Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

L-159 ALCA v barvách Draken International; / Draken International

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na americkou vojenskou základnu Nellis Air Force Base v Nevadě. Letouny zde budou dlouhodobě poskytovat leteckou podporu výcviku pilotů amerického letectva.

Americké letectvo (US Air Force) plánuje čím dal častěji využívat ex-vojenská letadla soukromých společností k podpoře výcviku svých pilotů. Ex-vojenská letadla soukromých společností nejčastěji simulují letouny a hrozby protivníka a působí cvičně proti americkým pilotům ve stíhačkách F-15, F-16, F-22 nebo F-35. 

Taková schopnost, tedy simulovat letecké síly protivníka, se v americké vojenské terminologii označuje jako ADAIR (Adversary Air). Americké letectvo samo o sobě provozuje dvě letky "agresorů", a to 18. AGRS (18th Aggressor Squadron) na základně Eielson, Aljaška a 64. AGRS (64th Aggressor Squadron) na zmíněné základně Nellis, Nevada.

Obě letky ale mají nedostatečné kapacity v poskytování schopností ADAIR. Americké letectvo tak využívá služeb soukromých společností, které navíc poskytují letouny s nižšími provozními náklady.

Největším soukromým operátorem ex-vojenských letadel na světě je americká firma Draken International. Ta ve svém inventáři má více než 80 letadel, mimo jiné 11 A-4 Skyhawks, devět Aermacchi MB339CB, 27 MiGů-21 a prozatím 11 českých letadel L-159 ALCA. Celkově do konce roku 2017 Draken získá z České republiky 21 L-159 ALCA.

Nákup L-159 a jejich nasazení na základně Nelis má vyřešit deficit ve schopnostech ADAIR amerického letectva a dramaticky zlepšit výcvik amerických pilotů základny.

L-159 ALCA díky svému pokročilému radaru GRIFO umožňuje Drakenu simulovat pokročilé hrozby. Američtí piloti tak mohu například cvičit reakce na zaměření svého letadla radarem protivníka.

“Letadlo předčilo všechna očekávání s mimořádnou spolehlivostí a s pozoruhodně výkonným radarem,” uvedl Sean Gustafson, viceprezident pro obchodní rozvoj v Draken International. Firma také pokřtila L-159 “bojovým” jménem Honey Badger, tedy Medojed.

Na letecké základně Nellis působí Draken od prosince 2015 jako jediný soukromý poskytovatel (mimo 64. AGRS) schopností ADAIR. Američtí piloti z 16. výcvikové letky (16th Weapons Squadron) na stíhačkách F-16/F-35, 17. výcvikové letky (17th Weapons Squadron) na F-15E a 433. výcvikové letky (433rd Weapons Squadron) na F-15C/F-22 z 57. leteckého křídla (57th Wing) začali proti L-159 trénovat již v dubnu.


L-159 na nizozemské základně Leeuwarden

Kromě L-159 na základně Nellis působí také 13 letadel A-4 Skyhawks od Drakenu. Oba typy operují bok po boku právě s 64. AGRS.

Od konce roku 2015 až do dnešních dní pode tiskové zprávy Draken zajistil 2600 cvičných letů a 4000 letových hodin. Firma tak americkému letectvu údajně ušetřila již 150 milionů dolarů.

Draken již nasadil letadla L-159 ALCA nejen pro výcvik pilotů a instruktorů (Weapons Squadrons) ze základny Nelis, ale také v rámci mezinárodního cvičení Red Flag, ale také ve prospěch 422. testovací a vyhodnocovací letky (422nd Test and Evaluation Squadron) - ta má za úkol testovat operační výkony všech nových letadel a munice.

Zvýšená přítomnost na základně Nelis není jediná novinka z “americké mise” L-159 ALCA. 19. června tři letouny Draken L-159 přeletěly Atlantik a přistály na základně nizozemského letectva Leeuwarden. V Nizozemsku budou L-159 působit čtyři týdny a podporovat výcvik nizozemských, dánských, norských, belgických a portugalských pilotů stíhaček F-16.

