Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje

L-159 ALCA v barvách Draken International; / Draken International

Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na americkou vojenskou základnu Nellis Air Force Base v Nevadě. Letouny zde budou dlouhodobě poskytovat leteckou podporu výcviku pilotů amerického letectva.

Americké letectvo (US Air Force) plánuje čím dal častěji využívat ex-vojenská letadla soukromých společností k podpoře výcviku svých pilotů. Ex-vojenská letadla soukromých společností nejčastěji simulují letouny a hrozby protivníka a působí cvičně proti americkým pilotům ve stíhačkách F-15, F-16, F-22 nebo F-35. 

Taková schopnost, tedy simulovat letecké síly protivníka, se v americké vojenské terminologii označuje jako ADAIR (Adversary Air). Americké letectvo samo o sobě provozuje dvě letky "agresorů", a to 18. AGRS (18th Aggressor Squadron) na základně Eielson, Aljaška a 64. AGRS (64th Aggressor Squadron) na zmíněné základně Nellis, Nevada.

Obě letky ale mají nedostatečné kapacity v poskytování schopností ADAIR. Americké letectvo tak využívá služeb soukromých společností, které navíc poskytují letouny s nižšími provozními náklady.

Největším soukromým operátorem ex-vojenských letadel na světě je americká firma Draken International. Ta ve svém inventáři má více než 80 letadel, mimo jiné 11 A-4 Skyhawks, devět Aermacchi MB339CB, 27 MiGů-21 a prozatím 11 českých letadel L-159 ALCA. Celkově do konce roku 2017 Draken získá z České republiky 21 L-159 ALCA.

Nákup L-159 a jejich nasazení na základně Nelis má vyřešit deficit ve schopnostech ADAIR amerického letectva a dramaticky zlepšit výcvik amerických pilotů základny.

L-159 ALCA díky svému pokročilému radaru GRIFO umožňuje Drakenu simulovat pokročilé hrozby. Američtí piloti tak mohu například cvičit reakce na zaměření svého letadla radarem protivníka.

“Letadlo předčilo všechna očekávání s mimořádnou spolehlivostí a s pozoruhodně výkonným radarem,” uvedl Sean Gustafson, viceprezident pro obchodní rozvoj v Draken International. Firma také pokřtila L-159 “bojovým” jménem Honey Badger, tedy Medojed.

Na letecké základně Nellis působí Draken od prosince 2015 jako jediný soukromý poskytovatel (mimo 64. AGRS) schopností ADAIR. Američtí piloti z 16. výcvikové letky (16th Weapons Squadron) na stíhačkách F-16/F-35, 17. výcvikové letky (17th Weapons Squadron) na F-15E a 433. výcvikové letky (433rd Weapons Squadron) na F-15C/F-22 z 57. leteckého křídla (57th Wing) začali proti L-159 trénovat již v dubnu.


L-159 na nizozemské základně Leeuwarden

Kromě L-159 na základně Nellis působí také 13 letadel A-4 Skyhawks od Drakenu. Oba typy operují bok po boku právě s 64. AGRS.

Od konce roku 2015 až do dnešních dní pode tiskové zprávy Draken zajistil 2600 cvičných letů a 4000 letových hodin. Firma tak americkému letectvu údajně ušetřila již 150 milionů dolarů.

Draken již nasadil letadla L-159 ALCA nejen pro výcvik pilotů a instruktorů (Weapons Squadrons) ze základny Nelis, ale také v rámci mezinárodního cvičení Red Flag, ale také ve prospěch 422. testovací a vyhodnocovací letky (422nd Test and Evaluation Squadron) - ta má za úkol testovat operační výkony všech nových letadel a munice.

Zvýšená přítomnost na základně Nelis není jediná novinka z “americké mise” L-159 ALCA. 19. června tři letouny Draken L-159 přeletěly Atlantik a přistály na základně nizozemského letectva Leeuwarden. V Nizozemsku budou L-159 působit čtyři týdny a podporovat výcvik nizozemských, dánských, norských, belgických a portugalských pilotů stíhaček F-16.

V Nizozemsku Draken spolupracuje s domácí firmou Skyline Aviation BV, která ozbrojeným silám poskytuje podobnou službu. Mezi hlavní letouny Skyline Aviation patří rovněž české L-39 Albatros.

Zdroj: PR Web

Nahlásit chybu v článku


Související články

České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?

Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V ...

Display piloti L-159 ALCA zahájili sezónu ve Strakonicích

Akrobatické prvky, míjení letounů při čelních průletech, přelety maximální a minimální rychlostí či ...

