Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor
- 8. 2. 2016
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills agituje za nákup amerických stíhacích letadel F-22A Raptor. Údajně pouze F-22A Raptor mohou Austrálii zajistit leteckou nadřazenost ve vzduchu nad okolními státy.
Obnovení výroby F-22A? Těžko...
Do dnešních dní americké letectvo odebralo 187 stíhaček F-22A. Původně přitom letectvo požadovalo 750 strojů a později 339. Poslední F-22A Raptor opustil výrobní linku v Georgii v roce 2012.
Někteří bývalí důstojníci a zástupci letectva označují ukončení výroby F-22A jako "největší strategickou chybu." Důvodem jsou především narůstající vojenské schopnosti Ruska, a především Číny. V poslední době se hlasy o obnovení výroby F-22 obevují čím dal častěji.
Firma Lockheed Martin si po ukončení výroby F-22A ponechala všechny výrobní zařízení, nástroje i přípravky. Obnova výroby F-22 je tak teoreticky možná; cena za restart programu F-22 je však astronomická.
Naposledy v prosinci tajemnice amerického letectva Deborah Lee James označila obnovení výroby F-22A Raptor za "přání z říše snů". James citovala studii nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010. Podle studie výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).
Letoun F-22A Raptor v současné době nemá ve vzduchu konkurenci. Bude tomu tak platit minimálně ještě jedno desetiletí. Rusko stále posouvá masovější zavedení T-50 do výzbroje, T-50 tak v následujících letech pozici F-22 neohrozí.
Na svých stealth letounech pracuje Čína. Avšak vzhledem k rychlostí výroby, složitému výcviku a nutnosti naučit se efektivně využívat všechny vlastnosti nových stíhaček nebudou čínské stealth letouny hrozbou pro F-22A minimálně ještě následujících deset let.
Avšak naopak podle kritiků, nové západní stíhačky F-35 Lightning II zaostávají (ve vzdušných soubojích) jak za vyvíjenými ruskými a čínským stealth letouny, tak i za nejnovějšími stroji řady Su-30 a Su-35 - přesněji řečeno, neposkytují dostatečnou úroveň technické nadřazenosti.
Hlavním úkolem F-22A Raptor je ničit letadla protivníka.
Zájem cizích zemí po F-22 neustává
O F-22A Raptor projevují pravidelně zájem cizí letectva. Například izraelské letectvo by rádo vidělo ve své výzbroji 24 stíhaček F-22A Raptor. Pravidelně se mluví o zájmu Japonska a Austrálie.
Všechny zmiňované země se stanou významnými uživateli F-35 Lightning II. Avšak ve všech zemích zaznívají kritické hlasy k nákupu F-35. Naposledy bývalý velitel australského letectva Chris Mills kritizoval nákup 100 F-35A pro RAAF. Podle Millse F-35 jsou "irelevantní" v leteckém vzdušném boji proti moderním ruským letounům.
Podle Millse Austrálie již v minulosti ztratila regionální leteckou převahu a může ji ztratit znovu, jak Čína a další země jihovýchodní Asie zavádějí nové stíhací letouny. Vzhledem ke své poloze a velikosti je přitom udržení letecké (a námořní) převahy pro Austrálii klíčové.
Mills své obavy opírá o své zkušenosti bojového pilota (od 1975).
"Letěl jsem bojovou misi v Mirage nedaleko malajského Butterworthu a stálo se následující," vzpomíná Mills. "12. letka malajského královského letectva byla vybavena F-5A Tiger a vyzvala 3. letku RAAF do vzdušného souboje čtyři na čtyři. Po zapojení jsme zjistili, že jsme horší: Piloti F-5E mohli přetočit Mirage v zatáčkách a měli lepší střely vzduch-vzduch a lepší zaměřovače. Mohli jsme je překonat ve stoupání a v rychlosti, což je užitečné pro útěk, ale nikoliv pro zabití protivníka. F-5E měl velmi malý čelní radarový průřez, takže je bylo těžké odhalit na radaru nebo vizuálně."
Právě Čína a Malajsie zavádějí moderní ruské letouny Su-30 nebo Su-35. Letouny mohou létat dále, rychleji a nést více zbraní než australské F/A-18 a budoucí F-35.
