Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor

F-22A
F-22A Raptor; větší foto / U.S. Air Force

Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills agituje za nákup amerických stíhacích letadel F-22A Raptor. Údajně pouze F-22A Raptor mohou Austrálii zajistit leteckou nadřazenost ve vzduchu nad okolními státy. 

Obnovení výroby F-22A? Těžko...

Do dnešních dní americké letectvo odebralo 187 stíhaček F-22A. Původně přitom letectvo požadovalo 750 strojů a později 339. Poslední F-22A Raptor opustil výrobní linku v Georgii v roce 2012.

Někteří bývalí důstojníci a zástupci letectva označují ukončení výroby F-22A jako "největší strategickou chybu." Důvodem jsou především narůstající vojenské schopnosti Ruska, a především Číny. V poslední době se hlasy o obnovení výroby F-22 obevují čím dal častěji.

Firma Lockheed Martin si po ukončení výroby F-22A ponechala všechny výrobní zařízení, nástroje i přípravky. Obnova výroby F-22 je tak teoreticky možná; cena za restart programu F-22 je však astronomická.

Naposledy v prosinci tajemnice amerického letectva Deborah Lee James označila obnovení výroby F-22A Raptor za "přání z říše snů". James citovala studii nezávislé výzkumné organizace RAND Corporation z roku 2010. Podle studie výroba 75 nových F-22A Raptor pro americké letectvo přijde na 17 miliard dolarů (227 milionů dolarů za jedno F-22).

Letoun F-22A Raptor v současné době nemá ve vzduchu konkurenci. Bude tomu tak platit minimálně ještě jedno desetiletí. Rusko stále posouvá masovější zavedení T-50 do výzbroje, T-50 tak v následujících letech pozici F-22 neohrozí. 

Na svých stealth letounech pracuje Čína. Avšak vzhledem k rychlostí výroby, složitému výcviku a nutnosti naučit se efektivně využívat všechny vlastnosti nových stíhaček nebudou čínské stealth letouny hrozbou pro F-22A minimálně ještě následujících deset let.

Avšak naopak podle kritiků, nové západní stíhačky F-35 Lightning II zaostávají (ve vzdušných soubojích) jak za vyvíjenými ruskými a čínským stealth letouny, tak i za nejnovějšími stroji řady Su-30 a Su-35 - přesněji řečeno, neposkytují dostatečnou úroveň technické nadřazenosti.

Hlavním úkolem F-22A Raptor je ničit letadla protivníka.

Zájem cizích zemí po F-22 neustává

O F-22A Raptor projevují pravidelně zájem cizí letectva. Například izraelské letectvo by rádo vidělo ve své výzbroji 24 stíhaček F-22A Raptor. Pravidelně se mluví o zájmu Japonska a Austrálie.

Všechny zmiňované země se stanou významnými uživateli F-35 Lightning II. Avšak ve všech zemích zaznívají kritické hlasy k nákupu F-35. Naposledy bývalý velitel australského letectva Chris Mills kritizoval nákup 100 F-35A pro RAAF. Podle Millse F-35 jsou "irelevantní" v leteckém vzdušném boji proti moderním ruským letounům.

Podle Millse Austrálie již v minulosti ztratila regionální leteckou převahu a může ji ztratit znovu, jak Čína a další země jihovýchodní Asie zavádějí nové stíhací letouny. Vzhledem ke své poloze a velikosti je přitom udržení letecké (a námořní) převahy pro Austrálii klíčové.

Mills své obavy opírá o své zkušenosti bojového pilota (od 1975).

"Letěl jsem bojovou misi v Mirage nedaleko malajského Butterworthu a stálo se následující," vzpomíná Mills. "12. letka malajského královského letectva byla vybavena F-5A Tiger a vyzvala 3. letku RAAF do vzdušného souboje čtyři na čtyři. Po zapojení jsme zjistili, že jsme horší: Piloti F-5E mohli přetočit Mirage v zatáčkách a měli lepší střely vzduch-vzduch a lepší zaměřovače. Mohli jsme je překonat ve stoupání a v rychlosti, což je užitečné pro útěk, ale nikoliv pro zabití protivníka. F-5E měl velmi malý čelní radarový průřez, takže je bylo těžké odhalit na radaru nebo vizuálně."

Právě Čína a Malajsie zavádějí moderní ruské letouny Su-30 nebo Su-35. Letouny mohou létat dále, rychleji a nést více zbraní než australské F/A-18 a budoucí F-35.

