AM-70 EX – ve Šternberku vzniká nové české mostní vozidlo
- 24. 8. 2018
- 104 komentářů
- Redakce AN
Před nedávnem česká armáda představila klíčové modernizační projekty, které mají na nejbližší roky prioritu. Mezi nimi je i pořízení nových mostních vozidel. Armáda tak chce nahradit zastaralé systémy, které používá několik desítek let.
U ženijních jednotek české armády už od 70. let minulého století slouží mostní vozidla AM-50, jež jsou postavena na letitých podvozcích Tatra řady T 813. Ty jsou již mnoho let za zenitem, jsou morálně i technicky zastaralé a svými parametry neodpovídají potřebám moderní armády.
Proto se armáda před časem začala zajímat o možnosti náhrady AM-50 novými vozidly. Sekce vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany oslovila deset domácích i zahraničních výrobců odpovídající techniky, z nich čtyři zareagovali a poskytli české armádě požadované informace a materiály.
V červnu pak byla fáze průzkumu trhu ukončena a v současné době armádní specialisté vyhodnocují získaná data a připravují podklady pro akviziční proces.
Mezi oslovenými výrobci byla i česká společnost Excalibur Army, která v současné době finalizuje projekt mostního automobilu AM-70 EX. Vývoj nového vozidla navazuje na systém AM-50 EX, který už Excalibur Army nějaký čas vyrábí a s nímž dosáhla exportní úspěchy. V současné době probíhají testovací zkoušky, přičemž premiéru by mělo mít nové mostní vozidlo AM-70 EX v září na Dnech NATO v Ostravě.
Základem AM-70 EX je osvědčený podvozek Tatra Force 8×8, který je vybaven kabinou s volitelnou úrovní balistické odolnosti až do stupně 2 dle STANAG 4569. Oproti starým armádním AM-50 tedy nabízí ochranu posádky odpovídající moderním standardům, navíc typ Tatra Force (dříve znám jako T 815-7) je již zaveden ve výzbroji AČR.
Mostní automobil AM70 je rovněž vybaven buldozerovou radlicí, která umožňuje úpravy terénu pro stavbu mostu a úpravy příjezdových komunikací; větší foto / Excalibur Army
Třímístná klimatizovaná kabina řidiče a obsluhy je odolná proti účinkům střel z ručních zbraní a střepinám. Obsluhu tvoří 2 osoby; větší foto / Excalibur Army
Pořízením AM-70 EX by tak došlo k zjednodušení servisních úkonů a logistiky i unifikaci s ostatním armádním vozovým parkem. Není totiž žádným tajemstvím, že údržba vozidel Tatra T 813, které už se několik desítek let nevyrábějí, je stále obtížnější, a to nemluvě o dostupnosti náhradních dílů.
Mostní vozidlo AM-70 EX je určeno k zabezpečení pohybu jednotek za pomoci rychlého přemostění suchých i vodních překážek. Díky vysoké nosnosti mostu odpovídající zhruba 70 tunám, patří tedy do třídy MLC 70 dle STANAG 2021, umožňuje i provoz těžké obrněné techniky, kterou mají ve výzbroji země NATO a která se postupem času jistě objeví i ve výzbroji české armády. Jde tedy o nadčasové řešení pro ženijní vojsko, zároveň si však AM-70 EX zachovává i kompatibilitu se staršími mostními systémy.
Součástí AM-70 EX je skládací mostní pole o celkové délce 13,5 m, kterým je možné překlenout překážky o šířce 10 až 12,5 m. Jednotlivá mostní pole je možné za použití podpěr spojovat do velkých celků na potřebnou délku. Například osm spojených polí vytvoří most o délce 106 metrů a maximální hloubce 6 m. AM-70 EX najde využití nejen v ozbrojených silách, je konstruován tak, aby se uplatnil například i u hasičských záchranných sborů, případně ve stavebnictví.
