Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering
- 16. 5. 2018
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové obrněné taktické vozidlo Gerlach s pohonem 4×4. Vozidlo se uchází o zakázku slovenského ministerstva obrany (MO SR) na nákup 404 taktických vozidel 4×4 za více než 780 milionů euro.
Slovenská armáda nová taktická vozidla urgentně potřebuje. Kromě 40 moderních vozidel Iveco M65E 4×4 LMV se slovenská armáda opírá o starší vozidla domácí výroby Aligator. Nová vozidla 4×4 získají slovenské prapory ISTAR, 23. motorizovaný prapor, 21. a 22. mechanizovaný prapor, 5. pluk speciálního určení a vojenská policie.
Jako všude jinde na světě, je prakticky jisté, že zakázku získá domácí výrobce. Jelikož podpora domácího průmyslu také posiluje celkovou národní bezpečnost, jde o logický krok. Ostatně MO SR v podmínkách zadání požaduje maximální zapojení slovenských firem do dodávek vozidel.
Nedávno tak největší šance mělo vozidlo Aligator Master II slovenského výrobce Kerametal . Nyní však Aligatoru přibyl domácí konkurent – taktické vozilo Gerlach od slovenské konstrukční a vývojové kanceláře Zetor Engineering Slovakia, která je součástí slovenského holdingu HTC INVESTMENTS. Holding je vlastníkem i slavného českého výrobce traktorů Zetor.
Gerlach vyvinula slovenská pobočka Zetoru s brněnskou konstrukční kanceláři Zetor Engineering, která má na svědomí návrh bojového vozidla pěchoty Wolfdog, lehkého taktického vozidla Fox, ale i návrhy silničních cisteren nebo muničních vozidel.
V současné době existuje jeden na Slovensku vyrobený prototyp, poprvé viděný na výstavě IDEB 2018. Slovenský průmysl se na výrobě, podle prohlášení zástupců Zetoru, prototypu podílel z 84 % (z celkové ceny prototypu), ale klíčové komponenty, jako motor, převodovka, nápravy a zřejmě i pancíř jsou ze zahraničí.
Zatím však není jasné, kde bude probíhat sériová výroba (kde vznikne výrobní linka) a zástupci Zetoru toto nechtěli komentovat. Existuje prý „několik možností.“
Sériová výroba je ale nepochybně podmíněná úspěchem ve slovenském tendru. Pokud Gerlach nevyhraje, a nedostane se tak do výzbroje slovenské armády, tedy armády země původu výrobce, jsou jeho exportní šance velmi nízké – tato podmínka exportního úspěchu platí pro každý zbraňový systém vyráběný kdekoliv na světě.
Zajímavé je, že Zetor Engineering Slovakia již dopředu přesně určil výrobní cenu na 398 000 euro, a to pro sériovost 100 vozidel a více. Jde o cenu za „ holé “ vozidlo bez senzorového, zbraňového a komunikačního vybavení, avšak již se zabudovanou klimatizací a ochranou proti chemickým, biologickým a jaderným zbraní (filtroventilací).
Při větší sériovosti lze uvažovat dále o poklesu ceny. Dodejme, že tato cena je velmi blízká americkému taktickému vozidlu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), které však bude vyráběno v tisícových sériích. Americké ministerstvo obrany například v letošním roce pro americkou armádu objednalo 2110 JLTV za 1,099 miliardy dolarů.
Vozidlo Gerlach je složeno ze tři samostatných částí. Nejdůležitější je centrální kapsle (kabina) s uspořádáním sedadel 2+2, 2+3 a netradičně 2+4 (v poslední konfiguraci byl představený prototyp). Navíc v průlezu je místo pro případného sedmého člena posádky ‒ střelce. Vnitřní prostor a sedačky jsou natolik dimenzované, že bez problémů pojmou vojáky s balistikou, vybavením i osobními zbraněmi.