Mills proto na konci ledna tohoto roku podal australskému parlamentu oficiální písemný návrh na zahájení vyjednávání se Spojenými státy a dalšími zeměmi na společném nákupu stíhaček F-22 Raptor. Spojené státy, Austrálie, Kanada, Japonsko, Korea a další státy NATO mohou v prvních pěti letech odebrat přes 420 vylepšených F-22C. Mills rovněž vyzývá k vývoji dvousedadlové verze F-22E.
Údajně jedině takovým způsobem si západní země mohou udržet globální leteckou převahu nad svými protivníky.
Problém však je, že americký Kongres zákonem (2006) zakázal prodej F-22 do zahraničí. Obnovení výroby a prodej F-22 do zahraničí nebude stát jen mnoho miliard dolarů, ale vyžádá si i změnu americké legislativy.
Zdroj: War Is Boring
Související články
Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor
F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo ...
- 07.04.2015
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku
Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...
- 19.08.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl
Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve ...
- 29.09.2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
ATD-X: Japonská konkurence stíhaček F-22 a T-50
Japonsko pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru stíhacího letadla Mitsubishi ATD-X ...
- 02.01.2016
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
Třeba tu výrobu F-22 obnoví, až se olétají stroje co mají, až se více schopí protivníci, až se zapracují nové poznatky z provozu a různé modernizace. Jinak Australané ...Zobrazit celý příspěvek
Třeba tu výrobu F-22 obnoví, až se olétají stroje co mají, až se více schopí protivníci, až se zapracují nové poznatky z provozu a různé modernizace. Jinak Australané a Kanaďané jsou nejspíš vhodní loajální odběratelé, nevím jestli J. Korea a Japonsko.Skrýt celý příspěvek
alexa123: Izrael dostava rocne 3miliardy USD, rovnako ako Jordansko a Egypt. Je to "odmena" za podpisanie mierovych dohod v 1975 medzi sebou... (izrael vs egypt + jordansko)
alexa123: Izrael dostava rocne 3miliardy USD, rovnako ako Jordansko a Egypt. Je to "odmena" za podpisanie mierovych dohod v 1975 medzi sebou... (izrael vs egypt + jordansko)
Superme: ta veta bola pisana z pohladu US Governmentu... pre nich je lepsie ak tie lietadla dodaju oni, ako keby si ich vyvynuli spojenci sami.. samozrejme ze pre Korejcov ci ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: ta veta bola pisana z pohladu US Governmentu... pre nich je lepsie ak tie lietadla dodaju oni, ako keby si ich vyvynuli spojenci sami.. samozrejme ze pre Korejcov ci Japoncov by bolo lepsie vyvyut ich vo vlastnej rezii, otazka je ci su cohosi takeho schopni, kolko by to cele stalo a kolko by to trvalo...Skrýt celý příspěvek
smitko: Každopádně Japonci by to zaplatit mohli, Izrael taky ... Samozrejme že by to Izrael zaplatil. Ale zo svojho rozpočtu alebo z rozpočtu USA? Pretože nenávratná vojenská ...Zobrazit celý příspěvek
smitko:
Každopádně Japonci by to zaplatit mohli, Izrael taky ...
Samozrejme že by to Izrael zaplatil. Ale zo svojho rozpočtu alebo z rozpočtu USA? Pretože nenávratná vojenská pomoc USA Izraelu každý rok predstavuje X miliard USD (nechce sa mi teraz zisťovať koľko miliard to je). Takže v konečnom dôsledku by to zaplatili USA.Skrýt celý příspěvekJak nemám rád F-35 (Shania promine), tak F-22 je prostě parádní stroj po všech stránkách. A zrovna Austrálii bych ho přál už kvůli tomu, že mají normální politiky v čele ...Zobrazit celý příspěvek
Jak nemám rád F-35 (Shania promine), tak F-22 je prostě parádní stroj po všech stránkách. A zrovna Austrálii bych ho přál už kvůli tomu, že mají normální politiky v čele země.
jj284b - "predsa len, je lepsie ak spojenci nakupia tie lietadla od USA, ako keby si ch vyvinuli sami"
Lepší je by to bylo pouze pro lidi, kteří myslí jako ty. Naopak. Je skvělé, že Japonsko nebo Jižní Korea mají své projekty strojů 5. generace z mnoha důvodů.
1) Mohou si dovolit být suverénními státy.
2) Vymýšlí své vlastní nové technologie.
3) Podporují tím svou vlastní ekonomiku a zaměstnanost.
4) Konec konců tím ukazují i svou sílu a podle mého názoru to takovýmto zemím výrazně vylepší pozici na světové politické scéně.
