IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Ajban 440A a Ajban SOV na výstavě IDET 2017. / NIMR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě IDET 2017 proto výrobci představili celou plejádu obrněných vozidel 4×4, která se budou ucházet o tendr armády.

Podle současných plánů česká armáda po roce 2020 začne s dlouho odkládaným procesem náhrady používaných vozidel UAZ a Land Rover.

Armáda ČR v současnosti provozuje asi 1500 lehkých terénních vozidel s hmotností do 4 t - 740 vozidel Land Rover, 630 UAZů a 115 vozidel značky Toyota. Obrněných taktických vozidel 4×4 o hmotnosti mezi 7-9 t má Armáda 230, z toho 115 Ivec LMV. Ve výzbroji najdeme (ty se již ale nepoužívají) i letité sovětské průzkumné transportéry BRDM-2.

Požadavky na nová taktická vozidla 4×4 se stále ladí, jisté však je, že Armáda ČR na základě jediné platformy 4×4 bude chtít získat hned několik užitných verzí.

Nabízí se obrněná verze pro transport vojáků, obrněná verze s kabinou 2+2 s korbou, nepancéřované verze, nepancéřovaný pick-up s kabinou pro dvě osoby nebo nosič zbraňových systémů - kulomety, protitankové řízené střely (PTŘS) či dokonce minomety a taktické rakety země-země. Velmi žádoucí bude, aby vozidlo také dokázalo za sebou táhnout dostatečně těžký přívěsný vozík s vybavením.

Zřejmě nejvíce pozornosti na výstavě IDET poutala obrněná vozidla Ajban od firmy NIMR ze Spojených arabských emirátů. Vozidlo Ajban na českém i evropském trhu nabízí česká společnost VOP CZ, která před časem navázala strategické partnerství právě s firmou NIMR.

K vidění byla pancéřovaná verze Ajban 440A s uzavřenou kabinou (2+2) a krytou korbou i lehká otevřená verze Ajban SOV pro speciální jednotky. Podle zástupců VOP CZ má Ajban SOV dojezd 650 km (při 100 km/h) a maximální rychlost až 150 km/h.

T-KAT aka Sand Cat / Tatra Defence Industrial

VOP CZ již několik let pro vozidla Ajban vyrábí pancéřovou kabinu. Nyní VOP CZ získala možnost vozidla Ajban nejen kompletovat ve svém závodě, ale také upravovat, vylepšovat a nabízet na evropském trhu, především v zemích Visegrádské čtyřky.

Podle informací zástupců firmy VOP CZ v případě sériové výroby vozidel Ajban se bude až 85 % vozidla (z celkové masy vozidla, tedy nikoliv ceny) vyrábět v České republice. Dodejme, že lokalizace výroby bude nepochybně silnou proměnou v chystaném tendru Armády ČR.

Na stánku Czechoslovak Group, resp. dceřiné společnosti Tatra Defence Industrial, bylo vystaveno obrněné vozidlo T-KAT, které vychází z izraelského stroje Sand Cat od izraelské firmy Plasan.

Renault Sherpa Light Station Wagon / Autor

Sand Cat využívá upravený podvozek amerického automobilu Ford F-550 a balistickou ochranu od firmy Plasan. Ve vystavené konfiguraci je T-KAT určen především pro transport vojáku nebo patroly. 

Míra “počeštění” vozidla T-KAT není známa, ale podle dřívějších informací Tatrovka plánuje vyvinout pro vozidlo podvozek vlastní konstrukce. T-KAT pohání turbodiesel Ford V8 6,7 l. Motor dokáže více než 8,5 t těžké vozidlo urychlit až na 120 km/h.

T-KAT, podobně jako Sand Cat, lze nabídnout v nejrůznějších verzích i konfiguracích. Na internetu kolují obrázky otevřených verzí vozidel Sand Cat pro speciální jednotky, s nákladní korbou nebo jako nosiče PTŘS Spike.


Vozidlo FOX aka Mercedes-Benz G300 CDI. / Army.cz

Další “těžkou váhou” bylo vozidlo Sherpa Light Station Wagon z rodiny francouzských taktických vozidel 4×4 Sherpa Light firmy Renault. Vozidla Sherpa Light jsou rovněž nabízena v nejrůznějších verzích - jako u výše dvou jmenovaných, automobily rodiny Sherpa Light není problém konstrukčně a koncepčně přizpůsobit přesně podle přání zákazníka.

Sherpa Light Station Wagon má hmotnost 11 t a dokáže vyvinout maximální rychlost 110 km/h. Dojezd je 1000 km.