Jak přímo na místě předvedli vojáci, šestičlenný výsadek dokáže vozidlo z jedné strany opustit velmi rychle. To je důležité při nastřelení vozidla z boku, kdy se musí posádka druhou stranou co nejrychleji dostat ven z kabiny. Přední a zadní náprava je umístěná mimo pancéřovou kapsli, takže při najetí na minu nebo IED energie z výbuchu směřuje mimo prostor posádky.
Vozidlo pojme šest plně vystrojených a vyzbrojených vojáků; větší foto / Zetor Engineering
Předností je zadní oddělený nákladový prostor o objemu 2,3 m3, kde lze uložit osobní věci posádky, munici, kanystry s palivem a vodou, atd. Nákladový prostor lze využít také k instalaci speciálního vybavení (např. nejrůznější senzory) nebo i zbraňových systémů.
Pancéřová ochrana je modulární, kdy se na základní pancéřový skelet šroubují pancéřové pláty se zvolenou balistickou ochranou. V základní verzi (i s pancéřovanými pláty), kdy vozidlo má hmotnost 12 tun (12,5 tun pro i 2+4), ochrana proti balistickým hrozbám podle NATO normy STANAG 4569 dosahuje minimálně Level 3. Pancíř tedy odolá průbojné NATO munici 7,62×51 mm s wolframovým jádrem (z 30 m) z útočných a odstřelovacích pušek.
Ochrana proti minám dosahuje úrovně Level 2a/2b, tedy ekvivalentu výbuchu 6 kg TNT kdekoliv pod koly nebo podvozkem. Bezpečí posádky zvyšuje dvojitá podlaha a balistický štít tvarovaný do širokého „V“, Na přáni lze protiminovou úroveň zvednout na Level 3a/3b (8 kg TNT). Otázkou je, jak to ovlivní velikost užitečného zatížení vozidla 1,5 tuny.
Vozidlo má být také navrženo na splnění nové normy řešící ochranu proti IED (STANAG 4569 Volume 3). Tato norma však nebyla ještě zveřejněná, takže není známo, co přesně obsahuje – s největší pravděpodobností řeší výbuch IED v určité vzdálenosti od vozidla.
Nicméně je nutno zdůraznit, že se jedná o vypočtené hodnoty a vzhledem k existenci jediného prototypu neexistuje ostré testování vozidla Gerlach, zejména proti minám a IED.
Gerlach je jedním z řady obrněných vozidel MRAP a na světovém trhu bude mít početnou konkurenci; větši foto / Zetor Engineering
Vozidlo pohání dieselový motor o výkonu 240 kW od německé firmy MTU, který je spárován se šestistupňovou automatickou převodovkou (neznámého výrobce). Typ motoru nebyl určen, ale podle produktového katalogu MTU pro vojenská vozidla se jedná o čtyřválcový motor 6R 106 TD21 (240 kW). Z katalogu se dozvíme, že motor váží 540 kg.
Motor vůz zvládne rozpohybovat až na 110 km/h, přičemž jeho palivová nádrž o objemu 220 litrů mu umožní ujet až 800 kilometrů.
Podvozek využívá nezávislého zavěšení kol a pro lepší průchodnost terénem lze pneumatiky centrálně z kabiny dofukovat či odpouštět. Řešení náprav, včetně zavěšení kol (a zřejmě i další komponenty náprav) jsou od americké firmy AxleTech.
Vozidlo lze přepravovat nákladním letadlem A400M nebo C-130 Hercules, ale díky své šířce (2,5 m) a výšce (2,5 m) jej nelze přepravit slovenským transportním letounem C-27J Spartan.
Výrobce počítá s vývojem odvozených variant – dle přání zákazníků. Nabízí se evakuační vozidlo, velitelské vozidlo, vozidlo radioelektronické boje, vozidlo leteckého návodčího, nosič zbraňových systémů, atd. atd.
