Systémy protivzdušné obrany Poprad pro polskou armádu

Vozidla Zubr systému PVO blízkého dosahu Poprad, větší foto / Ministerstvo obrany Polska

Polská armáda obdržela první systémy protivzdušné obrany (PVO) krátkého dosahu Poprad. Jedná se tak o další zásadní posílení PVO Polska v poslední době.

Hlavní prioritou polského ministerstva obrany je modernizace protiletadlové a protiraketové obrany na všech úrovních ‒ program Wisla řeší nákup raketových prostředků PVO středního dosahu (do 100 km), Narew raketových prostředků krátkého dosahu (do 25 km) a Poprad raketových prostředků velmi krátkého dosahu (do 5 km).

V rámci programu Wisla byla podepsána smlouva na nákup dvou baterií amerických systémů středního dosahu Patriot. Řešení pro program Narew nebylo ještě vybráno ‒ jednou ze zvažovaných zbraní je střela SkyCeptor (varianta izraelské střely Stunner systému PVO David´s Sling).

Smlouva na nákup systémů Poprad byla podepsána již v prosinci 2015. Varšava objednala celkem 77 kompletů PVO Poprad a dva předsériové kusy v hodnotě přes jednu miliardu polských zlotých (zhruba šest miliard Kč). Polská společnost PIT-RADWAR dodá celkem 36 kompletů do konce roku 2019 a zbytek pak do roku 2021.

Poprad spadá do kategorie velmi krátkého dosahu VSOHRAD (Very SHOrt-Range Air Defence) a tvoří nejspodnější patro PVO. Jedná se o systém instalovaný na vozidle AMZ Zubr 4×4, které nese rakety Grom či v budoucnu modernější Piorun. Poprad je určen k ochraně stacionárních i mobilních jednotek, včetně kolon vojenské techniky.

Vozidlo Zubr má hmotnost 12 000 kg, dokáže přepravovat náklad o hmotnosti 2000 kg a táhnout přívěs o hmotnost 1500 kg. Kabina poskytuje ochranu posádce před střelami ráže 12,7 mm. Obsluhu tvoří velitel-operátor zbraňového systému a řidič. Celý komplet je přepravitelný středními transportními letouny C-130 Hercules polské armády. K palbě jsou připraveny čtyři rakety Grom/Piorun a další čtyři náhradní střely jsou v kabině.

Poprad je schopen útočit na letouny, vrtulníky, střely s plochou dráhou letu, ale i na malé drony. Dosah infračerveně naváděných střel Grom se pohybuje do vzdálenosti 500 až 5500 m a letové výšky 10 m až 3500 m.

Polská armáda postupně získá 400 střel Piorun. Střely Piorun mají o něco delší dosah (mluví se o 6000 m) a především lepší systémy navedení na cíl. Podle polských médií se střely Piorun minimálně vyrovnají posledním verzím amerických střel Stinger nebo ruských Igla.


Představení kompletu Poprad

Podle slov velitele polské protivzdušné a protiraketové obrany brig. gen. Stefana Mordacze dosáhla první jednotka vybavená Poprady stavu počáteční operační způsobilosti (IOC). Nicméně k dosažení plné operační způsobilosti (FOC) bude potřeba integrace těchto systémů do širší sítě PVO a dodání dostatečného počtu raket.

Komplety Poprad jsou určeny pro pluky PVO pozemních sil. Další kusy získají brigády vybavené kolovými obrněnými transportéry Rosomak. Polský obranný průmysl rovněž představil koncept střel s dosahem 10-12 km, které by mohly být použity systémem Poprad v rámci budoucí modernizace.

V jedné baterii VSHORAD najdeme radar krátkého dosahu N-26 umístěný na vozidle Zubr, jedno velitelské (řízení palby) a spojovací vozidlo (Zubr) a čtyři vozidla se střelami Grom/Piorun. Do baterie je možné zapojit až šest samohybných kanónových prostředků protivzdušné obrany (ZSU-23-4MP "Biała", Hibneryt případně PZA Loara.

