Ukrajinský raketový oddíl RK-360MT Neptun na podvozcích Tatra
- 27. 4. 2021
- 59 komentářů
- Jan Grohmann
Oleg Korostelov, hlavní inženýr ukrajinské konstrukční kanceláře Luč, se v pořadu Security Talks rozpovídal o plánu umístit pobřežní raketové systémy Neptun na českou kolovou platformu Tatra. Podle ukrajinských médií většina ukrajinských raketových systémů postupně přejde na tatrovácké podvozky.
Ukrajinské ozbrojené síly se o českou kolovou platformu Tatra zajímají již delší dobu. Důvodem je především bankrot ukrajinského výrobce nákladních automobilů KrAZ. Ukrajinský výrobce má hluboké ekonomické a výrobní problémy a nezdá se, že existuje snadné a rychlé řešení. Firma například opakovaně nedodala ozbrojeným silám smluvené zboží a nekomunikuje s úřady.
Majitel firmy, ukrajinský oligarcha Konstantin Ževago, je hledán kvůli podezření z praní špinavých peněz a ze zpronevěry 2,5 miliardy hřiven (1,92 miliardy Kč; 74 milionů euro). Zároveň dluží zaměstnancům KrAZu 66,8 milionu hřiven. Dělníci továrny proto již několikrát za vyplacení mezd demonstrovali.
Neschopnost KrAZu dodávat vozidla ukrajinské armádě brzdí klíčové modernizační projekty. Ukrajinská společnost Kvant-Radar například dokončila práce na klíčových součástech nového mobilního radaru Mineral-U. Radar ale není možné otestovat a předat armádě, protože KrAZ nedodal smluvené podvozky.
Palčivější problém je u raketových systémů. Rozvoj raketových zbraní je největší prioritou ukrajinské armády – silný ukrajinský raketový průmysl pracuje například na raketových systémech Vilha, Vilha-M, Sapsan (Hrom-2), Burevij nebo protilodním Neptun. Právě nejaderné raketové zbraně (balistické, aerobalistické, s plochou dráhou letu) mají tvořit strategický odstrašující arzenál Ukrajiny – dají se tedy očekávat masivní investice do této kategorie zbraní.
Cílem Ukrajiny je především vytvořit takové raketové síly, které útočníkovi způsobí masivní ztráty – mnohem větší, než budou případné zisky. Tím bude útočník předem odrazován od jakéhokoliv útoku. Volodimir Terešenko ve tři týdny starém článku Nejaderné odstrašující síly, na základě prací, které provedly ukrajinské výzkumné ústavy, označuje masivní ztráty na straně útočníka 2000 až 4000 vojáků.
Stejně tak je z hlediska odstrašení pro Ukrajinu nutné vyvíjet raketové systémy schopné zasáhnout Moskvu – jedině tak lze kontrolovat ruské možnosti eskalace a de-eskalace bezpečnostní situace na východní Ukrajině. Proto Ukrajina vyvíjí raketové komplexy Sapsan (Hrom-2) s doletem 500 km. Střela letí po aerobalistické trajektorii (střela letí po balistické dráze, ale využívá aerodynamické manévrování), což umožní se účinně vyhýbat nepřátelské protivzdušné obraně. Současně střela může nést až čtyři samostatně naváděné hlavice.
Indické raketové systémy BrahMos na podvozku Tatra 12×12; větší foto / Hemantphoto79, CC BY-SA 3.0
Tímto způsobem, tedy posílením schopností ozbrojených sil, schopnosti ubránit se a získaní schopnosti podle potřeby eskalovat nebo de-eskalovat bezpečnostní situaci (jak to nyní dělají Rusové), se Ukrajina stane atraktivním pro velení NATO – bezpečnost Ukrajiny má být tedy finálně zajištěna především zaváděním výkonných raketových systémů a vstupem do NATO. Tak to aspoň Ukrajinci zamýšlejí.
Tragické je, že pro Ukrajinu jde zřejmě o jedinou cestu, jak zabezpečit svou svrchovanost a fyzickou ochranu území a obyvatel. Naopak pro Rusko je to zcela nepřijatelný scénář.
V každém případě Česká republika, jako zbrojařská a průmyslová velmoc (tedy relativní, vzhledem ke své velikosti), má právě pro ukrajinské raketové systémy dodávat podvozkové platformy Tatra. „Podle rozhodnutí hlavního zákazníka se zaměřujeme na Tatru. A toto rozhodnutí je pravděpodobně správné, protože KrAZ je bohužel v úpadku,“ uvedl Korostelov z konstrukční kanceláře Luč, která pracuje na raketových komplexech Neptun a Vilha / Vilha-M. Kancelář Luč vyvíjí ale celou řadu raketových / přesných zbraní – protitankové řízené střely, střely vzduch-vzduch a země-vzduch a naváděné pumy. Kancelář Luč stojí také za projektem ukrajinského bezpilotního letounu Sokol-300.
