Dopravní letadlo Y-20: Čína buduje strategické letectvo
- 12. 7. 2016
- 86 komentářů
- Jan Grohmann
Čínské letectvo před několika dny oficiálně převzalo do výzbroje první strategické nákladní letadlo Y-20 od společnosti Xian Aircraft Corporation. Čínské letectvo plánuje postupně převzít na 1000 (!) těchto čtyřmotorových dopravních strojů.
“Vstup Y-20 do služby označuje důležitý krok pro letectvo ve vylepšování schopností a strategické projekce síly,” uvedl k předání letadla Shen Jinke, tiskový mluvčí čínského letectva. Podle tiskového mluvčí čínské letectvo potřebuje více výkonnějších dopravních letadel pro lepší plnění vojenských úkolů, včetně úkolů domácí bezpečnosti, domácích a zahraničních záchranných operací a pro práce při živelných pohromách.
Jádro strategické letecké dopravy tvoří v současné době v čínském letectvu asi 16 ruských dopravních letadel Il-76 a tři tankovací Il-78.
Dlužno dodat, že jednotlivé zdroje se v počtech Il-76 i Il-78 v čínském letectvu rozcházejí. Obecně je ale problém dohledat přesné počty čínské vojenské techniky.
Větším letadlům sekundují čínské turbovrtulové Xian Y-7 (43 kusů) a Xian MA60 (9) vycházející z ruských dopravních letadel An-24. Dále jde o stroje Y-8 (78 ks) a Y-9 (9), čínská “alter ega” ruských letadel An-12.
Nejnovější a největší Y-9 svými výkony konkuruje americkému C-130J Hercules. Nesmíme zapomenout ani na 11 Boeingu B737 a 16 Tuplevů Tu-154 pro dopravu personálu.
Dlužno dodat, že vzhledem k nutným pravidelným prohlídkám, opravám a výcviku, v současné době čínské letectvo může okamžitě nasadit jen několik strategických dopravních letadel Il-76, maximálně jedno Il-78.
V posledních letech Čína chystala nákup několika desítek nových ruských dopravních letadel Il-76MD. Avšak s nástupem vlastních dopravních letadel Y-20 opustila. Podle Valerije Kašina, staršího analytika moskevského Centra pro komplexní evropská a mezinárodní studia, však šance Il-76MD jsou na čínském trhu stále velké.
Vývoj dopravního letadla je jedna věc, jeho masová výroba a udržení v provozu věc jiná. Kašin připomíná, že dosud nejmasověji vyráběný čínský dopravní letoun byl menší dopravní typ Y-8. Mezi roky 1981 až 2010 vzniklo 169 letounů pro Čínu a další země. Čína tak letoun vyráběla v počtu pěti až šesti letadel ročně.
Y-20 poprvé vzlétl v roce 2013; větší foto / wc; CC BY-SA 4.0
Pro příklad můžeme jít také do Spojených států. Firma Boeing byla schopna při maximální rychlosti výrobní linky dodávat pouze 16 dopravních letadel C-17 Globemaster III ročně.
Je tedy otázkou jakou rychlostí se Číně podaří vyrobit 1000 požadovaných letadel, o kterých mluvil na začátku roku Zhu Qian, šéf Čínské letecko-průmyslové korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Sériová výroba Y-20 se navíc rozběhne po roce 2020.
Maximální startovací hmotnost Y-20 je 220 tun, což je méně než u C-17 Globemaster III (265 t), ale více než u nejnovější verze ruského dopravního letadla Il-76MD-90A (210 t).
Y-20 unese na své palubě maximálně 66 tun nákladu, C-17 Globemaster III 77,5 tun a Il-76MD-90A 60 tun. Dalším klíčovým atributem strategických dopravních letadel je dolet. Dolet s maximální hmotností má Y-20 4500 km, americký C-17 s maximálním nákladem 3860 km. V případě Il-76MD-90A je znám dolet jen s nákladem 52 t - 5000 km.
V praxi ale letadla s maximální zátěži nebudou nikdy létat. Například americký C-17 Globemaster III se 102 výsadkáři uletí více než 10 000 km. Podle proklamací čínské strany také Y-20 s výsadkáři dokáže uletět více než 10 000 km.