Náš severní soused vytrvale prezentuje odhodlání investovat do své obrany i nad rámec 2 % HDP stanovených NATO. Investice do modernizace všech složek polských ozbrojených sil se také vyznačují důrazem na zajištění, co největšího podílu polského obranného průmyslu na uzavíraných kontraktech. Nákup systémů Poprad je toho jasným důkazem, neboť je plně v režii polských společností ať už se jedná o vývoj, výrobu či následnou integraci do sítě PVO.  

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Zakázka století: Polsko kupuje systémy Patriot

Po mnoha letech vyjednávání Polsko podepsalo bez nadsázky nejvýznamnější (zejména z politického ...

Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR

Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety ...

Další modernizované tanky Leopard 2PL pro polskou armádu

Polská armáda získá navíc dalších 14 vylepšených tanků Leopard 2PL. Dodatek v hodnotě 300 milionů ...

Modernizace polské armády: Raději cizí, než domácí

Podle komentáře Jakuba Palowského z Defence24 došlo v programech modernizace polské armády k výrazné ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Tecka
    16:14 07.09.2018

    Jura99 Główny i najważniejszy (jak dla nas) ,to program Wisła . Poprad , to dopływ Wisly (ten mniejszy) a Narew to dopływ większy.. tak sobie wymyślili w MON , i co ja mam Tobie ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99
    Główny i najważniejszy (jak dla nas) ,to program Wisła . Poprad , to dopływ Wisly (ten mniejszy) a Narew to dopływ większy.. tak sobie wymyślili w MON , i co ja mam Tobie teraz napisać? Ja Ciebie bardzo przepraszam,ze tak wyszło... mogli dać nazwę Dunajec ,ale to tez rzeka graniczna ;)Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    16:03 07.09.2018

    logik: Tím však popíráš veškeré ty politické kroky, které Británie dělala Československu před Mnichovem. Je třeba se odprostit od černobílého vidění situace, že VB byla dobro ...Zobrazit celý příspěvek

    logik:

    Tím však popíráš veškeré ty politické kroky, které Británie dělala Československu před Mnichovem.

    Je třeba se odprostit od černobílého vidění situace, že VB byla dobro a Německo zlo. Ve skutečnosti byly zlem obě země a VB objektivně ještě větší než to Německo (pro nás ne, ale hnědky a černoty by mohli vyprávět a těch je sakra víc).

    Změnu postoje má na svědomí spíše Churchill, kterej byl taková zákeřná vražedná svině, že by se od něj Hitler mohl učit (ten měl alespoň nějaký smysl pro čest). A přestože to je "hrdina" Spojenců a tudíž i "náš", tak o nás mu šlo až v poslední řadě.

    No nic, jsme už silně off-topic, takže si dám pauzu.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    15:58 07.09.2018

    Já souhlasím s generálem Pavlem v roce 68 by obrana byla nemožná . V roce 38 byla armáda roky připravována na válku s Německem. Organizace vojska, výzbroj a opevnění bylo určeno ...Zobrazit celý příspěvek

    Já souhlasím s generálem Pavlem v roce 68 by obrana byla nemožná . V roce 38 byla armáda roky připravována na válku s Německem. Organizace vojska, výzbroj a opevnění bylo určeno jen k tomuto cíli.
    Teď si vezměte situaci v roce 68. Armáda roky připravována k válce s NATO. Rozmístění vojska směřovalo výhradně k západní hranici. Armáda plná komunistů-potencionálních zrádců, to by bylo jednoznačně horší než Sudeťáci v ČSR. Navíc v 68 byla převaha útočníků o hodně drtivější než v roce 38.
    Navíc některé jednotky se v roce 68 alespoň symbolicky bránily. Například 7. výsadkový pluk v Holešově.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:52 07.09.2018

    cernakus: VB by v takovém případě nestála ani za Německem, ani za ČR. Celej Mnichov je defakto o tom, že se VB+Francie nechtěli nechat zatáhnout do války - mj. proto, že věděli, ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus:
    VB by v takovém případě nestála ani za Německem, ani za ČR. Celej Mnichov je defakto o tom, že se VB+Francie nechtěli nechat zatáhnout do války - mj. proto, že věděli, že ještě nemají připravenou armádu (tu neměli koneckonců ani v 39) a Hitler je (maškarádou) přesvděčil, že on jo....