Zetor Engineering představil lehké vozidlo pro speciální sily FOX, které je postaveno na terénním vozidle Mercedes-Benz G300. Pohotovostní hmotnost je 3380 kg a nosnost 1180 kg. FOX dosahuje maximální rychlosti 120 km/h.

Toyota Hilux / Autor

Na kruhovou otočnou lafetu vozidla lze instalovat těžký kulomet ráže 12,7 mm nebo i PTŘS. Na ochranný a nosný rám lze lafetovat až čtyři kulomety ráže 5,56 mm nebo 7,62 mm.

K vidění byly i civilní militarizovaná vozidla, jako je Jeep Wrangler a Toyota Hilux. Podobná vozidla v Armádě ČR jistě najdou své uplatnění, ale je otázkou, zda dokáží pokrýt všechny úkoly vozidel UAZ a Land Rover - resp. nejen pokrýt, ale také rozšířit.

Z hlediska logistických nároků (jednoduší servis, údržba, levnější provoz) je mnohem výhodnější provozovat jednou lehkou kolovou platformu 4×4, na které lze postavit řadu užitných verzí, než kupovat mnoho typů vozidel pro různé úkoly.

Nahlásit chybu v článku


Související články

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

Inspirace pro AČR: Minomety a rakety pro lehkou brigádu

Ministerstvo obrany ČR plánuje výstavbu třetí bojové brigády. Jedním ze zvažovaných konceptů je ...

Brněnské výstaviště přivítá trojlístek Bezpečnostních veletrhů IDET, PYROS, ISET

Ve středu 31. května se v Brně otevírají brány Bezpečnostních veletrhů, tedy 14. mezinárodního ...

IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR

Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • krllo
    17:23 02.06.2019

    Rozhodně by se měli podporovat české výrobky nebo výrobky s největším podílem českých firem.

    Rozhodně by se měli podporovat české výrobky nebo výrobky s největším podílem českých firem.

  • KOLT
    22:10 07.06.2017

    PavolR, Perun je pro Šestku, která má čtyřčlenná družstva, čili v konkrétně *v tomto* velmi pravděpodobně není problém. Josef, nějaké podrobnější vysvětlení by nebylo? Znáte ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR, Perun je pro Šestku, která má čtyřčlenná družstva, čili v konkrétně *v tomto* velmi pravděpodobně není problém.

    Josef, nějaké podrobnější vysvětlení by nebylo? Znáte někoho z Šestky, kdo si přímo stěžoval? Nebo je to hodnocení vozidla po jeho prohlédnutí? Díky!Skrýt celý příspěvek

  • Marcus
    14:28 07.06.2017

    Tak u Perunu to chápu, tam je to vozidlo jiné třídy a určené pro speciály, kteří operují troche jinak. Ale u toho Foxe který cílí vyloženě na náhradu dosluhujících Kajmanů, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak u Perunu to chápu, tam je to vozidlo jiné třídy a určené pro speciály, kteří operují troche jinak.
    Ale u toho Foxe který cílí vyloženě na náhradu dosluhujících Kajmanů, tak tam to nechápu... :(Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    08:39 07.06.2017

    Údajně. To je to správné slovo.

    Údajně. To je to správné slovo.

  • PavolR
    07:49 07.06.2017

    Marcus:
    A Perun je 5-miestny ... a to mal byť údajne šitý na mieru špeciálom.

    Marcus:
    A Perun je 5-miestny ... a to mal byť údajne šitý na mieru špeciálom.

  • Marcus
    23:08 06.06.2017

    Pokud by FOX od Zetoru, neviděl bych problém že vozidlo nepřináší zas tak nic nového. Jde o to že ty poslepované Kajmany už potřebují náhradu. Budou to prostě nová výkonnější ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by FOX od Zetoru, neviděl bych problém že vozidlo nepřináší zas tak nic nového. Jde o to že ty poslepované Kajmany už potřebují náhradu. Budou to prostě nová výkonnější vozidla stejné kategorie.
    Jediné co nechápu je osádka vozidla. Chrudim, kde kajmany slouží funguje na 6ti členných týmech, čemuž by byl kajman přizpůsobený. Kapacita Foxe mi proto přijde nelogická a těžko říct jak by se to řešilo...Skrýt celý příspěvek

  • Josef
    17:11 06.06.2017

    Perun naprosto selhává v oblasti vnitřní ergonomie vozidla. Na zkouškách se již nic nedoladí. Musí to být před nimi. Jako vozidlo asi dobrý. Nikdo ho zatím ale jezdit ...Zobrazit celý příspěvek

    Perun naprosto selhává v oblasti vnitřní ergonomie vozidla. Na zkouškách se již nic nedoladí. Musí to být před nimi. Jako vozidlo asi dobrý. Nikdo ho zatím ale jezdit neviděl.

