Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering

Gerlach je vozidlo kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected) ; větší foto / Zetor Engineering

Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové obrněné taktické vozidlo Gerlach s pohonem 4×4. Vozidlo se uchází o zakázku slovenského ministerstva obrany (MO SR) na nákup 404 taktických vozidel 4×4 za více než 780 milionů euro.

Slovenská armáda nová taktická vozidla urgentně potřebuje. Kromě 40 moderních vozidel Iveco M65E 4×4 LMV se slovenská armáda opírá o starší vozidla domácí výroby Aligator. Nová vozidla 4×4 získají slovenské prapory ISTAR, 23. motorizovaný prapor, 21. a 22. mechanizovaný prapor, 5. pluk speciálního určení a vojenská policie.

 


 

Jako všude jinde na světě, je prakticky jisté, že zakázku získá domácí výrobce. Jelikož podpora domácího průmyslu také posiluje celkovou národní bezpečnost, jde o logický krok. Ostatně MO SR v podmínkách zadání požaduje maximální zapojení slovenských firem do dodávek vozidel.

 

Nedávno tak největší šance mělo vozidlo Aligator Master II slovenského výrobce Kerametal . Nyní však Aligatoru přibyl domácí konkurent – taktické vozilo Gerlach od slovenské konstrukční a vývojové kanceláře Zetor Engineering Slovakia, která je součástí slovenského holdingu HTC INVESTMENTS. Holding je vlastníkem i slavného českého výrobce traktorů Zetor.

 

Gerlach vyvinula slovenská pobočka Zetoru s brněnskou konstrukční kanceláři Zetor Engineering, která má na svědomí návrh bojového vozidla pěchoty Wolfdog, lehkého taktického vozidla Fox, ale i návrhy silničních cisteren nebo muničních vozidel.

 

V současné době existuje jeden na Slovensku vyrobený prototyp, poprvé viděný na výstavě IDEB 2018. Slovenský průmysl se na výrobě, podle prohlášení zástupců Zetoru, prototypu podílel z 84 % (z celkové ceny prototypu), ale klíčové komponenty, jako motor, převodovka, nápravy a zřejmě i pancíř jsou ze zahraničí.

 

Zatím však není jasné, kde bude probíhat sériová výroba (kde vznikne výrobní linka) a zástupci Zetoru toto nechtěli komentovat. Existuje prý několik možností.“

 

Sériová výroba je ale nepochybně podmíněná úspěchem ve slovenském tendru. Pokud Gerlach nevyhraje, a nedostane se tak do výzbroje slovenské armády, tedy armády země původu výrobce, jsou jeho exportní šance velmi nízké – tato podmínka exportního úspěchu platí pro každý zbraňový systém vyráběný kdekoliv na světě.

 

Zajímavé je, že Zetor Engineering Slovakia již dopředu přesně určil výrobní cenu na 398 000 euro, a to pro sériovost 100 vozidel a více. Jde o cenu za holé vozidlo bez senzorového, zbraňového a komunikačního vybavení, avšak již se zabudovanou klimatizací a ochranou proti chemickým, biologickým a jaderným zbraní (filtroventilací).

 

Při větší sériovosti lze uvažovat dále o poklesu ceny. Dodejme, že tato cena je velmi blízká americkému taktickému vozidlu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), které však bude vyráběno v tisícových sériích. Americké ministerstvo obrany například v letošním roce pro americkou armádu objednalo 2110 JLTV za 1,099 miliardy dolarů.

 

Vozidlo Gerlach je složeno ze tři samostatných částí. Nejdůležitější je centrální kapsle (kabina) s uspořádáním sedadel 2+2, 2+3 a netradičně 2+4 (v poslední konfiguraci byl představený prototyp). Navíc v průlezu je místo pro případného sedmého člena posádky střelce. Vnitřní prostor a sedačky jsou natolik dimenzované, že bez problémů pojmou vojáky s balistikou, vybavením i osobními zbraněmi.

