Alžírsko nakoupí ruské Su-34 Fullback

Su-34
Na světě není jiný stíhací bombardér, který se výkonem a výzbrojí vyrovná Su-34 / Oleg Beljakov; CC BY-SA 3.0

Alžírské vzdušné síly objednaly od ruského výrobce Novosibiřské letecké výrobní sdružení V. P. Čkalova (výrobní továrna Su-34) 12 stíhacích bombardérů Suchoj Su-34 Fullback. Nová letadla v alžírském letectvu doplní starší stroje Su-24MK. V rozhovoru pro ruský list Vědomosti to potvrdil generální ředitel novosibiřského závodu Sergej Smirnov.

Su-34 pro Alžírsko

Vyjednávání o dodávce letadel se údajně táhly osm let. Smirnov v rozhovoru nesdělil bližší podrobnosti o kontraktu, ale uvedl, že nadále také pokračují jednání o možnosti generálních oprav a vylepšení alžírských letounů Su-24MK.



Zakázka na dodávku Su-34 do Alžírska byla podle některých zdrojů zahrnuta už v rusko-alžírském zbrojním kontraktu z března roku 2006, který dosáhl výše 7,5 miliardy dolarů a kromě letadel v něm byly zahrnuty systémy protivzdušné a protiraketové obrany, vybavení pro námořnictvo a také pozemní bojová technika.

Ruské letectvo, která bylo dosud jediným provozovatelem Su-34 a v současné době disponuje 83 letouny, zaplatilo za jeden kus Su-34 36 milionu dolarů. Cena pro Alžírsko bude nižší neboť alžírské stroje zcela jistě nebudou srovnatelně vybavené jako ruské. Rusko v budoucnu plánuje rozšířit svou flotilu Su-34 až na 200 kusů.

Alžírsko v současné době provozuje jak stroje západní, tak ruské provenience, přičemž západní techniku tvoří pouze cvičné a přepravní stroje.

Alžírské vojenské letectvo začalo s velkými modernizacemi po roce 1999. V té době došlo k nákupu velkého množství starších MiGů-29S z Běloruska a Ukrajiny a v rozmezí let 1999-2003 bylo do Alžírska dodáno také 25 stíhacích bombardérů Su-24MK.

Zásadní převrat v modernizaci však letectvo prodělalo po roce 2006, kdy byl podepsán již zmiňovaný kontrakt s Ruskem. Alžírsko v rámci něho objednalo 28 kusů stíhacích Su-30MKA, 16 cvičných letounů Jak-130A a 34 MiGů-29SMT.

V roce 2008 však došlo k zrušení kontraktu na MiGy-29SMT a už dodané stroje byly vráceny zpět do Ruska. Místo nich bylo pořízeno dalších 16 kusů Su-30MKA. Nákup Su-34 je tedy logickým krokem v posilování alžírského letectva, neboť má mnoho shodných dílů s v Alžírsku už provozovanými Su-30MKA.

Su-34 je stíhací bombardér poháněny dvěma proudovými motory Saturn AL-31F a konstrukčně vychází ze stíhacího letounu Su-27. Letoun má operační rádius až 4000 km a maximální rychlost 2200 km/h.

Základní výzbroj tvoří 30mm kanón Gš-301 (9A-4071K). Na 12 závěsníků pod trupem letounu je možné umístit výzbroj o celkové hmotnosti až 12 tun, přičemž maximální hmotnost zatížení jednoho závěsníku je 4 tuny.

Letoun unese velké množství výzbroje počínaje raketami vzduch-vzduch, přes chytrou a „hloupou munici", po protilodní střely a střely s plochou dráhou letu.

Su-34 pro boj s terorismem?

Podle mnoha zbrojních expertů bude zakázek na Su-34 přibývat, neboť jim velmi pomohlo jejich úspěšné nasazení v Sýrii. Podle názoru ruského analytika Igora Korotčenka, citovaného webem Defense News, může být Su-34 dobrou volbou pro země vedoucí válku proti terorismu, jako jsou Nigérie a Uganda bojující proti někdejší skupině Boko Haram, dnes součást Islámského státu. Případně pro letectvo Etiopie, které již delší dobu provozuje flotilu ruských strojů Su-27.