RETIA dodala Armádě ČR již šestý radar ReVISOR

Ve čtvrtek 29. června byl završen další z úspěšných projektů pardubické společnosti RETIA, předního ...

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jirosi
    22:03 13.07.2017

    Skelet: "Tedy žádný zájem o nabízené produkty, ale čistě jen o výrobní sílu .. " Tak pokud se ty produkty nedají prodat, určitě jsi vyhodnotily náklady a výnosy a podle toho se ...Zobrazit celý příspěvek

    Skelet: "Tedy žádný zájem o nabízené produkty, ale čistě jen o výrobní sílu .. "

    Tak pokud se ty produkty nedají prodat, určitě jsi vyhodnotily náklady a výnosy a podle toho se zařídily. Možná ti přijde jako super dělat vývoj. Jenže ten musí někdo zaplatit a nepočítám že by jsi to sanoval z vlastní kapsy.
    Historie jaksi ukazuje že jsou Alky za prodejní cenu neprodejné. Jediný kdo jsi je objednal za výrobní cenu byla ČR.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:44 13.07.2017

    logik: jakože Amíci neuplácejí? :))) a příměr nesedí. VW vstoupilo do Škodovky, kvůli jednomu produktu, který nadále rozvíjeli a šířili. Boeing se dá přirovnat spíše k zájmu ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: jakože Amíci neuplácejí? :)))

    a příměr nesedí. VW vstoupilo do Škodovky, kvůli jednomu produktu, který nadále rozvíjeli a šířili. Boeing se dá přirovnat spíše k zájmu Renaultu o Škodovku, případně zájmu Mercedesu o Tatru. Tedy žádný zájem o nabízené produkty, ale čistě jen o výrobní sílu .. prostě ať se na to koukáš jak chceš, tak působení Boeingu v Aeru nelze brát příliš pozitivně.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    21:44 13.07.2017

    ad logik: vo svojej nie az tak dlhej inzinierskej praxi som sa naucil jednu vec: spravit sa da "temer" vsetko. Ci uz su to diela z oblasti stavebnictva, strojarstva, alebo ...Zobrazit celý příspěvek

    ad logik: vo svojej nie az tak dlhej inzinierskej praxi som sa naucil jednu vec: spravit sa da "temer" vsetko. Ci uz su to diela z oblasti stavebnictva, strojarstva, alebo letectva, astronautiky. Nie vzdy ide o peniaze, ale najma o volu a ochotu ludi, skor by som napisal entuziazmus. Lebo vzdy sa lahsie hladaju vyhovorky preco sa to neda, ako riesenia ze prave takto sa to da. Aj v poslednom case som sa s tymto pristupom stretol, ale neunavna energia a nasadenie pomaha problemy prekonat. Nie tak davno som videl dokument o vyvoji bomby "bunker-buster" a bolo tam povedane, ze cely vyvoj zvladli za par tyzdnov. Takisto ked si ludstvo povedalo, ze bude vo vesmire a neskor na Mesiaci, tiez to slo - a to neboli pocitace a neviem ake moderne technologie. Takze ano, vsetko sa da odmavat so slovami, nie su peniaze...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:35 13.07.2017

    PS: Ale ten příměr s Wolkswagenem sedí - on Wolkswagen také nejprve koupil 30% Škodovky a až následně navýšil účast. Felicia, která defakto vytáhla škodovku z marasmu a je na ní ...Zobrazit celý příspěvek

    PS: Ale ten příměr s Wolkswagenem sedí - on Wolkswagen také nejprve koupil 30% Škodovky a až následně navýšil účast. Felicia, která defakto vytáhla škodovku z marasmu a je na ní hodně vidět pozitivní vliv VW, tak byla Škodovkou vyvinuta v době, kdy měl VW 30% ve škodovce.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    21:30 13.07.2017

    skelet: dík, máš pravdu, nenapsal jsem to dobře. Ale i tak pro ně nemělo smysl Aero potápět. starlight: díky za hodnotná fakta. Co se mi doneslo přes více lidí, takže moc ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet: dík, máš pravdu, nenapsal jsem to dobře. Ale i tak pro ně nemělo smysl Aero potápět.

    starlight: díky za hodnotná fakta.

    Co se mi doneslo přes více lidí, takže moc za to ručit nemůžu, ale zas úplná blbost to není, tak:
    - výroba pro Sikorského moc výnosná není a spíše prý odvádí síly (na druhou stranu, možná zachránila leteckou výrobu v Aeru a otevřela dveře, všechno má dvě strany - musí se také koukat, že to hodnocení může pocházet od lidí, co vrtulníky nebere za plnohodnotná letadla....).
    - Boeingu prý vyčítají to, že (oficiálně) zakazoval podplácet při nabízení ALCY (podle všeho ale čistě z americké "hypermorálky", nikoli jako sabotáž), a prodávat do arabského světa bez mazadla prý jde těžko.