 

Jak přímo na místě předvedli vojáci, šestičlenný výsadek dokáže vozidlo z jedné strany opustit velmi rychle. To je důležité při nastřelení vozidla z boku, kdy se musí posádka druhou stranou co nejrychleji dostat ven z kabiny. Přední a zadní náprava je umístěná mimo pancéřovou kapsli, takže při najetí na minu nebo IED energie z výbuchu směřuje mimo prostor posádky.


 

Vozidlo pojme šest plně vystrojených a vyzbrojených vojáků; větší foto / Zetor Engineering

 

Předností je zadní oddělený nákladový prostor o objemu 2,3 m3, kde lze uložit osobní věci posádky, munici, kanystry s palivem a vodou, atd. Nákladový prostor lze využít také k instalaci speciálního vybavení (např. nejrůznější senzory) nebo i zbraňových systémů.

 

Pancéřová ochrana je modulární, kdy se na základní pancéřový skelet šroubují pancéřové pláty se zvolenou balistickou ochranou. V základní verzi (i s pancéřovanými pláty), kdy vozidlo má hmotnost 12 tun (12,5 tun pro i 2+4), ochrana proti balistickým hrozbám podle NATO normy STANAG 4569 dosahuje minimálně Level 3. Pancíř tedy odolá průbojné NATO munici 7,62×51 mm s wolframovým jádrem (z 30 m) z útočných a odstřelovacích pušek. 

 

Ochrana proti minám dosahuje úrovně Level 2a/2b, tedy ekvivalentu výbuchu 6 kg TNT kdekoliv pod koly nebo podvozkem. Bezpečí posádky zvyšuje dvojitá podlaha a balistický štít tvarovaný do širokého „V“, Na přáni lze protiminovou úroveň zvednout na Level 3a/3b (8 kg TNT). Otázkou je, jak to ovlivní velikost užitečného zatížení vozidla 1,5 tuny.

 

Vozidlo má být také navrženo na splnění nové normy řešící ochranu proti IED (STANAG 4569 Volume 3). Tato norma však nebyla ještě zveřejněná, takže není známo, co přesně obsahuje – s největší pravděpodobností řeší výbuch IED v určité vzdálenosti od vozidla.

 

Nicméně je nutno zdůraznit, že se jedná o vypočtené hodnoty a vzhledem k existenci jediného prototypu neexistuje ostré testování vozidla Gerlach, zejména proti minám a IED.

 

Gerlach je jedním z řady obrněných vozidel MRAP a na světovém trhu bude mít početnou konkurenci; větši foto / Zetor Engineering

 

Vozidlo pohání dieselový motor o výkonu 240 kW od německé firmy MTU, který je spárován se šestistupňovou automatickou převodovkou (neznámého výrobce). Typ motoru nebyl určen, ale podle produktového katalogu MTU pro vojenská vozidla se jedná o čtyřválcový motor 6R 106 TD21 (240 kW). Z katalogu se dozvíme, že motor váží 540 kg.

 

Motor vůz zvládne rozpohybovat až na 110 km/h, přičemž jeho palivová nádrž o objemu 220 litrů mu umožní ujet až 800 kilometrů.

 

Podvozek využívá nezávislého zavěšení kol a pro lepší průchodnost terénem lze pneumatiky centrálně z kabiny dofukovat či odpouštět. Řešení náprav, včetně zavěšení kol (a zřejmě i další komponenty náprav) jsou od americké firmy AxleTech.

 

Vozidlo lze přepravovat nákladním letadlem A400M nebo C-130 Hercules, ale díky své šířce (2,5 m) a výšce (2,5 m) jej nelze přepravit slovenským transportním letounem C-27J Spartan.

 

Výrobce počítá s vývojem odvozených variant – dle přání zákazníků. Nabízí se evakuační vozidlo, velitelské vozidlo, vozidlo radioelektronické boje, vozidlo leteckého návodčího, nosič zbraňových systémů, atd. atd.