Dlužno dodat, že na Slovensku je Gerlach sice žhavým kandidátem, ale v okolních zemích bude mít vozidlo silnou konkurenci. Jen v České republice TATRA TRUCKS nabízí obrněné vozidlo Titus a Excalibur Army vozidlo Patriot na podvozku Tatra. Je zde i polozapomenutá Vega od firmy SVOS Přelouč, která nabízí i otevřené taktické vozidlo 4×4 Perun. A nakonec VOP CZ propaguje licenčně vyráběný Ajban 440A.
Reportáž z výstavy IDEB, včetně dalších informací a fotek vozidla Gerlach, přineseme v dalším článku.
Zdroj: Zetor Enginnering
Související články
IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog
Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...
- 28.05.2017
- 66 komentářů
- Tisková zpráva
IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR
Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě ...
- 02.06.2017
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
Zetor Engineering představil svůj vývoj v oblasti military a prototyp bojového vozidla
Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering představila na veletrhu IDET svůj ...
- 02.06.2017
- 27 komentářů
- Tisková zpráva
Renault Trucks Defense předvedl svá lehká taktická vozidla
Zastoupení RENAULT Trucks Defense pro Českou republiku připravilo v polovině února ukázky lehkých ...
- 23.02.2018
- 50 komentářů
- Tisková zpráva
mikojan29 Aligator II Master sa mi osobne páčil a stále páći riešením vnútorného priestoru. Na Záhorí sa ale ukázalo, že oproti konkurencii zaostáva hlavne zvolenou pohonnou ...Zobrazit celý příspěvek
mikojan29
Aligator II Master sa mi osobne páčil a stále páći riešením vnútorného priestoru. Na Záhorí sa ale ukázalo, že oproti konkurencii zaostáva hlavne zvolenou pohonnou jednotkou. Takže ono by pri troche snahy z toho chudobného príbuzného mohol byť dobrý automobil schopný konkurovať ostatným adeptom v regióne.
Osobne z tej "slovenskej" trojky - Aligátor, Patriot, Gerlach by mi nevadil ani jeden. Každý má svoje plusy aj mínusy. U Gerlachu je hlavné mínus, že sa jedná o ejdiný reálny kus.Skrýt celý příspěvekBOV 4x4 majú dostať aj iné útvary, v podstate má nahradzovať OT-90 a terajśie vozidlá Aligátor. Dokopy je to 404 kusov. ten motro od MTU je zaujímavá info. Pokiaľ to vozidlo ...Zobrazit celý příspěvek
BOV 4x4 majú dostať aj iné útvary, v podstate má nahradzovať OT-90 a terajśie vozidlá Aligátor. Dokopy je to 404 kusov.
ten motro od MTU je zaujímavá info. Pokiaľ to vozidlo naozaj splní papierové parametre, tak by mohlo byť zaujímavé. Len sa mi ku váhe zdá priestor pre posádku trochu stiesnený ( vo variante 2+4).Skrýt celý příspěvekZaujímavé vozidlo, ale je to zatiaľ len neodskúšaný prototyp vyrobený len v tomto jednom kuse. Ešte je veľmi dlhá cesta k deklarovaným papierovým údajom (ak ho budú ďalej vyvíjať), ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímavé vozidlo, ale je to zatiaľ len neodskúšaný prototyp vyrobený len v tomto jednom kuse. Ešte je veľmi dlhá cesta k deklarovaným papierovým údajom (ak ho budú ďalej vyvíjať), ktoré sú popísané v článku. Osobne sa mi páči a z predstavených strojov aj na priemyselnom dni zatiaľ najviac. Pár foto aj z vnútra, snáď budú neskôr lepšie.
https://domov.sme.sk/g/92534/i...
https://domov.sme.sk/g/92534/i...
https://domov.sme.sk/g/92534/i...
https://domov.sme.sk/g/92534/i...
https://domov.sme.sk/g/92534/i...
V konkurencii všetkých predstavených strojov je Master II bohužiaľ chudobný príbuzný v tejto kategórii. :-(Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...