    No vyplatilo se jim to - Francii dobyly z nemalé části české tanky....Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    15:51 07.09.2018

    Asi si musí každý sám v sobě ujasnit jestli je pragmatik (zbabělec), nebo pitomec (hrdina). Armáda jak v 38 tak 68 byla připravena bojovat. Nebo řekněme klást odpor. Což třeba u r ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi si musí každý sám v sobě ujasnit jestli je pragmatik (zbabělec), nebo pitomec (hrdina). Armáda jak v 38 tak 68 byla připravena bojovat. Nebo řekněme klást odpor. Což třeba u r 68 dokládá série článků na technetu. Politici se rozhodli jinak. Jestli dobře nebo špatně se už nedozvíme.A i když historii nezměníme, můžeme se z ní zkusit poučit.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:50 07.09.2018

    Tecka: máte v Polsku jenom tři řeky, že si zrovna vyberete i tu která dává název města v sousedním státě ?

    Tecka: máte v Polsku jenom tři řeky, že si zrovna vyberete i tu která dává název města v sousedním státě ?

  • Tecka
    15:47 07.09.2018

    Rase Zegar tyka i czas leci... Szkoda,ze program Narew (czy jak go tam nazwać) nie jest V4, byłoby taniej ...możliwe,ze lepiej Jura99 Nazwy systemów OPL są od rzek ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Zegar tyka i czas leci... Szkoda,ze program Narew (czy jak go tam nazwać) nie jest V4, byłoby taniej ...możliwe,ze lepiej
    Jura99
    Nazwy systemów OPL są od rzek przepływających przez Polskę ..mamy Poprad ,Narew i Wisłę .. nie kombinuj !Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    15:33 07.09.2018

    Rase: to máš nejspíše pravdu, Hitler chtěl zcela zjevně revidovat Versailleský diktát salámovou metodou a Lebensraum řešit Dragem nach Ost zhruba o tři až pět let později, než ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:

    to máš nejspíše pravdu, Hitler chtěl zcela zjevně revidovat Versailleský diktát salámovou metodou a Lebensraum řešit Dragem nach Ost zhruba o tři až pět let později, než to řešit musel kvůli rozpoutání WW2 Británií a Francií. Takže nakonec by chtěl i ty části Slezka.

    Jsem však přesvědčen, že Velká Británie by opravdu vojensky stála za Německem, kdybychom se Mnichovskému diktátu vzepřeli. Byla to zejména Británie a její politici, kteří skrze vyslance dobré vůle z jejich sněmovny lordů utvořili o ČSR obrázek rasistické slovanské svoloče, která těžce uzurpuje chudáky Sudetské Němce (a fakt je, že trochu pravdy na tom šprochu i bylo, dnes by nám to ani omylem neprošlo). Zejména díky nim byl pak Hitler tak odvážný ohledně požadavků (například vyvlastnění bez náhrady sudetských Čechů a státních podniků a nemovitostí).
    Je třeba si uvědomit, že pro většinu britské politiky vždy bylo je a bude Německý národ bližší, než nějací Slované, byť západní. Oni to jsou totiž, svým způsobem taky Germáni. Z jejich pohledu jsme byli ti špatní prostě my.