    Obě to jsou ale informace přes několik lidí, takže berte s rezervou.

    tryskac: L39MS ale nemělo zdaleka tolik avioniky ni radar - to bylo potřeba někam nacpat. Hlavně ale 159 byla vyvinuta taková, jakou ji objednala armáda - na vývinu ničeho jinýho, než co si někdo objednal, nebyly v Aeru peníze. Na to, kolik na to v Aeru bylo peněz, to mohlo dopadnout o dost hůř.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    21:08 13.07.2017

    ad Luky: je jedna ci je Vasa, ale moja krajina plna takych, alebo onakych, nemusime preto sklznut na ich uroven. ad L159: aj moj nazor (uplne nepodstatny) je, ze dvojmiestna ...Zobrazit celý příspěvek

    ad Luky: je jedna ci je Vasa, ale moja krajina plna takych, alebo onakych, nemusime preto sklznut na ich uroven.

    ad L159: aj moj nazor (uplne nepodstatny) je, ze dvojmiestna verzia mala byt ponukana hned od zaciatku najma prihliadnuc na fakt, ze L159 vychadza z L39MS, ktora bola dvojmiestna. Inak velmi dobry postreh bol, na zaklade akych skusenosti bolo to lietadlo projektovane. V 90tych rokoch vrcholil konfilkt v krajinach byv. Juhoslavie a tam teda su (geograficke) podmienky naozaj narocne. Odhliadnuc od faktu, ze byv. clenovia Juh. armady boli cviceny velmi dobre. Mali to moznost pocitit aj piloti koalicie NATO, kde im MANPADmi zostrelili minimalne 1x Mirage 2000 a nepamatam sa uz presne ci 1, alebo viac F16.
    Dalsi moj nazor je, ze mohla byt minimalne uvazovana verzia so vstavanym FLIRom (alebo niecim podobnym) nieco na styl Mig27, z pohladu urcenia lietadla by to bolo mozno uzitocnejsie ako zabudovany radar. Stoji za povsimnutie fakt, ze uderne lietadla su casto 2miestne (aj ked sa jedna o dlhsie a narocnejsie urcenia ako CAS), za spomenutie stoji Tornado, F15E, Mirage2000 (N?), SU24, vsetko 2 miestne stroje. Samozrejme uznavam fakt, ze riskovat 2 pilotov na priamu podporu vojsk je dost vysoky hazard. Tolko zopar mojich postrehov.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:40 13.07.2017

    něco na tom pravdy je....ale když ona si naše země už užila tolik těch kultivovaných tunelářů a lobbistů, servilních politiků, kteří chodí často celí v bílém....jsou křišťálově ...Zobrazit celý příspěvek

    něco na tom pravdy je....ale když ona si naše země už užila tolik těch kultivovaných tunelářů a lobbistů, servilních politiků, kteří chodí často celí v bílém....jsou křišťálově čistí, neumazaní, našrocený pilný včelkySkrýt celý příspěvek

  • Starlight
    16:33 13.07.2017

    @ raziel87 Nepoužili jsme slovo nespolečensky, ale vulgarity. Dovolím si proto citovat Lukyho texty z tohoto vlákna: „…debilně byla ta smlouva sepsaná...debilně ...Zobrazit celý příspěvek

    @ raziel87

    Nepoužili jsme slovo nespolečensky, ale vulgarity. Dovolím si proto citovat Lukyho texty z tohoto vlákna:

    „…debilně byla ta smlouva sepsaná...debilně věřili…nastavila k Alce prdel..."svět potřebuje dalšího výrobce letadel jak osinu v prdeli"…Nakopčili si archiv, čórnuli kopyto, pochcali pověst a pak zdržovali a čekali na výpalný. Výpalný přišlo, odtáhli do prdele…“

    Promiň, ale toto skutečně do diskuze na Armádních novinách nepatří. Kdybychom byly na nějakém větším moderovaném diskusním fóru, tak by za výkon v tomto vlákně už měl svazek banánů na vychladnutí. A možná i trvale.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    15:58 13.07.2017