Dlužno dodat, že na Slovensku je Gerlach sice žhavým kandidátem, ale v okolních zemích bude mít vozidlo silnou konkurenci. Jen v České republice TATRA TRUCKS nabízí obrněné vozidlo Titus a Excalibur Army vozidlo Patriot na podvozku Tatra. Je zde i polozapomenutá Vega od firmy SVOS Přelouč, která nabízí i otevřené taktické vozidlo 4×4 Perun. A nakonec VOP CZ propaguje licenčně vyráběný Ajban 440A.

 

Reportáž z výstavy IDEB, včetně dalších informací a fotek vozidla Gerlach, přineseme v dalším článku.

 

 Zdroj: Zetor Enginnering

Nahlásit chybu v článku


Související články

IDET 2017: Zetor Engineering představí BVP Wolfdog

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji ...

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu terénních automobilů UAZ a Land Rover. Na výstavě ...

Zetor Engineering představil svůj vývoj v oblasti military a prototyp bojového vozidla

Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering představila na veletrhu IDET svůj ...

Renault Trucks Defense předvedl svá lehká taktická vozidla

Zastoupení RENAULT Trucks Defense pro Českou republiku připravilo v polovině února ukázky lehkých ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Alpacino36
    13:26 17.05.2018

    Perentie 6x6 je vlastne land rover

    Perentie 6x6 je vlastne land rover

  • Alpacino36
    13:22 17.05.2018

    Pravdu sice ma ze v koncepcia je potrebna ale skus mi najst opancierovane vyzbrojene vozidlo s hmotnostou pod 10t a s obmedzenymi rozmermi.

    Pravdu sice ma ze v koncepcia je potrebna ale skus mi najst opancierovane vyzbrojene vozidlo s hmotnostou pod 10t a s obmedzenymi rozmermi.

  • kisam
    13:20 17.05.2018

    Na tejto stránke: https://www.airforce-technolog... píšu, že Spartan môže bez úprav prepraviť vozidlá ako Humvee, Perentie 6x6 a M113. Na základe toho by to ...Zobrazit celý příspěvek

    Na tejto stránke: https://www.airforce-technolog... píšu, že Spartan môže bez úprav prepraviť vozidlá ako Humvee, Perentie 6x6 a M113. Na základe toho by to napríklad takého Mowag Eagle V malo zvládnuť.Skrýt celý příspěvek

  • kisam
    13:16 17.05.2018

    Clanek má pravdu, schopnosť prepraviť nové 4x4 Spartanom by bola pre SR určite vítaným plusom. 23. mpr by mohol byť takým expedičným práporom, keďže konflikty na blízkom východe a ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek má pravdu, schopnosť prepraviť nové 4x4 Spartanom by bola pre SR určite vítaným plusom. 23. mpr by mohol byť takým expedičným práporom, keďže konflikty na blízkom východe a v Afrike sú a budú, a nejakú techniku tam posielať budeme. Ale keď niekto fundovaný povie že to nie je nevyhnutnosťou tak sa nebudem škriepiť.

    Zaujímalo by ma, vozidlo o akých maximálnych rozmeroch je možné prepraviť Spartanom, vie niekto ?Skrýt celý příspěvek

  • Alpacino36
    13:15 17.05.2018

    No pokial som dobre cital tak ACR vacsie lietadla kupovat pravdepodobne nebude a myslim si ze taka mala armada ako OSSR si toho moc vyberat nemoze. Druha vec je ze do spartana ...Zobrazit celý příspěvek

    No pokial som dobre cital tak ACR vacsie lietadla kupovat pravdepodobne nebude a myslim si ze taka mala armada ako OSSR si toho moc vyberat nemoze. Druha vec je ze do spartana vojde akurat tak defender alebo HUMMWV co asi 2 m siroke a necele 2 m vysoke co sa napr o nejakom JLTV alebo aj Gerlachu neda povedat. A pokial viem tak v lietadle musi byt nejaky priestor pre pohyb personalu okolo materialu. Nejde to jednoducho len tak natlacit. Tak si myslim ze spartan nikdy nebude prepravovat tieto vozidla mozno tak defendery.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    13:01 17.05.2018