    FOX od Zetoru je jistě zajímavý, ale s nulovou balistickou ochranou. Pokud se na něj navěší nějaké plechy, neuveze už skoro nic. Vše záleží na tom, k jakému účelu by se měl použít. V konfliktu s asymetrickým nepřítelem a množstvím IED těžko říct. Doba, kdy se hledaly SCUDy v Iráku na otevřené pláni bez IED je zatím za námi.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    12:18 05.06.2017

    Johnn2 Jaké detaily konkrétně u Perunu nejsou dotažené? Je to zatím jenom prototyp, proto bych rád věděl zda jsou to opravdu jenom "detaily" , které půjde v průběhu zkoušek ...Zobrazit celý příspěvek

    Johnn2
    Jaké detaily konkrétně u Perunu nejsou dotažené? Je to zatím jenom prototyp, proto bych rád věděl zda jsou to opravdu jenom "detaily" , které půjde v průběhu zkoušek odchytat a nebo je to něco složitějšího.

    Jinak si nemyslím, že by byl Fox dobrou náhradou LR Kajman, je to v podstatě to samé vozidlo, nikam dál nás to neposouvá.

    Naopak Perun, byť kvůli své velikosti zcela jistě nenahradí LR Kajman ve 100% mi přijde zajímavý, např. to, že obě nápravy jsou řiditelné je v této kategorii poměrně zajímavý nápad. To, že to auto není zrovna hezké je vedlejší, je to bojový stroj pro operátory speciálních sil, nikoliv stylovka.Skrýt celý příspěvek

  • Johnn2
    11:58 05.06.2017

    Vozidlo FOX od Zetoru nejpropracovanější exemplář pro SOF nebo výsadkové jednotky. Perfektní náhrada za Kajmany v AČR, pokud možno co nejdříve. Nevíte někdo kdo ten FOX vyrábí? ...Zobrazit celý příspěvek

    Vozidlo FOX od Zetoru nejpropracovanější exemplář pro SOF nebo výsadkové jednotky. Perfektní náhrada za Kajmany v AČR, pokud možno co nejdříve. Nevíte někdo kdo ten FOX vyrábí? Nechce se mi věřit, že to Zetor vymyslel sám. Moc schopných vychytávek, které chybí Perunu od SVOSu, kde předvádí to co vždy - nedotaženost detailů, které jsou pro osádku důležité.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    18:19 03.06.2017

    Stran Iveco – z vyjádření příslušníků AČR onehdá na technických dnech jsem získal dojem, že se předpokládá pořízení dvou platforem. Jedné lehké, která by plnila roli klasických ...Zobrazit celý příspěvek

    Stran Iveco – z vyjádření příslušníků AČR onehdá na technických dnech jsem získal dojem, že se předpokládá pořízení dvou platforem. Jedné lehké, která by plnila roli klasických teréňáků, čili se nějaké pancéřování neočekává. Druhé těžké, minimálně s možností pancéřování a existující v různých versích. Z toho by mi tak nějak vyplynulo, že je to náhrada Ivec, protože jinak by se do značné míry dublovaly. Otázkou je, do jaké míry to má vůbec AČR rozmyšlené...

    Každopádně pokud jsou s Ivecem skutečně takové problémy (ať už s výrobkem nebo výrobcem), pryč od něj. Mohou dosloužit jako "speciální" vozidla. Vím, že je to blbé na logistiku, ale je to skutečně horší než pořád řešit porouchaná auta a/nebo neochotného výrobce? Než by se pořídila nová platforma, uplyne stejnak ještě "pár" let, a v té době bude spousta těch aut už dosti oježděná. Čili by se mohly použít ke kanibalizaci na náhradní díly. Přechod z jednoho typu LOV na jiný není tak složité jako u (K)BVP, abychom to nezvládli, pokud k tomu je dobrý důvod.Skrýt celý příspěvek

  • Powerslave
    15:23 03.06.2017

    Překvapil Renault Trucks a to mimo jiné hydraulikou ve dveřích, kterou NIMR u vystavovaných kousků nemá a mít nebude (zásah do konstrukce), takže Ajban nepřipadá v úvahu. Perun ...Zobrazit celý příspěvek

    Překvapil Renault Trucks a to mimo jiné hydraulikou ve dveřích, kterou NIMR u vystavovaných kousků nemá a mít nebude (zásah do konstrukce), takže Ajban nepřipadá v úvahu.