    2 Starlight nepřijde mi, že by se vůči Vám choval Luky nespolečensky. Nemá důvod, prakticky nikdo tady. Vaším faktickým příspěvkům těžko něco vyčítat - naopak. To že je hrubý ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Starlight

    nepřijde mi, že by se vůči Vám choval Luky nespolečensky. Nemá důvod, prakticky nikdo tady. Vaším faktickým příspěvkům těžko něco vyčítat - naopak. To že je hrubý vůči pár konkrétním lidem.....taky mě život naučil, že je občas lepší dat blbovi pěstí a nerozjíždět diplomatické tanečky, efekt 100%. Lukyho respektuji, píše přímo a zcela zřejmě, jako chlap....ne jak těch pár **** tadySkrýt celý příspěvek

  • Luky
    15:50 13.07.2017

    Rád mě nazýváš trolem i když jsem spisovný, takže produktivita sem produktivita tam. Rád se oháníš styky a je hezké, že se pohybuješ v našem vojenském průmyslu (asi lobbista). ...Zobrazit celý příspěvek

    Rád mě nazýváš trolem i když jsem spisovný, takže produktivita sem produktivita tam.

    Rád se oháníš styky a je hezké, že se pohybuješ v našem vojenském průmyslu (asi lobbista). Za koho kopeš je dávno jasné a taky si občas rád přečtu podrobnosti z VIP PR technických listů, které sem dáváš. Čili až sem dobrý. Možná ale jen umíš líp s internetem, nevím.

    Boeing vložil miliardu a státu nechal 9+ miliard sekyru. Amíci nic neprodělali.
    Nemá cenu se to snažit utopit v kudrlinkách, je zjevné o co šlo.
    Osobně si tím už nechci kazit náladu a kdyby to Faktta neotevřel a ostatní se na něj nesesypali, tak jsem byl zticha, případně pronesl nějaký ten infantilně nadšený komentář jak je Alča v agressor šatičkách sexy.

    Jako kultivovaný člověk bych se tě rád zeptal, zda od svých známých nemáš nějaké podrobnosti o mokrém křídle. Předem děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    15:32 13.07.2017

    @Luky Nechceš ubrat trochu páry a začít se chovat jako kulturní člověk, který je ve společnosti? Ty Tvoje stupňující se vulgarity jsou pro tvé příspěvky a celkové respektování ...Zobrazit celý příspěvek

    @Luky

    Nechceš ubrat trochu páry a začít se chovat jako kulturní člověk, který je ve společnosti? Ty Tvoje stupňující se vulgarity jsou pro tvé příspěvky a celkové respektování tvé osoby nesmírně kontraproduktivní.Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    15:31 13.07.2017

    @skelet Ano, Boeing měl na starosti chod akciové společnosti, tedy pozice top managementu a představenstvo. Ale nad tím je ještě dozorčí rada a tam český stát, jako většinový ...Zobrazit celý příspěvek

    @skelet

    Ano, Boeing měl na starosti chod akciové společnosti, tedy pozice top managementu a představenstvo. Ale nad tím je ještě dozorčí rada a tam český stát, jako většinový vlastník, měl své zástupce. Tedy svalovat vinu jenom na Boeing za jeho působení v letech 1998-2004 je neobjektivní.

    Co se táče hospodaření, k tomu by bylo potřebovat znát také situaci Aera před první privatizací a situaci poté, co byla zase plně zestátněna. Podle lidí z Aera ale před první privatizací prý nebyla vůbec dobrá. Aero prý mělo velké dluhy z 90. let a málo peněz na účtech. Kdo dnes ví, že více než desetiletí mělo Aero na dvoře několik desítek neodebraných letounů L-39C z roku 1991 objednaných československou polistopadovou vládou pro SSSR, nebo L-39ZA objednaných tehdy státním Omnipolem pro Nigérii. To všechno stálo peníze a úroky jen vesele nabíhaly.

    Asi bude hodně pravdy na řečech, že program L-159 byl pro Aero záchranou. Ale vyjednání tohoto kontraktu s MO ČR bylo plně českou záležitostí a Boeing přišel až poté. Takže do jisté míry slízl smetanu. Ale opět – český stát byl stále majitelem a současně hlavním zákazníkem.

    @kazd

    Opravdu bych za nákupem firmy Rockwell lnternational nehledal českou stopu. Produkční dodávky avioniky byly cca 72+ sad, odhadem po 1,5 mil USD. To je 108+ mil USD. Rozděleno do cca tří let dodávek, je to cca 35+ mil USD ročně. Rockwell měl roční obrat 3200 mil, takže 1% obratu omezené na první tři roky.

    Co se týče privatizačních záměrů vlády ČR vs. sliby a skutečné smluvní závazky Boeingu, tak na to ti nic nepovím, protože já k tomu nic konkrétního nemám. Všechno to je jedna paní povídala. Máš nebo jsi viděl nějaké oficiální dokumenty?