Za zmínku stojí, že Y-20 prozatím pohání čtveřice ruských motorů Solovjov D-30. Teprve až s vyvíjenými čínskými motory WS-20 (140 kN) dosáhne Y-20 požadovaných výkonnostních parametrů. Motor WS-20 je v současnosti testován - průběh testování ani začátek sériové výroby WS-20 však není znám.
Zdroj: CNN
Související články
Čínský letecký průmysl posiluje své postavení v Africe
Čínské letecké podniky oznámily pokroky v plánované expanzi do Afriky. Číňané plánují postavit v ...
- 12.10.2015
- 10 komentářů
- Václav Kopecký
Ruské protivzdušné systémy S-300 a S-400 pro Írán, Čínu a Indii
Rusko dokončí osm roků starou smlouvu o dodávce systémů protivzdušné obrany S-300 do Íránu. Perská ...
- 16.11.2015
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu
Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. ...
- 16.12.2015
- 39 komentářů
- Václav Kopecký
CODE: Cesta ke zničení ruské a čínské protivzdušné obrany
Americká třetí kompenzační strategie (Third Offset Strategy) nabírá na obrátkách. Jedním z produktů ...
- 19.06.2016
- 165 komentářů
- Jan Grohmann
to Strategist: Ano, když se podíváš na mapu, tak jsou části Jihočínského moře blíže pobřeží jiných států. Ale tohle fakt není o zeměpisu. Bohužel, nikdo jiný dosud neprojevil ...Zobrazit celý příspěvek
to Strategist: Ano, když se podíváš na mapu, tak jsou části Jihočínského moře blíže pobřeží jiných států. Ale tohle fakt není o zeměpisu. Bohužel, nikdo jiný dosud neprojevil takovou vůli, jako Čína, která na několika ostrůvcích, písčinách a útesech vybudovala OSTROVY a ty byla následně schopna trvale osídlit (ne jen obsadit vojenskou posádkou). V současné době má v oblasti vybudovaná letiště, námořní a ponorkové základy, středisko protivzdušné obrany a dokonce i nějakou civilní infrastrukturu, čímž deklaruje, že na útesech vytvořila území, které považuje za součást Číny, které je schopna spravovat, bránit a které je vhodné k trvalému osídlení. A tím pádem tlačí na vyhlášení zóny výlučného ekonomického zájmu. Žádný ze států, které také vznášejí nároky, není a nebude schopen tomu zabránit nebo konkurovat. Jedinou relevantní silou v oblasti je US sedmá flotila, která působí v oblasti. Přes značnou materiální pomoc Filipínám a Vietnamu se ale zatím USA k případnému zapojení do možného konfliktu vždy vyjadřovaly velmi rezervovaně. Pro tyto dva hráče je oblast hodně strategická - pro Číňany ideální prostor, kde schovávat jaderné ponorky, které pak mohou ideálně tvořit součást odstrašující jaderné triády, zkomplikovat vojenskou pomoc Tajwanu a ještě si chránit značnou část pobřeží proti potenciálnímu útoku. A jako bonus šance zkomplikovat Japonsku zásobování energetickými surovinami...Skrýt celý příspěvek
Mapa ohledně zóny kterou si čina nárokuje jako své vody, snad každý pozná ze k mnoha jiným státum jsou tyto oblasti blíž než k číně ...Zobrazit celý příspěvek
Mapa ohledně zóny kterou si čina nárokuje jako své vody, snad každý pozná ze k mnoha jiným státum jsou tyto oblasti blíž než k číně
https://en.m.wikipedia.org/wik... Skrýt celý příspěvekTěch tisíc letadel považuji za chybu, asi se někde v překladu objevila 0 navíc. Dokončení vývoje motorů, náběh sériové výroby atd..., to by dosáhli požadovaného počtu letadel ...Zobrazit celý příspěvek
Těch tisíc letadel považuji za chybu, asi se někde v překladu objevila 0 navíc. Dokončení vývoje motorů, náběh sériové výroby atd..., to by dosáhli požadovaného počtu letadel nejdřív za 40 - 80 let. A hlavně si nedovedu představit, co by s nimi dělali, pokud si čínská armáda nechce založit cestovku.