    Postavit se Mnichovu by mělo stejné důsledky, jako Finský vzdor Sovětským požadavkům. Za to, že Sověti dosáhli deklarovaných cílů (a to ještě po zimní válce omezili územní reparace oproti předválečným návrhům), zaplatili finové zajímavou cenu. Přes deset procent obyvatel mrtvých nebo zmrzačených a doslova utekli hrobníkovi z lopaty v 44 roce, kdy pro bílé Finy měl Stalin připravené Tatarské řešení, ale neměl čas se s nimi mazat kvůli nutnosti hnát Němce k Berlínu, aby mu Zápaďáci nevyfoukli kus naslibované Evropy. Přitom kdyby Sovětům vyhověli hned na začátku a ve WW2 si hráli na neutrály, tak by dosáhli lepších výsledků a bez těch mrtvých.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:24 07.09.2018

    Poprad. Co mi to připomíná? Není to náhodou město na Slovensku, shodou okolností v minulosti asi 300let náležející Polsku? Je to jen náhoda nebo souvislost ? K té historii co tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Poprad. Co mi to připomíná? Není to náhodou město na Slovensku, shodou okolností v minulosti asi 300let náležející Polsku? Je to jen náhoda nebo souvislost ?

    K té historii co tu rozebíráte. Polsko v letech 38/39 naopak fatálně selhalo a nemá být na co hrdé. V roce 1938 se podílelo na parcelaci potenciálního spojence (ČSR)a o rok později i přes hrdé machrování, že Němce porazí, je nepřítel smázl za měsíc. Přitom co do počtu obyvatel a velikosti území zdaleka nebyli bez šance na obranu. Následně ztratili pětinu (!) obyvatel a země utrpěla strašné škody. Při spojení PL-ČSR v roce 38 by Němec dostal těžce na frak, stačí se podívat na tehdejší mapu, Berlín v kleštích, prostě pro Němce konec.

    Luky má samozřejmě pravdu, bůhvíproč přebíráme argumentaci a rétoriku nepřítele, Němci stále tvrdili, že Češi nikdy nebojovali, nyní Rusáci lžou, že jsme bojovali naposledy v roce 1621. Naopak můžeme být hrdí na cit pro věc, víme jak přežít, kdy bojovat a kdy uhnout už od středověku. Na tom není u národa naší velikosti nic špatného.

    Rase: naše legie na magistrále samozřejmě žádnou zaznamenáníhodnou pomoc spojenců nedostaly. Od Čeljabinsku po Vladivostok (7500km) si prorazili cestu sami a větší část této trasy drželi rok či dva. Měli vlastní dílny, zbrojovky a další služby, obvykle ve vagonech, ale i v obsazených městech. "Pomáhali" jim pouze vojska bílých, tedy Kolčak a další atamani, kteří se v metodách nelišili od bolševiků a byli spíš na obtíž. Japonci a spol. hráli roli až v okolí Vladivostoku.

    gen. Pavel má samozřejmě pravdu. Rusáci by za rok 68 zasloužili co by se do nich vešlo, ale kdo to měl udělat ? ČSLA ? To by byla sebevražda a zničení infrastruktury na sto let a nejspíš občanská válka. Takto jsme je zkušeně vykývali za nějakých 20let. Část lidí přišla o svá nejlepší léta, ale nepřišli o život. Myslíte, že Maďaři jsou teď lepší národ, když prošli bojem v 1956 ? To asi těžko.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:16 07.09.2018

    cernakus: Hitlerovi šlo i o německou menšinu v Západním polsku, přeci jen o tuto část Slezska mezi sebou bojovali už po WW1 (byť to nebyla otevřená válka, ale spíš bojůvky mezi ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus:
    Hitlerovi šlo i o německou menšinu v Západním polsku, přeci jen o tuto část Slezska mezi sebou bojovali už po WW1 (byť to nebyla otevřená válka, ale spíš bojůvky mezi Freikorpsem a poláky). Propaganda tam byla podobně aktivní jako když "zlí Pepíci zabíjejí těhotné němky", příběhy náckové vymýšlet uměli. Jinak v podstatě souhlasím.
    ps. v roce 1938 nikdo pořádně nevěděl, jak na tom je Wehrmacht a Luftwaffe - papírově se tak zdály být opravdu neskutečnou silou, byť realita byla jinde. Hrozbu vybombardování prahy a vyhlazení čechů nemůžeme brát z dnešního pohledu, kdy víme, že k tomu nedošlo a to i kdyby němci chtěli. Beneš počítal s nejhorším a nejde se mu divit

