Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu
- 25. 6. 2018
- 96 komentářů
- Redakce AN
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro výběrové řízení slovenské armády. Zřejmě největší zájem přitáhl typ Gerlach, za nímž ale nestojí žádný tradiční výrobce vojenských obrněnců, nýbrž výrobce traktorů Zetor. Ten ale na své straně má hned několik velmi silných argumentů.
Slavná firma Zetor dnes představuje součást skupiny HTC Investments. Na projektu obrněnce Gerlach, který byl zahájen v roce 2016, se podílejí nejenom firmy Zetor Engineering Slovakia a Zetor Engineering Brno, ale též firma IPM Engineering, která má rozsáhlé zkušenosti z řady vojenských programů.
Již roku 2016 získala značka Zetor pozornost, když představila koncept pásového bojového vozidla pěchoty Wolfdog pro Armádu ČR, pracuje však i na osmikolovém transportéru a na veletrhu IDET 2017 ukázala prototyp lehkého útočného vozu Fox. Jako další položka v jejím portfoliu tedy přichází typ Gerlach.
U obrněného taktického vozidla Gerlach se nejvíc zdůrazňuje jeho vysoká odolnost, jelikož se v jeho konstrukci objevuje kabina vyřešená jako bezpečnostní „kapsle“, vybavená ocelovým a aramidovým pancéřováním. Balistická odolnost splňuje normu STANAG 4569 Level 3, takže vůz odolává průbojné munici ráže 7,62×54 mm na dálku 30 m nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm ze vzdálenosti až 60 m.
Podvozek ve tvaru V má zajistit ochranu osádky před účinky exploze protitankové miny se 6 kg TNT pod kterýmkoli kolem i pod středem šasi (úroveň STANAG 4569 Level 2a/2b), ale odolnost je možno zvýšit i tak, aby Gerlach odolal i minám s náloží až 8 kg TNT (úroveň STANAG 4569 Level 3a/3b). Samozřejmost představuje odolnost proti improvizovaným výbušným zařízením (IED).
Vozidlo má modulární konstrukci, čemuž odpovídá i existence tří základních variant s různým počtem sedaček. Prototyp představuje nepochybně nejzajímavější provedení Gerlach A, jež se vyznačuje dvěma sedačkami vpředu a čtyřmi vzadu, avšak s tím, že zadní čtveřice je umístěna v jedné řadě. V zádi vozu se tak nalézá i prostor pro náklad o objemu 2,3 m 3 a max. hmotnosti 1,5 tuny.
Verze Gerlach B má vepředu opět dvě sedačky a vzadu tři, zatímco Gerlach C nabízí dvě a dvě místa. V obrněné „kapsli“ je místo také pro stojícího střelce, který může obsluhovat zbraň u stropního průlezu, avšak podle přání zákazníka lze Gerlach vybavit širokým spektrem zbraňových, komunikačních a dalších účelových systémů. Obrněnec má i filtrační a ventilační soustavu pro případ činnosti v zamořeném prostředí.
Vozidlo Gerlach A má provozní hmotnost 12,5 tuny, na délku měří 5,65 m, zatímco na šířku a na výšku má 2,5 m. Světlá výška činí pozoruhodných 46 cm, což propůjčuje obrněnci skvělou pohyblivost v terénu. K té přispívá též motor MTU o výkonu 240 kW, spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF. Max. rychlost na silnici činí 110 km/h a s palivovou nádrží o objemu 220 l může Gerlach urazit až 800 km.
Posádka může vozidlo opustit velmi rychle jen jednou stranou; větší foto / Zetor Engineering
Překoná kolmou překážku vysokou 50 cm nebo příkop široký 90 cm a bez přípravy se může brodit ve vodě hluboké 1,2 m. Může tudíž zvládat působení i v náročných podmínkách a v téměř všech druzích konfliktů. Objevily se i koncepty několika speciálních verzí, např. průzkumné či ambulanční.
Do výbavy patří též pneumatiky 14 R20 se soustavou centrálního huštění pro případ průstřelu. Kromě vysoké taktické pohyblivosti nabízí Gerlach i vysokou strategickou mobilitu, jelikož je přizpůsoben normám Aliance pro transport techniky po silnicích, železnicích, vnitrozemských vodních cestách a vzduchem (včetně dopravního letadla Airbus A400M).
Výrobce zdůrazňuje též vysoký komfort pro osádku, zaručený protihlukovými a antivibračními materiály v kabině. Firma Zetor ale hned od počátku získala pozornost i tím, že otevřeně deklaruje cenu obrněnce, jež začíná na nezvykle nízké sumě 398 000 euro. Kombinace vysoké odolnosti a pohyblivosti, modulární konstrukce a příznivé ceny tedy dělá z vozidla Gerlach velmi zajímavé řešení nejen pro slovenskou armádu, ale také pro další zákazníky.
Základní takticko-technické údaje vozidla Gerlach; větší foto / Zetor Engineering
Související články
Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...
