Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu

Nový společný čínsko-ukrajinský projekt má v plánu zavedení výroby lehkých bojových letounů  Hongdu L-15 v ukrajinské Oděse
Čínský Hongdu L-15 se bude vyrábět v ukrajinské Oděse; větší foto / Public Domain

Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. Zejména letecké podniky jsou dosud špičkovými výrobci ve svém oboru. Na Ukrajině se také nacházely loděnice Mikolajiv, nejmodernější v tehdejším Sovětském svazu, odpovědné za stavbu sovětských letadlových lodí.

Samostatná Ukrajina si dokázala udržet a dále rozvinout svůj zbrojní průmysl do takové míry, že podle údajů Stockholmského institutu pro studium míru SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute) z roku 2012, byla Ukrajina čtvrtým největším vývozcem zbraní na světě, před ní byly pouze USA, Rusko a Čína. Situace se pro Ukrajinu změnila po začátků bojů na východě země a ruské podpoře tamních separatistů.

Vzájemné obchodní restrikce mezi Ruskem a Ukrajinou měly negativní dopad na zbrojní průmysl obou zemí. Na ukrajinské straně však melo zrušení zbrojních kontraktů s Ruskem daleko významnější dopady, neboť ukrajinské podniky byly významnými subdodavateli ruských zbrojovek, které si začaly hledat nové obchodní partnery.

V tomto pro zbrojní průmysl nejistém období se o ukrajinský zbrojní průmysl začala zajímat Čína. Nebylo by to poprvé, kdy Čína s Ukrajinou spolupracovala ve zbrojní oblasti. Prvním významným kontraktem mezi oběma zeměmi byl prodej bývalé sovětské letadlové lodi Varjag třídy Admirál Kuznětsov roku 1998 do Číny.

Ukrajina Varjag získala po rozpadu Sovětského svazu roku 1992. Po prodeji a nákladné dostavbě byla loď v Číně zařazena do služby roku 2012 pod jménem Liaoning.

Nyní Čína a Ukrajina plánují výrobu lehkých bojových letounů Hongdu L-15 v ukrajinské Oděse. Podle ukrajinského tisku je vyjednávání o zahájení výroby ve finální fázi a rozjezd celého projektu je plánován na rok 2016.

Podle čínsko-ukrajinských plánů výroba proudových strojů L-15, což je licenční kopie ruského cvičného/lehkého bojového letounu Jak-130, proběhne v oděské továrně Oděsaviaremservis, která je divizí ukrajinským státem vlastněného zbrojního komplexu Ukroboronprom.

Na Ukrajině vyráběné L-15 získají ukrajinské motory AI-222-25, vyráběné v záporožském podniku Motor-Sich. Tyto motory byly původně určené pro ruské Jaky-130, ale po ruské anexi Krymu minulý rok, byly jejich dodávky do Ruska přerušeny.

Čína podle všech dostupných informací plánuje finančně pomoci s navýšením výrobní kapacity oděského závodu, nicméně konkrétní výše celého kontraktu a podrobnější informace nejsou dosud k dispozici.

Konec dodávek motorů AI-222-25 pro Jaky-130 donutil ruské podniky hledat nové dodavatele, kteří by nahradili ukrajinské výrobce. Na ruské výstavě letecké techniky MAKS Aviation Salon konané letos v srpnu na letišti Ramenskoje poblíž města Žukovskij u Moskvy, byl představen motor AI-222-25 vyrobený z ruských součástek moskevskou továrnou Saliute. Podle vyjádření zástupců Saliute bylo zkonstruování a spuštění výroby motoru v Rusku velkou výzvou pro tamní zbrojní průmysl.

Nové motory ze Saliute jsou podle vyjádření výrobce údajně na daleko vyšší úrovni než původní ukrajinské. Rusové také představili nové varianty motorů, a sice typ AI-222-25F s možností přímého spalovaní a typ I-222-28 schopný vektorování tahu.

Je nejasné, zda čínsko-ukrajinská vojenská spolupráce v projektu letounu L-15 bude začátkem větší spolupráce ve zbrojní oblasti mezi oběma zeměmi. Každopádně čínsko-ukrajinský projekt je prvním případem, kdy se Čína poprvé zapojí do zbrojní výroby v některé postsovětské zemi.

Dosud byly čínské aktivity ve zbrojní oblasti v postsovětských zemích zaměřeny pouze na společný vývoj, nikoliv na výrobu. Čína tak tímto kontraktem proniká do teritoria, které je Ruskem považováno za jeho sféru privilegovaných zájmů.

I když jsou současné vztahy mezi Moskvou a Kyjevem nevalné, zůstává Ukrajina pro Rusko velmi důležitou zemí, neboť s ní sousedí a přes ukrajinské území vedou důležité produktovody do Evropy. Rusko díky pozici hlavního dodavatele ropy a zemního plynu do Číny má určité páky, jak zatlačit na Peking v případě, že by se mu čínská zbrojní politika na Ukrajině zdála jako hrozba.