    Prisel jsem na to jednoduchou uvahou, ze je armada budovana s nejakym konceptem a jednotliva technicka reseni se spis doplnuji/podporuji a ne jdou proti sobe, anebo jsou porizovana ...Zobrazit celý příspěvek

    Prisel jsem na to jednoduchou uvahou, ze je armada budovana s nejakym konceptem a jednotliva technicka reseni se spis doplnuji/podporuji a ne jdou proti sobe, anebo jsou porizovana slepe bez brani v uvahu parametry ostatni techniky. Pokud by se treba jednou Slovensko rozhodlo nakoupit nove zapadni MBT, oveseno vsim by to vazilo 60t+, a pak by nekoho napadlo, ze by bylo dobre zenistum doprat novou premostovaci techniku, ktera by ale 60t tank neunesla, tak bych se taky chytal za hlavu a ptal se:"proc?!"
    CR ma CASA, ktere neodvezou pomalu nic, ale CR planuje porizeni vetsich stroju, SR ne. Ergo by vnitrni rozmery a nosnost Spartanu meli byt 1) minimalne brany v potaz anebo 2) brany jako neco cez co nejede vlak. A dvojka je moje stastne cislo.Skrýt celý příspěvek

  • Alpacino36
    12:55 17.05.2018

    Clanek A na tie tvoje tvrdenia si ako prisiel? Doteraz sme fungovali aj bez spartanov tak myslim ze to pojde aj nadalej. A pokial by to mal previezt spartan tak by to muselo byt ...Zobrazit celý příspěvek

    Clanek
    A na tie tvoje tvrdenia si ako prisiel? Doteraz sme fungovali aj bez spartanov tak myslim ze to pojde aj nadalej. A pokial by to mal previezt spartan tak by to muselo byt do 10 t a este aj rozmery hrajú rolu. A s takou hmotnostou toho vela na trhu nie je. Jedine ze by sli neopancierovane.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    12:46 17.05.2018

    Osobne doufam ze prepravitelnost 4x4 v Spartanu bude dano jako jedna z podminek tendru a ze cez to nepojede vlak. Poridit nova vozidla a nebyt si je schopen sam prevezt ani "u tech ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobne doufam ze prepravitelnost 4x4 v Spartanu bude dano jako jedna z podminek tendru a ze cez to nepojede vlak. Poridit nova vozidla a nebyt si je schopen sam prevezt ani "u tech nejmensich => 4x4"?. Nikdo neceka ze Slovensko bude mit schopnost nekam svepomoci dopravit 8x8, Zuzany atd., ale byt schopno nekam dopravit "aspon neco", a tim nemyslim jen zivou silu, byt musi.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    12:37 17.05.2018

    stirling: Česká firma je Zetor Engineering, avšak špeciálne pre Slovensko založili firmu Zetor Engineering Slovakia, ktorá je už Slovenskou firmou. ;-) Hyena: C-27J Spartan ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling:
    Česká firma je Zetor Engineering, avšak špeciálne pre Slovensko založili firmu Zetor Engineering Slovakia, ktorá je už Slovenskou firmou. ;-)

    Hyena:
    C-27J Spartan má Max payload: 11,500 kg. To by musel aj Aligátor II držať diétu, tak, ako všetky ostatné vozidlá jeho kategórie. Nanajvýš, keby to skúsili cez obľúbenú plavbyschopnosť.
    -----------------

    Inak, tresnúť hneď na začiatok nízku cenu bol chytrý ťah. Môže to buď odstrašiť MO od výberu takého auta, na ktorom môže ryžovať SNS, alebo aspoň prinútiť vopred vybraného znížiť ceny. ;-) Výber vozidla za o polovicu vyššiu, či dokonca dvojnásobnú základnú cenu by sa blbo vysvetľoval.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    12:19 17.05.2018