V Nizozemsku Draken spolupracuje s domácí firmou Skyline Aviation BV, která ozbrojeným silám poskytuje podobnou službu. Mezi hlavní letouny Skyline Aviation patří rovněž české L-39 Albatros.

Zdroj: PR Web

Nahlásit chybu v článku


Související články

České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V ...

Display piloti L-159 ALCA zahájili sezónu ve Strakonicích

Akrobatické prvky, míjení letounů při čelních průletech, přelety maximální a minimální rychlostí či ...

RETIA dodala Armádě ČR již šestý radar ReVISOR

Ve čtvrtek 29. června byl završen další z úspěšných projektů pardubické společnosti RETIA, předního ...

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jirosi
    19:37 12.07.2017

    Luky : A teď to chce říct i b) Tedy to že je vyrobilo na základě RVHP a ty státy je byli v podstátě nuceny objednat/odebrat. Takže po pádu východního bloku jich mají mraky a ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky : A teď to chce říct i b) Tedy to že je vyrobilo na základě RVHP a ty státy je byli v podstátě nuceny objednat/odebrat.

    Takže po pádu východního bloku jich mají mraky a nové tím pádem nepotřebovaly. Potom ten problém že Alca je bitevník, jenže Aero se neproslavilo výrobou bitevníků ale cvičných letadle na což má zbytečné technologie které se ale platí.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:32 12.07.2017

    Qaxi: dodavatele avioniky určila vláda ČR (už si nepamatuju jestli Klausova nebo která), jakožto zákazník firmy Aero. Cervus: Alca může s klidem shazovat u laserem naváděné pumy, ...Zobrazit celý příspěvek

    Qaxi: dodavatele avioniky určila vláda ČR (už si nepamatuju jestli Klausova nebo která), jakožto zákazník firmy Aero.
    Cervus: Alca může s klidem shazovat u laserem naváděné pumy, ale zákazníkovi stačí shazovat nepoměrně levnější neřízené pumy.

    --

    Projekt Aero potopila kombinace několika věcí:
    1) politické sabotáže programu (např.Tvrdík)
    2) škrty v rozpočtu (nedokončení certifikace podvěsné výzbroje a výstroje dle plánu, např. PTŘS Brimstone, navigačně-střelecký kontejner TIALD, průzkumné pouzdro Vinten atd.), což pokračuje dodnes
    3) armádní přehlížení projektu L-159B
    4) manažerské vedení BoeinguSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    19:21 12.07.2017

    To jsou zase naivní souvislosti, proč F-15?...jako protože je teď v sortimentu Boeingu jo Jirosi? To ale neznamená, že korporace nespolupracují mezi sebou a hlavně se svou ...Zobrazit celý příspěvek

    To jsou zase naivní souvislosti, proč F-15?...jako protože je teď v sortimentu Boeingu jo Jirosi? To ale neznamená, že korporace nespolupracují mezi sebou a hlavně se svou vládou.

    Angažmá Boeingu se probíralo na vládní úrovni. Zjisti si za kolik dostali neomezené rozhodovací pravomoce a jak debilně byla ta smlouva sepsaná...dostali vše, nic neriskovali a věděli, že když to pohnojí, ještě dostanou vysoké odstupné. Naši tomu debilně věřili, protože se zaručil kongres.
    Výrobní cena prodaných letadel jsou jen zlomek zisku. Většinu pak dělá servis a údržba. Aero vyrobilo 70% světový produkce cvičných strojů této kategorie, asi 6700 kusů. Jen údržba s upgrady je obrovský byznys. Američané tak krásně potopili konkurenci a ještě se napakovali. Albatrosa ani Alcu nepropagovali a ještě proti nim Boeing v soutěži stavěl T-45 Goshawk. Na cerifikaci civilního dopraváčku se vybodli a ve státech ho zařízli. Kde by někdo chtěl Alcu navzdory liknavosti managmantu, tam to zařízli krz elektroniku. Dohodli si výrobu vysoce ztrátových subdodávek pro Sikorského. Trvdík beztak trolil na objednávku, Gripen s tím má prd.

    V průmyslu je všeobecně znám postoj Američanů aťuž v letectví či radarech/pasivních systémech - tady se nic vyvíjet nebude, vyrábět jen subdodávky s prd přidanou hodnotou.

