Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor
- 8. 2. 2016
- 84 komentářů
- Jan Grohmann
Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills agituje za nákup amerických stíhacích letadel F-22A Raptor. Údajně pouze F-22A Raptor mohou Austrálii zajistit leteckou nadřazenost ve vzduchu nad okolními státy.
Obnovení výroby F-22A? Těžko...
Do dnešních dní americké letectvo odebralo 187 stíhaček F-22A. Původně přitom letectvo požadovalo 750 strojů a později 339. Poslední F-22A Raptor opustil výrobní linku v Georgii v roce 2012.
Někteří bývalí důstojníci a zástupci letectva označují ukončení výroby F-22A jako "největší strategickou chybu." Důvodem jsou především narůstající vojenské schopnosti Ruska, a především Číny. V poslední době se hlasy o obnovení výroby F-22 obevují čím dal častěji.
Firma Lockheed Martin si po ukončení výroby F-22A ponechala všechny výrobní zařízení, nástroje i přípravky. Obnova výroby F-22 je tak teoreticky možná; cena za restart programu F-22 je však astronomická.
Naposledy v prosinci tajemnice amerického letectva Deborah Lee James označila obnovení výroby F-22A Raptor za "přání z říše snů". James citovala studii nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010. Podle studie výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).
Letoun F-22A Raptor v současné době nemá ve vzduchu konkurenci. Bude tomu tak platit minimálně ještě jedno desetiletí. Rusko stále posouvá masovější zavedení T-50 do výzbroje, T-50 tak v následujících letech pozici F-22 neohrozí.
Na svých stealth letounech pracuje Čína. Avšak vzhledem k rychlostí výroby, složitému výcviku a nutnosti naučit se efektivně využívat všechny vlastnosti nových stíhaček nebudou čínské stealth letouny hrozbou pro F-22A minimálně ještě následujících deset let.
Avšak naopak podle kritiků, nové západní stíhačky F-35 Lightning II zaostávají (ve vzdušných soubojích) jak za vyvíjenými ruskými a čínským stealth letouny, tak i za nejnovějšími stroji řady Su-30 a Su-35 - přesněji řečeno, neposkytují dostatečnou úroveň technické nadřazenosti.
Hlavním úkolem F-22A Raptor je ničit letadla protivníka.
Zájem cizích zemí po F-22 neustává
O F-22A Raptor projevují pravidelně zájem cizí letectva. Například izraelské letectvo by rádo vidělo ve své výzbroji 24 stíhaček F-22A Raptor. Pravidelně se mluví o zájmu Japonska a Austrálie.
Všechny zmiňované země se stanou významnými uživateli F-35 Lightning II. Avšak ve všech zemích zaznívají kritické hlasy k nákupu F-35. Naposledy bývalý velitel australského letectva Chris Mills kritizoval nákup 100 F-35A pro RAAF. Podle Millse F-35 jsou "irelevantní" v leteckém vzdušném boji proti moderním ruským letounům.
Podle Millse Austrálie již v minulosti ztratila regionální leteckou převahu a může ji ztratit znovu, jak Čína a další země jihovýchodní Asie zavádějí nové stíhací letouny. Vzhledem ke své poloze a velikosti je přitom udržení letecké (a námořní) převahy pro Austrálii klíčové.
Mills své obavy opírá o své zkušenosti bojového pilota (od 1975).
"Letěl jsem bojovou misi v Mirage nedaleko malajského Butterworthu a stálo se následující," vzpomíná Mills. "12. letka malajského královského letectva byla vybavena F-5A Tiger a vyzvala 3. letku RAAF do vzdušného souboje čtyři na čtyři. Po zapojení jsme zjistili, že jsme horší: Piloti F-5E mohli přetočit Mirage v zatáčkách a měli lepší střely vzduch-vzduch a lepší zaměřovače. Mohli jsme je překonat ve stoupání a v rychlosti, což je užitečné pro útěk, ale nikoliv pro zabití protivníka. F-5E měl velmi malý čelní radarový průřez, takže je bylo těžké odhalit na radaru nebo vizuálně."
Právě Čína a Malajsie zavádějí moderní ruské letouny Su-30 nebo Su-35. Letouny mohou létat dále, rychleji a nést více zbraní než australské F/A-18 a budoucí F-35.
