Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

F-16 amerického letectva startuje ze základny Bagram; větší foto; ilustrační foto / US Air Force 

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 víceúčelových stíhaček F-16 Block 70. Bahrajn se stane prvním uživatelem verze “Block 70” v Perském zálivu. Nákup F-16 navíc pomůže udržet výrobní linku v Jižní Karolíně.

Smlouvu na konci listopadu podepsal v bahrajnské Manamě americký viceprezident Mike Pence a bahrajnský korunní princ a velitel bahrajnských ozbrojených sil Salman bin Hamad Al Chalífa. Cena za 16 stíhaček (původně se mluvilo o 19 strojích) a příslušného provozního vybavení (zřejmě včetně zbraní) dosáhla 2,3 miliardy dolarů.

 

 

Bahrajn se také s Washingtonem dohodl na modernizaci 20 stíhaček F-16 Block 40 svého letectva na verzi F-16V Viper za jednu miliardu dolarů.

 

„Jsme rádi, že se Bahrajnské království a americká vláda dohodly na prodeji letadel F-16 Block 70 pro letecké síly královského Bahrajnu,“ řekl Rick Groesch, viceprezident pro rozvoj mezinárodního obchodu v Lockheed Martin.

 

Modernizace F-16V Viper, poprvé představená v roce 2012, je nabízena současným uživatelům letadel F-16A/B/C/D a F-16 Block 50/52. Naproti tomu F-16 Block 70 jsou nejnovější a nejmodernější nově vyrobené letouny.

 

Středobodem obou verzi jsou zcela nové radiolokátory – F-16 Block 70 a F-16V mají radiolokátor APG-83 s elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). APG-83 je radar se škálovatelným agilním svazkem SABR (Scalable Agile Beam Radar) a vychází z APG-81 stíhačky F-35 Lightning II. Podle tiskových materiálů Northrop Grumman APG-81 a APG-83 mají z 95 % stejnou konstrukci.

 

Radilokátor APG-83 dokáže působit najednou v módu vzduch-vzduch/vzduch-země a umí sledovat až 20 vzdušných cílů. Úhel snímání je ± 60°. APG-83 je schopen provádět detailní mapování terénu (vyhledávat cíle na zemi) na vzdálenost 20 km až 300 km od letounu.

 

APG-83 na tuto vzdálenost odhalí statické i pohyblivé cíle – systémy letoun umí měnící se polohu pohyblivých cílů zanášet do digitální mapy, pomocí datalinku předávat jiným letounům nebo vyššímu stupni velení. Díky nové generací zbraní, jako je GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II), umí F-16 ničit bodové pohyblivé cíle.

 

Klíčové informace (digitální mapa, mapování terénu) u F-16 Block 70 a F-16V se zobrazují na novém velkém centrálním displeji (6×8”) s velkým rozlišením. Na středovém displeji se zobrazují například i data ze střeleckých a zaměřovacích kontejnerů.

 

Klíčové systémy F-16 Block 70; větší foto / Lockheed Martin

 

Malý ropný stát Bahrajn s pouze 1,4 miliony obyvatel tak bude mít 36 stíhaček (tři letky) F-16V a F-16 Block 70. Nové "Block 70" nahradí v bahrajnském letectvu stíhačky F-5E/F.

 

Bahrajnská objednávka je klíčová pro udržení výrobní linky F-16, která je v současné době přesouvána z texaského Fort Worth do leteckého závodu v městě Greenville v Jižní Karolíně. Tam vznikne díky přesunu výroby 250 nových pracovních míst. Ve Fort Worth se tak uvolní místo pro výrobu F-35 Lightning II – po plném rozběhnutí výroby má továrna vyrábět 160 F-35 ročně. První F-16 opustí výrobní linku v Jižní Karlíně na konci roku 2019.

 

V americkém letectvu slouží 2231 stíhaček F-16, úplně poslední nové F-16 americké letectvo získalo v roce 2005. Od té doby běží výroba pro zahraniční uživatele, u kterých léta více než 2500 F-16.

 

Nová objednávka F-16 umožní udržet výrobní linku ve městě Greenville o dalších tři až pět let. Samozřejmě výrobní kapacity oproti texaské továrně budou mnohem menší – Fort Worth dokázala vyrábět až jednu F-16 denně. Je to prospěšná situace; Bahrajn potřebuje F-16 a F-16 potřebuje Bahrajn, uvedl Groesch.