AM70 je přepravitelný po železnici a na podvalnících; větší foto / Excalibur Army
Zdroj: Excalibur Army
Související články
Nové útočné pušky pro české speciální síly
České ministerstvo obrany podepsalo se společností Cairo CZ smlouvu na dodávky 350 nových útočných ...
- 30.07.2018
- 75 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo vybírá letoun OA-X. Český Striker chybí
Po více než jednoročním experimentálním testování turbovrtulových bitevních letadel americké ...
- 07.08.2018
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje
Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty ...
- 16.08.2018
- 124 komentářů
- Redakce AN
Systém řízení palby dělostřelectva TOPAZ pro Armádu České republiky
Na současném trhu existuje řada systémů řízení palby (SŘP) dělostřelectva, ze kterých si AČR může ...
- 17.08.2018
- 59 komentářů
- Jan Grohmann
1) Ohledně konkurence je to asi jedno – požadavek AČR na podvozek Tatra automaticky znamená, že pokud CSG nabídne svůj produkt, tak má všechny trumfy v ruce. A když navíc nabídne ...Zobrazit celý příspěvek
1)
Ohledně konkurence je to asi jedno – požadavek AČR na podvozek Tatra automaticky znamená, že pokud CSG nabídne svůj produkt, tak má všechny trumfy v ruce. A když navíc nabídne produkt už zavedený v AČR, kde stačí zadavatelům opsat parametry, tak to jde samo.
Byl bych hodně překvapen, kdyby nějaká soutěž vůbec byla a kdyby do ní někdo jiný kromě CSG vůbec šel.
2)
Pozor ten výpočet MLC ve skriptech je tzv. provizorní výpočet MLCP pro polní použití, který je hodně na bezpečné straně pro most. Normální MLC se musí stanovovat analyticky v příslušném úřadu podle STANAG 2021.
Je potřeba také jít s dobou. V současnosti už je platná Edice 8 ze září 2017. Edice 7 byla z roku 2014 atd, do minulosti. Například současný ČOS z roku 2017 jede ještě podle Edice 7, čímž se ukazuje nesmyslnost národních ČOSů při přebírání originálních norem.Skrýt celý příspěvekPodíval jsem se na to a obě publikace se odkazují na Polního řád AČR 2002, těch 24 je tam možná proto, aby se tam nevešel Leguan, ten polský atp., zkrátka všechny mosty bez ...Zobrazit celý příspěvek
Podíval jsem se na to a obě publikace se odkazují na Polního řád AČR 2002, těch 24 je tam možná proto, aby se tam nevešel Leguan, ten polský atp., zkrátka všechny mosty bez podpěry.
Naši ženisté se učí zajímavé věci, ze skript předmětu Všeobecná ženijní podpora
Podle Stanag 2021 se klasifikace vojenských výpočtů mostů, přívozů, prámů
a vozidel (MLC) určí následovně:
Je-li celková hmotnost nákladu vozidla nebo soupravy vyjádřena v tunách
(v metrické soustavě), dočasné MLC bude vypočítáno následovně:
Pásová vozidla celková hmotnost prostředku x 1,20
Kolová vozidla celková hmotnost prostředku x 1,25
Nejobvyklejší kategorie MLC
- MLC 50 – dopravní trasy pro běžnou dopravu s maximálním zatížením pro
pásovou techniku 42 t a pro kolovou techniku 40 t.
- MLC 80 – dopravní trasy pro těžkou dopravu s maximálním zatížením pro
pásovou techniku 67 t a pro kolovou techniku 64 t.
- MLC 120 – dopravní trasy pro velmi těžkou dopravu s maximálním zatížením
pro pásovou techniku 100 t a pro kolovou techniku 96 t.Skrýt celý příspěvek@tomas.kotnour 1) Díky za upřesnění. Nicméně, je 20 metrů aktuální číslo? Kouknul jsme na zveřejněný dokument Modernizační projekty AČR ( ...Zobrazit celý příspěvek
@tomas.kotnour
1)
Díky za upřesnění. Nicméně, je 20 metrů aktuální číslo?