Mills proto na konci ledna tohoto roku podal australskému parlamentu oficiální písemný návrh na zahájení vyjednávání se Spojenými státy a dalšími zeměmi na společném nákupu stíhaček F-22 Raptor. Spojené státy, Austrálie, Kanada, Japonsko, Korea a další státy NATO mohou v prvních pěti letech odebrat přes 420 vylepšených F-22C. Mills rovněž vyzývá k vývoji dvousedadlové verze F-22E.
Údajně jedině takovým způsobem si západní země mohou udržet globální leteckou převahu nad svými protivníky.
Problém však je, že americký Kongres zákonem (2006) zakázal prodej F-22 do zahraničí. Obnovení výroby a prodej F-22 do zahraničí nebude stát jen mnoho miliard dolarů, ale vyžádá si i změnu americké legislativy.
Zdroj: War Is Boring
Související články
Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor
F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo ...
- 07.04.2015
- 96 komentářů
- Jan Grohmann
Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku
Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...
- 19.08.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl
Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve ...
- 29.09.2015
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
ATD-X: Japonská konkurence stíhaček F-22 a T-50
Japonsko pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru stíhacího letadla Mitsubishi ATD-X ...
- 02.01.2016
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
shania - ten rozhovor s italským pilotem je dobrý. Je v naprostém rozporu s tím, co říkají kritici. Piloti nejsou s ovládáním F-35 spokojeni, oni jsou z něj nadšeni. Tenhle zmínil ...Zobrazit celý příspěvek
shania - ten rozhovor s italským pilotem je dobrý. Je v naprostém rozporu s tím, co říkají kritici. Piloti nejsou s ovládáním F-35 spokojeni, oni jsou z něj nadšeni. Tenhle zmínil úžasnou stabilitu při sedmihodinovém letu přes Atlantik v silném ledovém protivětru. Během letu opakovaně dotankovával a nikdy nedošlo k odpojení kvůli poryvu, či nestabilitě. Chválil také přilbu a její zobrazování. Jen tak mimochodem zmiňuje fakt, že viděl doprovázející letadla okolo sebe, přestože byla skryta v mracích. Snad nejvýstižnější bylo srovnání ovládání se staršími stroji, on zmínil zpětné přesednutí do Tornáda jako šok. Uvedl doslova, že musel sklonit hlavu a sledovat a hlídat tolik ukazatelů a používat tolik přepínačů místo toho, aby se soustředil na let. Dokonce svou odpověď na srovnání F-35 s předchůdci začal slovy "jak to říct slušně… „. Přesný opak toho, co tu někdo zmiňoval, že pilot v F-35 bude muset pořád něco sledovat a ťukat na displeji, místo toho aby se věnoval plnění úkolu a že na to je ideální knoflík, který nahmátnete po paměti. Italský pilot tvrdí přesný opak. Jistě z něj mluvilo nadšení, ale říkám si, jestli vůbec chápeme pokrok tohoto letadla, které působí navenek tak nenápadně. Vypadá to na kvalitativní skok, který si neumí představit nikdo jiný, než ten který létá na "klasice" a pak přesedne do tohohle playstationu. Podle pilotů je to nesrovnatelné. A pro plnění úkolu je snad komfort pilotáže, kdy se vám technika sama podbízí a předchází si vás, než abyste ji museli přemáhat a krotit, obrovské plus. Právě tenhle výsledek určitě ukrojil z "hrubého výkonu, doletu, nosnosti", protože letadlo je plné technologie zlepšující to hlavní - ovladatelnost, zjevně přináší nesrovnatelně snazší a pohodlnější pilotování v kombinaci s totálním přehledem o situaci široko daleko. Ty brutální prachy se prostě někde musí projevit.
Škoda že takové rozhovory nečteme i od pilotů Raptorů. Ohledně Raptorů je obecně nesrovantelně méně informací.Skrýt celý příspěvek187 kusů F-22 nemůže do budoucna uspokojit potřeby USAF rozhodnutí padlo v době kdy byla jejich potřeba minimální a tato doba skončila. Teď záleží jak velký tlak vyvinou státy ...Zobrazit celý příspěvek
187 kusů F-22 nemůže do budoucna uspokojit potřeby USAF rozhodnutí padlo v době kdy byla jejich potřeba minimální a tato doba skončila. Teď záleží jak velký tlak vyvinou státy které chtějí F-22, jaký tlak vyvine konkurence Rusko, Čína, Jižní Korea nebo Japonsko, jaký tlak vyvine výrobce na obnovení výroby a nakonec americký kongres než mu dojde, že F-35 to prostě nezachrání.
