Americká mise bitevníků L-159 ALCA úspěšně pokračuje
- 11. 7. 2017
- 126 komentářů
- Jan Grohmann
Americká firma Draken International přesunula 11 lehkých bitevních a cvičných letadel L-159 ALCA na americkou vojenskou základnu Nellis Air Force Base v Nevadě. Letouny zde budou dlouhodobě poskytovat leteckou podporu výcviku pilotů amerického letectva.
Americké letectvo (US Air Force) plánuje čím dal častěji využívat ex-vojenská letadla soukromých společností k podpoře výcviku svých pilotů. Ex-vojenská letadla soukromých společností nejčastěji simulují letouny a hrozby protivníka a působí cvičně proti americkým pilotům ve stíhačkách F-15, F-16, F-22 nebo F-35.
Taková schopnost, tedy simulovat letecké síly protivníka, se v americké vojenské terminologii označuje jako ADAIR (Adversary Air). Americké letectvo samo o sobě provozuje dvě letky "agresorů", a to 18. AGRS (18th Aggressor Squadron) na základně Eielson, Aljaška a 64. AGRS (64th Aggressor Squadron) na zmíněné základně Nellis, Nevada.
Obě letky ale mají nedostatečné kapacity v poskytování schopností ADAIR. Americké letectvo tak využívá služeb soukromých společností, které navíc poskytují letouny s nižšími provozními náklady.
Největším soukromým operátorem ex-vojenských letadel na světě je americká firma Draken International. Ta ve svém inventáři má více než 80 letadel, mimo jiné 11 A-4 Skyhawks, devět Aermacchi MB339CB, 27 MiGů-21 a prozatím 11 českých letadel L-159 ALCA. Celkově do konce roku 2017 Draken získá z České republiky 21 L-159 ALCA.
Nákup L-159 a jejich nasazení na základně Nelis má vyřešit deficit ve schopnostech ADAIR amerického letectva a dramaticky zlepšit výcvik amerických pilotů základny.
L-159 ALCA díky svému pokročilému radaru GRIFO umožňuje Drakenu simulovat pokročilé hrozby. Američtí piloti tak mohu například cvičit reakce na zaměření svého letadla radarem protivníka.
“Letadlo předčilo všechna očekávání s mimořádnou spolehlivostí a s pozoruhodně výkonným radarem,” uvedl Sean Gustafson, viceprezident pro obchodní rozvoj v Draken International. Firma také pokřtila L-159 “bojovým” jménem Honey Badger, tedy Medojed.
Na letecké základně Nellis působí Draken od prosince 2015 jako jediný soukromý poskytovatel (mimo 64. AGRS) schopností ADAIR. Američtí piloti z 16. výcvikové letky (16th Weapons Squadron) na stíhačkách F-16/F-35, 17. výcvikové letky (17th Weapons Squadron) na F-15E a 433. výcvikové letky (433rd Weapons Squadron) na F-15C/F-22 z 57. leteckého křídla (57th Wing) začali proti L-159 trénovat již v dubnu.
L-159 na nizozemské základně Leeuwarden
Kromě L-159 na základně Nellis působí také 13 letadel A-4 Skyhawks od Drakenu. Oba typy operují bok po boku právě s 64. AGRS.
Od konce roku 2015 až do dnešních dní pode tiskové zprávy Draken zajistil 2600 cvičných letů a 4000 letových hodin. Firma tak americkému letectvu údajně ušetřila již 150 milionů dolarů.
Draken již nasadil letadla L-159 ALCA nejen pro výcvik pilotů a instruktorů (Weapons Squadrons) ze základny Nelis, ale také v rámci mezinárodního cvičení Red Flag, ale také ve prospěch 422. testovací a vyhodnocovací letky (422nd Test and Evaluation Squadron) - ta má za úkol testovat operační výkony všech nových letadel a munice.
Zvýšená přítomnost na základně Nelis není jediná novinka z “americké mise” L-159 ALCA. 19. června tři letouny Draken L-159 přeletěly Atlantik a přistály na základně nizozemského letectva Leeuwarden. V Nizozemsku budou L-159 působit čtyři týdny a podporovat výcvik nizozemských, dánských, norských, belgických a portugalských pilotů stíhaček F-16.
