Zetor Gerlach: Nabídka (nejen) pro slovenskou armádu
- 25. 6. 2018
- 96 komentářů
- Redakce AN
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 se objevilo hned několik čtyřkolových obrněných vozidel pro výběrové řízení slovenské armády. Zřejmě největší zájem přitáhl typ Gerlach, za nímž ale nestojí žádný tradiční výrobce vojenských obrněnců, nýbrž výrobce traktorů Zetor. Ten ale na své straně má hned několik velmi silných argumentů.
Slavná firma Zetor dnes představuje součást skupiny HTC Investments. Na projektu obrněnce Gerlach, který byl zahájen v roce 2016, se podílejí nejenom firmy Zetor Engineering Slovakia a Zetor Engineering Brno, ale též firma IPM Engineering, která má rozsáhlé zkušenosti z řady vojenských programů.
Již roku 2016 získala značka Zetor pozornost, když představila koncept pásového bojového vozidla pěchoty Wolfdog pro Armádu ČR, pracuje však i na osmikolovém transportéru a na veletrhu IDET 2017 ukázala prototyp lehkého útočného vozu Fox. Jako další položka v jejím portfoliu tedy přichází typ Gerlach.
U obrněného taktického vozidla Gerlach se nejvíc zdůrazňuje jeho vysoká odolnost, jelikož se v jeho konstrukci objevuje kabina vyřešená jako bezpečnostní „kapsle“, vybavená ocelovým a aramidovým pancéřováním. Balistická odolnost splňuje normu STANAG 4569 Level 3, takže vůz odolává průbojné munici ráže 7,62×54 mm na dálku 30 m nebo střepinám dělostřeleckých granátů ráže 155 mm ze vzdálenosti až 60 m.
Podvozek ve tvaru V má zajistit ochranu osádky před účinky exploze protitankové miny se 6 kg TNT pod kterýmkoli kolem i pod středem šasi (úroveň STANAG 4569 Level 2a/2b), ale odolnost je možno zvýšit i tak, aby Gerlach odolal i minám s náloží až 8 kg TNT (úroveň STANAG 4569 Level 3a/3b). Samozřejmost představuje odolnost proti improvizovaným výbušným zařízením (IED).
Vozidlo má modulární konstrukci, čemuž odpovídá i existence tří základních variant s různým počtem sedaček. Prototyp představuje nepochybně nejzajímavější provedení Gerlach A, jež se vyznačuje dvěma sedačkami vpředu a čtyřmi vzadu, avšak s tím, že zadní čtveřice je umístěna v jedné řadě. V zádi vozu se tak nalézá i prostor pro náklad o objemu 2,3 m 3 a max. hmotnosti 1,5 tuny.
Verze Gerlach B má vepředu opět dvě sedačky a vzadu tři, zatímco Gerlach C nabízí dvě a dvě místa. V obrněné „kapsli“ je místo také pro stojícího střelce, který může obsluhovat zbraň u stropního průlezu, avšak podle přání zákazníka lze Gerlach vybavit širokým spektrem zbraňových, komunikačních a dalších účelových systémů. Obrněnec má i filtrační a ventilační soustavu pro případ činnosti v zamořeném prostředí.
Vozidlo Gerlach A má provozní hmotnost 12,5 tuny, na délku měří 5,65 m, zatímco na šířku a na výšku má 2,5 m. Světlá výška činí pozoruhodných 46 cm, což propůjčuje obrněnci skvělou pohyblivost v terénu. K té přispívá též motor MTU o výkonu 240 kW, spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF. Max. rychlost na silnici činí 110 km/h a s palivovou nádrží o objemu 220 l může Gerlach urazit až 800 km.
Posádka může vozidlo opustit velmi rychle jen jednou stranou; větší foto / Zetor Engineering
Překoná kolmou překážku vysokou 50 cm nebo příkop široký 90 cm a bez přípravy se může brodit ve vodě hluboké 1,2 m. Může tudíž zvládat působení i v náročných podmínkách a v téměř všech druzích konfliktů. Objevily se i koncepty několika speciálních verzí, např. průzkumné či ambulanční.
Do výbavy patří též pneumatiky 14 R20 se soustavou centrálního huštění pro případ průstřelu. Kromě vysoké taktické pohyblivosti nabízí Gerlach i vysokou strategickou mobilitu, jelikož je přizpůsoben normám Aliance pro transport techniky po silnicích, železnicích, vnitrozemských vodních cestách a vzduchem (včetně dopravního letadla Airbus A400M).
Výrobce zdůrazňuje též vysoký komfort pro osádku, zaručený protihlukovými a antivibračními materiály v kabině. Firma Zetor ale hned od počátku získala pozornost i tím, že otevřeně deklaruje cenu obrněnce, jež začíná na nezvykle nízké sumě 398 000 euro. Kombinace vysoké odolnosti a pohyblivosti, modulární konstrukce a příznivé ceny tedy dělá z vozidla Gerlach velmi zajímavé řešení nejen pro slovenskou armádu, ale také pro další zákazníky.
