Přichází éra bitevních bugin?
- 8. 6. 2018
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
V posledních měsících a letech si nešlo nevšimnout nástupu nové generace velmi lehkých taktických obrněných vozidel. Tyto „bitevní buginy“ zavádějí do výzbroje armády po celém světě. Ukázkovým zástupcem nové generace bojových bugin je typ Mantis od izraelské firmy Carmor.
Výhodami bitevních bugin jsou především nízká hmotnost, malé rozměry a jízdní agilita. S nízkou hmotností souvisí skvělá taktická a strategická mobilita a malá logistická zátěž – nízká spotřeba paliva a nízké servisní nároky. Některé buginy lze také přepravovat v útrobách vrtulníků nebo konvertoplánů. Stejně tak lze tyto lehká vozidla pohodlně vysadit na padácích.
Buginy umožňují speciálním jednotkám, výsadkářům nebo lehké pěchoty výrazně zvyšovat svou taktickou mobilitu. Výsadkáři na místo určení jednoduše nemusí pěšky, ale využijí k přesunu mnohem rychlejší lehká vozidla. Přitom buginy nabízejí výrazně větší nosnost a pohodlí než čtyřkolky a motorky.
Nasazení velmi lehkých taktických vozidel jednoduše maximálně omezí pěší přesuny speciálních jednotek, výsadkářů nebo lehké pěchoty – to se pozitivně projeví na psychické a fyzické kondici vojáků (hlavně při dlouhých přesunech), kdy zejména výsadkáři musí nést na zádech 50 kg a více. Navíc buginy umožní vojákům přepravovat dodatečné vybavení, výzbroj a munici.
Buginy se mimo jiné hodí i pro operace v tzv. „šedých zónách“, kde proti sobě budou bojovat státní i nestátní subjekty. Půjde o operace na pomezí akcí speciálních jednotek, protiteroristických operací a zároveň o operace, kde civilní obyvatelstvo poslouží jako další vojenský nástroj pro boj s protivníkem.
Donedávna výrobci nabízeli pouze velmi lehké bojové buginy, které mohou sice mít lafetované zbraně, ale neposkytují posádce žádnou balistickou ochranu. To například znemožňuje nasadit buginy v městském nebo příměstském boji, kde hrozí riziko útoku ze všech stran a výškových pozic.
Jednou z takových otevřených bugin Polaris MRZR si pořídily americké výsadkové jednotky (82. a 101. výsadková divize) a americká námořní pěchota. Námořní pěchota ale současně hledá výkonnější buginu pro přepravu uvnitř konvertoplánu MV-22 Osprey. Jedním z požadavků je právě balistická ochrana posádky a lafetace výkonných zbraňových systémů.
Také americké velitelství pro speciální operace (SOCOM) plánuje vylepšit svá velmi lehká taktická vozidla GMV 1.1 (Ground Mobility Vehicle 1.1). Vozítka GMV 1.1 byla zavedena do výzbroje nedávno, ale podle amerického tisku si operátoři stěžují na nízkou balistickou ochranu a málo výkonné zbraně.
Na zadní plošinu vozidla Mantis lze umístit zbraňové systémy nebo speciální vybavení; větší foto / Carmor
Na základně zvýšeného zájmu o bitevní buginy výrobci začínají nabízet lehká a kompaktní vozidla s pancéřováním a dálkově ovládanými zbraňovými moduly. Obrněná bugina nabízí nově nejen balistickou ochranu posádce, ale skrze senzory v bojovém modulu výrazně zlepšuje a rozšiřuje situační povědomí posádky/jednotky.
Nejnovějším podobným vozidlem je typ Mantis, který názorně ukazuje trend v nově vznikající kategorii bitevních bugin. Izraelská firma Carmor nabízí rodinu vozítek Mantis v kategorii 4×4 a 6×6. Podle Izraelců je Mantis přísně modulární a může fungovat jako průzkumné vozidlo, rychle útočné vozidlo, mobilní místo velení a řízení a dokonce jako samohybný minomet.
„Vývoj rodiny Mantis reaguje na celosvětovou poptávku po lehkých vozidlech se zlepšenými schopnostmi v terénu,“ uvedl Eitan Zait, generální ředitel společnosti Carmor. „Tato nová vozidla [Mantis – pozn. red.] poskytují řadu řešení a schopností v jedinečném ergonomickém designu, které nenabízí žádné jiné lehké obrněné vozidlo.“
Přesné rozměry vozítka Mantis nejsou známy, ale velikostně a hmotnostně má spadat pod civilní vozidla SUV nebo militarizované pick-upy, a samozřejmě také pod vozidla Humvee nebo JLTV. Základ buginy Mantis tvoří samonosná karosérie a přídavné modulární pancéřové pláty. Balistická odolnost není prozatím známa, ale balistické pláty nepochybně odolají minimálně puškové munici 7,62×39 mm.