Burevij na tatrováckém podvozku
Komplex Neptun zůstane nezměněn, nyní se pouze řeší jeho přenesení na tatrovácký podvozek, zřejmě typ Tatra 815-7 8×8 – ostatně na vojenské výstavě IDEX 2021 kancelář Luč představila model systému Neptun na podvozcích Tatra 8×8.
Je však možné zvolit i podvozek 10×10. Ostatně stejně uspořádaný tatrovácký podvozek Tatra 815-6ZVR8T 10×10 používá indická armáda pro nesení raketometů Směrč. Ještě delší podvozek Tatra 815-6MWR8T 12×12 Indové používají k nesení střel Brahmos.
„Dodali jsme prototyp [na podvozku KrAZ], na kterém byly provedeny státní zkoušky. Bude plně odpovídat sériovému modelu [na podvozku Tatra]. Bude prostě jen na jiném rozvoru. Ano, pravděpodobně řidiči aut se budou muset znovu proškolit, ale vše ostatní související s přípravou na odpálení, přímým odpálením, nakládkou střel, technickou podporou střel, to vše zůstane úplně stejné,“ uvedl Korostelov.
Dokončení instalace systémů Neptun na podvozku Tatra se má zvládnout ještě v průběhu srpna, aby vozidla mohla být předvedena 24. srpna na vojenské přehlídce v Kyjevě na Den nezávislosti Ukrajiny. Předávka prvního oddílu komplexu Neptun, včetně příslušných střel, má být dokončena v prvním čtvrtletí příštího roku.
Raketomet Vilha na podvozku MAZ-543M; větší foto / VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
„Podle plánu, který jsem podepsal s ministerstvem obrany, máme celou dodávku dodat do prvního čtvrtletí příštího roku. Samozřejmě je odsouhlaseno a schváleno, že část vybavení dodáme do 30. výročí nezávislosti Ukrajiny,“ řekl Korostelov.
Zavádění tatrováckých podvozků do ukrajinské armády ale bude přinejlepším pozvolné. Například raketové sytémy Vilha a Vilha-M, což jsou Ukrajinou vylepšené sovětské raketomety BM-30 Směrč, budou stále využívat původní (ale modernizované) podvozky MAZ-543M. Podle Korostelova je to rozumné, protože Ukrajina má zhruba 100 těchto vozidel.
Naopak raketomet Burevij, ukrajinská modernizace sovětského BM-27 Uragan, má být umístěná na již schváleném tatrováckém podvozku Tatra T815-7T3RC1 8×8. Raketové komplexy Neptun a Burevij budou tedy v ukrajinské armádě zřejmě jako první využívat tatrovácké podvozky.
Zdroj : Censor.net, Defence Express
Související články
Ukrajina otestovala rakety Vilha s doletem 300 km
Před několika dny ukrajinská armáda otestovala novou taktickou raketu země-země Vilha s doletem 300 ...
- 31.08.2016
- 203 komentářů
- Jan Grohmann
Vilha: Ukrajinský raketomet zastaví postup mechanizované brigády
Páteří raketového vojska Ukrajiny se stává hluboce modernizovaný raketový komplex 9K58 Smerč ráže ...
- 17.05.2018
- 24 komentářů
- Karel Cimala
Proč ukrajinský Neptun a Vilcha uvedly Krym do pohotovosti
V minulém týdnu byly ve čtvrtek a v pátek provedeny ostré střelby s novými raketami Vilcha-M a ...
- 08.04.2019
- 168 komentářů
- Karel Cimala
Ukrajinský raketomet Burevij ráže 220 mm na podvozku Tatra
Ukrajinský Šepetivský opravárenský závod, společně s domácím ministerstvem obrany, provedl ostré ...
- 20.11.2020
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Na Ukrajině byl úspěšně vyzkoušen mobilní víceúčelový radiolokátor "Mineral-U" na podvozku Tatra, který dokáže zachytit cíle až na vzdálenost 500 - 600 km. ...Zobrazit celý příspěvek
Na Ukrajině byl úspěšně vyzkoušen mobilní víceúčelový radiolokátor "Mineral-U" na podvozku Tatra, který dokáže zachytit cíle až na vzdálenost 500 - 600 km.
https://mil.in.ua/uk/news/v-uk... Skrýt celý příspěvekZe by US Army zachranila KrAZ pred bankrotem?
https://defence-blog.com/news/...Ze by US Army zachranila KrAZ pred bankrotem?
https://defence-blog.com/news/...Ukrajinské MO oznámilo podepsáni smlouvy na první experimentální divizi operačně-taktického raketového systému Sapsan (OTRK). Očekává se, že všechna vozidla tohoto systému budou ...Zobrazit celý příspěvek
Ukrajinské MO oznámilo podepsáni smlouvy na první experimentální divizi operačně-taktického raketového systému Sapsan (OTRK).