Kouknul jsme na zveřejněný dokument Modernizační projekty AČR ( http://www.acr.army.cz/assets/... ) a je tam i kapitola 11 - Doprovodný most.
Podle ní například:
Specifikace:
- mobilní mostní prostředek k zabezpečení pohybu jednotek mimo dotyk s nepřítelem;
- schopnost přemostění překážky o šířce minimálně 24 m pomocí 2 ks mostních polí;
- celkem 12 vozidel.
2. Podvozek
- kolová terénní platforma min. 8x8 (nejlépe platforma již zavedená v AČR);
3. Most
- jednoproudý, nůžkové nebo vysouvací sekce;
- plná nebo kolejová mostovka s možností doplnění dodatečných vozovkových panelů; nosnost min. MLC 70;
- možnost přemostění překážky jedním mostním polem min. 12 m;
V podstatě tak skončila jakékoliv soutěž. Vítězem je „kontumačně“ opět CSG/Excalibur Army/Tatra. Žádný posun k moderním mostním systémům NATO se vůbec nekoná. Jsme zpátky v 60-70. letech. Je to jen prakticky opsaná specifikace automobilového mostu AM-70/AM-70 EX. Stávající AM-50 budou nahrazeny v poměru 1:1, bez ohledu na nárůst počtu a hmotnosti jednotek (praporů/pluků a výhledově i brigád) AČR.
Doufám, že požadavek na most přes překážku o celkové délce 24+ metrů (ze dvou polí) je jen výtah ze specifikací a je do i méně než má souprava AM-50 (nebo papírově AM-70). S takovým krátkým mostem se nedá překonat většina toku Vltavy (včetně kanálu v pražské Troji, kde nedávno spadla lávka pro pěší), Labe minimálně už od Hradce Králové, ale i Svratka v Brně nebo Ostravice v Ostravě, nebo velká část řeky Morava už někde od Olomouce. To je tak dobré na řeku Chrudimku v Pardubicích, kde kdysi cvičili tamní ženisté
Také nosnost MLC 70 (pásy i kola) už je dnes málo pro doprovodný most. Těžký tankový tahač tento most už nedá, stejně jako západní MBT se protiminovými traly, radlicemi nebo další balistickou ochranou.
2)
Našel jsem ještě pár nových detailů ohledně amerických mostů pro systémy AVLB a JAB.
Stávající mosty s klasifikací MLC 70 nebyly vyrobeny v 90. letech, jak jsme uvedel dříve, ale byly v té době upgradovány z původního provedení MLC 60. Zkoušky na nosnost MLC 85 byly dokončeny v roce 2012. Mosty MLC 85 slouží, jak pro starší systémy AVLB, které jsou stále drobně modernizovány, tak i nové JAB.
V posledních pár letech probíhalo testování mostů (úpravy?) na nosnost MLC 92 až 95 při normálním provozu a až MLC 100 + při opatrném přejezdu rychlostí do 5 km/h.Skrýt celý příspěvekMěl jsem spíše napsat, že AČR požaduje koncepci mostu, která umožní přemostění vodního toku o šířce 20 metrů, takže pokud je mostovka kratší, musí být možné ji prodloužit dalšími ...Zobrazit celý příspěvek
Měl jsem spíše napsat, že AČR požaduje koncepci mostu, která umožní přemostění vodního toku o šířce 20 metrů, takže pokud je mostovka kratší, musí být možné ji prodloužit dalšími díly.Skrýt celý příspěvek
10) Bez ohledu na to, jestli se AČR bude mít v budoucnu západní MBT s hmotností přes 60 tun, tak je budou mít naši spojenci (pásové M1A1 HA/M1A2 má MLC 70, tank M1A s těžkým ...Zobrazit celý příspěvek
10)
Bez ohledu na to, jestli se AČR bude mít v budoucnu západní MBT s hmotností přes 60 tun, tak je budou mít naši spojenci (pásové M1A1 HA/M1A2 má MLC 70, tank M1A s těžkým odminovacím tralem může mít MLC 88 (!), Leopard 2A6M má MLC 68,..) a budou je přepravovat přes nás i pomocí těžkých kolových tahačů s MLC 100-110.