Je skvělé vidět, že Japonsko, Jižní Korea (+ Indonésie), Turecko nebo Indie mají své vlastní projekty a není to jen o USA, Rusku a Číně. Konec konců každý fanoušek letecké techniky musí mít radost. A o to smutnější je, že v EU žádný podobný projekt není.Skrýt celý příspěvekZnovuobnovení výroby F-22 fandím ALE kromě projektu JSF by to podle mě mohlo ohrozit i další projekty (napřiklad LRS-B) a otázka je, jaký vliv by to mělo na zavedení letounů 6. ...Zobrazit celý příspěvek
Znovuobnovení výroby F-22 fandím ALE kromě projektu JSF by to podle mě mohlo ohrozit i další projekty (napřiklad LRS-B) a otázka je, jaký vliv by to mělo na zavedení letounů 6. generace.
Každopádně Japonci by to zaplatit mohli, Izrael taky, samy USA by nějaký počet kusů vzali (zajímavý by byl projekt navalizované F-22, nicméně vzhledem k potenciálním nákladům nereálné). Pro Korejce dle mého názoru zbytečně drahé. Ohledně Kanady bych dost pochyboval, že by se na Raptora našli peníze, když byl problém s F-35. Místo příplatku za schopnosti bych u nich spíš čekal výběr stroje generace 4,5+.Skrýt celý příspěvekstale tam ale jedna moznost je - podobne ako s izraelskym Lavi, ak by tie Japonske a Korejske projekty mohli resultovat v schopny stroj, mohlo by to US Government presvedcit aby im ...Zobrazit celý příspěvek
stale tam ale jedna moznost je - podobne ako s izraelskym Lavi, ak by tie Japonske a Korejske projekty mohli resultovat v schopny stroj, mohlo by to US Government presvedcit aby im namiesto toho ponukli exportnu variantu F22, kde by peniazmi ktore by mohli dat do vlastnych projektov, financovali obnovenie vyroby F22... predsa len, je lepsie ak spojenci nakupia tie lietadla od USA, ako keby si ch vyvinuli sami... stale ide o obrovsky business...Skrýt celý příspěvek
K tabuľkám ktoré si mi poskytol. F-35A nesie interne 18 200lb paliva. Kde nesie ďalších 5 800lb ktoré udáva tabuľka plus prečo počíta tiež s dvomi 428gal droptankami? Ďalej. ...Zobrazit celý příspěvek
K tabuľkám ktoré si mi poskytol. F-35A nesie interne 18 200lb paliva. Kde nesie ďalších 5 800lb ktoré udáva tabuľka plus prečo počíta tiež s dvomi 428gal droptankami?
Ďalej. Oficiálna nosnosť lietadla podľa Lockheed Martin u F-35A je 18 000lb. Prečo na tvojom obrázku počítam 22 300lb? Ak sa aj zvýšila nosnosť v pumovniciah, stále sa tam toho veľa nezmestí. Obrázok F-16I ktorý si tu dal si mal vymeniť za F-15E ktorú má nahradiť tak isto. Zrazu sa tam všetko nepomestí, však? Alebo Rafale s ktorým som F-35 porovnával skôr..Skrýt celý příspěvekCena nie je argument. Ak by USA povolili vývoz tak je cena v pohode .... predajú sa stovky kusov ... ak prirátame nejakých 100 ks pre domáce letectvo, tak druhá vylepšená séria by ...Zobrazit celý příspěvek
Cena nie je argument. Ak by USA povolili vývoz tak je cena v pohode .... predajú sa stovky kusov ... ak prirátame nejakých 100 ks pre domáce letectvo, tak druhá vylepšená séria by bola minimálne dva krát početnejšia ako prvá.Skrýt celý příspěvek
Že americké letectvo nemá nekonečné množstvo peňazí, svedčí aj snaha o vyradenie A-10 z výzbroje s argumentáciou, že ušetrené peniaze potrebuje F-35. Tá situácia s rozpočtom asi ...Zobrazit celý příspěvek
Že americké letectvo nemá nekonečné množstvo peňazí, svedčí aj snaha o vyradenie A-10 z výzbroje s argumentáciou, že ušetrené peniaze potrebuje F-35. Tá situácia s rozpočtom asi nebude ružová. A teraz niekto príde s tým, že potrebuje v našponovanom rozpočte cca 17 mld na obnovenie výroby F-22. Ani USForce nemôže sedieť na troch stoličkách - ponechanie A10, vývoj a zavedenie F35 a obnovenie F22.Skrýt celý příspěvek
Rase: Oni vyvýjejí jen technologické demonstrátory, aby měli lepší pozici pro vyjednávání. Díky tomu, že budou mít navíc zkušenosti, tak můžou protlačit i lepší podmínky pro montáž ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: Oni vyvýjejí jen technologické demonstrátory, aby měli lepší pozici pro vyjednávání. Díky tomu, že budou mít navíc zkušenosti, tak můžou protlačit i lepší podmínky pro montáž dílů u nich. Nakonec jim Amerika může dodávat jen kostru a motor a elektroniku si opatří oni stejně jak to dělají Izraelci.Skrýt celý příspěvek
Tak hlavně pokud by amíci dodali ty stíhačky spojencům, tak by jim to zaplatilo náklady spojené s obnovení linky a nemuseli by lepit mezery v letkách za pomoci F-15 a F-35.