Jinak mě velmi pobavil příspěvek o dávném spojenectví Číny a Vietnamu (kdo např. pomohl prohlasovat vyhlášení Jižního Vietnamu a pomáhal zastavit postup Vietnamců po svržení Pol-Pota?). Možná by to chtělo trošku oprášit dějepis, soupeření mezi Čínou a Vietnamem je hodně stabilní jev...
Konflikt o ostrovy v Jihočínském moři se táhne už od čtyřicátých let a informování o něm v poslední době je opět poněkud tendenční. Co vím, Čína rozhodně není jediná, kdo si jednostranně vykolíkoval území mezi Spratlyho ostrovy. Vietnam okupuje 21 skalisek, písčin a ostrůvků, Filipíny 9, Malajsije 5, Taiwan jeden. Ten ale patří mezi větší, je na něm taky vybudováno letiště a dokonce umístěna vojenská osádka. Něco by taky měla mít obsazena Brunej. To, co Čína provádí, je na hranici mezinárodního práva. Na druhou stranu v souladu s právem Terra Nullius, speciálně v místech, kde na útesech a skaliscích, které nemají teritoriální status, buduje novou pevninu.Skrýt celý příspěvekCejkis Asi sa zohodneme v tom, ze Rusko sa demokratickym praktikam vyhlo oblukom. Uprimne ma zaujima vztah mrtvych priemyselnikov a juhocinskeho mora - ak by si to mohol viac ...Zobrazit celý příspěvek
Cejkis
Asi sa zohodneme v tom, ze Rusko sa demokratickym praktikam vyhlo oblukom. Uprimne ma zaujima vztah mrtvych priemyselnikov a juhocinskeho mora - ak by si to mohol viac rozviest, bol by ste to mohol trocha viac rozviest, bol by som vdacny (a urcite nie len ja).Skrýt celý příspěvekCejkis Nechcem ti brat ilúzie, ale rusko práve zahájilo vypredaj svojich firiem. Nedávno predávali podiel v najväčšej firme na ťažbu diamantov a budúci rok bude rozpredávať ...Zobrazit celý příspěvek
Cejkis
Nechcem ti brat ilúzie, ale rusko práve zahájilo vypredaj svojich firiem. Nedávno predávali podiel v najväčšej firme na ťažbu diamantov a budúci rok bude rozpredávať prieky v ropnom priemysle. Holt armaty a raptorne niečo stoja a Ruska ekonomika neslape.Skrýt celý příspěvekgaunt: Odhliadnuc od toho, že by Čína musela postaviť niekoľko výrobných liniek, produkujúcich len Y-20, tak nevidím príliš veľké využitie pre 1000 takýchto strojov v čínskom ...Zobrazit celý příspěvek
gaunt: Odhliadnuc od toho, že by Čína musela postaviť niekoľko výrobných liniek, produkujúcich len Y-20, tak nevidím príliš veľké využitie pre 1000 takýchto strojov v čínskom letectve. USA, ktoré intervenujú v globálnom meradle v najväčšej miere, majú asi 220 C-17 a celkom im to stačí. Majú síce ešte C-5, ale aj tak celkový počet oboch týchto lietadiel nepresahuje 280 kusov. Navyše jednotková cena C-17 je 218 mil. USD. Ak by aj Y-20 bolo trochu lacnejšie, tak sa pri 1000 kusoch bavíme rádovo o stovkách mld. USD len za výrobu (prevádzka a servis ešte nie sú započítané). Pri týchto nákladoch už môžeš hravo obmeniť 388 starých J-7 za nové J-11 alebo 118 starých Q-5 za moderné JH-7. Tým získaš podstatne vyššiu bojovú hodnotu. Ale sú to len moje špekulácie, nechcem sa o tom hádať, lebo aj tak sa obaja vieme oprieť len o neoficiálne vyhlásenia.Skrýt celý příspěvek
Ajaj, koukam uderka v akci... K Cine a letadlu, proc by jich mela chtit 1000? Na co by komukoliv byla takhle velka flotila takhle velkych dopravnich letadel? Vzdyt i USA ma ...Zobrazit celý příspěvek
Ajaj, koukam uderka v akci...