Očekává se, že všechna vozidla tohoto systému budou na podvozku Tatra , který by se měl stát jednotnou multiplatformou, pro veškerou výzbroj raketových jednotek a dělostřelectva ozbrojených sil Ukrajiny.
Včera 25.4. schválil výbor pro obranu Verchovne rady Ukrajiny rozpočet MO na období 2021-2023.
Rozpočet prý počítá s nákupem podvozků Tatra i asi 30 samohybných houfnic DANA M2.
Zdroje: ukrmilitary.com a cenzor -net.Skrýt celý příspěvekVynikající zpráva https://www.ukrmilitary.com/20... Že by T815-7 na podvozku 10x10 nebo 12x12. Pozor, čirá spekulace: Ještě detail, je klidně možné, že jako ...Zobrazit celý příspěvek
Vynikající zpráva
https://www.ukrmilitary.com/20...
Že by T815-7 na podvozku 10x10 nebo 12x12.
Pozor, čirá spekulace:
Ještě detail, je klidně možné, že jako všechny významné česko-ukrajinské zbrojní obchody prodej Tatrovek zajišťuje EA - možná tak víme, co to jejich nové vývojové centrum nyní řeší.Skrýt celý příspěvekPředpokládám, že na to od České Republiky dostanou půjčku, kterou nikdy nezaplatí.
Předpokládám, že na to od České Republiky dostanou půjčku, kterou nikdy nezaplatí.
tak soudruzi od Uralu nam zpusobili jen ve Vrbeticich skodu pres miliardu. Drzet je od nasich hranic daleko je k mezaplaceni.
tak soudruzi od Uralu nam zpusobili jen ve Vrbeticich skodu pres miliardu. Drzet je od nasich hranic daleko je k mezaplaceni.
Jestli soudruhy z Ukrajiny dotujeme, tak je dobré si to přiznat a nepředstírat, že jsme dosáhli nějakého úspěchu. A ty Vrbetice jsou blábol tak hroznej, že mi až pripadá, že to ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli soudruhy z Ukrajiny dotujeme, tak je dobré si to přiznat a nepředstírat, že jsme dosáhli nějakého úspěchu.
A ty Vrbetice jsou blábol tak hroznej, že mi až pripadá, že to BIS dělá takhle průhledné schválně. Buď na ten úkol dostali hodně málo času (desítky hodin) a tak to narychlo spatlali takhle špatně, nebo naopak nějaké skutečné důkazy mají a doufají, že se Rusů někdo rázně zastane a oni ho pak znemožní. Spíš to vypadá na to první, ale uvidíme časem.Skrýt celý příspěvekchapu, ze hazu hrach zed, mozna i na zed kdesi v Piteru, ale je pomerne jasne, ze nehodu exploze dvou skladu kratce po sobe muzeme vyloucit. Umyslne to proste na beton bylo. Pak si ...Zobrazit celý příspěvek
chapu, ze hazu hrach zed, mozna i na zed kdesi v Piteru, ale je pomerne jasne, ze nehodu exploze dvou skladu kratce po sobe muzeme vyloucit. Umyslne to proste na beton bylo. Pak si staci zodpovedet, kdo mohl byt tak drzy a do toho ejhle, dva znami diverzanti jsou jak z udělání u nas na vylete. Zkratka to je jasne, a v tradicne rusofilni CR by takto silne obvineni neproslo, kdyby nebylo jasne.Skrýt celý příspěvek
Jura99 V Rusky v té době podobné sklady taky docela bouchaly. Jestli je tak vyloučené, že se to stalo nějakým náhodným šlendriánem, tak to je tam pak musela vyhodit do vzduchu ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
V Rusky v té době podobné sklady taky docela bouchaly. Jestli je tak vyloučené, že se to stalo nějakým náhodným šlendriánem, tak to je tam pak musela vyhodit do vzduchu naše tajná služba, že?
A jetli to do vzduchu Rusové vyhodili, pak je to především ostuda České tajné služby. Ničemu nezabránili, s vyšetřováním se mnoho let neskutečně flákali a nakonec přišli s takovou směsí neuvěřitelnejch blábolů, že v podstatě Rusku dopřáli obrovské propagandistické vítěztví. Takže, pokud to Rusové udělali, je to pro BIS ještě větší ostuda než když by to celé bylo narychlo zbastlené na politickou objednávku.Skrýt celý příspěvekJura99 O tom kdo je oběť by neměl rozhodovat Babiš se svými nohsledy. Mám takovou zkušenost, že kdokoliv se nejvíc vzteká, když mě zajímají důkazy, je ten co vědomě lže. A ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99
O tom kdo je oběť by neměl rozhodovat Babiš se svými nohsledy. Mám takovou zkušenost, že kdokoliv se nejvíc vzteká, když mě zajímají důkazy, je ten co vědomě lže.