    Ad a) To ale Boeing splnil. Subdodávky přinesl a navíc za jeho působení pokračoval plnou parou vývoj a certifikace Ae270, který nějakou tu miliardu vývojových nákladů také zřejmě spolykal. Jenže se cukal 50% partner projektu tchajwanský státní podnik AIDC, takže to skončilo bez efektu až o mnoho let později.

    Ad b) Tady, stejně asi jako ostatní, skutečně nevím, co kdo slíbil. Pravda ale je, že Aero se v 90. letech se samo přeorientovalo na západní zákazníky – nové letouny pro Egypt, Tunis, Thajsko, nějaké skladvky do Litvy a rozběh vývojových projektů L-139, L-159 a Ae270. Pokud vím, tak v uvedeném období žádný východní zákazník nebyl a naopak Aero se ze všech čistě východních zemí stáhlo (hlavně proto, že tyto země byly totálně bez peněz).

    Co jsem slyšel já od lidí z Aera, tak házet vinu jen na zlé „Američani“ je hodně neférové. S prodejem měly co do činění tak maximálně 1-3 lidé od Boeingu (včetně top managementu, marketingář byl prý jen jeden). Zbytek prodejního týmu byly Češi, včetně šéfa marketingu a většiny top managementu (v čele Aera stále v letech 2001 - 2005 český prezident).

    Navíc síla vojenských obchodů Boeingu spočívá v super vládní podpoře ze strany USA (programy FMS a FMF jsou třešnička na dortu). Protože ale Aero a L-159 byly pořád české značky, nikoliv americký produkt, nebo součást Boeingu, tak se žádná americká vládní podpora logicky nekonala (výjimku bylo možné prý udělit jen v případě v Americe vyráběných komponent).

    ČR žádnou vládní organizaci (americké úřady vojenské pomoci a programy FMS/FMF, švédský úřad FMV) zaměřenou nebo schopnou podpory vývozu zbraní nemá. Všechno je to z 99+% objemu práce záležitost jednotlivých komerčních subjektů. Proto jsou, podle mého skromného názoru, výsledky ČR potažmo Aera při vývozu sofistikovaných a drahých zbraňových systémů takové, jaké jsou.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:26 13.07.2017

    Starlight : nechci nijak zpochybňovat vaši excelentní zbraňovou odbornost, ale porovnáníní dat: - 06/1996 - MO ČR /AČR schválen Konečný projekt letounu L-159 předložený Aerem = ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight : nechci nijak zpochybňovat vaši excelentní zbraňovou odbornost, ale
    porovnáníní dat:

    - 06/1996 - MO ČR /AČR schválen Konečný projekt letounu L-159 předložený Aerem = zmražení technické konfigurace

    - 08/1996 – Veřejně oznámena dohoda o odkupu akcií a dluhů firmy Rockwell International společností Boeing za 3 miliardy USD

    nemá žádný význam. Z hlediska praxe akvizic a fůzí na tom odkupu vyšívaly banky a poradci třeba x let před tím a tajně/neveřejně. Projekt aero pak mohl k nějakému rozhodnému dnu ovlivnit valuaci toho odkupu.

    Pokud by někdo ofiko u soudu v USA potvrdil že "hlavním motivem vstupu Boeingu do českého Aera byly příprava na předoffsety a plné offsety v tendrech na dodávky nadzvukových stíhaček AČR " tak je to pro boeing pěkný průšvih, protože je v přímém rozporu s privatizačním záměrem.

    od počátku se hledal dlouhodobý partner, který
    a) diverzifkuje výrobu aero do civilní části/subdodávek
    b) zajistí prodej vojenské produkce (L159 ) na západ mimo ex satelity SSSR

    Myslet si, že když Boeing něco odepsal, tak na tom prodělal je fakt naivní. Účetnictví funguje úplně jinak.
    Boeing naprosto správně v investici sledoval několik možných exit strategiií (daňové - odpisy, CF - dodávka komponentů, právní/know how - služby spojené s případným prodejem atd).
    Což není chyba Boeingu, ale těch zástupců ČR co jim to dovolili.
    Že ti naši zástupci proti sobě měli zkušenostmi a intelektem naprosto jinou váhu je věc jiná. IPB dtto, MUS dtto, OKD dtto, Česká pojiš´tovna dtto, Námořní plavba atd..Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:11 13.07.2017

    @Starlight

    Nic z toho co jsi napsal nevyvrací to moje.
    Jen další tvůj "rádobyfundovaný" předlouhý post, který k meritu problému napsal prd.

    @Starlight

    Nic z toho co jsi napsal nevyvrací to moje.
    Jen další tvůj "rádobyfundovaný" předlouhý post, který k meritu problému napsal prd.