V Nizozemsku Draken spolupracuje s domácí firmou Skyline Aviation BV, která ozbrojeným silám poskytuje podobnou službu. Mezi hlavní letouny Skyline Aviation patří rovněž české L-39 Albatros.
Zdroj: PR Web
Související články
České bitevníky L-159 ALCA pro Argentinu a Irák?
Aero Vodochody vede jednání o prodeji lehkých bitevních letadel L-159 ALCA do Argentiny a Iráku. V ...
- 08.04.2017
- 92 komentářů
- Jan Grohmann
Display piloti L-159 ALCA zahájili sezónu ve Strakonicích
Akrobatické prvky, míjení letounů při čelních průletech, přelety maximální a minimální rychlostí či ...
- 16.05.2017
- 2 komentářů
- kapitánka Jana Samcová, 25. plrb
RETIA dodala Armádě ČR již šestý radar ReVISOR
Ve čtvrtek 29. června byl završen další z úspěšných projektů pardubické společnosti RETIA, předního ...
- 04.07.2017
- 21 komentářů
- Tisková zpráva
Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům
Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...
- 07.07.2017
- 10 komentářů
- Tisková zpráva
@Nikdo protože už se dlouho nic nevyrábí....celá ta kontinuita byla přetržená a bude trvat to dát do kupy. Kdoví jak to nakonec dopadne. Thaisko teď i novější Albatrosy vyřazuje ...Zobrazit celý příspěvek
@Nikdo
protože už se dlouho nic nevyrábí....celá ta kontinuita byla přetržená a bude trvat to dát do kupy. Kdoví jak to nakonec dopadne.
Thaisko teď i novější Albatrosy vyřazuje a přechází na letadla od Lockheedu a Korejců. Egypt a Tunis taky reptali...touto dobou už dávno mohla být zaběhnutá Alca s mokrým křídlem...NG Albík....ty promarněný roky chybí.Skrýt celý příspěvekLuky: vlastně si sám trošku protiřečíš a přidáváš další důvod neúspěchu, pojmout L159 jako čistě bitevník byla chyba, kterou si uvědomuje teď každý a snaží se to napravit (tuším že ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: vlastně si sám trošku protiřečíš a přidáváš další důvod neúspěchu, pojmout L159 jako čistě bitevník byla chyba, kterou si uvědomuje teď každý a snaží se to napravit (tuším že dvoumístná verze s plným vybavením vznikla až teprve nedávno L159T2) do té doby to byl jen vybrakován jednomístný model/vlastně dva a výsledek neměl např. ani radar. Takže souhlas jak píšeš, koncepce byla také špatná a důraz i na výcvik by L159 rozhodně zvýšil šance.Skrýt celý příspěvek
Víš co, zjisti si nejdřív něco o vzniku Albatrosa a pak mudruj o tom, koho perspektivního ten projekt zašlapal. Nejen, že už předtím měl úspěšného předchůdce Delfína, ale on ...Zobrazit celý příspěvek
Víš co, zjisti si nejdřív něco o vzniku Albatrosa a pak mudruj o tom, koho perspektivního ten projekt zašlapal. Nejen, že už předtím měl úspěšného předchůdce Delfína, ale on porazil své konkurenty. Přesto, že byl nejlepší, tak si Poláci vyráběli Iskru...a například ji i vyvezli do Indie.
Albík nelítal jen v RVHP.
Poptávka po cvičných strojích byla je a bude (proč tedy likvidovat kopyto a další věci). Dvoumístná Alca s dobrou propagací by byla atraktivní pro spoustu zemí. Mnoha státům by se hodil bojově použitelný stroj, na kterým se dá cvičit. Navíc jsou i země, co by využili jednomístný stroj...ale jak už se psalo, to by musela být vůle něco prodávat. Když se za cenu velkých výdajů Boeinga zbavili, Penta se fabriku aspoň snažila stabilizovat...ale ta pachuť už zůstala. Proto možná Armáda nastavila k Alce prdel...Skrýt celý příspěvekLuky: "..kdyby nebyl Albík dobrý, byla by Iskra" Existuje takový cyklus dokumentů "zašlapané projekty" jestli ti to něco říká z doby RVHP. A to jsou vypíchnuté jen některé u ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: "..kdyby nebyl Albík dobrý, byla by Iskra"
Existuje takový cyklus dokumentů "zašlapané projekty" jestli ti to něco říká z doby RVHP. A to jsou vypíchnuté jen některé u "nás" jak to asi vypadalo jinde. Prostě direktiva rozhodla a jaká byla kvalita nikoho nezajímalo.