A varianta, že je obětí BISka, neexistuje. Ať už to Rusové udělali nebo ne, oběti neschopnosti BISky jsme my všichni co si takhle příšerně neschopnou tajnou službu platíme.Skrýt celý příspěvek
Toho KrAZu je mi líto. Je škoda, že se nedokázal postavit na nohy ani v situaci, kdy má dostatek zakázek. Pro Ukrajinu by to bylo dobré i z morálního hlediska, mít stále vlastní ...Zobrazit celý příspěvek
Toho KrAZu je mi líto. Je škoda, že se nedokázal postavit na nohy ani v situaci, kdy má dostatek zakázek. Pro Ukrajinu by to bylo dobré i z morálního hlediska, mít stále vlastní značku. Na druhou stranu jsem rád, že když už jeho roli převezme někdo jiný, tak že to bude Tatra.Skrýt celý příspěvek
Vidím to na montážnu linku na Ukrajine ... Vzhľadom na potreby ukrajinskej armády v postate vymeniť všetky ťažké vozidlá je isté, že Tatra sa bude dodávať v stupňujúcich počtoch ...Zobrazit celý příspěvek
Vidím to na montážnu linku na Ukrajine ...
Vzhľadom na potreby ukrajinskej armády v postate vymeniť všetky ťažké vozidlá je isté, že Tatra sa bude dodávať v stupňujúcich počtoch na Ukrajinu a určite padne skôr či neskôr požiadavka na výrobu/montáž na Ukrajine a príslušné servisné kapacity.Skrýt celý příspěvek.... vzal si mi slová z úst... Strategická spolupráca Tatry s Ukrajinou by bola určite prínosná pre obe krajiny. Len ostraha fabriky Tatra bude musieť zvýšiť ostražitosť pred ...Zobrazit celý příspěvek
.... vzal si mi slová z úst...
Strategická spolupráca Tatry s Ukrajinou by bola určite prínosná pre obe krajiny. Len ostraha fabriky Tatra bude musieť zvýšiť ostražitosť pred "návštevníkmi" továrenského múzea a blízkych prírodných krás....Skrýt celý příspěvekPostavit na Ukrajině montážní linku by bylo fajn a krok správným směrem. Každopádně na druhou stranu, taková výstavba by si ze strany Tatry vyžádala nemalé investice na Ukrajině a ...Zobrazit celý příspěvek
Postavit na Ukrajině montážní linku by bylo fajn a krok správným směrem.
Každopádně na druhou stranu, taková výstavba by si ze strany Tatry vyžádala nemalé investice na Ukrajině a to je vzhledem k nynější situaci docela riskantní.
Ale uvidíme, kam nakonec povedou jednání.Skrýt celý příspěvekKdyž se správně postavěj smlouvy a udělá se nějakej "Joint venture", tak "riziko" zůstane na Ukrajině a Tatra bude mít peníze na vývoj. Ale zas IMHO z dlouhodobého pohledu to je ...Zobrazit celý příspěvek
Když se správně postavěj smlouvy a udělá se nějakej "Joint venture", tak "riziko" zůstane na Ukrajině a Tatra bude mít peníze na vývoj.
Ale zas IMHO z dlouhodobého pohledu to je jediná správná cesta. Nemůžem se tvářit, jako že podporujeme Ukrajinu, a přitom kašlat na byznis v ní. IMHO správná cesta by byla, aby to i podpořil stát formou nějakejch záruk.Skrýt celý příspěvekpředpokládám, že 815-7 se tam budou skládat z dovezených komponent, tedy podobně jako kdysi v Indii u společnosti BEML. Nicméně pro Tatru by mohlo být atraktivní tam přesunout ...Zobrazit celý příspěvek
předpokládám, že 815-7 se tam budou skládat z dovezených komponent, tedy podobně jako kdysi v Indii u společnosti BEML. Nicméně pro Tatru by mohlo být atraktivní tam přesunout výrobu například řady Terra, kterou u nás už skoro nikdo nechce.Skrýt celý příspěvek
Pánové souhlasím. Pro Tatru by to byl přínos a můžeme jen doufat, že už se nějaké jednání začala vést nebo se k nim aspoň chystá. Už to, že Ukrajina má aspoň plán přejít na ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové souhlasím.
Pro Tatru by to byl přínos a můžeme jen doufat, že už se nějaké jednání začala vést nebo se k nim aspoň chystá.