Bitevní buginy se těší značné popularitě.
Vozítko Mantis je podle výrobce údajně vybaveno také „plovoucí podlahou" kvůli zvýšení odolnosti proti minám a IED. Kabina dále díky filtroventilaci chrání posádku před chemickými, biologickými a radioaktivními látkami.
Bugina Mantis je vybavena turbodieselem Cummins V6 o výkonu 264 kW (360 koní) Stejný motor využívají i další obrněné buginy, jako například nejnovější Yagu od izraelské firmy Plasan.
Bližší takticko-technické údaje o vozidle Mantis výrobce nezveřejnil ‒ další informace se dozvíme až na výstavě Eurosatory 2018 v příštím týdnu. V nejlehčí konfiguraci má ale bugina Mantis vážit tři tuny. Avšak například výše uvedené obrněné vozidlo Yagu založené na civilní bugině Arctic Cat Wildcat 4X váží pouze 1,48 tuny a přitom odolá munici 7,62×39 mm (STANAG 4569 Level II).
Mantis samozřejmě na první pohled zaujme i neotřelým designem, který hraje v prodejní strategii, a samozřejmě i v psychologickém působení na protivníka (propagandě), významnou roli. Taková vlastnost se hodí zejména právě pro operace v „šedých zónách“ pro působení na civilní obyvatelstvo.
„Jedna z prvních věcí, kterou jsme měli na mysli, když jsme začali navrhovat vozidlo, bylo vytvořit vozilo s jedinečným designem, který se liší od zbytku neohrabaných, čtvercových obrněných vozidel,“ vysvětluje Amos Boaz, hlavní návrhář vozidla Mantis.
Plasan Yagu
Carmen nabízí Mantis 4×4 ve třech konfiguracích ‒ pick-up s pancéřovou kabinou pro tři osoby a nákladovou korbou, vozidlo s velkou pancéřovou kabinou pro pět osob a velkou otevřenou buginu pro osm osob.
Ač Carmen svá vozítka Mantis důrazně označuje jako „buginy“, tak například Mantis ve verzi 6×6 bude spíše kompaktní kolový obrněný transportér nebo MRAP ‒ přepraví 13 osob včetně řidiče. Může tedy fungovat pro transport personálu, jako obrněná ambulance nebo velitelské vozidlo.
Představené vozidlo Mantis 4×4 obdrželo dálkově ovládaný modul s kulometem M2 ráže 12,7 mm. Univerzální kruhová lafeta v zadní vozidla přitom umožňuje instalaci celé řady bojových modulů s kulomety nebo granátomety, případně instalaci nejrůznějších senzorových bloků.
Nabízí se i instalace protitankových řízených střel nebo (zejména v případě verze 6×6) minometů, jako je například izraelský minomet ráže 120 mm Spear Mk 2, nebo děl ráže 105 mm s nízkým zpětným rázem (Hawkeye od Mandus Group).
Zdá se, že obliba bitevních bugin prudce roste a uvidíme je, zejména v městském bojišti, mnohem častěji. V delším časovém horizontu navíc tato kompaktní a agilní vozidla budou nepochybně podporovat nejrůznější pozemní i letecké robotické systémy (drony).
Zdroj: The Drive
Související články
NGAFV: Singapurské vozidlo pro americké výsadkové jednotky
Singapurská společnost ST Kinetics je připravena předat americké armádě v rámci programu MPF (Mobile ...
- 14.02.2018
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
VOP CZ na výstavě IDEB v Bratislavě
Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDEB v Bratislavě je významnou přehlídkou ...
- 10.05.2018
- 79 komentářů
- Komerční sdělení
Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...
- 16.05.2018
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
Gruzínský obrněný automobil Didgori-2
Během posledních několika let začalo Tbilisi podporovat projekty vývoje a výroby taktických ...