- 16.05.2018
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
Vojenská výstava IDEB 2018 v Bratislavě
V očakávaní rozhodnutia o obstaraní nových nadzvukových lietadiel pre OS SR sa na IDEBe prezentovali ...
- 18.05.2018
- 72 komentářů
- Martin Kugla
Přichází éra bitevních bugin?
V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých taktických ...
- 08.06.2018
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
http://www.mosr.sk/42203-sk/na...
Neviem z akého dôvodu dali na obrázok aj JLTV, ked sa netestuje.http://www.mosr.sk/42203-sk/na...
Neviem z akého dôvodu dali na obrázok aj JLTV, ked sa netestuje.Info o testovaní a značkách, ktoré sa na ňom zúčastňujú:
https://domov.sme.sk/c/2085838...Info o testovaní a značkách, ktoré sa na ňom zúčastňujú:
https://domov.sme.sk/c/2085838...PavolR: trošku byhc jim to odpustil. Očividně se s tím řidič ještě mazlí a zkouší si kam až může zajít. V tomhle bude mít Tatra trochu navrh. Může se opřít o svůj polygon, ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR: trošku byhc jim to odpustil. Očividně se s tím řidič ještě mazlí a zkouší si kam až může zajít.
V tomhle bude mít Tatra trochu navrh. Může se opřít o svůj polygon, vylítané zkušební řidiče a především o zkušenosti se svým podvozkem.Skrýt celý příspěvekJe to podle mě dosti velká ironie, že tu siggi ostatním diskutujícím nadává do debilů, idiotů, blbců a kolaborantů, ale za svůj avatar si vybere obrázek Švejka - tedy postavičky ...Zobrazit celý příspěvek
Je to podle mě dosti velká ironie, že tu siggi ostatním diskutujícím nadává do debilů, idiotů, blbců a kolaborantů, ale za svůj avatar si vybere obrázek Švejka - tedy postavičky která byla "superarbitrována pro blbost".
Tenhle styl komunikace už podle mě překročil hranice slušného vzchování a neváhal bych s Banem.Skrýt celý příspěvekVrata...od chléva - chceš-li normalizaci, máš možnost dále tlačit na admina...co se týče Gerlachu, ačkoliv dnešní OS síly státu Čechistán jsou spíše symbolické, tak NENÍ důvod mít ...Zobrazit celý příspěvek
Vrata...od chléva - chceš-li normalizaci, máš možnost dále tlačit na admina...co se týče Gerlachu, ačkoliv dnešní OS síly státu Čechistán jsou spíše symbolické, tak NENÍ důvod mít přeplacené jednu složku armády, neboť jiné budou strádat....třeba složky pro mimořádné situace by ZASLOUŽILY mnohem více techniky a financování, povodně jsou totiž častější a DŮLEŽITĚJŠÍ, než nasazení žoldáků kdesi v peééérdely...pochopils, ty dutá kebule?Skrýt celý příspěvek
Pri týchto komerčných predvádzačkách by to chcelo troška nasimulovať reálnejšie podmienky tj. plno obsadené vozidlo s výstrojov a výzbrojov a hlavne so zbraňovou stanicou napr. ...Zobrazit celý příspěvek
Pri týchto komerčných predvádzačkách by to chcelo troška nasimulovať reálnejšie podmienky tj. plno obsadené vozidlo s výstrojov a výzbrojov a hlavne so zbraňovou stanicou napr. EVPU Gladius Dual.
To sú reálne stovky kg navyše!Skrýt celý příspěvekNo nevím, to je spíše propagační video, že to jezdí, ale žádný pořádný zátěžák, jede tam ryhleji jen po cestě vyjede kopec také po cestě a přejede kopeček trávou, myslím, že to ...Zobrazit celý příspěvek
No nevím, to je spíše propagační video, že to jezdí, ale žádný pořádný zátěžák, jede tam ryhleji jen po cestě vyjede kopec také po cestě a přejede kopeček trávou, myslím, že to vozidlo má před sebou ještě hodně vývoje a teď by v konfrontaci i třeba s husarem/patriotem v terénu pohořelo na celé čáře.Skrýt celý příspěvek
Osobně bych to tomu vozidlu odpustil. Hodně mě překvapilo že už mají funkční prototyp a dařilo se mu docela slušně i v terénu. Jako pokud AČR a OSSR chtějí typ takto velkého ...Zobrazit celý příspěvek
Osobně bych to tomu vozidlu odpustil. Hodně mě překvapilo že už mají funkční prototyp a dařilo se mu docela slušně i v terénu. Jako pokud AČR a OSSR chtějí typ takto velkého vozidla (minimálně OSSR jo), je nějaký problém s dodáním JLTV a cena platí, tak bych s nákupem neměl problém.Skrýt celý příspěvek
Myslím, že keby si bol pod paľbou tak by si cez tie prekážky nešiel tak pomaly, ale upaľoval čo najrýchlejšie. Podobný problém bude mať určite aj konkurencia, pretože tam záleží ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že keby si bol pod paľbou tak by si cez tie prekážky nešiel tak pomaly, ale upaľoval čo najrýchlejšie. Podobný problém bude mať určite aj konkurencia, pretože tam záleží hlavne na veľkosti kolies. Ale v článku písali že bolo naložené ešte.Skrýt celý příspěvek
Alpacino36: Bolo to celkom fajn až na tú polmetrovú kolmú prekážku, kde zadná náprava trocha viazla - neželal by som to nikomu pod paľbou. A keby bol terén za prekážkou v rovnakej ...Zobrazit celý příspěvek
Alpacino36:
Bolo to celkom fajn až na tú polmetrovú kolmú prekážku, kde zadná náprava trocha viazla - neželal by som to nikomu pod paľbou. A keby bol terén za prekážkou v rovnakej úrovni, ako pred ňou, tak neviem neviem.Skrýt celý příspěvekPepin Nešpor: tak ta konstrukční kancelář a výroba pár prototypů, není pro Zetor až taková zátěž, spíš takové zajímavé zpestření. Proti tomu není co namítnout, ať si je klidně i ...Zobrazit celý příspěvek
Pepin Nešpor:
tak ta konstrukční kancelář a výroba pár prototypů, není pro Zetor až taková zátěž, spíš takové zajímavé zpestření. Proti tomu není co namítnout, ať si je klidně i nabízí na výstavách, akorát bych se vyhnul unáhleným nákupům jejich produktů pro AČR.