Obnovení výroby bude stát hromadu peněz, ale co? když je to někdo ochotný zaplatit tak proč ne ( tedy pokud by to bylo jen o penězích a ne o politice ) ... ?Skrýt celý příspěvekRaptor je prostě "rodinné stříbro." Půjde jen o to zda-li je to cennější než spojenci, Austrálie tímto požadavkem míří proti Číně, na to jim budou stačit i horší stroje než ...Zobrazit celý příspěvek
Raptor je prostě "rodinné stříbro." Půjde jen o to zda-li je to cennější než spojenci, Austrálie tímto požadavkem míří proti Číně, na to jim budou stačit i horší stroje než Raptory, aby amíkům neutekl pěkný obchod a pověst.Skrýt celý příspěvek
Pokud Kanada či Austrálie chtějí moderní, ale výkonnější éra než je F-35, mohou buď zkusit štěstí v Evropě – Rafale i Typhoon jsou jistě slušná letadla, pokud by je pořídili v ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud Kanada či Austrálie chtějí moderní, ale výkonnější éra než je F-35, mohou buď zkusit štěstí v Evropě – Rafale i Typhoon jsou jistě slušná letadla, pokud by je pořídili v posledních, mnohdy teprve připravovaných versích, jsou minimálně srovnatelná s čímkoliv, co létá jinde ve světě s výjimkou Raptoru a Lightningu. Nebo mohou sahnout po modernizovaných versích amerických dvomotorových strojích F-15SE či F/A-18ASH, které mají také výrazně snížený radarový odraz (když je prý to stealth tak k ničemu), moderní avioniku, dobré letové vlastnosti, AESA radary atd. Koneckonců Izrael přesně to dělá – kupuje F-35 a F-15SE.
Jiná věc je, že pokud koupí jakýkoliv z těchto strojů, těžko budou daňovým poplatníkům vysvětlovat, jak že to bylo s údajnou předražeností F-35, když jakékoliv éro z výše zmíněných bude stát víc :-) Prostě argument ceny je nesmyslný, moderní éra jsou drahá, všechna, tečka. Ani Gripen NG a F-16 Viper nejsou koneckonců žádná láce... A ty proti F-35 nemají vlastně žádnou výhodu, krom té, že se dají koupit bez dloooouhého pořadníku. Jo, a ne, F-16 neporazila v dogfightu F-35, kdyby to někdo zase chtěl vytahnout ;-)Skrýt celý příspěvekDůvody, proč nemá moc smysl znovu spustit výrobu F-22 a prodávat ji do zahraničí, popsal jasně Shania. Jen doplním, že F-22 je od počátku stavěná jako strategický, nevývozní ...Zobrazit celý příspěvek
Důvody, proč nemá moc smysl znovu spustit výrobu F-22 a prodávat ji do zahraničí, popsal jasně Shania. Jen doplním, že F-22 je od počátku stavěná jako strategický, nevývozní artikl. Její HW (a dost možná ani SW) není uzpůsobený tomu, aby jej bylo možné vyvézt bez obavy z kopírování. F-35 je naproti tomu odpočátku konstruovaná s vědomím, že se může stát, že se dostane do rukou nepříteli v neporušeném stavu přímo od zákazníka, včetně dokumentace. Není vyloučené, že jednou k uvolnění prodeje F-22 dojde. Ale pochybuji že dřív, než si v USAF budou jisti, že je tento krok nedokáže zbavit převahy ve vzduchu. Tedy ve chvíli, kdy bude letoun 6. generace víc než jen koncepce na papíře... Případně ve chvíli, kdy dojde k střetu F-22 a F-35 na Red Flagu a ukáže se, že Raptor nemá proti Lightningu moc šancí ;-) (to je nadsázka, samozřejmě!).Skrýt celý příspěvek
Po chvilkové snaze ty emoce nakonec vždy převládnou, co lidi? Prostě musíme to tomu druhému za každou cenu nandat. Supreme, prostě to zakousni, že se někomu F-35 líbí a fandí ji. ...Zobrazit celý příspěvek
Po chvilkové snaze ty emoce nakonec vždy převládnou, co lidi? Prostě musíme to tomu druhému za každou cenu nandat. Supreme, prostě to zakousni, že se někomu F-35 líbí a fandí ji. To snad přežiješ ne?