"kedy sa dopyt velmi dynamicky rozbieha"
Jediný odbyt co se rozběhl jsou Českou vládou dotované přeprodeje. Lehké proudové podzvukové bitevníky prostě nikdo nekupuje. Protože buď jsou peníze a koupí se nadzvuk, nebo peníze nejsou a nekoupí se nic.Skrýt celý příspěveklogik: tvoje reakce je typickým příkladem toho, že když nechceš, čteš jenom, co se ti hodí a dokonce ignoruješ ve větách slova. Já jsem jasně napsal, že "některé". Chtěl jsem ...Zobrazit celý příspěvek
logik: tvoje reakce je typickým příkladem toho, že když nechceš, čteš jenom, co se ti hodí a dokonce ignoruješ ve větách slova. Já jsem jasně napsal, že "některé".
Chtěl jsem hlavně napsat, že v 90-tých letech nebyl v ČR kapitál, který by ty firmy byl schopnej přeorientovat z centrálně řízeného hospodářství na tržní. Nikdo ty prachy tady neměl. Takže nic jiného než zahraničí nezbývalo, jen se vždy nepovedlo vybrat někoho s tak čistým záměrem jako měl např. Volkswagen.Skrýt celý příspěvekCervus: to se nedá než podepsat tryskac: nebylo to o blahobytu, ale o vojenských propočtech kolik kusů čeho potřebujeme. Vojáci stále tvrdí, že současné počty jsou podstřelené, a ...Zobrazit celý příspěvek
Cervus: to se nedá než podepsat
tryskac: nebylo to o blahobytu, ale o vojenských propočtech kolik kusů čeho potřebujeme. Vojáci stále tvrdí, že současné počty jsou podstřelené, a jak se ukazuje u dopravního letectva, tak ty odhady z první půlky devadesátých let byly poměrně přesné.Skrýt celý příspěvektryskac: modernizovat můžeš, když máš pro koho - ono to není zrovna levný. Alky doteď měla jen AČR a ta nic nechtěla... A přitom zrovna jestli do nějakého průmyslu má smysl vrážet ...Zobrazit celý příspěvek
tryskac: modernizovat můžeš, když máš pro koho - ono to není zrovna levný. Alky doteď měla jen AČR a ta nic nechtěla... A přitom zrovna jestli do nějakého průmyslu má smysl vrážet peníze, tak sem...Skrýt celý příspěvek
A to jak se k tomu letadlu staví velení armády, kterému stačí využívání nějakých 70% (a to možná i předáním) potencionálních možností stroje, tak jaké to asi vrhá světlo na ...Zobrazit celý příspěvek
A to jak se k tomu letadlu staví velení armády, kterému stačí využívání nějakých 70% (a to možná i předáním) potencionálních možností stroje, tak jaké to asi vrhá světlo na produkt samotný nabízený do zahraničí.Skrýt celý příspěvek
ano, ja tomu rozumiem, bola taka doba. vtedy v CR vladol stredoeuropsky blahobyt a SR sa podobalo skor na Bielorusko, ako europsku krajinu. Ta doba je ale prec. Inak toho roku je ...Zobrazit celý příspěvek
ano, ja tomu rozumiem, bola taka doba. vtedy v CR vladol stredoeuropsky blahobyt a SR sa podobalo skor na Bielorusko, ako europsku krajinu. Ta doba je ale prec. Inak toho roku je vyrocie 20r od vyroby L159. 20 rokov je dost na dost podstatne modernizacie, nielen "mokre" kridlo, ale pytalo by si to viac. Minimalne z marketingoveho hladiska.Skrýt celý příspěvek
d.i.p.: Jasně, a wolkswagen věděl, že když škodovka vyroste, bude za pár let konkurence a proto ji cíleně ničil, že? Kdyby Boeing viděl takovej potenciál v Aeru, tak by s ním ...Zobrazit celý příspěvek
d.i.p.: Jasně, a wolkswagen věděl, že když škodovka vyroste, bude za pár let konkurence a proto ji cíleně ničil, že?