    Já si tímhle ale už angažmá Alcy ve státech nekazím. Jen doufám, že nynější subdodávky Aera do USA nepodmiňují sabotováním mokrýho křídla...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:31 12.07.2017

    raziel: To nebyla "vlažnost vlády", ale cílené potopení. Nechci o tom bez domluvy s nima psát moc víc, ale to potápění vůbec nebylo kvůli Boeingu (ač se ten prodej nepoved, v tom ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel: To nebyla "vlažnost vlády", ale cílené potopení. Nechci o tom bez domluvy s nima psát moc víc, ale to potápění vůbec nebylo kvůli Boeingu (ač se ten prodej nepoved, v tom naprosto souhlas), ale šlo o domácí politické hry a situaci kolem protlačení gripenů.

    Jirosi: Situace pro tydle stroje byla hodně špatná, ale nějaké kontrakty rozjednané byly. Šance aspoň něco prodat tady byla (tuším jednalo se např. s Egyptem, další země si nepamatuju).Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    18:26 12.07.2017

    No já se opírám o realitu: Boeing žádné letadlo podobné kategorie nevyráběl, pro východní státy asi nikdy vyrábět ani nebude. Kdo z tradičních uživatelů Aera nakupoval nové ...Zobrazit celý příspěvek

    No já se opírám o realitu: Boeing žádné letadlo podobné kategorie nevyráběl, pro východní státy asi nikdy vyrábět ani nebude.

    Kdo z tradičních uživatelů Aera nakupoval nové cvičné případně podzvukové bitevníky ?

    Státy co na to měli jako Rusko jsi prostě vyvinulo svoji verzi a žádné nákupy by se tam stejně nekonaly. Nebo žiješ v představě že by někdo v Rusku dovolil zavedení letadla od "Boeingu" ? Hlavně když jejich vlastní výrobci nemají do vyrábět ?Skrýt celý příspěvek

  • Fluidum
    18:23 12.07.2017

    raziel87:
    Prosím přestane útočit na diskutující.

    Nápověda: Někdy je lepší nenapsat nic.

    raziel87:
    Prosím přestane útočit na diskutující.

    Nápověda: Někdy je lepší nenapsat nic.

  • raziel87
    18:12 12.07.2017

    proč máš pořád tu utkvělou potřebu dokazovat, že si jalovej......málokdy si dáš věci do hlubších souvislostí

    proč máš pořád tu utkvělou potřebu dokazovat, že si jalovej......málokdy si dáš věci do hlubších souvislostí

  • Jirosi
    18:03 12.07.2017

    "Boeing Aero cíleně potopil - v konkrétním místě a čase se jednalo až o příliš velkou konkurenci." Jako že výrobou podzvukových cvičných/bitevníků mohlo Aero konkurovat Boeing ? ...Zobrazit celý příspěvek

    "Boeing Aero cíleně potopil - v konkrétním místě a čase se jednalo až o příliš velkou konkurenci."

    Jako že výrobou podzvukových cvičných/bitevníků mohlo Aero konkurovat Boeing ? A co by ten Boeing nasazoval do těch tendrů F18/F15/ ?

    Možná je prostě realita prostější... v 90-2020 nikdo žádné takové stroje na trzích kde by mělo Aero šanci nekupoval.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    17:48 12.07.2017

    Už sem to v nějaké diskuzi k Alce zmiňoval. Známý tam v 90. letech pracoval. To, že byla podpora vlády České republiky tak vlažná, bylo způsobeno hlavně prodejem Aera Vodochody ...Zobrazit celý příspěvek

    Už sem to v nějaké diskuzi k Alce zmiňoval. Známý tam v 90. letech pracoval. To, že byla podpora vlády České republiky tak vlažná, bylo způsobeno hlavně prodejem Aera Vodochody Boeingu, který přišel Aero v roce 1998 "zachránit" - o prodeji se vědolo už od 95. Boeing si dal takovou práci, že v rámci "pomoci" mimo jiné nechal zničit i unikátní kopyto na překryt kabiny. Boeing Aero cíleně potopil - v konkrétním místě a čase se jednalo až o příliš velkou konkurenci.