    Tecka:
    pokud jde o radary, tak tady už AČR něco koupí (snad brzo) a myslím že se nedávno měly koupit i nějaké ty komplet Věra NG - s dlouhým stožárem od němců. AČR hlavně nemá protiletecké komplety - rakety a už vůbec ne kanóny. Pokud pomineme RBS odpalované ze stojanu, tak nemáme nic. KUB už je za hranicí životnostiSkrýt celý příspěvek

  • cernakus
    15:01 07.09.2018

    bejvoč: to si děláš asi prdýlku, viď?! Rase: Polsko dostalo mnohem příznivější podmínky, než ČSR. Stačilo, kdyby provedlo revizi hranic. Hitlerovi šlo zejména o Gdaňský ...Zobrazit celý příspěvek

    bejvoč:

    to si děláš asi prdýlku, viď?!

    Rase:

    Polsko dostalo mnohem příznivější podmínky, než ČSR. Stačilo, kdyby provedlo revizi hranic. Hitlerovi šlo zejména o Gdaňský koridor. Kdyby ustoupilo, pakt o neútočení by Německo nevypovědělo. A už vůbec by neuzavřelo MR pakt se SSSR.

    Rozdíl byl v tom, že zatímco v Mnichově 1938 byla Anglie proti nám, v roce 1939 byla s Polskem (a francouzský mopsík skákal jak Anglie pískala víceméně celé meziválečné období). A další podstatný rozdíl byl také v tom, že zatímco Polsku vládli tvrdí fašisté, kterým byli milióny životů jejich poddaných zcela u prdele, tak Beneš byl humanista a snažil se minimalizovat jatka Čechoslováků pokud to jen šlo. I tomu Anthropoidu se dost dlouho bránil, páč věděl, co za to Náckové rozpoutají.Skrýt celý příspěvek

  • Tecka
    14:54 07.09.2018

    Rase Może pójść w tym kierunku ale wszystko jest możliwe ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Może pójść w tym kierunku ale wszystko jest możliwe ..https://www.defence24.pl/polsk...
    https://pbs.twimg.com/media/Dm...
    I ciekawostka dotycząca programu „Narew” https://pbs.twimg.com/media/Dm... Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    14:33 07.09.2018

    Sorry za OT, ale ve 38 se ČSR bránila - projděte si něco o SOS a Freikorpsu. Na hranicí se bojovalo a průběh mobilizace také svědčil o odhodlání. Nelíbí se mi, když se říká, že se ...Zobrazit celý příspěvek

    Sorry za OT, ale ve 38 se ČSR bránila - projděte si něco o SOS a Freikorpsu. Na hranicí se bojovalo a průběh mobilizace také svědčil o odhodlání. Nelíbí se mi, když se říká, že se po Mnichovu nebojovalo - ve významu vůbec.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    14:33 07.09.2018

    rase: S tim mnichovem je to vůbec složitější a každej (podle svého názoru) z toho dělá trochu klišé (měli jsme se bránit, západ nás zradil, apod....). Třeba se úplně moc neví, ...Zobrazit celý příspěvek

    rase: S tim mnichovem je to vůbec složitější a každej (podle svého názoru) z toho dělá trochu klišé (měli jsme se bránit, západ nás zradil, apod....).