Britská armáda pro přepravu tanků Challenger 2 používá také těžké tankové tahače Oshkosh M1070F HET, ale s britskými návěsy: https://www.youtube.com/watch?...
Tomu by se podle mne měla přizpůsobit i naše infrastruktura silniční sítě i ženijních mostů. Hlavně těch pontonových, provizorních, ale i doprovodných, které jsou předmětem tohoto článku
U útočných mostů AČR je možné si představit za určitých okolností menší nosnost (MLC40-50), pokud by podporovaly jen lehčí obrněnce (jako to má US ARMY u mostů REBS pro Strykery), ale útočné mosty s MLC70+ (pásová technika) budou v případě formování mezinárodních úkolových uskupení za účasti AČR více flexibilní.
- Konec -Skrýt celý příspěvek9) Pár nových informací k silničním a železniční přesunům. NATO a hlavně US ARMY trochu poodhalilo své záměry pro východoevropský prostor operací. V případě krize počítají, že ...Zobrazit celý příspěvek
9)
Pár nových informací k silničním a železniční přesunům.
NATO a hlavně US ARMY trochu poodhalilo své záměry pro východoevropský prostor operací. V případě krize počítají, že statické cíle jako železniční síť bude vyřazena. Letecká doprava bude zase omezena protiletadlovými systémy dlouhého dosahu. Klíčem k přesunu jednotek tak bude silniční přesun. Proto v rámci této strategie US ARMY pravidelně cvičí dálkové přesuny kolových Strykerů a zásobovacích vozidel.
U pásových obrněných vozidel jsou pro US ARMY klíčem těžké tankové transportéry řady Oshkosh M1070A HET s návěsy M100, které mají plně naložené maximální hmotnost až 108,5 metrické tuny. Sestava s tanky M1 může mít MLC 96 až 103 (podle úrovně pancéřování kabiny M1070A1 a vybavení tanku M1). Předpokládá se, že těžkých vojenských tankových transportérů nebude nikdy dost, proto se zvažují plány na vytvoření mobilizační zálohy v podobě dotací pro civilní flotilu těžkých tahačů a návěsů.
V rámci cvičení Saber Guardian 2017 US ARMY poslala na zkoušku těžký tankový transportér HET z Polska přes Karpaty a přes celé Rumunsko až k Černému moři ke Konstanci. Výsledek byl prý obecně tristní – nosnost komunikací a mostů, výška a šířka podjezdů a tunelů. Abychom se moc nesmáli, nevím, jestli jeli přes ČR, ale obecně dopravci nadrozměrných nákladů upozorňují na „skrytou hrozbu“ v podobě nešvaru nedomyšlených českých kruhových objezdů, které nejdou s návěsem projet.
Pro nás z toho plyne, že NATO/Američané uvažují na východní hranici NATO v celém geografickém rozsahu tohoto prostoru operací od Baltu až po Černé moře. Dopravní trasy nejsou jen ve směru východ-západ do/z Polska a Pobaltí, ale i ve směru sever-jih.Skrýt celý příspěvek7) Most M-18 DSB tedy využívá podobné výsuvné koncepce jako britské automobilové mosty General Support Bridge/ABLE ze systému BR90. Velmi podobnou koncepci výsuvných mostů ...Zobrazit celý příspěvek
7)
Most M-18 DSB tedy využívá podobné výsuvné koncepce jako britské automobilové mosty General Support Bridge/ABLE ze systému BR90.