- 06.06.2018
- 20 komentářů
- Jan Buchar
LOL, prej bugina :D tři tuny v základní konfiguraci sou to samý jak Humvee, menší to o moc taky nebude, takže to má k dobru jen trochu lepší balistickou ochranu, jinak je to prostě ...Zobrazit celý příspěvek
LOL, prej bugina :D tři tuny v základní konfiguraci sou to samý jak Humvee, menší to o moc taky nebude, takže to má k dobru jen trochu lepší balistickou ochranu, jinak je to prostě klasická jeden a čtvrt tunka a jako s takovou se s tim bude muset zacházet, čili přeprava na podvěsu nebo vysazování na padákový paletě (a nesměj vám nasraný loadmasteři přeřezat popruh).
Pro paragány trochu těžký, pro mechanizovanou zas moc lehký, pro speciály je v tom málo místa... k čemu to je? Možná jako průzkumnej typ, kterýmu občas hrozí nějaký to nastřelení, kterej bude doplněnej klasickejma "rámákama" který potáhnout všechen ten náklad...Skrýt celý příspěvekDomnívám se, že je to další kolečko nekonečné spirály. Děje se to nejen u zbraní, ale i normálních aut. Na začátku je malé, rychlé, úsporné vozidlo. Pak se ukáže, že má slabou ...Zobrazit celý příspěvek
Domnívám se, že je to další kolečko nekonečné spirály. Děje se to nejen u zbraní, ale i normálních aut.
Na začátku je malé, rychlé, úsporné vozidlo.
Pak se ukáže, že má slabou ochranu, takže se přidá pancíř.
Ale pak se musí zvětšit motor.
Což si vyžádá větší podvozek.
Nakonec se dospěje ke velké těžké pomalé obludě.
Nu a pak zase někdo přijde s malým, lehkým, rychlým vozidlem a celé kolečko se opakuje.
Protože udělat malé, rychlé, ale zároveň dobře chráněné vozidlo s velkou palebnou silou dost dobře nejde.Skrýt celý příspěvekAd Petres)
Tak teď jsem překontroloval ještě Flyery a verze 60 se MOŽNÁ vejde (má stejně jako MRZR® D4 - 60'' tedy 152,4 cm, ale je delší...), verze 72 již ne.Ad Petres)
Tak teď jsem překontroloval ještě Flyery a verze 60 se MOŽNÁ vejde (má stejně jako MRZR® D4 - 60'' tedy 152,4 cm, ale je delší...), verze 72 již ne.Ad Petres) Efektivní výška nákladového prostoru pro "standardně" dlouhé osobní vozidlo je u C-295M CASA mezi 150-160 cm. Úhel nájezdové rampy je poměrně strmý. DAGOR bez úprav ...Zobrazit celý příspěvek
Ad Petres)
Efektivní výška nákladového prostoru pro "standardně" dlouhé osobní vozidlo je u C-295M CASA mezi 150-160 cm. Úhel nájezdové rampy je poměrně strmý. DAGOR bez úprav (bez konstrukčních úprav nejde klec sklopit) má přes 180 cm.
MRZR® D4 od Polarisu má se sklopenou klecí 152,4 cm na výšku (je to tedy na Casu tak tak).
Pokud někdo ví o vhodnějším vozidle pro transport letounem C-295M CASA než je MRZR® D4, rád se nechám poučit (naprosto bez ironie).Skrýt celý příspěvekOtázka je či to má celé zmysel. Buginy sú samozrejme ideálne na prieskum či akcie "udri a uteč". Ak ich však niekto dôkladne opancieruje, tak sa stratí ich hlavná výhoda - ...Zobrazit celý příspěvek
Otázka je či to má celé zmysel.
Buginy sú samozrejme ideálne na prieskum či akcie "udri a uteč". Ak ich však niekto dôkladne opancieruje, tak sa stratí ich hlavná výhoda - pohyblivosť. A tú nezachráni ani výkonný motor .... v menej únosnom teréne je také vozidlo nepužiteľné. Práve prekvapivé útoky cez "nepriechodný" terén sú veľkou taktickou výhodou takto koncipovaných ľahkých vozidiel.Skrýt celý příspěvekV růžové* barvě bude vypadat naprosto úžasně :-) Obávám se, že neustále zmiňování dálkových operací speciálních jednotek zůstává víceméně marketingovou záležitostí, popřípadě ...Zobrazit celý příspěvek
V růžové* barvě bude vypadat naprosto úžasně :-) Obávám se, že neustále zmiňování dálkových operací speciálních jednotek zůstává víceméně marketingovou záležitostí, popřípadě příliš obecným výkladem. V rámci malých mobilních týmu speciálních sil hluboko v týlu nepřítele se používají velmi odolná a co možná nejjednodušší vozidla, která mohou být opravena přímo v týlu nepřítele vlastními silami s pomocí hrubé techniky a minimem potřebného vybavení (nářadí), aniž by bylo nezbytné volat o pomoc s rizikem zachycení signálu a stažením jednotek z prostoru. Navíc musí mít dostatečnou nosnost pro další nezbytné vybavení (munice, voda, palivo, pneumatiky, pískové pásy, ...) a všechno zbytečné musí pryč, včetně pancéřování, které snižuje mobilitu a užitečný náklad.