Mills proto na konci ledna tohoto roku podal australskému parlamentu oficiální písemný návrh na zahájení vyjednávání se Spojenými státy a dalšími zeměmi na společném nákupu stíhaček F-22 Raptor. Spojené státy, Austrálie, Kanada, Japonsko, Korea a další státy NATO mohou v prvních pěti letech odebrat přes 420 vylepšených F-22C. Mills rovněž vyzývá k vývoji dvousedadlové verze F-22E.

Údajně jedině takovým způsobem si západní země mohou udržet globální leteckou převahu nad svými protivníky.

Problém však je, že americký Kongres zákonem (2006) zakázal prodej F-22 do zahraničí. Obnovení výroby a prodej F-22 do zahraničí nebude stát jen mnoho miliard dolarů, ale vyžádá si i změnu americké legislativy.

Zdroj: War Is Boring

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor

F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo ...

Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku

Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...

Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl

Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve ...

ATD-X: Japonská konkurence stíhaček F-22 a T-50

Japonsko pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru stíhacího letadla Mitsubishi ATD-X ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Shania
    15:12 14.02.2016

    strikehawk: přesně tak, všechny F-35A budou stejné, s vyjímkou modu které si určí zákazník sám. UK tam mělo možná kritiku toho, že nebudou mít přímý přístup ke zdrojáku, ...Zobrazit celý příspěvek

    strikehawk: přesně tak, všechny F-35A budou stejné, s vyjímkou modu které si určí zákazník sám.

    UK tam mělo možná kritiku toho, že nebudou mít přímý přístup ke zdrojáku, každopadně když dáš link, řeknu ti víc.


    Co se týká té downgradované verze, tak si můžeš počíst zde:

    http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    14:00 14.02.2016

    KOLT, Shania ..... Jestli si myslíte, že verze pro státy jako jsou Norsko, Italie apod budou obsahovat naprosto totožnou výbavu bez naprosto nutného downgrade jako pro USAF nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT, Shania .....

    Jestli si myslíte, že verze pro státy jako jsou Norsko, Italie apod budou obsahovat naprosto totožnou výbavu bez naprosto nutného downgrade jako pro USAF nebo USN tak jste na těžkém omylu. Dokonce to bylo i předmětem kritiky ze strany parlamentu nebo nějakého výboru pro obranu v UK, že jejich verze nebude obsahovat některé nejnovější senzory neschválené pro export. A to je Británie v podstatě partner, který by měl sdílet veškeré know-ho kvůli rozsahu zapojení do programu....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:01 14.02.2016

    pro pet.rok: Jj, vím :-) Otázkou je, zda je nutné jít touto cestou, když a) knihoven a hotových řešení ve Fortranu je o řád víc než v C; b) spousta programátorů v daném oboru jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    pro pet.rok: Jj, vím :-) Otázkou je, zda je nutné jít touto cestou, když a) knihoven a hotových řešení ve Fortranu je o řád víc než v C; b) spousta programátorů v daném oboru jsou PROGRAMÁTOŘI a ne pojídači koláčů ;-)

    Ale je to jedno, já to dával jen jako příklad, v čem má Cčko a jeho linkery výhodu. Mmchd, v principu můžou použít pro F-35 i části kódu z F-22, aniž by je přepisovali do Cčka. Obráceně to půjde těžko, především kvůli architektuře sw pro F-22 (pokud je pravda to, co psal onen generál).Skrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    23:19 13.02.2016

    KOLT: "Pokud něco není možné napsat v C (přesné výpočty za desetinnou čárkou, např.), tak není problém to napsat ve vhodném jazyce (Fortran, kupř.) ..." kniznic pre "arbitrary ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: "Pokud něco není možné napsat v C (přesné výpočty za desetinnou čárkou, např.), tak není problém to napsat ve vhodném jazyce (Fortran, kupř.) ..."

    kniznic pre "arbitrary precision" je v C alebo C++ k dispozicii viacero takze urcite nie je dovod na to pouzivat Fortran.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:06 13.02.2016

    Varianty A, B, C jsou snad o typu letadla (klasické, STOVL, námořní). To už na Sputniku zvládají takovéhle kotrmelce, že z nich udělali "exportní" verse? Nebo to má být něco ...Zobrazit celý příspěvek

    Varianty A, B, C jsou snad o typu letadla (klasické, STOVL, námořní). To už na Sputniku zvládají takovéhle kotrmelce, že z nich udělali "exportní" verse? Nebo to má být něco jiného? Každopádně je to kravina.Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    20:42 13.02.2016

    strikehawk: existují tři varianty A,B, C s tím že některé státy mají specifické požadavky na určité systémy. Např Norsko chce brzdící padák, Izrael má požadavky na vlastní ...Zobrazit celý příspěvek

    strikehawk: existují tři varianty A,B, C s tím že některé státy mají specifické požadavky na určité systémy.