Velmi podobnou koncepci výsuvných mostů zavedl koncem 90. letech do výzbroje i německý Bundeswehr (a Španělsko, Rakousko, Slovinsko, Singapur) pod názvem Faltfestbrücke FFB v počtu asi 10 souprav. Výrobcem mostů byla společnost Dornier/Eurobridge Mobile Brücken GmbH (dnes součástí skupiny Airbus Group).
Výsuvný most může mít délku 14 až 54 metrů. Nosnost je MLC 70 pro pásová vozidla a MLC 100 pro kolová vozidla. Bundeswehr používá soupravu, kterou tvoří 7 vozidel 8x8 (2 vypouštěcí a 5 přepravních), které mohou vytvořit dva mosty (40 a 14m nebo 34 a 20 m nebo 27 a 27 metrů).
Video ze Slovinska: https://www.youtube.com/watch?...
8)
Z hlediska koncepčního je tedy vidět, že bohaté západní armády zavedly do výzbroje jako automobilové doprovodné mosty výsuvné modulární mostní soupravy z hliníkových slitin, kde maximální délka jednoho mostního pole/mostu je minimálně 40 metrů.
Pokud AČR zase nechci být za exota v NATO, tak je mým názorem, že nové doprovodné mosty AČR by měly používat stejný horizontální výsuvný koncept jako výše uvedené výsuvné západní mosty. A požadavek jen na 20 metrů je v tomto světle málo.Skrýt celý příspěvek6) Nad úrovní brigády jsou vyšší ženijní jednotky divize nebo sboru, které zabezpečují podporu pohybu za prvosledovými jednotkami. Kombinované mostní roty pak řeší přemostění ...Zobrazit celý příspěvek
6)
Nad úrovní brigády jsou vyšší ženijní jednotky divize nebo sboru, které zabezpečují podporu pohybu za prvosledovými jednotkami. Kombinované mostní roty pak řeší přemostění překážek nad 59 stop/18 metrů.
V oblasti doprovodných mostů US ARMY zavedla v počtu přes 100 kusů moderní modulární mostní systém M-18 Dry Support Bridge (DSB) od britské společnosti Williams Fairey Engineering Limited (WFEL), kterou vlastní společný holding KMW a Nexteru. Tento most je dnes ve výbavě řady moderních západních armád – kromě US ARMY je nejznámější Austrálie, Turecko a Švýcarsko.
Je to výsuvný most s délkou mostního nebo nejnovější pole až 40 metrů (US ARMY) a nosností MLC 80 (pásová vozidla) /MLC 100 (kolová vozidla) nebo nejnovější verze až 46 metrů s MLC 80/96. Nejnovější souprava obsahuje 4 vozidla (pokladač 10x10, 3 standardní přepravní vozidla 8x8 s paletizačním systémem PLS, 4 x třínápravový přívěs) a umožnuje postavit dva kratší mosty (30 a 30 m nebo 24 a 30 metrů) nebo jeden dlouhý 46 metrů.
Brožura: https://www.offiziere.ch/wp-co...
Videa: https://www.youtube.com/watch?... a https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek5) Nejnovější útočné mosty/mostní tanky USARMY/USMC Joint Assault Bridge (JAB) si skutečně stále ponechávají délku mostního pole cca 19+ metrů. To proto, že to vlastně vůbec ...Zobrazit celý příspěvek
5)
Nejnovější útočné mosty/mostní tanky USARMY/USMC Joint Assault Bridge (JAB) si skutečně stále ponechávají délku mostního pole cca 19+ metrů. To proto, že to vlastně vůbec nejsou nové mosty. Celé je to ekonomicky pojatý program, jehož řešení nůžkového mostu pochází z 50. let. A vlastní hardware z drtivé většiny také není úplně nový.