K Cine a letadlu, proc by jich mela chtit 1000? Na co by komukoliv byla takhle velka flotila takhle velkych dopravnich letadel? Vzdyt i USA ma "jen" kolem 200 svych C-17, a to je to globalne rozhodne angazovanejsi hrac, navic casto propujcujici svou techniku svym spojencum.Skrýt celý příspěvekgaunt Čína "může" dávat na obranu i 30% ale pokud nebude mít potřebné know-how a fungující linku tak nevyrobí ani Blaník. Pokud by fungovala tvoje logika tak už mají světové ...Zobrazit celý příspěvek
gaunt
Čína "může" dávat na obranu i 30% ale pokud nebude mít potřebné know-how a fungující linku tak nevyrobí ani Blaník. Pokud by fungovala tvoje logika tak už mají světové letectvo postavené výhradně z vlastních originálních letounů. Zatím jen pančují na co přijdou a bez ruských motorů mají jen kluzáky.Skrýt celý příspěvekSokrates: Čína dává na obranu jen 1.9 % HDP. Pokud bude chtít, může těch letadel vyrobit klidně 1000. Stačí mírně zvýšit výdaje na obranu.
Sokrates: Čína dává na obranu jen 1.9 % HDP. Pokud bude chtít, může těch letadel vyrobit klidně 1000. Stačí mírně zvýšit výdaje na obranu.
Podľa jedného čínskeho vojenského experta neobjedná čínske letectvo viac ako 100 strojov Y-20. Do 10 rokov chce Čína vyvinúť 3. generáciu transportných lietadiel. Každopádne, nech ...Zobrazit celý příspěvek
Podľa jedného čínskeho vojenského experta neobjedná čínske letectvo viac ako 100 strojov Y-20. Do 10 rokov chce Čína vyvinúť 3. generáciu transportných lietadiel. Každopádne, nech to bude akokoľvek, už aj modernizácia s motormi WS-20 bude významným posunom v čínskom leteckom priemysle.Skrýt celý příspěvek
Strategist: "oba státy schválily pobyt us základnám" - V roce 45 se jich nikdo neptal. Vietnam byl spojencem Číny naposledy v 60-tých letech. To, že bude nakupovat americké ...Zobrazit celý příspěvek
Strategist: "oba státy schválily pobyt us základnám" - V roce 45 se jich nikdo neptal.
Vietnam byl spojencem Číny naposledy v 60-tých letech. To, že bude nakupovat americké zbraně, neznamená, že souhlasí s americkou politikou v oblasti.Skrýt celý příspěvekIzar: dekuju za informaci, to jste me velice potesil :) Gaunt: to co jste napsal: ze čína prispiva světovýmu miru a rozvoji je větší lež než mnohde věci ze 50 a 80 let, kdy ...Zobrazit celý příspěvek
Izar: dekuju za informaci, to jste me velice potesil :)
Gaunt: to co jste napsal: ze čína prispiva světovýmu miru a rozvoji je větší lež než mnohde věci ze 50 a 80 let, kdy komunisti u nás tvrdili ze se vůbec nepřipravuji na útok na západ a přitom stalin vesele zbrojil a přípravoval se.
Čína je to nejhorší co může pro svět a tu oblast být. Kdyby si musel vybrat za koho se postavím ve válce čínax rusko, tak rusko je ma volba s cinou nechci mít nic společného. Čína svémi cenami ničí konkurencischopnost a ještě ze evropa zavedla cla jinak bysme byli vazalem činy, která by nás měla na provázku.
Dále čína destabilizaje region nárokovat si ostrovy které jsou od ni dal než od jiných státu a rozšiřovat je uměle a stavět na nich vojenské základny opravdu není v rámci světoveho miru. Dále okolním státum to přirozeně vadí protože různé zbraně z těch ostrovů by mohly dosáhnout na jejich letiste a přístavy a znemožnit obranu. Ve stejné situaci je uz taiwan který je přímém dosahu velké části čínských zbraní. Takhle by ty ostrovy dostal nějaký menší stát který je v blízkosti a kterému náleží nebo by zůstaly mezinárodními vodami kde můžou plout všichni. Pro vaši informaci vietnam který byl nedávno spojencem činy se od ní distancuje a chce ty ostrovy pro sebe a prosí usa o zbraně, takže tak mírumilovna a stabilní ta čína nebude.