  • skelet
    12:56 13.07.2017

    Starlight: pokud se nepletu, tak Boeing sice v Aeru vlastnil menšinový podíl, ale byl našim státem předána kontrola nad podnikem. Takže Boeing se nemusel a také ani nechoval jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight: pokud se nepletu, tak Boeing sice v Aeru vlastnil menšinový podíl, ale byl našim státem předána kontrola nad podnikem. Takže Boeing se nemusel a také ani nechoval jako dobrý hospodář. Proto je srovnání s VW dosti zavádějící (vid. debata níže).Skrýt celý příspěvek

  • Starlight
    12:46 13.07.2017

    @Luky 1) Já nevím, jak moc jsi znalý historie českého leteckého průmyslu a obzvláště Aera Vodochody a jak moc máš v Aeru dobré kontakty, ale já mám trochu jiné informace. Už ...Zobrazit celý příspěvek

    @Luky

    1)
    Já nevím, jak moc jsi znalý historie českého leteckého průmyslu a obzvláště Aera Vodochody a jak moc máš v Aeru dobré kontakty, ale já mám trochu jiné informace. Už jsem z Aera více než pár lidí potkal a toto jsou jejich oficiální data ohledně milníků projektu L-159, prezentované na jedné domácí konferenci:

    - 1992 - Operační záměr MO ČR / AČR na vývoj lehkého bitevního letounu
    - 04/1994 - Smlouva s MO ČR na zpracování studie podle TTP
    - 04/1995 - Smlouva s MO ČR o vývoji L-159
    - 11/1995 - Maketní komisí (tvořenou i zástupci MO ČR /AČR) odsouhlasena konfigurace kabiny (avionika Rockwell International)
    - 06/1996 - MO ČR /AČR schválen Konečný projekt letounu L-159 předložený Aerem = zmražení technické konfigurace
    - 07/1997 – S MO ČR uzavřena kupní smlouva na dodávku 72 letounů
    - 08/1997 - Zálet 1. prototypu 5831
    - 08/1998 - Zálet 2. prototypu 5832 s avionikou Boeing North American - BNA (ex Rockwell International)

    2)
    08/1996 – Veřejně oznámena dohoda o odkupu akcií a dluhů firmy Rockwell International společností Boeing za 3 miliardy USD. Rockwell International měl tehdy 21 tis zaměstnanců a roční obrat 3,2 miliardy USD. Boeing měl tehdy 30 tisíc zaměstnanců a obrat 5,6 miliardy USD.

    V těchto číslech je jakákoliv souvislost s Aerem a programem L-159 naprosto marginální záležitost.

    3)
    1998 - Boeing vstoupil do Aera. Tehdy koupil 35 procent společnosti za 950 miliónů korun. Zbylých 65 procent akcií patřilo českému státu. Jak správně podotkl Skelet, tak Aero Vodochody a.s. bylo tedy stále českou firmou, kde majoritní akcionář byla ČR a nikdy nebylo součástí americké korporace Boeing.

    10/2004 – Oznámení odchodu Boeingu. Akciové podíly od Boeingu odkoupila společnost Letka, která byla dceřinou firmou Fondu národního majetku, a Česká konsolidační agentura. Každá z nich "zaplatila" jednu korunu.

    4)
    Nechám na každém, ať si posoudí časové souvislosti.

    Americká avionika Rockwell International a další systémy byly vybrány týmem Aerem a odsouhlaseny MO ČR/ AČR dávno předtím, než se Boeing objevil na scéně jako vlastník firmy Rockwell International a než se pak stal spoluakcionářem Aera.

    Boeing odepsal v Aeru 950 milionů korun jen za akviziční investici. Pokud pak odváděl zisky z dividend z Aera, tak to bylo jen 35% procent, zbytek 65% připadl českému státu. Stejně tak dolarový kontrakt na dodávky sériové avioniky od BNA byl dojednán a podepsán dávno před vstupem Boeingu do Aera. Hlavní důvod pozdější neplánovaně vysoké ceny v korunách byl ale pád české měny v roce 1997, což byl opět záležitost českého státu.

    Kdo se v českém letectví pohybuje dlouhodobě, tak ví, že nevyřčeným hlavním motivem vstupu Boeingu do českého Aera byly příprava na předoffsety a plné offsety v tendrech na dodávky nadzvukových stíhaček AČR (nabízeli F/A-18 Horent) a na dodávky dopravních letadel do státních aerolinií ČSA (to se v rámci ČR ale nakonec nikdy nepožadovalo).