O tom, zda F-35 je dobré nebo špatné letadlo, vedou odborné diskuze větší "frajeři" než jsme my.Skrýt celý příspěvekNedávno přeletěla první Evropská F-35 vyrobená v Italii do US na testování, tady je velmi dobrý rozhovor s pilotem v vlastnostech ...Zobrazit celý příspěvek
Nedávno přeletěla první Evropská F-35 vyrobená v Italii do US na testování, tady je velmi dobrý rozhovor s pilotem v vlastnostech letadla:
http://www.sldinfo.com/ninja-d... Skrýt celý příspěvekJe vzdy zabavne cist od lidi, kteri neustale sebe i vsechny kolem presvedcuji o tom jak projekt T-50 jde podle planu a v 2016-2017 se mame na co tesit (mozna snad uz budou mit ty ...Zobrazit celý příspěvek
Je vzdy zabavne cist od lidi, kteri neustale sebe i vsechny kolem presvedcuji o tom jak projekt T-50 jde podle planu a v 2016-2017 se mame na co tesit (mozna snad uz budou mit ty letadla i motor), zaroven cist o porodnich bolestech F-35 ktera jeste proste neni hotova. Ze tech 10 let strasti a doladovani ceka i ten T-50 (a tech 10 let zacneme pocitat ne v roce 2016, ale ve skutecnem roce kdy to ero pujde do produkce aspon o sile jedne letky), to uz se nespomene. :)
Takze s tim co tu nekdo napsal, ze USA maji v provozu 2 era pate generace a cely zbytek sveta ani jedno, s tim nemam nejmensi problem, jest to totiz pravdou.Skrýt celý příspěvekSuperme: jak přál? Když je něco V IOC, znamení to, že stroj lze nasadit v bojových operacích. Takže F35B už slouží v armádě daného státu a lze ji nasadit, tak kde je ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: jak přál? Když je něco V IOC, znamení to, že stroj lze nasadit v bojových operacích.
Takže F35B už slouží v armádě daného státu a lze ji nasadit, tak kde je problém?
Takže v tomto smyslu nefunkční Rafale (IOC 2000) byla v 2002 nasazena v Afganistanu ve verzi F1 (pouze vzduch vzduch)....
verze F2 byla zavedena v 2005 a dostala AG schopnosti... F3 v 2007 získala schopnost nést atomovky...
A to je pouze námořní verze, co ta pozemní, radši nebudu mluvit...
Takže jak vidíš, USMC
http://www.f-16.net/forum/down...
má v bloku 2B schopnost dělat základní CAS/hloubkové udery a počáteční AA.... I zprovozní to stejné pro F-35A, a za dvaroky budou mít všechny verze 3F s plnou podporou....Skrýt celý příspěvek"Je to už opravdu směšný dělat z Amíků polobohy a z ostatních hlupáky, kteří nic svého nevymyslí." A kdo tady něco podobného říká? Myslíš toto: "Ohromující F-117, B-2, F-22, ...Zobrazit celý příspěvek
"Je to už opravdu směšný dělat z Amíků polobohy a z ostatních hlupáky, kteří nic svého nevymyslí."
A kdo tady něco podobného říká? Myslíš toto:
"Ohromující F-117, B-2, F-22, F-35 se prostě neobjevily v Číně, Japonsku, Rusku nebo Německu. Záplava dronů nepřišla z Francie. To vše ukazuje, že za velkou louží se stále maká první liga. Ostatní dotahují."?
Co je na tom odstavci špatně?Skrýt celý příspěvekShania - Já si hotové letadlo představuji tak, že již slouží v armádě dané země a je schopno se zapojit do bojových operací. Takže ne, F-35 prostě hotová není, ačkoliv by sis to ...Zobrazit celý příspěvek
Shania - Já si hotové letadlo představuji tak, že již slouží v armádě dané země a je schopno se zapojit do bojových operací. Takže ne, F-35 prostě hotová není, ačkoliv by sis to strašně moc přál. Má stále celou řadu dost velkých problémů.Skrýt celý příspěvek
Superme: řeknu ti zcela přesně kdy bude F35 hotová... F-35B má IOC od loňského léta F-35A má IOC v letošním létě - podzim D-35C má IOC za dva roky kdy všechny verze dostanou ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: řeknu ti zcela přesně kdy bude F35 hotová...