Su-34 může být také atraktivní pro letectva Uzbekistánu, Turkmenistánu a Kazachstánu, které také provozují ruské stroje.

Pro likvidaci teroristických hrozeb a protipovstalecký boj je však Su-34 poměrně drahým řešením. Tento stroj je primárně koncipován jako dálkový bombardér, jehož posláním je útočit na pozemní a námořní cíle, je schopen pronikat hustou protivzdušnou obranou a operovat v oblastech se silnou nepřátelskou aktivitou.

Žádná z těchto schopností není primárně nutná při protipovstaleckých operacích, neboť povstalecké a teroristické skupiny jen málo kdy disponují adekvátní protivzdušnou obranou.

Pro státy jako Etiopie, Nigérie, Indie a Írán, které aspirují na roli regionální mocnosti, bude tento stoj jistě zajímavý a mnohé z nich budou usilovat o jeho pořízení. Ale pro státy, které potřebují pouze stroj pro pozemní útoky a potírání povstaleckých skupin bude výhodnější si pořídit levnější letoun jiné kategorie.

Provozní náklady také nebudou malé, tudíž pro mnoho z deklarovaných zájemců zůstane Su-34 pouze snem.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusové nasadili v Sýrii nejmodernější stíhačky Su-35S

Ruské letectvo minulý týden do Sýrie poslalo nejmodernější víceúčelová stíhací letadla Suchoj Su-35S ...

Turecko versus Rusko: Konflikt na ostří nože

Měření sil Turecka a Ruska nabývá na intenzitě, válka nervů je rozehrána jako šachová partie. Jak ...

Austrálie: Prodejte nám stíhačky F-22A Raptor

Bývalý velitel Královského australského letectva RAAF (Royal Australian Air Force) Chris Mills ...

Francouzská vozidla pro Libanon za peníze Saudské Arábie

Libanonská armáda získá 200 francouzských obrněných vozidel a transportérů. Jejich nákup bude ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Argonaut.CZ
    15:50 15.02.2016

    Nemyslim, ze zrovna su22/25 lze v roce 89 povazovat za zastarale. Vahal bych i u migu-23.

    Nemyslim, ze zrovna su22/25 lze v roce 89 povazovat za zastarale. Vahal bych i u migu-23.

  • Vrata
    15:30 15.02.2016

    Oprava:
    22x Mig 29

    Oprava:
    22x Mig 29

  • Vrata
    15:28 15.02.2016

    Rastislav: ona CSSR mela sice obrivske mnozstvi techniky ale zkuste se podivat na jeji slozeni. Pro priklad bojove letectvo v roce 1989: Celkem - 400 letounu, z toho: cca 200x ...Zobrazit celý příspěvek

    Rastislav: ona CSSR mela sice obrivske mnozstvi techniky ale zkuste se podivat na jeji slozeni. Pro priklad bojove letectvo v roce 1989:

    Celkem - 400 letounu, z toho:
    cca 200x Mig 21
    cca 60x Su 22
    cca 60x Mig 23
    cca 40x Su 25
    22x Mig 21

    Moderni z toho byly jen Mig 29 a Su 25, Mig 21 a Su 22 je mozno povazovat za zastarale. Kdyz si to vynasobite 2/3 (=podil Ceska), dostanete 15x Mig 29, 27x Su 25, 40x Mig 23 + zastarale stroje.
    No a dnes mame 14x Gripen a 24x Alca.