JAB totiž kombinuje repasované šasi z uskladněné tanků M1A1, zavěšení podvozku z těžších M1A2 a vlastní mosty a pokládací mechanismus se přebírají z vozidel M48A5/M60A1 AVLB. Hliníkové mosty o hmotnosti 13 600 kg mají nosnost MLC 85. Vlastní mosty s nosností MLC 70 byly asi vyrobeny někdy v 90. letech po zavedení tanku M1A1. V rámci programu JAB získají novu kvalifikaci MLC 85 bez změn konstrukce.
Důvodem pro tuto recyklaci jsou pochopitelně peníze. Mostní tanky M104 Wolverine na bázi nových tanků M1A2 SEP s delším německým výsuvným mostem Leguan byly prostě drahé a US ARMY si jich mohla do roku 2000 koupit jen 44 kusů místo požadovaných 465. Koncepci JAB původně vymyslela USMC (28 systémů). US ARMY (až 337 systémů) se přidala a program převzala. Výrobní tempo postupně narůstá a mělo by dosáhnout tempa 50-60 systémů ročně.
Stránky amerického výrobce (integrátora) JAB: http://www.leonardodrs.com/pro...
Útočné mosty lze použít i k vyztužení silničních mostů, které by díky nízké hmotnosti neunesly těžké tanky MBT. Například most AVLB byl v praxi použit (se ženijní přípravou) k přemostění silničního mostu o nosnosti jen 20 tun.Skrýt celý příspěvek3) Uvedu pár dalších příkladů z US ARMY, protože se to dá nejlépe dohledat. US ARMY v tomto tisíciletí hodně investovala do nových mostů různého určení. Tuto potřebu zdůraznily i ...Zobrazit celý příspěvek
3)
Uvedu pár dalších příkladů z US ARMY, protože se to dá nejlépe dohledat. US ARMY v tomto tisíciletí hodně investovala do nových mostů různého určení. Tuto potřebu zdůraznily i zkušeností s invazí do Iráku v roce 2003. Postup mechanizovaných sil na Bagdád byl v podstatě válkou o mosty a ženisté US ARMY a USMC tam postavili velký počet mostních konstrukcí různých typů a určení.
4)
V každé brigádě SBCT nebo ABCT je ženijní prapor. Jeho součástí je i dvě roty bojových ženistů, jejichž úkolem je podpora bojových manévrových sil BCT v prvním sledu. Z hlediska mostů tento prapor řeší pouze přemosťování překážek (zpravidla suchých příkopů, stržených mostů, …) s maximální délkou 59 stop/ 60 metrů.
Součástí ženijní roty ABCT je i ženijní útočné "prolamovací" (breach, sapéři) družstvo, které je vyzbrojené ženijními tanky s odminovači, dozerovou radlicí a útočnými mosty. Na jeden ženijní prapor ABCT podle tabulek připadá 6 mostních tanků (M1A2/M104 Wolverine, M60A1 AVLB nebo nové M1A1/JAB) s MLC 70 nebo více.
Střední SBCT nemá tak silné útočné ženisty. Povaha nasazení vozidel Stryker je trochu jiná než tanků M1A2 a je daná priorita na strategickou a taktickou mobilitu SBCT. Proto mají obě ženijní bojové roty jen mostní sekci, které je vybavena lehkými nůžkovými útočnými mosty REBS s nosností až MLC 50, které ani nedají 18 metrů ale jen cca 13 metrů.
Z hlediska standardizace autoparku stojí za pozornost, že mostní automobily řady HEMTT 8x8 v provedení M1977 Common Bridge Transporter (CBT) jsou jednotným ženijním nákladním automobilem a kromě mostů REBS mohou převážet i pontonové mosty, mostní čluny a díly mostů DSB. Základem je paletizace nákladu, kde vozidla jsou vybavena paletizačním systémem PLS a mohou sloužit i jako přepravní vozidla jakéhokoliv PLS kontejneru/palety.Skrýt celý příspěvek2) Pokud bude pravda, že AČR po nových doprovodných mostech chtít délku jednoho mostního pole minimálně 20 metrů, tak AM-70 EX se svými 13,5 metry je mimo hru. Z koncepce ...Zobrazit celý příspěvek
2)
Pokud bude pravda, že AČR po nových doprovodných mostech chtít délku jednoho mostního pole minimálně 20 metrů, tak AM-70 EX se svými 13,5 metry je mimo hru.