F-35B má IOC od loňského léta
F-35A má IOC v letošním létě - podzim
D-35C má IOC za dva roky kdy všechny verze dostanou software 3F a tím i většinu funkcí.
A jak vidíš, plán se pořád drží (článek z roku 2013)
https://www.f35.com/news/detai...
Ano je pak plánována celá řada aktualizací,softwaru, zlepšení schopností a nějaké hardwarové změny, ale to je u naprosto každého letadla a se softwarem 3F bude mít schopnosti daleko přesahující jakkoliv jiné letadlo v IOC... většina z nich se k tomu nepřiblížili ani po 20 letech ve službě...
Takže za hotovou ji mužeme zcela jistě počítat za ty dva roky po zavedení softwaru 3F.Skrýt celý příspěvekBrothersAndSisters - Opravdu je F-35 hotová, jo? :D Je zvláštní, že kousek pod tímto článkem je napsán vlastně naprostý opak. Takže si tu nedělej ostudu, protože zrovna F-35 má ...Zobrazit celý příspěvek
BrothersAndSisters - Opravdu je F-35 hotová, jo? :D Je zvláštní, že kousek pod tímto článkem je napsán vlastně naprostý opak. Takže si tu nedělej ostudu, protože zrovna F-35 má mraky problémů a kdo ví, za jak dlouho bude skutečně použitelná. Je to už opravdu směšný dělat z Amíků polobohy a z ostatních hlupáky, kteří nic svého nevymyslí.
kubo4747 - I při současné krizi dostává právě ruská armáda dostatek peněz. Takže tak.Skrýt celý příspěvekS Raptorem je problém ten, že je to stará konstrukce, jak od softwaru, tak trup, použité materiály. USAF je v pohodě, budou je provozovat do max 2050 a vymění je. Ti co je ...Zobrazit celý příspěvek
S Raptorem je problém ten, že je to stará konstrukce, jak od softwaru, tak trup, použité materiály.
USAF je v pohodě, budou je provozovat do max 2050 a vymění je. Ti co je nakoupí teď, tzv by k tomu došlo až okolo roku 2025 by je chtěli provozovat déle..
Takže dnes můžete postavit téměř kompletně celý trup z kompozitů (to ani F-35 nemá, nebyli v té době certifikované na nosné části) a trup samotný je ten nejlevnější část... Dnes můžete mít bezúdržbový stealt povrch, za pár let možná i chytré materialy...
Větší problém je avionika + software, to je Achillova šlacha č.2 (po malém doletu)
Konstrukce pochází z doby, kdy nikdo o plug and play ani neslyšel, takže vše v F-22 je integrováno do jednoho celku a při výměně HW za jiný to způsobuje problémy v neočekávaných částech...
Takže USAF má velké problémy s modernizacemi... tohle je nejdražší část letadla a bylo by potřeba nejspíš začít od nuly.
Ani způsob jakým je programován software pro F35 není ideální (příští cesta je jít přes otevřenou architekturu) a nejspíš by to nešlo použít.
To že dnes je pořád hardware a software F-22 lepší než cokoliv co má konkurence neznamená, že tomu tak bude i do budoucna a konkurence může s moderní architekturou dosáhnout výsledky levněji a rychleji...
Takže jak vidíte, v podstatě by to chtělo novou konstrukci, kterou za pár let stejně dostanou...Skrýt celý příspěvekCo se týče T-50 nebo čínských stealth. Není to také o tom, že vyrobit 100 stíhaček a máte super fungující špičkovou sílu. Pro sto letadel musíte vycvičit minimálně 100 pilotů, ...Zobrazit celý příspěvek
Co se týče T-50 nebo čínských stealth. Není to také o tom, že vyrobit 100 stíhaček a máte super fungující špičkovou sílu.
Pro sto letadel musíte vycvičit minimálně 100 pilotů, investovat do nich strašlivé peníze, pořád je cvičit. Musíte počítat s tím, že někteří piloti odejdou a musíte cvičit nové. To platí i pro pozemní personál. Samozřejmě musí schopnosti nového letadla pochopit i velitelé.
Umět dokonale ovládnout tak nesmírně komplikovaný stroj jako je stíhačka, to není rok, dva, tři cvičení. To je neustále zdokonalování - platí asi +- přímá úměra. Čím více máš nalétáno, tím jsi lepší pilot.