    Perun je určen pro šestkaře a řešit design tam, kde je požadována maximální jednoduchost a funkčnost je absurdní požadavek.Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    13:31 03.06.2017

    Nesher
    Masz racje,tak to teraz wyglada ,polskie prywatne firmy tez maja problem. Cegielski to nie PGZ ,zobaczymy co z tego wyjdzie

    Nesher
    Masz racje,tak to teraz wyglada ,polskie prywatne firmy tez maja problem. Cegielski to nie PGZ ,zobaczymy co z tego wyjdzie

  • Nesher
    12:17 03.06.2017

    Tecka To spíše míří na polskou armádu než na český tendr. CSG ví, že i když nabídne dobrý výrobek (možná na technologii Tatra), tak bez polského partnera nemá šanci. Otázka je zda ...Zobrazit celý příspěvek

    Tecka
    To spíše míří na polskou armádu než na český tendr. CSG ví, že i když nabídne dobrý výrobek (možná na technologii Tatra), tak bez polského partnera nemá šanci. Otázka je zda i tak nějakou šanci tento společný projekt má. Co vím od polských kolegů, polské MON ve všem dává přednost státní PGZ, a to i ve chvíli kdy by mohlo dostat od soukromých firem lepší produkt za nižší cenu.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    12:03 03.06.2017

    Perun 6x6 půjde spíše proti pancéřované T810

    Perun 6x6 půjde spíše proti pancéřované T810

  • Tecka
    11:08 03.06.2017
  • royal
    14:15 02.06.2017

    jako náhradu za uaz a land rovery jsou podle mě ideální kandidáti Jeep J8 a Toyota Hilux. Pro výsadkáře pak mohl být nimr riv (neboli SOV)

    jako náhradu za uaz a land rovery jsou podle mě ideální kandidáti Jeep J8 a Toyota Hilux. Pro výsadkáře pak mohl být nimr riv (neboli SOV)

  • royal
    14:14 02.06.2017

    typuji že vop cz nabízeli ajban lrsov,což je upravený ajban 440a

    http://www.nimr.ae/product/ajb...

    typuji že vop cz nabízeli ajban lrsov,což je upravený ajban 440a

    http://www.nimr.ae/product/ajb...

  • Nesher
    14:11 02.06.2017

    Ohledně Iveco LOV, těch se rozhodně jen tak nezbavíme, naopak se budou kupovat další, v nejbližší době to bude 40 kompletů (každý o dvou vozidlech, celkem tedy 80 aut) chemického ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně Iveco LOV, těch se rozhodně jen tak nezbavíme, naopak se budou kupovat další, v nejbližší době to bude 40 kompletů (každý o dvou vozidlech, celkem tedy 80 aut) chemického průzkumu do Liberce. Prototyp už chemici testují.Skrýt celý příspěvek

  • sgtlk
    14:07 02.06.2017

    VOP hlavne nebyl schopen rict, jake upravy udelali, aby Ajban uzpusobili na nase klimaticke podminky. Na IDETu stale uvadeli minimalni provozni teplotu -19°C, a to nestaci.

    VOP hlavne nebyl schopen rict, jake upravy udelali, aby Ajban uzpusobili na nase klimaticke podminky. Na IDETu stale uvadeli minimalni provozni teplotu -19°C, a to nestaci.

  • Rase
    13:56 02.06.2017

    MALI: právě že je s výrobcem problém a navíc je Ajban novější konstrukce. hlavně je zde exportní potenciál u zemí V4, pokud by je zavedla AČR. NIMR a VOP CZ mají docela velké ...Zobrazit celý příspěvek

    MALI:
    právě že je s výrobcem problém a navíc je Ajban novější konstrukce. hlavně je zde exportní potenciál u zemí V4, pokud by je zavedla AČR. NIMR a VOP CZ mají docela velké plány. Nemůžu ale reálně porovnat zda je lepší Iveco nebo Ajban, to nechám na vojácích.
    Talosa překvapila - body pro ně. Perun je ale úplně jiné kategorie, vždyť velikostí připomíná spíš Vegu nebo Titus (!) Je to zkrátka malý náklaďák. Verze 4x4 pro speciály ještě jo, ale plánovaná verze 6x6 co vznikne, nemá moc šancí (to už přímo konkuruje Titusu).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2