Kdyby Boeing viděl takovej potenciál v Aeru, tak by s ním nedělal to, co dělal, ale naopak by se ho snažil "využít", a mohl z toho vytřískat spoustu peněz. Vždyť Aero kontroloval, takže zisky by šly jemu.
Problém Boeingu byl IMHO právě opačnej - nevěřil, že Aero k něčemu je a místo toho, co by se snažil místní know-how využít, tak z toho chtěl udělat jen řadového subsubdodavatele a tím to tam zabíjel.Skrýt celý příspěvekSkelet: tak já mám celkem představu co je Alcy schopná se zaměřovacim kontajnerem a rozšířenou pletou zbrani používat jenže ten kontejner z uživatelů mají snad jen u Drakenu. To je ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: tak já mám celkem představu co je Alcy schopná se zaměřovacim kontajnerem a rozšířenou pletou zbrani používat jenže ten kontejner z uživatelů mají snad jen u Drakenu. To je tragédie po pomalu 20 letech v našich službách. To letadlo je na CAS ideální a oni tu schopnost přesunou na Gripen, který jim má poskytovat primárně ochranu. Když už to letadlo stálo tolik, nějaký čas ještě ve službě budou a nejspíše příjdeme o bitevní vrtulniky, tak už je snad jedno vyrazit do nich dalších pár set milionů. Ale to je vlastně to samé jak ty EF v Rakousku.Skrýt celý příspěvek
tryskac: onen počet vycházel z tehdejší koncepce, respektive koncepce danou před vstupem NATO a škrty. Dle této koncepce jsme měli mít okolo stovky bojových letadel, z toho 24-36 ...Zobrazit celý příspěvek
tryskac: onen počet vycházel z tehdejší koncepce, respektive koncepce danou před vstupem NATO a škrty. Dle této koncepce jsme měli mít okolo stovky bojových letadel, z toho 24-36 mělo být nadzvukových. Zbytek měly tvořit právě ony L-159.Skrýt celý příspěvek
Aero vo svojej dobe 90te roky 20. storocia zachranila len megalomanska zakazka od statu CR na 72!ks lietadiel. Uz ten samotny pocet je absurdny, faktom ale ostava, ze aka-taka ...Zobrazit celý příspěvek
Aero vo svojej dobe 90te roky 20. storocia zachranila len megalomanska zakazka od statu CR na 72!ks lietadiel. Uz ten samotny pocet je absurdny, faktom ale ostava, ze aka-taka kontinuita sa zachovala.Skrýt celý příspěvek
To, že některé zahraniční firmy cíleně likvidovali konkurenci je asi dnes docela zřejmé. Boeing musel vědět, že kdyby se Aera chopil kvalitní managment, tak to bude za deset let ...Zobrazit celý příspěvek
To, že některé zahraniční firmy cíleně likvidovali konkurenci je asi dnes docela zřejmé. Boeing musel vědět, že kdyby se Aera chopil kvalitní managment, tak to bude za deset let nějaká konkurence bude, zejména ve střední a východní Evropě, kam si chtěl pochopitelně rozšířit oblast působení. To, že zrovna nevyráběl cvičné letadlo, tak to neznamenalo, že za dvacet let nebude - a ono ejhle skoro jo.
Tím nechci hlásit, jak se všechno nechalo rozkrást. Ono nechat to v rukou státu, dopadlo by to mnohem hůř.
To, že dneska se daří Aeru, Tatře a dalším firmám je proto, že je mají český lidi a firmy, který během těch dvaceti let konečně získaly kapitál a know-how, co do toho mohou vrazit.Skrýt celý příspěvekluky: Ten problém nebyl v tom, že by Albatros nebyl dobrej. Ve svý době byl špička a konkurenceschopnej i západním érům svý kategorie (což se o moc našich produktech říci nedá). ...Zobrazit celý příspěvek
luky: Ten problém nebyl v tom, že by Albatros nebyl dobrej. Ve svý době byl špička a konkurenceschopnej i západním érům svý kategorie (což se o moc našich produktech říci nedá). Problém byl v tom, že ty státy z ničeho nic najednou přestaly zbrojit. S pádem Sovětského bloku se velmi zmenšil trh.