Nicméně v období nízkých cen ropy a zvýšené snahy Evropy o diferenciaci energetických zdrojů by možné neshody s Čínou mohly být pro Rusko z ekonomického pohledu nepříjemné.

Případná budoucí expanze čínských zbrojních společností na Ukrajinu by ukazovala na snahu Číny přiblížit se evropským zbrojním trhům. Pro země NATO nejsou čínské zbraně sice ze strategického hlediska nejvhodnější volbou, ale například Turecko už s čínským zbraněmi zkušenosti má.

Otázkou je, zda se k Turecku v tomto směru nepřipojí další země, neboť pro čínské zbraně hraje především cena a také zvyšující se kvalita. Například pro nečlenské země NATO nebo chudší země NATO mohou být čínské zbraně výbornou volbou jak si zajistit poměrně kvalitní a cenově dostupnou výzbroj.

Zdroj: The James Town

Nahlásit chybu v článku


Související články

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Naděje ukrajinského průmyslu: Dopravní letoun An-178

Probíhající leteckou výstavu Paris Air Show 2015 využila ukrajinská firma Antonov k prezentaci ...

Čínský letecký průmysl posiluje své postavení v Africe

Čínské letecké podniky oznámily pokroky v plánované expanzi do Afriky. Číňané plánují postavit v ...

Čínská alternativa transsibiřské magistrály v ohrožení

Čínský projekt Nové Hedvábné stezky, spojující průmyslová centra Číny s energetickými zdroji na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • skelet
    08:58 22.12.2015

    Tak zkusím to ještě jednou pomalu :) - O Z-9 se nebavím a ani mě nenapadla, protože je to nesmysl. Airbus ji do EU nepustí. Na Ukrajinu možná, ale to by ji musel ukecat nějaký ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak zkusím to ještě jednou pomalu :)
    - O Z-9 se nebavím a ani mě nenapadla, protože je to nesmysl. Airbus ji do EU nepustí. Na Ukrajinu možná, ale to by ji musel ukecat nějaký politik z Francie, či Německa.
    - Z-19 nemá proč Airbus omezovat, protože ho přímo neohrožuje a z každého prodaného prodeje bude mít Airbus a Turbomeca vývar.
    - výroba (kompletace) výrobků na Ukrajině může ČLR pomoci překonat onu psychologickou a politickou bariéru "je to z Číny"

    no a to je tak vše co k tomuto tématu chci věnovat :)Skrýt celý příspěvek

  • simpanz
    00:21 22.12.2015

    " Z-19 by teoreticky mohla být velmi zajímavá i pro nás, jelikož je používá dynamickou soustavu vrtulníků Z-9, což je licenční Airbus AS365. " Čínská technika je v státech NATO v ...Zobrazit celý příspěvek

    " Z-19 by teoreticky mohla být velmi zajímavá i pro nás, jelikož je používá dynamickou soustavu vrtulníků Z-9, což je licenční Airbus AS365. "
    Čínská technika je v státech NATO v současné době politicky neprůchozí i kdyby se montovala na Ukrajině. Z9WE sem navrhoval pro AR ČR já Z19 Rase- příspěvky na konci stranky
    http://www.armadninoviny.cz/fr...
    Airbus ekvivalent mangusty nema. Asi nevidi šanci na trhu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    23:23 21.12.2015

    Ale ja o Z-9 nic nepisu. Pisu o Z-19.

    Ale ja o Z-9 nic nepisu. Pisu o Z-19.

  • simpanz
    23:09 21.12.2015

    ano máš pravdu oficialně to je legální. A ten Z9 sem minule do AR ČR navrhoval já.
    Jen to prostě funguje trochu jinak.

    ano máš pravdu oficialně to je legální. A ten Z9 sem minule do AR ČR navrhoval já.
    Jen to prostě funguje trochu jinak.

  • skelet
    20:51 21.12.2015

    Viz. předchozí příspěvek

    Viz. předchozí příspěvek

  • simpanz
    20:40 21.12.2015

    Z19 je tak z půlky as365 Více zde: http://ruslet.webnode.cz/techn... proto předpokladam ze ma airbus jako vlastnik prav moznost ...Zobrazit celý příspěvek

    Z19 je tak z půlky as365
    Více zde: http://ruslet.webnode.cz/techn...
    proto předpokladam ze ma airbus jako vlastnik prav moznost zasahovat do prodeje napr. rozdeleni obch. teritoria ( např.AS365 evropa, sev. amerika . australie a nebude nabízen v číně, HAIG Z19,10 výhradně čína. Asie,Afrika, Jižní amerika se budou nabízet obaSkrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:04 21.12.2015