 

F-16 amerického letectva. Některé F-16 jsou vybaveny střeleckým a průzkumným kontejnerem Sniper.

 

Podle Groescha navíc existuje příležitost prodat více než 200 F-16 v Evropě, Středomoří, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Velká šance existuje v Polsku, které poptává několik desítek nových víceúčelových stíhaček.

 

Až o několik stovek stíhaček F-16 Block 70 projevuje zájem Indie. V tomto případě se uvažuje o postupném přenesení výroby F-16 do Indie, která následně (asi již po uzavření výroby v Greenville) bude dodávat F-16 nejen pro vlastní letectvo, ale i pro případné další zahraniční uživatele.

 

Zajímavé je, že F-16 na Středním východě soutěží především s mnohem těžší a výkonnější evropskou stíhačkou Eurofighter Typhoon. Evropský letoun byl také favoritem v Bahrajnu. Eurofighter Typhoon již objednalo letectvo Saúdské Arábie, Ománu, Kuvajtu a naposledy Kataru. Na základě současných objednávek bude výrobní linka Eurofighteru fungovat až do roku 2024.

 

V posledních letech země Perského zálivu mohutně modernizovaly svá stíhací letectva. Například Katar objednal hned tři typy stíhacích letadel –  Eurofighter Typhoon, Boeing F-15QA a Dassault Rafale. Jedná se o letouny tří klíčových politických spojenců Kataru – Velké Británie, Spojených států a Francie.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nejnovější stíhačky F-16V Viper pro Bahrajn

Americký Kongres souhlasil s potenciálním prodejem 19 nejnovějších stíhaček F-16V do Bahrajnu. Stát ...

Velká modernizace řeckých stíhaček F-16

Řecké letectvo modernizuje flotilu víceúčelových stíhaček F-16C/D Fighting Falcon na standard F-16V ...

Stíhačky F-35 Lightning II pro Spojené Arabské Emiráty?

Prezident Donald Trump souhlasil se zahájením diskuze se zástupci Spojených Arabských Emirátů (SAE) ...

F-35 a Su-35 bojují o zákazníka v Perském zálivu

Jedna z hlavních událostí 15. mezinárodního veletrhu Dubai Airshow 2017 unikla pozornosti ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • mikojan29
    13:36 02.02.2018

    Z týchto dvoch variant je F16V jednoznačne efektívnejšia kúpa. No som zvedavý, ako sa to opäť celé vyvinie. BH - môže byť, Spartan - može byť, Patria - môže byť, len sú okresané o ...Zobrazit celý příspěvek

    Z týchto dvoch variant je F16V jednoznačne efektívnejšia kúpa. No som zvedavý, ako sa to opäť celé vyvinie.
    BH - môže byť, Spartan - može byť, Patria - môže byť, len sú okresané o niektoré špecifické systémy. Aby to tak nebolo aj v prípade F16.
    Dosť už skepticizmu, buďme radi aj za to málo.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    13:26 02.02.2018

    Mne osobne sa tiež viac pozdávajú tie F-16V. Predsa len stále to bude rozšírenejší stroj ako Gripen. A k ich cene len to porovnanie s vašim (zatiaľ zastaveným výberom) vrtuľníkov, ...Zobrazit celý příspěvek

    Mne osobne sa tiež viac pozdávajú tie F-16V. Predsa len stále to bude rozšírenejší stroj ako Gripen. A k ich cene len to porovnanie s vašim (zatiaľ zastaveným výberom) vrtuľníkov, alebo BVP. Američania vedia, aký máme pripravený balík peňazí a keby boli "V" o toľko drahšie tak by nám ich určite neponúkali. To už by nám asi skôr ponúkli nejaké modernizované uloženky (Viper).Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    13:23 02.02.2018

    Ono to môžu byť aj iné verzie ako "V", keďže sa opäť pozerá na peniaze, ale dúfam, že to tak nebude. Gripen je jasný.

    Ono to môžu byť aj iné verzie ako "V", keďže sa opäť pozerá na peniaze, ale dúfam, že to tak nebude. Gripen je jasný.