Tak hlavně pokud by amíci dodali ty stíhačky spojencům, tak by jim to zaplatilo náklady spojené s obnovení linky a nemuseli by lepit mezery v letkách za pomoci F-15 a F-35.
Moc nechápu, proč by Japonci a Korejci měli chtít F-22, když pracují na vlastních konstrukcích, jako truc za neprodání Raptoru. To by peníze za vývoj jednoduše vylili? Nebo by měli ...Zobrazit celý příspěvek
Moc nechápu, proč by Japonci a Korejci měli chtít F-22, když pracují na vlastních konstrukcích, jako truc za neprodání Raptoru. To by peníze za vývoj jednoduše vylili? Nebo by měli kombinaci několika kusů F-22 a větší množství letounů vlastních konstrukcí + F-35.
Docela se divím, že Lockheed Martin netlačí na vládu, aby byla výroba obnovená. Reklama by to byla dobrá a snad i americká vláda si musí být vědomá toho, že masivní přečíslení sebelepších letounů je průšvih. Ve vzduchu se dá držet jen část letedel, zbylé je potřeba mít na zemi (opravy, doplnění munice), nekteré se zničí kvůli poruchám nebo nešťastné náhodě + pokud několik zničí protivník, tak je to hodně citelnéSkrýt celý příspěvekLol, Chris MiIls, co mi to jen říká, už vím:)
https://www.youtube.com/watch?...
Nojo jedna ruka s Kopem, takže APA vrací úder a Tyler si udělal další klickbait.Lol, Chris MiIls, co mi to jen říká, už vím:)
https://www.youtube.com/watch?...
Nojo jedna ruka s Kopem, takže APA vrací úder a Tyler si udělal další klickbait.kazdopadne zastavenie vyroby F22 Obamom v 2012, bola obrovska chyba. vyrobu mohli udrzat aspon v LRP (low rate producion) aspon kym F35 nebude schopna operacneho nasadenia. takto ...Zobrazit celý příspěvek
kazdopadne zastavenie vyroby F22 Obamom v 2012, bola obrovska chyba. vyrobu mohli udrzat aspon v LRP (low rate producion) aspon kym F35 nebude schopna operacneho nasadenia. takto si v podstate odpilili konar a musia platat diery konecnym poctom 187 Raptorov, pricom stale bezi modernizacia, co znamena ze operacne nasaditelnych ich bude ovela menej ako si mnohi myslia... (tak napr v Azijskom priestore ich operovalo dokopy 12...)Skrýt celý příspěvek
rick: ide hlavne o obmedzeny rozpocet pre Airforce... skratka z penazi ktore dostanu, nie su schopni utiahnut restart vyroby.. museli by tie peniaze odniekial vziat, a vziat ich ...Zobrazit celý příspěvek
rick: ide hlavne o obmedzeny rozpocet pre Airforce... skratka z penazi ktore dostanu, nie su schopni utiahnut restart vyroby.. museli by tie peniaze odniekial vziat, a vziat ich programu F35 dnes, je uz nezmysel.. F35 poterbuje Airforce viac ako dodatocne F22.. lebo potrebuju nahradzat tisicky F16 a F18 v strednodobom horizonte... tie F22 nemoze nahradzat uz z podstaty urcenia, kym F35 v spolupraci s mensim mnozstvom F22 dokaze suplovat rolu F15C pri vybojovani vzdusnej nadvlady..Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...