    Je to legální, proč by nebylo? :) Znovu opakuji Z-19 nemá u Airbusu konkurenci. Problém může být akorát u Z-9, ale ten bude v budoucnosti nahrazen H175, což je evropsko-čínské ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to legální, proč by nebylo? :)
    Znovu opakuji Z-19 nemá u Airbusu konkurenci. Problém může být akorát u Z-9, ale ten bude v budoucnosti nahrazen H175, což je evropsko-čínské dílko.Skrýt celý příspěvek

  • simpanz
    19:03 21.12.2015

    to skelet problem neni v EU -ČR- Ukrajina, ale v Airbus. Proč pouštět konkurenci do evropy, když stačí omezit licenci. Z 19 ten samej napad mel Rase v članku o francouzskejch ...Zobrazit celý příspěvek

    to skelet
    problem neni v EU -ČR- Ukrajina, ale v Airbus. Proč pouštět konkurenci do evropy, když stačí omezit licenci. Z 19 ten samej napad mel Rase v članku o francouzskejch vrtulnikach pro AR ČR, dodaval jestli je vubec legalni mit techniku z číny. Podobnej povyk jako když Turecko zvažovalo nakup protiletadlovejch raket z čínySkrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:06 21.12.2015

    simpanz: ona má EU nějaký problém s Ukrajinou nebo ČR? ;)
    Mimochodem Z-19 nemá u Airbusu ekvivalent, ale u konkurenční Agusty ano.

    simpanz: ona má EU nějaký problém s Ukrajinou nebo ČR? ;)
    Mimochodem Z-19 nemá u Airbusu ekvivalent, ale u konkurenční Agusty ano.

  • simpanz
    18:02 21.12.2015

    to skelet protože je to licence, tak obsahuje podminky vyvozu. Airbus se určitě klepe blahem z predstavy činsko ukrajinsky vyroby a prodeje o 25% levnějc. To si spíš nechaj ...Zobrazit celý příspěvek

    to skelet
    protože je to licence, tak obsahuje podminky vyvozu. Airbus se určitě klepe blahem z predstavy činsko ukrajinsky vyroby a prodeje o 25% levnějc. To si spíš nechaj čínani navrhnout a rozjet výrobu ekvivalentu turbíny, ale v číně.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    19:19 20.12.2015

    btw.tak mě tak napadá, že by bylo velmi zajímavé přenesení výroby vrtulníků jako Z-19 a Z-10 na Ukrajinu. Z-19 by teoreticky mohla být velmi zajímavá i pro nás, jelikož je používá ...Zobrazit celý příspěvek

    btw.tak mě tak napadá, že by bylo velmi zajímavé přenesení výroby vrtulníků jako Z-19 a Z-10 na Ukrajinu. Z-19 by teoreticky mohla být velmi zajímavá i pro nás, jelikož je používá dynamickou soustavu vrtulníků Z-9, což je licenční Airbus AS365.Skrýt celý příspěvek

  • simpanz
    19:14 18.12.2015

    Antonov se asi udrzi i bez Číny. Mozna zakazka na 30ks An 178 do SA
    http://www.antonov.com/news/43...

    Antonov se asi udrzi i bez Číny. Mozna zakazka na 30ks An 178 do SA
    http://www.antonov.com/news/43...

  • skelet
    17:17 18.12.2015

    Uz konecne pochopte, ze L-39NG miri prave proti tomu turbovrtulaci..

    Uz konecne pochopte, ze L-39NG miri prave proti tomu turbovrtulaci..

  • Karlos73
    17:01 18.12.2015

    Opravujem chybu, samozrejme Hongdu L-15. Ako píše Rase, v EU a NATO bude väčší záujem o Alenia Aermacchi M-346 Master, ktoré je ale dosť drahé. Poľsko dalo za 8 ks M-346 Master ...Zobrazit celý příspěvek

    Opravujem chybu, samozrejme Hongdu L-15.
    Ako píše Rase, v EU a NATO bude väčší záujem o Alenia Aermacchi M-346 Master, ktoré je ale dosť drahé. Poľsko dalo za 8 ks M-346 Master (plus výcvik, náhradné diely,..) 1,2mld Zl. (cca 280mil. Euro, čo je cca 35mil. euro za 1 lietadlo).Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    16:33 18.12.2015

    Už to vysvetlili CerVus a Rase... T-15 je ideálny aj pre štáty ktoré nemajú vlastné stíhacie letectvo...Slovinsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, ktoré by si vedeli s týmto lietadlom ...Zobrazit celý příspěvek