Co se týče vztahu Boeing-Aero, tak daleko spíš to lidé, s kterými jsem se bavil, popisovali jako nezájem, "a myslím si že jsem chytřejší než ty joudové z východního bloku diletantismus", než cílenou likvidaci, ale s tím si jistej nejsem, někdy se na to pozeptám.
Ono je si třeba uvědomit, že zatímco z našeho pohledu bylo Aero špička českého zbrojního průmyslu, z pohledu Boeingu to byla zastaralá továrna tam někde na Ukrajině, co vyrábí zastaralý letadlo z šedesátejch let, kterou snad půjde využít jako zdroj levnejch subdodávek.Skrýt celý příspěvekco sa tyka predaja L159 do AT, nebol by som vobec skeptik. Ako v AT aj v CR su pritomni vyrobcovia leteckej techniky na urcitej urovni, kde sa da ocakavat vyrazny synergicky ...Zobrazit celý příspěvek
co sa tyka predaja L159 do AT, nebol by som vobec skeptik. Ako v AT aj v CR su pritomni vyrobcovia leteckej techniky na urcitej urovni, kde sa da ocakavat vyrazny synergicky efekt. Ako je zname v AT su minimalne 2 silni vyrobcovia kompozitnych lietadiel (Diamond Aircraft), respektive leteckych komponentov (FACC). Obe firmy ako patria v oblasti kompozitov medzi svetovy spicku, na rozdiel od Aera, kde uroven navrhu a vyroby kompozitnych komponentov je na urovni (sklo) laminatoveho kanoe vhodneho tak na splav Sazavy. V tomto by rakusania vedeli cechom velmi pomoct. Na druhej strane rakusania (FACC) velmi tuzia po vyrobe nielen sekundarnych a terciarnych konstruknii. Inak sa mi L159 ako take celkom paci, skoda toho, ze sa nikto neposunul dalej vyskum noveho profilu kridla - s tymto starych vyse pol storocie uz dalsie posuvanie vykonov nie je mozne. Taktiez otazka mokreho kridla, stale sa len pridava hmotnost (paliva), ale vykon motora ostava stale nezmeneny. Co potom otazka tankovania za letu? Bola vyrobena maketa tankovacieho nastavca, ale ostala na lietadle nepripojena na palivovy system. No dalo by sa pokracovat, v kazdom pripade, moznosti zlepsenia je dost, stacia len spravne manazerske rozhodnutia, prave v dobe, kedy sa dopyt velmi dynamicky rozbieha.Skrýt celý příspěvek
@Jirosi To je jedno. Víš co to stojí usilí, vybudovat si v leteckým průmyslu někde jméno a pozici? I kdyby z těch letadel zbyla desetina, pořád je to slušný byznys a když máš ...Zobrazit celý příspěvek
@Jirosi
To je jedno. Víš co to stojí usilí, vybudovat si v leteckým průmyslu někde jméno a pozici? I kdyby z těch letadel zbyla desetina, pořád je to slušný byznys a když máš spokojený zákazníky, máš obrovskou šanci pokračovat. Přetrhnout vztahy je snem každý konkurence a když se na tom ještě můžeš napakovat, to už je pohádka...
Ale jinak to tvoje "byly nuceny je objednat"...kdyby nebyl Albík dobrý, byla by IskraSkrýt celý příspěvekAkorát že původním dodavatelem avioniky měl být Rockwell, kterýho pak Boeing koupil. Jenže tam byla spousta věcí naprosto nestandardní - Boeing pak měl přístup do věcí objednatele ...Zobrazit celý příspěvek
Akorát že původním dodavatelem avioniky měl být Rockwell, kterýho pak Boeing koupil.
Jenže tam byla spousta věcí naprosto nestandardní - Boeing pak měl přístup do věcí objednatele a zároveň byl výhradní dodavatel, který kasíroval obrovské provize pouhým přeprodáváním komponent avioniky včetně radaru.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...