspěvek

    No odkup těch pronajmutých gripenu snad nikoho nenapadne!!!! A k ceně F35 ta neustále klesá a s rostoucími objednávkami a výrobou bude stále klesat a nakonec je možné že se budou prodávat za cenu současných F16Skrýt celý příspěvek

  • Jonn
    20:10 22.01.2018

    vrealitezijuci sa dost mylis napríklad 787 ma cestovnu
    rýchlosti cez 900 a A380 dokonca az 980.

    vrealitezijuci sa dost mylis napríklad 787 ma cestovnu
    rýchlosti cez 900 a A380 dokonca az 980.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 6