Z koncepce (které říkám „východní“) mostního automobilu 8x8 a nůžkového mostu se podle mne už nedá delší mostní pole vymáčknout. Krásným příkladem je současná těžká ruská mostní souprava TMM-6 s nosností 60 tun a délkou mostu 17 metrů. Soupravu tvoří 6 mostů dva pokládací automobily 8x8 a 4 převozníky mostů 8x8. Celková dílka spojeného mostu je tedy až 102 metrů, ale opěry jsou dlouhé opět něco mezi 5-6 metry. To tento systém omezuje právě v případě, že dno překážky je hlubší.
Krásná prezentace činnosti TMM-6 je na tomto videu: https://www.youtube.com/watch?...
Západní doprovodné mosty se ale vydaly úplně jiným koncepčním směrem, založeným na dlouhých vysouvacích mostech pokládaných pomocí vysouvací nosníku. Více viz další příspěvky.
Polský automobilový most MS-20 s délkou 23+m metrů je sice také nůžková konstrukce, ale díky své délce už se na nákladní automobil 8x8 nevejde a potřebuje dlouhý návěs.
Video s MS-20: https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekNavážu sérií dlouhých příspěvků na to, co napsal tomas.kotnour 30.8 ve 02:34 a 31.8. ve 9:36. 1) To že AČR má problémy s vybavením není žádným tajemstvím. V případě ženijních ...Zobrazit celý příspěvek
Navážu sérií dlouhých příspěvků na to, co napsal tomas.kotnour 30.8 ve 02:34 a 31.8. ve 9:36.
1)
To že AČR má problémy s vybavením není žádným tajemstvím. V případě ženijních prostředků dokonce existuje veřejně dostupné analýzy:
hlavně tato z roku 2016: https://www.unob.cz/eam/Docume...
nebo i tato z roku 2017: http://vojenskerozhledy.cz/kat...
Laicky pohledem bych řekl, že situace je horší než jsme si mysleli. AČR obecně prakticky nemá u 4. brn, 7 mb a 15. žp ženijní prostředky pro podporu v prvním sledu. To se týká i útočných mostů s výjimkou jediného 73. tpr jenž má mostní tanky MT-55A, které jsou ale považovány za dávno zastaralé.
Poznámka: ČSLA odebral v letech 1968-1983 cca 210+ mostních tank MT-55A. Pokud nám jich zůstalo jen 6 kusů a jsou to ty nejmladší, tak jsou staré 35 let a čas běží.
Pokud jsem se díval, tak řešení útočných mostů pro 4. brn a 7.mb není předmětem koncepce rozvoje AČR do roku 2005. To nám ty nové BVP za 50+ miliard Kč moc daleko na bojišti nedojedenou. Jeden hluboký příkop nebo stržený most a postup se zastaví.
S prostředky pro podporu pohybu za prvosledovými jednotkami je to lepší, ale konkrétně doprovodné mosty AM-50 jsou považovány také zastaralé a jsou tedy předmětem současných plánů na jejich náhradu.Skrýt celý příspěvekTohle bude otázka pro zdejší polské diskutující.
Jak to vypadá s MG-20 Daglezja-G, bude se nakupovat na prodloužených T-72, nebo je nějaký projekt pro modifikaci na Leopard 2?Tohle bude otázka pro zdejší polské diskutující.