  • Rase
    13:18 02.02.2018

    Flader: My i Maďaři nejspíš zůstaneme u Gripenu C/D, ale v tomto slovenském výberu bych byl spíš pro tu F-16V - přijde mi lépe vybavená. Pokud by je nakoupilo i Polsko, tak máte i ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader:
    My i Maďaři nejspíš zůstaneme u Gripenu C/D, ale v tomto slovenském výberu bych byl spíš pro tu F-16V - přijde mi lépe vybavená. Pokud by je nakoupilo i Polsko, tak máte i souseda se stejnou mašinou pro cvičení atd. Jsem zvědavý co vyberou Rakušáci, přeci jen ti taky chtějí vybrat náhradu za Typhoony. V poslední době vybírá nový stroj hodně evropských států tak by bylo fajn to nějak zkorigovat, což bohužel nehrozí...Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    13:04 02.02.2018

    Tak Američania ponúkli "V", pri Gripene sa vždy hovorilo o verzii C/D ms20. Verzia E/F nám nebola podľa dostupných info ponúknutá...

    Tak Američania ponúkli "V", pri Gripene sa vždy hovorilo o verzii C/D ms20. Verzia E/F nám nebola podľa dostupných info ponúknutá...

  • mikojan29
    12:57 02.02.2018

    Skôr nás prekvapia aké verzie vyberú...a neviem, či budeme prekvapení príjemne alebo nepríjemne.

    Skôr nás prekvapia aké verzie vyberú...a neviem, či budeme prekvapení príjemne alebo nepríjemne.

  • Flader
    12:33 02.02.2018

    Aj toto je trochu posun. Je to v podstate vylúčenie nejakého prekvapenia.

    Aj toto je trochu posun. Je to v podstate vylúčenie nejakého prekvapenia.

  • mikojan29
    12:20 02.02.2018

    Tak zase jedna čiastočná správa:

    https://spravy.pravda.sk/domac...

    Tak zase jedna čiastočná správa:

    https://spravy.pravda.sk/domac...

  • mikojan29
    21:55 28.01.2018

    Jura99 Ak sa čokoľvek a hlavne stíhacie letectvo dočasne zruší, alebo preruší niť, návrat na pôvodnú spôsobilosť býva veľmi ťažký a niekedy aj žiadny. Viď raketomety v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99
    Ak sa čokoľvek a hlavne stíhacie letectvo dočasne zruší, alebo preruší niť, návrat na pôvodnú spôsobilosť býva veľmi ťažký a niekedy aj žiadny.
    Viď raketomety v ČR.

    Clanek
    Súhlasím s Vami, F16V je určite perspektívnejší stroj, keď sa to vezme komplexne. Gripen, aj keď to je kvalitný stroj má nevýhodu v tom, že je veľmi málo rozšírený v aliancii, vlastne len v ČR a Maďarsku.

    Či bude vo VzS OSSR F16 alebo Gripen, určite to bude posun minimálne v tom, že by mali byť avionicky o generáciu alebo dve vyššie ako naše MiGy, ktoré mám veľmi rád, ale doba ide dopredu a nemôžeme sa donekonečna uspokojovať, ako pekne manévrujú na leteckých dňoch.Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    14:30 28.01.2018

    Clanek - Tak ale podľa Vašej teórie je napr. aj Su-57 určený len na air policing pokiaľ by ho Slovensko kúpilo ako jediné v NATO. Preto som s Vami nesúhlasil že by bolo možné ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek - Tak ale podľa Vašej teórie je napr. aj Su-57 určený len na air policing pokiaľ by ho Slovensko kúpilo ako jediné v NATO.
    Preto som s Vami nesúhlasil že by bolo možné napr. Gripen takto kategorizovať len preto že ho zakúpilo málo krajin.