    Podobne to bylo s pozemni technikou - na Cesko pripadalo v roce 1989 cca 1000 tanku ale jen 1/3 byly T72, zbytek byly T54/55. Dokonce snad jeste v 60-tych letech a mozna i pozdeji existovaly jednotky, ktere mely T34 (ty se ale asi vyrazovaly pred rokem 89). Duvod obrovskeho poctu techniky byl tlak SSSR, ktery jsme ale nebyli z ekonomickych duvodu naplnit (proto ty T34). Situace se vyresila okupaci v roce 1968, kdy podle SSSR nedostatecne Ceskoslovenske jednotky doplnila Sovetska vojskaSkrýt celý příspěvek

  • dusan
    15:27 15.02.2016

    niko Chudobné Bielorusko žiadne nové Suchoje nakupovať nechce - na to nemá. S ruskou pomocou chcú modernizovať 18 ks pôvodne indických strojov Su-30K a zaradiť do svojho ...Zobrazit celý příspěvek

    niko

    Chudobné Bielorusko žiadne nové Suchoje nakupovať nechce - na to nemá. S ruskou pomocou chcú modernizovať 18 ks pôvodne indických strojov Su-30K a zaradiť do svojho letectva, ale predpokladám, že ani na to nemajú, kdeže sa o tom diskutuje už dlho..Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    14:01 15.02.2016

    Alžírsko provozuje Su-24,takže nový Su-34 je logickým nástupcem a již zavedený Su-30 může být provozován přednostně jako stíhací stroj.Je jasné,že Su-30 zvládne obojí,ale tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Alžírsko provozuje Su-24,takže nový Su-34 je logickým nástupcem a již zavedený Su-30 může být provozován přednostně jako stíhací stroj.Je jasné,že Su-30 zvládne obojí,ale tak daleko my tady nevidíme:-)
    Dneska se fakt ty Suchoje prodávají jak housky na krámě,když porovnám s chudákem Migem,tak je mi ho docela líto,mít současný Mig-35 o 15 let dřív,tak myslím,že by konkurenci od Su trošku zatopil.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    13:58 15.02.2016

    David > K tomu Alzirsku. Nikde som v clanku nenarazil, do kedy tie lietadla maju dodat. V clanku sa spomina, ze vraj sa kupa mala dohodnut uz v roku 2006. Teraz ich zase mali ...Zobrazit celý příspěvek

    David > K tomu Alzirsku. Nikde som v clanku nenarazil, do kedy tie lietadla maju dodat.
    V clanku sa spomina, ze vraj sa kupa mala dohodnut uz v roku 2006.
    Teraz ich zase mali objednat. Pokial pred nimu uvazovali uz pred 10 rokmi, tak si mozno na ne uliali uz predtym.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    13:55 15.02.2016

    Mozno alzircom ide "iba" o nahradenie starnucich SU24 a 34 je v podstate jediny "special" v danej triede. Samozrejme na napadlo, ze SU30 by sa dal dovybavit a sluzit aj ako ...Zobrazit celý příspěvek

    Mozno alzircom ide "iba" o nahradenie starnucich SU24 a 34 je v podstate jediny "special" v danej triede. Samozrejme na napadlo, ze SU30 by sa dal dovybavit a sluzit aj ako bombarder/nosic protilodnych striel za mensi peniaz, ale snad alzirci maju spocitane kolko ich to bude stat a ci sa im investicia oplati. Pripadne neplanuje nejaky vacsi nakup pre armadu Maroko a alzircania chcu takto reagovat?Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:34 15.02.2016

    Vojenské výdaje...je to prostě otázka priorit; toho, na co se stát soustředí. Komunistické Československo dokázalo vybudovat obrovskou armádu. Ale to je díky tomu, že mělo vysoké ...Zobrazit celý příspěvek

    Vojenské výdaje...je to prostě otázka priorit; toho, na co se stát soustředí. Komunistické Československo dokázalo vybudovat obrovskou armádu. Ale to je díky tomu, že mělo vysoké výdaje na obranu - kolem 5% HNP ( kdyby se tehdy počítal HDP, tak by asi byly ještě o něco vyšší). Dnešní Česká republika vydává na obranu jen cca 1%HDP. Pokud by dnešní ČR své vojenské výdaje zpětinásobila, tak by AČR také asi vypadala poněkud jinak. Otázkou je, jak by vypadal stát jako takový.
    A co se týče Alžírska - vrtá mi to hlavou jako Rasemu. Chápal jsem vysoké výdaje a rozsáhlé nákupy výzbroje, když byly vysoké ceny ropy, která je pro alžírský státní rozpočet dominantním příjmem. Ale dnes, když ceny ropy zásadně klesly, tak mne takto ambiciózní nákupy trochu překvapují. U jiných zde zmíněných států (Etiopie) předpokládám nákup spíše Su-30Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:28 15.02.2016