    Potácejícímu se Aeru v krkolomných 90. letech však dal jen ránu z milosti, řekli by někteří........Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:31 12.07.2017

    Cervus - to nebylo od těch politiků "hloupost" a nekompetentnost. To bylo zadání. Prostě se v tu dobu L159 nehodila do krámu a byla cíleně zaříznuta. Jinak Aero kontakty má. ...Zobrazit celý příspěvek

    Cervus - to nebylo od těch politiků "hloupost" a nekompetentnost. To bylo zadání. Prostě se v tu dobu L159 nehodila do krámu a byla cíleně zaříznuta.

    Jinak Aero kontakty má. Sice už to zdaleka není to, co to bejvalo, ale ta firma je oproti jinem firmám opravdu zavedená a měla a snad ještě i má na čem stavět. Těch x9 po světě nelítá málo.

    ===

    Jinak prověřenost bojem není to, že se denně dělaje výkruty proti desítkám raket. Prověřenost v boji je především to, že TEĎ POTŘEBUJU VZLÍTNOUT A TEĎ TAKY VZLÍTNU. A že to udělám stokrát za sebou, i když třeba hapruje logistika s náhradníma dílama, i když se mi něco neplánovaně porouchá, i když....
    Čistě fakt, že se daří letku L159 v delším horizontu bezproblémově provozovat v bojové situaci, byť proti jednoduchému protivníkovi, je pro to letadlo dobrá vizitka. To není zdaleka samozřejmost.

    Jinak super Tucano proti podobnému protivníkovi funguje podobně - až na jednu drobnou věc: na místo, kde má působit se dostane za dvojnásobnou dobu, oproti L159. A také např. nejde použít pro základní výcvik pilota na proudovém stroji.
    Samozřejmě, zas na provoz bude levnější atd. atd. - je to prostě jinej stroj s jinejma silnejma a slabejma stránkama, byť se jeho role s L159 dosti překrejvaj.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:36 12.07.2017

    Kdyby se naši představitelé zamysleli než o tom letadle něco plácnou do novin. Kdyby ho GŠ nezazdil co se výzbroje a modernizace týče. Kdyby se Aero mohlo o někoho při nabídkách ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyby se naši představitelé zamysleli než o tom letadle něco plácnou do novin.
    Kdyby ho GŠ nezazdil co se výzbroje a modernizace týče.
    Kdyby se Aero mohlo o někoho při nabídkách k prodeji opřít.
    Takových kdyby se dá najít více. Je pravdou že mu nejvíce ublížili nekomptentní politici. Jenže takový je holt život. Malá zbrojovka bez kapitálu, kontaktů, odběratelů a díry na trhu prostě nemá velké šance. Proto ani nevěřím, že se 159 dostane v Rakousku mezi vážné kandidáty.
    A to, že je bojem prověřené je k pousmání. Na bojišti, kde není pořádné PVO odhodí dvě neřízené bomby. To zvládne téměř cokoli. Ověřené je leda to, že zvádné delší působení v klimaticky náročné oblasti. Stejnou práci odvádí v Afghanistánu Super Tucano.
    To letadlo prostě zoufale potřebuje inovace. Dokud nebude existovat letuschopný kus 159NG, tak je jeho prodej moderním armádám jen sen.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:32 12.07.2017

    avionika je zástupnej problém - to jde řešit (viz 39-NG, viz současný prodej do Iráku atd...). Zásadní problém byla totální sabotáž prodeje 159 ze strany naší vlády, protože to ...Zobrazit celý příspěvek

    avionika je zástupnej problém - to jde řešit (viz 39-NG, viz současný prodej do Iráku atd...). Zásadní problém byla totální sabotáž prodeje 159 ze strany naší vlády, protože to mohlo hodit stín na plánovaný nákup Gripenů. Onen slavný výrok ministra obrany byla jen špička ledovce.