    Proto v roce 2000 začal přenos výrobní linky na vrtulníky S-76 od Sikorského do Aera. Proto se v roce 2001 začaly v Aeru vyrábět kanónové dveře do F/A-18 Super Hornet. Poté co ale za vlád ČSSD byly vybrány konkurenční řešení pro AČR (2002 - JAS-39) a ČSA (2004 - Airbus), tak Boeing skutečně ztratil o ČR a Aero zájem a celé to prodal.

    5)
    Aeru ale zůstaly běžící výrobní linky na vrtulníky S-76 a díly do F/A-18, což byly jedny z hlavních aktiv při privatizaci Aera v letech 2006-2007 a oba programy jsou v Aeru dodnes. A zejména program S-76 byl hlavní zdroj příjmu soukromého Aera ještě několik let po privatizaci. Ostatně dodnes se jich v Aeru vyrobilo přes 350 kusů. Program S-76 byl pak odrazovým můstek k dalším kooperačním programům Aera, jako jsou programy UH-60, CSeries a KC-390. V tomto světle nelze na působení Boeingu v Aeru pohlížet jen negativně.

    Ve stejné době jako Boeing mělo zájem o Aero i konkurenční konsorcium SAAB-BAe Systems. To mělo stejné motivy jak Boeing, tedy předoffsety a offsety v rámci tendru na nové stíhačky. Do Aera sice podílově nevstoupili, ale Aero zapojili ve velkém do programů offsetů za pronájem stíhaček JAS-39C/D .

    Offsetový závazek odpovídal 130 % hodnoty splátek za první pronájem letounů Gripen, což bylo 25,5 miliardy Kč. Aero se na přímých offsetech podílelo například programem „Montáž a výroba helikoptér S-76“ za 2,5 mld. Kč, programem „Výroba a dodávky centroplánů pro letoun C27J“ za 0,3 miliardy Kč, ale pro vlastní SAAB vyrobilo jen za 0,08 mld. Kč programem „Výroba a dodávky pylonů pro letouny Gripen“. Je trochu paradoxní, že program, který inicioval Boeing jako svůj předsoffet, si nakonec do offsetů započítal jeho konkurent, který k tomu ale bez námahy přišel jako slepý k houslím, když využil vágní offsetová pravidla českého státu.

    Luky, kdybych se chtěl rozčilovat nad tím, co bylo v minulosti, tak to nebylo avionika Boeingu pro L-159, ale mnohem o jeden až dva řády vyšší podivnosti offsetových programů v ČR.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    11:06 13.07.2017

    logik: pozor! Boeing Aero nikdy nevlastnil! Měl v něm jen menšinový podíl!

    logik: pozor! Boeing Aero nikdy nevlastnil! Měl v něm jen menšinový podíl!

  • skelet
    11:04 13.07.2017

    Jirosi: Iskra byla normálně nabízena k exportu, ostatně ji nakoupila Indie. Ale prostě ji nikdo nechtěl, protože Albík byl lepší (stejně tak Delfín). Ostatně dost Albíků se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi: Iskra byla normálně nabízena k exportu, ostatně ji nakoupila Indie. Ale prostě ji nikdo nechtěl, protože Albík byl lepší (stejně tak Delfín). Ostatně dost Albíků se exportovalo do států, které mohly a často i nakupovaly i od jiných dodavatelů ze západního bloku (Francie, Itálie, Británie, Švédsko, Jižní Afrika atd.).
    Albík měl a má tu vlastnost, že byl za dobrou cenu, odolný a krom verze "C" se s ním počítalo i pro bojové užití. Takže to prostě byl skvělý obchodní artikl.