    Ale osobne by som bol radšej keby sme zakúpili F-16...Skrýt celý příspěvek

  • marecino
    08:47 28.01.2018

    Jura99: jednoznacne ta druha varianta.....alebo teda co nam prinesie vacsiu bojovu hodnotu? ked teraz nasa armada nema absolutne ziadnu :) kupit bvp, poriadne vyzbroj a vycvik pre ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: jednoznacne ta druha varianta.....alebo teda co nam prinesie vacsiu bojovu hodnotu? ked teraz nasa armada nema absolutne ziadnu :) kupit bvp, poriadne vyzbroj a vycvik pre vojakov a zalohy, tam by mali ist peniazeSkrýt celý příspěvek

  • Clanek
    01:21 28.01.2018

    @Luky Sortie rate je neco o co slo Svedum pri navrhu toho letadla velice, ano, krom nakladu I v tomto bude gripen excelovat (oni to jsou trochu spojene nadoby), ale to furt resite ...Zobrazit celý příspěvek

    @Luky
    Sortie rate je neco o co slo Svedum pri navrhu toho letadla velice, ano, krom nakladu I v tomto bude gripen excelovat (oni to jsou trochu spojene nadoby), ale to furt resite gripen jak letadlo a ne gripen jako system, zavedeny v nejakych poctech v CR.

    Ano, gripen jako letadlo, bude-li mu dana prilezitost provadet mise a budou-li se cesti (slovensti) piloti z misi vracet, budou je provadet cca stene dobre jakoby sedlali treba onu f-16, nebo spis jeste lepe. Potud letadlo.
    Jenze jakonahle nam ty gripeny zacnou padat, nebo se vracet hodne pochroumane, nebo nedejboze ani nevzletnou... pak prichazi na radu systemove vlastnosti: jak budeme schopni udrzet letadla v provozu, kde sezeneme nahradni dily, nebo rovnou nahradni letadla, kdo ze spojencu nam v techto ukolech bude schopen pomoct, kdyz treba prijdeme o domovskou zakladnu a letku bude potreba presunout jinam, treba uplne mimo domaci uzemi... a tu se dostavam k Polakum s F-16, a MiG, k Nemcum s tornadama a Typhonem, k polovine evropy s F16 nebo typhoonama a najednou ten system gripenu uz nevypada tak slibne protoze je krom madarska jedinecny. Ustedrit tem par kouskum techniky ranu a CR bude mit velke problemy delat cokoli. Bud nebude mit ani piloty ani letadla, a kdyz nepocitam madara se stejnym problemem pak je nema "k pujceni" zadny spojenec, anebo nebude mit letadla ale bude mit piloty, ktere nebude mit do ceho posadit ikdyby snad nektery ze spojencu trpel nedostatkrm pilotu.

    Proto je gripen stroj na airpolicing, dopravak gripen dolu neposle. Pri realne hrozbe a skutecnych stratach, ktere driv nebo pozdeji proste prijdou, ale bude letectvo maleho statu a clena NATO postavene na f-16 podstatne rychleji obnovitelne a v strukturach NATO flexibilnejsi. Zazemi operovat f-16 na vic zakladnach, vix mechaniku, vicemene bezedne mnozstvi nahradnich dilu valejici se po poustich a zakladnsch narodni gardy v, usa...
    Takze ma vytka nesmeruje proti gripenu jako takovemu, spis proti jeho jedinecnosti, male produkci a nerozsirenosti v NATO. Jooo kdyby tak mela CR dve letky, madari 2 letky, polaci dalsich 70 kousku, pak bych proti dalsi letce na SVK nerekl ani popel. Takhle mi ale rozumnejsi prijde poridit, sice drazsi, ale f-16.Skrýt celý příspěvek

  • HEKTOR
    15:44 27.01.2018

    niko - Nepochopili ste ma...Ja som nemyslel vývoj ako taký,ale skôr "vývoj" kde sa daju nenávratne naliať financie...

    niko - Nepochopili ste ma...Ja som nemyslel vývoj ako taký,ale skôr "vývoj" kde sa daju nenávratne naliať financie...

  • niko
    15:19 27.01.2018

    Hektor: Pri ziadnom lietadle OS SR neziada spolocny vyvoj. Ministerstvo to niekolko krat komunikovalo. F 35 SVK ale ani Gripen SVK, alebo 16 V SVK nehrozi.

    Hektor: Pri ziadnom lietadle OS SR neziada spolocny vyvoj. Ministerstvo to niekolko krat komunikovalo. F 35 SVK ale ani Gripen SVK, alebo 16 V SVK nehrozi.