Jak to vypadá s MG-20 Daglezja-G, bude se nakupovat na prodloužených T-72, nebo je nějaký projekt pro modifikaci na Leopard 2?Jara a v čem Tatru využívá? Krom Titusu? Ostatní nástavby jsou buď obyč, nebo jdou přes VTÚ. A že si hodí marži na své výrobky? A kdo by to neudělal :)) Já vím jen o Titovi. Takže ...Zobrazit celý příspěvek
Jara a v čem Tatru využívá? Krom Titusu? Ostatní nástavby jsou buď obyč, nebo jdou přes VTÚ. A že si hodí marži na své výrobky? A kdo by to neudělal :))
Já vím jen o Titovi. Takže do té doby CSG bubuSkrýt celý příspěvekNe, csg Tatru využívá a je to chyba MO má soutěžit zvlášť nástavby a podvozky ať už je to most, houfnice nebo cokoliv jiného. Tatra konkurenci překonává a pro různé nástavby má ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, csg Tatru využívá a je to chyba MO má soutěžit zvlášť nástavby a podvozky ať už je to most, houfnice nebo cokoliv jiného. Tatra konkurenci překonává a pro různé nástavby má unikátní vlastnost. Přesto bych nebyl proti, aby si MO nechalo udělat komparačni nabídku třeba od MANU.
Napsat tady, že CSG bububu, to přeci nedělají fuj a ještě v tom samém odstavci napsat Jo Vega no tam to udělali, ale to je něco jiného Vega byla stejně na prd tak co.... co si o tom asi myslet že?Skrýt celý příspěvekskelet: v tu dobu kdy to takovou kabinu udělali tatra neměla ještě nic a hlavně je to do jiné země, kde jasně prodávají podvozky kamkoliv je to kšeft i bez kabiny. A jak by asi ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: v tu dobu kdy to takovou kabinu udělali tatra neměla ještě nic a hlavně je to do jiné země, kde jasně prodávají podvozky kamkoliv je to kšeft i bez kabiny. A jak by asi dopadli teď když by řekli tak pozor pánové musíte brát i kabinu už jí mám...
To, jestli je titus lepší cenou/výkonem jsme se díky tomuhle přístupu vlastně ani nedozvěděli a kdekoliv v zahraničí by s tímto krokem hodně rychle vypadli pryč a možná by i dostali pokutu od antimonopolního úřadu, když podmínkou v tendru byl právě tento podvozek
A když vidíš cenu posledních tater tak mě to moc výhodné nepřijde viz teď ty kontejnerové... ale možná se pletu a je to cena kterou platí každý i třeba za ten man.
Gibon: ono to není asi jen o šířce, ale i váze, každopádně jak jsem psal tak tatra dělá i třeba těžební nebo stavební stroje, které díky váze také nemůžou do běžného provozu.Skrýt celý příspěvekKoho a čím Tatra někoho vydírá? Vím jen o tom, že zařízli SVOS, ale že by Titus nebyl po všech stránkách lepší? Tatra dodá komukoliv cokoliv, stačí se podívat na jejich katalog. ...Zobrazit celý příspěvek
Koho a čím Tatra někoho vydírá? Vím jen o tom, že zařízli SVOS, ale že by Titus nebyl po všech stránkách lepší?
Tatra dodá komukoliv cokoliv, stačí se podívat na jejich katalog. Avibras od nich odebírá podvozky, na které si dodává vlastní kabiny, přičemž Tatra nabízí obdobné katalogy. I s tím monopolem musíte opatrně a Strnad není magor. Ví moc dobře, že když bude armádu moc krkat, tak se mu to vrátí v podobě dodávek cizích náklaďáků.
AM-70EX je jednoduchý. Zaregistrovali požadavek na ministerstvu obrany a oprášili starý projekt. Stojí je to prd a buď to projde nebo ne. Když to neprojde, tak přispěchají s něčím jiným. Ať už to vyvinou sami nebo s "někým jiným". Příklad Dana vs Eva.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...