    Třeba se úplně moc neví, že odstoupení části území navrhoval Beneš už před Mnichovem, takže v Mnichově vlastně nešlo o to, jestli dáme nějaké území, ale jen o to kolik ho dáme.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    14:31 07.09.2018

    Bandurka, Tecka
    Díky, ta řeka mi nedocvakla, a to jsem u ní kdysi stál.

    Bandurka, Tecka
    Díky, ta řeka mi nedocvakla, a to jsem u ní kdysi stál.

  • Tecka
    14:25 07.09.2018

    Brakuje tutaj (albo przegapiłem) WG-35 . Nazwy OPL są od rzek i tutaj mamy rzekę Poprad ,dorzecze Wisły ;) Serdecznie pozdrawiam ! Ps. liczę ,ze w przyszłości bedzie lepszy ...Zobrazit celý příspěvek

    Brakuje tutaj (albo przegapiłem) WG-35 . Nazwy OPL są od rzek i tutaj mamy rzekę Poprad ,dorzecze Wisły ;) Serdecznie pozdrawiam !
    Ps. liczę ,ze w przyszłości bedzie lepszy efektor ,reszta jest naprawdę OK !Skrýt celý příspěvek

  • Bejvoč
    14:24 07.09.2018

    Prorusáckého trolla děsí zbrojení Polska, které nikdy nikoho nenapadlo. Nějaké žabomyší spory u kus Slezka apod. nepočítám. Ale rusácké výboje, které si ukrajují od sousedů celé ...Zobrazit celý příspěvek

    Prorusáckého trolla děsí zbrojení Polska, které nikdy nikoho nenapadlo. Nějaké žabomyší spory u kus Slezka apod. nepočítám. Ale rusácké výboje, které si ukrajují od sousedů celé kusy zemí, to ho neděsí. Jasný Leningradský troll.Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    14:07 07.09.2018

    Jsou už současné malé drony reálnou hrozbou?

    Jsou už současné malé drony reálnou hrozbou?

  • Rase
    13:33 07.09.2018

    pardon že jsem poslal poslední příspěvek ještě k tématu 38 / 68. Systém Poprad nevypadá vůbec špatně, tedy hlavně jako další dílek celé skládačky. Předpokládám že u nás se ...Zobrazit celý příspěvek

    pardon že jsem poslal poslední příspěvek ještě k tématu 38 / 68.

    Systém Poprad nevypadá vůbec špatně, tedy hlavně jako další dílek celé skládačky. Předpokládám že u nás se nakoupí akorát tak SHORAD co nahradí Kub a jednou třeba i trochu něčeho lepšího (pokud jde o dostřel). Jeden čas se mluvilo i o tom, že by AČR výhledově chtělo i C-RAM. V našem případě mi pořád chybí hlavňové zbraně proti letícím cílům - poláci mají Loaru, zmíněná Biała a Hibneryt. Dnes je to spíš archaické (jinde se podobných zbavili), ale paradoxně proti dronům pořád dost zajímavéSkrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:21 07.09.2018

    Pár technických upřesnění. V jednom pořadu o roce 1938, byl rozhovor i s polským historikem, který tvrdil, že ČSR dostalo na výběr, polsko bylo rovnou napadeno a tak bojovalo. Prý ...Zobrazit celý příspěvek

    Pár technických upřesnění. V jednom pořadu o roce 1938, byl rozhovor i s polským historikem, který tvrdil, že ČSR dostalo na výběr, polsko bylo rovnou napadeno a tak bojovalo. Prý je otázkou, jak by se zachovali polští politici, pokud by dostali na výběr to samé co Beneš... (a taky se za ně nepostavili spojenci).
    Československé legie neobsadily Sibiř samy, později je podporovali Dohodoví spojenci, který se rovněž vylodili na severu a východě. Byli zde Američané, Japonci, Francouzi atd. + bělogvardějci. Vztahy tam byly všelijaké, třeba s japonci sme se tehdy taky málem pobili - nakonec se to vyřešilo. Rozhodně to nebylo jen my proti bolševikůmSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4