    RastiSlav: Ne jen AČR. Půl Evropy dohromady (!), je na tom hůř jak Alžírsko (pokud jde o počty techniky). Navíc, ať je kvalita ruské techniky jakákoliv, tak ten početní rozdíl ...Zobrazit celý příspěvek

    RastiSlav:
    Ne jen AČR. Půl Evropy dohromady (!), je na tom hůř jak Alžírsko (pokud jde o počty techniky).
    Navíc, ať je kvalita ruské techniky jakákoliv, tak ten početní rozdíl je natolik enormní, až z toho běhá mráz po zádech.
    ps. Suchoje jsou opravdu krásné letounySkrýt celý příspěvek

  • Shania
    13:26 15.02.2016

    Kachna se mi z celé rodiny SU-27+ líbí nejvíc. Jinak něco k té kuchyni, záchodu. Byl problém něco najít, ale video níže stojí za to (spousta pěkných záběrů): According to ...Zobrazit celý příspěvek

    Kachna se mi z celé rodiny SU-27+ líbí nejvíc.

    Jinak něco k té kuchyni, záchodu.

    Byl problém něco najít, ale video níže stojí za to (spousta pěkných záběrů):

    According to this video, flight deck is big, but "toilet" and "kitchen" a actually misleading.
    Kitchen is a thermos on the wall (shiny cylinder).
    Toilet is a blue thing under seat (labelled "sanitary tank #2" in russian).
    Video at 6:43

    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • vlasto
    13:25 15.02.2016

    RastiSlav - ano, CSSR dokazalo prevadzkovat tri najdrahsie zlozky armady, ale v obchodoch nebol hajzel papier a chlieb sa dal dostat tak zhruba kazdy druhy den a aby si dostal ...Zobrazit celý příspěvek

    RastiSlav - ano, CSSR dokazalo prevadzkovat tri najdrahsie zlozky armady, ale v obchodoch nebol hajzel papier a chlieb sa dal dostat tak zhruba kazdy druhy den a aby si dostal banany, tak to si musel nadstandardne dobre vychadzat so zelovociarkou v intimnej oblasti. Statna sprava bola prelezena korupciou, klientelizmom a protekcionizmom ako systemovou sucastou (dnes aspon noviny pisu, ze sa to nema robit). A Alzirsko je dnes tam, kde bolo CSSR v 87mom - ziadne alebo minimalne statne sluzby pre verejnost a zdroje sa disponuju tam, kam sa to aktualnemu vedeniu paci (najlepsie tak, aby z toho co to kvaplo aj im, co sa blbo realizuje renovaciou detskych ihrisk a parkov).Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    12:39 15.02.2016

    to SeaWolf : No právě proto jsem tu otázku položil. Su-34 by Alžírsko potřebovalo pouze v případě, kdyby se chystalo pořádat nálety na JAR nebo na Norsko :-). Na všechny normálně ...Zobrazit celý příspěvek

    to SeaWolf : No právě proto jsem tu otázku položil. Su-34 by Alžírsko potřebovalo pouze v případě, kdyby se chystalo pořádat nálety na JAR nebo na Norsko :-). Na všechny normálně představitelné úkoly by jim měl supermoderní stíhací bombardér Su-30MKA bohatě stačit.Skrýt celý příspěvek

  • RastiSlav
    12:28 15.02.2016

    Rase,odpoviem ti politicky nekorektne.zatial ich necicia zapad.pozri si byvale ceskoslovensko dokazalo v pohode zivit tri najdrahsie zlozky armady.letectvo,raketove vojsko a ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase,odpoviem ti politicky nekorektne.zatial ich necicia zapad.pozri si byvale ceskoslovensko dokazalo v pohode zivit tri najdrahsie zlozky armady.letectvo,raketove vojsko a tankove vojsko.z toho vychadza ze sme natom horsie ako alzirsko.Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    12:16 15.02.2016