    Už to vysvetlili CerVus a Rase... T-15 je ideálny aj pre štáty ktoré nemajú vlastné stíhacie letectvo...Slovinsko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, ktoré by si vedeli s týmto lietadlom zabezpečiť vlastný air policing, rolu bitevníka...potom im stačí kombinácia turbovrtuľové lietadlo - trenning a T-15 ako bitevník a ľahká strihačka, s výkonom 1,4Mach, s PESA radarom, so zbraňovými nosičmi,... nieje o čom.
    Porovnanie s L-39NG len na základe prevádzkových nákladov tu neobstojí, ide o vojenský stroj, ktorý má plniť nejaké bojové úlohy, tu koľko zožerie paliva je druhoradé... L-39NG bude mať šancu jedine, keď výrazne podlezie cenu 15 mil. US$ za stroj. Jedna z možnosti je že výrobca ponúkne modernizáciu L-39 u súčasných užívateľov na L-39NG za rozumnú cenu... Uvidíme, ale Ukrajinsko - Čínsky projekt má šancu.Skrýt celý příspěvek

  • David
    10:40 18.12.2015

    Jsem zvědav, jestli tato spolupráce nebude pokračovat i na vyšší úrovni - tj. jestli se bude jednat i o standardní nadzvukové stroje. Ukrajinské Su-27, MiG-29 neúprosně stárnou, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem zvědav, jestli tato spolupráce nebude pokračovat i na vyšší úrovni - tj. jestli se bude jednat i o standardní nadzvukové stroje. Ukrajinské Su-27, MiG-29 neúprosně stárnou, některé byly sestřeleny. Ukrajina je bude potřebovat nahradit,přičemž ruské letouny již nepřipadají v úvahu. Ukrajina patrně bude mít zájem o západní stroje, ale ty jsou relativně drahé. Čínské letouny by tak mohly být zajímavou alternativouSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:07 18.12.2015

    U spousty zemí majících hluboko do kapsy tenhle letoun může bez problémů sloužit nejen jako tréninkový ale i jako záchytný pro ostrahu vzdušného prostoru. Pořád má nad dopravními ...Zobrazit celý příspěvek

    U spousty zemí majících hluboko do kapsy tenhle letoun může bez problémů sloužit nejen jako tréninkový ale i jako záchytný pro ostrahu vzdušného prostoru. Pořád má nad dopravními letadly výhodu 700km/h. Sakra vždyť i ten radar je modernější než ten kterým se honosí Alca a který byl vyvinut k modernizaci obstarožních stíhaček ze 70 let.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:59 17.12.2015

    Tak hlavně Ukrajina potřebuje rychle a levně obnovit bojové letectvo. A to tohle letadlo umí. Přeci jen je to hlavně obdoba korejského TA-50.

    Tak hlavně Ukrajina potřebuje rychle a levně obnovit bojové letectvo. A to tohle letadlo umí. Přeci jen je to hlavně obdoba korejského TA-50.

  • Rase
    21:05 17.12.2015

    Přijde mi, že z pozice Číny je to jednoduchý kalkul. V Evropě je zájem o letouny M-346, ty ale mají problém ve vysoké ceně. Pak je tady Yak-130. Ruský stroj, kterému se tak mnohé ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi, že z pozice Číny je to jednoduchý kalkul. V Evropě je zájem o letouny M-346, ty ale mají problém ve vysoké ceně. Pak je tady Yak-130. Ruský stroj, kterému se tak mnohé trhy zavírají (Evropa a státy které nejsou s Ruskem zadobře). Pak jsou tady ale státy které si mohou vybírat z jaké strany chtějí nakupovat zbraně, ale nejsou zrovna bohaté (Egypt, Turecko, menší státy v okolí a potenciálně třeba i Irán atd.)
    Čína se asi pokusí protlačit "levnou Ukrajinskou obdobu Masteru" i k některým Evropským státům. L15 se začnou objevovat na veletrzích, pak je koupí státy jako Albánie, Makedonie pozděj některé Balkánské státy atd. Zkrátka pro Evropské státy to může být levná obdoba M-346Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:52 17.12.2015

    Ano, i ne .. L-39NG právě míří proti tomu turbovrtuláku. A také záleží na tom, jak je to letectvo stavěné. Pokud je chudobné, tak je lepší posloupnost Z-143, L-39, JAS-39D Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano, i ne .. L-39NG právě míří proti tomu turbovrtuláku. A také záleží na tom, jak je to letectvo stavěné.
    Pokud je chudobné, tak je lepší posloupnost Z-143, L-39, JAS-39D
    Pokud je bohatší, tak je lepší posloupnost Z-143, PZL-130, L-159, JAS-39D
    Bohatší státy si mohou dovolit širší typovou základnu a vyždímat z výcviku co nejvíce. Chudší státy si musí vystačit s minimem. Proto je lepší piloty vrhnout na co nejpodobnější letouny podobné těm bojovým - tedy na proudový cvičný letoun. Ale skok mezi Z-143 a L-15 je zkrátka příliš velký.
    (uvedené typy berte jako pouhý příklad kategorie letounů)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2