Už to, že Ukrajina má aspoň plán přejít na Tatrováckou platformu je dobrá zpráva.
Akorát si myslím, že to ještě chvíli potrvá než se nějaká licenční výroba na Ukrajině rozjede a do té doby se to bude spíše řešit formou přímých dodávek nebo jak popisoval skelet, dodávek dílů, které už si sami smontují.Skrýt celý příspěvekOtázka či nie je "riskatné" počkať .... Samozreme, že Ukrajina je "iný svet", ale ak je dobrý čas investovať, tak práve teraz, ke´ď je Ukrajina na tom zle ... lebo keď bude na tom ...Zobrazit celý příspěvek
Otázka či nie je "riskatné" počkať ....
Samozreme, že Ukrajina je "iný svet", ale ak je dobrý čas investovať, tak práve teraz, ke´ď je Ukrajina na tom zle ... lebo keď bude na tom lepšie, tak podmienky už také dobré pre investorov nebudú ...
Dnes by mohla Tatra, resp. jej majitelia určite kúpiť nejakú vhodnú fabriku, lebo takých z problémami je tam dosť. U nás tak mimochodom začínal VW.Skrýt celý příspěvek
A na oplátku bychom mohli od Ukrajiny koupit nějaký ten moderní raketový systém.
A na oplátku bychom mohli od Ukrajiny koupit nějaký ten moderní raketový systém.
Doufám, že jakákoliv příští vláda bude do armády, na základě této zlomové události, masivně investovat - Sapsan by se rozhodně hodil. Hlavně to platí pro případ, že vyhraje ...Zobrazit celý příspěvek
Doufám, že jakákoliv příští vláda bude do armády, na základě této zlomové události, masivně investovat - Sapsan by se rozhodně hodil.
Hlavně to platí pro případ, že vyhraje člověk, který se označuje za pacifistu, balí se do vlajky teroristické organice Antifa a přemítá, zda zůstat v NATO nebo ne. Jistě nebude chtít být obviněn z toho, že v této těžké situaci ohrožuje bezpečnost České republiky a podrývá schopnosti české armády.Skrýt celý příspěvekSdílím Vaše doufání, ale zároveň dost pochybuju. Přitom, jak velký schodek rozpočtu dnes máme a neochotě šetřit na jiných výdajích, budou na armádě dál šetřit všichni. Spíš bych ...Zobrazit celý příspěvek
Sdílím Vaše doufání, ale zároveň dost pochybuju. Přitom, jak velký schodek rozpočtu dnes máme a neochotě šetřit na jiných výdajích, budou na armádě dál šetřit všichni. Spíš bych čekal, že cíl 2% na obranu se bude dál a dál odsunovat.Skrýt celý příspěvek
Sami tu vládu piráti nedají, takže je šance, že je koaliční partneři, po tom co se všichni bili v prsa, jak je potřeba přitvrdit proti rusákům, trochu usměrní.
Sami tu vládu piráti nedají, takže je šance, že je koaliční partneři, po tom co se všichni bili v prsa, jak je potřeba přitvrdit proti rusákům, trochu usměrní.
Piráti jsou volba ze zoufalství a takové volby většinou nedopadnou dobře (viz. VV).
Piráti jsou volba ze zoufalství a takové volby většinou nedopadnou dobře (viz. VV).
Prosímvás, nesrovnávejte rychlokvašný investiční projekt jednoho milionáře a hnutí, které se deset let budovalo odspoda a bez zaurdění je to nejnadějnější politický projekt ...Zobrazit celý příspěvek
Prosímvás, nesrovnávejte rychlokvašný investiční projekt jednoho milionáře a hnutí, které se deset let budovalo odspoda a bez zaurdění je to nejnadějnější politický projekt minimálně od roku 2000.Skrýt celý příspěvek
Tak zrovna nějaký sentiment k Rusku u Pirátů rozhodně nepozoruji. To je výsada dvou jiných stran. Jedné krajně levicové a druhé údajně nacionalistické kde při spatření jejich lídra ...Zobrazit celý příspěvek
Tak zrovna nějaký sentiment k Rusku u Pirátů rozhodně nepozoruji. To je výsada dvou jiných stran. Jedné krajně levicové a druhé údajně nacionalistické kde při spatření jejich lídra vlhou oči všem strážcům tradičních hodnot.Skrýt celý příspěvek
Historie nás učí, že krajní levice, do které počítám i Piráty, rozhodně nemá problém s nacionalismem ani s rychlými změnami svých sentimentů k Rusku.
Historie nás učí, že krajní levice, do které počítám i Piráty, rozhodně nemá problém s nacionalismem ani s rychlými změnami svých sentimentů k Rusku.