    Vojenský produkt, který nemá podporu vlastního státu, nemá na trhu šanci.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    13:52 12.07.2017

    jj zase téma usa, u nás toho po... investoři tolik a napříč světem, ale tohle je věčné téma. Proč hledat chybu u nás když to jde jednoduše svalit na usa:.D Já spíše vzpomínám jak ...Zobrazit celý příspěvek

    jj zase téma usa, u nás toho po... investoři tolik a napříč světem, ale tohle je věčné téma. Proč hledat chybu u nás když to jde jednoduše svalit na usa:.D
    Já spíše vzpomínám jak náš ministr obrany říká, že L159 je více nebezpečná pro pilota než protivníka...:(
    Trošku soudnosti pánové. Hlavně prosím ne debatu o tom kdo vytuneloval u nás nejvíce a jaké byl kdo národnosti. To zase bude pak západ/východ a to fakt ne.Skrýt celý příspěvek

  • Fluidum
    13:02 12.07.2017

    Fakktta:

    Mě se líbí jak dokážete 300 milionový stát označit za jednotnou entitu, "která něco dělá".
    Určitě je to spiknutí - všech Američanů

    Fakktta:

    Mě se líbí jak dokážete 300 milionový stát označit za jednotnou entitu, "která něco dělá".
    Určitě je to spiknutí - všech Američanů

  • Luky
    12:32 12.07.2017

    @Nikdo "Fakktta drzost je tvrdit že za naše chyby může někdo jinej než my. " Američani dali záruku kongresu. Jo, naše blbost, že jsme jim uvěřili. Drzý čelo má ale druhá ...Zobrazit celý příspěvek

    @Nikdo
    "Fakktta drzost je tvrdit že za naše chyby může někdo jinej než my. "

    Američani dali záruku kongresu. Jo, naše blbost, že jsme jim uvěřili.
    Drzý čelo má ale druhá strana.


    "Hloupej neni ten co kupuje , ale ten co prodává"

    ehm...???Skrýt celý příspěvek

  • Qaxi
    12:29 12.07.2017

    @Fakktta pokud vím, jediný problém prodeje L-159 je použitá avionika kterou Aero neumí vyrobit a nakoupilo ji z USA s podmínkou že je na vývozní povolení. Takže to bylo rozhodnutí ...Zobrazit celý příspěvek

    @Fakktta pokud vím, jediný problém prodeje L-159 je použitá avionika kterou Aero neumí vyrobit a nakoupilo ji z USA s podmínkou že je na vývozní povolení. Takže to bylo rozhodnutí Aera ... a bez té avioniky je L-159 takový lepší Delfín ...

    No a zatím o Alcu projevily jen země kam se ta avionika vyvážet nesmí. Co je na tom za problém?

    Nebo je ještě nějaký jiný problém který jsem nezaregistroval?Skrýt celý příspěvek

  • Nikdo
    11:46 12.07.2017

    Fakktta drzost je tvrdit že za naše chyby může někdo jinej než my. Hloupej neni ten co kupuje , ale ten co prodává.Podívejte se na Rakousko a jejich eurofighery , stejně tak to ...Zobrazit celý příspěvek

    Fakktta drzost je tvrdit že za naše chyby může někdo jinej než my. Hloupej neni ten co kupuje , ale ten co prodává.Podívejte se na Rakousko a jejich eurofighery , stejně tak to mohlo dopadnout s vrtulníky.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    09:40 12.07.2017

    Že amíci Aero prakticky vytunelovali je pravda. Ale problém je, že jim to stát umožnil. Čez se na balkáně choval stejně a vyběhli s ním. Není možné čekat, že nám budou všichni ...Zobrazit celý příspěvek

    Že amíci Aero prakticky vytunelovali je pravda.
    Ale problém je, že jim to stát umožnil.
    Čez se na balkáně choval stejně a vyběhli s ním.
    Není možné čekat, že nám budou všichni uhýbat, my se musíme snažit.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    04:31 12.07.2017

    Danosť
    Rusko má JAK-130, Čína má JL-8

    Nepýtal som sa či majú cvičné lietadlá, ale či majú podobnú letku, ktorá simuluje nepriateľov

    Danosť
    Rusko má JAK-130, Čína má JL-8

    Nepýtal som sa či majú cvičné lietadlá, ale či majú podobnú letku, ktorá simuluje nepriateľov

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 7