* Růžový nátěr poskytuje v pouštních podmínkách ideální kamufláž. Britské speciální síly SAS disponují terénními vozy Land Rover, které se označují "Pinky". Kombinace odstínů růžové s pískovou barvou nacházela uplatnění u jednotek Sayeret Matkal (Izrael).Skrýt celý příspěvekAd Rase) S tou vzdušnou přepravitelností bych byl opatrný. V kontextu AČR zatím pouze C-295M CASA. Limitující pro tento letoun není hmotnost vozidla, v zásadě ani ne moc šířka, ...Zobrazit celý příspěvek
Ad Rase)
S tou vzdušnou přepravitelností bych byl opatrný. V kontextu AČR zatím pouze C-295M CASA. Limitující pro tento letoun není hmotnost vozidla, v zásadě ani ne moc šířka, ale využitelná výška nákladového prostoru (která klesá s délkou vozidla s nájezdovým úhlem).
Reálně CASA končí u tohoto vozidla:
https://military.polaris.com/e... Skrýt celý příspěvekÁ, už na to lepia pancier. Začína to pripomínať túto klasiku.
https://i.imgur.com/YItpNfJ.jp...Á, už na to lepia pancier. Začína to pripomínať túto klasiku.
https://i.imgur.com/YItpNfJ.jp...Pro klasickou armádu je to příliš lehké a neefektivní. Pro speciály je to příliš těžké... Pokud speciálové pro svoje mise používají vozidla ověšena vybavením a sundanou ...Zobrazit celý příspěvek
Pro klasickou armádu je to příliš lehké a neefektivní.
Pro speciály je to příliš těžké...
Pokud speciálové pro svoje mise používají vozidla ověšena vybavením a sundanou střechou. Protože vozidlo slouží k utajenému přesunu, z možností poskytnutí podpůrné palby. K čemu by jim u těchto misií bylo hole to je otázkou....Skrýt celý příspěvekÚprimne, nechcel by som sa v tomto presúvať po Iraku alebo Afganistane. Na masové využitie to asi nebude ale pre špeciálne operácie alebo ako rýchly odsun zraneného z bojiska... ...Zobrazit celý příspěvek
Úprimne, nechcel by som sa v tomto presúvať po Iraku alebo Afganistane. Na masové využitie to asi nebude ale pre špeciálne operácie alebo ako rýchly odsun zraneného z bojiska... Prečo nie?Skrýt celý příspěvek
Úprimne, nechcel by som sa v tomto presúvať po Iraku alebo Afganistane. Na masové využitie to asi nebude ale pre špeciálne operácie alebo ako rýchly odsun zraneného z bojiska... ...Zobrazit celý příspěvek
Úprimne, nechcel by som sa v tomto presúvať po Iraku alebo Afganistane. Na masové využitie to asi nebude ale pre špeciálne operácie alebo ako rýchly odsun zraneného z bojiska... Prečo nie?Skrýt celý příspěvek
Takto má vypadat ta verze Mantis 6x6 http://www.palba.cz/album/albu... Tak si říkám, zda by tyto buginy neměly smysl i pro AČR, ...Zobrazit celý příspěvek
Takto má vypadat ta verze Mantis 6x6
http://www.palba.cz/album/albu...
Tak si říkám, zda by tyto buginy neměly smysl i pro AČR, když už hledáme nové pancéřové vozidlo. Tohle je určitě hodně lehké, pohyblivé a patrně jde i transportovat vzduchem. Ve verzi 6x6 by nemělo problém ani s nástavbami. Mě se zkrátka ten trend nakupování opancéřovaných aut 4x4 velkých jako Dingo-2 moc nelíbí. Možná je to ale blbý nápad a pancéřované buginy se hodí jen na speciální mise a nemůžou suplovat klasické pancéřáky jako Iveco - klidně se nechám poučit.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...