Základní takticko-technické údaje vozidla Gerlach; větší foto / Zetor Engineering
Související články
Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...
- 16.05.2018
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
Vojenská výstava IDEB 2018 v Bratislavě
V očakávaní rozhodnutia o obstaraní nových nadzvukových lietadiel pre OS SR sa na IDEBe prezentovali ...
- 18.05.2018
- 72 komentářů
- Martin Kugla
Přichází éra bitevních bugin?
V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých taktických ...
- 08.06.2018
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Hurvo ked ťa už tak trápia tie hlavové opierky o ktorých píšeš už druhý krát, tak vedz že sú upevnené dvomi matičkami a dajú sa behom 20tich sekúnd vymeniť za klasické opierky ako ...Zobrazit celý příspěvek
Hurvo ked ťa už tak trápia tie hlavové opierky o ktorých píšeš už druhý krát, tak vedz že sú upevnené dvomi matičkami a dajú sa behom 20tich sekúnd vymeniť za klasické opierky ako sú na predných sedadlách. Záleží aké si vyberie zákazník.Skrýt celý příspěvek
oshkosh matv sa predaval za 220k usd. vyrobna cena je nizsia. U vozidla vyrobeneho na sk nebude vyrobna cena vyssia ako vyrobeneho v us. Akoze nic proti gerlachu . ten aspon nie ...Zobrazit celý příspěvek
oshkosh matv sa predaval za 220k usd. vyrobna cena je nizsia. U vozidla vyrobeneho na sk nebude vyrobna cena vyssia ako vyrobeneho v us. Akoze nic proti gerlachu . ten aspon nie je ako aligator ktory vzbudzuje lutost pri pohlade nan.
Ale nahodit cenovku ako za jltv, a este to vydavat za neobvykle nizku cenu je somarina.
Ak chcu skasnut armadu ako keby kupovala jltv, tak nech je to take dobre ako jltv.
zadne sedacky su zavesene , ale predne sedia na zemi- mine protection my ass.
sedacky maju tu debilnu klietku na hlavu z aligatora, ktorej hlavnou ulohou je dofackovat posadku do bezvedomia.
okrem toho vyzera gerlach asi najlepsie z czsk ponuky. Schizofrenik husar/patriot/honved/... ma co robit aby ho dobehol.Skrýt celý příspěvekhurvo: Kde zoženiete obrnené 4x4 za 133k Eur? :-) Gerlach má v základe cenu asi ako Iveco. Flander: Konštrukčne sa Gerlach od Aligátora dosť líši. Podobnosti určitých častí ...Zobrazit celý příspěvek
hurvo:
Kde zoženiete obrnené 4x4 za 133k Eur? :-) Gerlach má v základe cenu asi ako Iveco.
Flander:
Konštrukčne sa Gerlach od Aligátora dosť líši. Podobnosti určitých častí Gerlachu i Wolfdoga s ich náprotivkami od tureckého Otokaru sa nezdajú byť úplne náhodné.Skrýt celý příspěveknezvykle nizka cena to je , ale iba v demokraciach karpatskeho typu. Realne je to predrazene "iba trojnasobne" co je ohromna konkurencna vyhoda oproti konkurentom ktori su ...Zobrazit celý příspěvek
nezvykle nizka cena to je , ale iba v demokraciach karpatskeho typu. Realne je to predrazene "iba trojnasobne" co je ohromna konkurencna vyhoda oproti konkurentom ktori su predrazeni sestnasobne. deklarovana odolnost by bola skor uveritelna keby tak ako kmw odpalili pod dingom 2hd osemkrat minu a vzdy po oprave pokracovali v predvadzani a testovani s tym istym vozidlom. A to sa tyka vsetkych cz sk aut ktore existuju v jedinom prototype a deklaruju zazracnu odolnost vyssiu ako kmw , oshkosh alebo mowag.Skrýt celý příspěvek
Nemusi ist o Turecko. Zetor v 2016 prebral konstrukcnu kancelariu v ktorej pred tym vznikol aj Akigator 2 Master. Takze toto moze byt vlastne dost lahko jeho nevlastny brat.
Nemusi ist o Turecko. Zetor v 2016 prebral konstrukcnu kancelariu v ktorej pred tym vznikol aj Akigator 2 Master. Takze toto moze byt vlastne dost lahko jeho nevlastny brat.
Ako sorry, ale toto je iba prežutie a opätovné vypľutie článku zo 16.5.2018:
http://www.armadninoviny.cz/ta...
:-DAko sorry, ale toto je iba prežutie a opätovné vypľutie článku zo 16.5.2018:
http://www.armadninoviny.cz/ta...
:-D
Načítám diskuzi...