    Např Norsko chce brzdící padák, Izrael má požadavky na vlastní moduly REB (plug and play) atd.

    To co píšeš o okleštěné exportní verzi je nesmysl.

    A jaký systém vlastně poskytuje celokruhové pokrytí pro T-50?Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    16:35 13.02.2016

    Jistě: existují dokonce 3 verze s rozdílnými vlastnostmi dle použitých technologii : první nejlépe vybavena pro USA, druhá pro UK jako druhého hlavního partnera programu a třetí ...Zobrazit celý příspěvek

    Jistě: existují dokonce 3 verze s rozdílnými vlastnostmi dle použitých technologii : první nejlépe vybavena pro USA, druhá pro UK jako druhého hlavního partnera programu a třetí pro ostatní s některými dalšími subvariantami ( nápr pro Izrael apod)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    16:13 13.02.2016

    Ona existuje nějaká ořezaná exportní verse F-35 :-O

    Ona existuje nějaká ořezaná exportní verse F-35 :-O

  • strikehawk
    14:44 13.02.2016

    Představovat si, že USA znovuobnoví výrobu RAPTORU je samozřejmě nesmysl. Jediným představitelným impulsem by musel být konflikt s nikým jiným než Ruskem nebo Čínou. Zejména ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Představovat si, že USA znovuobnoví výrobu RAPTORU je samozřejmě nesmysl. Jediným představitelným impulsem by musel být konflikt s nikým jiným než Ruskem nebo Čínou. Zejména ve vztazích s Ruskem jsou desetiletí nastaveny nepřekročitelné mantinely a obě strany se podle toho chovají a projevují maximální zdrženlivost v konfliktních situacích, komunikují a nenechají se zatáhnout do konfrontace a v žádném případě neuplatňují podvraťácké manýry viz Erdogan a Turecko.
    Materiálové technologie, aerodynamika a další pokročili natolik, že bez zásadní modernizace by se jednalo o obrovský krok zpět. Proto nejde jen o znovuobnovení linky ale o vývoj defakto nového letadla se vším všudy a s těžko odhadnutelnými náklady vztaženo k posledním programům F-35 apod. Všechny západní důvěryhodné komentáře se vzácně shodují, že v aerodynamické koncepci je T-50 bezesporu výrazně nadřazen F-22, v koncepci a celkové filozofii celokruhového radarového snímání okolí je T-50 rovněž dál......
    Obě země navíc evidentně nemají zájem popustit nejnovější technologie ani svým nejbližším spojencům a to za žádnou cenu - viz článek a zájem Austrálie , Japonska a Izraele a naopak průtahy ve vývoji T-50 a spolupráce s Indií a transferu technologií.
    Domnívám se proto, že USA nemají skutečný zájem dodávat RAPTORY NIKOMU radši využít zbytkový potenciál předchozí generace - F-15, F-18 a F-16 a okleštěných exportních verzí F-35.
    Stejně tak podle mě Rusko kromě určitých techniologických, finančních a vývojových problémů, které jsou u takovýchto projektů zcela běžné nesnaží vývoj T-50 urychlit a chce využít maxumálně exprotní potenciál derivátů Su-27 , které se stále skvěle prodávají a jejiž hodnota a prodejnost po uvedení nové exportní verze T-50 by dramaticky klesla ........to je můj názorSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    14:17 13.02.2016

    Government likes Ada... write in C! Write in C, write in C, write in C.... :-) Ale ten je holt jen pro programátory :-( Každopádně až toliko nepřekvapí, že starší sw v této ...Zobrazit celý příspěvek

    Government likes Ada... write in C! Write in C, write in C, write in C.... :-)
    Ale ten je holt jen pro programátory :-(

    Každopádně až toliko nepřekvapí, že starší sw v této oblasti je v Adě, nicméně použití Cčka u F-35 je bez debaty krok správným směrem – přesně z toho důvodu, jak se uvádí v textu, máte prostě mnohem větší šanci sehnat schopné programátory. Pokud něco není možné napsat v C (přesné výpočty za desetinnou čárkou, např.), tak není problém to napsat ve vhodném jazyce (Fortran, kupř.) a přilinkovat – Cčkové kompilátory/linkery tohle právě zvládají dobře.