stirling:
jsou to soukromé firmy (krom VOP CZ), tak pokud nabídnou vozidlo s konkurenceschopnými schopnostmi a parametry, tak ať se klidně pořídí. V podstatě s tebou souhlasím, rozhodně je nutné je pořádně prověřit, prozkoušet atd. Osobně ale beru udávanou cenu i parametry s hodně velkou rezervou. Přeci jen zkušenosti s vojenskou technikou už místní firmy moc nemají - bohužel.Skrýt celý příspěvekJsem pro ať se udělají opravdu kvalitní testy a vybere se nejlepší poměr cena výkon z domácích produktů a to se opravdu pořídí v potřebných počtech. Samozřejmě nesmí se zjistit, že ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem pro ať se udělají opravdu kvalitní testy a vybere se nejlepší poměr cena výkon z domácích produktů a to se opravdu pořídí v potřebných počtech. Samozřejmě nesmí se zjistit, že domácí produkty zaostávají o parník za něčím jiným za podobnou cenu, ale rozhodně jsem pro zvýhodnění.
Hlavně nenakupovat směsné počty jen, aby to bylo zavedené viz perun nákup dle obrázku...Skrýt celý příspěvekMe osobne seto vubec nelibi! Radeji at zetor se venuje vice traktorum trebas silnejsi kategorie tak silne zaostavaji. Vim na trhu se neprosazuje lehce proto vali zlatou stredni ...Zobrazit celý příspěvek
Me osobne seto vubec nelibi!
Radeji at zetor se venuje vice traktorum trebas silnejsi kategorie tak silne zaostavaji. Vim na trhu se neprosazuje lehce proto vali zlatou stredni tridu kde je furt hlad po traktorech, ale tekovy zetor, ktery by obstal v tezke vaze u konkurentu noooo proc ne.
Ale ne sa hrabat na armadni trh!!Skrýt celý příspěveksiggi: tedy máme pro AČR nakupovat všechno s nálepkou "made in Czech", byť to bude sebevětší šmejd, navíc předražený. Místo nového BVP bysme měli Šakal nebo Wolfdog, místo Gripenu ...Zobrazit celý příspěvek
siggi:
tedy máme pro AČR nakupovat všechno s nálepkou "made in Czech", byť to bude sebevětší šmejd, navíc předražený. Místo nového BVP bysme měli Šakal nebo Wolfdog, místo Gripenu Alcy, místo nové houfnice modernizovanou Danu atd. co ale dělat, když se najdou dva tuzemští výrobci - viz Gerlach vs Perun vs Husar/Patriot ? ...ideálně podpořit oba výrobce a koupit všechno. Vojáci si s tím nějak poradí.Skrýt celý příspěvekHele místní DEBILOVÉ, v době, kdy si začíná každý stát "hrát na svém písečku" co nejvíce, tak tato nabídka(ačkoliv nemusí být nej...nej...nejlepší cool), je POTŘEBA udržet výrobu ...Zobrazit celý příspěvek
Hele místní DEBILOVÉ, v době, kdy si začíná každý stát "hrát na svém písečku" co nejvíce, tak tato nabídka(ačkoliv nemusí být nej...nej...nejlepší cool), je POTŘEBA udržet výrobu na svém území bez výhrad - to je něco jako suverenita a obživa pro zdejší občany, posléze pro stát....kdo navrhuje něco jiné je buď kolaborant(placený konkurencí, či nepřítelem), nebo certifikovaný idiot, anebo naprostý BLBEC...ať si každý oportunista vybere, do které kategorie patří...zkrátka "ZETOR jede", a tak to má být!!!Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...