    Mě se to auto vzhledově zamlouvá, ale jak je tu poznamenané ještě to nikdo nezkusil v provozu až pak se uvidí jestli to opravdu je povedené vozidlo nebo jen pěkný exponát. Husar ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě se to auto vzhledově zamlouvá, ale jak je tu poznamenané ještě to nikdo nezkusil v provozu až pak se uvidí jestli to opravdu je povedené vozidlo nebo jen pěkný exponát. Husar ale rozhodně bude mít proti němu šanci už jen díky ověřené platformě.
    Jinak Zetor jako takový má asi slovenské majitele, ale to přece nedělá z něj slovenskou firmu.Zetor je česká firma s dlouhou tradicí tak nevím proč z toho udělat slovenskou firmu jen proto že její momentální majitel je slovák. Na Slovensku také určitě neříkají tohle je česká firma právě to vlastní čech. Ostatní při téhle logice by mohlo být česko jako stát trochu slovenské když máme slováka premiéra...Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    11:56 17.05.2018

    Flader

    Master II je tá istá kategória ako Patriot, Gerlach a iné, tiež váži 12 ton v maxime...

    Flader

    Master II je tá istá kategória ako Patriot, Gerlach a iné, tiež váži 12 ton v maxime...

  • Hyena
    11:55 17.05.2018

    To ci sa vyberie Master II alebo nie bude zalezat podla poziadavky, ci sa ma dane vozidlo 4x4 zmestit do Spartana. Vsetky ostatne vozidla maju vyrazne vacsie kolesa a tym aj ...Zobrazit celý příspěvek

    To ci sa vyberie Master II alebo nie bude zalezat podla poziadavky, ci sa ma dane vozidlo 4x4 zmestit do Spartana. Vsetky ostatne vozidla maju vyrazne vacsie kolesa a tym aj celkove rozmery.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    11:12 17.05.2018

    Rase, veď jasné. Ako som už napísal, nemal by som problém ak by toto bolo BOV 4x4 pre OSSR. Len nechcem "padať na zadok" keď zatial toho moc o tom vozidle nevieme.

    Rase, veď jasné. Ako som už napísal, nemal by som problém ak by toto bolo BOV 4x4 pre OSSR. Len nechcem "padať na zadok" keď zatial toho moc o tom vozidle nevieme.

  • Rase
    11:02 17.05.2018

    Flader: to že je jen jeden kus ještě nemusí být úplně konečná. Přeci jen Lynx od Rheinmetallu je taky jen jeden kus a vesele ho nabízejí do tendrů. To samé Patriot od CSG, ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader:
    to že je jen jeden kus ještě nemusí být úplně konečná. Přeci jen Lynx od Rheinmetallu je taky jen jeden kus a vesele ho nabízejí do tendrů. To samé Patriot od CSG, nabízena Patria AMV XP / BOV 8x8 v podstatě taky. Dneska žádná firma nevyrábí ověřovací sérii za svoje peníze - je to zbytečně drahé a na ukázky stačí jeden kus.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    11:01 17.05.2018

    S tým motorom súhlasím. V ostatných vlastnostiach podľa mňa až toľko nesklamal, pretože si terba uvedomiť, že Master II a napríklad Patriot/Husar v podstate už sú vozidlá v dvoch ...Zobrazit celý příspěvek

    S tým motorom súhlasím. V ostatných vlastnostiach podľa mňa až toľko nesklamal, pretože si terba uvedomiť, že Master II a napríklad Patriot/Husar v podstate už sú vozidlá v dvoch kategóriách. Tu záleží čo vlastne OSSR chcú, či vyslovene menšie vozidlá, alebo kategóriu ako je Patriot/Husar.Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    10:54 17.05.2018

    Flader Aj mne sa Master II páčil, ale pri porovnaní v reále na priemyselnom dni s konkurenciou v jazdných vlastnostiach sklamal. Výkon motora, nájazdové uhly, menšie kolesá, ...Zobrazit celý příspěvek