    Proč se neprodává L-159? Protože přišlo v nevhodný čas. L-159A spadá do stejné kategorie jako Hawk 200, přičemž oba dva vycházely ze zkušeností z Afghánistánu, a v případě L-159 z války v Jugoslávii a Iráku. Tedy konflikty, kde se hodily sensory "velkých" bojových letounů (noční mise, hornatý terén, v lokallitě byly MANPADS nebo Osy apod.), ale na většinu misí postačoval parametry proudových cvičně-bojových letounů (nosnost, dolet, rychlost).
    Oba dva letouny L-159A/Hawk 200 tyto teoretické požadavky naplnily dokonale a Hawk 200 byl exportován do tří států, kde jsou používány dodnes, ale ...
    1) mnohem větší poptávka byla po mixu lehkého bitevního letounu a cvičného bojového letounu. Což v našem případě měla být verze L-159B, a v případě Britů Hawk 100 (tyto dva letouny se i utkaly ve výběrovce pro indické letectvo). Oba dva letouny používají prakticky totožné spektrum výzbroje jako jejich jednomístné protějšky, s tím rozdílem, že neměly být vybaveny radiolokátorem, ale naopak systémem FLIR. A zatímco Hawk 100 byl a je široce exportován, tak naše vláda na vývoj L-159B neuvolnila prostředky a Boeing jeho vývoj zařízl, protože se Aero mělo soustředit na subdodávky pro jiné výrobce.
    2) L-159A přišla na trh v době, kdy se konflikty změnily. Cíle již nebyly chráněny MANPADS a Osami, ale maximálně velkorážnými kulomety. A na takovéto cíle postačovaly již stávající deriváty cvičně-bojový letounů (např. L-39ZO) nebo turbovrtulové cvičné letouny (Tucano). Takže proč nakupovat relativně drahý a sofistikovaný systém jako L-159A/HAwk 200, když stejnou praci odvedou levnější letouny.
    3) L-159A nemá dodnes celou obálku výzbroje, pro kterou byla projektována. Zákazník by si její rozšíření musel zaplatit, což nemá důvod dělat. Proč? Protože Hawk 100 apod.
    4) L-159 byla minimálně jednou neprodána kvůli zamítavému stanovisku amerického Kongresu. Žel L-159 dosud nefičí na východních, resp.evropských komponentech.

    Jinak levnější varianta k Hawk200/L-159A vznikla rovněž, ale nikdy se nevyrobil víc jak jeden kus - MB339K
    A pro zajímavost Leonardo v současnosti zalétává a provádí certifikaci na MB346, který bude umět to co Hawk200/L-159 před deseti lety a Jakovlev hodlá jít stejnou cestou. Podmínky se totiž opět změnily .. zase tu máme na scéně Šilky, Manpads a Osy.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    10:08 13.07.2017

    Jo logiku a proto do tendrů proti letounům z Aera stavěli americké stroje a pak a tak. Češi prostě skočili na špek Amíkům, kteří se zavázali rozvojem a propagací. Kdyby chtěli, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jo logiku a proto do tendrů proti letounům z Aera stavěli americké stroje a pak a tak.

    Češi prostě skočili na špek Amíkům, kteří se zavázali rozvojem a propagací. Kdyby chtěli, pozici i know-how na to měli, obrovský politický vliv taky. Jak je známo přistoupili k tomu s postojem "svět potřebuje dalšího výrobce letadel jak osinu v prdeli". Takže kasírovali několikasetprocentní provize za subdodávky systémů, které bychom si v pohodě natendrovali sami a s marží prodali naše letadla naší armádě. Nakopčili si archiv, čórnuli kopyto, pochcali pověst a pak zdržovali a čekali na výpalný. Výpalný přišlo, odtáhli do prdele. Co je na tom k nepochopení.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    09:59 13.07.2017

    stirling: to je hodně velké zjednodušení. Plnohodnotná dvoumístná verze nevznikla, protože si ji česká armáda neobjednala. Dělalo se to, co někdo platil. To, že nebyla, je v ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling: to je hodně velké zjednodušení. Plnohodnotná dvoumístná verze nevznikla, protože si ji česká armáda neobjednala. Dělalo se to, co někdo platil. To, že nebyla, je v podstatě zas problém vlády a nikoli samotného Aera.

    Celé to hodnocení mě přijde dělané optikou toho, že se to nepovedlo. Přitom ta hranice mezi úspěchem a neúspěchem je tenká. Těch kontraktů na ALCY bylo rozjednáno X - co kdyby se některej povedl. Byla by to pak taky blbost? Spíš by to byl IMHO pořádný úspěch českého průmyslu.
    A ty faktory, které rozhodly o neúspěchu, byly přinejmenším z ne nepodstatné části vinou nikoli aera, ale české vlády.


    D.I.P: Mě se naopak zdá, že nečteš ty. Protože jádro mého příspěvku je v tom, že to nebylo tak, že Boeing chtěl Aero potopit. V byznysu se na nějaké "čestné/nečestné" nehraje - Wolkswagen neudělal ze Škodovky to, co je, proto, že by byl čestný. Udělal to proto, protože to sype. Kdyby to Boeing uměl, tak to z Aera udělá taky.

    Boeing se jako každá jiná firma IMHO snažil vytěžit z Aera prachy - tedy se s snažil o rozvoj Aera. Jenže prostě to dělal blbě, nepochopil cenu některejch částí firmy a myslel si, že "všechno ví a musí donutit ty zaostalý ukrajince dělat něco pořádnýho". Aspoň tak si to vysvětluju.
    Že by v Aeru viděl konkurenci a záměrně ho potápěl je podle mne kravina. Vždyť šlo o jeho firmu....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 7