    Abych nezapomněl, díky, Shania!Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:17 13.02.2016

    Naith: nic oficiálního, nicméně si vzpomínám na jedno vlákno kde se o tom bavili (diskuze začala pár stránek před tím), konkretně koukni na post od thepointblank ...Zobrazit celý příspěvek

    Naith: nic oficiálního, nicméně si vzpomínám na jedno vlákno kde se o tom bavili (diskuze začala pár stránek před tím), konkretně koukni na post od thepointblank

    http://www.f-16.net/forum/view...

    Bylo tam dalších pár zajímavých komentářů, nic co by ti lae konkrétně pomohlo.

    F-22 tam má vlastní sekci, takže zkus kouknout tam.

    Něco malo jsme ti našel:

    http://www.f-16.net/forum/view...

    F-22 also uses software written in a very rare language called Ada, which is pretty much only used in military aerospace programs. Which means finding competent programmers is both expensive and time consuming, and the skills don't transfer to other industries.

    F-35 is, largely, written in some C variant, which is what they teach in most CS courses. Much easier to find and retain talent.


    A super, tady je přímo text ze článku, který už není dostupný o modernizacích.

    http://www.f-16.net/forum/view... Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    12:09 13.02.2016

    Až USA obnoví výrobu F-22, tak to budou tři nepilotovaný verze na jednu dnešní pilotovanou - a to je bez dvou 750 ks. :-)

    Až USA obnoví výrobu F-22, tak to budou tři nepilotovaný verze na jednu dnešní pilotovanou - a to je bez dvou 750 ks. :-)

  • Naith
    16:03 11.02.2016

    Shania Existuje nějaký zdroj ohledně SW a HW pro F22. Jako programátora mě to velmi zajímá. :)

    Shania Existuje nějaký zdroj ohledně SW a HW pro F22. Jako programátora mě to velmi zajímá. :)

  • RiMr71
    17:26 10.02.2016

    ....zdá se mi, čím je řev kolem F-35 ve vyšší tónině, tím je to éro lepší... :)

    A F-22 - pro mě osobně je to prostě král nebes. A král je jen jeden... :)

    ....zdá se mi, čím je řev kolem F-35 ve vyšší tónině, tím je to éro lepší... :)

    A F-22 - pro mě osobně je to prostě král nebes. A král je jen jeden... :)

  • Shania
    15:37 10.02.2016

    jj284b: protože to je jen skupina okolo APA, takže Kopp, Mils a další. Aby jsi věděl co je Mils zač, najdi si ty jeho simulace co má z předělaného ...Zobrazit celý příspěvek

    jj284b: protože to je jen skupina okolo APA, takže Kopp, Mils a další.

    Aby jsi věděl co je Mils zač, najdi si ty jeho simulace co má z předělaného Harpoonu.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Perfektně vyvážené s APA, kde děli vše možné i nemožné aby ruská technika byla lepší jak F35....
    Duvod?
    aby Australie potřebovala F-22 a F-111Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    15:28 10.02.2016

    Shania: presne to mi pride na tych vykrikoch najdivnejsie... Australia chce zachytny stihac a pritom ziaden nikdy nemali.. namiesto toho sa orientovali na multirole...

    Shania: presne to mi pride na tych vykrikoch najdivnejsie... Australia chce zachytny stihac a pritom ziaden nikdy nemali.. namiesto toho sa orientovali na multirole...

  • Mirage
    10:10 10.02.2016

    Cisty cockpit ma taky Rafale viz. zde http://f.ptcdn.info/070/009/00... nevim zda to je fotka. Srovnejte s Mirage ...Zobrazit celý příspěvek

    Cisty cockpit ma taky Rafale viz. zde http://f.ptcdn.info/070/009/00... nevim zda to je fotka. Srovnejte s Mirage https://farm4.staticflickr.com... jeste pro srovnani Su-35: https://pbs.twimg.com/media/B8... a PakFa: http://img-fotki.yandex.ru/get... Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:07 10.02.2016

    CerVus: nic proti, ale to že Austrálie chce Raptory je jen a jen tlak APA.... kteří jsou v Australii za totalní idioty... a dokonce byl od nich pár let klid když to od letectva ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: nic proti, ale to že Austrálie chce Raptory je jen a jen tlak APA.... kteří jsou v Australii za totalní idioty... a dokonce byl od nich pár let klid když to od letectva schytali.