    Flader

    Aj mne sa Master II páčil, ale pri porovnaní v reále na priemyselnom dni s konkurenciou v jazdných vlastnostiach sklamal. Výkon motora, nájazdové uhly, menšie kolesá, väčší rázvor náprav..to ho odsunulo na zadné priečky v poradí.
    Vnútorný priestor je individuálna vec, všetko záleží od určenia vozidla. Master II bol predstavený s viacerými vnútornými modifikáciami kde boli len sedačky, ale neskôr aj s výbavou a tam moc miesta za vodičom nebolo.
    Bohužiaľ, nevidel som ani jedno vozidlo osobne, tak to dedukujem len z foto. Snáď to niekto lepšie zhrnie.
    Tá "slovenská trojka" - mne to vychádza na Gerlach, Patriot a Master II, s tým, že Gerlach je len predstavené dizajnérske cvičenie bez praktických skúšok, zatiaľ. Všetko má svoje plusy a mínusy, vyberať budú zase len politici. :-(

    Master II - interiér

    http://forum.olympusclub.pl/th... Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    10:37 17.05.2018

    Já myslím, že jak Zetor, tak CSG mají tu výhodu, že se mohou své výrobky (myšleno Gerlach/jsem zvědavý na český název a Husar/Patriot) dle potřeby vydávat za české či slovenské. ...Zobrazit celý příspěvek

    Já myslím, že jak Zetor, tak CSG mají tu výhodu, že se mohou své výrobky (myšleno Gerlach/jsem zvědavý na český název a Husar/Patriot) dle potřeby vydávat za české či slovenské. Takže ve slovenském tendru to bude prezentováno jako slovenská technologie a v tom českém zase jako česká. Jinak Husar nemá s Polskem co se vývoje týče nic společného,CSG má pouze dohodo s H. Ciegelským, že ho bude v PL nabízet a v případě úspěchu i montovat.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    10:35 17.05.2018

    Flander: O papierové parametre by som sa príliš nebál (obzvlášť ochrana), pokiaľ vychádzajú z odskúšanej konštrukcie tichého zahraničného partnera ... čo navzdory ich tvrdeniam ...Zobrazit celý příspěvek

    Flander:
    O papierové parametre by som sa príliš nebál (obzvlášť ochrana), pokiaľ vychádzajú z odskúšanej konštrukcie tichého zahraničného partnera ... čo navzdory ich tvrdeniam zrejme áno. :-)

    Zaujímavejšie to bude s výrobnými kapacitami, ktoré budú asi ďalšou výhodou oproti Aligátoru. Ono to „několik možností“ môže znamenať kadečo, nevynímajúc sériovú výrobu prinajmenšom časti vozidla povedzme v Turecku a u nás iba kompletizácia vybavenia ... Alebo by aj časť montáže prebiehala v nejakom daňovom raji, ako to bude s Brenmi pre AČR, vyrobenými v Maďarsku.
    To sa potom ľahko ponúka za lacný peniaz.Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    10:19 17.05.2018

    Rase, to je tá otázka, či tie papierové parametre má aj v reále.

    Rase, to je tá otázka, či tie papierové parametre má aj v reále.

  • Rase
    10:16 17.05.2018

    Vlčáka prý nechali spát, obdobně očividně dopadl i projekt 8x8. Zetor se tak očividně rozhodl začít s armádní výrobou u vozidel Fox a Gerlach. Oba stroje jsou dostatečně ...Zobrazit celý příspěvek

    Vlčáka prý nechali spát, obdobně očividně dopadl i projekt 8x8. Zetor se tak očividně rozhodl začít s armádní výrobou u vozidel Fox a Gerlach. Oba stroje jsou dostatečně jednoduché, že je to ideální věc se kterou zahájit pokus o vstup k armádním zakázkám. Pokud všechno půjde dobře, tak později třeba opráší i něco většího. Fox snad nepotřebuje komentář, tam není co pokazit. U Gerlacha si myslím, že když dokáží obdobná vozidla vyrábět v kdejaké banánové republice, tak by ani Zetor neměl mít problém. Budu tedy optimista a řeknu, že by to mohlo být dobré vozidlo. Za sebe bych ho hodnotil výš než Patriot / Husar a Master II, byť sem ho ještě neviděl v terénu. Tady ale není moc co pokazit a cena je opravdu pěkná.
    Vzhledem k tomu, že Zetor je v podstatě slovenská firma, tak pokud chtějí uspět u AČR a jinde, musí uspět u OSSR.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4