Jj vtipné jak se straší pirátskými novokomunisty a přitom je rudý ňok na hradě a agent stbák ve Strakovce. To vše díky podpoře komunistů :-) a o socanech se ani nemusím zmiňovat. ...Zobrazit celý příspěvek
Jj vtipné jak se straší pirátskými novokomunisty a přitom je rudý ňok na hradě a agent stbák ve Strakovce. To vše díky podpoře komunistů :-) a o socanech se ani nemusím zmiňovat. Viz návrat Haška do politiky.....Skrýt celý příspěvek
@Kichot
Na JUDr. Haszka Mihályho mi nesahejte. Ten se vsadim, nez definitivne dovede CSSD na podzim do hrobu, nas jeste dokaze zabavit. :))@Kichot
Na JUDr. Haszka Mihályho mi nesahejte. Ten se vsadim, nez definitivne dovede CSSD na podzim do hrobu, nas jeste dokaze zabavit. :))
Antifa vlastně žádná organizace ani není. Je to spousta proudů která si vlastně dělají co chtějí. Ne nadarmo jejich vlajka vychází z anarchistické (černá barva). Navíc minimálně na ...Zobrazit celý příspěvek
Antifa vlastně žádná organizace ani není. Je to spousta proudů která si vlastně dělají co chtějí. Ne nadarmo jejich vlajka vychází z anarchistické (černá barva). Navíc minimálně na podpoře členství v NATO se Piráti už snad shodli.Skrýt celý příspěvek
Ono s tou Antifou je to takové hezké, že když někdo chce strašit "zlými anarchisty" tak může, protože kdokoli kdo o sobě prohlásí, že je Antifa, tak je Antifa, a mezi těmi lidmi se ...Zobrazit celý příspěvek
Ono s tou Antifou je to takové hezké, že když někdo chce strašit "zlými anarchisty" tak může, protože kdokoli kdo o sobě prohlásí, že je Antifa, tak je Antifa, a mezi těmi lidmi se prostě vždycky nějaký ten podpalovač policejních aut najde, zatímco pro jiné lidi ta značka třeba znamená odpor proti totalitarianismu.
Pro mě Antifa (a upřímně, nevím, jestli vůbec osobně znám někoho kdo se takhle identifikoval) třeba představuje nálepky s protiskinheadskými slogany na pardubických autobusových zastávkách, vysoce nebezpečná protistátní činnost!
Jinak co se postavení Pirátů vůči vyzbrojování týče, tak by to chtělo třeba zařídit rozhovor s Lipavským, to jenom takový návrh redakci. Pokud se dobře pamatuju, co jsem někde v diskusi slyšel, chtějí nějak zařídit "předvídatelný rozpočet" a mají problém s tím, jak se na obraně dělají výběrka.Skrýt celý příspěvekTo je sice velmi hezké, ale v normální zemi by prohlášení se za pacifistu znamenalo automaticky diskvalifikaci takového člověka při aspiraci na nejvyšší státní posty. Protože jak ...Zobrazit celý příspěvek
To je sice velmi hezké, ale v normální zemi by prohlášení se za pacifistu znamenalo automaticky diskvalifikaci takového člověka při aspiraci na nejvyšší státní posty. Protože jak chcete vést zemi, nejste-li ochoten používat sílu v případě, že je to nezbytné?
Další problém pirátů, tedy mimo kulturního levičáctví, je hlavně to, že velmi malá členská základna může kdykoliv, pomocí on-line hlasování (tedy rychle, ale i pod výraznějším tlakem emocí) cokoliv změnit v programu či pozicích strany. Tedy to, že dnes něco tvrdí, nemusí zítra (a to doslova a do písmene) platit.
A jako třetí problém vidím to, že jim nejde ani tak o nezávislou a svobodnou ČR, ale o EU. Což může, ale také nemusí být v souladu. Respektive jasná prohlášení v tom smyslu, že by jim zánik ČR nijak zvlášť nevadil. Viz prohlášení poslankyně Richterové, že její sen je být "českou guvernérkou" Česka jako jednoho z federálních států Spojených států evropských.
Tedy z výše uvedených důvodů považuji Piráty za velmi nebezpečný experiment.Skrýt celý příspěvek/Protože jak chcete vést zemi, nejste-li ochoten používat sílu v případě, že je to nezbytné?/ Tady by byla asi na místě otázka jestli odmítá násilí i při nutné obraně. Například v ...Zobrazit celý příspěvek
/Protože jak chcete vést zemi, nejste-li ochoten používat sílu v případě, že je to nezbytné?/
Tady by byla asi na místě otázka jestli odmítá násilí i při nutné obraně. Například v nedávném rozhovoru možnou akci NATO komentoval takhle:
/Co když nás spojenci požádají o vojenskou spolupráci v rámci NATO?