    Kdyby Australie potřebovala nuzně záchytný stíhač, meli by dávno F-15..., nekupovali by stop gap superhornety a předtím Mirage atd...

    Stejně Kanada, pořád keci jak není F35 vhodným stojí moc peněz a pak by utahli Raptory? Podstatně dražší letadlo ve všech ohledech...

    Taky jak rychle zjistili, že F35 není dražší než konkurence, tak rychle ubrali od předvolebních slibů a nevylouči F35 z testů na další stíhací letoun...za který jen utratí další prachy + proložení životnosti hornetů protože ztratí čas...


    Izrael není US, ten úspěšně provozuje F-16 i v AA roli a stejně tak to bude s F35, použijí je jako force multiplier pro starší letadla ve všech možných rolích.

    Co se týká toho kokpitu, tak máš částečně pravdu, ale poslechni si to co říkají i piloti Typhonu co měli možnost s F35 letět (mají po F35 nejpokročilejší přilbu....).Skrýt celý příspěvek

  • BrothersAndSisters
    08:35 10.02.2016

    Tak Raptor je samozřejmě nepřekonaný a momentálně ničím nenahraditelný. Současně je ovšem stále natolik utajovanou technologií, že jí prostě Američané z ruky nedají a to ani ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak Raptor je samozřejmě nepřekonaný a momentálně ničím nenahraditelný. Současně je ovšem stále natolik utajovanou technologií, že jí prostě Američané z ruky nedají a to ani nejvěrnějším. Čína a Rusko vždycky vynikali ve špionáži a marná sláva, lépe se chrání technologické tajemství na americké půdě či základně. Ten článek, který tu dal Shania popisuje jednak nadšení italského pilota, ale současně zmiňuje, že přelet se konal na první F-35 vyrobené v Itálii. No představa, že se Raptor montuje v Itálii - to můžou dát rovnou jeho plány na ulozto ... F-35 nebyla koncipována jako náhrada za F-22 a oba programy běžely souběžně a nijak si nekonkurovaly. To že stroje 4++ se snaží integrovat věci z 5. generace jenom potvrzuje, že jsou to dobré věci. Digitální kokpit je ale jen výstup pro pilota. Vlastnosti F-35 nebo F-22 stroj 4. generace nezíská tím, že mu tři displeje nahradí jedním velkým. Mimochodem pořád hledám pořádnou a věrohodnou fotku kokpitu T-50 a jsou jen takové "napůl", ale i tak jsou ve srovnání s F-35 ostatní kokpity stále přeplněné přístroji a ovladači (i u Raptora) u F-35 je "pracoviště" pilota nejstřídmější a nejupravenější.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    07:56 10.02.2016

    BrothersAndSisters: Nevím, ale tenhle plně digitální kokpit proniká do čím dál tím víc strojů generace 4+. Ty pokud ještě chvíli zůstanou ve výrobě budou uvnitř do pár let vypadat ...Zobrazit celý příspěvek

    BrothersAndSisters: Nevím, ale tenhle plně digitální kokpit proniká do čím dál tím víc strojů generace 4+. Ty pokud ještě chvíli zůstanou ve výrobě budou uvnitř do pár let vypadat stejně. Počítač řídící let také jde modernizovat. Beztak by bez něj naprostá většina moderních letadel nedokázala vůbec letět. Jistě stále to budou letadla 4++, ale ten rozdíl už takový nebude. A pokud státy jako Austrálie nebo Kanada potřebují primárně záchytný stíhač operující v pár kusech na velkém prostoru, tak jsou pro ně 4++ lepší než pomalá F-35, která musí operovat ve velkých počtech.
    Izrael je má primárně na nálety na to nesmíme zapomínat (Sufa půjde do druhé vlny). Na vybudování vzdušné nadvlády bude stále disponovat F-15. Letos by měli navíc obdržet první F15SE. Nejlepší je, že oni ty F-35 i F-15SE dostanou jako kompenzaci za Iránský jaderný program a za neochotu USA jim dodat F-22.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 5