Dále věci typu ze japonsko a filipíny jsou okupované jsou taky pěkne kecy oba státy schválily pobyt us základnám a prostesty tam byly to souhlasim ale kvůli úplně něčemu jinému, jednalo se o incidenty typu když nabourala americká pilotka opilá v autě a podobne menší problémy, věci které se prostě stávají. Na filipínách usa pomáhají bojovat s islámskými extrémisty a jejich přitomnost tam taky nějak nezamitaji když jim usa dodává lodě a dotuje je.
Takže jak můžete vidět tak moc stabilne se čína nechová. Pokud se chce chovat stabilne tak nechá ostrovy jako mezinárodní vody, kde se může plavit každý.Skrýt celý příspěvekRothschiledové a Rockefellerové mají smůlu. Čína už tam nastavěla letiště. Mohou se pokusit vyměnit vládu v Pekingu. Moc šancí jim ale nedávám.
Rothschiledové a Rockefellerové mají smůlu. Čína už tam nastavěla letiště. Mohou se pokusit vyměnit vládu v Pekingu. Moc šancí jim ale nedávám.
O Jihočínské moře má zájem každý státník v oblasti z důvodu surovin a rybolovu. Ve Evropě se takové problémy řeší tím, že se demokraticky pomocí neziskovek a peněz vymění ...Zobrazit celý příspěvek
O Jihočínské moře má zájem každý státník v oblasti z důvodu surovin a rybolovu.
Ve Evropě se takové problémy řeší tím, že se demokraticky pomocí neziskovek a peněz vymění vláda. V Africe se vláda postřílí a dosadí nová.
Rusko se těmto demokratickým praktikám ubránilo zestátněním ropného průmyslu zpět do rukou státu.
V Číně to demokraticky zatím ještě nezkoušeli.
Legenda: demokraticky = dle rodiny Rothschiledů a RockefellerůSkrýt celý příspěvekskelet: Dokud si ty ostrovy nárokoval Taiwan, tak o ně nikdo jiný neměl zájem. Jakmile si je začala nárokovat Čína, začali Američané a jejich loutky křičet.
skelet: Dokud si ty ostrovy nárokoval Taiwan, tak o ně nikdo jiný neměl zájem. Jakmile si je začala nárokovat Čína, začali Američané a jejich loutky křičet.
skelet: O ty ostrovy má starost jen jejich loutková vláda. Je to v podstatě americká kolonie. z diskuze pod videem co jsem poslal: "Philippines Government don't know how to ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: O ty ostrovy má starost jen jejich loutková vláda. Je to v podstatě americká kolonie.
z diskuze pod videem co jsem poslal:
"Philippines Government don't know how to manage the country and that's why American here to take advantages, Further more we are colonized by US before Philippines become independence country lastime. Not same like other country in Asia, after independence they kick out the colonizer from their country. In contrast we cannot standing of our own feet."
"Yes, we should expel all Americans and American business from the Philippines and give the Spratly Islands and Palawan to China so we can be friends with China and China will help us fight America. "
Mimochodem, Filipíny jsem navštívil. Kvůli tomu jak se tam chovají Američané jsem se styděl, že jsem běloch.Skrýt celý příspěvekkdyž sem jeden večer hledal profesora Wei Ming a admirala Yin Shuo (EMALS china), kouknul sem na CSSC Šangaj- státní loděnice která má podle netu na podzim zahájit stavbu atomový ...Zobrazit celý příspěvek
když sem jeden večer hledal profesora Wei Ming a admirala Yin Shuo (EMALS china), kouknul sem na CSSC Šangaj- státní loděnice která má podle netu na podzim zahájit stavbu atomový letadlovky a šmejdil kolem laseru, tak mí Lenovo chytlo virózu. Švagr ITák přetáh systém, věnoval mi vysloužilý HP a zakázal "brouzdat po píčovinách".Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...