Podporuji naše členství v NATO, jen se mi nelíbí, když se udělá nějaká aliance několika států a přistoupí k akci, aniž by to bylo prodiskutované v NATO. Ale bezpečnost naší země považuji za základ. Bohužel, někteří lidé moje slova, stará čtyři roky, používají proti mně jako zbraň. Neřekl jsem nic špatně./
https://zpravy.aktualne.cz/dom... Skrýt celý příspěvekScotty Ale on se té odpovědi vyhnul, neřekl co by udělal. Navíc použití síly nemusí být jen o nutné obraně, stát si může své zájmy vynutit i silou. Jak říkám, nebezpečný ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Ale on se té odpovědi vyhnul, neřekl co by udělal. Navíc použití síly nemusí být jen o nutné obraně, stát si může své zájmy vynutit i silou.
Jak říkám, nebezpečný experiment. Prostě hledání "mesiáše" nadále pokračuje, nevyšlo to s VV, s ANO, tak to zkusíme s Piráty. To je jeden z hlavních problémů našeho politického života. Dokud se toho nezbavíme, tak se dál neposuneme, jen budeme vyvolávat další a další chaos jak se další a další mesiáši "neosvědčí".Skrýt celý příspěvekPsal jsem delší komentář, ale povedlo se mi ho omylem smazat, takže to zkrátím: dle mého názoru je přesvědčení o českém "syndromu hledání mesiáše" samo o sobě syndromem, který ...Zobrazit celý příspěvek
Psal jsem delší komentář, ale povedlo se mi ho omylem smazat, takže to zkrátím: dle mého názoru je přesvědčení o českém "syndromu hledání mesiáše" samo o sobě syndromem, který zabraňuje jakémukoli pokusu o zlepšení věci. Já ale nejsem moc náročný volič, mě stačí aby nám nevládli absolutní lháři a zloději, když se tohle Pirátům povede zlepšit třeba jen o deset procent, tak já budu se svojí volbou spokojen.Skrýt celý příspěvek
Mortles: Piráty volit nebudu, ale jinak souhlasím. Vidím u nich velká rizika a opravdu v mnohém koketují s moderní extrémní levicí (což je dosti něco jiného než ta tradiční alá ...Zobrazit celý příspěvek
Mortles: Piráty volit nebudu, ale jinak souhlasím. Vidím u nich velká rizika a opravdu v mnohém koketují s moderní extrémní levicí (což je dosti něco jiného než ta tradiční alá KSČM). Pořád ale je to lepší, než současná vláda.
ANO oficiálně bylo (pravda, kdysi) pravicové, ale Rusku se zvládlo postavit až z úplného donucení.Skrýt celý příspěvekLogik: jo, rozhodně já takový názor naprosto respektuju. Co se ANO týče: no jako ANO je ukázka toho, jak to vypadá když strana není strana ale podnikatelský projekt jednoho muže a ...Zobrazit celý příspěvek
Logik: jo, rozhodně já takový názor naprosto respektuju. Co se ANO týče: no jako ANO je ukázka toho, jak to vypadá když strana není strana ale podnikatelský projekt jednoho muže a bylo to jasný úplně od začátku a je mi z toho smutno.Skrýt celý příspěvek
Sapsan vypadá jako důstojný nástupce systému SS-23 Spider (OKA), který jsme kdysi dávno vyřadili, aby se nás Němci nemuseli tolik bát :-). 13. dp by určitě slušel a obě strany by ...Zobrazit celý příspěvek
Sapsan vypadá jako důstojný nástupce systému SS-23 Spider (OKA), který jsme kdysi dávno vyřadili, aby se nás Němci nemuseli tolik bát :-). 13. dp by určitě slušel a obě strany by na takovém společném projektu získaly.
Nicméně si nejsem jist, že by Ukrajina skutečně dokázala pomocí podobných operačně-taktických systémů vytvořit situaci strategického patu, o kterém se píše v článku. Přeci jen představa ruské reakce na případné bombardování třeba Novorossijsku, Rostova na Donu nebo Voroněže by asi byla velice prudká ve stylu "Vstaváj, straná agrómnaja, vstaváj na směrtnyj boj", a spustila by totální invazi na Ukrajinu včetně odvetného bombardování ukrajinských měst. Rusové v nedávné minulosti několikrát prokázali, že s tím nemají problém. Navíc jim na vlastních lidech zas až tolik nezáleží, aby je hrozba útoku na města zastavila.
Spíše bych viděl realističtější možnost ohrozit logistické základny ruských mechanizovaných praporních skupin, postavení dělostřelectva a PVO v blízkosti ukrajinských hranic, které kryjí činnost ruských sil na Donbase, a tím je odsunout do větší vzdálenosti. V další fázi by Sapsany mohly přispět k taktické izolaci okupovaných území a jejich odříznutí od zásobování. Bez ruské "humanitární pomoci" a bojové podpory by dovolenkáři asi dlouho nevydrželi.