    Su-34 je koncipován jako útočný letoun, primárně určený pro útoky na dlouhé vzdálenosti. Já četl, že tam je mikrovlná trouba :-D Po vyřazení F-111 dle mého názoru na západě ...Zobrazit celý příspěvek

    Su-34 je koncipován jako útočný letoun, primárně určený pro útoky na dlouhé vzdálenosti. Já četl, že tam je mikrovlná trouba :-D Po vyřazení F-111 dle mého názoru na západě neexistuje ekvivalent. ( pomineme li rozdíl generace )

    Na druhou stranu není mi zcela jasné na co bude koncepčně Alžírsku Su-34? UvidímeSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:56 15.02.2016

    Moc nechápu, kde berou tyhle státy finance na nákup a hlavně provoz téhle techniky. Přeci jen, je to hromada letadel, různých druhů. To samé helikoptéry, tech mají, nebo plánují, ...Zobrazit celý příspěvek

    Moc nechápu, kde berou tyhle státy finance na nákup a hlavně provoz téhle techniky.
    Přeci jen, je to hromada letadel, různých druhů. To samé helikoptéry, tech mají, nebo plánují, taky hromadu, od různých typů. I pozemní síly mají fascinující rozměry.
    Tady asi někdo "nezamknul cukrárnu !" D
    https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:34 15.02.2016

    Mám pocit, že Su-34 je optimalizován pro pohodlí posádky během dálkových misí, kdy se můžou dobře střídat a dokonce se i jít protáhnout do čajové kuchyňky pokud se dobře ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám pocit, že Su-34 je optimalizován pro pohodlí posádky během dálkových misí, kdy se můžou dobře střídat a dokonce se i jít protáhnout do čajové kuchyňky pokud se dobře pamatuji....Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    11:20 15.02.2016

    liberal > Su - 30MKA je nieco ako stihac, ktory moze nosit bomby. Odpoveda to mozno F-15E.

    Su-34 je navrhnuty primarne ako stihaci bombarder, Su-34 by mala nahradzovat Su-24.

    liberal > Su - 30MKA je nieco ako stihac, ktory moze nosit bomby. Odpoveda to mozno F-15E.

    Su-34 je navrhnuty primarne ako stihaci bombarder, Su-34 by mala nahradzovat Su-24.

  • niko
    10:51 15.02.2016

    Mna by skor zaujimalo, ci rusky vojensko vyrobny priemysel tieto vsetky objednavky vobec moze obsluzit. SU 30 mal vyrobnu kapacitu este pred dvoma rokmi 12-14 lietadiel rocne. Rusi ...Zobrazit celý příspěvek

    Mna by skor zaujimalo, ci rusky vojensko vyrobny priemysel tieto vsetky objednavky vobec moze obsluzit. SU 30 mal vyrobnu kapacitu este pred dvoma rokmi 12-14 lietadiel rocne. Rusi ju chceli zvysit na 35-40. No ci sa im to podarilo neviem. V kazdom pripade maju tych objednavok celkom dost: Iran, India, Indonezia, Bielorusko, Vietnam Alzirsko. A nezabudajme, ze aj samotne RuAF planuje zavadzat nemale pocty novych strojov.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    10:27 15.02.2016

    Zajímalo by mně, k čemu zavádí Su-34, když už mají Su-30MKA ? V čem je ta výhoda, která by vyvážila náklady na zavedení dalšího typu ?

    Zajímalo by mně, k čemu zavádí Su-34, když už mají Su-30MKA ? V čem je ta výhoda, která by vyvážila náklady na zavedení dalšího typu ?

  • drunkez
    10:02 15.02.2016

    uff ...velmi nepresne udaje v clanku o vykonoch su-34...4000km operacny radius ani nahodov takisto 4t na zavesnik ...nj mozno centralny...resp prvy podkridlovy

    uff ...velmi nepresne udaje v clanku o vykonoch su-34...4000km operacny radius ani nahodov takisto 4t na zavesnik ...nj mozno centralny...resp prvy podkridlovy

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3