Nevzpomenu, kdo to říkal, ale údajně trvá právě deset let, než letectvo a piloti plně využijí schopnosti nového stroje. Takže Američané s F-22 toho dosáhli +- nyní.
Dále tu jsou věci jako údržba strojů, kolik strojů jste schopni okamžitě vyslat do vzduchu. Když máte 100 T-50, neznamená to, že 100 T-50 vyšlete hned do vzduchu. Pokud 3/4, budete rádi.
Jak například dlouho trvá příprava na další let? T-50 se vrátí z mise, jak dlouho potrvá příprava na další let. Hodiny, desítky hodin? Po kolika letových hodinách musí celá T-50 na kontrolu?
Podívejte, kolik Rusové vyslali Su-35 (nebo celkově letadel) do Sýrie. To není o tom, že by nechtěli vyslat více ale jednoduše o tom, že více vyslat nemohou.Skrýt celý příspěvekmemo: Jak Black widow, tak x-32 byly technologické demonstrátory. Rozjet jejich výrobu by stálo mnohem více než obnovení F-22. Ale, to, že na "Západě" existuje několik konceptů v ...Zobrazit celý příspěvek
memo: Jak Black widow, tak x-32 byly technologické demonstrátory. Rozjet jejich výrobu by stálo mnohem více než obnovení F-22. Ale, to, že na "Západě" existuje několik konceptů v různém stádiu by mělo usnadnit výrobu Raptorů v odlišné specifikaci než má Americké letectvo.Skrýt celý příspěvek
V4 neni schopna postupovat spolecne ani v bodech kde se kupuje jiz finalni produkt. A neresme V4, ani CR a SR nejsou schopne spolupracovat ani v bodech kde se kupuje jiz finalni ...Zobrazit celý příspěvek
V4 neni schopna postupovat spolecne ani v bodech kde se kupuje jiz finalni produkt. A neresme V4, ani CR a SR nejsou schopne spolupracovat ani v bodech kde se kupuje jiz finalni produkt (radary). Ocekavat ze to zvladneme s PL a HU plus jeste dalsich X statu a to rovnou na nejnarocnejsim moznem projektu, nadzvukoveho letadla, je naprosta utopie.Skrýt celý příspěvek
Ano F22 pro Australii a Japonsko jsou nutností. F35 není schopné obsáhnout to co F15 nebo dokonce v případě Australie F111.Je jen dobře že Japonsko vyvíjí vlastí leteckou techniku ...Zobrazit celý příspěvek
Ano F22 pro Australii a Japonsko jsou nutností. F35 není schopné obsáhnout to co F15 nebo dokonce v případě Australie F111.Je jen dobře že Japonsko vyvíjí vlastí leteckou techniku a že tak činí i Jižní Korea v programu KF-X.Škoda že zatím na Tchaj-wanu nikdo nenašel odvahu navrhnout spoluúčast bud' na vyvoji japonského Shishinu nebo korejského KF-X.Mimo to se zapomíná že kromě toho legendárního F22 a F35 existují dvě již vyvinutá a vyzkoušená letadla a Boeing X-32 a zejména konkurent pro F22 Raptor neprávem zapomínaný Northrop YF-23 Black Widow II.Pokud si dobře vzpomínám tak třeba Dassault Mirage 5 byla také jinak známá pod jménem IAI Nesher a pak také jako IAI Kfir a dokonce pak ještě dále jako skutečně exotický ATLAS Cheetah. Inspirační precedens by tu tedy byl.Na druhou stranu ale japonská či korejská snaha vyvinout si něco originálně vlastního je ale možná úplně nejlepší řešení. Jinak uvažuje se už také o budoucím nástupci Grippenu?Vzhledem k ne úplně Fairplay vztahům uvnitř EU. Bylo by hloupé nepomyslet na nějakou možnou spolupráci v leteckém průmyslu zemí Višegrádské4 a případně i Rumunska či Ukrajiny s Japonskem, Jižní Koreou a také i s Tchajwanem nebo některými státy uskupení ASEAN. Konec konců v Zápodoevropském konsorciu Eurofighter vznikl Typhoon, v dalším konsorciu SEPECAT Jaguar nebo v ještě dalším PANAVIA Tornádo.A kde je nějaké Středo-Východoevropské konsorcium? Zatím alespon' na ten Grippen............Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...