Myslím, že pro Ukrajinu je lepší konflikt "vysedět", postupně budovat své vojenské schopnosti, konsolidovat vlastní ekonomiku a politickou stabilitu. Ruskou agresi je potřeba eliminovat cestou postupných kroků jako v šachové partii, což vyžaduje čas. A všichni jsme viděli, k čemu vedla silová reakce Gruzie na etnické čistky gruzínských vesnic v Jižní Osetii pod laskavým patronátem ruských "mírotvorců".Skrýt celý příspěvekSouhlasím, osobně bych (když pominu vše ostatní) nemohl volit stranu která se jmenuje "Zloději a vrazi". Takové to "furt lepší než Babiš" - souhlasím, ale dodávám "furt horší než ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím, osobně bych (když pominu vše ostatní) nemohl volit stranu která se jmenuje "Zloději a vrazi".
Takové to "furt lepší než Babiš" - souhlasím, ale dodávám "furt horší než tradiční strany". A to i s přihlédnutím ke všem průserům, které za sebou tradiční strany táhnou.
Dejte pirátům čas, nebojte, že zůstanou "čistí"...!Skrýt celý příspěvek
Dobra sprava pre Tatru. Kazdy export sa rata. A po krachu KrAZu sa otvaraju moznosti. Dufam len, ze UA ako stat ma inu platobnu disciplinu ako tamojsi sukromnici.
Dobra sprava pre Tatru. Kazdy export sa rata. A po krachu KrAZu sa otvaraju moznosti. Dufam len, ze UA ako stat ma inu platobnu disciplinu ako tamojsi sukromnici.
Nedá se zjistit jaké motory a převodovky bude Ukrajina preferovat? Bylo by fajn, kdyby taky pocházely od Tatry, navíc budou asi levnější, než západní ekvivalenty, což je pro ...Zobrazit celý příspěvek
Nedá se zjistit jaké motory a převodovky bude Ukrajina preferovat? Bylo by fajn, kdyby taky pocházely od Tatry, navíc budou asi levnější, než západní ekvivalenty, což je pro Ukrajinu v současnosti důležité.Skrýt celý příspěvek
Zatím jsem všude viděl označení podvozku Tatra T815-7T3RC1, a ten má jak motor, tak převodovku od Tatry.
Zatím jsem všude viděl označení podvozku Tatra T815-7T3RC1, a ten má jak motor, tak převodovku od Tatry.
Tatra je rozhodně jedna z firem, kterou se může Česko pyšnit a dát si ji do pomyslné vitríny. Svojí průchodností předčí spoustu jiných známějších značek. Byť se nezaměřuje na ...Zobrazit celý příspěvek
Tatra je rozhodně jedna z firem, kterou se může Česko pyšnit a dát si ji do pomyslné vitríny. Svojí průchodností předčí spoustu jiných známějších značek. Byť se nezaměřuje na masovou výrobu, tak si myslím, že má obrovský potenciál být hlavní platformou mnoha armád nebo jiných státních složek. Forma jakési licenční výroby by ze začátku byla určitě na místě.Skrýt celý příspěvek
Tatra je populární díky svému podvozku, ale již méně kvůli motorům. Před lety začala používat vodou chlazené motory DAF, i když po polní podmínky a nadto Ukrajinu by asi vzduchem ...Zobrazit celý příspěvek
Tatra je populární díky svému podvozku, ale již méně kvůli motorům. Před lety začala používat vodou chlazené motory DAF, i když po polní podmínky a nadto Ukrajinu by asi vzduchem chlazený motor měl výhodu.Skrýt celý příspěvek
Výběr motorů je už na rozhodnutí zákazníka. Samozřejmě čím větší možnosti výběru, tím flexibilnější platforma to může být. Já spíš vyzdvihuju právě ten podvozek.
Výběr motorů je už na rozhodnutí zákazníka. Samozřejmě čím větší možnosti výběru, tím flexibilnější platforma to může být. Já spíš vyzdvihuju právě ten podvozek.
Mám rád poctivé mechanické věci. Bez elektronických serepetiček, bez hydraulických zbytečností. Podvozek používaný Tatrou se již ve svém základním principu nedá vylepšit. Fyzika ...Zobrazit celý příspěvek
Mám rád poctivé mechanické věci. Bez elektronických serepetiček, bez hydraulických zbytečností.
Podvozek používaný Tatrou se již ve svém základním principu nedá vylepšit. Fyzika nelže.Skrýt celý příspěvek
Asi bych v Tatře posílil ostrahu. Do istoty...
Asi bych v Tatře posílil ostrahu. Do istoty...
Načítám diskuzi...