  • HEKTOR
    14:43 27.01.2018

    Luky - Absolútny súhlas,Gripen určite neni volba "mieru",alebo len air policingu.Takto sa pri výbere vojenskej techniky nedá uvažovať. Skvele to vystihuje - Si vis pacem, para ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky - Absolútny súhlas,Gripen určite neni volba "mieru",alebo len air policingu.Takto sa pri výbere vojenskej techniky nedá uvažovať.
    Skvele to vystihuje - Si vis pacem, para bellum ...

    Jura99 - Rozumný návrh a osobne by som bol za,veď desať rokov neni taká dlhá doba.Ale je tam asi jedno veľké ALE prečo to asi tak nebude.Pri nákupe od američanov,podobne ako od aj nemcov sa ťažko môžeme podielať na nejakom "vývoji" a urobiť z toho neskôr prípadne aj F-35 SVK...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:32 27.01.2018

    otazka jestli kupovat pro OSSR F-16V, ktere vyresi stihaci letectvo na 30let a nebude vule ani duvod cokoliv menit nebo chvili vydrzet treba i bez stihacek a udelat zhruba za deset ...Zobrazit celý příspěvek

    otazka jestli kupovat pro OSSR F-16V, ktere vyresi stihaci letectvo na 30let a nebude vule ani duvod cokoliv menit nebo chvili vydrzet treba i bez stihacek a udelat zhruba za deset let rovnou skok pres dve generace na F-35. Ty 2mld € ted vrazit do nejmodernejsich BVP.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:30 25.01.2018

    pro mě je silným válečným parametrem "sortie rate"
    nepokládám Gripen za letadlo "jen na air policing"

    pro mě je silným válečným parametrem "sortie rate"
    nepokládám Gripen za letadlo "jen na air policing"

  • mikojan29
    13:15 25.01.2018

    Tiež si myslím, že peniaze nie sú momentálne až taký problém, skôr sa bojím, aby to neboli nejaké okresané stroje ako napr. Spartany, ktoré nemajú systém obrany DASS.

    Tiež si myslím, že peniaze nie sú momentálne až taký problém, skôr sa bojím, aby to neboli nejaké okresané stroje ako napr. Spartany, ktoré nemajú systém obrany DASS.

  • niko
    10:44 25.01.2018

    Inak k tej vasej debate, ze Slovensko nema na prevadzkovanie F 16 V. Polsko plati za servisnu "all in" zmluvu s USA 10.000 € na letovu hodinu. U Bahrajnu, ktory ma menej lietadiel ...Zobrazit celý příspěvek

    Inak k tej vasej debate, ze Slovensko nema na prevadzkovanie F 16 V. Polsko plati za servisnu "all in" zmluvu s USA 10.000 € na letovu hodinu. U Bahrajnu, ktory ma menej lietadiel to vychadza na 14.000 € na letovu hodinu. K tomu samozrejme treba pripocitat este palivo, cenu pilota, poplatky atd. Odhadujem teda aj s rezervou celkovu cenu letovej hodiny slovenskej F 16 V na 25.000 €/h. Ale aj tak. Neplati nahodou ACR spolu s leasingom 23.000 € za letovu hodinu Gripena ? Alebo inak povedane na 25.000 € nas na Slovensku vychadza aj letova hodina Spartanu. Preco by sme mali mat problem potiahnut letovu hodinu F 16 ? Rocne naklady na letku 14 strojov F 16 V by tak boli 35 mil €. Cize tolko, kolko dneska stoji cele stihacie letectvo. No ale s tym rozdielom, ze obrana ma za posledne 3 roky o 30 % vyssi rozpocet (+285 mil. €). A do roku 2023 ma byt tento rozpocet viac ako dvojnasobny (+800 mil €). Preco by si teda Slovensko nemohlo dovolit zaplatit na stihaciu letku o 20 mil. € rocne viac ?Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    22:21 24.01.2018

    Nepochopil jste to. Nepisu nic o tom ze chce stat to nebo ono, ale na jakou eventualitu chce byt pripraven. Gripen pro me znamena byt pripraven spis jen na mir. F-16 uz I na valku. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nepochopil jste to. Nepisu nic o tom ze chce stat to nebo ono, ale na jakou eventualitu chce byt pripraven. Gripen pro me znamena byt pripraven spis jen na mir. F-16 uz I na valku. Apropo, zcestne mi prijde tahat do toho nacisticke nemecko.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 6